Sri Lanka

(Luettu 132527 kertaa)

Rtrav

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Sri Lanka
« Vastaus #340 : 20.04.2017, 19:06:16 »
Mitä rantoja suosittelette?

Etsin rauhallisia paikkoja, ei rantatuoleja yms. turismipaikkoja. Mieluiten paikkoja jossa on siisti ranta, bungaloweja sekä ehkäpä muita reppumatkaajia. Hikkaduwassa käyn ainakin (en tiedä onko se nyt niin rauhallinen paikka, mutta kuitenkin.)

Surfaus kiinnostaisi myös (en ole koskaan surffanut) :)

cyrus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #341 : 21.04.2017, 04:33:12 »
Mitä rantoja suosittelette?

Etsin rauhallisia paikkoja, ei rantatuoleja yms. turismipaikkoja. Mieluiten paikkoja jossa on siisti ranta, bungaloweja sekä ehkäpä muita reppumatkaajia. Hikkaduwassa käyn ainakin (en tiedä onko se nyt niin rauhallinen paikka, mutta kuitenkin.)

Surfaus kiinnostaisi myös (en ole koskaan surffanut) :)

Hikkaduwasta etelään päin löytyy paljon hyviä ja jopa autioita hiekkarantoja. Itse menisin junalla Weligamaan asti ja sieltä käsin skootterilla, bussilla tai tuktuk:lla rantatietä kohti Gallea josta voit valita mieleisesi hiekkarannan.  Niitä on siinä matkan varrella lukuisia ja osa täysin autioita joissa voi paistatella polttavassa auringossa. Löytyy niitä rantoja myös itäänpäin ajellessa, esim. ranta nimeltä "secret beach" (etsi google mapsistä secret beach bar joka on siinä lähistöllä) lähellä Weligamaa jossa ei ollut ketään muita meidän lisäksi kun sinne löysimme. Skootterilla tai tuktuk:lla pääsee perille parhaiten. Bungaloweista en tiedä onko niitä alueella, mutta muita edullisia majoituksia kyllä löytyy.

Surffausta on paras kokeilla Weligamassa sillä siinä on tasainen hiekkaranta johon tulee tasaisia aaltoja. Myös lukuisia surffikouluja/vuokraamoja löytyy rannalta joka lähtöön (suosittelen kokemuksesta Freedom Surf Schoolia mistä broidi otti surffitunnin ja me vuokrasimme aina laudat). Surffiopetus on muistaakseni 1000 tai 2000 LKR per tunti ja pelkkä laudan vuokraus 250-300 LKR per tunti (1 eur = 165 lkr). Kannattaa tarkistaa surffikelit magicseaweed.com:sta (http://magicseaweed.com/Weligama-Surf-Report/2727/) :)
« Viimeksi muokattu: 21.04.2017, 04:35:40 kirjoittanut cyrus »

Rtrav

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #342 : 27.04.2017, 15:06:05 »
Kiitos cyrus,

Mites onko tuolla seudulla automaatteja tms. vai laitetaan vaan tukku käteistä reppuun? ;D

Osaatteko kertoa matkustusluokista junissa:
First class
second class
third class
Lähinnä millainen läävä tuo 3. luokka on. Ei ole hirveästi kokemuksia Intian tms. junista.

Näköjään junamatka Colombosta hikkaduwaan maksaa alle 2-3 euroa first class luokassa?  :-* Taksi noin 80 dollaria.

Miten matka Colombon lentokentältä taittuu kätevimmin juna-asemalle, josta sitten pääsisi junalla Hikkaduwaan tai Weligamaan.

Kiitos.

säästöpakkaus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #343 : 29.09.2017, 14:25:51 »
Moikka kanssamatkaajat!

Olemme suuntaamassa pikaiselle visiitille Sri Lankaan tammikuussa 2018. Matkan kesto on näillä näkymin vain parisen viikkoa, joten on aivan turha yrittää mahduttaa kaikkea samalle reissulle. Yhtenä etappina olisi muutaman päivän majailu Gallen liepeillä Unawatunassa.

Taksilla siirtyminen Colombosta Unawatunaan tuntuisi näin lyhyellä reissulla viisaimmalta vaihtoehdolta, niin siirtymisiin ei tärväytyisi kohtuuttomasti aikaa. Kysymys kuuluu, että mikä olisi käypä korvaus taksille tuosta välistä? Mitä olen täällä netissä pyörinyt aiheen tiimoilla, niin hintahaitaria tuntuisi olevan n. 6000 - jopa 14.000 LKR. Ihan ettei apinaa aivan 100 eurolla koijattais, niin hyvät vinkit ovat oikein tervetulleita.  :D

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #344 : 29.09.2017, 15:03:42 »
Maksoin itse v. 2016 kyydistä Colombon lentokenttä - Unawatuna muistaakseni 80€ eli ei ole halpaa. Oli hotellin kautta järjestetty ja uskoisin että halvempikin vaihtoehto olisi löytynyt. Mutta lentoni saapui kello kolme yöllä ja käytin siksi helpointa ja kalleinta tapaa päästä nukkumaan.

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #345 : 29.09.2017, 22:11:29 »
Itse käytän tällaisiin aika paljon Rome2rio http://www.rome2rio.com/ sivustoa. Eihän se kaikki siellä täysin paikkansa pitävää ole, mutta yllätävän hyvin tuolta katsoessa esim. Nepalinkin hinnat ja matkojen kestot piti paikkansa. Tuon sivuston mukaan taksilla tuo väli olis 1,5 tuntia ja hintaa 50 -65 euroa. Bussi 4 tuntia ja hintaa 3-6 euroa. Itselleni valinta olis aivan selvä, menisin bussilla. Ajansäästö on mun mittapuulla kahden viikon reissussa mitätön ja bussimatkat ovat mun mielestä matkassa parasta ja rahan voi käyttää johonkin muuhun.

servechilled

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #346 : 30.09.2017, 01:43:15 »
Käsittääkseni tuolle välille ei ole mitään suoraa yhteyttä vaan jos julkisilla kuljet niin ensin pitää ottaa paikallisbussi kentältä Colomboon, sieltä juna tai bussi Galleen ja vielä loppumatka bussilla / taksilla / tuktukilla. Tästä syystä oma valintanikin oli aivan selvä eli pirssi alle. Ensimmäisenä päivänä ehti mainiosti touhuta kaikenlaista kun julkisilla matkustamiseen tarvittavan ajan sai suurilta osin käytettyä nukkumiseen hotellissa.

Sri Lankan bussit ovat muuten erittäin hitaita mutta kieltämättä edullinen tapa liikkua. Niitäkin tuli kyllä käytettyä.
« Viimeksi muokattu: 30.09.2017, 01:46:41 kirjoittanut servechilled »

SunRiseGirl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #347 : 30.09.2017, 13:13:33 »
No mä en olettanut, että lähdetään lentokentältä suoraan vaan Colombosta. En myöskään olettanut, että esim. Galle olis tarkoitus skipata kokonaan ja se on niin lähellä Unawatunaa, että ei paljoakaan lisää matka-aikaa tai hintaa vaikka sen välin menee erikseen taksilla/tuktukilla tms. Colombosta on myös junareitti Mataraan ja juna pysähtyy käsittääkseni Unawatunassa. Itse olin Sri Lankassa yli 6 vuotta sitten ja silloin juna oli tuolla väillä aika epävarma peli, mutta toimii kuulemma nykyään paremmin. Junan hinta vain pari euroa. Matka-aika junalla 2,5 tuntia. Mutta näähän on vähän makuasioita ja sitten paljon kiinni siitäkin, että millaisesta matkustusmuodosta tykkää ja paljonko matkasta haluaa maksaa. Itse aina mielummin matkustan paikallistan kanssa junassa/bussissa kuin keskenäni taksin takapenkillä.

Ja siis toki riippuu siitäkin, että jos tulee tosiaan suoraan kentältä, missä lento on keskellä yötä, mutta siinä tapauksessa itse tod. näk. nukkuisin joko kentällä aamuun tai sitten ottaisin huoneen Colombosta tai muualta läheltä ja jatkaisin matkaa aamulla/aamupäivällä.

säästöpakkaus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #348 : 01.10.2017, 13:06:32 »
servechilled ja SunRiseGirl,

kiitokset näkemyksistä ja linkkivinkistä! Suoraan lentokentältä ei ole tarkoitus lähteä Unawatunaan.  Olemme varmaan muutaman päivän ensin Colombossa. Tässä ketjussa näyttääkin olevan jo linkkivinkkejä bussi- ja junamatkustukseen, joten pähkäily asian tiimoilta jatkuu.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #349 : 03.10.2017, 12:52:16 »
Nuo taksien hinnat tuntuu vaihtelevan rankasti sen mukaan, mista sen buukkaa. Halvasta majatalosta jarjestyy yleensa jarkevanhintainen kyyti, viiden tahden hotellista taas kolme kertaa kalliimpi. Itse matkustan Sunrise Girlin tapaan julkisilla koska se on usein osa matkailua mulle, mutta Colomboon saapuessani varasin taksin etukateen viemaan suoraan Kandyyn, koska en yksinkertaisesti jaksanut sahlata matkustettuani 12h yon yli. Taksi maksoi 50 USD kaksi vuotta sitten, ja "paremman" hotellin kautta olisi ollut 85 USD. Toinen patka minka tein oli Jaffnasta Nilavelin rannalle. Jaoin taksin kolmen muun kanssa, ja se maksoi muistaakseni noin 20USD per paa. Jaffnasta ei ollut jarkevaa kulkureittia rannikolle, joten torsasin hiukan. Tuollaiset jaetut taksit muiden matkaajien kanssa on yleensa ihan jarkevan hintaisia, eli kannattaa huudella muita mukaan. Isompien kaupunkien valilla (esim. Colombo-Galle) bussit kulkee niin tiehaan etta en maksaisi taksista. Jokainen kuitenkin tyylillaan. Kannattaa silti aina tingata kunnolla.
She rides rollercoasters but never screams

säästöpakkaus

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #350 : 04.10.2017, 06:06:38 »
Tämä keskustelu on ollut kieltämättä meidän kohdalla tarpeellinen. Nyt on tullut vähän enemmän katsottua noita juna-aikatauluja ja ajansäästö ei ole tosiaan iso kun vertaa taksiin. Sen sijaan hintaeroa kyllä löytyy. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin Unawatunaan menee päivittäin kolmekin junavuoroa. Lippuja olisi saatavilla 2. ja 3. luokassa. Galleen menisi vuoroja vastaavasti tyyliin tuplasti enemmän ja siinä pääsisi ainakin yhdessä lähdössä menemään 1. luokassa. Siitä sitten tuktuk tai muulla virityksellä sitten perille Unawatunaan.

2. ja 3. luokan lippuja ei käsittääkseni saa netistä hommattua, joten viisainta on lienee käydä itse ostamassa päivää tai kahta ennen asemalta tai vastaavasti pyytää hotellin väkeä hommaamaan liput.

Reissuhuuma nousee hitaasti mutta varmasti  ;)

musti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #351 : 04.10.2017, 10:19:30 »
Säästöpakkaus, olet ymmärtanyt oikein, mikäli hallituksen info https://eservices.railway.gov.lk/schedule/homeAction.action?lang=en on edelleen ajan tasalla.  Koska tällä kertaa olet ollut Suomen aikaa aamuvarhaiselta netissä, niin ehdotan aamun ekaa junaa nro 8050, joka kerää jo Colombossa muutamalta asemalta matkustajia. Pääset sillä Unawatunan asemalle asti. Ei tartte lähettää hotlasta ketään ostaa lippuja edellisenä päivänä eikä niitä kai myytäskään, vaan ostat 2 luokan lippusi sen verran etuajassa (vajaa puoli tuntia) aseman luukulta, että ehdit mukavasti junalaiturille. Tässä junassa on todennäköisesti mukavasti tilaa, vaikka nousisit siihen Mount Lavinian asemalta. Ehdotan myös, että ensi kerralla kerrot matkasi luonteesta enemmän kuin "tammikuussa parisen viikkoa", sillä liian avoimena se jättää liikaa varaa arvailuille.

Unawatunan juna-asemalta on vielä kilsa matkaa lähimmälle rannalle (oletan siis, että tältä osin on kyse rantalomasta) ja kaksi kilsaa tunnetuimmalle rannalle, jonne pääset helposti Galleen menevillä junillakin ottamalla Gallen juna-aseman vieressä olevalta katetulta bussiasemalta jonkun Mataraan päin lähtevän bussin, jollet halua kulkea onnettomuusherkällä autoriksalla (tuk tuk) isolla valtatiellä.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #352 : 04.10.2017, 10:20:30 »
Mä en oikein hiffaa, kun jengi puhuu aina kuinka hankalaa ja hidasta liikkuminen julkisilla Sri Lankalla on, ja aina suosittellaan takseja. Busseja kulkee joka paikkaan ja vaikka ne ei ole maailman nopeimpia, niin eipä siellä välimatkatkaan mitään monia satoja kilsoja (yleensä) ole. Maailmassa on huomattavasti rasittavampiakin paikkoja kulkea julkisilla kuin Sri Lanka, esim. monille tuttu Thaimaa.

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #353 : 04.10.2017, 11:27:31 »
Mä en oikein hiffaa, kun jengi puhuu aina kuinka hankalaa ja hidasta liikkuminen julkisilla Sri Lankalla on, ja aina suosittellaan takseja. Busseja kulkee joka paikkaan ja vaikka ne ei ole maailman nopeimpia, niin eipä siellä välimatkatkaan mitään monia satoja kilsoja (yleensä) ole. Maailmassa on huomattavasti rasittavampiakin paikkoja kulkea julkisilla kuin Sri Lanka, esim. monille tuttu Thaimaa.

Noh, sehan riippuu paljon reitista.  Noilla perusreiteilla kuten Colombo - Kandy tai Colombo - Galle busseja ja junia menee koko ajan, ja liikkuminen on helppoa. Mutta esimerkiksi junamatka Anuradhapurasta Jaffnaan klonkotteli sellaista kavelyvauhtia, etta kylla siina perse puutui istuessa. Kiva kokemus silti, ja menisin uudestaan, mutta paluumatka Jaffnasta Nilavelin rannalle olisi tarkoittanut kolmea eri bussia/bussi+juna komboa, seka lahtoa majapaikasta ennen neljaa aamulla. Siina vaiheessa paadyin taksiin joka lahti inhimilliseen aikaan. Sain nukkua ja syoda aamupalan rauhassa, ja olin rannalla jo lounasaikaan enka vasta auringonlaskun aikaan. Kaytannossa saastin puolikkaan paivan, mika parin viikon lomalla on paljon. Eli mun vinkki olisi miettia reitteja sen verran etukateen, etta jos torsaa takseihin, kayttaa niita noilla hankalimmilla siirtymisilla pienempiin paikkoihin.
She rides rollercoasters but never screams

musti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Sri Lanka, julkisista kulkuvälineistä
« Vastaus #354 : 04.10.2017, 22:07:34 »
Mielellään sitä suosii julkisia ja sillä tavoin matkoista tulee ikimuistettavimpiakin. Jos joutuisin vertaamaan, kummassa on helpompaa matkustaa julkisilla Sri Lankassa vai Thaimaassa, niin kyllä kallistuisin epäröimättä Thaimaan puolelle. Tai mulle ei ainakaan tule mieleeen Thaimaasta sellaisia epämiellyttäviä muistoja kuin esim Kandysta, jossa junaan ryntäävät matkustajat vähät välittivät poistumassa olleesta yksijalkaisesta ukosta, joka pyöri ulko-ovella ainoan jalkansa varassa kuin hyrrä hyvää paikkaa junassa haluavien töniessä ukkoon lisäkierroksia. Tai Talaimannarin junassa, joka oli lähtiessä jo älyttömästi myöhässä ja niin ääriään myöten täynnä, että penkkien allakin lymysi jengiä sillä tavalla, että joku viilsi aussikaverini kassin auki ja kähvelsi korvaamatonta ja kun se huomattiin, niin junan ovelta lensi haiseva sukka ison vahvan kaverini härnäämiseksi ja valot sammutettiin samalla sekasorron lisäämiseksi täpötäyteen vaunuun pilkkopimeässä yössä.

Jos joku tietää, onko Sri Lankaan tuotu Thaimaan tapainen vaivaton hotlasta hotlaan/lentokentälle minibussipalvelu, niin haluaisin kuulla siitä.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Vs: Sri Lanka, julkisista kulkuvälineistä
« Vastaus #355 : 05.10.2017, 14:02:07 »
Jos joutuisin vertaamaan, kummassa on helpompaa matkustaa julkisilla Sri Lankassa vai Thaimaassa, niin kyllä kallistuisin epäröimättä Thaimaan puolelle.

Puhuin rasittavammasta, en helpommasta. Toki mulla on Thaimaan bussimatkaamisesta huomattavasti enemmän kokemusta kuin Sri Lankan, mutta kuten sanoin, niin monesti välimatkat on jo Sri Lankalla inhimillisempiä kuin Thaimaassa. Samoin Sri Lankalla dösäasemat tuntuivat olevan ainakin oman kokemukseni mukaan "keskellä kaupunkia" siinä missä Thaikkulassa ne sijaitsee hyvin usein jossain laitakaupungilla. Tai vaihtoehtoisesti toiki Thaimaassa voi ottaa suoraa turrealueelta lähtevän turrebussin, jossa joku käy rullaamassa ruumassa olevista kasseista kaiken rullattavan arvoisen tavaran matkan aikana parempaan talteen; useita kokemuksia on. Samoin Thaimaassa joutuu aina varautumaan ylimääräisillä sukilla, ja liki pitkillä kalsareilla ja kevytuntsikalla dösämatkoihin, kun ilmastointi on asetuksella "pakastin". Ylimääräiset sukat pitää puolestaan tunkea siihen ilmastointilaitteen suuttimeen, ettei se tiputa koko matkaa kondenssivesiä niskaan. Toki Sri Lankalla saa varautua siihen, että dösän telkkari tööttää koko matkan täysillä bollywood-leffoja, joista hiffaa vielä vähemmän, kuin thaikkubusseissa thaiksi dubatuista paskoista hollywood pätkistä.

leego

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #356 : 12.11.2017, 21:15:15 »
http://colombofort.com/colombo-galle-matara.htm

https://eservices.railway.gov.lk/schedule/homeAction.action?lang=en

http://estorilportugalguide.com/sri-lanka/colombo-to-galle-train-bus-taxi.html

Näistä saa mielestäni ihan hyvän kuvan julkisesta liikenteestä, mitä nyt värikkään ;) Kuitenkin vielä mietin kuinka hankalaa tulee olemaan kun itselläni on tavaraa ihan liikaa (lue, ei nyt suksia mutta laskukamppeet muuten kun Japanista olen tammikuussa tulossa). Iso laukku rullilla menee varmaan johonkin tavaratilaan, onkohan se turvassa, onko kellään kokemusta siitä ettei ole kaikki omat kamat välttämättä näköetäisyydellä? Tarviiko pelätä että jotain häviää?

Hintaero on kuitenkin ihan huima takseihin verrattuna, niin en haluais lähteä törsäämään  :P Eikä vissiin ole samanlaista palvelua olemassa kuin Balilla että voisi jättää edullisesti Colomboon säilytykseen muut kuin rantakamat viikon ajaksi...?

Olen siis Colombosta yöpymisen jälkeen suuntaamassa Ahangamaan surffaamaan ja aikaa siirtymiseen on reilusti eli periaatteessa kokonainen päivä molempiin suuntiin...

samperi666

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #357 : 13.11.2017, 06:10:32 »
Tässä omat kaks senttiä aiheesta, just oltii Sri Lankassa kuukauden päivät ennen ku hypättiin Intiaan vajaa 2 viikkoa sitten. Ykkösluokan junavaunut on (tai oli) ilmeisesti KAIKKI jossain rempassa, eikä niitä näkyny missään. Kandysta Colomboon ois teoriassa pystyny varaamaan istumapaikan, mutta sitä varten ois pitäny olla helvetin aikasin asemalla - etukäteen tuleville päiville ei paikan varaaminen ainakaan joka junaan onnistu.

Joillain reiteillä (ehkä kaikilla, ei varmuutta muista paitsi Colombo-Kandy) menee InterCity-luokan junia, joissa ei oo muita ku varattuja paikkoja. Jos on paljon roinaa messissä, suosittelisin sitä, syystä että:

1) Ne junat ei voi myydä loppuun, vaan ne ammutaan niin täyteen ku vaan  mahdollista, ja sitte heitetään vielä muutama tyyppi bonuksena kyytiin.
2) Kuten joku jo mainitsiki, ekat tyypit on hypänny kyytiin varaamaan paikkoja jo ennen ku juna on ees pysähtyny, saati kukaan päässy haluamallaan pysäkillä ulos.
3) Kiireisimpiin aikoihin istumapaikkojen saaminen on muutenki nihkeetä, etenki jos ei lähde liikkeelle päättäriltä. Ite seisottii Kandysta Colomboon junaillessa ekat kaks tuntia kamojen kanssa käytävällä, ku kamat saati omat perseet ei vaan mihinkää muualle mahtunu.

Niissä vaunuissa on kyllä sellasia säilytyslokeroita ja sellaset perusmallin overhead-hyllyt, jotka saattaa helposti olla aivan täysin tukossa. Näin ainakin omalla kohdalla.

Positiivisia puolia oli aikataulussa pysyminen, nehä oli lähes aina lähes ajallaan! Sen lisäks ihan täydessä junassa seisoskellessa kaatuminen on helvetin hankalaa, kun ei oo tilaa liikkua mihinkään suuntaan. Ei siis huolta ajoittain hieman pomppusista rataosuuksista! Ja halpaaha lystiähän se junailu tosiaan on. Lisäks maisemat on tosi jees monessa kohtaa, eikä oo ees paskasia ikkunoita peittämässä näkymiä (paitsi sateella ne laitettii aina kiinni).

Jossain 40 maassa on tullu reissattua (mukaan lukien Itä-Timoria lukuun ottamatta kaikki Kaakkois-Aasian maat), eikä äkkiseltään kyllä tuu mieleen ku Kambodza, missä julkisilla matkaaminen on ollu rasittavampaa ku Sri Lankassa. Mutta kyllä sen silti kestää!

Jonesi112

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #358 : 17.11.2017, 09:14:32 »
Mitä paikkaa/rantaa Tallaajat suosittelee tukikohdaksi noviisille surffarille. Balilla tuli surffailtua kolmisen viikkoa tänä vuonna ja palo jäi polttamaan rintaan.

Olen siis matkaamassa Sri Lankaan tammikuussa kuukaudeksi, aikeina lähinnä opetella lisää surffauksen saloja, chillailla ja pistäytyä silloin tällöin yöelämässä.

zanussi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #359 : 18.11.2017, 14:15:48 »
Mitä paikkaa/rantaa Tallaajat suosittelee tukikohdaksi noviisille surffarille. Balilla tuli surffailtua kolmisen viikkoa tänä vuonna ja palo jäi polttamaan rintaan.

Olen siis matkaamassa Sri Lankaan tammikuussa kuukaudeksi, aikeina lähinnä opetella lisää surffauksen saloja, chillailla ja pistäytyä silloin tällöin yöelämässä.
Weligamassa oli mukavan aallot alottelijalle ainakin maaliskuussa. Mirissan saarekkeen itäpuolella oli haastavempia aaltoja