Kaunein kieli maailmassa?

(Luettu 106405 kertaa)

Casberg

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Kaunein kieli maailmassa?
« Vastaus #240 : 01.02.2013, 00:35:01 »
Romaaniset kielet ovat pääsääntöisesti kauniita, jopa erityistapauksissa ranskan kielikin, jos sitä käyttää 1) sivistynyt vanhempi herrasmies huolitellusti artikuloiden, vähän kuin "maistellen" tai 2) ranskalainen naislaulaja, soinnukkaasti ääntäen. Mutta ottaen huomioon erinäiset kielen miellyttävyyteen liittyvät yleiset seikat (pehmeys, soljuvuus, selkeys, sointuvuus, luonnollisuus, sanojen painotus, kaunis intonaatio jne.), joiden sopisi olevan aina läsnä riippumatta puhujan omasta synnynnäisestä äänestä tai puhetavasta, minun mielestäni kaunein on kreikan kieli  :)

Arachne

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #241 : 01.02.2013, 11:03:56 »
Itse Italiassa 6 vuotta asuneena en pidä sitä kauniina kielenä, lähinnä pientä koti-ikävää se aiheuttaa mutta ei se "kaunista" ole. Mutta englanti, varsinkin jos se on tuota jonkun mainitsemaa irkkuenglantia, saa jotenkin hyvän olon tunteen pintaan :) Joten lukitsen vastauksen "englanti".
Dio ha tolto la parola al cavallo per non mettere in difficoltà l’uomo

maailman ääni liian voimakas on
 olen levoton

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #242 : 02.02.2013, 00:59:19 »
Minun mielesta ranska on ihan hirveaa molysaastetta. Pidan Indonesian kielesta, ehka se kuulostaa muille rumalta, mutta kun olen oppinut sita ymmartamaan niin se kuulostaa ihan erilaiselta :)

Disturbed

• Tosireissaaja
  • Ryozanpaku
    • Profiili
« Vastaus #243 : 02.02.2013, 15:48:10 »
Espanjan ja Portugalin kieli on aina kuulostanut hienolta meikäläisen korvaan. Ruotsi, Norja ja Tanska on aina vähänhuvittanut, samoin Ranska. Venäjä ei oo hienoimman kuuloinen, mutta jotain hienoa ja mystistä siihen liittyy..
There is no peace, no release, no cure for this disease, insomnia, please release me, i cant get no sleep

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #244 : 02.02.2013, 16:34:58 »
Itse Italiassa 6 vuotta asuneena en pidä sitä kauniina kielenä, lähinnä pientä koti-ikävää se aiheuttaa mutta ei se "kaunista" ole.

Hmm, miksi ei? Hyvin melodista ja pehmeähköä italia ainakin on moneen muuhun kieleen verrattuna. Itsekin siellä 4 vuotta asuneena tykkään kyllä edelleen italian kielestä, vaikka Italiassa kaikki meneekin ns. päin vittua.

Alan muuten kallistua siihen, että italian ja (pehmeästi puhutun) venäjän ohella kaunein kieli on pohjoissaame.

Arachne

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #245 : 03.02.2013, 22:39:05 »
Itse Italiassa 6 vuotta asuneena en pidä sitä kauniina kielenä, lähinnä pientä koti-ikävää se aiheuttaa mutta ei se "kaunista" ole.

Hmm, miksi ei? Hyvin melodista ja pehmeähköä italia ainakin on moneen muuhun kieleen verrattuna. Itsekin siellä 4 vuotta asuneena tykkään kyllä edelleen italian kielestä, vaikka Italiassa kaikki meneekin ns. päin vittua.

En osaa määritellä, se ei vain ole samalla lailla "hienostunutta" kuin vaikkapa ranska (tosin en liputa ranskankielenkään kauneuden puolesta). Ehkä siinä on mielestäni sellainen takakireä tunnelma. :D Heh!
Dio ha tolto la parola al cavallo per non mettere in difficoltà l’uomo

maailman ääni liian voimakas on
 olen levoton

RappioRtytsyt

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #246 : 10.02.2013, 23:27:31 »
Posketonta pyhäpäivän iltaa kaikille!

Itse olemme valtavan mieltyneitä tuohon Mikael "Abckiria" Agricolankin tunnetuksi tekemään, uralilaisen kommunikoinnin keinoon eli suomen kieleen! Mikään ei ole hauskempaa kuin kielelliset leikittelyt esimerkiksi denotaatioiden ja metaforien avituksella! Taipuisat ja kuulaat sananvalintamme toden totta elävöittävät tämänkin palstan ulkoasua - siitä ei ole epäilystäkään!
Valitettava tosiasia kuitenkin on, että erinäiset murteet ovat nostamassa päätään sangen negatiivisella tavalla. Tälläkin keskustelupalstalla olemme todistaneet mitä kammottavampia sananparsia! Edustavan kielen käyttäminen on kuitenkin ilmaista hupia, joten miksi emme hyödyntäisi tätä mahdollisuutta jatkossa kaikki yhteistuumin?

Tehdään yhdessä Suomesta parempi paikka koreasti suomea puhumalla,
RappioRtytsyt
You're on a different road, I'm in the milky way
You want me down on earth, but I am up in space
You're so damn hard to please, we gotta kill this switch
You're from the 70's, but I'm a 90's bitch!

Quaker

• Himoreissaaja
  • Turistina Milanossa
    • MSN Messenger  - mikko@lehtojoki.fi
    • Profiili
    • Lehtojoki.fi
    • Sähköposti
« Vastaus #247 : 11.03.2013, 10:28:33 »
Oma ääneni menee Venäjälle, upea kieli ja todella kaunis kirjoitusasu!
Do I need a reason? Matkailublogia osoitteessa www.lehtojoki.fi

Hypatia

• Reissaajaguru
  • Hypatia has (almost) left the building.
    • Profiili
« Vastaus #248 : 13.03.2013, 06:56:00 »
Toisen kertaluvun predikaattikalkyyli.

b9leto00

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #249 : 14.03.2013, 13:43:50 »
Tähän täytyy vastata suomi. Upea kieli.

FVM

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #250 : 29.03.2013, 05:00:21 »
Ah, tämähän on kuin kysyisi kuka on maailman kaunein nainen. Heitä on paljon ja kaikki eri tavalla kauniita!

Japani on aina kuulostanut runolliselta korviini. Kauniit äänteet ja sopivan pieni äänenkorkeuden vaihtelu. En pidä kiekumisesta (kyllä, katson sinuun, rakas länsinaapuri). Juuri tämän takia myöskään kiina ei järin esteettistä ole.

Tanskan tai hollannin kieli se ei varmasti ole. Kamalia kurkkuäänteitä molemmissa. Tanska on raiskattua ruotsia ja hollanti pahoinpideltyä saksaa. En oikein pidä yhtäkään germaanista kieltä varsinaisesti kauniina, vaikka saksassa onkin oma huolellisesti artikuloitu viehätyksensä. Siinä on voimaa. No, islanti on oikeastaan esteettisesti miellyttävä kieli. Kuulas ja ääntämys on sympaattista.

Suomen kieli on kaunis. Kauniit äänteet, paljon vokaaleja ja sanasto viehättää minua. Saamen kielessä on jotain kiehtovaa: äänteet ja rytmi kuulostavat tutulta mutta sanaakaan ei ymmärrä. Tältä varmaan suomi kuulostaisi jos menettäisi kyvyn ymmärtää puhetta. Viro taas on vähän töksähtelevää pulputusta omaan makuuni.

Romaaniset kielet ovat kaikki kauniita erityisesti laulettuna. Eniten pidän ehkä italiasta ja portugalista. Portugali on vallan hurmaavaa: kuplivaa, soinnikasta ja makeaa.

Venäjän kieli on parhaimmillaan todella pehmeää ja sointuvaa kaikkine s-äänteineen mutta kuulostaa pahimmillaan ärsyttävältä molotukselta. Tämä toki pätee useimpiin kieliin mutta jotenkin korostuu venäjän kohdalla. Englanti taas on yleiskielenä jotenkin neutraali mutta kauniisti äännetty Queen's English on vastustamatonta. Siinä on sellaista vanhan maailman charmia ja sivistystä.

Anni81

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #251 : 20.04.2014, 05:08:09 »
Kaunein minin mielestäni Suomi, espanja ja hindi

rumin venäjä ja ranska

marella

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Matkailusivu
« Vastaus #252 : 27.04.2014, 02:58:13 »
Italia, espanja, portugali, englanti.
Italian opettelin täysin itse parissa vuodessa, etenkin musiikissa se on kaunis kieli mutta huudettuna ei. Kielen kauneus riippuu paljon puhujasta ja millä tavalla puhuu.

reamary

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #253 : 08.11.2014, 23:01:19 »
Kyllä se minulle on ranska.  :-*

Lech

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #254 : 10.11.2014, 00:13:06 »
Riippuu vähän kuka puhuu ja mitä puhuu, en tykkää esimerkiksi juuri venäjän useimpien murteiden soinnusta yhtään, mutta venäläisen naisen puhumalla aksentilla suomestakin tulee äkkiä silkkaa seksiä.

HKG

• Himoreissaaja
  • The secret of life is enjoying the passage of time
    • Profiili
« Vastaus #255 : 10.11.2014, 21:59:20 »
äidinkieli
I'm just one happy camper!

janeisanidiot

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #256 : 12.10.2015, 02:18:09 »
Vuoden verran jälkijunassa, mutta vastaanpa kuitenkin! Aloin juuri opiskelemaan espanjan alkeita, koska muutto Kataloniaan on edessä tammikuussa. Täytyy sanoa, että olen ihan haltioitunut. Kuunnelkaapa vaikka Melissa Y Eurekan videoita Youtubessa, niin kivan kuuloista. Mainitsisin myös pari omaan korvaan hassua Afrikassa puhuttua klikkikieltä esim. Xhosa ja Khoisan. Upealta kuulostaa myös sellainen vihellyskieli kuin Silbo Comero. http://listverse.com/2013/04/07/10-bizarre-languages-still-spoken-around-the-world/

shootarz

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Twitter
« Vastaus #257 : 16.11.2015, 03:01:07 »
Itse painin siinä jossain Ruotsin ja Norjan välillä! Kummatkin kielet on pienestä pitäen miellyttänyt mun korvaa, vaikka en kovin hyvin niitä ymmärtänytkään. Nykyää osaan ruotsia kohtalaisesti, pitäisi opetella vielä paremmin. Norjaa en juurikaan osaa puhua, mutta ymmärrän sitä jotenkin. Norjalainen kaverini on jonkin verran sitä koittanut opettaa! :D
"The journey, not the destination"