Tuliaiset Suomesta

(Luettu 124293 kertaa)

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Mitä tuliaisiksi Suomesta Intialaisille
« Vastaus #100 : 06.01.2009, 22:34:13 »
Tuosta löytyy lisää keskustelua aiheesta.

Intiaan tuskin kannattaa viedä mitään alkoholipitoista. Itse erehdyin kerran viemään iranilaisille Budapest-konvehteja. Namit suklaat tekivät kauppansa hetken kunnes joku hoksasi, että tuoteselosteessa lukee niiden sisältävän alkoholia.

Edit: Mode kertoopi yksärillä vaikkapa, kuinka täällä oikeaoppisesti linkitellään?

Linkki kuntoon. -Milma
« Viimeksi muokattu: 06.01.2009, 22:39:34 kirjoittanut Pocahontas »
Up Where We Belong

mountata

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #101 : 07.01.2009, 08:03:22 »
Heips

Intialaiset, keille tuliaisia pitäisi viedä, ovat yliopistokoulutuksen saaneita it-alan henkilöitä, siis työssäkäyviä. n. 30 vuotiaina, perheellisiä ja niin miehiä kuin naisiakin. Muutempa en heidän taustataan tiedäkään mitään.

t marko

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #102 : 07.01.2009, 08:32:32 »
Mikä on budjetti per henkilö?

Mun mies, jolla on siellä IT-alan businessta, vei lahjaksi MP3-soittimet koko jengilleen. Olivat tyytyväisiä. Tästä tosin on pari vuotta aikaa, ja ehkä "muoti" on muuttunut.

Plantago

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #103 : 07.01.2009, 10:38:28 »
Mä olen hankkinut/ aion hankkia helmikuun reisuun salmiakkia, Rooibossin Finlandia teetä. Ehkä kahvia? Sitten tyrni/karpalo rouhetta. Ehkä kokkaan jotain suomalaista tyylistä ruokaa majapaikassani. Riippuu mitä aineita sieltä saa. Valokuvia otan kameraani lumesta, luonnosta työpaikastani...

Sitten minulla on kyniä, muutamia mainos T-paitoja, jotka olen saanut. Ne annan katulapsille. Matkaan saatta lähteä vielä jotain köyhille annettavaa, jos rinkkaan mahtuu.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #104 : 07.01.2009, 11:13:36 »
Siis lisäys tuohon edelliseen viestiini, nuo olivat business-lahjoja.

Plantago

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #105 : 07.01.2009, 11:33:02 »
Siis lisäys tuohon edelliseen viestiini, nuo olivat business-lahjoja.

Aivan. Erilaislla matkoilla voi ja pitääkän olla erilaisia tuliaisia.

Tää on kyllä hullu kysymys, mutta kysyn kuiteskin. Kun ajattelin kokata tai lähinnä leipoa Suomalaisia leivonnaisia paikalliselle isäntäperheelle, onko leivinjauhe maailman laajuinen käsite?

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #106 : 07.01.2009, 12:06:58 »
Kyllä leivinjauhetta käsittääkseni saa joka paikasta. Sitten on sellaisia self-rising flour'eja, siis (vehnä)jauhoja, joissa se on jo mukana. Eli myös jauhoja ostaessa kannattaa katsoa, mitä ostaa.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #107 : 07.01.2009, 13:00:36 »
Naisille olen vienyt Aarikan koruja, esim. korvikset tai rintaneula, kovin ovat suosittuja olleet, tosin en ole intialaisille vienyt tuliaisia. Toinen tuliainen on kirja Suomesta, jos menet suoraan Intiaan eikä kirjaa tarvitse kantaa mukana ensin maailman ympäri. Aarikka, Pentik ja Marimekko on ne mitä olen suosinut tuliaisissa.
Soarele este galben

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #108 : 07.01.2009, 13:07:16 »
Älä anna katulapsille mitään suoraan, koska se opettaa kerjäämään. Vie tavarat johonkin keskukseen/orpokotiin tms.

Kynien ym. kantaminen maapallon toiselle puolelle ei ole logistisesti järkevää, koska niitä saa paikanpäältä halvalla. Tavaran jakaminen randomina kadunkulmassa aikaansaa härdellin jollaista et halua.

Tuliaisiksi ehdottaisin taide lasia, pikku Aaltovaasit ei maksa kamalasti. Fazerin laatu suklaata, kirjaa Suomesta englanniksi. Vähän tylsiä tietty, mutta ei voi mennä pieleen.

Näytetäväksi postikortteja tai valokuvia Suomen lapista, joulupukista, kodistasi, perheestäsi, yöttömästä yöstä, jäänmurtajasta, avantouinnista, saunasta, järvistä, isoista metsistä jne.

Electra

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #109 : 07.01.2009, 13:17:17 »
Naisille olen vienyt Aarikan koruja, esim. korvikset tai rintaneula, kovin ovat suosittuja olleet, tosin en ole intialaisille vienyt tuliaisia. Toinen tuliainen on kirja Suomesta, jos menet suoraan Intiaan eikä kirjaa tarvitse kantaa mukana ensin maailman ympäri. Aarikka, Pentik ja Marimekko on ne mitä olen suosinut tuliaisissa.

Inkkarit tykkäävät enemmän krumeluurimaisista tavaroista ja koruista.

Milma

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Tuliaiset Suomesta
« Vastaus #110 : 07.01.2009, 16:48:05 »
Yhdistetty kaksi ketjua. -Milma

Kenyah

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #111 : 07.01.2009, 17:18:46 »
Älä anna katulapsille mitään suoraan, koska se opettaa kerjäämään. Vie tavarat johonkin keskukseen/orpokotiin tms.

Kynien ym. kantaminen maapallon toiselle puolelle ei ole logistisesti järkevää, koska niitä saa paikanpäältä halvalla. Tavaran jakaminen randomina kadunkulmassa aikaansaa härdellin jollaista et halua.

Tuliaisiksi ehdottaisin taide lasia, pikku Aaltovaasit ei maksa kamalasti. Fazerin laatu suklaata, kirjaa Suomesta englanniksi. Vähän tylsiä tietty, mutta ei voi mennä pieleen.

Näytetäväksi postikortteja tai valokuvia Suomen lapista, joulupukista, kodistasi, perheestäsi, yöttömästä yöstä, jäänmurtajasta, avantouinnista, saunasta, järvistä, isoista metsistä jne.

Itsellani on yleensa kuvia suomesta mukanani vain mikali reissulla on tiedossa tapaamisia tuttujen tai paikallisten kanssa, jotka niista voisi olla kiinnostuneita. Niita paikalliset muuten voikin sit tulkita omalla tavallaan. Esim. keniassa meilla sattui olemaan kuva mukana ponirattaista ja lapsista, ja paikalliset luulivat et siina ollaan tyohommissa tai hakemassa safkaa jostain kaukaa. Selittelyt oli ihan turhia  :)

Tuosta suklaasta. Ei toiminut ainakaan bangladeshissa, jonne sita vein mukanani. Ne kun eivat ollu varmaan koskaan syoneet suklaata niin oli liian erikoista ja jai suklaat syomatta (ja niita oli monta rasiaa varattu kaikille sukulaisille..). Eli noissa ruokajutuissa kannattaa miettia kunnolla et kandeeko raahata mukana, siinakin kun on oma hommansa pakkaamises yms., kun paikalliset ei sit valttamatta niita syokaan. Ja oikeesti mita jarkea siina edes on kantaa safkoja toiselle puolelle maailmaa. Esim. salmiakki kuuluu siihen ruokaryhmaan mita en edes harkitse tarjoavani..hmm..itse asiassa kellekaan :), harvoin nakee muun maalaista joka siita pitais (ihmettelen miten suomalaisetkaan sita voi syoda!!)

Ja totesinkin sitten et parhain tapa oli kun ostin paikan paalta lahjaksi hyotytavaroita ja laitettiin sit natteihin paketteihin. Ei ne koyhimmat ihmiset varsinkaan mitaan vaaseja tarvi. Mut liikelahjat on ehka sitten toinen juttu.
Elämä laajenee tai kutistuu oman rohkeutemme mukaan.
(Anais Nin)

kumina

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #112 : 15.01.2009, 20:04:07 »
Poronsarvijauhe on oiva lahja, varsinkin, kun intiassa kaikenlainen maagisuus on muutenkin vahvasti läsnä, Hki-Vantaan jostain krääsäputiikista saa femmalla komian ja uskottavan näköisen sarven.

Xlayder

• Aloittelija
    • Profiili
Tuliaisia Suomesta
« Vastaus #113 : 26.07.2009, 22:54:05 »
Tarkoitus olisi yöpyä reissulla yhden tutun perheen luona Hollannissa ja olisi mukava jotain tuliaisia viedä Suomesta, mutta nyt lyö melko tyhjää. Mitään kovin isoa ja kallista nyt ei ole tarkoitus raahata matkaan. Kertoilkaahan omia kokemuksia, mitä olette vieneet Suomesta keski-euroopan tuttaville ja mitkä on olleet onnistuneita tuliaisia?

Ja niinhän siinä taas kävi että aiheesta olisi kattavat keskustelut löytyneet kunhan olisi osannut hakea oikealla sanamuodolla. Onneksi modet on hereillä :)
« Viimeksi muokattu: 26.07.2009, 23:42:10 kirjoittanut Xlayder »
And eternity, my friend, is a long fucking time

Heloriina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #114 : 26.07.2009, 23:27:10 »
Yhdistin viestisi tähän ketjuun, josta löytyy vinkkejä tuliaisista useampi sivu. Jatketaan aiheesta täällä.

Satua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #115 : 02.08.2009, 11:17:27 »
Itse olen vienyt Iittalan lasia (esim. niiden viinikarahvi on hienon nakoinen) ja jotain Marimekkoa tai muuta itsestaan selvaa. Ja lapsille xylitolipurkkaa (suosittua seka aikuisten keskuudessa, etta lasten), light mehuja, joita saa yllattavan harvasta paikasta, salmiakkia (tietysti), Marianne-karkkeja/suklaata (suuri suosikki), viinaa sisaltavia karkkeja aikuisille (Finlandia vodka on kova sana, vaikka ei enaa suomalainen olekaan), Turun sinappia, ruisleipaa, karjalanpiirakoita, lakkalikooria. Lahinna ruokatarvikkeita.

kekkuli

• Reissaajaguru
  • Dec 93 AUS
    • Profiili
« Vastaus #116 : 02.08.2009, 14:02:44 »
viinaa sisaltavia karkkeja aikuisille (Finlandia vodka on kova sana, vaikka ei enaa suomalainen olekaan), Turun sinappia, ruisleipaa
Vodkaa sisältävät suklaakonvehdit ainakin Helsinki-Vantaan lentokentällä eivät ole enää pitkään olleet Finlandian nimellä, sitä vastoin valikoima on laajentunut. Lieneekö sitten samaa vodkaa kuin ennenkin, en osaa sanoa mausta.

Jos tuo tuliaisia ulkosuomalaisille, nämä voivat olla hyvin merkkitietoisia esim. Turun sinapin sijaan Auran sinappia ja ruisleivästä kelpaa vain Reissumies, juustosta Oltermanni.
Salud, amor y dinero - y tiempo para gozarlos.

Satua

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #117 : 02.08.2009, 14:20:25 »
^ Ma olen vienyt noita lahinna ulkomaisille, koska ovat mielestani hauskoja ja hyvia Suomi-tuttavuuksia. Ja vodka voi tosiaan olla muutakin, koskaan en ole mitaan kentalta ostanut (siis tuliaisia).

rota

• Aloittelija
    • Profiili
    • Rotan elämää-sarjakuvablogi
« Vastaus #118 : 02.01.2011, 05:59:46 »
Itse menin Ranskaan silloisen tyttöystäväni isovanhempia tapaamaan ja vein mukanani retro Marimekko unikkomukit. Semmoiset vähän oranssiin vivahtavat punaiset, lautastensa kanssa. Mukaan samanlaisia servettejä. Olivat kyllä kova sana, vielä vuottakin myöhemmin jaksoivat laittaa kiitosta niistä...

Ei kyllä vastaavanlaiseen olisi varaa enää, muutenkin saa tuon tuliaispolitiikan aika tarkkaan miettiä kun tulee reissuilla aina koluttua useampia hosteja.
And she is the flame that rises up, and she is a bird in flight in the night that catches fire, hell is this heaven.

Tatsku

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #119 : 11.01.2011, 10:37:22 »
Monen ulkomaalaisen kaverini mielestä hirvivaara-merkki on ihastuttava. Olen sitten vienyt mukeja ja avaimenperiä, joissa on hirvivaara-merkin kuva. Hirvi-pehmolelut Suomi-paita päällä ovat myös ilahduttaneet. Samoin Aarikan Allu-jutut. Lapsille Muumi-paitoja.
Suklaata (Fazeria ja Pandan Suomi-suklaata), mesimarja- ja lakkalikööriä sekä pyynnöstä salmiakkia. (Yhden kaverin äiti pyytää aina turkinpippureita)