Mutta kun käsittääkseni ottivat jossain vaiheessa käyttöön jonkinsortin tarkemman, eh, tilityssysteemin, eli jos kassaan ei ilmesty rahaa samaan tahtiin kuin velkoja nollaillaan, niin jossain vaiheessa joku joutuu kuseen 
Ahaa? Missä päin Suomea on moinen systeemi? En oo nimittäin kuullutkaan tommosesta, voi olla hyvinkin mahdollista jossain oikein edistyksellisessä kirjastossa... piru vieköön, siinä menee taas yksi säästömahdollisuus kohta

Ei ne "tilillä roikkuvat" maksut mun tietääkseni mene perintään, tarkotin lähinnä sitä että jos kirja/-t on kuukausitolkulla (uusimatta) lainassa ja kirjastosta ehditään lähettää muistutusta, laskua, perintäkirjettä ja muuta uhkailua. Siinä tilanteessa kun lopulta palauttaa kirjan, niin se ei olekaan enää yhtä yksinkertainen prosessi, vaan menee monen paperin ja monen virkailijan kautta. Ja sillon se lasku on kokonaisuudessaan pakko maksaa, koska ne kaikki summat näkyy sekä paperilla että koneella. Jos sitä ei maksa, tai ei edes palauta kirjaa, niin jossain vaiheessa homma lähtee perintätoimiston hoidettavaksi ja lasku senkun kasvaa.
Tosin nää menetelmät muuttuu koko ajan, että jos joku tietää mun puhuvan potaskaa niin kertokaa ihmeessä - on muutaman vuoden takaista tietoa jo tämä

(Edit: mamma mia, musta tuli "guru"! Onko mulla tosiaan jo näin paljon viestejä? Krääh)