Kaunein kieli maailmassa?

(Luettu 106417 kertaa)

Tetsuo

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - jussiahola@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #100 : 05.12.2004, 13:17:03 »
Japani.
Sita voisi kuunnella vaikka 24h putkeen. Aivan sama vaikka mita lopinaa, kaikki se kuulostaaa hunajalta. Toisaalta lainasanat englannista ei miellyta > konpyuuta, hambaagaa, juusu, jne.. grah.

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #101 : 05.12.2004, 14:41:26 »
Japani on kaunis kieli. Ranska myös.
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

jka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #102 : 05.12.2004, 14:54:32 »
Saksaa en nyt rupea haukkumaan, mutta kauniiksi sitä ei mielestäni voi sanoa. Saksalaisilla on tapana dupata kaikki TV-ohjelmat tekstitysten sijaan ja Simpsonit saksaki dupattuna ei todellakaan ollut kaunista kuultavaa. Puhumattakaan Ninja Turtles -sarjan teemamusiikilta saksaksi laulettuna! :shock:

Ja tanska? Kuulostaa kun puhuisivat ruotsia kuuma peruna suussa. Melkoista mölötystä.

Ranska on ihan mukavan kuuloista kieltä, mutta sen opettelemisen jätin suosiolla väliin opeteltuani sitä muutaman kuukauden. Oli vain niin älyttömän vaikeaa, ettei hommasta tullut mitään. Ranskassa jos lähtee Pariisin ulkopuolelle, on turha haaveillakaan että sinua palveltaisiin englanniksi. Eräässä pikkukaupungissa kysyimme englanniksi ja myyjä rupesikin puhumaan täyttä ranskaa vaikka tiesikin ettemme sitä osaa. Ja vielä sanotaan että ranskalaiset ovat käytöstapojen kansaa!

Ihmeellisin eurooppalainen kieli on varmaan latvia. Jotenkin on niin vaikeaa vain ajatella mille kielelle se mahdollisesti on sukua, kun ei kuulosta oikeen miltään paitsi itseltään. ja vaikka käyttävätkin samoja kirjaimia kuin mekin, niin heillä on tapana laittaa aivan älyttömästi kirjaimien päälle kaikenlaisia ihmeellisiä merkkejä, jotka ilmeisesti kertovat kuinka sana tulisi ääntää. Minulle ne eivät kylläkän kerro mitään, mutta se kieli on sitten kummallinen.

Ja sitten se kotoinen suomi. No vaikka tätä kieltä ei maailmalla osaa kukaan ja on vielä mielettömän vaikea, niin silti olen ylpeä tästä ja väkisinkin tulee ajatelleeksi mitä ulkomailla muut ajattelevat kun kuulevat tätä kieltä. Lontoon metrossa puhuin joskus 12-vuotiaana suomea faijani kanssa ja eräs kysyi että puhummeko italiaa! Voiko olla kieltä joka muistuttaisi vähemmän italiaa kuin suomi?

Hmm...se kaunein jäi mainitsematta, koska sitä kaikista kauneinta ei mielestäni ole. On paljon kauniita, rumia, hauskoja ja ihmeellisiä.
'Mutta kaikki on laajempi käsite kuin onni, ensimmäinen sisältää myös jälkimmäisen. Vapaus on kuitenkin vain tiedostettu väistämättömyys.'' - Lennart Meri

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #103 : 05.12.2004, 16:37:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Jasper"
Voiko olla kieltä joka muistuttaisi vähemmän italiaa kuin suomi?

Aika pirun monta! Kummassakin kielessä on paaaljon vokaaleja ja samoja sanojakin on kymmeniä, ellei peräti satoja. Tarkoittavat tietysti jotain ihan muuta :D Suomalaisen on lisäksi helppoa oppia italiaa, sama taitaa päteä myös japaniin.
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

donostia

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #104 : 06.12.2004, 02:19:31 »
Lainaus käyttäjältä: "gattina"
Voiko olla kieltä joka muistuttaisi vähemmän italiaa kuin suomi?

Aika pirun monta! Kummassakin kielessä on paaaljon vokaaleja ja samoja sanojakin on kymmeniä, ellei peräti satoja. Tarkoittavat tietysti jotain ihan muuta :D Suomalaisen on lisäksi helppoa oppia italiaa, sama taitaa päteä myös japaniin.

Juuri näin! Käsittääkseni italiassa käytetään myös jonkin verran ainakin kaksoiskonsonantteja, jotka ovat monessa muussa kielessä tuiki tuntemattomia. Ei ihme, että italian ääntäminen tuntuu suomalaisesta todella helpolta.  Siteeraan vielä itseäni edellisestä viestistä:

Lainaus käyttäjältä: "donostia"
Italiaankin on joku suomea verrannut, ja kyllähän italia aika musikaaliselta kuulostaa myös. Kielten rakenne on hyvin samankaltainen vaikka ne eivät sukulaiskieliä olekaan; molemmissa on paljon vokaaleja ja sen takia ne sopivat hyvin esim. oopperamusiikkiin.

Ihmeellisin eurooppalainen kieli on varmaan latvia. Jotenkin on niin vaikeaa vain ajatella mille kielelle se mahdollisesti on sukua, kun ei kuulosta oikeen miltään paitsi itseltään. ja vaikka käyttävätkin samoja kirjaimia kuin mekin, niin heillä on tapana laittaa aivan älyttömästi kirjaimien päälle kaikenlaisia ihmeellisiä merkkejä, jotka ilmeisesti kertovat kuinka sana tulisi ääntää. Minulle ne eivät kylläkän kerro mitään, mutta se kieli on sitten kummallinen.

Miten olisi liettua? Euroopan salaperäisin kieli on varmasti baski.

gattina

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #105 : 06.12.2004, 11:02:26 »
Liettualainen tyttö, jonka kanssa kesällä asuin kertoi, että liettua on kielenä todella vanha (yhtä vanha kuin sanskrit [miten tää kirjotetaan??]) eikä muistuta mitään muuta kieltä. En tiedä onko asia todella näin, googlaamallahan toi saattais selvitä :D
ot all who wander are lost
- J.R.R. Tolkien -
"Kill your darlings", "jos sen voi piirtää sen voi toteuttaa"

jka

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #106 : 06.12.2004, 11:55:34 »
Lainaus käyttäjältä: "donostia"
Miten olisi liettua? Euroopan salaperäisin kieli on varmasti baski.

No liettua toki, mutta löytyyköhän sitten näille baltien kielille sukulaiskieliä? Ehkä löytyy, mutta ainakaan minä en tiedä. Baskien kielestä olen minäkin kuullut ja jostain jopa sellaista että se ehkä saattaisi olla sukua joillekin lappalaisten kielille, tiedä sitten...
'Mutta kaikki on laajempi käsite kuin onni, ensimmäinen sisältää myös jälkimmäisen. Vapaus on kuitenkin vain tiedostettu väistämättömyys.'' - Lennart Meri

Lina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #107 : 06.12.2004, 21:31:36 »
eräs kysyi että puhummeko italiaa! Voiko olla kieltä joka muistuttaisi vähemmän italiaa kuin suomi?

Saksassa monet ovat mulle myös sanoneet, että Suomi kuulostaa aivan italialta..Olen kyllä aikamoinen räpätäti jos sille päälle satun, että varmaan on puheen tempo ollut aikas samaa luokkaa kuin  kiihtyneellä italialaisella...
Miten voisi pysyä paikallaan, kun aika liukuu niin kuin jää kuumien käsiemme välistä.

jonkka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #108 : 06.12.2004, 23:39:58 »
Lainaus käyttäjältä: "gattina"
Liettualainen tyttö, jonka kanssa kesällä asuin kertoi, että liettua on kielenä todella vanha (yhtä vanha kuin sanskrit [miten tää kirjotetaan??]) eikä muistuta mitään muuta kieltä. En tiedä onko asia todella näin, googlaamallahan toi saattais selvitä :D

Mullekin on jostain jäänyt tälläinen mielikuva että liettua olisi suoraa sukua jollekin todella vanhalle kielelle ja monessa muussa kielessä olisi lainasanoja liettuasta.  suomen kielikin sisältää joitain liettuan kantakielestä peräisin olevia sanoja. esim: perkele tulisi liettuan sanasta pergules joka tarkoitta jotain ukkosen jumalan tapaista. En kyllä ole varma mutta näin muistelen jostain lukeneeni.

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #109 : 09.04.2005, 22:08:37 »
Mun mielestä suomi on tosi kaunis kieli. Mutta ei keskitytä siihen sen enempää, vaan pari muuta kieltä hyvine ja huonoine puolineen.
Espanja on mun toinen suosikkikieleni. Se vaan kuulostaa jotenki niin paljon pehmeemmältä ja sointuvammalta ku esim italia. Tai tuntuu, että italia ois paljon töksähtelevämpi ja sillain.. ei nyt millään pahalla ketään kohtaan. Sit on niitä espanjan murteita, joista ei niin hirveen hyvällä voi puhua.  :lol:  Andalucíassa vietettyjen viikkojen aikana siitä alko hiljalleen päästä jyvälle, että ne retaleet tiputtelee lähes kaikki "ylimääräset" s-kirjaimet sanoista pois. Muutenki se murre on paljon pehmeempi ja epäselvempi ku se perusespanja. :)
Sit mä kans tykkään slaavilaisista kielistä. Jotenki se tietynlainen melankolia, mikä niistä välittyy. Kerrassaan upeita. Varsinki slovenia.  :)
Joku ihmeellinen fiksaatio mulla on tanskan kieleen! Ei se mitään kaunista kuultavaa oo, mutta jotenki niin hienoa silti. Siis huvittavaa. Periaatteessa niin läheinen kieli esim ruotsille, mutta siltikään siitä ei saa parhaalla tahdollakaan mitään tolkkua.  :P

Sit on oikeestaan vaan yks kieli ylitse muiden, josta mä en vaan millään tykkää. Kiina. Lentokentällä kun tulee niitä kuulutuksia ja turistien suusta kuultuna se vaan kuulostaa jotenkin niin kamalalta.

Tulipa vielä mieleeni huvittava tilanne, kun eräs espanjalainen ystävä halusi välttämättä lukea sanakirjaani. Aikansa ihmeteltyään muutamia sanoja pyysin häntä ääntämään sanan "syyhyinen"  :lol:  Espanjalaisille kun tuottaa ongelmia y:n ääntäminen suomalaisittain ja h-kirjain on itsessään aina täysin äänetön. Loppujen lopuksi hetken taisteltuaan hän sai soperretuksi sanan, joka ääntyi jokseenkin "sii-ii-gii-nen". Vaan eipä se sana taipunut edes lähelle oikeaa myöskään saksalaiselta, jenkiltä eikä puolalaiselta. Ja kaikki halusivat etsiä lisää hassuja sanoja sanakirjasta.  :D
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

bennie

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - riikalle@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #110 : 10.04.2005, 00:36:14 »
quiero español...

Espanja soljuu niin ihanasti ja siinä on luonnetta. Sopii romanttisiin hetkiin, mutta siinä tarpeeksi ärrää kunnon tappeluihinkin. Lisäksi lausuminen on useimmiten suomalaisille helppoa.
l menos una lora

BlueZ

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #111 : 10.04.2005, 14:12:29 »
Mielestäni hollanti on kaunis kieli, tosin en ole vielä oikein rumaa kuullutkaan. Kauneimpia taitavat kuitenkin olla iiri ja gael, slaavilaiset kielet, mandariinikiina, japani, ranska, italia sekä espanja. Vaikea valita  :)  Mutta kauniita kieliä on ihana kuunnella, voisin katsoa huonoimpiakin b-luokan kung fu- ja samuraileffoja ihan vain kielen takia  :) Afrikassa on myös monia kauniita kieliä, samoin Amazonian alkuperäiskansoilla. Niin ja islanti on todella kaunis kieli!
i]"I feel at home here / in the middle of nowhere." - Kings of Convenience: Summer on the Westhill [/i]

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #112 : 10.04.2005, 23:28:00 »
Kyllä minä taidan kallistua ruotsiin. Ruotsin ruotsiin siis, se on kuin laulua :D  Toinen on sitten espanja, sitäkin jaksaa kuunnella.

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #113 : 11.04.2005, 20:35:43 »
1. suomi, koska.. Tämä on kaunis kieli. Lukuisat peräkkäiset vokaalit, äät ja ööt on kyllä ulkomaalaisille melkoinen ihmetyksen aihe! Ja olihan se "maailmanparaskirjailija" J.R.R Tolkienkin aivan ihastunut suomeen..

2. venäjä. Ei kaipaa perusteluja, kuulostaa vaan tämän tytön korvaan kivalta.

Pallo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #114 : 11.04.2005, 20:51:02 »
Lainaus käyttäjältä: "Pallo"
Kyllä minä taidan kallistua ruotsiin. Ruotsin ruotsiin siis, se on kuin laulua :D  Toinen on sitten espanja, sitäkin jaksaa kuunnella.

Lainailen tässä vielä itseäni... En käsitä miten unohdin brittienkun tuosta kärkikolmikosta! Se saa ihan jalat veteläksi.... 8)  Ruotsi, espanja, brittienkku. Siinä ne kolme ihaninta mielestäni. Enkä kykene laittamaan mihinkään järjestykseen.

min

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #115 : 12.04.2005, 00:00:17 »
Kreikasta tykkään kovin, espanjasta jonkin verran. Venäjästä tavallaan. Mitään suurta inhoa ei herätä mikään kieli, ja yleens mitä erikoisempi ja oudompi kieli, niin sitä mielenkiintoisempi, oli se sitten kaunis tahi ei.

Kreikkalainen kaverini väittää että suomi kuulostaa japanilta. Varsinkin se naureskeli junalipussa lukevaa sanaa 'taajamajuna', se kuulosti kuulemma ihan älyttömältä.
Ja samainen kaverini kun lueskeli suomalaisia kauppojen nimiä ja tekstejä, niin se kuulosti ihan muuten suomalaiselta, mitä nyt kaksoiskonsonantit ja Ä:t ja Ö:t kuulosti vähän kummalta.

Vitsit kun kreikkaa oiskin kiva osata puhua, osaan vaan toivottaa hyvää joulua ja uutta vuotta ja kiroilla kreikaksi..

Elenath

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #116 : 12.04.2005, 17:46:42 »
Espanja on minusta uskomattoman kaunis, seksikäs kieli ja siinä on luonnetta! Joku päivä pitäisi opetella puhumaan sitä kunnolla.. Myös jotkut eri brittimurteet pääsee minun listani kärkeen.
Suomi tietysti myös: se aiheuttaa aina huvia maailmalla :lol:

tuittu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #117 : 12.04.2005, 19:16:59 »
en voi sille mitään, että ranska on mielestäni todella kaunis kieli, vaikka kuulostaa aika kliseeltä. ranskalaisia leffoja katson vain kielen takia.
toinen kieli johon olen ihastunut on brittienkku, mutta eri syistä kuin ranska. se vaan kuulostaa niin mahtavalta.
Espanja ja italia taas ihastuttavat temponsa takia, varsinkin jos puhuja on kiihtynyt... :)
kielijä, joista en pidä ovat: saksa, tanska ja jenkki englanti. melkein kaikki muut kielet tuntuvat eksoottisilta ja kiinnostavilta. olisipa kielipäätä vain enemmän...  :?
On niitä jotka jäävät ja toisia jotka lähtevät, niin on ollut aina. Kukin saa valita itse, mutta on valittava ajoissa, eikä koskaan saa antaa periksi." (Tove Jansson: Muumilaakson marraskuu, 1970)

mustikka

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #118 : 14.04.2005, 21:28:36 »
Pakko sanoa, ettei brittienkku sytyta yhtaan. Onhan niitakin tietysti kymmenia jollei satoja variaatioita, muttei vaan mun korvaan kuulosta hyvalta. Ei amerikanenglantikaan nyt erityisen kaunista ole, mutta silti tykkaan siita enemman. (Kuinkahan suuret vihat saan niskaani, kun myonnan taman?) Jotkut skottimurteet taas on lahinna koomisia, ja naiden tapa surauttaa r on hauska. :D

Juzt

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #119 : 14.04.2005, 21:54:01 »
Jostain käsittämättömästä syystä olen ainakin itse ollut havaitsevinani että saksalaisissa on jonkinlaisia "suomifaneja" melko runsaasti (joskin asiaan vaikuttaa varmasti se että ko. henkilöt ovat Suomalaisiin enemmän yhteyksissä mutta...) Tämä pätee niin kieleen kuin itse maahankin.

Tuota aiempaa "Aja hiljaa sillalla" juttua on pakko kommentoida. Itse olen kuullut urbaanilegendan että Suomi olisi äänestetty jossain sekä maailman rumimpien että kauniimpien kielien jouddoon, kilpaillen jälkimmäisessä tuolla lauseella, ja edellisessä sananparrella "Älä rääkkää räkättiä - en rääkkääkään"

Itse aiheeseen on kyllä paha ottaa kantaa kun mitään selkeitä suosikkeja tai inhokkeja ei ole syntinyt, kieli kun kieli voi kuulostaa ihanalta tai hirveältä tilanteesta riippuen. Ruotsi, ranska, latina ja italia kuulostavat ainakin korvaan näteiltä useimmiten.
Arabia tai turkki ei sen sijaan useimmiten niin mukavalta minusta kuulosta.

Englannista on amerikkalainen ääntämys kyllä omaa sydäntä lähempänä (toki amerikan sisälläkin on valtavia eroja), mutta en kyllä britti-, skotti-, irkku- tai aussienglantiakaan mitenkään inhoa.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani