Tuliaiset Suomesta

(Luettu 119832 kertaa)

iramaria

• Vieras
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #40 : 27.12.2005, 23:22:26 »
Hukka-vuolukivijuttuja (appivanhemmat arvostivat olutcooleria, kovin), Suomi-kirjoja, leffoja (niin Nousukauden kuin Tuntemattomankin), musiikkia kaikenlaista, Marimekkoa, Aarikkaa, suomen oppikirjat ja sanakirjan, Muumeja - riippuen siitä kenelle vie, tietty.

Mun ongelma on lähinnä rahan ja tilan puute, tuntuu että kivoja juttuja olis vaikka miten paljon. Viimeksi tunsin jo itseni hiukan tyhmäksi kun tuli ylipainoa melko reippaasti johtuen mm. siitä että laukussani oli (vuolu)KIVI...  onneksi eivät laskuttaneet... :D

Tuliaisten tuominen on vaan niin kivaa... :)

Linnunlahti

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://www.mv.helsinki.fi/home/autti/
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #41 : 11.05.2006, 23:15:46 »
Lainaus käyttäjältä: "miumau"
siis tuota, kun tiedän tutustuvani ensi kesän reissulla moneen ulkomaalaiseen ja niille ois kiva jättää joku kiva pieni muisto itsestä/suomalaisesta. oon ravannu pitkin matkamuistomyymälöitä ettimässä jotain pientä, halpaa ja käytännöllistä. siis kun niitä ihmisiä ei tunne vielä, vaan niihin tutustuu vasta siellä jossain niin ei voi mitään kovin henkilökohtaista hommata...

Itse ajattelin kysyä samanlaista asiaa, mutta "miumau" olikin jo kysynyt. Nostan kyllä tän ketjun uudestaan, koska itse en löydä tosta ketjusta mitään hyvää. Vai olisiko salmarin tarjoamiselle jotain toista vaihtoehtoa? Kokemusta tuosta salmarin tarjoamisesta on kyllä viime kesältä. Vastaanotto oli todella positiivistä, muuta ongelmana oli vain eräs irkku äijä joka kulautti sitä hieman liikaa, yllätys sinänsä :P
"Lahjakkaat muumipeikot ovat usein rauhattomia. Siksi minäkin ikävöin yhä uusia paikkoja ja uusi tuttavuuksia."
-Muumipappa

Frechdachs

• Vieras
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #42 : 11.05.2006, 23:46:08 »
Miten olis simppelisti suomalainen taidepostikortti tai muu antajan näkönen suomiaihe? Siinä vois olla eksoottisesti jotain suomenkielistä tekstiä päällä, tyyliin Viivin ja Wagnerin sanailua. Taakse vois kirjottaa yhteystietonsa ja ranskalaisilla viivoilla, missä tavattiin, mitä yhdessä tehtiin ja mikä toisessa viehätti. Sillai sen voisi personoida tilanteeseen sopivalla tavalla.

Bella

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #43 : 12.05.2006, 00:08:23 »
Riippuu tietenkin ihmistyypista onko sellaiselle mahdollisesti kuinka kayttoa ja kiinnostusta, mutta suomalainen kasin tehty laatupuukko on kovaa kamaa! Siihen voi kaiverruttaa esim. lahjan saajan nimen, jolloin puukko on siten myos erilailla "arvokas" ja henkilokohtainen. Jos vahankaan on luontoihminen tai "perinnekasityon" arvostaja, niin varmasti pitaa. Itse olen antanut muutaman puukon ja kovasti ollaan tykatty.

Muun muassa taalta voi katsella http://www.lapinpuukko.fi/
i]Sapere aude![/i]

11d4

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #44 : 12.05.2006, 00:28:39 »
Lainaus käyttäjältä: "Frechdachs"
Miten olis simppelisti suomalainen taidepostikortti tai muu antajan näkönen suomiaihe? Siinä vois olla eksoottisesti jotain suomenkielistä tekstiä päällä, tyyliin Viivin ja Wagnerin sanailua. Taakse vois kirjottaa yhteystietonsa ja ranskalaisilla viivoilla, missä tavattiin, mitä yhdessä tehtiin ja mikä toisessa viehätti. Sillai sen voisi personoida tilanteeseen sopivalla tavalla.

Olipas hyvä idea! Iso kiitos! :D

thietrav

• Aloittelija
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #45 : 13.05.2006, 09:23:36 »
DVD-levyjä on tullut joskus tuputettua. Star Wreck, Tuntematon Sotilas, Talvisota ja Kaurismäkeä. Pölöstä, Pohjanmaata, Akseli&Elina, Täällä pohjantähden alla yms. tekis mieli joskus jaella kanssa jos tekstitykset ja laitevaatimukset täsmää.

Tiedä jaksaisko kukaan Extreme Duudsoneita kattella, mutta jospa kettuuksiltaan joskus jakais.

kimmo

• Himoreissaaja
  • kimmonreissut.wordpress.com/
    • Profiili
    • kimmon reissut
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #46 : 13.05.2006, 09:56:08 »
Lainaus käyttäjältä: "Bella"
... suomalainen kasin tehty laatupuukko on kovaa kamaa!...antannut muutaman puukon ja kovasti ollaan tykatty....

Kannatta kuitenkin olla sen puukon kanssa tarkkana. Jotkut kulttuurit arvostaa puukkoa lahjaesineenä toiset ei.  Esim. venäläisille ei pidä antaa puukkoa lahjaksi, sillä siellä kulttuurissa se on/tulkitaan vihamieliseksi eleeksi!

Puukonantoon liityy sellainen käytännön tarina, että suomalainen antaa  puukon vain hyvälle ystävälle - muutenhan vastapuoli voisi puukottaa sillä antajaa! Tämä perinnetieto vie takuuvarmasti "jalat alta" saajalta  :wink:
The Journeyman, because I can  - World trips since '83

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #47 : 16.05.2006, 14:26:40 »
Graavilohta tulee vietyä jos vain on suht. nopeesti tutut vastassa tai ainakin jääkaappi. Jotain porojuttua ehkä kans mut enpä mä nyt oo täältä mitään sen kummempaa lähteny rahtaamaan, saakoot ite tulla tänne shoppailee jotain Aarikan lampaita tms..
Laukussa leipää ja...

Saturnus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Luxor-info.net
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #48 : 02.06.2006, 13:25:05 »
Mites ihmeessä saatte kätevästi raahattua noita jääkaapissa säilytettäviä elintarvikkeita perille...mietin vain, että säilyvätkö syötävänä perille?? Mutta eipä kai niistä yskää saa :lol: Nuo karjalanpiirakat olivat hyvä vinkki, mutta en ole vielä "uskaltanut" toteuttaa.

Musaa olen yleensä kiikuttanut ja nyt keksin nuo leffat. Sitten tietysti suklaata, salmiakkia ja viimeksi (Ateena) alkoholeista mukaan valikoitui salmiakkikossua (kuten aina), tervasnapsia, Cream Lakkaa ja pari minipulloa Elysée Arctic sekä Rosé. Onhan noita vaihtoehtoja paljonkin, mutta nuo nyt valikoituivat mukaan. Ja hyvin ovat maistuneet. Ainakin salmiakkikossu tekee kauppansa siellä missä itse olen reissannut.

Ruisleipääkin vein, mutta kas kummaa, sain sitä Ateenassa ihan aamupalaksi eikä ollut minun tuomaani. Ei kyllä ole hajuakaan, onko ruisleipä ihan vakkarikamaa siellä! Oletin ainakin, ettei.

disko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #49 : 02.06.2006, 15:09:06 »
Oon joskus ottanu yhen kylmäkallen messiin ja siihen kietonu lohet, hyvin pysyy Euroopan joka kolkkaan asti terveenhajuisena :)
Laukussa leipää ja...

Saturnus

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Luxor-info.net
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #50 : 03.06.2006, 13:26:51 »
Joo, sinne main varmaan kestää, mutta ehken yritä samaa, kun on tässä lähtö Kairoon ihan kohta... :lol:

Mandanella

• Aloittelija
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #51 : 09.06.2006, 17:38:54 »
Loistavaa, löysin tämän viestiketjun haulla ja jälleen saan todeta pallontaalaajien auttavan pulmaan kuin pulmaan:).
Hyviä tuliaisideoita tässä onkin jo tullut, mutta itselläni on tällä hetkellä päällä pienoinen ongelma liittyen Intiaan vietäviin tuliaisiin. Olen siis lähdössä viikon päästä Intiaan, jossa tulen asumaan minulla tuntemattomissa paikallisissa perheissä ystäväni "siivellä", sillä hän asunut näissä perheissä vaihto-oppilaana . Aikaisemmin olen vienyt tuliaisia vain ns. länsimaihin, mutta Intia tuottaa päänvaivaa. Mitä he arvostavat? Arvostavatko he esim. suomalaisia käsitöitä samalla tavalla kuin länsimaalaiset, joille kädentaidot ovat teknologisoituvassa yhteiskunnassa nousseet aivan eri arvoon? Kaverini sanoi, että vie sinne vain juuri jotain rihkamaa, kuten suomiavaimenperiä ynnä muuta ("tykkäävät takuulla kaikesta kitschrihkamasta"), mutta itse haaveilen vieväni jotain omasta mielestäni "autenttista". Menenkö kuitenkin vain ojasta allikkoon? En haluaisi viedä vain suklaata tms., vaan juuri jotain, josta jää pysyvä muisto. Intiassa matkustaneet, kertokaa minkälaisia esineitä ihmiset arvostavat! Sitten vielä jotain sellaista pientä, jota voisi antaa vastaantuleville uusille ihmisille, kuten juuri jotain postikortteja yms. Keralassa paikalliset lapset kuulema pyysivät aina mainoskyniä, joten niitä voisi ottaa myös mukaan:). Ongelmana on myös se, etten voi ottaa mukaan mitään kovin painavaa ja särkyvää, joten lasiesineet ovat hiukan ongelmallisia.

Noista tuliaisideoista tuli vielä itselleni mieleen, että monet eurooppalaiset ystäväni ovat tykänneet tosi paljon korteista, joissa on kuvattu jokin suomalainen taideteos, kuten se taulu jossa kaksipäinen kotka repii suomineidolta lakikirjaa. Kortin takana olen selittänyt, miksi juuri tämä teos on suomalaisille tärkeä ja mitä se kertoo meidän kulttuurihistoriastamme. Lisäksi olen vienyt koivushampoota, puisen käsintehdyn -mielestäni hyvin autenttisen *naurua*- kravatin, joka aiheutti Australiassa ansaittua hilpeyttä...Ai niin, ja Ultra Bran Kroketti-levy oli varsinainen hitti Puolassa, varsinkin kun tulostin kaverilleni netistä laulujen englanninkieliset käännökset. Eli suomalainen musiikki on kyllä tosi huippu tuliainen. Muumikyniä, Brunbergin sinivalkoraidallisia suklaakonvehteja Fazerin lisäksi, salmiakkia..Yllättävän paljon löytää kaikkea mielenkiintoista, mutta Intia mietityttää minua juuri sen vuoksi, etten ole koskaan vienyt tuliaisia Aasiaan, vaikka juttu ei välttämättä sen kummempi olekaan. No, valaiskaa minua kiitos:).
quot;Sitten tuli kevät! (...) Uudet tuulet lauloivat öisin, maailma oli täynnä piipitystä, murinaa ja surinaa. (...) Ja voitte kai melkein käsittää, että päätin lähteä tieheni."
-Muumipappa

missoni

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #52 : 10.06.2006, 13:53:37 »
Samaa olen miettinyt kuin Mandanella, eli minkälaisia lahjuksia ihmiset arvostavat missäkin? Jotain on jo kirjoitettukin, mutta lisää raakaa yleistystä peliin, kiitos  :D. (esim. Saksassa Aalto ei iskenyt toiselle ja toinen palvoi maata jalkojeni alla.)

Itse olen vienyt juuri noita klassikoita: Aaltoa, muumeja, suklaata & namuja, hapankorppuja, piirakoita, likööriä, Hukka-vuolukivituotteita ym.

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #53 : 04.05.2007, 11:51:18 »
Lainaus käyttäjältä: "missoni"
Samaa olen miettinyt kuin Mandanella, eli minkälaisia lahjuksia ihmiset arvostavat missäkin? Jotain on jo kirjoitettukin, mutta lisää raakaa yleistystä peliin, kiitos  :D.

Ranskassa suhtaudutaan usein aika epäilevästi vieraisiin elintarvikkeisiin, varsinkin iäkkäämmät henkilöt. Lakkahilloa törkittiin epäluuloisesti jne. Salmiakkia turha edes kuvitella muuten kuin omituisena vitsinä.

Marimekon kuosia, varsinkaan sitä iänikuista unikkoa, ei kauhean monet myöskään taida ulkomailla juuri arvostaa.

Pieniä aaltomaljakoita olen raahannut Ranskaan pari. Toiset lahjansaajat olivat onnessaan, tunsivat Alvar Aallon ja osasivat arvostaa. Toiset kiittelivät myös, mutta aalto-malja päätyi kuulemma myöhemmin tuhkikseksi...  :lol:
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

anuleena

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #54 : 04.05.2007, 12:50:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Manna"

Jos kohde sattuu olemaan nuorempi niin miksei vaikkapa joku Muumijuttu. :P

Muumit täällä on useampaankin kertaan tulleet esille, mutta mahtavaa kirjallisuutta löytyy myös Mauri Kunnakselta. Esim. Suomalaisittain joulupukista tai kalevalasta tai skandinaavialaisittain viikingeistä. Noi kaksi jälkimmäistä ainakin uppoaa vähän vanhempiinkin lapsiin (ja esim. poikaystävä oli myös innoissaan viikinkikirjasta).
Lista käännetyistä kirjoista löytyy täältä

Rozsa

• Reissaaja
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #55 : 04.05.2007, 13:18:49 »
Lainaus käyttäjältä: "tammineN"

Pieniä aaltomaljakoita olen raahannut Ranskaan pari. Toiset lahjansaajat olivat onnessaan, tunsivat Alvar Aallon ja osasivat arvostaa. Toiset kiittelivät myös, mutta aalto-malja päätyi kuulemma myöhemmin tuhkikseksi...  :lol:

Olen myös näitä matalia aalto-maljakoita vienyt pari tuliaisiksi. Ainakin yksi oli mietiskelyn jälkeen päätynyt tuhkikseksi. Pitäisi varmasti kirjoittaa kirje lahjan mukaan mihin tarkoituksiin sitä voi käyttää ja miksi se on suomalaisille suhteellisen arvokas esine.

cene

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #56 : 18.07.2007, 16:53:44 »
Pitäisi keksiä jokin sopiva tuliainen poikakaverin romanian unkarilaisille vanhemmille, joita en oo koskaan ennen tavannu. Tavoitteena olisi tehdä hyvä vaikutus, että sitten voisi joskus mennä uudestaankin käymään :D Oon miettiny Suomi-kirjaa mut sen täytyisi olla kuvakirja, kun he eivät juuri kuulemma englantia ymmärrä.. Toinen olisi jotain Iittalalta. Joskin se epäilyttää, koska oon Suomessakin yrittänyt olla ostamatta koriste-esineitä, jos en lahjan saajan makua paremmin tunne. Ruokaa en viitsi viedä, kun pilaantuisi kuitenkin matkalla.

Nyt siis vinkkejä, mikä olisi sopivan neutraali tuliainen?  :?

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #57 : 18.07.2007, 20:27:27 »
Lainaus käyttäjältä: "cene"

Joskin se epäilyttää, koska oon Suomessakin yrittänyt olla ostamatta koriste-esineitä, jos en lahjan saajan makua paremmin tunne.

Miksi siis nytkään tehdä poikkeusta? Iittalalta löytyy varmasti jotain ihan hienoa ja tuliaiseksi kelpaavaa käyttölasia, esim. eri sinisiä Kartio-laseja (jos haluaa korostaa sitä suomalaisuutta jotenkin), Arabian Koko- ja Nero-sarjat on ihan kivoja, ja kieltämättä Ego-sarjakin. Niitä lasilintuja en itse missään nimessä ostaisi, ikinä laittaisi omaankaan hyllyyni. Mä en tajua miten ne on niin suosittuja.

Myös Marimekon Ujossa on ihan kivojakin kuoseja, esim. käsipyyhepariksi tjs. Hyvä kilpailija kotimaisilla pyyhemarkkinoilla on nykyään myös Luhta, jonka pyyhkeet pysyy pehmeämpinä ja väreissäkin löytyy yhtä lailla.
walk on

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #58 : 18.07.2007, 22:09:12 »
Musiikista voinee mainita Sibeliuksen lisäksi Laika & The Cosmonautsin, jonka instrumentaalipainotteinen materiaali ei aiheuta kielimuuria. Muita yksittäisiä hyviä mm. Jukka Perko: Music of Olavi Virta ja Ensemble Ambrosius: Zappa Album.

Luontokaupasta saa paljon tuliaisia, esim. Luontokalenterin (eri kielillä) ja T-paitoja. Humppa-aiheisia T-paitoja ja muuta Eläkeläiset-tilpehööriä saa Jokisen Valinnasta. Taiteesta voisi kokeilla Kaj Stenvallin ankkoja.

Juomista mesimarjalikööri on myös hyvä. Kerran olen vienyt kalakukon ja maistui.
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #59 : 19.07.2007, 10:58:17 »
Mesimarjalikööri on todella suosittua, arctic bramble -nimisestä marjasta tuskin kukaan on kuullutkaan.

Ranskalaiset ovat ylpeitä omista ruoistaan, joten heille ei kannata just mitään ruoan- (tai juoman)puolta tuoda. Suomalainen musiikki ja esim. tangot ovat kovin suosittuja. Ylläriylläri myös sellaiset kirjailijat, kuten Arto Paasilinna, ovat suosittuja. Kirjan pitää tietystikin olla ranskaksi (saa tosin Ranskastakin). Kaikista suurin moka on mennä ranskalaiseen kylään viinipullon kanssa. Tällä annetaan ymmärtää, että isäntäväen viinimaku ei ole tarpeeksi hyvä, mikä on iso loukkaus.

Englannissa taas joku Iittalan tuote maksaa maltaita, joten Kartio-lasit, tms. ovat kova sana.