Sri Lanka

(Luettu 217263 kertaa)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Vs: Sri Lankan kohde
« Vastaus #280 : 06.04.2016, 23:59:05 »
Olemme mielellään myös paikallisten alueilla, hotellikeskittymät ei ole meidän juttu. Negomboa mietitty, mutta siitä on vähän kaksijakoisia mielipiteitä. Hikkaduwa voi olla meille liian busy...

Menisin Sri Lankalla ihan mihin tahansa mieluummin, kuin Negomboon. En ole koskaan esim. Alanyassa käynyt, mutta voisin siellä kuvitella olevan juuri samanlaista kun Negombossa.
« Viimeksi muokattu: 07.04.2016, 00:00:41 kirjoittanut fishbone »

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Sri Lanka
« Vastaus #281 : 07.04.2016, 01:45:25 »
Toi on aina vähän vaikea yhtälö, että jos ei halua hotellikeskittymiin ja sitten kuitenkin ottaa pakettimatkan, kun eikös niiden hotellit useinkin juuri ole niissä paikoissa, missä on usein aikas monta muutakin hotellia? Itse en ole käynyt Lankalla vuosiin, mutta menisin varmaan mahdollisimman etelään saarelle. Sinne asti e usein vanhat ihmiset jaksa vaan valitsevat ne hotellikeskittymät, jotka ovat lähimpänä lentokenttää. Matka kentältä esim. Hikkaduwaankin taitaa kestää tunteja vai onko uusi tie kuinka paljon nopeuttanut yhteyksiä?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #282 : 07.04.2016, 02:05:15 »
Hyvät paikallisten suosimat ravintolat lähettyvillä erittäin suuri plussa!

Unohtui myös mainita, että olette menossa ihan väärään maahan, jos tällaiset on tärkeysjärjestyksen kärkipäässä. Sri Lankalla kun ei todella ole kovin kummoista ulkona syömisen perinnettä. Safkaa myydään Colombon ja Negombon ulkopuolella lähinnä hotelleissa ja "hotelleissa". Eli ts. hotelleiden yhteydessä olevissa ravintoloissa ja mestoissa, joita ehkä parhaiten kuvaa sana kanttiini, mutta joita kutsutaan syystä toisesta pääsääntöisesti hotel-nimellä.

Uti

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #283 : 07.04.2016, 07:14:08 »
Matka kentältä esim. Hikkaduwaankin taitaa kestää tunteja vai onko uusi tie kuinka paljon nopeuttanut yhteyksiä?
Olen ajellut ohitustiellä ja se on kyllä nopea - ei kestä matkat sitä pitkin mihinkään kovin kauaa -  jos vaan lentokenttäbussit sitä käyttävät?

Paikallisille uusi tie oli "liian kallis" - ei missään nimessä turisteille!

t. Uti

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #284 : 07.04.2016, 14:03:25 »
Harkinnassa ensi talvelle Sri Lanka Finnmatkoilta. Olemme kolmekymppinen aviopari, jonka kiinnostuksen kohteena luonto, meri, hyvä/halpa ruoka paikallisten ravintoloissa ja sopivan rauhallinen kohde... täydellistä rentoutumista uusien elämysten merkeissä. Surffausta pitäisi kokeilla ja snorklaamme paljon, jos merenelämää ja elävää korallia löytyy.  Finnmatkoilla on kohteet Bentota, Kalutara, Wadduwa, Negombo, Mount Lavina, Hikkaduwa, Waikal ja Ahungalla... hotellikeskittymät ei ole meidän juttu... Hikkaduwa voi olla meille liian busy...Kohteen ei toki tarvitse olla täysin "kuollutkaan", mutta jos hotelli olisi hieman rauhallisemmalla paikalla. Hyvät paikallisten suosimat ravintolat lähettyvillä erittäin suuri plussa!
Yhtälö on tosiaan vaikea. Jostain on luovuttava. Parhaiten se onnistunee kun pitää pakettimatkahotlaansa vain perusleirinä eikä siellä yövy montakaan kertaa.

Mikäli jossain Bentota/Ahungalla sektorilla Finnamatkat lupaa surffiopetusta, niin sinne, vaikka hotellista voi olla pitkä matka paikallisten suosimiin ravintoloihin ja snorklaamaan.

Surffauksen kokeilu ilmeisesti viikon parin matkalla on harmillinen vaade paikkakunnan surffareiden näkökulmasta, jolleivat he pääse rahastamaan sillä. Ette ehdi edes kunnolla alkeita omaksumaan, vaikka joka aamu pari tuntia uhraisitte siihen, vaan ainoastaan olemaan varottavana karikkona muille aalloista nauttiville. Tämä ei tarkoita sitä, etteikö harmillisia hetken karikkoja ole Sri Lankan rannikolla, mutta tuumattavaksi, mikä on tärkeää ja missä kokeilunsa suorittaa.

Bentotassa pysähtyy aamuisin joskus klo 8:30 aikoihin Mataraan menevä miellyttävä juna, jolla pääsee paikkakunnille, joissa voitte toteuttaa haaveitanne. kts junaikataulut täältä http://eservices.railway.gov.lk/schedule/homeAction.action?lang=en.

veevee

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #285 : 31.05.2016, 11:35:33 »
Onko elokuu kelvollinen matkustusaika sri lankaan? aikaa olis 3-4vkoa.. kovin ristiriitaista tietoa tuntuu löytyvän niin keleistä kuin parhaista kohteistakin, toki nämä asiat ihmiset myös varsin yksilöllisesti kokee..

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #286 : 31.05.2016, 11:50:45 »
^ Itse olin syyskuun kaksi ekaa viikkoa, ja oli ihan hyvat ilmat. Olen ymmartanyt, etta Sri Lankan saa vaihtelee alueittan tosi paljon (esim. itarannikolla tulee vetta mutta lannessa ei jne), eli jos pystyt tekeen aika joustavia matkasuunnitelmia niin parjaat varmasti. Tuohon aikaan Colombossa satoi, mutta vetta tuli vain n 3-4 tuntia paivassa.
She rides rollercoasters but never screams

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #287 : 01.06.2016, 00:43:26 »
Onko elokuu kelvollinen matkustusaika sri lankaan?
On. Itärannikon kausi menossa, Kandyssa Esala Perahera.

Kippe67

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #288 : 21.06.2016, 09:17:02 »
jos jotakuta kiinnostaa lukea. Kirjoitin matkastamme jonka teimme talvella 2016. http://www.matkakertomuksia.fi/sri-lanka-2016
Upea maa kaiken kaikkiaan. Kysyä saa, vastaan mielelläni  :)

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #289 : 29.11.2016, 20:40:44 »
Olen lähdössä ensi helmikuussa Sri Lankaan ja alustavasti suunnitellut seuraavaa reittiä: Columbo-Kandy-Badulla-Sigirya-Elya Nuwara-Ella-Yala-Mirissa-Galle-Hikkaduwa-Columbo. Mitä mieltä kokeneemmat reissaajat ovat tästä reitistä? Aikaa minulla on yksi kuukausi, josta vajaa viikko menisi todnäk Malediiveillä.
Olen ajatellut kulkea mahdollisimman paljon junalla eli ainakin Columbosta Kandyyn ja Kandysta Ellaan. Onko vinkkejä, että millä kannattaisi kulkea Kandystä pohjoiseen Dambullaan ja Sigiryaan? Ja entä Ellasta Mirissaan; miten tuo välisi kannattaisi kulkea?

Olen lukenut tämän ketjun läpi, enkä ole näihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin löytänyt vastauksia, joita nyt arvostaisin suuresti.

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #290 : 04.12.2016, 13:37:40 »
Eikö tosiaan ole yhtään Sri Lankan kävijää kuulolla kommentoimaan reittiä?

Seuraava aihe liittyy etelän ja lännen rantapaikkoihin; miten eroavat toisistaan? Mitä suosittelisitte seuraavista, kun kaikkiin ei ehdi: Hikkaduwa, Tangalle, Mirissa, Unawatuna, Weligama vai Matara?

sunshineen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #291 : 06.12.2016, 10:37:32 »
Onko vinkkejä, että millä kannattaisi kulkea Kandystä pohjoiseen Dambullaan ja Sigiryaan?

Bussilla. Kandysta on helppo löytää Dambullaan menevä bussi asemalta ja kuski kyllä huutelee, kun ollaan perillä Dambullassa ja pitää jäädä kyydistä pois. Sama homma Dambullasta Sigiryaan. Aina löytyy myös avuliaita ihmisiä näyttämään oikea bussi, jos tuntuu olevan vaikeuksia sen löytämisessä. Muista reittisi kohteista en osaa sanoa mitään, sillä niissä en ole käynyt.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Sri Lanka, talven rantakohteet
« Vastaus #292 : 06.12.2016, 13:10:44 »
Seuraava aihe liittyy etelän ja lännen rantapaikkoihin; miten eroavat toisistaan? Mitä suosittelisitte seuraavista, kun kaikkiin ei ehdi: Hikkaduwa, Tangalle, Mirissa, Unawatuna, Weligama vai Matara?
Riippuu ihmisestä, mikä sopii kullekkin. Puolan ex prinssi valitisi 70-luvulla Weligaman rantsun pikkusaaren pitkäaikaiseksi asuinpaikakseen. Kaikki mainitut rantsut ovat kovin erilaisia mestoja. Suosituksen osuminen oikeaan vaatii kysyjän puolelta avautumista ja sittenkin kertoako kiireiselle...

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #293 : 06.12.2016, 13:26:50 »
Ellasta Mirissaan; miten tuo välisi kannattaisi kulkea?
Riippuu ihmisestä. Busseilla voi kulkea jos haluaa.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #294 : 06.12.2016, 16:10:05 »
Olen lähdössä ensi helmikuussa Sri Lankaan ja alustavasti suunnitellut seuraavaa reittiä: Columbo-Kandy-Badulla-Sigirya-Elya Nuwara-Ella-Yala-Mirissa-Galle-Hikkaduwa-Columbo. Mitä mieltä kokeneemmat reissaajat ovat tästä reitistä? Aikaa minulla on yksi kuukausi, josta vajaa viikko menisi todnäk Malediiveillä.
Olen ajatellut kulkea mahdollisimman paljon junalla eli ainakin Columbosta Kandyyn ja Kandysta Ellaan. Onko vinkkejä, että millä kannattaisi kulkea Kandystä pohjoiseen Dambullaan ja Sigiryaan? Ja entä Ellasta Mirissaan; miten tuo välisi kannattaisi kulkea?

Olen lukenut tämän ketjun läpi, enkä ole näihin mieltä askarruttaviin kysymyksiin löytänyt vastauksia, joita nyt arvostaisin suuresti.

Tein itse aika samanlaisen rundin huhtikuussa 2016 - sen perusteella muutama kommentti:

-Yleisesti ottaen julkisilla liikkuminen Sri Lankalla on todella hidasta. busseja menee tiheään mutta pidemmillä siirtymillä saat varautua bussinvaihtoihin ja odotteluun.
-Reittisi tarjoaa kyllä erilaista nähtävää ja maan "pakolliset" nähtävyydet -silti aika monta stoppia kolmeen viikkoon (jos kuljet julkisilla)
-Itse olisin jälkikäteen ajateltuna jättänyt "etelän" (Galle ja Unawatuna) omalta rundiltani pois ja käynyt sen sijaan jossain itärannikon biitsillä (Kandyn + Sigiriyan yms jälkeen) ja viettänyt enemmän aikaa maan keskiosissa temppeleitä yms ihmetellen
-Kandystä pääset suoraan Sigiriyaan kahdella bussilla (vaihto Dambullassa) tai jos fyrkkaa on niin ota tukkari Dambullassa. Arvostat kyllä omaa kuskia sen jälkeen kun olet kiivennyt kivelle
-Ella - Mirissa -väli onnistuu useammalla bussilla tai jos on kiire tai pätäkästä ei ole pulaa niin privaattitaksikin löytyy helposti. Itse jouduin rajallisen ajan vuoksi maksamaan jotain 50e 3-4h taksimatkasta

koko matkapäiväkirjani löytyy tuolta, sieltä saat ehkä jotain muitakin vinkkejä -> http://www.acidkainen.net/sri%20lanka.html

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #295 : 06.12.2016, 21:08:54 »
em. rannat ovat erilaisia ja olisin halunnut kuulla millä tavoin??
 Ajattelin mennä Mirissaan, koska valasretki kiinnostaa. Lisäksi sukellus ja snorkkelointi kiinnostaa, ja jos on jotain eläimiin ja luontoon liittyvää, niin olisi aina extraa. Myös mukavat rantaravintolat kiinnostavat.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #296 : 07.12.2016, 05:51:26 »
Ajattelin mennä Mirissaan,
Ehkä trendikäs Mirissa on sulle sopivin.

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #297 : 07.12.2016, 17:04:17 »

Kiitos vastauksesta sunshineen; bussilla ja tuk-tukilla siis Kandysta ylöspäin.

Kiitos vastauksestasi servechilled, tosi hyvä päiväkirja sulla.
En ole päättänyt vielä stoppeja varmaksi. Tarkoitus on olla kuitenkin kaikissa paikoissa väh. 2 yötä ja useimmissa tietysti paljon enemmän. Julkisilla on ajatus kulkea tai lyhyitä matkoja tuk-tukilla. Oon miettinyt idän kehuttuja rantoja, mutta olen siinä kuvitelmassa, että siellä saattaisi olla huonommat kelit helmi-maaliskuussa ja siksi nyt ajatukset painottuneet tuonne etelään. Vai osaako joku sanoa keleistä paremmin?

Olen lukenut tämän ketjun kokonaan ja ollut vuosia pallontallaajissa. Rannoista kaipailen vielä neuvoja, mutta älä sinä Musti enää vaivaudu vastaamaan, kiitos.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #298 : 07.12.2016, 18:01:53 »
^ Tykkasin itarannikon rannoista, Trincomaleen pohjoispuolelta. Nilavelin rannat oli hyvat, vaikka rantaihminen en olekaan, ja snorklailu Pigeon Islandilla oli hienoa. Nilavelissa oli myos pari rantabaaria, mika oli yksinreissaavalle kiva. Monet paikat oli taynna romanttisia pariskuntia, ja yksinmatkatessa oli valilla orpo olo.
Sigirya oli musta tosi outo paikka. Tuntui kuin olisi ollut K-Aasiassa; paikan koko infra on rakennettu turistien varaan. Ja se kivi- olihan se ihan hieno, muttei $40 paasymaksun arvoinen. Musta aika ylihypetetty paikka. Dambulla oli sen sijaan hieno, ja suosittelisin myos Polonnaruwanaa, jos noille suunnille lahdet.
She rides rollercoasters but never screams

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #299 : 08.12.2016, 08:23:02 »

Kiitos vastauksesta sunshineen; bussilla ja tuk-tukilla siis Kandysta ylöspäin.

Kiitos vastauksestasi servechilled, tosi hyvä päiväkirja sulla.
En ole päättänyt vielä stoppeja varmaksi. Tarkoitus on olla kuitenkin kaikissa paikoissa väh. 2 yötä ja useimmissa tietysti paljon enemmän. Julkisilla on ajatus kulkea tai lyhyitä matkoja tuk-tukilla. Oon miettinyt idän kehuttuja rantoja, mutta olen siinä kuvitelmassa, että siellä saattaisi olla huonommat kelit helmi-maaliskuussa ja siksi nyt ajatukset painottuneet tuonne etelään. Vai osaako joku sanoa keleistä paremmin?

Olen lukenut tämän ketjun kokonaan ja ollut vuosia pallontallaajissa. Rannoista kaipailen vielä neuvoja, mutta älä sinä Musti enää vaivaudu vastaamaan, kiitos.
Starman on 11 vuotta kysellyt Palliksessa varsinkin normityöajan alkutunteina milloin mistäkin, kuten Frankfurtista, Jamaicasta, Dublinista, Dubrovnikista, Budapestista ... eikä sitten matkat tehtyään yleensä kertonut mitään Pallisessa matkojensa kokemuksista. Tuollainen käytös johtaa niukkaan tarjontaan.

Hyvä, ettei tarvitse pohtia tän hetkisen la ninan -tason vaikutusta Safiirisaaren helmi/maaliskuiseen  itärannikkoon.