Sri Lanka

(Luettu 166310 kertaa)

Suza

• Reissaaja
    • Profiili
Sri Lanka
« : 20.10.2006, 22:57:35 »
Olisiko kenelläkään kokemusta/mielipidettä Sri Lankaa käsittelevistä matkaoppaista. Mitä niistä pidätte parhaimpana? Olen lähdössä kohta sinne ja ainakin monien muiden maiden kohdalla ihmisten mielipiteet eri julkaisijoiden matkaoppaista tuntuvat vaihtelevan laidasta laitaan.

Ja vielä tyhmempi kysymys: Onko Sri Lankaan saatavissa double entry-viisumia kuten Intiaan? Ja pitääkö hoitaa homma Ruotsin lähetystössä vai osaako ne ajaa viisumi-hommat läpi Helsinginkin etäpisteessä? Mua aina arveluttaa nää passien jättämiset Postin hellään huomaan. Sinne on moni kirje hukkunut...

spedu

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - spedu_lee@hotmail.com
    • Profiili
Vs: Sri Lankasta...
« Vastaus #1 : 13.03.2008, 09:43:54 »
Moi,

Onko kukaan käynyt Sri Lankassa viimeaikoina? Onko tietoa mikä siellä on matkailijan turvallisuustilanne nykyään. Itselläni on suunnitelmissa matkustaa sinne pääsiäiseksi. Lisäksi kiinnostaa vinkit majoituksesta ja paikoista jonne kannattaa mennä.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.03.2008, 16:34:52 »
2003, mutta kaveri tuli sieltä juuri. Liikenne lienee edelleen pahin uhka turistille, mutta itse miettisin kyllä kovasti pohjoisen kulttuuriperintökohteisiin menemistä, etenkin Anuradhapuraan sekä turhaa liikkumista koko Colombon kaupunkialueella. Välttäisin myös busseja ja junia sekä kaikenlaisia sotilaskohteita (tarkoittaa mm. sotilaita itseään). Etelä ja vuoristoalueet ovat turvallisimpia. Konflikti on pahasti eskaloitunut ja pommi-iskuja kohdistetaan jo siviileihin, joten jonkinlainen vaara on turistikohteisiin iskemisestä. Tamilitiikerit ovat takavuosina hyökänneet ainakin kerran tällaiseen kohteeseen eli Colombon kansainväliselle lentokentälle.

Jos hienot maisemat kiinnostavat, niin Ella on must. Majoituksessa kannattaa koettaa tinkimistä, sillä muita turisteja ei juuri ole. Päivätaksa takseille oli 2003 30 - 40 euroa riippuen maastosta ja ajankohdasta (paikallisena uutenavuotena oli kalliimpaa.)
« Viimeksi muokattu: 13.03.2008, 17:23:07 kirjoittanut Hypatia »

Suza

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 14.03.2008, 19:44:51 »
Katos ku en edes muistanu, et oon joskus tällaista aloitellu tääl... :) Joo, tuli käytyä tos viime vuonna ja juuri tietenkin mun aikana kaikki pamahti silmille ja pari bussia räjäytettiin peräkkäisinä päivinä. Ja sen jälkeen siel onki ollu aika tuskaisaa matkustella. Oon seurannu aika tiiviisti Sri Lankan tapahtumia palaamiseni jälkeenki ja noit busseja on räjäytelty sen jälkeenki, joten matkustaminen julkisilla ei ole paikan päällä ihan niin simppeliä kuin voisi luulla. Mun reissun aikana tuli poikkeuslaki, jonka mukaan yhtäkään, jolla on "iso" kassi, oli se sit rinkka tai mikä hyvänsä, ei päästetä lainkaan busseihin. Junissa taas on niin ahdasta, et siel rinkan kans pelaaminen on aika vaikeaa muutenkin. Mä ite loppuvaiheessa haistatin pitkät liian vaikealle liikkumiselle ja vuokrasin sit auton ja kuskin loppuajaks, joka osoittautuin varsin kalliiksi, mutta oih... niin mahtavaksi ja hermoja säästäväks ratkaisuks. Tienvarsi check pointtien määrä varmaan triplaantu noiden eskaloituneiden konfliktien jälkeen ja joissain paikoissa tuntu, et kadul on enemmän sotilaita ja poliiseja kuin siviilejä. Ja kun siten autolla tuli ohi hurauteltua monista check pointteihin juuttuneista busseista, joiden koko matkustajisto oli komennettu ulos ja joku pikkukersantti sit siellä penko kaikkien laukkuja ja kamoja, niin kiitin kyllä itseäni, et olin varannu paljon rahaa näennäisen halpaan ja edulliseenkin maahan. Koskaan ei tiedä, mihin sitä sit kuitenkin saattaa yllättävän paljonki tarvita. Ja rahalla toisaalta asiat lutviutuu niin paljon mukavammin ja nopeammin...

Mä en kokenu, et mun mitenkään pitäis vältellä, piilotella tai vierastella sotilaita ja poliiseja. Itse asiassa kaikki suhtautu muhun oikein kivasti ja hymyili joka kerta ku ohi kävelin tai jäin joskus jopa juttelemaan. Enemmän kandee etenkin Colombossa ja lähiympäristössä pelätä niitä nuoria miehiä, joilla ei ole mitään muuta tekemistä kuin yrittää huijata sulta mahollisimman paljon hynää. Ne tarjoaa kaikenlaisia palveluita, mut niiden kans kandee olla erittäin varovainen. Erityisen kielteisesti kandee suhtautua jokaiseen joka edes yrittää ehdottaa mitään huumeisiin liittyvää. Jos jollain pallontallaajalla on taipumusta edes ruohon pössyttelyyn, tehkää se jossain muualla. Itse kieltäydyn kaikesta tällaisesta muutenkin jyrkästi, mut mulle yritettiin tarjota näitä palveluita ja myös ilotyttöjä sun muita vähän väliä Colombossa. Ja paikalliset ystävät ja Sri Lankassa pitkään asuneet ulkkarit ties mulle jälkeenpäin kertoa, et onneks en lotkauttanut korvaakaan moisille tarjouksille, sillä useimmat niistä on juonessa kimpassa korruptoituneiden poliisien kanssa ja jos edes erehdyt sanomaan kyllä ja ottamaan mitään vastaan, olet todella isoissa vaikeuksissa samantien ja siitä ei kuulemma selvitä enää pikkuhiluilla. Huumeista voi saada Sri Lankassa kuolemantuomion, josta myös muistutetaan isoin kirjaimin jo lentokentällä. Olkaa siis tunnollisia ja kunnon kansalaisia. Sri Lankassakin. :)

Majoituspaikkoja on paljon hyviä, mut joitain on vaikea löytää. Lonely Planetin hinnat on mitä sattuu ja monet siellä itseään mainostavat nauraa sulle päin naamaa, kun kävelet sinne sisään se kirja kädessä ja alat kinaamaan hinnoista. Majoituspaikkoja on kuitenkin Sri Lankassa niin paljon ja kaikissa vähänkään isommissa kaupungeissa, et sellaista voi etsiskellä ihan ominkin päin. Monien taso vaihtelee todella jyrkästi ja monien guesthouseja voi olla vaikeaa löytää, sillä ne ei välttämättä ole missään oppaassa, eikä ne mainosta itseään näkyvästi kadulla. Hinnasta ja kaikesta ylipäätään kandee sopia etukäteen niin, et molemmat on ymmärtäny diilin. Muuten voi tulla kivoja ylläreitä. Vieraanvaraisuus näissäkin puljuissa on välillä hämäävää ja monissa paikoissa jokainen asia maksaa, jopa melkein hymykin. :)

Jotkut kansallispuistot on suljettu kokonaan Tamileiden vuoksi ja joihinkin paikkoihin esim. pohjoisessa ei pääse täl hetkel ollenkaan. Internet-kahviloita on kaikkialla, mut sähköt pelaa miten pelaa, joten mitään isoja juttuja ei kande siellä tallentelematta tehdä. Kun sähköt lähtee, ni seuraavan kerran nettiin pääsee todennäköisesti vasta huomenna tai ylihuomenna, joten tää kandee myös muistaa. Colombossa ja Nuwarassa (Candyssä) on totuttu vähän enemmän turisteihin, mut kaikkialla muualla saa kyl varautua jatkuvaan tuijotteluun, uteliaisuuteen, häirintään ja ahdisteluunkin. Asenne ratkaisee paljon. Kandee muistaa, et Sri Lanka on köyhä maa ja monet saavat elantonsa turismista, jota maassa ei nyt juuri paljoa ole. Niinpä sen pienen turistiosan kontolle lankeaa sit niiden kaikkien yritys päästä edes jotenkin osingolle ja vähintäänki voin luvata, et ainakin joka toinen tuktuk-kuski yrittää tarjota palveluksiaan. Hinta kandee aina sopia etukäteen. Muuten voi tulla taas suuria vaikeuksia. Silloin ku mä vielä jokin aika sit olin siellä, ni ei siellä juuri perusturisteja näkyny paria lukuun ottamatta. Kaikki ulkkarit oli siel jostain muusta syystä. Maailmankiertäjiä, NGO-työntekijöitä, muita työn merkeissä maassa vierailevia tai vastaavia. Juuri kukaan ei ollu siellä huvikseen ja kaikki perusturistit oli kaikonnu maasta jo ajat sitten. Muutamissa hyvin vartioiduissa ja aidatuissa ökyhotelleissa oli kyl muutamia ihan oikeitakin leisure-turisteja...

Mä ite olin Sri Lankassa puoltoist kuukautta ja ramppasin enimmäkseen maaseudulla ja viidakossa sekä vierailin yliopistoissa, joten en kulttuurielämästä paljoa tiedä. Colombo tuntui kuitenkin yöaikaan aika vaaralliselta ja ilmapiiri ahdistavalta. Kalliita juttuja ei kannata näkyvästi ainakaan yksinään ulkona urbaanilla alueella kanniskella. Mut kaikin puolin Sri Lanka on kuitenkin huippupaikka ja oikea asenne, avarakatseisuus ja ymmärrys sekä terve maalaisjärki auttaa pitkälle. Jos haluaa baareihin ryyppäämään, menkää ennemmin Thaimaahan tai vastaavaan. Sri Lankaa en suosittele kuin niille, joita maa erityisesti sen itsensä vuoksi kiinnostaa. Jos se kiinnostaa, Sri Lanka on aivan unohtumaton ja ehdoton helmi, täysin omaa luokkaansa. Ei ole toista ja varmasti menen sinne vielä uudestaan. :)

Autan mielelläni, jos joku haluaa yksityiskohtaisempaa hjelppiä, vinkkejä ja neuvoja.

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 14.03.2008, 23:17:59 »
Sotilaista itsestään tuskin on vaaraa, mutta tarkoitinkin sitä, että he ovat iskukohde ja samalla kaikki heidän lähellään.

Mielenkiintoista, miten subjektiivisia nämä matkakokemukset ovat - minä nimittäin en allekirjoita suurtakaan osaa noista Suzan väitteistä. Johtuu varmaan siitä, että olen matkustanut aikoinaan kahdesti kuukausitolkulla ympäri Intiaa kengännauhabudjetilla ja sittemmin isommalla budjetilla Sri Lankalla. Sri Lankan huijarit, "häirintä" yms. ovat helppo nakki Pohjois-Intian turistikohteisiin verrattuna. Huijarit olivat muuten enimmäkseen vanhoja äijiä. Tiukka mutta ystävällinen suhtautuminen auttavat pitkälle.

Toisaalta ikä antaa auktoriteettia. Intiassa olin paljon nuorempi ja vielä nuoremman näköinen ja matkustin enimmäkseen yksin. Lankalla jo keski-ikäisehkö ja eläkeläisisäni kanssa. Valitsevatkohan huijarit oman ikäisiään? Jotain viitteitä tähän kyllä on, sillä silloin nuorena opiskelijana tuli tavattua paljon joutilaita "opiskelijoita".

"Ilo"tytöistä en muuten havainnut viitteitä - poikaprostituutiosta kylläkin. Lanka on jossain määrin tunnettu jälkimmäisistä.  >:( Huumeita ei tarjottu kertaakaan (tai sitten en vain noteerannut, kun Intiassa myytiin välillä 5 metrin välein hepoa...), mutta noin ihan neuvona, jos käytät, niin käytä Suomessa. Monessa maassa, jossa luullaan olevan salliva käytäntö, voi äkkiä päästä parin vuoden tutkintavankeuteen (esim. Intiassa).

Voi tietysti olla, että Sri Lankalla on tsunamin yms. vuoksi enemmän epätoivoisia ihmisiä kuin keväällä 2003. Silloin tosin oli Irakin "vapautussota" sekä sars ja siksi turisteja vain kourallinen.
« Viimeksi muokattu: 14.03.2008, 23:33:48 kirjoittanut Hypatia »

johto

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 24.03.2009, 09:14:46 »
Pakko mehuttaa kyseista maata. Intian kaikki hyvat puolet tiivistettyna kompaktiin muotoon. matkustaminen ei vie aikaa.Vuoristot mahtavia, rannat mahtavia. Ei liikaa turisteja. Jostain syysta suomalaisia ei liiku taallapain kuin muutamia vaikka voisi odottaa muuta. Majapaikat halpoja kun jaksaa tinkia. Ruoka halpaa kun pysyy riisi-curry linjalla. Viela kuin saisi samanlaisia viisumeita tanne kun intiaan a'vot. Kusettajia loytyy mutta mista ei loytyis. Omasta mielesta paljon helpommin tutustuu taalla paikallisiin ihmisiin kuin intiassa(ilman etta rahaa yritetaan nyhtaa).

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #6 : 17.04.2009, 20:02:56 »
Joku pointti jäi aikanaan heittämättä. Lankalla on sekä virallista että epävirallista kaksihintajärjestelmää eli mm. monet ravintolat ja hotellit antavat erihintaiset menut sun muut turisteille kuin paikallisille. Ruoka on kärjistetysti sitä yhtä ja samaa thalityyppistä mättöä plus ne universaalit turistirantasafkat ja monin paikoin ruoka pitää tilata pari tuntia etukäteen. Tietysti Colombosta löytyy vaikka mitä. Ja siitä vuoristosta - se on verrattavissa Intian Western Ghatseihin eikä suinkaan Himalajaan.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #7 : 02.11.2009, 16:54:33 »
Sri Lanka on yksi harkinnassa olevista matkakohteista. Parin viikon aikana olisi ajatus tehdä rundi vuoristoon, sieltä etelään ja sitten lounaan rannoille.

Colombosta olisi tarkoitus mennä Kandyyn ja Nuwara Eliyaan junalla, ihmetellä matkalla teetehtaita ja maisemia. Pääseekö sieltä jollain tavalla Yalan kansallispuistoon? Yala oli jossain vaiheessa kiinni sissien takia, mutta tilanne taitaa olla rauhoittunut paljon. Yalasta pitäisi päästä kohti Hikkaduwaa ja Gallea - onko auto + kuljettaja ainoa vaihtoehto?

Kaikki vinkit liikkumisesta ja kiinnostavista kohteista otetaan vastaan! Tärkeimpiä kiinnostuksen kohteita ovat luonto, luonnonkuvaus ja snorklaus jos se on mahdollista. Joku temppelinrauniokin saa matkan varrelle osua, mutta niiden perässä ei kiinnosta juosta.
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 17.11.2009, 19:29:19 »
Pitkänmatkantaksi ei ole ainoa vaihtoehto, mutta julkinen liikenne on Lankalla sangen heikkolaatuista. Edes Colombo - Kandy - Nanu Oya (Nuwara Eliyaan) suunnan junissa ei välttämättä ole minkäänlaista ravintolavaunua ja "kävelyvauhtia" mennään, koska rata on huonossa kunnossa. Bussit ovat usein täysiä.

Voit jatkaa Nuwara Eliyasta bussilla (tai junalla) Haputaleen, jossa voit patikoida mm. Lipton's Seat -näköalapaikalle ja ihailla hienoja teeviljelmiä matkalla sinne. Haputalesta pääset junalla Ellaan, jota jo tuolla aiemmin mainostin. Sieltä pääsee bussilla Tissamaharamaan, mutta todennäköisesti joudut vaihtamaan Wellawayassa (nimi on enne...) bussia, joten tälle osuudelle suosittelen ainakin taksia (muista ottaa selvää käyvästä hinnasta ja tinkiä ;) ). Tissamaharamasta järjestät sitten Yalan retkesi ja sieltä pitäisi päästä helposti jatkamaan bussilla rannikkoa pitkin länteen.

Tissamaharaman läheltä Kirindasta saattaa onnistua järjestymään sukellusretki Great Basses riutalle, mutta se on ilmeisesti haastava kohde ja mahdollista vain parina kuukautena vuodessa. Snorklaus ei mielestäni ole kovin kaksista (no joo, Punaiseen mereen verrattuna), mutta sitä voi harrastaa ainakin Weligamalla, Bentotalla, Hikkaduwalla, Unawatunalla ja Mirissalla.

Luontokohteista suosittelen Horton's Plainiä World's Endeineen sekä Sinharajaa, jotka tulevat molemmat käymään kukkarolle. Deniyaya Rest House Sinharajan lähellä on hienolla paikalla ja ainakin ruoka oli ok. Sekä Kandyn että Nuwara Eliyan läheltä löytyvät hienot kasvitieteelliset puutarhat.

Anuradhapura, Polonnaruwa, ja varsinkaan Sigirya eivät ole mitään "temppelinraunioita" vaan erittäin mielenkiintoisia kohteita. Saman pitäisi päteä Dambullaan, jonka käyn itse katsastamassa ensimmäisen kerran tammikuun lopulla. Toisaalta ne eivät oikein sovi kahden viikon matkasuunnitelmaasi ja ulkoministeriökään ei varsinaisesti suosita matkustamista alueelle.
« Viimeksi muokattu: 17.11.2009, 19:48:13 kirjoittanut Hypatia »

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #9 : 17.11.2009, 19:57:54 »
^Kiitos vastauksesta! Köh, toivon että sana "temppelinraunio" ei antanut minusta täysin ääliömäistä kuvaa...  ;) Ne eivät tosiaan mahdu siihen kahteen viikkoon, keskitytän tällä kertaa teehen ja luontoon.

Sri Lankan busseista olen saanut ilmeisesti aika realistisen kuvan ja tuntuu parhaalta ajatukselta kulkea joku pätkä vuokratun auton ja kuljettajan kyydissä. Vai onko siellä pitemmillä matkoilla myös "parempia", ilmastoituja busseja - ja voiko niihin varmistaa paikan etukäteen?

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #10 : 17.11.2009, 20:32:16 »
On parempia busseja ja paikan voi varmistaa, jos ei hyppää välipysäkiltä kyytiin kuten Ellasta Tissamaharamaan mennessä ilmeisesti joutuisi. Yksi ongelma on, että paremmissakaan busseissa eli vähänkään isompi laukku eli esim. rinkka ei välttämättä oikein mahdu mihinkään ja sille joutuu ostamaan "oman istumapaikan", mikä on sangen noloa, jos joku joutuu sen takia seisomaan. Nimim. Kokemusta on :-[

Julkinen liikenne on joka tapauksessa huonompaa kuin naapurimaa Intiassa.

fimp

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 22.04.2010, 17:49:37 »
Kyselen tämän topicin alla, koska tämä on kaikkein uusin ja tänne on vastailtu hyvällä kokemuksella ja asiallisesti. Kysymykset on kyllä pitkin toisia topicceja, mutta laitan tänne kootusti.

Oli tarkoitus ottaa lennot Intiaa, kierrellä siellä pari viikkoa ja lähteä siitä joulun viettoon Sri Lankalle, missä perhe odottaa.

Mikä on tällä hetkellä Sri Lankan ja Intian välinen tilanne? Onko laiva matkailu tällä hetkellä tai 2010-2011 vuodenvaihteessa maiden välillä lentoja edullisempaa?

Mitä kohteita Suza suosittelee ? Perhe on varannut sinne lennot ja hotellin. Ilmeisesti jonkun pakettimatkan. Aktiivista porukkaa ja surffaus, snorklaaminen,chillailu ja sukeltaminen heillä kiikarissa. Itsellä tarkoitus viettää laatuaikaa perheen kanssa ja päästä vihdoin kokeilemaan sitä surffaamista.

Mikä tällä hetkellä on Lankan ilmapiiri? Tapahtuuko pommituksia vielä? Ei varsinaisesti huoleta, mutta hyvä olla tietoinen ja varuillaan. Tod. näk. olen kokenut huomattavasti uhkaavampia tilanteita Kajaanissa asuessani, mitä tulen Lankassa kokemaan.¨

Julkinen liikenne on ilmeisesti aika kehno, mutta ilmeisesti siellä turismi on nousussa (perheenikin oli sinne menossa) ja sen myötä esim. bussilinjat kehittyneet. Jos maassa kuitenkin busseja kulkee, niin eiköhän siellä pääse paikasta A paikkaan B.

Kiitoksia vastauksista ja kaikki muut hyvät ehdotukset Intia Sri Lanka välin siirtymiselle otetaan innolla vastaan.

-Tuomas

Nicodemus

• Vieras
« Vastaus #12 : 22.04.2010, 18:39:30 »
Tulee kyseltyä näitä sääoloja niin mitens Sri Lanka lokakuussa? Googlehan kertoo mitä kertoo ja koskaan ei voi tietää mutta miten on omakohtaisia kokemuksia?

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 22.04.2010, 22:58:46 »
Lokakuu on Sri Lankan pahin kuukausi ilmojen kannalta.

Tuomakselle sen verran, että laivoilla ei pitäisi vieläkään päästä Intiasta Sri Lankaan, Chennaista on paras lentää. Ilmapiiri on laiskan huoleton, vaikka maa on erittäin ongelmainen.

restless-85

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 08.05.2010, 18:59:46 »
Heippa hei;
ei hirveän paljon tunnu sri lankasta juttua löytyvän! Mie kaipaisin neuvoja, vinkkejä jos vain löytyy.
Siis, olen lähdössä syyskuun lopussa-lokakuun alussa sri lankaan 8 kuukaudeksi vapaaehtoistyöhön lasten pariin. Tämä on ollut haaveeni jo monta vuotta, siis lähteminen yleensä, alunperin suunnittelin afrikkaa tai etelä-amerikkaa mutta aasiaan nyt siis tie vie. Kaverini on lähdössä heinä-elokuussa vuodeksi intiaan ja kutsui kylään, eli vaihtoehdot mitä oon miettinyt: reilaamalla intiaan ja viimesinä päivinä sri lankaan? Suoraan Intiaan, siellä palloilua (Anjuna kutsuu..) ja sitten perille? Vaiko ihan vain suora lento perille,asettua sinne ja jossai vaihees käymään intiassa? Viimeinen tylsältä kuulostaa, mutta tätä ennen ainoa reissukokemukseni on vuoden asustelu köpiksessä (alumperin matkalla amsterdamiin olin)  :P Mitä ootte mieltä,luultavasti paljon kokeneempia reissaajia täältä kuitenki löytyy kun minä (vielä), kurkotanko kuuta vai kannattaako eka kaukomatka tehdä vähän helpomman kautta? Kaikki vinkit tervetulleita, kiitos jo etukäteen! (niin ja jos johonkin jossain vaikuttaa, olen 24-v. nainen)

varma

• Aloittelija
  • samassa veneessä ollaan
    • Profiili
« Vastaus #15 : 09.05.2010, 17:16:06 »

lähdössä syyskuun lopussa-lokakuun alussa sri lankaan 8 kuukaudeksi vapaaehtoistyöhön lasten pariin.

Kaverini on lähdössä heinä-elokuussa vuodeksi intiaan ja kutsui kylään, eli vaihtoehdot mitä oon miettinyt: reilaamalla intiaan ja viimesinä päivinä sri lankaan? Suoraan Intiaan, siellä palloilua (Anjuna kutsuu..) ja sitten perille? Vaiko ihan vain suora lento perille ja jossai vaihees käymään intiassa?

tätä ennen ainoa reissukokemukseni on vuoden asustelu köpiksessä (alumperin matkalla amsterdamiin olin)  :P Mitä ootte mieltä,luultavasti paljon kokeneempia reissaajia täältä kuitenki löytyy kun minä (vielä)

Kaikki vinkit tervetulleita,  olen 24-v. nainen

Onnea työhösi orpolasten taidekäsityksen laajentamisessa. Sri Lanka on hyvin naivi maa ja saatat hyvin viihtyäkkin siellä. Maassa paljon viettäneenä varoitan kuitenkin loukkaamasta heidän tavallista hauraampaa itsetuntoaan suuren Intian kyljessä.

Valittelet Sri Lankaa koskevien kirjoitusten puutetta. Olethan lukenut yllä olevat. Kyllä niistä jo irtoaa jotain yleistä kauniista, ongelmaisesta Sri Lankasta. Kuten teksteistä ilmenee mielipiteet vaihtelevat suuresti. Mitä kauemmin maassa asuu sen selvemmin paljastuu todellisuus. Multa meni useampi vuosi ennenkuin ymmärsin, etten enää halua elää siellä, vaikka se alkuun kiehtoikin hymyllään.   

Olen matkustanut aikanaan Sri Lankasta Suomeen maitse ja veneillä. En kuitenkaan ole vielä niin kokenut, että ymmärtäisin, miten päästä "...reilaamalla Intiaan ja viimeisinä päivinä Sri Lankaan". Ehkä Kristiaaniassa eläminen olisi avartanut kokemusmaailmaani. Intian kautta koukkaaminen monsuuniaikaan ei ole suositeltvaa jollei todella tiedä, mitä on hakemassa. Anjunaan voit mennä tapaamaan turisteja vaikka joululomallasi tai sit rohkeasti katkaiset työsuhteesi ja siirryt selvästi sinua enemmän sytyttävään Intiaan pidemmäksi aikaa, jollei orpokoti olekaan sitä, mitä ajattelit.

Suositukseni: Lennä suoraan Colomboon, juna Kandyyn (elokuussa Esala Perahera) ja sieltä Ellaan. Ennen orpokotia käyt vielä mahdollisesti itärannikolla.

restless-85

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 09.05.2010, 18:27:37 »
Kiitoksia vastauksesta...
Niin, en minäkään tiedä tuosta reilaus-ideasta olisiko edes mahdollinen, kunhan ideoin. Sielläpähän sen perillä näkee mikä on meininki, ja onhan tuollainen homma aika iso haaste...kiitti kuitenkin. Mulla tosin kaukaisin reissu on se tanskan reissu tähän mennessä =/

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #17 : 09.05.2010, 19:34:10 »
Mulla tosin kaukaisin reissu on se tanskan reissu tähän mennessä =/

Osta tämä kirja ja lue se ennen matkaa:
Barlas, Robert: Culture shock! Sri Lanka, Graphic Arts Center, 1995.
http://www.bookplus.fi/kirjat/barlas,_robert/culture_shock!_sri_lanka-4905782

Kannattaa pitää mukana ja lueskella paikan päällä, se saattaa helpottaa monien vaikealta tuntuvien asioiden ymmärtämistä. Tämän sarjan kirjat ovat päteviä, voin suositella Kaakkois-Aasiassa asuneena. Ja kulttuurishokin ymmärtäminen noin niinkuin yleensä varmasti helpottaa alkusopeutumista.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 09.05.2010, 23:40:31 »
Kaverini on lähdössä heinä-elokuussa vuodeksi intiaan ja kutsui kylään, eli vaihtoehdot mitä oon miettinyt: reilaamalla intiaan ja viimesinä päivinä sri lankaan? Suoraan Intiaan, siellä palloilua (Anjuna kutsuu..) ja sitten perille? Vaiko ihan vain suora lento perille,asettua sinne ja jossai vaihees käymään intiassa? Viimeinen tylsältä kuulostaa, mutta tätä ennen ainoa reissukokemukseni on vuoden asustelu köpiksessä (alumperin matkalla amsterdamiin olin) 

Itse olin Sri Lankalla ja Intiassa aika kauan aikaa sitten, mutta mielikuvani silloin oli etta Intia on jotenkin paljon voimakkaampi kokemus: enemman hajuja, vareja, tungosta ja Sri Lanka sen jalkeen jotenkin valjumpi painos siita. Sen takia menisin itse ensin Sri Lankalle, ja sitten Intiaan.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #19 : 27.10.2010, 02:52:31 »
restless85: Joko olet päässyt perille Sri Lankaan ja voiko kysyä, että mitä kautta löysit vapaaehtoispaikan? Kirjoittele tunnelmia ja kokemuksia maasta kun joudat.