Vaihtoon: Unkari, Kiina, Ranska, Skotlanti, USA vai Kanada?

(Luettu 6861 kertaa)

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
Elikkäs kohta puolin pitäisi tietää minne päin maailmaa lähtä vaihtoon. Otsikossa on karsittu lista vaihtoehdoista, eli ne ovat

*Ranska (lähinnä huolettaa ranskalaisten puhuma englanti..)
*Kiina (Selviääkö siellä puoli vuotta hengissä? :D)
*Skotlanti (Ei olisi puutetta englanninkielisistä kursseista:))
*USA (Vaihtokohde on michigan--->Kylmää!!)
*Kanada
*Unkari (vois olla kiinnostava, vaikken paljoa maasta tiedäkään)

Minne päin itte lähtisitte noista? Voin olla joko puoli vuotta tai vuoden. mutta noista ainakin kiina, USA ja kanada on puolen vuoden paikkoja..
Opiskelen siis matkailua, jonka opintoja ei noissa kouluissa paljoa ole. Lähinnä jotain markkinointia ja johtamista, mitkä tietty kuuluu meidän opintoihin.
Jos jollain on kokemusta noista maista, niin kertokaa ihmeessä! Etenkin tuo Kiina kiinnostaisi, sillä siellä on toistaiseksi mielenkiintoisimmat kurssit:D Eli kiinan kieltä ja kulttuuria.
Ranska olis mukavan matkan päässä ja olen lukenut ranskaa 5 vuotta, mutta vähän huolettaa ranskalaisten puhuma enkku. Se kun mun kokemuksien mukaan on aika...epäselvää :roll:
mutta kertookaahan mielipiteitänne:)

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
« Vastaus #1 : 11.11.2006, 19:33:03 »
Hmm. Tämähän on hyvin subjektiivista.

Itse tietenkin kannatan Skotlantia,  :D mutta vain, jos vaihtopaikka on joko Edissä tai Glasgowssa. Muutkin kaupungit on kivoja, mutta noissa kahdessa on huomattavasti enemmän elämää. Etekin Glasgown kulttuuri- ja iltaelämä kuin myös shoppailumahdollisuudet ovat second to none Britanniassa.

Kiina olisi ehdottoman eksoottinen ja hieno lisä CeeVeessä. Se on myös noista ehkä ainut paikka mihin ei niin helposti tule muuten lähdettyä. Varsinkaan asumismielessä.

Usaan en lähtisi ja Kanadakaan ei minusta kuulosta mitenkään houkuttelevalta. Budapest on kuulemma loistokaupunki, mutta olisiko vaihtopaikka siellä?  Ranskassa olisi kyllä hyvä osata kieltä, mutta jos Pariisiin pääsisin, lähtisin heti. Mielestäni ongelma ei niinkään ole heidän aksentissaan vaan siinä, että englantia ei usein haluta taidoista huolimatta käyttää.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #2 : 11.11.2006, 20:49:16 »
Minäkin lähtisin Skotlantiin! Joko Ediin tai Glasgow'hun kuten Tirppakin tuossa just sanoi. Kävin molemmissa kaupungeissa loppukesästä ja rakastuin.. Ehkä pidempiaikaisen oleskelun/asumisen kannalta valitsisin Glasgown, Edi oli satunnaiselle matkaajalle kyllä mainio. Ne ihmisetkin siellä Glasgow'ssa olivat niin mahtavia, joka kulmassa tultiin juttelemaan ja/tai kysymään ollaanko eksyksissä (kun hetkittäin siltä varmaan näytettiin)
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #3 : 12.11.2006, 18:35:05 »
Niin joo, voisihan ne nuo tarkemmatkin paikat mainita :)
Eli Ranskassa paikka on Lyon, Skotlannissa ilmeisesti Aberdeen, Kiinassa Nanchang (melko lähellä Shanghaita) ja Unkarissa Budapest.
Sitä mietin itekin että nyt kannattais lähteä jonnekin minne ei välttämättä niin heti tule lähdettyä asumaan tai edes lomalle. Ja noista se on kyllä Kiina se vaihtoehto:) USA:n ja Kanadan olen jo mielessäni pudottanut pois...Tekis työharjoittelun vaikka sitten USA:ssa, jossain Kalifornian lämmössä:D
Tiedättekö tuosta Skotlannin hintatasosta mitään? Mun käsityksen mukaan se on aikas kallis paikka asua, etenkin kun toinen vaihtoehto on Kiina 75 euron kk/vuokralla;)
Mutta tuo Ranskakin kyllä kummittelee vielä mielessä, se olis niin lähellä että voi karata kotiin viikonlopuksi jos ikävä iskee  :D

Thym

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - poleporaca@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #4 : 12.11.2006, 19:02:38 »
Itsekin haaveilen lähteväni vaihtoon, tosin sen toteutumiseen on vielä muutama vuosi. Olen joka tapauksessa lukenut eli siis haaveillut yliopiston vaihto-oppaan ääressä ja huomasin, että opintotuki/asumislisä on myös pienempi, mikäli asustaa alhaisen vuokratason maissa.
Niin pitkälle kuin tietä riittää ja vieläkin kauemmaksi.

Tirppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Viinipullopostia Lontoosta
« Vastaus #5 : 12.11.2006, 19:12:58 »
Skotlanti on kallis paikka asua. Aberdeenissä minimi vuokra on 60 puntaa viikko. Yliopiston asuntoloissa usein enemmän. Deeni on ihan kiva, mutta en lähtisi sinne, jos opinnot eivät ole Aberdeenin yliopistossa.

Vaikea on valinta. En itsekään tiedä mitä tilanteessasi tekisin.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #6 : 12.11.2006, 19:24:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Pätkis"

Eli Ranskassa paikka on Lyon, Skotlannissa ilmeisesti Aberdeen, Kiinassa Nanchang (melko lähellä Shanghaita) ja Unkarissa Budapest.

Jos ei ollut Skotlannissa Glasgow tai Edinburgh ni minä lähtisin Budapestiin. Olisi edullisempikin ainakin toistaiseksi varmaan. Ja sinne lentelee halvalla ja nopeasti  jne.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Xerxess

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.11.2006, 19:46:09 »
Lainaus käyttäjältä: "Thym"
huomasin, että opintotuki/asumislisä on myös pienempi, mikäli asustaa alhaisen vuokratason maissa.

On teoriassa totta, mutta kun esität todistuksen vuokrasi suuruudesta, maksaa kela koko vuokrasi aina 210 euroon asti. Ei siis ole merkitystä asutko yleisesti halvan vuokratason maassa jos voit esittää, että oma vuokrasi on korkeampi. Itse asiassa asumislisää voi periaatteessa saada ulkomaille enemmän kuin mitä Suomessa olisi mahdollista. Suomessahan Kela maksaa korkeintaan 80 %vuokrasta, vaikka vuokrasi olisi kuinka pieni tahansa. Ulkomaille Kela sen sijaan maksaa asumislisää vuokran suuruisena tuohon 210 euroon asti

Tuolta vielä varmistus http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/160801103834IL?openDocument

Henga

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 12.11.2006, 21:49:18 »
Itse lähtisin Kiinaan. Kuten itsekin totesit sinne ei välttämättä muuten tulisi lähdettyä. Olisi varmasti myös loistava kokemus tulevaisuuden kannalta. En tiedä mitä aiot tehdä kun olet valmistunut, mutta uskon, että matkailualalla hyötyisit siitä, että olet asunut Kiinassa ja päässyt tutustumaan kulttuuriin hiukan lähemmin. Kerrothan sitte kun oot päätöksesi tehnyt =)

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.11.2006, 22:21:14 »
Ranska tai Kiina.

Vaikka nyt ehkä epäilyttääkin että selviäisitkö Ranskassa kielitaidoillasi, niin viiden vuoden jälkeen pitäis kyllä osata sen verran että alun jälkeen ei pitäisi olla mitään ongelmia. Kieltä oppii kuitenkin parhaiten paikanpäällä... itse osasin italiaa alkeiden verran (kaksi kansalaisopiston kurssia) maahan muuttaessani, ja vuotta myöhemmin kieli luisti jo niin hyvin että pääsin sisään yliopistoon täällä Suomessa.

Itse olen kovasti lähdössä vaihtoon Kiinaan, jo edellä mainituista syistä, eli elämä on halvempaa ja sinne ei tule niin usein lähdettyä, mutta myös sen takia että opiskelen kiinaa sivuaineena. Jos ei olisi opintojen kautta hyviä pohjia niin kielen kuin kulttuurin osalta niin en kyllä tiedä uskaltaisinko ajatellakaan lähteväni sinne, kulttuuri on kuitenkin niin erilainen. Eikä taida kyllä kiinalaisetkaan kauheasti puhua englantia...

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lyoniin!
« Vastaus #10 : 13.11.2006, 23:55:23 »
Ranskaan, ehdottomasti. Englantia varmaan osaat joka tapauksessa, nyt sinulla on elämäsi tilaisuus oppia ranskaa.

Monien ranskalaisten enkun aksentti on suorastaan käsittämätön, mutta siksipä puhutkin siellä ranskaa etkä englantia.  Toisaalta ranskisten suhtautuminen aksentilla ranskaa puhuviin on nuiva, mutta sisulla siitä selviää.  

Itse lähdin 4v. kielitaidolla aikoinaan vaihtoon Ranskaan. Ensimmäiset 2 kk oli lähinnä itkua ja hammasten kiristelyä. En ymmärtänyt ketään eikä kukaan ymmärtänyt minua - paitsi muut vaihtarit, joitten kanssa puhuimme muuten myös ranskaa. Ehkä huonosti, mutta kumminkin.

6kk vaihdon jälkeen kykenin puhumaan kohtuullisen sujuvaa ranskaa.

Suosittelen kokemusta ehdottomasti. Pakon edessä sitä oppii. Ei asioita kannata aina tehdä helpoimman mukaan. Englantia osaavat kaikki (siis ainakin Suomessa, ei ehkä Ranskassa :roll: ), mutta _sujuva_ ranska on edelleen valttikortti työelämässä...

Niin joo, sitä paitsi Lyon on viihtyisä kaupunki, ja sikäläinen aksenttikin ihan ymmärrettävä.    :)
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #11 : 17.11.2006, 16:21:28 »
No niin, nyt olen jo tiputtanut USA:n ja Unkarin pois. Kanada saattaa sittenkin olla listoilla vielä:)  
Opiskelisin siis tietysti englanniksi, ranskassakin. Mutta opiskelen nyt jo englanniksi, joten siitä ei ongelmaa tule.
Kiina alkaa kiinnostamaan yhä enemmän ja enemmän! Ei välttämättä tartteis laskea rahojaan niin tarkkaan, et onko varaa ostaa ketsuppia makarooniin vai ei... :wink:  Siellä tosin voi normaalielämisessä olla kielen kanssa ongelmia, kun Nanchangissa ei kuulemma kovin paljoa puhuta englantia... :?  Mutta mukavastihan siellä vuosi varmasti menis kiinan kieltä ja kulttuuria opiskellen!  :D
Ainoa Kiinaan liittyvä ongelma on välimatka...En kuitenkaan ole paljoa reissannut ja vuosi ihan toisessa ympäristössä voi olla aika...pelottavakin kokemus! ja ei sitä oikein vielä osaa ajatella että ois oikeesti ainakin puoli vuotta näkemättä perhettä... Tosin en ole menossa yksin vaihtoon kun täältä lähtee luokkakaverit myös valloittamaan maailmaa ensi syksynä :D

Monstro

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 17.11.2006, 18:59:11 »
Itse valitsisin Kiinan ja jos tarkkoja ollaan valitsinkin...  :D

Ensinnäkin opintotuki/asumislisä asiaa... Kiinaa ei lasketa halvanasumisen maaksi, vaan saa korettuna tuet (tai tuen) kuitenkin enemmän kuin Suomessa.

Toiseksi eläminen on tosiaankin halpaa ja pelkillä tuilla pystyy elämään helposti. Muutaman termin opetteleminen kuten: tämä, tuo ja paljon maksaa, helpottaa elämää jo huomattavasti.

Pätkis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tarinoita Maailmalta
« Vastaus #13 : 17.11.2006, 21:38:07 »
Pitänee opiskella (jos siis päädyn Kiinaan) jotain perusjuttuja kielestä jo ennen lähtöä. Onnekseni meillä on monta vaihtaria meidän koulussa sieltä koulusta minne olisin menossa, niin saa vähän jo tuttavia ennenkuin pääsee perillekään :D
Missäs päin Monstro olit vaihdossa ja kuinka kauan? Ja kerro toki kaikkea muutakin asiaan liittyvää :D
Kauhee matkakuume alkaa valtaamaan jo...Mitähän lennot maksaaa noin suurinpiirtein? 500-800euroa?

Monstro

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 20.11.2006, 12:59:17 »
Mä olin Tianjinissa (pekingin lähellä) viisi kuukautta ja sen jälkeen pari kuukautta reissaamassa Kiina-Vietnam akselilla.

Opiskelun kannalta reissu oli lähestulkoon hukkaan heitettyä aikaa. Ensimmäinen kerta kun Suomesta tuli vaihtareita kys. kouluun ja kukaan ei oikeen tiennyt asiasta mitään. Itse opiskelen liiketaloutta ja Tianjinissa koulu oli erikoistunut tekstiilialaan...  :? Suurin pettymys oli kylläkin kiinankielen opetus, joka oli selvästi heikompaa kuin kursseilla, joilla kävin Suomessa. Viihdyin kuitenkin hyvin Kiinassa, joten en tullut takaisin ennen aikoja. Opintopisteitäkin tuli riittävästi  :D !

Itse tykästyin kovasti Pekingistä ja siellä tuli vietettyä melko paljon aikaa! Suurinta huvia oli käydä syömässä hienoissa a'la carte ravintoloissa, kun kiinalainen katumättö alkoi pursua korvista. Yleisesti eläminen on halpaa ja hienoissa ravintoloissakin sai lounaan monesti jopa alle 10€ (Suomessa vastaavan tasoisesta ruokailusta saisi maksaa noin 10 enemmän)! Shanghaissa voi olla hieman kallimpaa, mutta eiköhän sielläkin ole selvästi halvempaa kuin Suomessa...

Itse maksoi lennoista reilu 500€. Lennot oli Finskinsuora lento Helsinki-Peking ja takas. Lippu oli avoin lippu ja voimassa vuoden päivät.

Siinä nyt jotain mitä mieleen tuli. Piskaa kysymksiä jos jotain kysyttävää tulee...

Sade77

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - olazza@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #15 : 12.12.2006, 16:50:54 »
Olin Kiinassa Shanghaissa ja edelleen hengissä   :D   Sanaakaan en puhunut ko. kieltä sinne mennessä, mutta ei se mitään haitannut. Kaverilla oli suomi-kiina-sanakirja, jota aina vilauteltiin tarvittaessa.

Sapuska oli surkeeta, mutta onneksi Shanghaissa riitti länsimaalaisiakin mestoja. Tai ehkä mä olen vaan sikamaisen nirso, mutta todellakin se safka saa vieläkin yökkäämään...

Kuten joku jo sanoikin, niin asuminen ja eläminen on tosi halpaa. Muutenkin suosittelen sitä kokemuksena, sillä Eurooppaan pääsee aina. Meillä koulu kustansi matkakulut ja sain vielä reippaan stipendinkin eräältä rahastolta, että jo sen puolesta päätin lähteä niin kauas kuin pippuri kasvaa.

Sitä paitsi Kiinasta käsin on helppoa ja halpaa matkailla, itse kävin valloittamassa Australian samalla reissulla.

hillama

• Vieras
« Vastaus #16 : 12.12.2006, 16:57:26 »
Unkariin lähtisin ehdottomasti noista sun mainitsemista vaihtoehdoista! Vähän kaukaisempaa sukukieltä opiskelemaan ja Budabest kuulostaa niin houkuttelevalta että..aijaijai

pepez

• Aloittelija
    • Profiili
    • http://www.hietavirta.net/blog
« Vastaus #17 : 14.12.2006, 19:47:36 »
Budapest on ihan mukava kaupunki. Julkinen liikenne kattaa aika hyvin, ruoka on edullista ja nähtävää riittää.  :) Mä suosittelisin ihan kokemuksen vuoksi joko Kiinaa tai Unkaria, kaipa Ranskakin on riittävän erilainen.