Mosambik

 (Luettu 52443 kertaa)

Saramaria

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 242
    • Profiili
Vs: Mosambik
« Vastaus #40 : 12.05.2015, 19:19:54 »
Me siis mentiin sukuloimaan Mosambikiin (sattumalta just erään timbilansoittajan kotiin, hän puhuu suomea ja portugalia, ja toki voin kysyä, jos hän haluaa antaa opetusta/ tietää mihin kannattaa mennä kuuntelemaan keikkoja ja antaa yhteystiedot privassa, jos näin on.. mitä sitä ei kulttuurivaihdon eteen ;) mutta tuo timbila on siis chope-heimon perinnesoitin, sitä ei minusta niin paljon muut heimot soitelleet?)

Nojuu. Kirjoitan pitkästi, kun en tiedä, mikä tästä on kiinnostavaa, ja mikä ei.

Lennettiin siis Johannesburgiin, koska sinne oli halvimmat lennot. Vuokra-auto kentältä, mutta koska tutut Mosambikista tuli vastaan, tiputettiin vuokra-auto Nelspruitiin ja jatkettiin omilla autoilla loppumatka. Yövyttiin matkalla yksi yö Nelspruitissa ja mentiin sit kahden yön safarille Sabi Sandsin reservaattiin (Elephant Plains, lämpimät suosittelut!!). Sieltä kurvattiin Nelspruitissa ostelun päätteeksi Maputoon kyläilemään ja jatkettiin jossain vaiheessa Tofolle. Siellä yövyttiin neljä yötä Mozambeatissa, joka varmaan ois ihan ässä kohde reppumatkaajalle. Jouluaattona bilettivät aamuviiteen, vähän liikaa vanhalle tädille, mutta meno oli parempaa kuin esim. Dinosissa ja suht hyvät ruokalistat eli kun Mozambikissa on ajoittain vaikea edes löytää syötävää safkaa, tuo on hyvä base - ei ole pakko liikkua ja on muita nuoria samoissa puuhissa. Miinusta se, että on melko kaukana rannalta, Tofinhon rannalle käveli ihan kivasti, mutta päärannalle oli matkaa kilsoissa. Plussaa se, että ovat tosi nuorekkaita ja joustavia, me esim. pystyttiin maksamaan koko lasku Paypalilla, kun kaikki Tofolla otti Visalla maksamisesta +5% ja varsinkin sesonkina kaikki lähiseudun automaatit oli tietysti tyhjiä.

Hintatasoja jos ajattelee, niin nää kolme mun maksamaa yöpymistä kertoo aika hyvin tilannetta, Mosambik on tosi kallis verrattuna Etelä-Afrikkaan. Maputon tilanteesta en valitettavasti osaa sanoa mitään, kun siellä me yövyttiin tutuilla.

1) La Villa Vita, Nelspruit, virallinen luokitus *****: kaksi makkaria + illallinen + aamiainen n. 190€/5henkilöä/yö

2) Elephant Plains, virallinen luokitus ****: kaksi makkaria + täyshoito (juomat piti maksaa erikseen, mutta oli peanuts) + 2 kpl 3-4 tunnin autosafaria/vrk privaattialueella n. 780€/5hlöä/yö

3) Mozambeat: yksi motellitason huone neljälle hengelle 92,50€/yö


Mun mielestä Mozambeat ei siis ole riistohinnoitellut itseään mitenkään törkeästi, tää vaan niin hyvin kuvaa tilannetta. Maputostakaan on vaikea saada oikein mitään ruokatarvikkeita, esim. juustoa, ja jos saakin, hinta on ihan järkyttävä, ja siksi moni paikallinen ajaa säännöllisesti rajan taakse Nelspruitiin ostoksille, siellä kauppojen hyllyt notkuvat, tyyli on hyvin amerikkalaista: rasvaa, sokeria ja lihavia tätejä. Ne paikat, joista paremmin löytyi sapuskaa Mosambikissa, oli rikkaiden kauppakeskus Mares, jossa Woolworthsilta sai kaikenlaista kivaa säilyketuotetta, ja pieni tuontiruokien putiikki, Deli 968, Av. Julius Nyererellä, heti Suomen suurlähetystöstä seuraavassa korttelissa. Siinä sai samasta talosta myös Ranskasta tuoduista jauhoista valmistettuja leivonnaisia (La Tartine) ja Mcelin liikkeestä paikallisia simmejä (Mcel toimi tosi huonosti matkalla, esim. Inharrimessa, mutta Maputossa ja Tofolla ihan priimaa). Olut on Mosambikissa halpaa ja se on kuulemma tosi hyvää, joten siihen kannattaa panostaa, väkevät ihmiset usein tuo mukanaan rajan toiselta puolelta. Broileria ei ole, ja kana yleensä kolkataan takapihalla ruokailua varten, eli kannattaa varautua odottelemaan ravintoloissa. Varsinkin maaseudulta sai cashew-pähkinöitä ja ananaksia suht halvalla, myytiin joka paikassa teiden varsilla.

Maputo oli tavallaan tosi magee kaupunki. Siellä oli rikkaita ja köyhiä, siirtomaavallan aikaa, kommunismin aikaa, jotain moderneja yritelmiä kaikkea sekaisin. Ei ehditty siellä kiertelemään ollenkaan niin paljon kun olisi tehnyt mieli, mutta jos Mosambikiin menee, varsinkin reppumatkalle, en jättäisi välistä. Turvallisuudesta en tiedä, kaikkia isäntäperheen tuttuja oli siellä ryöstelty, toki, mutta semmonen perusjärki, ettei lähde tuntemattomien mukaan tai hiippaile yksin. Varsinkin rannan alueen isoissa taloissa oli sähköaidat ja vartijat ja tavallaan kun joka korttelissa istui niitä vartijoita kadulla, tuli turvallisempi olo. Isolla porukalla oli ihan no problem.

Meillä oli lavantautirokotteet kaikilla, mutta 4/5 perheenjäsenistä heitti varpusia jossain vaiheessa, pari selvästi voipui vähän. Eli tuli tarpeeseen gatorade, kun oli samaan aikaan myös melko lämmintä (oltiin siis joulukuussa). Tofolla oli hyttysiä, ja meillä taisi kaikilla olla pistojälkiä sieltä. Isäntäperheen kotiapulaisen lasta kiikutettiin just kuumehorkan takia sairaalaan eli jotenkin oli tosi lähellä se malarian todellisuus. Eli hyttysverkkoa ja karkotteita ainakin, jos ei halua lääkkeitä. Me tilattiin malarialääke Travelpharmista Englannista, Malaronen rinnakkaislääke, toimi hyvin, kukaan ei saanut siitä oireita. kärtsättiin tietysti kaikki, vaikka oli suojakerroin 50. Tofon aurinko on jotain ihan muuta..mutta ranta oli kyllä kiva, siisti, matala, kaunis.. Tofinho oli vähän näyttävämpi, muttei yhtään niin uimakelpoinen.


Tofolta vielä palattiin Maputoon ja sit mentiin Swazimaan puolelle DIY-safarille pariksi yöksi (Mbuluzi, ihana, eikä ollut kallis, tosin ei siellä isoja safarieläimiä nähnyt paitsi ylikesyjä kirahveja.). Mbabanesta pääsi turvallisella pikkubussikuljetuksella suoraan Johannesburgin kentälle, eli sinne meidät reissun lopuksi jätettiin. Vika yö oltiin Veki's Village-nimisessä majoituksessa, ja se oli tosi söötti, mutta vaatinee auton Mbabanessa.

Chapat voi olla ihan mitä vain. Ne pysäytettiin tosi usein ratsioihin, ja varmaan ihan syystä. Osa kuskeista näytti olevan ihan out of it ja osa oli lapsia, omat teinit hirnu kun niitä nuoremmat skidit ajeli autoja siellä. Että turvallisuusvaroitukset esim. UM:n sivuilla on ihan syystä. Kun tultiin takaisin heti joulun jälkeen, matkalla oli ainakin kaksi kuolonkolaria, ruumiit peitelty tien viereen ja kauhea kansankokous ja poliisi tärkätyssä paidassa huitomassa tärkeänä. Ei pelkästään suomalaiset dokaa itseltään nirriä pois. Fatima’s backpackersien chapa-kyyti Maputon ja Tofon välillä on kuulemma astetta siistimpi, auto katsastettu ja kuski selvä, mutta pari ruotsalaistyttöä vähän nosteli kulmiaan siitäkin kokemuksesta, kun rannalla juteltiin. Mutta jos ajattelee menevänsä julkisilla Maputosta Tofolle, sitä ehkä kannattaa kysyä. Muuten en oikein tiedä, millä tuolla kannattaa liikkua. Auto on oikeasti kaikkein kätevin, mutta moni Etelä-Afrikan vuokrafirma ei anna rajan taakse autoa tai velottaa siitä paljon, ja toisaalta Mosambikin poliisi taitaa rakastaa EA-kilpiä ja voi varautua muutamiin sakkoihin matkalla.

Mulattilapsen kanssa liikkuminen Etelä-Afrikassa aiheutti muuten tosi paheksuvia ja vihamielisiä katseita, mustilta, siellä rotuerottelun jäljet näkyi. Mutta Mosambikin puolella en huomannut mitään negatiivisia asenteita, toki jossain pikkukylässä valkoiset ihmiset oli vähän semmosta, että meidät laitettiin muovituoleihin ja joku teurasti porsaan, mutta vihamielisyyttä en kokenut.

« Viimeksi muokattu: 12.05.2015, 19:30:54 kirjoittanut Saramaria »

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Mosambik
« Vastaus #41 : 15.09.2015, 13:38:16 »
Miten Mosambikin voisi järkevästi yhdistää eteläisen Afrikan kiertueeseen?

Suunnittelen aloitusta  Darista ja päätöstä... Etelä-Afrikkaan tai Namibiaan? Reissulla pitäisi myös käydä kaikissa eteläisen Afrikan maissa (paitsi Angolassa). Vai olisko logistisesti viisainta aloittaa Lusakasta (ja kiertää ympyrää)? Vai olisiko järkevintä tehdä sivuretki Johannesburgista Maputoon ja joku koukkaus jollekin rannalle ja sitten takaisin Johannesburgiin?

Kuinka monta kuukautta tarkalleen se sadekausi kestääkään Mosambikissa? Reissu alkaisi jossain vaiheessa marraskuuta. Aikaa riittäämiin matkustamiseen!

P.S. Huolestuneena luin näitä hotellimajoituksen hintatietoja. Onko Mosambikissa mitään halpakohteita? Mitään yksinkertaisia rantakohteita? Saako Maputossa säällisen hotellihuoneen pikkurahalla? Yksin matkaavana kun pitää aina olla hieman tarkempi majoituskuluissa. (Oikeastaan tästä syystä haluaisin aloittaa reissuni Darista, koska Zanzibarilla sentään selviää 20USD/yö/huone. Ja yksi reissun kriteereista on runsas uiminen.)
« Viimeksi muokattu: 15.09.2015, 13:40:01 kirjoittanut UsvaAuer »

fialina

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Mosambik
« Vastaus #42 : 17.03.2016, 14:01:07 »
Nostatanpa vähän Mosambik-keskustelua, jospa joillain olisi tuoreita kokemuksia Mosabikista kerrottavana. Meiän maailmanympärysmatka starttaa syyskuun alussa Ugandasta ja 3 kk tarkoitus Afrikkaa koluta Uganda - Etelä-Afrikka välillä. Mosambik ollut koko ajan mietinnän alla, kannattaako mennä vai ei? Uganda, Ruanda, Tanzania, Zambia ja Etelä-Afrikka listalla joka tapauksessa. Tuoko Mozambik tähän settiin teidän mielestä jotain lisää? Näin monta maata 3 kuukaudessa huomioiden African timen kyllä mietityttää... Pitääkö joku karsia pois.

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Mosambik
« Vastaus #43 : 21.03.2016, 22:47:11 »
Vastailen, vaikken ole minäkään vielä sinne Mosambikiin päässyt.

Teidän reitillänne kolme kuukautta vaikuttaa aika pitkältä ajalta. Etelä-Afrikkaan on hyvä varata kolme viikkoa, samoin Ugandaan (matkan alussa uudella mantereella on kiva ottaa rauhallisesti ja siihen tarkoitukseen Uganda on loistava muutenkin. )Tansaniassa tuskin vietätte paljon aikaa, jos kuljette suoraan maitse Ruanda - Sambia. Sambiassakaan tuskin vietätte paljon aikaa. Siinä mielessä Mosambik kyllä mahtuisi matkasunnitelmaan.

Tekisin ehkä niin, että katsoisin, miten matka etenee: tekeekö mieli jäädä hengailemaan johonkin vai tekeekö mieli paahtaa eteen päin. Joskus reissun päällä iskee into, että nyt vedetään kaikki mahdolliset paikat ja maat läpi. Vielä ette tiedä esimerkiksi sitä, miten suhtaudutte pitkiin päivämatkoihin busseissa. Jos sellainen tökkii, niin sitten tuskin kannattaa lähteä Mosambikiin, se kun tietää edes takaisin kulkemista (jollei lennä Maputosta vaikka Kapkaupunkiin).

fialina

  • Aloittelija
  • Viestejä: 19
    • Profiili
Vs: Mosambik
« Vastaus #44 : 28.03.2016, 16:41:30 »
Tämä tulee olemaan kolmas kerta Afrikassa. Tanzaniaa ja Keniaa jo koluttu jonkun verran ja pitkiin bussimatkoihin totuttu. Kun nyt netin kautta kohteisiin on tutustunut niin tuntuu, että juuri Ugandassa ja Etelä-Afrikassa vietetään pisin aika. Ruanda myös kiinnostaa, mutta siellä ei välttämättä kovin pitkään tule oltua, Sambiaan halutaan lähinnä tsekkaamaan victoria-putoukset. Mozambik voisi olla tuon sisämaa-reissailun jälkeen otollinen rantakohteiden osalta. Kauheita säntäilijöitä ei olla, joten 1-2vk voisi mennä vaan makoillessa, jos jonkun kivan rantamestan Mozambikista löytäisi. Siinä mielessä Mozambikilta ei haettais tosiaankaan mitään nähtävyyksiä tai tekemistä, lähinnä ehkä mukavaa menoa ja kauniita rantoja. Kuulostais siltä, että Mozambik voisi tällaiseen sopiakin.
« Viimeksi muokattu: 28.03.2016, 17:42:08 kirjoittanut fialina »

Strange Little Girl

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 325
    • Profiili
Vs: Mosambik
« Vastaus #45 : 29.03.2016, 14:24:16 »
Kuten tuolla toisessa ketjussa mainitsinkin, matkanteko on hidasta ja Mosambikissa erityisen hidasta. Etela-Afrikasta Maputoon menee paiva, ja toinen etta paasee siita rannalle, eli nelisen paivaa pelkkaan matkantekoon Johannesburgista.Tofo voisi olla hyva paikka, siella on rantaa, vahan tekemista ja pikkuisen turreinfraa. Kavin kalastamassa seka uimassa valaiden kanssa- molemmat mahtavia kokemuksia joita suosittelen.
She rides rollercoasters but never screams

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Mosambik
« Vastaus #46 : 10.12.2016, 23:13:39 »
Jälleen kerran on Mosambik suunnitelmissani. Olen mielestäni vihdoinkin keksinyt toimivan reitin, jolla ottaa Itä- ja etelä-Afrikka haltuun. Näin se menee:

Nairobi - Uganda - Ruanda - Burundi - Länsi-Tansania - Pohjois-Malawi - Pohjois-Mozambik, josta (Pemba/Nampula) lento Maputoon - Swasimaa - Etelä-Afrikka - Lesotho - Etelä-Afrikka - Zimbabwe - Sambia.

Mosambikia koskien kysyisin seuraavaa:

1) Mosambik ajoittunee reissulla maaliskuulle. Kuinka hankalaa teitse liikkuminen pohjoisessa on maaliskuussa?
2a) Reitti kulkisi Cobue -Lichinga - Mandimba - Cuamba - Nampula - Mozambique Island. Onko tuo seutu muuten mielenkiintoista? Olen lukenut Mozambique Islandista kehuvia kommentteja, siksi ajattelin kulkea tämän työlään reitin sinne. Toisaalta minua myös viehättää ajatus siitä, että tuhansien maanteillä kulkemieni kilometrien jälkeen saapuisin merelle.
2b) Toinen helpompi reitti olisi skipata rannikko ja Malawista vain käväistä Mosambikin puolella (via Tete) matkalla Zimbambween. Jollei Tetestä pääsisi lentäen Maputoon?
3) Onko Ponta d'Ouro enää ollenkaan suositeltava kohde?
4) Koska ne pelottavat etelä-afrikkalaisten lomat ovat?
5) Onko viime aikaisia kokemuksia Mosambikin viisumin saamisesta Malawin rajalla?
« Viimeksi muokattu: 10.12.2016, 23:24:43 kirjoittanut UsvaAuer »

laituri

  • Aloittelija
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Vs: Mosambik
« Vastaus #47 : 13.12.2016, 20:24:59 »
Vastausta osittain kohtaan 2:
Matkasin elokuussa toiseen suuntaan. Lento Maputo-Lichinga, josta "pikkubussi"-Hiacella Metangulaan helposti hyvää tietä parissa tunnissa.
Metangulasta lähti onnekkaasti saman tien jatkoyhteys Cobueen. Metangula-Cobue -etäisyys eri lähteiden mukaan 75 tai 90 km. Kesti joukkoliikennekuorma-auton kyydissä noin 7 tuntia. Onneksi sain noin euron lisämaksusta paikan hytissä eikä tarvinnut poukkoilla lavalla 40 ihmisen ja tonnin tavaraa kanssa. Pysähdyttiin siis joka talolla purkamaan ja lastaamaan. Toiseen suuntaan tosin mennee nopeammin, kun tavaravirta lienee pääosin toiseen suuntaan.
Cobuesta pääsee pikkumoottoriveneellä Likoma Islandille, josta pari kertaa viikossa laivayhteys Malawin mantereelle etelään (Nkhotakota, Chipoka ja Monkey Bay)  sekä pohjoiseen (Nkhata Bay ja Chilumba).
Lichinga-Cobue-Likoma Island ei siis todellakaan ole mikään turistivaltavirtareitti, vaan monaalla käyneelle itsellenikin syrjäisemmästä päästä. Silti etenkin Likoma ja Chizumulu Islandit käymisen arvoisia. Lichingassa ei ole mitään erityistä, mutta matka itsessään on tietty usein enemmän kuin määränpää.
Mosambikin keskiosan läpi ei siis nyt suositella matkustettavan maitse. Etelä- ja Pohjois-Mosambik kuitenkin aivan vailla levottomuuksia.
Itse matkasin Maputosta Tofoon, josta takaisin Maputoon ja siis lentäen pohjois-Mosambikiin.
Viisumista Malawista Mosambikiin en tiedä, mutta Malawin viisumin sai helposti toiseen suuntaan Malawiin saapuessa Likoma Islandille rantautessa. 75 dollaria.
Mosambikin viisumin sai ongelmitta rajalta saapuessa Mosambikiin Etelä-Afrikasta, Nelspruit-Maputo -pikkubussin kuskin ollessa vieressä.
« Viimeksi muokattu: 13.12.2016, 20:28:44 kirjoittanut laituri »

mpala

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 293
    • Profiili
Vs: Mosambik
« Vastaus #48 : 05.01.2017, 09:31:13 »
Jälleen kerran on Mosambik suunnitelmissani. Olen mielestäni vihdoinkin keksinyt toimivan reitin, jolla ottaa Itä- ja etelä-Afrikka haltuun. Näin se menee:

Nairobi - Uganda - Ruanda - Burundi - Länsi-Tansania - Pohjois-Malawi - Pohjois-Mozambik, josta (Pemba/Nampula) lento Maputoon - Swasimaa - Etelä-Afrikka - Lesotho - Etelä-Afrikka - Zimbabwe - Sambia.

Mosambikia koskien kysyisin seuraavaa:

1) Mosambik ajoittunee reissulla maaliskuulle. Kuinka hankalaa teitse liikkuminen pohjoisessa on maaliskuussa?
2a) Reitti kulkisi Cobue -Lichinga - Mandimba - Cuamba - Nampula - Mozambique Island. Onko tuo seutu muuten mielenkiintoista? Olen lukenut Mozambique Islandista kehuvia kommentteja, siksi ajattelin kulkea tämän työlään reitin sinne. Toisaalta minua myös viehättää ajatus siitä, että tuhansien maanteillä kulkemieni kilometrien jälkeen saapuisin merelle.
2b) Toinen helpompi reitti olisi skipata rannikko ja Malawista vain käväistä Mosambikin puolella (via Tete) matkalla Zimbambween. Jollei Tetestä pääsisi lentäen Maputoon?
4) Koska ne pelottavat etelä-afrikkalaisten lomat ovat?
Siita on ikuisuuksia kun olen matkustanut pohjois-mosambikissa, mutteivat kai ne maisemat siita ole mihinkaan muuttuneet. Ehka muistot kultaantuneet, mutta yritetaan.
1) paatiet yleensa paallystettyja joten ne ovat ok.
2a) Itse tulin kerran malawista Cuambaan ja sitten sielta junalla Nampulaan. En muista mitaan maisemista, junassa oli sen verran mielenkiintoista seuraa, mutteivat kai ne mitaan ihmeellisia olleet. Sinansa se junamatka oli oikein hauska, rata oli silloin aika kiemurainen ja juna kulki todella hiljaa. Nampulassa ainakin Nampulan kaupungin ja rannikon valinen osuus on ihan savayttavaa, ruohosavannia ja siella talla mystisia kivikukkuloita. Mutta koko Mosambikin hienoimmat maisemat ihan ehdottomasti on Zambezia provinssissa, tuosta vahan alaspain: Gurue, Alto Molokue ja mita muita niita onkaan. Upeita vuoria, teeviljelmia.  Zambezian rannikko on myos upea, ja siella on monta hienoa rantapaikkaa (eika varmasti turreja hairitsemassa). 
Ilha de Mocambiquelel jos menet, niin sehan ei ole rantapaikka, mutta lahella on Chocas de Mar. Ilhalla on muuten suomalaisen naisen pitama majapaikka Casa Paula. Ilhalta voi myos tehda paivan veneretkia parille lahella oleville pikkusaarille. Angochen edustalla on saaristo joista monet ovat asumattomia. En tieda mita siella on tapahtunut, siina oli mangrove metsikko, mutta taitaaa olla menneisyytta.
2b) Tete on ihan kamala paikka, todella kuuma ja kuiva, siihen ei kannata satsata. Ja muistaakseni Cuamba myos aika kalyinen.  Nampulan kaupungita olen aina tykannyt kuten myos Quelimanesta joka on Zambezian provinssissa.
4) ne on ihan jarkyttavia, jos yhdistaa kaikki negatiiviset turistikarikatyyrit yhteen (molyisia, kuljettaa perakarryssa omat ruuat, arrogantteja, rasisteja, ei valita laista ollenkaan esimerkiksi ajelee autoilla hiekkarannallla jne )

habari

  • Reissaaja
  • Viestejä: 26
    • Profiili
Vs: Mosambik
« Vastaus #49 : 05.01.2017, 10:18:41 »
Onko jollakin kokemusta rajan ylittämisestä Zimbabwen Mutaresta Mosambikiin? Tien kunto Mosambikin puolella, pääseekö 2WD?

UsvaAuer

  • Tuplatonnitallaaja
  • Viestejä: 2 072
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Mosambik
« Vastaus #50 : 22.05.2017, 18:52:22 »
Mosambik on laskenut viisumin hintaa roimasti. Aikaisemmin viisumista joutui pulittamaan 90 USD, mutta nyt kaikilta raja-asemilta saa kuukauden turistiviisumin alle 30 USD:lla. Tosin viisumin saa tähän hintaan vain jos maksaa sen paikallisessa valuutussa (en muista paljonko).

Käytännössä homma hoituu niin, että raja-asemalla saavuttua pitää alkaa neuvottelut valmiiksi odottavien rahanvaihtajien kanssa. Rahanvaihtajat haluavat lähinnä dollareita. Itse olisin joutunut euroja antamaan 40, jos olisin halunnut tarvittavan määrän Mosambikin valuuttaa.