Kirjallisuutta

(Luettu 154713 kertaa)

ilona

• Himoreissaaja
    • ICQ Messenger - 112101545
    • Profiili
    • Sähköposti
Re: Kirjallisuutta
« Vastaus #20 : 27.06.2003, 12:10:25 »
Oon yrittänyt metsästää tota Eebenpuuta kirjastoista, mutta kovin on varattu. Onko niiiiiin hyvä, että kannattaisi kävellä Likeen ja ostaa omaksi?

Douglas Couplandilta olen lukenut joskus Generation X:n, käännettynä tosin, ja se on kyllä mainio! Sellasia hulvattomia 80-luvun nousukaselämän juttuja siinä ironisoidaan tehokkasti. Tiedä sitten liittyykö mitenkään matkailuun...

Vielä yksi: Kjell Westön Leijat Helsingin yllä on HYVÄ! On niin kaunis ja jokseenkin alakuloinen kuvaus siitäkin, miten kylmä ja ahdistava kaupunki Helsinki voi olla. Paaaaaljonpaljon parempi kun se elokuva.

Emmä osaa referoida kirjoja...yhyy  :-/

ilona

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #21 : 29.06.2003, 04:26:45 »
Pälkähti päähän vielä semmonen kirja, kun Mustat kyyneleet, punainen maa. Kertoo elämästä ja ihmisistä 80-luvun Kuubassa ja suomalaisen journalistin kokemana. Vähän tietysti vanha, kuten toi Markku Saksan Etelänristikin, mutta mielenkiintoinen silti ja avaa vähän erilaisen näkökulman...
Tai en tiiä, jossain vaiheessa vaan tuli katottua hirveä määrä kaikkia Kuuba-dokumentteja ja luettua kaikki mitä löytyi. Joo.

edit: Hei kirjailija oli muuten (toimittaja) Bengt Packalén. Helmet pelastaa.

Nyt kyllä väsyttää. Radio Cityssä pyörii 4 kertaa peräkkäin kahden yön sisään sama Amerikan ohvise. Kaikkea sitä joutuu kuuntelemaan...

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #22 : 30.06.2003, 08:24:26 »
Lainaus
Oon yrittänyt metsästää tota Eebenpuuta kirjastoista, mutta kovin on varattu. Onko niiiiiin hyvä, että kannattaisi kävellä Likeen ja ostaa omaksi?

Riippuu, miten suurta kiinnostusta Afrikan historiaa kohtaan tuntee. Kyllä mä voisin tuon toiseenkin kertaan läpi lukaista, jo siksikin, että asiat jäsentyisi päässä paremmin - Afrikan manner on mulle aika outo, joten sitä lukiessa joutuu oikein vaivaamaan päätään, kun yrittää sijoittaa paikat oikeelle kohdalle ja ihmiset oikeaan paikkaan.

Aika karua tekstiähän se on; kuivuutta, nälänhätää, tauteja, ääretöntä köyhyyttä, tappavaa hellettä, kuhisevia hyönteisparvia, järkensä menettäneitä diktaattoreita, sisällissotia ja vallankaappauksia enemmän kuin kuvitella osaa... jos vaikka hetken osaisi olla valittamatta asioista täällä Suomessa tuon luettuaan  ;)

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #23 : 10.07.2003, 23:50:52 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 00:02:40 kirjoittanut fishbone »

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #24 : 11.07.2003, 07:41:12 »
Hmm, miksette Ilona ja Fishbone tee siitä varausta lähimpään kirjastoon? Säästyy n. 26 eetä ja tuskin sitä kuukausikaupalla joutuu missään odotteleen... itse sain sen parissa viikossa tolla systeemillä.

ilona

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : 11.07.2003, 10:33:26 »
Lainaus
Hmm, miksette Ilona ja Fishbone tee siitä varausta lähimpään kirjastoon? Säästyy n. 26 eetä ja tuskin sitä kuukausikaupalla joutuu missään odotteleen... itse sain sen parissa viikossa tolla systeemillä.
No kun me ei Berlin olla noin järkeviä ja käytännöllisiä (tai ainakaan minä), että pakko tietysti voorumilla ensin kolme kuukautta pähkäillä, että pitäisiköhän vai eiköhän lukea/ostaa/lainata ko kirja...  :P
Nyt kun tsekkasin helmetistä niin oli pari jopa hyllyssä. Enkä taida enää olla edes lainauskiellossa, vaikka eilen tuli taas yksi uhkausperintäkirje! (auts)

Ikävää kyllä, että Afrikasta kirjoittaessa puhutaan melkein aina vaan noista sodista ja nälänhädistä ja kauheuksista. Tai tuli vaan mieleen. Tässä olen lueskellut sellaista opusta voodoosta, enemmän tekstiä tyyliin: Beninin yö oli tumma ja kostea, pakahtava kuumuus vajoaa päälleni kuin sadepilvi taivaalta. Jostain kaukaa kuulu rumpujen ja hyönteisten huumaava konsertti. hihihi

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #26 : 11.07.2003, 12:59:47 »
Lainaus
Enkä taida enää olla edes lainauskiellossa, vaikka eilen tuli taas yksi uhkausperintäkirje! (auts)

Hehee, kannattais tuntea joku joka on töissä kirjastossa - jostain kumman syystä lainat uusiutuu "itsestään" ja kertyneet maksutkin "häviää" sieltä koneelta ihan omia aikojaan ;)

Mä olen säästänyt tolla systeemillä jo varmaan yhden reilin verran rahaa elämäni aikana, että ei muuta kuin kaikki lukevaiset tekemään tuttavuutta niiden tiskin takana häärivien ihmisten kanssa ;D

Crack Hitler

• Tosireissaaja
    • ICQ Messenger - 216947566
    • Profiili
« Vastaus #27 : 11.07.2003, 13:24:19 »
Lainaus

Hehee, kannattais tuntea joku joka on töissä kirjastossa - jostain kumman syystä lainat uusiutuu "itsestään" ja kertyneet maksutkin "häviää" sieltä koneelta ihan omia aikojaan ;)

Vieläkö ne työntekjät niin pystyy tekemään (koskien velkojen mitätöimistä)? Sillä ennen tätini avuliaasti nollasi lukemattomista cd:istä aiheutuneita myöhästymismaksuja lähes säännöllisesti, mutta sittemin kai systeemit muuttui ja moinen tuli vaikeammaksi toteuttaa... tai sitten se kyllästyi pummi-siskonpoikaansa ja valehteli ummet lammet ;D

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 11.07.2003, 13:28:58 »
Lainaus

Vieläkö ne työntekjät niin pystyy tekemään (koskien velkojen mitätöimistä)?

Kyllä se tietääkseni onnistuu, tässä esimerkki. Äidin kanssa palautettiin mun kortilla lainattuja kirjoja, äiti maksoi kiltist "sakot". Sitten haettiin uusia kirjoja lainaan ja lainattiin äidin kortilla. Ja taas kone huusi ja äiti alkoi vikistä että justhan mä maksoin ja kas vain niin ne maksut poistuivat  ;D (tämä ei siis ollut tarkoituksellisen rikollista...)

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : 11.07.2003, 13:31:57 »
Lainaus

Pystyy pystyy...Tosin ei pysty toisen kaupungin velkoja mitätöimään (tietääkseni ainakaan pk-seudulla). Pitänee siis hankkia suhteita myös Helsingistä ;D
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

ilona

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #30 : 11.07.2003, 13:39:11 »
Lainaus
Mä olen säästänyt tolla systeemillä jo varmaan yhden reilin verran rahaa elämäni aikana, että ei muuta kuin kaikki lukevaiset tekemään tuttavuutta niiden tiskin takana häärivien ihmisten kanssa ;D
Mää oon ihan kauheesti aina yrittänyt vilkutella niille sivaripojille... Jossain pikkukirjastoissa ne kyllä usein nollailee saldoja, eikä peri mitään varausmaksujakaan.

Itse kirjoista vielä: jos haluaa lukea "kevyehköä" historian kirjallisuutta, niin testatkaa Matkaopas Historiaan -sarja. Italia-osassa ainakin viljellää kuolemattomia lauseita, kuten "Mussolini hyppäsi sotaan, kuin sopuli kalliolta."

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #31 : 11.07.2003, 13:44:36 »
Lainaus

Toki - maksoit tai et niin ne tiedot poistuu koneelta samalla tavalla, eli siten että virkailija klikkaa "poista"-nappulaa. Kone ei tiedä onko ne oikeasti maksettu vai ei, joten näyttää kiltisti seuraavalla visiitillä nollaa. Kuten Hile totesi niin tämä kylläkin pätee vain paikallisesti, eli esim. Rovaniemellä ei voi poistella Espoon maksuja jne.

Tosin laskutukseen/perintään asti menneitä ei ihan noin helposti enää poistetakaan, eli kannattaa hoitaa homma pois alta ennenkuin asiat ehtii tonne asti. Ja helpoimmalla tietty pääsee kun uusii ne lainansa netistä ennen eräpäivää, niin ei tartte koko asiaa pahemmin enää pohtiakaan :D (näkis vaan kun tämäkin omalla kohdalla tapahtuu...)

Crack Hitler

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #32 : 11.07.2003, 13:54:09 »
Mutta kun käsittääkseni ottivat jossain vaiheessa käyttöön jonkinsortin tarkemman, eh, tilityssysteemin, eli jos kassaan ei ilmesty rahaa samaan tahtiin kuin velkoja nollaillaan, niin jossain vaiheessa joku joutuu kuseen ;)

nyt muuten sait minut varpailleni. Meneekö kirjastokortilla 'majailevat' myöhästymismaksut jossain vaiheessa perintäänkin? Sillä en ole varmaan kuuten vuoteen käyttänyt omaani, koska minulla oli jossain vaiheessa sakkoja huimat 70-80mk ;D Mietin vaan että koska tulevat vaatimaan televisiotani,haha!

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #33 : 11.07.2003, 14:04:33 »
Lainaus
Mutta kun käsittääkseni ottivat jossain vaiheessa käyttöön jonkinsortin tarkemman, eh, tilityssysteemin, eli jos kassaan ei ilmesty rahaa samaan tahtiin kuin velkoja nollaillaan, niin jossain vaiheessa joku joutuu kuseen ;)

Ahaa? Missä päin Suomea on moinen systeemi? En oo nimittäin kuullutkaan tommosesta, voi olla hyvinkin mahdollista jossain oikein edistyksellisessä kirjastossa... piru vieköön, siinä menee taas yksi säästömahdollisuus kohta :o

Ei ne "tilillä roikkuvat" maksut mun tietääkseni mene perintään, tarkotin lähinnä sitä että jos kirja/-t on kuukausitolkulla (uusimatta) lainassa ja kirjastosta ehditään lähettää muistutusta, laskua, perintäkirjettä ja muuta uhkailua. Siinä tilanteessa kun lopulta palauttaa kirjan, niin se ei olekaan enää yhtä yksinkertainen prosessi, vaan menee monen paperin ja monen virkailijan kautta. Ja sillon se lasku on kokonaisuudessaan pakko maksaa, koska ne kaikki summat näkyy sekä paperilla että koneella. Jos sitä ei maksa, tai ei edes palauta kirjaa, niin jossain vaiheessa homma lähtee perintätoimiston hoidettavaksi ja lasku senkun kasvaa.

Tosin nää menetelmät muuttuu koko ajan, että jos joku tietää mun puhuvan potaskaa niin kertokaa ihmeessä - on muutaman vuoden takaista tietoa jo tämä :)

(Edit: mamma mia, musta tuli "guru"! Onko mulla tosiaan jo näin paljon viestejä? Krääh)

Crack Hitler

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #34 : 11.07.2003, 14:15:11 »
Lainaus

Ahaa? Missä päin Suomea on moinen systeemi? En oo nimittäin kuullutkaan tommosesta, voi olla hyvinkin mahdollista jossain oikein edistyksellisessä kirjastossa... piru vieköön, siinä menee taas yksi säästömahdollisuus kohta :o

No niinno, siis tämän kuulin villeinä teinivuosinani silloin kuin kaikennäköinen hevi ja skeittipunkki oli vielä kova sana meikäläiselle ja tuli lainailtua valehtelematta satoja cd:itä aivan lyhyen ajan sisällä. Todnäk tätini pisti kusettaen, ettei koko ajan joudu pelastamaan mua pulasta ;D Näin siis Vantaalla.

Tästä on niin kauan aikaa, etten sinuna huolestuisi, vaan käyttäisin hyväkseni kirjastotuttavuuksiani ;)

täti prkl.

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 11.07.2003, 15:41:45 »
Ei, kyllä nimenomaan Helsingissä mun tietääkseni laitetaan perintään jos ei maksa!! En kyllä tiedä, kuinka pitkän ajan päästä... Tämähän tietysti selviäis varmaan www.helmet.fi tms. mutta just nyt en ehdi katsomaan...

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #36 : 11.07.2003, 21:51:12 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 00:02:10 kirjoittanut fishbone »

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #37 : 30.07.2003, 13:12:16 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 00:01:54 kirjoittanut fishbone »

inflames

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #38 : 06.08.2003, 11:55:36 »
Vielä alkuperäisestä aiheesta:
  Robert Young Pelton: the Adventurist -My life in dangerous places.

http://www.amazon.com/exec/obidos/tg/detail/-/0767905768/ref=lib_dp_TFCV/102-8668874-6775308?v=glance&s=books&vi=reader#reader-link

Tyypin (siihenastinen) elämänkerta, harvinaisen tapahtumarikas, mutta silti mahtuu pariinsataan sivuun.
 Ei mikään tavallinen reilaaja, vaan mies tykkää matkailla paikoissa kuten Borneo, Liberia ja Afganistan :)

Ja tässä opaskirja Jounin seuraavalla reissulle?
 The World's Most Dangerous Places :)
 Lonely Planet/Let's Go tyyliin lyhyt kuvaus useista maailman
 'vaarallisista' maista, niiden poliittisesta tilanteesta jne.
 usein hieman huumorimielellä kirjoitettuna.
 Sopii lukemistoksi vaikka seuraava matkakohde täältä
 löytyisikään. Esim. kun kuulet uutisissa kaukaisen paikannimen
 etsi paikka atlaksestasi ja kurkkaa kirjasta, mitä maassa on  
 tapahtunut.
  Suomea kirjasta ei löydy :)  

ilona

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #39 : 07.08.2003, 03:12:52 »
Lainaus
Jos et ole kirjastosta jo hakenut, niin voin sanoa, et kirja on kyllä koko hintansa väärti! Ainoa huono puoli kirjassa on, et se synnyttää ihan hirveän himon matkustaa Afrikkaan! ;)
Just kun olin jo kallistumassa siihen varaan ja noudan kirjastosta suuntaan. On tämä päätöksenteko vaikeata.  ;)