Intian sisäiset junaliput

(Luettu 104937 kertaa)

angry finnish lady

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Intian sisäiset junaliput
« Vastaus #240 : 16.11.2014, 22:26:52 »
Hei Tyyne!
Kiitos kun valaisit tuosta SL luokasta! Olisi harmi jos olisin jättänyt sen väliin turhasta pelosta johtuen ja ihmisiin tutustuminen on parasta tietenkin. Mutta jos et junassa ole kokenut oloasi uhatuksi , niin oletko jossain muualla? Mitä mun kannattaisi siis välttää? Pukeudun toki hyvin peittävästi, mutta muuten?

Irctc:n kautta bookkaus ei tosiaankaan onnistu kuin tuolla Amexilla, eli sun täytyy hankkia se cleartrip tili. Se on helppoa muttei ihan vaivatonta. Tässä selkeät ohjeet: http://www.indiamike.com/india-articles/setting-up-your-irctc-and-cleartrip-accounts-for-buying-indian-railways-tickets-from-abroad.
Cleartrip toimii toisinaan aamuin ja illoin olen sanuut lippuja ostettua. Latasin niiden sovelluksen tablettiini ja sillä tuntui onnistuvan vielä paremmin. Kannattaa ehdottomasti kokeilla.
Kiitos vielä kerran Tyyne!

Tyyne

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #241 : 17.11.2014, 12:33:18 »
Kiitos itsellesi ;D ! Laiskimus kun olen, luovuin cleartripin opiskelusta, kun katsoin, että se pitää kuitenkin synkata irctc-tiliin ja ajattelin sen silloin tarkoittavan myös samaa maksuvaihtoehtoa   ::) Taidanpa perehtyä asiaan uudemman kerran!

Uhkaavista tilanteista; joskus on joku tyyppi lähtenyt jossain seurailemaan ja taksien kanssa ollut säätöä, mutta en nyt lähtisi Intiassa matkustamista sen kummemmin kauhistelemaan; yksin matkustaessa on vaan pidettävä hoksottimet valppaana. Itse ajattelen, että sellaisella perusjärkevyydellä pärjäilee ihan hyvin, joten nauti matkastasi!

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #242 : 17.11.2014, 16:43:38 »
... lentoni lähtee takaisin kotiin Delhistä 17.12, mulla on Bikanerista Delhiin junaliput päiville 14.12, 15.12 (WL11) ja 16.12. Kysymys kuuluu, kuinka usein junia perutaan tai ovat huomattavasti myöhässä?
Joulukuun puolivälin tienoilla alkaa olla sumuja silloin tällöin. Tilanne pahenee ilmojen viilentyessä. Viime joulukuun ekasta pahasta sumusta kts http://www.ndtv.com/article/cities/delhi-fog-flights-resume-after-five-hour-suspension-459566
Sumun perusteella junasi voi olla pahastikkin myöhässä. Riski ei ole 14.12 vielä kovinkaan suuri. Intian rautatieläiset eivät lakkoile, joten en keksi nyt mitään mahdollista syytä, miksi junalla ei pääsisi 14.12 Delhiin. Intercity Bikanerista on päiväjuna ja sillä voisi jättää lähdön myös viime tippaan 16.12.

angry finnish lady

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #243 : 18.11.2014, 11:36:11 »
Kiitos Kkarhu taas. Sun vinkkejäsi on muistikirjani jo raapustettukin täyteen :)

Sammakk0

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #244 : 25.11.2014, 14:53:00 »
Ota huomioon etta huomattavasti myohassa saattaa olla todellakin huomattavasti(pahin mita oon tahan mennessa taal kuullu oli 20h myohassa)

jyrkkä

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #245 : 25.11.2014, 21:45:52 »
1. Onko nuo Cleartrip ja irctn tunnukset voimassa "ikuisesti"?
2. Eli onko aina oltava tulostettu lippu hanskassa, vai voiko sen näyttää esim. kännykällä mailista?
3. Tarviiko sitä kännykkänumeroa, minkä niille antaa jossain vielä myöhemmin? Meinaan, jos annan suominumeroni, ni tartteeko vaihdella siellä korttia että saa säädettyä niitä tikettejä? Tää siks että haluisin jo hoitaa muutamia lippuja nyt pari viikkoa ennen lähtöä..

angry finnish lady

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #246 : 26.11.2014, 16:26:33 »
1. Tavallaan joo. Jos annat samman spostiosoitteen tai puh nron toiseen tiliin voidaan se tili lopettaa koska niitä ei saisi yhdellä ihmisellä olla kuin yks. Mut äkkiäkös sitä uuden sähköpostiosoitteen tekaisee.
2.Ymmärtääkseni pelkkä lipussa näkyvä pnr numerokin riittää, mut en ole uskaltanut kokeilla.
3. Järjestelmä ei hyväksy ulkomaista numeroa ja meitä ulkomaalaisia kehotetaan antamaan tekaistu luvulla 9 alkava numero.
Numeroa ei tarvi jos toimit niiden ohjeiden mukaan mitä ulkomaalaisille on kirjautuessa annettu.

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #247 : 26.11.2014, 17:20:07 »
2. Eli onko aina oltava tulostettu lippu hanskassa, vai voiko sen näyttää esim. kännykällä mailista?
2. Ei tarvitse tulostaa junalippua paperille eli riittää kun on lippu kännyssä näyttää konnarille

jyrkkä

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #248 : 03.12.2014, 10:11:09 »
Oon nyt yrittäny pari päivää ostaa lippua Cleartripin (iphone) kännykkäsovelluksella. Pääsen joka kerta siihen asti, kun pitäis maksaa, mutta siihen se jääkin. Tulee aina virheilmoituksia tyyliin "oops, request timed out". Nettiselaimen kautta ei pääse edes niin pitkälle... IRCTC ja Cleartrip on synkatty keskenään.

Muilla samoja ongelmia? Pitääkö vaan unohtaa etukäteen ostelu ja painella lippuluukulle?
« Viimeksi muokattu: 03.12.2014, 10:13:03 kirjoittanut jyrkkä »

jyrkkä

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #249 : 04.12.2014, 13:51:01 »
No joo, itse itselleni vastaten: 
Ääkköset oli ongelma kännykkäsovelluksessa: ohjelma ymmärtää ääkkösiä, mutta intialainen ei  :)
Virheilmoitus vaan oli "hiukan" hämäävä.

jyrkkä

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #250 : 22.01.2015, 20:24:27 »
Kaks edellistäkin viestiä multa..  ;D

Onko tosiaan niin, että kaikilta juna-asemilta saa jotain "turistilippuja" luukulta tai omasta kopistaan? Indoren asemalla sellasta nimittäin ei ainakaan mulle luvattu. Kun junat on täynnä, ni lippuja ei myydä ja piste...
Cleartrippi on kiva juu, mutta en mää haluais matkata niin, että tarvii ees viikkoa etukäteen (tai pahimmillaan kolmea) jo rueta stressaamaan minä päivänä tarvii liikkua... Ja välillä tuntuu että jostain vois lähtee nopeamminkin(esim. seuraavana päivänä), mutta ei pääse.. Sen cr:n on meinaan tainnu joku muukin hommata täällä, moniin juniin ei saa lippuja sitä kautta ku parin-kolmen viikon päähän..
Tykkään kovasti mennä valtion dösillä, ja taidan itseasiassa siirtyä kokonaan niihin. Välillä ois vaan kiva vetää joku pidempi siivu yöjunassa. busseilla yöllä meno ei oo aivan parasta nukkumisen kannalta, eikä yöllä oikein näe edes maisemia :D

Darw

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #251 : 24.01.2015, 22:31:48 »
Miten mulla on sellainen mielikuva että vain suurimpien asemien lipputiskeiltä saa noita tourist quotan lippuja... Ainakin me matkustimme ostamaan ne Margaon asemalta. Vai olikohan se vain niin ettei niitä saa nettimyynnistä, ei voi enää muistaa. :D

Kyllä kai intiassa aina junaan pääsee, ainakin länkkärinä.

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #252 : 25.01.2015, 06:11:02 »
Onko tosiaan niin, että kaikilta juna-asemilta saa jotain "turistilippuja" luukulta tai omasta kopistaan? Indoren asemalla sellasta nimittäin ei ainakaan mulle luvattu...
Darw on ^ oikeassa. Ulkolaisille turisteille tarkoitettua toimistoa ei ole jokaisella juna- asemalla. Itse asiassa ne ovat harvinaisia. Tavallisesta aseman lippuvaraamosta voi silti saada turistikiintiöllä paikan muuten täyteen junaan. Indore ei ole mikään pikkukaupunki. Jos siellä menee aseman lippuvaraamoon (ei siis saman päivän lippujen luukulle), niin voi varauksensa yhteydessä ilmoittaa hakevansa turistikiintiöllä paikkaa ja kirjoittaa sitten varauspaperiin tarvittavat ulkolaistiedot. Mä ainakin oon saanut seuraavaksi aamuksi paikan täydeltä näyttävään junaan Indoren kokoisessa kaupungissa.

Jos toi ei toimi, niin menee parhaan näköiseen yksityiseen matkatoimistoon ja kysyy sieltä junapaikkaa. Tästä palvelusta maksat lisää 50 rupiasta tonneihin ja voit matkustaa samana päivänäkin.

Jollei toikaan toimi, niin ulkolainen voi General luokan (GN) lipulla mennä hyvillä mielin 2S tai SL -luokkaan ja kysellä konnarilta sieltä tai ilmastoidusta vaunu-osastosta paikkaa. Indoressa junaan noustessa kannattaa ehkä ottaa kantaja ja selittää hänelle tilanne. Ne kundit on ammattilaisia ja tietää yleensä, missä junassa/vaunussa voi muita helpommin löytyä tilaa.

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #253 : 01.02.2015, 13:44:55 »
Saat sleeperisi iisisti New Delhin aseman toisen kerroksen International Tourist Bureausta.

Semmoinen detaljin tarkistus että onko tämän "tourist byro" 2. Kerroksessa. Joka paikassa muualla lukee että on ykkösessä? Esim täällä: http://www.indianrail.gov.in/international_Tourist.html
Intialainen sanoo katutasosta seuraavavaa ylempää  kerrosta 1. kerrokseksi. Suomalaiselle se on 2. kerros. Katutasoon jäävä suomalainen, joka etsii hänen ymmärtämästään 1. kerroksesta lippuvaraamoa ja jumittuu vaikka seisomaan johonkin alakerran jonoon, voi saada kimppuunsa kaiken maailman huijareita, jotka ovat kekanneet helpon, asioita ymmärtämättömän uhrin.
::)
Brittienglannissa toinen kerros on first floor (kuten myös monessa suomalaisessa hississä).
Nyt kyllä täytyy tunnustaa, että jäi tuo rautatieaseman lipputoimisto löytymättä. Piti huomiseksi saada lippu Haridwariin. Avuliaita oli ohjaamassa ties minne monen kilsan riksamatkan päähän.
Jos se on jäänyt jollekin epäselväksi, niin noiden "avuliaiden" kanssa ei  keskustella sen enempää kuin sanotaan tiukasti / tiukan ystävällisesti "ei kiitos!"

Mitä viimeisimpään aiheeseen tulee, niin suinkaan kaikkiin juniin ei ole turistikiintiötä (tai se on täynnä haluamassasi vuorossa), joten ottakaa selvää mikä tatkal on ja miten se toimii.

M21

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #254 : 11.05.2015, 21:29:31 »
Mitä luulette, onko Tatkal-lippu varma nakki kun vain menee aamulla tiskille ostamaan?
"Tatkal booking opens at  10 AM on One days in advance  actual date of journey excluding date of journey w.e.f. of 10.07.2012(commercial circular no:43 of 2012). e.g. for train leaving on 6th, Tatkal Booking will Commence at 10 AM on 5th."
Kuulostaisi aika hyvältä näin matkaajalle joka ei halua lyödä mitään ennakkoon lukkoon. Onko kokemuksia?  :P

Ja mitä tämä pykälä käytännössä tarkoittaa? Voiko lipun ostaa paikallisen matkatoimiston kautta, mutta pitäisi antaa passi mukaan? Kuinka olette itse ostaneet Tatkalit?
 "c. It will not be mandatory for the passenger(s) to go to the counter to book the Tatkal ticket, however, the proof will have to be sent in the aforementioned manner."

Ja myydääkö Tatkal-lippuja yleensä omalta tiskiltä vai mistä niitä ostetaan? :)

Nyt on sellainen käsitys, että yleensä ei edes kannata yrittää matkustaa junalla ilman aikaista varausta. Siltä pohjalta Tatkal ja turistikiintiön liput taitavat olla ainoat vaihtoehdot junamatkustamiseen? Mielummin maksan tuon Tatkal extran kuin lähden aikatauluttamaan koko reissun :-X

http://www.indianrail.gov.in/tatkal_Scheme.html
« Viimeksi muokattu: 11.05.2015, 21:38:06 kirjoittanut M21 »

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Intian junaliput, tatkal
« Vastaus #255 : 12.05.2015, 14:29:14 »
Mitä luulette, onko Tatkal-lippu varma nakki kun vain menee aamulla tiskille ostamaan?
Ei oo varma nakki. Henkilökohtaista kokemusta ei tosin ole. Olen tavallisesti onnistunut junailemaan turistikiintiöillä. Ennenkuin Hypatia tai joku toinen tatkalin avulla junalipun saanut kertoo kokemuksistaan niin jotain infoa intialaisia eriarvoistaneesta tatkalista.
Tatkalista yleisesti http://www.quora.com/What-are-Tatkal-tickets
Nopeuskaan ei aina auta http://www.quora.com/Is-the-IRCTIC-Tatkal-booking-process-corrupt
Tatkaliin liittyviä väärinkäytöksiä https://www.youtube.com/watch?v=HXvOJaO6XuU
Tatkalin laajennus on tekeillä http://post.jagran.com/Railways-to-soon-launch-tatkal-special-trains-to-cash-in-on-rush-1431239656
Loppukevennyksenä tatkalia laajentanut ja sittemmin vuosiksi vankilaan tuomittu Lalu Prasad naurattaa politikkoja https://www.youtube.com/watch?v=fhequbKB-bc 

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #256 : 13.05.2015, 02:59:28 »
M21, esitit sen verran laajoja kysymyksiä, etten ryhdy niihin vastaamaan, mutta täältä löytyy rutkasti infoa: http://www.indiamike.com/india/indian-railways-f10/ Sen toki voin mentaliteettisi pitkälti jakavana sanoa, että jos junaan ei pääse, niin sitten joustetaan muuten eli vaihdetaan kulkupeliä, mennään toista kautta, vaihdetaan päivämäärää tai jopa matkakohdetta - normimeininkiä Intian matkaajille ;)

Kkarhu, Intia on maa, jossa aidon kuolintodistuksenkin saa rahalla, joten epäilemättä myös junalippuja saa lahjomalla. Olen kuitenkin vahvasti eri mieltä, siitä että tatkal-järjestelmä olisi eriarvoistanut intialaisia. Tämä perustuu niihin aikoihin, joina lippujonossa joutui välillä kädet mustelmilla pitämään kiinni paikastaan matkatoimistojen ym. palkkaamien "ammattijonottajien" höökiessä ohi joka puolelta. Tatkal-järjestelmää on myös viime aikoina kehitetty, jotta ne, jotka käyvät itse ostamassa lippunsa todella ne saavat (tämän takia mm. passista pitää antaa kopio ja matkatoimistot eivät pääse kahden ensimmäisen tunnin aikana edes osingolle).

Anekdootti: Kovalamilla matkatoimiston tyyppi väitti, ettei Ootyn kuuluun junaan saa lippuja muuta kuin varaamalla kuukausia etukäteen vaan siellä on vain ahtauduttava mukaan sillipurkkimeiningillä. Minulla ei kuitenkaan ollut mitään ongelmia hankkia tatkal-lippua kyseiseen junaan Coimbatoresta. Junassa oli kyllä pakettimatkalaisia, joiden lipunsaantiin on voinut hyvinkin liittyä "epävirallisia" kuvioita.

M21

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #257 : 13.05.2015, 11:40:35 »
Näin ajattelinkin että mikäli junaan ei mahdu niin sitten muilla menopeleillä. Onneksi Aasiassa lennot on yleensä niin halpoja, että niitä voi hyvin ostaa vaikka 24h ennen lähtöä (muutaman kerran tehty muissa Aasian maissa). Täytyy vielä perehtyä Intialaiseen bussiliikenteeseen niin siinä on hyvä plan b ja lentäminen plan c (jos kohteessa sattuu olemaan lentokenttä)  :)

Tuo oli hyvä vinkki että vaihtaa kohdetta mikäli tiettyyn paikkaan kaikki on täynnä :D samalla voi päästä hyvin mielenkiintoisiin paikkoihin. Pidetään mieli ja suunnitelmat avoinna eri mahdollisuuksille  8)

Tuo matkatoimistojen 2h sääntö oli itselle uutta. Tuon perusteella voisi kuvitella lippujen saannin olevan jopa mahdollista järkevällä odotuksella :)

kkarhu

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #258 : 13.05.2015, 11:45:43 »
Olen vahvasti eri mieltä, siitä että tatkal-järjestelmä olisi eriarvoistanut intialaisia.

Tatkal-järjestelmää on viime aikoina kehitetty, jotta ne, jotka käyvät itse ostamassa lippunsa todella ne saavat.
Hieno homma, jos tatkal-järjestelmää on pystytty kehittämään niin, etteivät välistävetäjät enää menesty.

Järjestelmänä tatkal silti eriarvoistaa intialaisia, koska monet heistä ovat köyhiä eikä heillä ole varaa tatkalin vaatimaan ylimääräiseen lipunhintaan. Pitää muistaa, että tatkalpaikkojen lisääntyessä normaalihintaisten junapaikkojen määrä on vähentynyt.

kts esim
http://www.business-standard.com/article/economy-policy/lalu-s-magic-relies-on-tatkal-reclassification-to-raise-revenues-108082501017_1.html
ja
http://www.dnaindia.com/india/report-parliamentary-panel-raps-railways-on-dynamic-pricing-of-tatkal-tickets-2045136

Hypatia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #259 : 04.06.2015, 06:37:27 »
Toistan itseäni selkeämmin: aikaisemmassa järjestelmässä köyhillä ei ollut varaa maksaa ammattijonottajille ym. välikäsille. Keskeinen ongelma on se, että alhaisen peruutusmaksun myötä paikalliset tuppaavat varaamaan useita lippuja etukäteen ja seuraavat sitten mikä varausjono etenee nopeimmin ennen kuin peruuttavat ylimääräiset varaukset.

Jos tässä kunnon sosialisteiksi ruvetaan, niin ensimmäisenä tulee poistaa turistikiintiöt ja intialaista kastijakoa erehdyttävästi muistuttava matkustusluokkajärjestelmä...