Katos ku en edes muistanu, et oon joskus tällaista aloitellu tääl...

Joo, tuli käytyä tos viime vuonna ja juuri tietenkin mun aikana kaikki pamahti silmille ja pari bussia räjäytettiin peräkkäisinä päivinä. Ja sen jälkeen siel onki ollu aika tuskaisaa matkustella. Oon seurannu aika tiiviisti Sri Lankan tapahtumia palaamiseni jälkeenki ja noit busseja on räjäytelty sen jälkeenki, joten matkustaminen julkisilla ei ole paikan päällä ihan niin simppeliä kuin voisi luulla. Mun reissun aikana tuli poikkeuslaki, jonka mukaan yhtäkään, jolla on "iso" kassi, oli se sit rinkka tai mikä hyvänsä, ei päästetä lainkaan busseihin. Junissa taas on niin ahdasta, et siel rinkan kans pelaaminen on aika vaikeaa muutenkin. Mä ite loppuvaiheessa haistatin pitkät liian vaikealle liikkumiselle ja vuokrasin sit auton ja kuskin loppuajaks, joka osoittautuin varsin kalliiksi, mutta oih... niin mahtavaksi ja hermoja säästäväks ratkaisuks. Tienvarsi check pointtien määrä varmaan triplaantu noiden eskaloituneiden konfliktien jälkeen ja joissain paikoissa tuntu, et kadul on enemmän sotilaita ja poliiseja kuin siviilejä. Ja kun siten autolla tuli ohi hurauteltua monista check pointteihin juuttuneista busseista, joiden koko matkustajisto oli komennettu ulos ja joku pikkukersantti sit siellä penko kaikkien laukkuja ja kamoja, niin kiitin kyllä itseäni, et olin varannu paljon rahaa näennäisen halpaan ja edulliseenkin maahan. Koskaan ei tiedä, mihin sitä sit kuitenkin saattaa yllättävän paljonki tarvita. Ja rahalla toisaalta asiat lutviutuu niin paljon mukavammin ja nopeammin...
Mä en kokenu, et mun mitenkään pitäis vältellä, piilotella tai vierastella sotilaita ja poliiseja. Itse asiassa kaikki suhtautu muhun oikein kivasti ja hymyili joka kerta ku ohi kävelin tai jäin joskus jopa juttelemaan. Enemmän kandee etenkin Colombossa ja lähiympäristössä pelätä niitä nuoria miehiä, joilla ei ole mitään muuta tekemistä kuin yrittää huijata sulta mahollisimman paljon hynää. Ne tarjoaa kaikenlaisia palveluita, mut niiden kans kandee olla erittäin varovainen. Erityisen kielteisesti kandee suhtautua jokaiseen joka edes yrittää ehdottaa mitään huumeisiin liittyvää. Jos jollain pallontallaajalla on taipumusta edes ruohon pössyttelyyn, tehkää se jossain muualla. Itse kieltäydyn kaikesta tällaisesta muutenkin jyrkästi, mut mulle yritettiin tarjota näitä palveluita ja myös ilotyttöjä sun muita vähän väliä Colombossa. Ja paikalliset ystävät ja Sri Lankassa pitkään asuneet ulkkarit ties mulle jälkeenpäin kertoa, et onneks en lotkauttanut korvaakaan moisille tarjouksille, sillä useimmat niistä on juonessa kimpassa korruptoituneiden poliisien kanssa ja jos edes erehdyt sanomaan kyllä ja ottamaan mitään vastaan, olet todella isoissa vaikeuksissa samantien ja siitä ei kuulemma selvitä enää pikkuhiluilla. Huumeista voi saada Sri Lankassa kuolemantuomion, josta myös muistutetaan isoin kirjaimin jo lentokentällä. Olkaa siis tunnollisia ja kunnon kansalaisia. Sri Lankassakin.
Majoituspaikkoja on paljon hyviä, mut joitain on vaikea löytää. Lonely Planetin hinnat on mitä sattuu ja monet siellä itseään mainostavat nauraa sulle päin naamaa, kun kävelet sinne sisään se kirja kädessä ja alat kinaamaan hinnoista. Majoituspaikkoja on kuitenkin Sri Lankassa niin paljon ja kaikissa vähänkään isommissa kaupungeissa, et sellaista voi etsiskellä ihan ominkin päin. Monien taso vaihtelee todella jyrkästi ja monien guesthouseja voi olla vaikeaa löytää, sillä ne ei välttämättä ole missään oppaassa, eikä ne mainosta itseään näkyvästi kadulla. Hinnasta ja kaikesta ylipäätään kandee sopia etukäteen niin, et molemmat on ymmärtäny diilin. Muuten voi tulla kivoja ylläreitä. Vieraanvaraisuus näissäkin puljuissa on välillä hämäävää ja monissa paikoissa jokainen asia maksaa, jopa melkein hymykin.

Jotkut kansallispuistot on suljettu kokonaan Tamileiden vuoksi ja joihinkin paikkoihin esim. pohjoisessa ei pääse täl hetkel ollenkaan. Internet-kahviloita on kaikkialla, mut sähköt pelaa miten pelaa, joten mitään isoja juttuja ei kande siellä tallentelematta tehdä. Kun sähköt lähtee, ni seuraavan kerran nettiin pääsee todennäköisesti vasta huomenna tai ylihuomenna, joten tää kandee myös muistaa. Colombossa ja Nuwarassa (Candyssä) on totuttu vähän enemmän turisteihin, mut kaikkialla muualla saa kyl varautua jatkuvaan tuijotteluun, uteliaisuuteen, häirintään ja ahdisteluunkin. Asenne ratkaisee paljon. Kandee muistaa, et Sri Lanka on köyhä maa ja monet saavat elantonsa turismista, jota maassa ei nyt juuri paljoa ole. Niinpä sen pienen turistiosan kontolle lankeaa sit niiden kaikkien yritys päästä edes jotenkin osingolle ja vähintäänki voin luvata, et ainakin joka toinen tuktuk-kuski yrittää tarjota palveluksiaan. Hinta kandee aina sopia etukäteen. Muuten voi tulla taas suuria vaikeuksia. Silloin ku mä vielä jokin aika sit olin siellä, ni ei siellä juuri perusturisteja näkyny paria lukuun ottamatta. Kaikki ulkkarit oli siel jostain muusta syystä. Maailmankiertäjiä, NGO-työntekijöitä, muita työn merkeissä maassa vierailevia tai vastaavia. Juuri kukaan ei ollu siellä huvikseen ja kaikki perusturistit oli kaikonnu maasta jo ajat sitten. Muutamissa hyvin vartioiduissa ja aidatuissa ökyhotelleissa oli kyl muutamia ihan oikeitakin leisure-turisteja...
Mä ite olin Sri Lankassa puoltoist kuukautta ja ramppasin enimmäkseen maaseudulla ja viidakossa sekä vierailin yliopistoissa, joten en kulttuurielämästä paljoa tiedä. Colombo tuntui kuitenkin yöaikaan aika vaaralliselta ja ilmapiiri ahdistavalta. Kalliita juttuja ei kannata näkyvästi ainakaan yksinään ulkona urbaanilla alueella kanniskella. Mut kaikin puolin Sri Lanka on kuitenkin huippupaikka ja oikea asenne, avarakatseisuus ja ymmärrys sekä terve maalaisjärki auttaa pitkälle. Jos haluaa baareihin ryyppäämään, menkää ennemmin Thaimaahan tai vastaavaan. Sri Lankaa en suosittele kuin niille, joita maa erityisesti sen itsensä vuoksi kiinnostaa. Jos se kiinnostaa, Sri Lanka on aivan unohtumaton ja ehdoton helmi, täysin omaa luokkaansa. Ei ole toista ja varmasti menen sinne vielä uudestaan.

Autan mielelläni, jos joku haluaa yksityiskohtaisempaa hjelppiä, vinkkejä ja neuvoja.