Kaunein kieli maailmassa?

(Luettu 101910 kertaa)

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kaunein kieli maailmassa?
« : 02.05.2003, 22:57:40 »
Galluppia pystyyn!
Saksalainen ystäväni on aivan hulluna suomen kieleen ja
kehuu sitä koko ajan maailman kauneimmaksi. Opiskelee
kieltä ja aikoo "isona" muuttaa tänne asumaan.

Nyt; mikä on mielestänne maailman kaunein kieli?

Kauneinta en itse tiedä, mutta ainakin rumimman tittelistä
taistelee hollanti ja ranska  ;D

>insert<
Joku somalia (tai mikä sen kielen nimi sitten onkaan),
on myös... aika kummallista.

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Kaunein kieli maailmassa?
« Vastaus #1 : 03.05.2003, 00:05:37 »
Ei ranskan kieli kyllä minusta rumaa ole...

Iirin kieli on aika mielenkiintoinen kaunis/ruma kieli: kirjoitettuna näyttää kauniilta, mutta lausuttuna saattaa kuulostaa kamalalta (tosin myös hyvältä). Se on sellainen vähän mystinen kieli kaiken kaikkiaan, tulee vähän Lord of the Rings fiilis (eikä ihme, Tolkienhan loi haltiakielen perusteinaan muun muassa iiri sekä suomi!!!!!).

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #2 : 03.05.2003, 08:35:05 »
Ranska on kyllä mustakin aika kaunista lausuttuna...

Maorinkieli on tosi mielenkiintoista ja kirjoitettuna se näyttää ainaki suomeapuhuvalle helpolta, lausuminen on sitte toinen juttu :-)
I'll always love my home, it's California ;-)

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 03.05.2003, 10:53:37 »
Minusta espanja on kyllä yksi kauneimmista... Jos nyt ajatellaan niitä, mitä usein kuulee ja osaakin... Mutta montakos noita kieliä maailmassa on, ja minkä murto-osan minä niistä tunnen/ tunnistan...

Sanna

• Tosireissaaja
    • AOL Instant Messenger - sannaeh
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.05.2003, 10:55:59 »
Minullekin ovat kaikki ulkomaalaiset taivastelleet miten kaunista suomen kieli on. Monet sanoo, että se kuulostaa laululta. Kaikkein yllättynein olin, kun jenkki-kaverini sanoi jopa suomalaista englannin aksenttia seksikkääksi! Makunsa kullakin.  :D

Iiri tosiaan näyttää aika hauskalta. Mieleen jäi Irlannin reissulta kaikki kaksikieliset kyltit. Hollanti ei tosiaan oo mikään kaunis kieli ja afrikaans kuulostaa samalta. Höö... Mutta toisaalta jokainen kieli on myös omalla tavallaan kaunis. Usein mietin, että miltähän se englanti kuulostikaan sillon kun sitä ei vielä ymmärtänyt. Nyt se tuntuu niin neutraalilta ja mitään sanomattomalta.

"Alavilla mailla hallan vaara." on kuulemma joskus valittu soinniltaan maailman kauneimmaksi lauseeksi.  ::)

Nää on niin makuasioita...
ot all who wander are lost.

Manna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.05.2003, 12:11:46 »
Lainaus
Monet sanoo, että se kuulostaa laululta.

Kai siinä on jotain perää kun minulle ja varmasti niiiin monille muillekkin on tullut tuota samaa kommenttia. Mutta eipä tuota välttämättä ole kovin vaikea käsittää kun ajattelee esimerkiksi sanaa "illalla". Ja muutenkin tapaa puhua.
Se suomalaisen aksentin seksikkäältä kuullostaminen tuntuu kyllä kieltämättä aika kummalliselta, mutta meillä kaikillahan on omat mieltymyksemme. ;D

Eräällä Virosta muuttaneella tutullani oli aluksi vaikeuksia puhua suomalaisten kanssa kun... me... puhutaan.. niiiin... hitaasti.

Mielestäni kaunein kieli on luultavasti Saksa. Siitä oon kuullut useesti vaan kahden "ääripään" kommentteja... Saksalainen ystäväni meinasi taannoin pudota tuolilta kun totesin että saksa on mielestäni järettömän seksikäs kieli. ;D Myös kirjoitettuna, mutta ennenkaikkea puhuttuna.

Toinen ihanuus on iiri. Skottimurre viehättää kans. :D

Kauhein kieli...
no.. venäjä.. ::) ehkäpä. Se ei suuremmin sytytä. ;D Onhan noitakin.
quot;Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä." - Nuuskamuikkunen

Manna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 03.05.2003, 12:16:15 »
Lainaus
"Alavilla mailla hallan vaara." on kuulemma joskus valittu soinniltaan maailman kauneimmaksi lauseeksi.  ::)

Ja kuulemma "ajakaa hiljaa sillalla" on viehättänyt joitakin ulkomaalaisia vieraita kovasti. :P
quot;Yksi kahvipannu sinne tai tänne - ei kai se suuria merkitse kun ollaan etsimässä pyrstötähtiä." - Nuuskamuikkunen

Varpunen

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 04.05.2003, 22:21:10 »
Kuulin jostain että se olisi lause "Aja hiljaa sillalla" , ja että se olisi valittu Euroopan toisiksi/kolmanneksi kauneimmaksi lauseeksi..hmmm...tiedon paikkansapitävyyttä en voi taata

Suomi on loppujen lopuksi aika kaunis kieli vaikka se meistä tönköltä kuulostaakin.

Kaikki kielet ovat omalla tavallaan tosiaan kauniita. Kun niitä rupeaa kuuntelemaan kriittisesti niin sitten ne kaikki kuulostavatkin suorastaan rumilta.

Ranska ei tosiaankaan ole kovin kaunis kieli, liikaa ihme vokaaleja. Ruotsi ja englanti on aika tavallisia.

Kauneimpia kieliä, ehkä tällä hetkellä tuntuisi, ovat haltiakieli  ;D (quenya, sindarin) ja vietnam on muistaakseni aika viehättävä...italiakin kirjoitettuna mutta en nyt muista puhuttuna miten...iiri on myös kirjoitettuna kaunista, puhuttunakin kai...hmm...

Suomi rules!
s mise le meas, Twig.

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 05.05.2003, 08:56:12 »
Lainaus
Monet sanoo, että se kuulostaa laululta.

Mielenkiintoista. Eräs puolalainen sanoi kerran mulle että suomi kuulostaa konekivääriltä ;D

Omat suosikkini kauneimmiksi: espanja, venäjä ja japani. Samoin yhdyn aiempaan kommenttiin saksan kielestä, tosin siihen saattaa vaikuttaa monikin Saksaan yhdistämäni asia enemmän kuin itse kieli...!

Rumimmat mun mielestä hollanti, kiina ja ranska. Enkä tanskaakaan huvikseni kuuntelisi.

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #9 : 05.05.2003, 13:15:18 »
Minäkin ihmettelen suuresti kaikkien ihastelua suomen kieltä kohtaan.

Kielet TOP 5:

1. italia
- ei edes kykene perustelemaan
2. ruotsi
- oikeaa ruotsia naisen suusta, ooh!!
3. saksa
- aina niin seksikästä
4. espanja
- hassua
5. venäjä
- maailman romanttisin kieli

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 05.05.2003, 13:18:50 »
Sitä minä en kyl ymmärrä, miten joku ei venäjän kielestä tykkää.. Taitaa olla asennekysymys? Noei, kyllä tämä on niin makuasia. Täytyy muuten kertoa - olin vaihtarina Jenkeissä juuri silloin kun Ahtisaari sovitteli jotain asioita tuolla Kosovossa ja minulta kysyttiin että onko presidenttimme italialaista alkuperää!? Oli kuulemma uutisissa lausuttu nimi niin italialaisittain...

Manna

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 05.05.2003, 17:05:42 »
Lainaus
Sitä minä en kyl ymmärrä, miten joku ei venäjän kielestä tykkää.. Taitaa olla asennekysymys?
No ei ole.

Lainaus
Eräs puolalainen sanoi kerran mulle että suomi kuulostaa konekivääriltä ;D
:D

Nick

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 06.05.2003, 00:14:56 »
Kyllä mun mielestä ranska ja hollanti on kauniita kieliä molemmat... Hollanti tosin riippuu aika pitkälti lausuntatavasta, mut näin maassa asuvana voisin ainakin väittää että oon kuullu sitä ihan tarpeeks että voin muodostaa mielipiteeni =) Lauseet missä sitä "kurkkutautia" ei käytetä on kauniita, niis on vähä jopa jenkkiaksenttia pelissä, ja muutenki ihan ok... Ranska taas on ranska, mut ei se mun mielestä yhtään kauhee ole...

Ja mitä tulee noihin afrikkalaisiin kieliin, ni en nyt mee sanoo kaunista/kauheeta, mut mielenkiintosta ainaki.

Totuuden nimissä, yks kauheimmist kielist mitä mieleen tulee on ruotsi :D Ja espanjankin saa kuullostamaan aika kauheelta, mut kyl se myös kauniilta voi kuullostaa :)

Marie

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • http://metripping.blogspot.com
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 06.05.2003, 01:23:12 »
Arabian kieli on paras, se kuulostaa niin jarjettomalta. Latinalaisissa kielissa on kans sita jotain, varsinkin Italia kuulostaa kivalta.. Suomi ei valttamatta aina ole kauneimman kuulosta mutta tosi erikoinen, sita on moni ulkomailla ihmetelly etta mihin se oikeen perustuu ja siihen oon itekin havahtunu. Suomenruotsi on rumin, tanska hassuin.

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #14 : 06.05.2003, 19:46:41 »
Mä lauloin kerran Ultra Bran Vesireittejä mun puolalaisille kavereille ja ne oli ihan innoissaan, kun se oli kuulemma niiiin kaunista. Siis ei laulu vaan suomi. :)
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 06.05.2003, 19:47:20 »
Laululla tarkoitin siis omaa lauluääntäni, kyeisessä biisissä ei mitään vikaa.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #16 : 08.05.2003, 18:33:58 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 10.09.2008, 23:49:35 kirjoittanut fishbone »

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #17 : 09.05.2003, 00:41:39 »
:D

Hyvä kysymys. Dublinin aksentin ymmärrän jo ihan hyvin, mutta muu irlanti menee ihan ohi. Olen pari keskustelua ihan tyytyväisenä käynyt sanomalla vain "yes" tai "ok", kun en ole toisen puheesta juuri mitään ymmärtänyt.

Jos juttelet uudestaan tälle tyypille, kysäisepä mistä päin Irlantia on: Tipperary, Cork ja pohjois-Irlanti omaavat aikamoisen puuromurteen...

Skottiaksenttia en muuten ole vielä oppinut ymmärtämään...

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 09.05.2003, 10:13:55 »
Lainaus
Kielet TOP 5:

2. ruotsi
- oikeaa ruotsia naisen suusta, ooh!!
Nimenomaan oikeaa ruotsinruotsia, eikä mitään graninsvenskaa. :) Täytyypä taas illalla kuunnella Nordmania.

Lainaus
5. venäjä
- maailman romanttisin kieli
Ne kaikki suhuäänteet soveltuvat erinomaisesti kuiskutteluun... :)

Ruotsin, venäjän ja saksan haluaisin osata hyvin, englanti tulee jossain siellä takana.

Euroopan kummallisimmat kielet ovat kyllä mielestäni hollanti ja tanska.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 09.05.2003, 10:38:27 »
-Ruotsi

Sointuu jotenkin kivasti, niin ja etenkin tyttöjen suusta ;D Mitä muuta voi tähän lisätä?

-Ranska

Kuulostaa varmaan tosi kliseiseltä, mutta Ranska on runollinen kieli jonka puhuminen on oma taiteenlajinsa. Kun ihmiset puhuvat ranskaksi, ei sen kuuntelemiseen kyllästy vaikkei juuri mitään ymmärräkkään.

-Venäjä

Jotenkin pidän venäjänkielen pehmeydestä. Jotain jännää alakuloista slaavilaisuutta siinä on.

-Suomi

Suomi on omasta mielestäni ehkä yksi hienoimpia kieliä maailmassa, ellei hienoin. Suomalaisuudessa on monta asiaa joista ei voi olla kovin ylpeä, mutta ehkä kaikista asioista olen juuri ylpein tästä kielestä. Se on vaikea ja vivahteikas. Harvassa kielessä voi asian sanoa niin monella tavalla, ja niin monilla vivahteilla kuin suomenkielessä, ehkä se johtuu käsieleidemme puutteesta tai jostain. Ei ole mikään ihme, että Tolkien käytti suomenkieleä esimerkkinä luodessaan haltiakielen.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com