Sri Lanka

(Luettu 158585 kertaa)

Silversurfer

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Sri Lanka
« Vastaus #40 : 17.02.2011, 18:36:42 »
Joka maassa on toki varmaan omat ongelmansa, mun mielestä jos olet asunut pari vuosikymmentä veristä sisällissotaa käyvässä maassa niin aika vähällä olet päässyt. En mitenkään toki halua asioita vähätellä, mutta todennäköisesti se kahden viikon lomalle tuleva Möttösen perhe on täysin turvassa kun kiertelevät noita suurimpia nähtävyyksiä ja rantalomakohteita.

Mun mielestä ainakin yksi turvallisimmista maista missä olen reissannut, mut toki varmaan aika pintaraapaisulla mennään mustin kokemuksiin verrattuna.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #41 : 16.03.2011, 13:11:06 »
Aikamoista tekstia mustilta ja tuntuu, että kovasti syyttää yksinomaa Sri Lankaa tai Sri Lankalaisia siitä, mitä tapahtuu ihan joka puolella maailmaa. Meillä Suomessakin kusetetaan ja aivan saletisti, jos tsunami pyyhkis tämän maan yli, löytyis pilvin pimein ihmisiä, jotka koittaisivat hyötyä tilanteesta. Huomattavasti turvallisemmaksi tunsin oloni Sri Lankalla kuin monessa muussa paikassa. Usein ihmisten itsekkyys nousee esiin kriisitilanteissa ja koska meillä ei ole Suomessa sellaisia meidän elinaikana ollut, niin on helppo syyttää muiden maiden kansalaisia kyseisestä toiminnasta. Lisäksi kulttuuri muutaman tuhannen kilometrin päässä on täysin eri ja itse en ainakaan edes odota, että elämä olisi siellä samanlaista kuin täällä tai ihmisten käsitys moraalista olis yks yhteen omien käsitysteni kanssa.

Itse reissasin juuri muutaman viikon yksin Lankalla ja kokemukseni ovat täysin erilaiset. Olen 36-vuotias hoikka nainen ja toki sain osakseni huomiota, mutta mitään seksuaalista ahdistelua en kokenut - en rannoilla, en sisämaassa, en hieronnassa, en yhtään missään. Ainoastaan kerran bussissa muutama muslimi poika selkeästi arvosteli minua hiukan ilkeästi, mutta tätä nyt tapahtuu ihan joka paikassa ja kun ei ole huomaavinaankaan, niin tilanne on ohi ennen kuin huomaakaan. Ihan joka paikkaan en olisi yksin lähtenyt enkä varsinkaan pimeällä, mutta ihan yhtä lailla varovainen saa yöaikaan olla Suomessakin.

Noin yleisesti ottaen kokemukseni maasta ja sen ihmisistä ovat aivan loistavia. Toki olin vain lyhyen aikaa, mutta hengailin ainoastaan paikallisten kanssa ja yhtään kunnon kusettajaa en tavannut. Toki kerjäläisiä oli, mutta kertaakaan minulta ei yritetty varastaa mitään ja muutenkin tosiaan sain olla rauhassa. Kauppaahan ihmiset koittavat tehdä vaikka mistä, mutta tottakai, koska kyseessä kuitenkin kohtalaisen köyhä maa jonka asukkailla tienaamisen mahdollisuudet eivät ole samat kuin meillä. Mutta kun ilmoittaa selkeästi ettei kaupanteko kiinnosta, niin yleensä suhtautuvat tosi asiallisesti.

Itse pidin maasta. Helppo liikkua, koska lähes kaikki, varsinkin kaupungeissa puhuvat englantia. Mutta ihan elekielellä pärjäs maaseudullakin vaikka en kovin montaa lausetta oppinutkaan paikallista kieltä. Matkustaminen on halpaa varsinkin junalla ja bussilla. Eurolla pääsee jo pitkälle. Samoin ruokailu on todella edullista. Paikallisten suosimista paikoista ison annoksen riisiä kanan kanssa saa parhaimmillaan alle parilla eurolla.

Maassa on ihan huikeita maisemia (varsinin sisämaassa vuoristoseudulla) ja ihmiset kutsuvat mielellään käymään kotonaan.

Lentokenttäbyrokratia on ihan toista kuin esim. Intiassa, siis Sri Lankan eduksi, ja muutenkin maassa on huomattavasti rennompi olla vaikka paikalliset toki kokevat elämänsä olevan aika säädeltyä.

Vaikka musti kirjoittaa aika negatiivisesti maasta, niin ainakin omasta mielestäni todella käymisen arvoinen paikka. Voihan olla, että kohtaa ongelmia jos maassa on pidempäänkin ja kuulee kaikenlaista (tosin en tiedä missä EI näin kävisi) mutta eihän se millään tavalla estä sitä, etteikö maassa voisi viettää viikon kaks tai muutaman kuukauden. Ja yksittäistapausten takia koko maan leimaaminen mädäksi on mielestäni aika epäkypsää. Onko Suomi paska maa turisteille, koska täällä yks hullu puukotti hollantilaisen vanhuksen Porvoon Citymarketin edustalla kuoliaaksi muutama vuosi sitten tai siksi, että todelta monelta turistilta varastetaan Suomessa rahat? Yksittäistapauksia tapahtuu ihan joka paikassa. Itse etukäteen hieman arvelin matkustaa yksin Sri Lankaan, mutta huoleni oli täysin turha.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 17.03.2011, 18:56:32 »
Mita lyhemman aikaa viettaa jossakin maassa sita sattumanvaraisemmaksi kay maasta saamamme vaikutelma. Tama patee erityisesti Sri Lankaan. Kuten aiemmin kirjoitin, kesti pitkaan ennen kuin Sri Lankan hymyn takaa mulle alkoi kypsya erilainen kuva maan todellisuudesta. Multa kysyttiin, mihin Sri Lankan huono maine silmissani perustuu. Mainitsin muutaman esimerkin. Niita voisin luetella muitakin todella karmeita ja ei koskaan mulle Suomessa tapahtuneita. Totean kuitenkin vain lyhyesti, etta maan moraali on tyystin erilainen mihin suomalainen on tottunut.

Moni vierailija saa seurakseen paikallisen, joka pitaa muut loitolla joko itsekkaista syista tai toisinaan todellla epaitsekkaasti huolehtien vieraistaan. Maassa hetken vierailevan on vaikea nahda eroa. Sri Lankassa on erityisen paljon onnenonkijoita. Joku ei naa kerjalaisia ollenkaan, toinen ei ehka huomaa kerjaamisen saaneen erilaiset kasvot.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #43 : 17.03.2011, 19:17:17 »
Mulla menee edelleen vähän pointti ohi. Miks ihmeessä koet tarvetta korostaa Sri Lankan huonoa mainetta ihmisille, jotka ovat menossa sinne matkalle? Ymmärtäisin jotenkin jos tässä olis joukko ihmisiä, jotka ovat muuttamassa sinne, mutta nyt puhutaan matkustamisesta ja sinä puhut asioista mitkä ilmenee vasta vuosien maassa olon jälkeen, joten en oikein ymmärrä pointtia. Lisäksi tarinaa värittää se tosiasia, että ilmeisesti et ole asunut/oleskellut yhtä pitkään missään muussa maassa, jotta voisit oikeasti sanoa, johtuvatko kokemuksesi vain Sri Lankasta vai olisiko sama vaikutelma voinut tulla sinulle myös monesta muusta maasta. Jotenkin voisin itse väittää, että mikäli tilanne olis oikeasti noin ongelmallinen kuin se sinusta on, se välittyisi maasta lyhyemmänkin ajan jälkeen. Jotenkin vaikea kuvitella, että juuri Sri Lankalaiset olisivat niin ovelia, että osaisivat pitää "salaisuuden" pahuudestaan vuosia, mutta muissa maissa, kuten vaikka venäjällä (oma henk. koht. mielipiteeni) se hyppää silmille aika piankin.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Sri Lankan arvomaailma
« Vastaus #44 : 18.03.2011, 11:20:53 »
... nyt puhutaan matkustamisesta ja sinä puhut asioista mitkä ilmenee vasta vuosien maassa olon jälkeen, joten en oikein ymmärrä pointtia. Lisäksi tarinaa värittää se tosiasia, että ilmeisesti et ole asunut/oleskellut yhtä pitkään missään muussa maassa, jotta voisit oikeasti sanoa, johtuvatko kokemuksesi vain Sri Lankasta vai olisiko sama vaikutelma voinut tulla sinulle myös monesta muusta maasta. ..

Sri Lankan erikoinen arvomaailma ei paljastu monelle vasta vuosien kuluttua. Olin vain naivin sokea tunnistamaan aiemmin pelkastaan oudoiksi nakemiani asioita paratiisimaisessa ymparistossa.
Sen sijaan haamatkalla ollut skandinaavisulhanen lienee pahasti jarkyttynyt kun matkamuistomyymalassa antiikkikauppias vietteli hanen morsiaimensa. Miten lienee kaynyt Suomesta tulleen turistiseurueen lomatunnelmalle kun heita kiinteistokaupoista varoitellut pakeni maasta sinkkiarkku-uhkailuja ?

Olen ollut muissakin maissa pitkia aikoja. Se olisi ollut paateltavissa klikkaamalla kirjoitushistoriaani. Pidan Sri Lankaa erikoistapauksena, jossa muun muassa turisti kutsutaan muita maita useammin kotikaynnille, monesti ei kuitenkaan vieraanvaraisuudesta vaan jotta heti tai myohemmin hanesta saadaan nyhdettya jotakin. Minusta tallainen toimintatapa on jokaisen maahan matkustavan hyva tunnistaa.

Auringonnousutytto piti hanta ilkeasti bussissa arvostelleita muslimeina. Ehka he olivat sita, mutta sita suuremmalla todennakoisyydella he olivat srilankalaisia.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Sri Lankan arvomaailma
« Vastaus #45 : 18.03.2011, 20:56:13 »
Lainaus
Auringonnousutytto piti hanta ilkeasti bussissa arvostelleita muslimeina. Ehka he olivat sita, mutta sita suuremmalla todennakoisyydella he olivat srilankalaisia.

Tämä kertookin aika paljon tavastasi suhtautua muihin ihmisiin ja en yhtään ihmettele, jos saat negatiivisen kuvan ihmisistä maailmalla. Enempää en jaksa asiasta vääntää.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #46 : 19.03.2011, 01:19:42 »
Mulla menee edelleen vähän pointti ohi. Miks ihmeessä koet tarvetta korostaa Sri Lankan huonoa mainetta ihmisille, jotka ovat menossa sinne matkalle?
Menee ohi minullakin. Tosin ei mustin kertomukset vaan SunRiseGirlin vänkääminen. Miksi on aina niin, että huonoja kokemuksia ei saa kertoa, vain hyviä? Toinen kummallisuus on se, että negatiivisista kokemuksista aina syytetään kertojaa.

Mr. Voyageur

• Moderaattori
  • Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #47 : 19.03.2011, 07:05:30 »
Miksi on aina niin, että huonoja kokemuksia ei saa kertoa, vain hyviä? Toinen kummallisuus on se, että negatiivisista kokemuksista aina syytetään kertojaa.

Koska ihmiset eivät kestä kritiikkiä itselleen tärkeitä asioita kohtaan. Jos Indonesia on Maisa-Orvokin lempimaa, johon hän suhtautuu intohimolla ja varauksetta niin on aika todennäköistä, että ko. henkilö ottaa pulttia Balin arvostelijalle. Kyseessä on tässä tapauksessa lähinnä tunnepohjainen reaktio ja se liittyy mielestäni pohjimmiltaan huonoon itsetuntoon, mutta eipä siitä sen enempää. Jälkimmäinen kummallisuus liittyy juuri tähän; vika ei voi olla omassa suosikissa, vaan arvostelijan täytyy olla väärässä.

Jännä juttu kuitenkin, itse kun olen aina ihmetellyt, miksi internetin keskustelupalstoja dominoi valittaminen ja negatiivinen suhtautuminen kaikkeen. Internetin katu-uskottavuus on vaan niin hupaisa ilmiö. Arvostan tämän asian suhteen henkilöitä, jotka uskaltavat tuoda oman rehellisen mielipiteensä esiin arvosteluista huolimatta. Ja nimenomaan niitä positiivisia juttuja.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #48 : 19.03.2011, 09:49:02 »
Kysymys ei ole todellakaan siitä, etteikö negatiivisia juttuja saisi kertoa. En vaan aina ymmärrä sitä pointtia, että jos puhutaan reissaamisesta ja siitä, että joku on muutaman viikon maassa ollessaan saanut siitä positiivisen kuvan, niin aina jonkun täytyy tulla kertomaan, kuinka hän kauan maassa olleena tietää kyllä totuuden ja se on ihan toista, mitä _turisti_ luulee. Ja yleensä mitä enemmän ihmisellä on negatiivista kerrottavaa sitä paremmin hän omasta mielestään maan tuntee, koska _turistillehan_ toki maasta välittyy aina liian positiivinen kuva. Ymmärtäisin negatiivisten juttujen pointin paremmin, jos se olis jotakin silmiinpistävämpää, mutta että jos se ilmenee vasta monien vuosien maassa olon jälkeen, niin pointti menee multa ohi ketjussa, jossa joku kyselee kokemuksia maasta jonne aikoo matkustaa muutamaksi viikoksi.

No, ehkä oma asenteeni on vähän turhan positiivinen ja tapoihini ei kuulu yksittäisten tapahtumien kautta yleistäminen, niin ei ihan auennut pointti tällä kertaa.

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #49 : 19.03.2011, 11:23:36 »
Kysymys ei ole todellakaan siitä, etteikö negatiivisia juttuja saisi kertoa. En vaan aina ymmärrä sitä pointtia, että jos puhutaan reissaamisesta ja siitä, että joku on muutaman viikon maassa ollessaan saanut siitä positiivisen kuvan, niin aina jonkun täytyy tulla kertomaan, kuinka hän kauan maassa olleena tietää kyllä totuuden ja se on ihan toista, mitä _turisti_ luulee. Ja yleensä mitä enemmän ihmisellä on negatiivista kerrottavaa sitä paremmin hän omasta mielestään maan tuntee, koska _turistillehan_ toki maasta välittyy aina liian positiivinen kuva. Ymmärtäisin negatiivisten juttujen pointin paremmin, jos se olis jotakin silmiinpistävämpää, mutta että jos se ilmenee vasta monien vuosien maassa olon jälkeen, niin pointti menee multa ohi ketjussa, jossa joku kyselee kokemuksia maasta jonne aikoo matkustaa muutamaksi viikoksi.

No, ehkä oma asenteeni on vähän turhan positiivinen ja tapoihini ei kuulu yksittäisten tapahtumien kautta yleistäminen, niin ei ihan auennut pointti tällä kertaa.

Mielestani SunriseGirlilla on tassa todella hyva argumentti. Itse olen asunut aika monessa maassa seka euroopassa etta afrikassa, ja kun maassa asuu, kylla siita alkaa valoittua ihan erilainen kuva. En nae mitaan pointtia tulla tanne ihmisten lomareissukertomuksia mollaamaan, etteivat tunne maata niin kuin minakin. Ja meilla kaikilla on kokemuksenne. Ei minun negatiiviset kokemukset vaikka elamisesta Tansaniassa ole sen oikeampia jonkun toisen ihanat lyhyet safariretket siella.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : 19.03.2011, 22:32:11 »
Arvostan tämän asian suhteen henkilöitä, jotka uskaltavat tuoda oman rehellisen mielipiteensä esiin arvosteluista huolimatta. Ja nimenomaan niitä positiivisia juttuja.

Miksi vain positiivinen juttu on "rehellinen mielipide"? Ja jos kerran kielteisten puolien esiin tuominen herättää aina vastareaktion eikö silloin poikkeava mielipide ole rehellisempi; sen esittäminen vaatii kanttia?

Mielestäni kuvio menee usein toisin päin. Kun on kauas matkustettu ei uskalleta sanoa rehellistä mielipidettä (= paska maa/paikka) ja siksi kaikki on jeesjees vaikka vituttaisi.

Yhtä kaikki, minulle mustin kokemuksilla on merkitysarvoa ja mielenkiintoa ja olen kiitollinen, että ne jaettiin tässä ketjussa - oli kuinka lomaketju hyvänsä.
« Viimeksi muokattu: 19.03.2011, 22:35:43 kirjoittanut UsvaAuer »

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #51 : 20.03.2011, 07:29:54 »
Ja yleensä mitä enemmän ihmisellä on negatiivista kerrottavaa sitä paremmin hän omasta mielestään maan tuntee, koska _turistillehan_ toki maasta välittyy aina liian positiivinen kuva.

"Tavalliselle perusturistille" riittää useimmiten oma kokemus ja se, että itsellä on mukavaa. Pallontallaaja puolestaan haluaa usein nähdä pintaa syvemmälle ja ymmärtää (keskiverto-kanarianmatkaajaa enemmän) maata, jossa matkustaa. Siksi jossain pitempään asuneen kokemuksia on mukava lukea. Olkoonkin negatiivisia, se on yksi näkökulma puheena olevaan paikaan.

Yleensäkin totuuksia on aina monta. Jokaisella on oma kokemuksensa matkustaessaan näkemästä paikasta. Minun Bangkokini on varmasti aivan erilainen kuin seksituristin Bangkok. Tässä tapauksessa on mielenkiintoista lukea mustin Sri Lankasta.

Keskustellaan, mutta ei jäädä änkkäämään! Muuten menee mielenkiintoinen ketju lukkoon.

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 20.03.2011, 10:48:26 »
Pallontallaaja puolestaan haluaa usein nähdä pintaa syvemmälle ja ymmärtää (keskiverto-kanarianmatkaajaa enemmän) maata, jossa matkustaa.
Aikamoinen vaite, mihinkahan tuo perustuu. Mina en ole huomannut mitaan pallontallaajien nettipalstalla, mika todistaisi pallontallaajien olevan joten syvallisempia matkustajia. Ylipaataan uskoisin etta pallontaallajissa on kaikanlaista vakea.
. Siksi jossain pitempään asuneen kokemuksia on mukava lukea. Olkoonkin negatiivisia, se on yksi näkökulma puheena olevaan paikaan.
Yleensäkin totuuksia on aina monta. Jokaisella on oma kokemuksensa matkustaessaan näkemästä paikasta. Minun Bangkokini on varmasti aivan erilainen kuin seksituristin Bangkok. Tässä tapauksessa
Ongelmahan tassa oli (minka SunRise Girl toi esiin), etta Mustin asenne oli etta hanen nakemyksensa on okeampi kuin muiden.
Omasta mielestani Mustin kertomukset muistuttaa aika lailla kulttuurishokin kokeneen ihmisen kasityksia jostain maasta, joka eparealistisen postiiivisen alkukuherruskuukauden jalkeen muodostuukin  vastakkaiseksi kokemukseksi ja suureksi pattymykseksi. Kulttuurishokkia voi olla vaikea tunnistaa ja kasitella jos siihen ei ole valmistautunut.
Keskustellaan, mutta ei jäädä änkkäämään! Muuten menee mielenkiintoinen ketju lukkoon.
En ymmarra tata pallontallaajiden moderaattien (”sensuroijien”) omaksumaa uhkailulinjaa, jos keskustelu ei heita miellyta niin ketju vaan lukkoon.

Silversurfer

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 21.03.2011, 14:43:42 »
Kuinka kaukana on lähin toimiva beachbreak Hikkaduwasta etelään? Kauniimpi puolisko ei uskalla mennä tuohon riutalle.

Tuohon toiseen keskusteluun voi todeta pari kuukautta täällä pyörineenä, että omalle kohdalle ei ole osunut sinkkiarkuttelijoita eikä muitakaan. Ennemminkin olen ollut positiivisesti yllättynyt paikallisten iloisuudesta ja rehellisyydestä. Monessa spotissa tullut mietittyä että "nyt jos olisin Väli-Amerikassa niin mun kamat olis jo pöllitty", eli ainakin siinä mielessä turvallisuuden tunne on aika hyvä. Mut joo, ainahan vieraissa maissa on syytä olla jonkin verran varuillaan.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #54 : 22.03.2011, 09:11:55 »

Omasta mielestani Mustin kertomukset muistuttaa aika lailla kulttuurishokin kokeneen ihmisen kasityksia jostain maasta,

Mielenkiintoinen vaite. En tiennyt, etta kulttuurishokki voi kohdata usean vuoden jalkeen kun on poistunut maasta jo lukemattomia kertoja.

kts http://turunyliopisto.fi/opiskelu/kv/vaihdossa/kulttuurishokki.html missa vaiheessa kukin on.

musti

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Sri Lanka beachbreikki
« Vastaus #55 : 22.03.2011, 09:18:09 »
Kuinka kaukana on lähin toimiva beachbreak Hikkaduwasta etelään? Kauniimpi puolisko ei uskalla mennä tuohon riutalle.

Jollei hietsun alkupaa toimi, niin voisitte kokeilla aamuvarhaisella aiemmin mainitun kallion tienoota. Hiekkakarpaset tarjoavat lisahaastetta.

:)=

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 27.06.2011, 19:57:17 »
Meillä olisi nyt parin viikon reissu tiedossa Sri Lankaan (elokuussa) ja tarkoituksena olisi liikkua eri kaupungeissa. Kysymys kuuluukin että millaiset on joukkoliikenneyhteydet kaupunkien väleillä (miten pysytään aikataulussa, miten tuhottomasti menee aikaa verrattuna muulla lailla liikkumiseen), vai kannattaako käyttää suosiolla autoa ja kuljettajaa? Entä onko autoa ja kuljettajaa päiväretkille (tai pidemmille) helppo löytää eri paikoista, esim. hotellista kysymällä? Miten pienemmillä paikkakunnilla?

Ja onko kukaan käynyt Uppavelissa tai Nilavelissa, kuulemma siellä olisi vierailun arvoisia rantoja (niitäkin pitäisi mahduttaa reissulle :) ), jossa ei ole niin paljon porukkaa kuin esim. etelässä?
Muutenkin käytännön vinkkejä otetaan vastaan  :)

makes13

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #57 : 27.06.2011, 23:59:53 »
Matkustamme elokuussa Sri Lankaan ja ois muutamat kysymykset mielessä. Ensinnäkin ilmasto. Ilmeisesti länsirannikolla on sadekausi meneillään mutta kun keskimääräisiä sademääriä olen tuossa tutkaillut niin tuntuu et pahimmat sateet ovat touko-kesäkuussa. Onko jollain kokemuksia tuosta ajankohdasta?

Tuli myös mieleen koska kyseessä on ilmeisesti low season niin pitääkö monet hotellit/hostellit ovet kiinni vai kannattaako mennä täysin ilman etukäteisvarauksia? Parempi ois jos ei tulis turhaan noita yöpymisiä varattua etukäteen. Tosin ihan mikä vaan murju ei tuolle parin viikon reissulle kelpaa joten siinä tuo ongelma (emme hae myöskään mitään luksusta, jotain siitä välistä).

Kiitos jo etukäteen vastauksista :)

anssku

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #58 : 28.06.2011, 22:08:43 »
Ja onko kukaan käynyt Uppavelissa tai Nilavelissa, kuulemma siellä olisi vierailun arvoisia rantoja (niitäkin pitäisi mahduttaa reissulle :) ), jossa ei ole niin paljon porukkaa kuin esim. etelässä?
Muutenkin käytännön vinkkejä otetaan vastaan  :)

Nilavelia en suosittele. Ehkä sieltä suurella rahalla voi löytyä ihan miellyttäviä majapaikkoja, mutta ei pikku budjetilla. Kävimme katsoon erästäkin majapaikkaa joka olisi ollut 80 dollaria yö ja se ei vaikuttanut edes erityisen ylelliseltä. Piha oli iso nurmikkokenttineen ja ranta takapihalla, mutta muuten paikka oli nuhjuisen näköinen. Olimme yhden yön eräässä "homestay" paikassa, joka maksoi 6 euroa ja huone oli täynnä luteita. Lähtiessä paikan pitäjä muori vielä kyseli "Voisinko saada vähän taskurahaa". Ovathan nuo rannat ihanan hiljaisia, mutta paikassa ei ole vielä totuttu turismiin ja heillä on aivan epärealistiset odotukset mitä länsimaalaisilta reppureissaajilta voi kyniä. He kohtelevat turisteja kuin joitain rikkaita siirtomaaisäntiä eli saattavat esimerkiksi tosiaan pyytää vaikkapa taskurahaa :) Totta kai on paljon turisteja, jotka ovat valmiit maksamaan oikeasti hienoista hotelleista, mutta nuo hotellit eivät tosiaankaan oikeasti vaikuttaneet hienoilta, ne vain yrittivät olla sitä.

Silversurfer

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #59 : 02.07.2011, 22:57:12 »
Meillä olisi nyt parin viikon reissu tiedossa Sri Lankaan (elokuussa) ja tarkoituksena olisi liikkua eri kaupungeissa. Kysymys kuuluukin että millaiset on joukkoliikenneyhteydet kaupunkien väleillä (miten pysytään aikataulussa, miten tuhottomasti menee aikaa verrattuna muulla lailla liikkumiseen), vai kannattaako käyttää suosiolla autoa ja kuljettajaa? Entä onko autoa ja kuljettajaa päiväretkille (tai pidemmille) helppo löytää eri paikoista, esim. hotellista kysymällä? Miten pienemmillä paikkakunnilla?

Julkiset toimii ihan hyvin, länsirannikolla liikkumiseen juna on melkeinpä varmin sekä turvallisin. Lisäksi vuoristossa junasta näkee todella kivasti maisemat samalla. Toi liikenne nyt on välillä aika hurjaa. Bussit ajaa erittäin uhkarohkeasti joten jos on herkempi henkilö niin varmaan tulee jännäkakka housuun. Rinkan kanssa ei yleensä busseihin mahdu.

Auto ja kuski on toki näppärämpi vaihtoehto, mutta hinta pompsahtaa julkisista todella paljon. Toki jos on rajattu aika niin oma kuski vie toki helpommin ja vaivattomimmin perille, bussien kassa joutuu välillä stressailemaan kun pitää tyyliin vauhdissa hyppiä kyytiin jos ne nyt ylipäätäänsä viitsii pysähtyä.

Kuskin saa varmasti ihan mistä vaan, kannattaa vähän vertailla hintoja ja autojen kuntoa (eli onko turvavöitä ollenkaan tai ilmastointia). Hotellista jos otat niin saattaa olla pikkasen kalliimpi.

Muutenkin noihin siirtymisiin menee aika tolkuttomasti aikaa kun on ruuhkaa ja teiden kunnot on vähän mitä on aina välillä. Eli ennemmin vähemmän paikkoja niin ei mene koko loma siirtymisiin.

Isoimpien kaupunkien välillä pääsee hyvin julkisilla, mut sitte noi hieman vaikeammat yhteydet kannattaa ehkä hoitaa kuljettajan kanssa. Laita vaikka jotain suunnitelmaa et missä pitäis käydä niin voin jeesaa.