Äänestys

Monessako maassa olet käynyt?

1-5
91 (13.1%)
6-10
132 (19%)
11-15
167 (24%)
16 tai enemmän
305 (43.9%)

Äänestäjiä yhteensä: 688

Äänestys päättynyt: Marraskuu 28, 2004, 18:13:25

Kirjoittaja Aihe: Monessako maassa olet maleksinut?  (Luettu 160936 kertaa)

Mr. Voyageur

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Vs: Monessako maassa olet maleksinut?
« Vastaus #780 : Lokakuu 13, 2010, 19:15:31 »
Kaikissa näissä siis vierailtu maan pinnalla, kohdun ulkopuolella ja menneessä aikamuodossa.

Tuohon mahtuvat sitten mukavasti mukaan myös transit-kentät joissa on tullut vaihdettua konetta tai piipahdettua kahvilla konetta siivotessa ;=)

Joo, ja laskin mukaan myös uudelleenreititysten aiheuttamat muutokset niin, että listassa on myös maita, joissa olisin periaatteessa vaihtanut konetta jos mutkia ei olisi tullut matkaan. Joku kohtuus sentään!

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #781 : Lokakuu 13, 2010, 20:46:33 »
1. Suomi
2. Ruotsi
3. Egypti
4. Venäjä
5. Thaimaa
6. Laos
7. Ranska

Lisäksi Arabi-Emiraatit, Hollanti ja Latvia, mikäli lentokenttäoleilut otetaan mukaan. Toisaalta, ei siinä periaatteessa kyseisessä maassa juuri oleskele.

Eli paljon on vielä näkemättä. :D

pelokas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #782 : Lokakuu 14, 2010, 07:17:18 »
Viitaten eo. keskusteluun, miten olis tällainen kysymyksenasettelu:
"Monessako VALTIOSSA olet YÖPYNYT?" Valtio on minusta selkeämpi kuin "maa" ja "käynyt" tai "maleksinut" on jo aika boheemia.
Jäis nää Gibratarit ja Jerseyt pois, samoin lukuisat lentokentät, vaikka on sitä moni varmaan kentällä yöpynytkin...hmn!
Löysin kerran netistä tällaisen suomalaisen (herra?)klubin:
http://www.kolumbus.fi/esko.riste/maailman_matkaajat.html
jolla oli listat jonka mukaan kohteita lasketaan. USA:laisen Travelers' Century Clubin kohdeluettelo 2010 käsittää 320 "maata" ja myös USA:laisen Travelers' Century Clubin kohdeluettelo 2010 koostuu 872 "kohteesta". Viimeksimainitussa on jo sitten niin USA:n kuin Australian ja Intiankin kaikki osavaltiot mukana. (Kuka niitä muistaa?)
YK:ssa on (10/2010) 192 jäsenvaltiota. Sveitsi liittyi toiseksi viimeisenä v.2002, mutta esim. Kosovo ja Taiwan eivät ole jäseniä.
Siinäpä haastetta moderaattoreille kyselyn järjestämiseen (?) 

pelokas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #783 : Lokakuu 14, 2010, 07:29:59 »

Vielä tää historiallinen näkökulma. Jos joku kävi neukkuaikana Tallinnassa eikä senjälkeen ole ulkomaille uskaltautunut, niin monessako maassa hän on käynyt?
Vain NL:sssa, vaiko myös Virossa, vaiko vain Virossa, vaiko myös Venäjällä? Siis 1, 2 vai 3 maassa? Tai jos katsotaan YK.n jäsenvaötioita, niin voidaan myös väittää, ettei kyseinen henkilö ole koskaan ulkomailla käynytkään  :)

jurppe

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #784 : Lokakuu 14, 2010, 08:37:40 »
Viitaten eo. keskusteluun, miten olis tällainen kysymyksenasettelu:
"Monessako VALTIOSSA olet YÖPYNYT?" Valtio on minusta selkeämpi kuin "maa" ja "käynyt" tai "maleksinut" on jo aika boheemia.
Jäis nää Gibratarit ja Jerseyt pois, samoin lukuisat lentokentät, vaikka on sitä moni varmaan kentällä yöpynytkin...hmn!
Tuossa on mielestäni muutama ongelma: yöpyminen vaikkapa välilaskulla tai automatkalla  jossakin valtiossa ei tarkoita että olisit nähnyt maasta juurikaan mitään. Jos esimerkiksi matkalla Etelä-Amerikkaan yövyn välilaskulla Lontoon Paddingtonin pikkuhotellissa (ei siis lentokentän alueella), en pikaista pubikäyntiä ja lentokenttäjunan ikkunasta hämärässä/pimeässä vilistäviä maisemia lukuunottamatta, ole nähnyt Isosta-Britanniasta käytännössä mitään.

Toisaalta jos olen käynyt Tukholmassa ja Tallinnassa päiväristeilyllä toistakymmentä kertaa, tunnen varmasti molemmat kaupungit 'riittävän' hyvin vaikka en siis puhtaasti teknisessä mielessä olisi yöpynyt kummassakaan valtiossa. Hiukan sama asia voisivat olla kansainväliset risteilyalukset joissa käydään maissa päiväretkellä ja yövytään laivassa.

Kolmanneksi ns. lilliputtivaltioissa, sillä valtioitahan nekin ovat, tuo yöpymisen edellytys on jokseenkin keinotekoinen. Tämän tietää varmasti valtaosa vaikkapa Vatikaanissa tai Monacossa käyneistä. Lukuunottamatta muutamaa todellista aficionadoa noissa 0,5-1,5 neliökilometrissä ei ole ihan _niin_ paljon tutkittavaa, etteikö aika kävisi isolla osalle meistä pitkäksi jo paljon ennen pimeän tuloa.

Tämä tuli mieleeni sillä harrastan myös lintuja ja tunnen sitä kautta bongaamisen ongelmatiikkaa, vai pitäisikö sanoa humoristiikkaa  ;D
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 14, 2010, 08:53:18 kirjoittanut jurppe »

Edmundo

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #785 : Lokakuu 14, 2010, 15:33:45 »
Tai sitten ei vaan kiinnitä huomiota mitä muut ajattelevat. Itseään vartenhan näitä listoja (toivottavasti) pidetään. Minun puolestani kukin saa laskea vaikka ylilennot, jos siitä kiksejä saa.

ErebosJr

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #786 : Lokakuu 14, 2010, 20:10:23 »
89 maata on kesän loppuun mennessä tullut käytyä. Haluatteko listan?

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #787 : Lokakuu 15, 2010, 08:41:55 »

Joo, mua kiinnostaisi nahda missa Euroopan ulkopuolisissa maissa, erityisesti kehitysmaissa olet kaynyt. Ja olisi kiva kuulla mita on suunnitelmissa ja miksi!

Itse laskeskelin, etta ne maat missa haluan kayda loppuu jonnekin 70n tienoille. nytkin on painetta menna uusiksi vanhoihin , kivoihin paikkoihin.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 15, 2010, 08:51:08 kirjoittanut mpala »

jurppe

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #788 : Lokakuu 15, 2010, 12:15:46 »
Itse laskeskelin, etta ne maat missa haluan kayda loppuu jonnekin 70n tienoille. nytkin on painetta menna uusiksi vanhoihin , kivoihin paikkoihin.

Mulla on nelisenkymmentä valtiota takana ja löyhissä suunnitelmissa ehkä vielä noin kymmenen maata. Olen sen verran vanha karju etteivät yölennot karjavaunussa ynnä muu pitkiin lentoihin liittyvä häslinki ole vähän aikaa enää jaksanut inspiroida. Samaten jokusen  kehitys/ttyvän maan kiertäminen jonne päällikkö on joskus viivoittimella vetänyt rajat ei ole tuonut mitään oleellista uutta viime aikoina.

Lähialuematkailu on alkanut kiinnostaa ihan uudella tavalla, kieltämättä sen jälkeen kun maileja on alkanut kertymään enemmän.

kaukomatkailija

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #789 : Lokakuu 15, 2010, 21:33:15 »

Anna palaa! Itselläni on kasassa vasta 53 maata, välitavoite on 100 ja lopullisena tavoitteena kaikki valtiot, vaikka tiedänkin että 99 % varmuudella siinä epäonnistun. Bongaus muuttuu koko ajan haasteellisemmaksi, kun yleensä tulee aloitettua niistä helpoimmista...

Jengi ryysää suuhun ja sieraimiin, leijuu ruumissavut yllä Gangesin, döfis tuo mieleen vanhan Folk-Fredin laulun, skene kuin Riipisen kadonnut taulu
-Pelle Miljoona

Muppetti

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #790 : Lokakuu 15, 2010, 21:53:10 »
13.Ranska
14.Sveitsi
15.Monaco
16.Ranska

Taidat yrittää vilunkipeliä :)

HKG

• Himoreissaaja
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
« Vastaus #791 : Lokakuu 16, 2010, 09:21:54 »
toi valtioiden/maiden määrittelyhän tässä ei ole olennaista, vaan kuinka monessa maassa olet MALEKSINUT. Ripeää kävelyä ei lasketa!

Lisäys: pitäisiköhän esim Skotlanti, P-Irlanti ja Wales laskea maiksi, kun niillä kuitenkin on MAAjoukkueet. Maailmassa on muutakin epäoikeudenmukaista kuin maamääritelmät, kuten se epäoikeuden huipentuma; MIKSI Israel saa osallistua EM kisoihin ja Euroviisuihin??!!
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 16, 2010, 09:32:03 kirjoittanut HKG »
I'm just one happy camper!

pelokas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #792 : Lokakuu 17, 2010, 10:01:20 »

1   Suomi      
2   Ruotsi      
3   Norja       
4   Tanska      
5   Islanti      
6   Viro      
7   Latvia      
8   Liettua      
9   Englanti      
10   Irlanti      
11   Belgia      
12   Hollanti      
13   Luxemburg      
14   Ranska      
15   Espanja       
16   Portugali      
17   Italia      
18   Saksa      
19   Itävalta      
20   Sveitsi      
21   Andorra      
22   Lichtenstein      
23   Monaco      
24   San Marino      
25   Vatikaani ( )      
26   Malta      
27   Kreikka      
28   Turkki      
29   Kypros      
30   Puola      
31   Tsekki      
32   Slovakia      
33   Unkari      
34   Bulgaria      
35   Albania      
36   Venäjä      
37   Slovenia      
38   Kroatia      
39   Bosnia      
40   Montenegro      
41   Serbia      
42   Jugoslavia      
43   NL      
44   DDR      
45   Tsekkoslovakia      
46   Marokko      
47   Tunisia      
48   Egypti      
49   Kap Verde      
50   Gambia      
51   Senegal      
52   Kenia      
53   Tansania      
54   Malawi      
55   Sambia      
56   Zimbabve      
57   Etelä-Afrikka      
58   Israel      
59   Jordania      
60   Intia      
61   Nepal      
62   Pakistan       
63   Bangla Desh      
64   Japani      
65   Mongolia      
66   Kiina      
67   Vietnam      
68   Kambodza      
69   Thaimaa      
70   Malesia      
71   Indonesia      
72   Singapore      
73   Kanada      
74   USA      
75   Meksiko      
76   Guatemala      
77   Brasilia      
78   Argentina      
79   Chile      
80   Uruguay      
81   Australia      
82   Uusi Seelanti   

Mpala tiukkasi joltain, että paljonko maista on Euroopan ulkopuolella? No puolet (n. 40 maata) ja paljonko on kehitysmaita? Ehkä vain n. 18-20 kehitysmaata. Mutta jatkossa kaikki matkakohteeni on kehitysmaita, koska teollistuneet maat on jo läpikäyty (pl. Etelä-Korea).
70 maata riittää? HöH! Lähinnä 170. Afikasta meinaan saada kicksejä seuraavat 5-10 vuotta, sitten siirryn Lähi-Itään, jos jenkit lopettaa siellä sotimisen ja jos en kuole malariaan  :(
Ja edellisen kirjoittajan kanssa olen samaa mieltä, että Israel ei TOD kuulu Eurooppaan.
Ai niin: Nepalissa en maleksinut, vaan vauhti oli ripeä Anna Purnan Sirkkelillä.

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #793 : Lokakuu 17, 2010, 20:05:35 »

44   DDR      

Hei jee, tätä en ole tajunnutkaan! :) Tuli listaan yksi maa lisää, kiitos!

Jos on käynyt Neuvostoliitossa ja nyt menee Venäjälle, niin ei kait kuitenkaan olisi reilua bongata kaksi eri maata...?  :D
Paradise is exactly like
Where you are right now
Only much much better.
       - Laurie Anderson

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #794 : Lokakuu 17, 2010, 20:15:10 »
....
Mpala tiukkasi joltain, että paljonko maista on Euroopan ulkopuolella?
...
70 maata riittää? HöH! Lähinnä 170. Afikasta meinaan saada kicksejä seuraavat 5-10 vuotta,

noh, noh, eipas aleta herjata. kysyttiin halutaanko listaa; sanoin (kun kerran kysyttiin) etta mina haluaisin nahda listan kehitysmaista. Omasta mielestani ne kun on yleisesti ottaen paljon kiinnostavimpia kuin teollisuusmaat. Ja naissa Eurooppa listoissa ei ole ainakaan itselleni ole mitaan mielenkiintoa, Eurooppaahan on vahan kuin kotitannerta.

Omasta mielestani kaikenlaiset listat on mielenkiintoisia, mutta itse en kylla varsinaisesti keraa maita vaan nykyaan matkustan aika pitkalle jonkun syyn takia. Siten jossain vierailu kavereita tapaamassa tai tietyssa tapahtumassa on tarkeampaa kuin varsinaisesti kohteiden bongaaminen. Ja siita lahtien kun itse muutin Afrikkaan, olen olut siita onnellisessa asemassa etta teen koko ajan tosi mielenkiintoista tyota erilaisissa mielenkiintoisissa paikoissa, niin siina on sita vahan niin kuin matkalla koko ajan. Mutta kukin tavallaan.

Strange Little Girl

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #795 : Lokakuu 17, 2010, 22:59:24 »
sanoin (kun kerran kysyttiin) etta mina haluaisin nahda listan kehitysmaista. Omasta mielestani ne kun on yleisesti ottaen paljon kiinnostavimpia kuin teollisuusmaat. Ja naissa Eurooppa listoissa ei ole ainakaan itselleni ole mitaan mielenkiintoa, Eurooppaahan on vahan kuin kotitannerta.

Olen (kerrankin) mpalan kanssa samaa mielta. Eurooppa on tyovuosien, ystavien sun muiden mukana tullut niin tutuksi, etta listamielessa niissa on todella vahan mielenkiintoa (henk.koht. minulle). Lisaksi en muutenkaan oikein ymmarra tallaisten listojen ideaa, kaikilla kummittelee andorrat ja vatikaanit, ihmiset vaittelee etta USA:n osavaltiot on kaikki erilaisia, Taiwan on/ei ole maa, laatua ei voi mitata listoissa jne... Joku taalla mainitsi, etta vietti vuoden jossain (Australiassa?) mutta ei missaan tapauksessa vaihtaisi sita vaikkapa kymmeneen eri maahan vain jotta voisi sanoa vierailleensa mahdollisimman monessa paikassa. Tama on mielestani oikea asenne. Mutta sori OT, toki maita voi listata ihan minka mittakaavan mukaan, jos niin haluaa, itse en nae siina pointtia.
She rides rollercoasters but never screams

mpala

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #796 : Lokakuu 18, 2010, 10:04:29 »
sanoin (kun kerran kysyttiin) etta mina haluaisin nahda listan kehitysmaista. Omasta mielestani ne kun on yleisesti ottaen paljon kiinnostavimpia kuin teollisuusmaat. Ja naissa Eurooppa listoissa ei ole ainakaan itselleni ole mitaan mielenkiintoa, Eurooppaahan on vahan kuin kotitannerta.

Olen (kerrankin) mpalan kanssa samaa mielta.

Lisaksi en muutenkaan oikein ymmarra tallaisten listojen ideaa, kaikilla kummittelee andorrat ja vatikaanit,

No ollaanhan me oltu vaikka kuinka montaa kertaa samaa mielta:) Aina sita ei vaan ole taalla toisteltu.

Itsekaan en ymmarra tuota maiden vakisin keraamista. Esimerkiksi vaikka olisin kuinka Luxemburgin vieressa, ei tarttee kayda, kun kaikki kertovat etta se on n eurooopan tylsin maa. Menen vain maihin joihin on asiaa tai jotka jotenkin kiinnostavat.

kaj

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #797 : Lokakuu 18, 2010, 11:51:28 »
Tähän keskusteluun ei voi kommentoida muuta kuin että onneksi ihmiset ovat ja saavat olla erilaisia. Toiset saa kicksit Vatikaanin Pietarin kirkosta ja toiset taas jostain sukelluksesta Malediiveilla. Toiset tykkää keräillä erilaisia maita, kun toisille Irlanti on osa Britanniaa. Mitähän väliä tälläkin on jos kaikki ovat tyytyväisiä siihen mitä tekevät. Itsellä on 68 ERILAISTA valtiota kasassa ja vielä ajattelin parissa käydä...

Reissukka

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #798 : Lokakuu 18, 2010, 23:26:35 »

Olen (kerrankin) mpalan kanssa samaa mielta.

Lisaksi en muutenkaan oikein ymmarra tallaisten listojen ideaa, kaikilla kummittelee andorrat ja vatikaanit,

No ollaanhan me oltu vaikka kuinka montaa kertaa samaa mielta:) Aina sita ei vaan ole taalla toisteltu.

Itsekaan en ymmarra tuota maiden vakisin keraamista. Esimerkiksi vaikka olisin kuinka Luxemburgin vieressa, ei tarttee kayda, kun kaikki kertovat etta se on n eurooopan tylsin maa. Menen vain maihin joihin on asiaa tai jotka jotenkin kiinnostavat.

No täällä kirjoittelevien joukossa on paljon sellaisia, joilla nyt ei koko Eurooppa vielä ole läpikotaisin koluttua kotitannerta. Luulen itse asiassa, että suurimman osan kohdalla näin on. Itse olen käynyt noin puolessa Euroopan maista, ja totta kai haluaisin nähdä ne kaikki. En siksi, että väen vängällä haluaisin kerätä maita täällä listalle julkaistavaksi, mutta useimmiten nyt kohdetta valitessa tuntemattomammat maat/kaupungit tuntuvat kiinnostavammilta. Euroopasa ainakin Valko-Venäjä, Ukraina ja Moldova vieläpä tuntuvat eksoottisilta! Ja miksi maita sitten listaisi, kai ihan huvin vuoksi. Siitä nyt tuskin voi vetää johtopäätöstä että jengi pipo kireellä väkisin maita keräisi :D Niin, ja kyllä mäkin mieluusti viettäisin ja oon viettänytkin myös pidempiä aikoja yhdessä maassa, ja käynyt samoissa maissa useammin. Viikonloppureissulle, tai muulle lyhkäsemmälle pyrähdykselle sitä ensisijaisesti tulee valittua kuitenkin uusi kohde.

pelokas

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #799 : Lokakuu 19, 2010, 23:13:13 »

...ihmiset vaittelee etta USA:n osavaltiot on kaikki erilaisia..., Taiwan on/ei ole maa, laatua ei voi mitata listoissa jne... Joku taalla mainitsi, etta vietti vuoden jossain (Australiassa?) mutta ei missaan tapauksessa vaihtaisi sita vaikkapa kymmeneen eri maahan vain jotta voisi sanoa vierailleensa mahdollisimman monessa paikassa. Tama on mielestani oikea asenne.

Kun kävin ekan kerran USA:ssa (kovin nuorena) oli minulla 90 päivän Greyhound bussilippu takussa. Ei suunnitelmia. Ekalla bussimatkallani sen päätin: Mä rupeen bongaan USA:n osavaltioita! En sitten jäänytkään Bostoniin vaan jatkoin ylös Maineen. Ja liikuin sitä sitten hitaasti osavaltioita bongaten etelävaltioihin ja keskilänteen. Kaliforniaan pääsin vasta elokuussa. Näin valtavasti erilaista USA:ta (ja bongasin 46 osavaltiota -pääsinpähän sanomaan). Se oli nuorelle kakaralle ainutlaatuinen elämys, kokemus joka vaikuttaa vieläkin asennoitumiseeni USA:han.
MUTTA: jos en olisi tehnyt tätä ex tempore bongauspäätöstäni, olis pyörinyt vähän ehkä Uudessa-Englannissa sekä itärannikolla ja Floridassa, ehkä New Orleansissa ja sitten olisin jämähtänyt Californiaan!    (kone ryppyilee jatkan kohta)