Äänestys

Monessako maassa olet käynyt?

1-5
91 (13.1%)
6-10
132 (19%)
11-15
167 (24%)
16 tai enemmän
305 (43.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 678

Äänestys päättynyt: 28.11.2004, 18:13:25

Monessako maassa olet maleksinut?

(Luettu 468198 kertaa)

ak^

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #40 : 20.10.2003, 13:20:06 »
mun lista

Eurooppa 18
USA 2
Africa 1
Tavoite on että ennen kun kuopataa niin vähintään sata on täynnä!

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #41 : 20.10.2003, 14:44:19 »
Lainaus käyttäjältä: "ak^"
mun lista

Eurooppa 18
USA 2
Africa 1
Tavoite on että ennen kun kuopataa niin vähintään sata on täynnä!

Jaa a! Tarkoittaako tuo etta olet kaynyt euroopassa 18kertaa? Afrikassa kerran ja Usassa 2kertaa? Vaiko etta kahdeksassatoista Euroopan maassa, kerran jossain Afrikan maassa, ja kahdessa eri paikassa nimelta United States of America? :D

Tuomas

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #42 : 20.10.2003, 16:29:53 »
Lista näyttää tältä: Ruotsi, Tanska, Hollanti, Saksa, Belgia, Sveitsi, Italia, Ranska, Slovenia, Unkari, Puola, Kreikka, Latvia, Viro ja Turkki.
Lisää pitäisi saada ens keväänä.
i se ole ollenkaan niin...

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #43 : 21.10.2003, 09:29:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Lainaus käyttäjältä: "ak^"
mun lista

Jaa a! Tarkoittaako tuo etta olet kaynyt euroopassa 18kertaa? Afrikassa kerran ja Usassa 2kertaa? Vaiko etta kahdeksassatoista Euroopan maassa, kerran jossain Afrikan maassa, ja kahdessa eri paikassa nimelta United States of America? :D

Eli numerot tarkoittivat maiden lukumäärää.
Eurooppaa en jaksa ruveta luettelemaan, samoja mitä täällä on jo tullut esille.

Africa, Egypti
USA, Massachussets (kai kirjoitetaan tollein :) ) ja New Jersey
 osa valtioita. onhan ne vähän niinkun maita... kai...

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #44 : 21.10.2003, 10:26:38 »
USA, Massachussets (kai kirjoitetaan tollein :) ) ja New Jersey osa valtioita. onhan ne vähän niinkun maita... kai...

Aika mielenkiintoinen näkökanta, onhan tuossa totta toinen puoli. Onhan se vähän harhaanjohtavaa, jos rapakon tältä puolelta lasketaan erikseen Tanskan ja Monacon kaltaisia "pikkuvaltioita", ja sitten rapakon toisella puolella koko alue niputetaan yhteen. Suomalainen voi esim. kertoa käyneensä lähes kymmenessä maassa käymättä kuitenkaan Pohjoimaita ja Baltiaa kauempana. Jos sen sijaan ajaa jenkkien halki, näkee varmaan paljon enemmän vaikka on saman maan sisällä... Asiasta tarkemmin tietämättä luulisin, että New Jersey ja Massachussets eroavat toisistaan suunnilleen yhtä paljon koin Hollanti ja Belgia - eli aika vähän. Miksipä niitä ei voisi laskea erikseenkin.

Loppuen lopuksihan valtioiden rajat ovat niin keinotekoisia, että vähän hölmöä laskea eri maissa käymisiä. Parempi olisi vaikka laskea eri kulttuuripiirejä, jos se vain olisi yhtä helppoa. Tai jotain...
Esim. jenkeissä osavaltioilla on paljon valtaa omissa asioissaan, vaikkei niitä kukaan oikeastaan ikinä miellä valtioiksi. Samaan aikaan Euroopassa valtioiden rajat hämärtyvät kaiken aikaa. EU:ssa yhtenäistetään passien, ajokorttien sun muiden ulkonäköä, sillä on oma lippu,  raha on yhteinen ja yhteistä perustuslakiakin tehdään - kohta on ehkä "EU:n presidentti". Kielirajat ovat tietysti yhä vahvat, mutta englanti on eräänlainen yleiskieli varsinkin nuorilla. Sitten jos vielä osaa jotain toista valtakieltä, niin varmasti pärjää... Ja monissa Euroopan maissa edes kieli ei ole erottava tekijä (esim. Saksa/Itävalta). Enpä tiedä, jos EU:sta joskus sorvataan liittovaltio, niin ihmiset kuitenkin puhuvat edelleen käyvänsä Ranskassa tai Belgiassa, ja varmaan laskevat ne omiksi maikseen. Miksipä siis ei voisi USA:n osavaltioitakin laskea erikseen...? :?  

Jos jotain olisi hyvä laskea, niin ehkäpä passien leimoja. Siis että kuinka monesta maasta on passissa leima. Suomalainenhan ei saa leimaa passiin enää EU-maissa (eikä esim. Sveitsissä), joten leimoja laskemalla mukaan tulisi vain ne maat, jotka oikeasti ovat kaukana tai muuten vain "henkisesti" vähän kauempana. Mutta eihän tämäkään sääntö päde niin kauan kuin Virosta saa leimoja. :D Ja innokkaimmat varmaan saavat kinuttua siihen passiin vaikka minkä maan leiman... :D
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #45 : 21.10.2003, 12:19:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Äärijäbä"
Suomalainenhan ei saa leimaa passiin enää EU-maissa (eikä esim. Sveitsissä)

Hihii. Miun passia komistaa tyylikkäästi Itävallan leima (11.6.2002).

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #46 : 21.10.2003, 20:39:39 »
Lainaus käyttäjältä: "isa_aurinkoinen"
Suomalainenhan ei saa leimaa passiin enää EU-maissa (eikä esim. Sveitsissä)

Hihii. Miun passia komistaa tyylikkäästi Itävallan leima (11.6.2002).

Niin minunki passia. 4.8.03 hankittu. Eli ilmeisesti Itävalta on sitten henkisesti kauempana kuin muut EU maat  :D
ämä on minun totuuteni.

ande

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #47 : 22.10.2003, 14:44:28 »
Mun käsityksen mukaan usa:ssa on asukkailla aika suuret rajat siinä, että missä osavaltiossa he asustelevat.

Eikös urheilukilpailuissakin ole osavaltioiden edustajia??

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #48 : 22.10.2003, 17:45:11 »
kyllä mun käsittääkseni vielä saa passiinsa noita leimoja muista eu-maista, mut pitää pyytää erikseen =) tosin en oo hirveen varma ku ei oo tullu pyydeltyä pitkään aikaan mistään =)

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #49 : 22.10.2003, 17:54:18 »
menee vaan kauemmas off topic (reply äärijäbän viestiin) mut niinhän se on et ennen tai myöhemmin (luultavasti ennemmin :) Markku Markkunen suomesta ja Magnus Magnusson ruotsista kipailevat saman valtion väreissä, nimittäin euroopan...

mitä noihin kansallisiin merkkeihin niin niinhän se on, nyt on punaset passit meilläkin (back to communism...) ja katotaan vaan kun tulee uudet eurot näiden tilalle, että onko enää toinen puoli kansallinen... eipä taida olla.

vaikee sanoo ketkä hävii mutta kyllä mun mielestä nyt ollaan jo ihan tarpeeks pitkällä, ku kattoo tota usa:n meininkiä niin ei kiitos... miettikää nyt kun mekin matkustetaan jonnekkin kauemmas ja porukat kysyy että ettekai te vaan ole euroopasta... ja kiinassa jokanen opettaja koulussa alottaa tunnin "kuolema eurooppalaisille" huudolla... ei kiitos :) annetaan vaan yhdysvaltojen leikkii maailman poliisia yksikseen... tai no isobritanniahan jo leikkii sen kanssa mut ei me muut pliis =)

nii, vaik jenkeis osavaltioilla on vielä ihan kivasti valtaa, niin kuinka moni meistä osaa ulkoa kaikki usa:n osavaltiot ja asettaa ne kartalle? verrattuna euroopan valtioihin ja niiden asettamista kartalle? tottakai eurooppalaisina aika puolueellinen vertailu, mutta bottom line on että en mä ainakaan kaikkia about 50:tä jenkkiosavaltiota muista, saati sitten laittaa kartalle...

nyt joku toinen saa jatkaa tätä silleen kätevästi että saadaan tää takas topikkiin =)

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : 22.10.2003, 23:29:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Nick"
kyllä mun käsittääkseni vielä saa passiinsa noita leimoja muista eu-maista, mut pitää pyytää erikseen =) tosin en oo hirveen varma ku ei oo tullu pyydeltyä pitkään aikaan mistään =)

Juu, kyllä mä olen kuullut/lukenut (tällä foorumilla?) tyypistä, joka sai Suomenkin leiman passiinsa...  :D  Mutta yleisesti tuo ei taida toimia kuin Schengen-alueen ulkorajoilla.. Esim. jos kulkee Tukholmasta Portugaliin, ei matkalle osu yhtään rajatarkastusta tai tullia - mistäpä niitä leimoja siis edes kyselisi... :roll:

fishbone*

• Vieras
« Vastaus #51 : 23.10.2003, 11:04:28 »

Juu, kyllä mä olen kuullut/lukenut (tällä foorumilla?) tyypistä, joka sai Suomenkin leiman passiinsa...  :D

Mun on ollu tarkotus kokeilla, siis jos lennan takasin suoraan suomeen, etta josko se rakas tullimies latkasin munki passiin suomen leiman. Joudunhan ma sita passia kuitenkin nayttamaan, sille, niin ei nyt luulis olevan kamalan vaikeeta sita leimaa siihen lykata, koska joutuuhan se kuitenkin leimaamaan ulkomaalaistenkin (siis ei eu-kansalaisten) passit. :P

Pablo

• Reissaajaguru
    • ICQ Messenger - 64924128
    • MSN Messenger  - samjeric@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #52 : 23.10.2003, 17:15:13 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone*"

Juu, kyllä mä olen kuullut/lukenut (tällä foorumilla?) tyypistä, joka sai Suomenkin leiman passiinsa...  :D

Mun on ollu tarkotus kokeilla, siis jos lennan takasin suoraan suomeen, etta josko se rakas tullimies latkasin munki passiin suomen leiman. Joudunhan ma sita passia kuitenkin nayttamaan, sille, niin ei nyt luulis olevan kamalan vaikeeta sita leimaa siihen lykata, koska joutuuhan se kuitenkin leimaamaan ulkomaalaistenkin (siis ei eu-kansalaisten) passit. :P

Mutta eikös ne ei eu-kansalaiset mene toisesta reiästä?
ämä on minun totuuteni.

kissankoipi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 24.10.2003, 10:04:49 »
Mä viimeks pyysin tullimieheltä et eikö kotiinpaluusta saa mitään leimaa ja sainki sit suomen leiman. Pitää vaan kuulemma pyytää..

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 26.10.2003, 17:34:34 »
Minulle rajavartija sanoi Vainikkalassa, että EU-passien leimaaminen on kielletty Schengen-alueen sisällä, mutta suostui kuitenkin leiman lyömään.  :wink: Sloveniasta Itävaltaan tullessa rajavartija taas kysyi, haluanko leiman, johon tietenkin vastasin myöntävästi. Siinä ovat tarinat minun vanhan passini kahdesta kielletystä leimasta.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #55 : 27.10.2003, 11:14:28 »
Kun leimoista on puhetta niin mullakin on pari erikoista tapausta lähes täydessä (1 tyhjä sivu) 1,5 vuoden päästä vanhenevassa sinikantisessa passisani.

1. 3 Suomen leimaa, joista 2 tuloleimoja ja 1 lähtöleima

2. Britannian leima pyydettynä Heathrowlla johon virkailija kirjoitti käsin alle "ON REQUEST"

3. Venäjän viisumin departure card. Niille joille käytäntö ei ole tuttu, niin venäjän viisumia haettaessa passiin niitataan varsinaisen tarraviisumin lisäksi kaksi sivun kokoista paperilappua: "arrival card" ja "departure card". Nämä sitten tullimies irroittaa rajalla maahan tultaessa ja maasta poistuttaessa. Minulla tuo departure card on kuitenkin vieläkin passissa, kun Kazakstaniin poistuttaessa rajalla ei ollut rajatarkastusta.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #56 : 27.10.2003, 11:38:18 »
USA, Massachussets (kai kirjoitetaan tollein :) ) ja New Jersey osa valtioita. onhan ne vähän niinkun maita... kai...

Aika mielenkiintoinen näkökanta, onhan tuossa totta toinen puoli. Onhan se vähän harhaanjohtavaa, jos rapakon tältä puolelta lasketaan erikseen Tanskan ja Monacon kaltaisia "pikkuvaltioita", ja sitten rapakon toisella puolella koko alue niputetaan yhteen.

Maiden laskeminen ei tosiaan ole ihan ysinkertainen juttu, varsinkin jos aletaan ajattelemaan maata ennemminkin kulttuurillisesti yhtenäisenä kokonaisuutena hallinnollisesti yhtenäisen alueen asemesta. Minusta jälkimmäinen on kuitenkin järkevämpi tapa, koska muuten rajat hälvenevät liikaa. Onhan se tosin vähän epäreilua että keski-Euroopassa vähän pyörimällä saa helposti toistakymmentä maata tililleen, mutta Venäjällä tai USA:ssa saatat matkustaa toista viikkoa junassa saman maan sisässä ja varmasti maisemat ja kulttuuri vaihtelee paljonkin.

Selkeintä on laskea valtioiden erilliset osat kuluuvan kyseiseen valtioon eli esim. Gibraltar on Iso-Britanniaa ja Kaliningrad Venäjää. Muuttuneista nimistä pitäisi käyttää aina käyntihetkellä voimassaolevaa virallista nimeä ja jos nimi muuttuu niin maa on eri vaikka rajat eivät muuttuisi. Eli käynnit Kiovassa vuonna 1985 ja 1995 tuottavat tilille kaksi maata: Neuvostoliiton ja Ukrainan. Sama pätee myös muihin nimenvaihtajiin kuten Saksoihin ja entisen Jugoslavian alueen maihin tai vaikka Tsekkiin ja Slovakiaan.

Yksi tapa millä voidaan välttyä laskennan tulkinnanvaraisuudelta on tehdä hyväksytyistä maista lista. Tällainen löytyy mm. kansainvälisen matkailijakerhon sivuilta http://www.travelerscenturyclub.org/. Tuossa on mukana muitakin kuin pelkästää itsenäisiä valtioita. USA:sta on esim. emomaan lisäksi laskettu ainakin Havaji, Alaska ja joitain sotilastukikohtia mutta ei erillisiä osavaltioita. Iso-Britanniasta taas on maakunnat (vai mitä ne Wales, Englanti ym on).  Itse sain muuten tuolla travelers century clubin laskutavalla luvukseni 48 kun omalla tavallani laskettuna luku on 47 eli aika tasan.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : 27.10.2003, 15:10:20 »
Lainaus käyttäjältä: "tuukka"

Yksi tapa millä voidaan välttyä laskennan tulkinnanvaraisuudelta on tehdä hyväksytyistä maista lista. Tällainen löytyy mm. kansainvälisen matkailijakerhon sivuilta http://www.travelerscenturyclub.org/. Tuossa on mukana muitakin kuin pelkästää itsenäisiä valtioita. USA:sta on esim. emomaan lisäksi laskettu ainakin Havaji, Alaska ja joitain sotilastukikohtia mutta ei erillisiä osavaltioita. Iso-Britanniasta taas on maakunnat (vai mitä ne Wales, Englanti ym on).

Tsekkasin sen listan tuon linkin takaa, ja mun mielestä se oli kyllä vähintäänkin outo... :? Omiksi maikseen oli laskettu mm. Madeira, Ahvenanmaa, Kreeta, Rhodos... Enkä tajua miksi joku Wales on oma maansa, muttei esim. Baijeri... Onhan noissa nyt varmaan joku logiikka, että kun ahvenanmaalla on oma lippu, postimerkit ja itsehallinto, niin se lasketaan sitten omaksi. Mutta onhan Baijerillakin osavaltion oikeudet... No joo, lista muiden joukossa. :roll:

Etelämantereellekin oli saatu laskettua 9 "maata" (vaikka kansainvälinen sopimus tekee siitä ei-kenenkään-maata)!! En oikein edes saanut selville, menikö etelänavan jako muinoin tehtyjen aluevaatimuksien vai nykyisten tutkimusasemien mukaan, vai peräti molempien...

Muuten kyllä mielenkiintoinen lista, en esimerkiksi aikaisemmin ole kuullut tästä St. Pierre & Miquelon -paikasta Kanadan vieressä. :shock: Kyllähän tuollainen ehdottomasti pitää laskea omaksi paikakseen, jos siellä käy. Ei se ole Kanadaa, mutta ei sitä varmasti Ranskaankaan halua laskea. Vähän sama juttu näiden muidenkin siirtomaiden kanssa. Tässä on nyt se kuuluisa veteen piirretty viiva kyseessä... ääh, sekaisin menee. :?

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #58 : 27.10.2003, 17:01:27 »

Muuten kyllä mielenkiintoinen lista, en esimerkiksi aikaisemmin ole kuullut tästä St. Pierre & Miquelon -paikasta Kanadan vieressä. :shock:

Postimerkkeilijänä tiesin tuon jo 10-vuotiaana  :wink:
Toinen laskutapa voisi muuten olla tuo postimerkkien mukaan; jos alueella on oma postimerkki, niin lasketaan maaksi! (En tosin tiedä, miten tämä toimisi käytännössä).

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #59 : 28.10.2003, 07:49:00 »
Eikös tää nyt pitäis olla aika selkeä asia. Itsenäinen valtio on itsenäinen valtio. Ei Wales ole itsenäinen valtio eikä Utah sen paremmin kuin Ahvenanmaakaan tai Pohjois-Karjala.

http://www.worldfactsandfigures.com/state_department_country_listing.php
quot;Cachorro sem vergonha"