Sri Lanka

(Luettu 217169 kertaa)

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Sri Lanka
« Vastaus #300 : 08.12.2016, 10:16:44 »
Strange Little Girl, olen myös muualta lukenut todella positiivisia kokemuksia itärannikon rannoista. Ja kun tuo snorklaus minua kiinnostaa, niin sen puoleen se olisikin ilmeisesti hyvä valinta.
Sain aika hyvin kiinni tuosta Sigiryan kirjoituksestasi, ja $40 tuntuu todellakin paljolta, mutta vaikea sitä on kuitenkaan väliinkään jättää. Ei välttämättä pääse riittävän hyvään tunnelmaan, jos vain katselee alhaalta käsin.

Polonnaruwanasta en tiedä vielä yhtikäs mitään. Kiitti vinkistä, täytyykin seuraavaksi tutustua ko. kaupunkiin.

sunshineen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #301 : 08.12.2016, 20:04:05 »
^ Tykkasin itarannikon rannoista, Trincomaleen pohjoispuolelta. Nilavelin rannat oli hyvat, vaikka rantaihminen en olekaan, ja snorklailu Pigeon Islandilla oli hienoa. Sigirya oli musta tosi outo paikka.
Komppaan täysin tuota Nilaveliä. Hyvät rannat ja ei liikaa turisteja. Tosin vain yksi kahvila vaikutti olevan auki meidän käynnin aikana eli kaikki ruokailut tehtiin siellä, me ja ne kaikki kuusi turistia meidän lisäksi.

Pigeon Islandilla on tosiaan hyvä snorklailla, mutta naismatkustajille sellainen varoitus, että siellä liikkuu joku-mikä-lie-vartija, joka ahdistelee naisia. Hän lupautuu näyttämään jotain hienoja juttuja saarelta ja alkaa sitten lääppimään. Ystäväni joutui lähes hänen uhrikseen ja kun asiasta keskusteltiin muitten matkailijoitten kanssa, niin vastaan tuli neljä muutakin naista, jotka olivat kokeneet saman ahdistelun siellä.

Sigiryasta olen sen sijaan eri mieltä. Kallis se toki oli, mutta muuten tykkäsin kyllä. Se oli yksi hienoimmista kohteista koko saarella minun mielestäni. 

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #302 : 12.12.2016, 15:03:49 »
Lueskelin LP:ta ja sen mukaan itärannikolla olisi helmi-maaliskuusta niin myrskyisää, että taidan jättää valitettavasti väliin. Osaako joku kertoa etelän snorklauspaikoista?

Ja junista olen saanut kahdenlaista tietoa, joten osaako joku kertoa kokemusperäistä tietoa junalipuista. Saako niitä varattua etukäteen ja jos saa, niin about paljonko aiemmin, päiviä vai viikkoja?

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #303 : 12.12.2016, 19:41:18 »
matkustin itse kuuluisan "näköalareitin" eli Ella - Kandy -välin junalla. Ensimmäisen luokan liput sai varata etukäteen (asemalta ainakin, en kokeillut online) mutta tarjolla oli vain yksi jo loppuunmyyty vaunu. Kakkos- ja kolmosluokan liput tulivat myyntiin tuntia ennen junan lähtöä. mitään paikkalippuja ei ollut ja juna oli tupaten täynnä. seisoin siis 6-7h ja siinä kyllä alkoi hienot maisematkin tympiä. Tuon perusteella en suosittele pitkiä junamatkoja ilman varattua paikkaa...

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #304 : 19.12.2016, 11:09:55 »
Pohdin budjettia Sri Lankaan, ja sen olen jo saanut selville, että julkiset kulkupelit bussi ja juna ovat tosi halpoja, mutta olisiko jollain heittää esimerkkejä muista hinnoista tuollapäin; mitä suurinpiirtein maksaa esim. valas-retket, olut, temppelit, safarit?

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #305 : 19.12.2016, 13:21:30 »
tähtimies voisi kyllä vähän googlatakin... tässä kuitenkin kattava lista

http://www.secretlanka.com/faq_entrance_fees.php

kalja on halpaa mutta sen ostaminen muualta kuin ravintolasta / baarista on hieman hankalaa- alkoholia kun myydään vain pienissä "viinakioskeissa" joita löytyy vaihtelevasti. eli ihan jokaisesta supermarketista ei kaljahyllyä löydy. 

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #306 : 19.12.2016, 14:06:40 »
no juu, oon mä googlaillutkin :)
Blogeista olen kaivellut tietoa ja hintoja, mutta kun eivät ole kaikkein tuoreimpia. Sigiryan sisäänpääsystäkin olen lukenut kolmea eri hintaa :O
Ja tässä saattaisi myös muodostua keskustelua, kuten nyt tapahtuikin eli kiitos tiedosta, että kaljan saanti on vaikeaa. Matkustan siis pienellä budjetilla, mutta iltaoluet kuuluvat silti asiaan :)

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #307 : 19.12.2016, 15:55:55 »
ole huoleti - kyllä ihan varmasti iltaoluet löytyvät kun vaan varaudut siihen että moni"kansanravintola" ei anniskele ollenkaan alkoholia. mutta turistialueilla bisseä saa kyllä järjestään joka kuppilasta. tosin ainakin Gallessa (joka on täynnä turisteja) oli vaikeuksia löytää kylmää huurteista kun olin talsinut koko päivän 35 asteen helteessä. jostain paremmasta ravintolasta sitten löytyi kylmä Lion (paikallinen olut siis) kun tarpeeksi kauan etsi. Omalla reissulla osui myös kalenteriin joku paikallinen pyhä, jolloin alkoholin myynti oli kielletty ihan joka paikassa.

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #308 : 28.12.2016, 09:45:32 »
Oon suunnitellut kapuavania Sri Lankassa joko Adam´s Peakiin tai World´s Endiin. Onkos tallaajat käyneet noissa paikoissa...kumpaa suosittelisitte?

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #309 : 03.01.2017, 20:24:05 »
Saako Sri Lankan juniin istumapaikka-lippuja yleensä, jos ostaa vain vuorokautta ennen?

Entä voiko esim. Kandyn juna-asemalta ostaa jo liput Nuwara Eliya-Ella välille?

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #310 : 19.01.2017, 11:08:38 »
Onko tallaajilla mielipidettä, jotta kumpi on mielenkiintoisempi paikka viettää aikaa Nuwara Eliya vai Ella? Kummassa olisi enemmän näkemistä/kokemista?

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #311 : 21.01.2017, 19:18:37 »
En käynyt kuin Ellassa omalla reissullani ja kyseinen mesta on päivässä nähty jos et buukkaa jotain retkeä lähiseuduille. Teeplantaasi + Little Adam's Peak + vesiputousvisiitti onnistuu helposti päivässä. Toki Ella on varmasti mukava mesta ihan vaan oleilla pari päivää jos löytää hyvän guesthousen mutta kylä on sen verran pieni että mitään erityistä nähtävää siellä ei pitkäksi aikaa ole.

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #312 : 22.01.2017, 12:29:46 »
okei, vaihdan Ellassa ehkä matkustusmuotoa junasta johonkin muuhun, joten tuo yksi päivä siellä tulee ainakin oltua. Hyvä tietää, ettei sinne tarvitse varailla enempää päiviä.
Kävitkö Nuwara Eliyassa? Eikö sieltäkin onnistu tee-plantaasi kierros?

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #313 : 23.01.2017, 21:43:36 »
Onks joku matkustanut junalla observation-vaunussa? Sellaiseen jos haluaa, niin pitäisi varata etukäteen. Mietin vaan, että ihan ehdoton, vai riittääkö vaan ihan joku 2nd class..onko näillä paljon eroa?

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #314 : 23.01.2017, 23:42:41 »
en itse matkustanut vaan hajoilin 7 tuntia seisoen täyteen ahdetussa 2. luokan vaunussa. jalkojen särkiessä sietämättömästi ja jengin lähes töniessä minut ulos (avoimesta) junan ovesta olisin kyllä maksanut tarvittavat maltaat "observatorioon"... mutta toki hyvällä tuurilla voi saada myös istumapaikan (paikkalippuja ei siis ole alemmissa matkustusluokissa).

suureen osaan näistä lukuisista kysymyksistäsi löytyy kyllä vastaukset ihan Lonely Planetin Sri Lanka-opuksesta tai googlella - kokeile vaikka googlata "sri lanka train observation car"  niin löytyy kuvia ja tarinoita...

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #315 : 29.01.2017, 21:23:00 »
Googlella löytyy kivasti kaikenlaista, mutta olisi kiva herättää Sri Lanka -keskustelu tällä palstalla ja kysellä tallaajien kokemuksia Adam´s Peakista. Oletteko olleet Hattonissa/Dalhausiessa useamman päivän vai vain tuon vaelluksen vaatiman yhden päivän? Mietin, että onko se mielenkiintosta seutua muutenkin viettää aikaa?

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #316 : 30.01.2017, 01:14:25 »
okei, vaihdan Ellassa ehkä matkustusmuotoa junasta johonkin muuhun, joten tuo yksi päivä siellä tulee ainakin oltua. Hyvä tietää, ettei sinne tarvitse varailla enempää päiviä.
Kävitkö Nuwara Eliyassa? Eikö sieltäkin onnistu tee-plantaasi kierros?

Molemmissa pääsee teeplantaaseille ja molempiin riittää yksi päivä. Mutta toisaalta, harvassa on ne mestat Sri Lankalla, jossa ei näkisi kaikkea päivässä. Ite diggasin enemmän Ellasta kuin Nuwara Eliyasta, mutta molemmat kuitenkin imho vierailun arvoisia mestoja. Ja jopa parin päivän oleskelun, koska ite en ainakaan jaksa käyttää reissuani siihen, että joka toinen päivä istun täyteen pakatussa hitaassa dösässä ja metsästän uutta majapaikkaa; ainakin off seasonilla on silkkaa hulluutta varata majoituksia etukäteen, koska hinnoista pystyy tinkimään jopa 40 % pois pyynnistä marssimalla paikalle ja neuvottelemalla.

Kippe67

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #317 : 31.01.2017, 13:20:33 »
Googlella löytyy kivasti kaikenlaista, mutta olisi kiva herättää Sri Lanka -keskustelu tällä palstalla ja kysellä tallaajien kokemuksia Adam´s Peakista. Oletteko olleet Hattonissa/Dalhausiessa useamman päivän vai vain tuon vaelluksen vaatiman yhden päivän? Mietin, että onko se mielenkiintosta seutua muutenkin viettää aikaa?

Olimme itse viime talvena Sri Lankassa. Muutamia hintoja tajusin ottaa ylös, toivottavasti näistä on jotakin apua. Kysele rohkeasti jos jotain tulee mieleen, autan mielelläni
http://http://www.matkakertomuksia.fi/sri-lanka-2016

starman

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #318 : 31.01.2017, 13:45:31 »
Kiva kuulla noin Ellasta, sillä tein juurikin päätöksen skipata Nuwara Eliya ja todellakin viettää enempi aikaa Ellassa. Enkä tosiaan myöskään itse jaksa joka toinen päivä pakata ja purkaa reppua, siksikin tämä päätös. Ja hyvä, että Ellasta käsin pääsee myös tee-plantaaseille, koska ne kiinnostavat kyllä.

Hyvä matkastoori, Kippe67. Olitte varanneet jo Suomesta käsin safarin. Huomasitko, että saako sieltä paikanpäältä myös hyvin safareita vai onko tosiaan parempi varata etukäteen? Itse oon miettinyt joko koko päivä safaria tai sitten jopa yöpymistä siellä puistoalueella, mutten tiedä että pitäisikö varailla etukäteen.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #319 : 31.01.2017, 14:42:51 »
Ite kävin Uda Walawessa (päivä)safarilla. Ja taas kerran, hinta oli paikan päällä neuvoteltavissa selkeästi halvemmaksi kuin mitä etukäteen/ennen meikää ostaneet maksoi, koska voimassa tuntuu olevan ajatusmaailma, että on parempi saada jotain, kun pitää paikkoja tyhjillään/ajaa puolityhjällä autolla.