Miten selviatte Suomeen paluusta?

(Luettu 35496 kertaa)

Anonymous

• Vieras
Re: Miten selviatte Suomeen paluusta?
« Vastaus #20 : 03.08.2003, 00:57:25 »
Ihmettelen kovasti tätä nykymatkaajien kyynisyyttä, onnettomuutta ja vaivaisuutta - niin kuin elämä Suomessa olisi tuskaa ja kärsimystä, tai jotain... Luulisi että maailmaakiertäneiden ihmisten näkemys olisi jotain muuta.

Kommariihipit vaan ilmeisesti tykkäisivät rällästää pikkuporvari-isiensä rahoilla ympäri maailmaa, koska eivät ole kotimaassaan paskanväärtejä... Samaa porukkaa, jotka kesäkuussa valittivat Suomen arktisista sääoloista ja heinäkuussa rukoilivat helvetinmoisten helteiden jo menevän pois.

Mä kyllä ymmärrän ns. kulkurityyppejä, jotka reissaa ympäri maailmaa ilman että koskaan asettuvat kodiksi, opiskelevat, löytävät ystäviä, tekevät töitä, rakastuvat, menevät naimisiin, saavat lapsia, välittävät sukulaisistaan jne. jne. Mutta mä en tule ikinä ymmärtämään näitä omissa vihreissä pilvimaailmoissaan eläviä itsekkäitä aaseja, jotka eivät ole tarpeeksi rohkeita antautuakseen maailmanäänen vietäväksi vaikka haluaisivat mutta jotka ovat tarpeeksi rohkeita valittamaan aina matkalta palattuaan omaa kurjuuttaan omassa vapaassa hyvinvointivaltiossaan. Lakatkaa rypemästä naurettavassa itsesäälissänne ja päättäkää mitä haluatte. Ei maailmaan voi käydä käsiksi silkkihansikkain.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #21 : 03.08.2003, 20:53:38 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 00:01:12 kirjoittanut fishbone »

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
« Vastaus #22 : 03.08.2003, 20:55:07 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 00:00:43 kirjoittanut fishbone »

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #23 : 03.08.2003, 23:16:28 »
:isopeukku
fisun avautumiselle

Anonymous

• Vieras
« Vastaus #24 : 04.08.2003, 00:08:51 »
Lainaus
Ja nämä kaikkiko ovat kulkurilta poissuljettuja mahdollisuuksia?
Ei. Tarkoitus oli vain korostaa, että ymmärrän myös erilaisia (tässä tapauksessa ääripään kulkurin) elämän/matkustustapoja.

Lainaus
Ole onnellinen, jos olet tyytyväinen siihen rivitalonpätkääsi, punaiseen carinaan pihalla, vaimoon, kahteen lapseen, koiraan, kerran vuodessa tehtäviin Tallinnan risteilyihin, naapureiden kanssa vietettäviin saunailtoihin, juhlapyhiin keskittyviin vaimon pieksäjäisiin. Mutta anna niiden haaveilla siitä huolettomasta kiertolaiselämästä, jotka haluavat, huolimatta siitä onko siihen lopulta rahkeita. Kaikki kun voivat siitä haaveilla, vaikka edellytykset siihen puutuisivatkin. Mitä h*lvettiä ihmiselle jää, jos siltä haluat viedä vielä haaveetkin?
Hmm. Haluaisin tarkentaa, etten ole missään vaiheessa kyseenalaistanut matkustamisen tai haaveilun ihanuutta! Olenhan itsekin foorumin aktiivisia lukijoita (aikaisemmin myös kirjoittajia) ja matkailuun käytännössäkin vuosien jälkeen edelleen täysin hurahtanut. Enkä, huomio, itsekään missään nimessä "pysyvästi täysin tyytyväinen olooni".

Palatakseni kuitenkin takaisin alkuperäiseen kysymykseeni eli siihen, mistä tämän palstan "matkailijoiksi" itseään kutsuvat jäsenet todellisuudessa valittavat. Olen siis itsekin matkustanut viime vuosina jonkun verran, kauemmas, lähemmäs, kauemmin, lyhemmin, halvasti, kalliisti, yksin, kaksin, porukassa, vailla päämäärää, päämäärään. Matkustanut. Koskaan en ole kuitenkaan kotiinpaluun jälkeen edes miettinyt valittavani omasta kehon- ja mielentilastani muille. Ensinnäkin; kunnioituksesta muita ihmisiä kohtaan! Kunnioituksesta niitä kohtaan jotka ovat iloisia minun kotiinpaluustani, niitä sukulaisia ja ystäviä kohtaan jotka välittävät minusta ja haluavat nähdä minua kotona jatkossakin. Kunnioituksesta niitä vähäosaisia kohtaan joilla ei ole mahdollisuutta matkata tallinnanlaivaa pidemmälle ehkä koskaan elämässään, vaikka haluaisivat. Kunnioituksesta niitä veteraaneja kohtaan jotka sotivat WW2:ssa säilyttääkseen tämän maan vapauden muun muassa matkustaa Suomen tasavallan passi taskussa ja kirjoittaa shittiä keskustelupalstoille ilman uhkaa tulla vainotuksi sen vuoksi. Kunnioituksesta niitä tuhansia turvapaikan hakijoita kohtaan jotka olisivat valmiita antamaan oikean kätensä päästäkseen asumaan Suomeen. Etc. Etc. Toiseksi; vanhoillisesta kunnioituksestani kotia, (uskontoa) ja isänmaata kohtaan. Ja mikä tärkeintä - kolmanneksi - mieleeni ei ole koskaan tullut valittaa kotiinpaluun jälkeen, koska minun on aina ollut mukava palata kotiin! Siksi matkustan?

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #25 : 04.08.2003, 13:47:21 »
Niinpä niin, kyllähän tuolla Renen (tai Jonathanin) kirjoituksessa on ihan asiaakin, joka on taitavasti kätketty paskan sekaan.
Olen ehdottomasti samaa mieltä siitä, että ainakin minä olen oppinut arvostamaan Suomea sitä enemmän, mitä enemmän olen muuta nähnyt. Ne suuret epäkohdat, mitä täällä aina valitetaan (tyyliin koiranpaskat puistossa), tuntuu aina kovin pieniltä asioilta, kun näkee miten jouluaattona ihmiset kerjäävät ruokaa ohi kulkevilta autoilta. Tässä nyt on pieni kontradiktio sen kanssa, että haukuit puoli vuotta sitten minut henk. koht. ja nyt kaikki muutkin arvoasteikossa ulosteen alapuolelle sen vuoksi että matkustin kolmannen maailman maissa.
Minusta tässä on kuitenkin kyse ihan muusta, kun sotaveteraanien kunnioittamisesta ja kokoomuslaisesta arvopohjasta. Nyt kun ihmiset palaavat lomilta töihin, on monet lievästi masentuneita ajatuksesta, että seuraavaan lomaan on 11kk ja rutiineihin palaaminen tuskastuttaa. Miksei sitten voisi 6kk reissun jälkeen tuntua vaikealta palata kotiin ja töihin tai kouluun? Ihmiset on erilaisia ja käsittelevät tällaiset muutokset eri tavalla. Minulla ei niinkään ollut keväällä halu lähteä takaisin ulkomaille, vaan jotenkin suljin koko ajatuksen matkasta. Kahden viikon päästä paluusta, jos joku kysyi miten matka meni, piti aina miettiä että hetkinen mikä matka. Kummallista, mutta näin kävi.
Sitä mä en ihan täysin ymmärrä, että reilataan kuukausi ja sitten kärsitään muka toinen kuukausi PTD:stä, HIV:stä ja BMW:stä mitä niitä nyt onkaan ja haaveillaan kulkurielämästä, jota ei kuitenkaan uskalla lähtä viettämään, kun haluaa kuitenkin pohjimmiltaan sen rivitalon päädyn Espoosta ja kultaisen noutajan. Kyllä nämä asiat pitää kuitenkin pystyä käsittelemään itsensä kanssa ja miettiä mitä haluaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä etteikö nuorena voisi reissata ja nähdä maailmaa riippumatta siitä käyttääkö siihen "pikkuporvari-isin" vai omia rahoja. Sitten kun on se kultainennuotaja ja kaksi lasta on huomattavasti vaikeampaa lähteä könyämään viidakkoon.
Niin muuten jonathan, jos se tony halme ei ala toipua, niin kannattaa pyrkiä korvaajaksi eduskuntaan sillä sun ajatus- ja arvomaailma on suunnilleen samalla tasolla hänen ja muiden perussuomalaisten kanssa...  ;)

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 04.08.2003, 15:09:45 »
Reissu on taas ohi ja melkein joka yö olen nähnyt unta, että olisin edelleen Ukrainassa. Tilannetta ei yhtään helpota tämä kuumuus ja sen aiheuttamat huonot yöunet. Kyllä viimeisinä päivinä aloin jo kovasti kaipaamaan takaisin Suomeen, missä

- voi juoda vettä hanasta missä vain ilman pelkoa taudeista
- suihkusta tulee kylmää ja kuumaa vettä ihan mielen mukaan
- voi puhua suomea :)
- voi uida joissa ja järvissä tarvitsematta isommin miettiä, mitä saastaa lähiseudun tehtaat sinne laskevat
- voi ostaa junalipun mistä vain mille välille tahansa (no, ehkäpä tämä onnistuu monessakin ex-Neuvostoliiton ulkopuolisessa maassa...)
- ihmiset osaavat yleensä jonottaa eivätkä ryysi joka paikkaan kuin maailmanloppua pakoon

Minä ainakin arvostan joka reissun jälkeen Suomen todella korkealle. Melkein on jo ikävä talvea ja pakkasia, eivät yli 30:n asteen lämpötilat ole pohjoismaalaisia varten. :)
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

nala

• Vieras
« Vastaus #27 : 05.08.2003, 13:11:41 »
Kyllä se taitaa olla niin, että matkustellen oppii paremmin arvostamaan kotimaataan. Minusta olisi ihan kiva taas päästä käymään Anttilassa tai laskea pulkalla mäkeä talvipakkasissa. Toisaalta olen viime aikoina miettinyt, että osaakohan sitä joskus olla oikein tyytyväinen siihen kulloiseenkin olotilaan ja paikkaan ilman, että haikailee jonkun muun perään. Ei nyt sillä, että mikään hirveä pienestä kitisijä olisin ;) mutta usein joku vietti ajaa hakemaan muutosta. Jos on pidemmän aikaa aloillaan, tekee mieli lähteä liikkeelle, matkalle, kokemaan uusia juttuja. Mutta uskoisin, että ainakin itse voisin ennenpitkää kyllästyä myös todelliseen kulkurin elämään, ja haluta asettua aloilleen johonkin paikkaan, mistä tykkää ja missä on ystävien luona. No, kai se on se liika rutiineihin juuttuminen, mikä saa ikävystymään.

Oho, tämä onkin eka viestini, vaikka olen lueskellut täällä jo jonkin aikaa. Moi vaan kaikille :). Jos joku sattuu matkoillaan Galiciaan ja Vigoon, Euroopan nurkalle (tai Espanjan perseeseen, paikallisten mukaan ;D), voin lupautua esittelemään paikkoja juttuseuran vastineeksi... ;)

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : 05.08.2003, 14:52:48 »
Lainaus
Moi vaan kaikille :).

Terppa vaan sullekin!
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #29 : 05.08.2003, 17:22:23 »
Hyvä Fishbone!  :)

Pistää hiukan vihaksi lukea tuollaista yleistystä, kun on paiskinut hiki hatussa töitä kerätäkseen rahaa matkusteluun ja vielä tietää että niin tekee suuri osa muistakin tämän sivun käyttäjistä! Eli kadoksissa on se porvari-iskä joka tämän lystin maksaisi.  :-/

Ja tämän aiheen puitteissa ei suinkaan ole keskusteltu siitä miten hirveä maa Suomi olisi ja miten hirveää tänne olisi aina tulla takaisin, vaan ymmärtääkseni siitä millä tavoin ihmiset pääsevät takaisin normaaliin elämänrytmiin pitkien ulkomailla oleskelujen jälkeen.

Ja kyllä, musta on kiva tulla kotiin Suomeen ja käydä suihkussa silloin kun huvittaa ja käyttää vessaa, jossa minun lisäkseni asioitaan toimittavat vain kaksi muuta ihmistä. Piste.
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #30 : 06.08.2003, 11:07:08 »
Lainaus
Hyvä Fishbone!  :)
Ja tämän aiheen puitteissa ei suinkaan ole keskusteltu siitä miten hirveä maa Suomi olisi ja miten hirveää tänne olisi aina tulla takaisin, vaan ymmärtääkseni siitä millä tavoin ihmiset pääsevät takaisin normaaliin elämänrytmiin pitkien ulkomailla oleskelujen jälkeen.

Joo, mäkin ihmettelin, että miten alkup. aiheesta päästiin täysin asiaankuulumattomaan 'rikkaan länsimaan modernit mukavuudet' -ylistykseen. Yhtä hyvin olisi voinut aloittaa sopivasti ylemmyydentuntoisen topikin tyyliin "miksi Suomi on parempi maa asua kuin Sudan/Bolivia/Intia/Ukraina/X", jossa näitä korkean elintason tuomia autuuksia olisi voinut sitten listata... matkaltapaluu-ahdistuksella ja puhtaalla kraanavedellä on aika hemmetin vähän tekemistä toistensa kanssa.

inflames

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 06.08.2003, 11:40:17 »
hm...itse palasin vajaa viikko sitten kuukauden reililta.  
 Jo pari päivää ennen Suomeen saapumista, kun lähdin
 valumaan pohjoista kohti, mietin sekavin tuntein,
 että toisaalta on ikävä lähteä ja toisaalta mukava päästä
 kotiin.
 Meikäläiselle kuukauden reissu tuntui varsin sopivalta.
 Oli hyvä päästä jo sulattelemaan kaikkea sitä mitä reissulla
 tapahtui, eikä ajatus uuteen kaupunkiin saapumisesta
 jaksanut enää kutkuttaa samalla tavalla kuin lähtiessä.
 ( 'Hieno vanhakaupunki?' -Jaa  'Ja linna kukkulan päällä?'
    -No mitä muuta... )

Tuntui, että reissussa tapahtui koko ajan jotain uutta ja
 jännää, mutta hassuinta oli se, että ettei parhaita asioita
 voinut suunnitella etukäteen ne vain tapahtui.
 ( 'Okei, tänään mä tapaan tytön latviasta, jonka kanssa
    vietän koko päivän ja meistä tulee kaverit' -Ei onnistu meikäläiseltä yrittämällä...mutta ihan vahingossa kyllä)

Ehkä juttu on enemmän siinä, että sitä on jotenkin enemmän
 'avoin tilaisuudelle' tai sille sattumalle tai hetkelle...
 ( 'Carpe diem!' kuiskaa Robin Williams korvaani.)
  Täällä arjessa sen taidon vaan jotenkin unohtaa.

Ehkä me voitaiskin perustaa tänne semmoinen
 Anonyymit Arkeistuneet -yhteisö, jonne voitais tulla
 purkamaan mieltämme tyyliin:
  'Olen Arkeistunut. Olin kuukauden matkalla, mutta nyt
 viikko kotiinpalattuani lipesin taas ja aloin näkemään
 arjen harmaana.'
  Sitten muut lohduttaa ja kertoo kuinka hienoja asioita
 keskella arkea voi tapahtua.
    tuleeko yhtään näin äkkipäätään mieleen? :)  

Crack Hitler

• Tosireissaaja
    • ICQ Messenger - 216947566
    • Profiili
« Vastaus #32 : 07.08.2003, 08:54:53 »
Lainaus
Sitten muut lohduttaa ja kertoo kuinka hienoja asioita
 keskella arkea voi tapahtua.
    tuleeko yhtään näin äkkipäätään mieleen? :)  

No vaikka se että lähes joka aamu osuu samaan bussiin yhden todella söpön tytön kanssa ja vaihtaa samalla pari katsetta :D jotenkin töihin lähteminen on helpompaa nykyään, haha.

no... siinä ne arjen hienot asiat suurinpiirtein sitten olikin.. ::)

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #33 : 07.08.2003, 11:52:52 »
Bussiflirtti on muuten pelastaja numero 1.

inflames

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #34 : 07.08.2003, 12:49:33 »
Mistä tulikin mieleeni, ettei mulla välttämättä sitä vaimokettakaan
  vastaan mitään olisi... :)

WasntMe

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #35 : 07.08.2003, 13:07:14 »
Lainaus
Koskaan en ole kuitenkaan kotiinpaluun jälkeen edes miettinyt valittavani omasta kehon- ja mielentilastani muille.

En minäkään ole viitsinyt muualla valittaa asiasta, kuin netissä. Syynä se, että täältä löytyy ehkä ihmisiä, jotka ovat samassa tilanteessa. Jos valittaisin ystävälleni, että kamala kun kaipaan takaisin, voisi hän ehkä tuntea, etten arvosta sitä, että pääsen taas viettämään aikaa hänenkin kanssaan, vaikka asia ei tietenkään niin ole, kaipaan vain niin pirusti niitä ihmisiä, joita en välttämättä enää ikinä näe. Se oli vain yksi talvi elämästäni, mutta silti siinä ajassa tapahtui niin paljon.
Ja koko kesän minulla on ollut liikaa aikaa ajatella ja ikävöidä... Onneksi se muuttuu syksyllä, ja toivon mukaan minulla on sitten taas elämä...

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #36 : 17.08.2003, 20:04:31 »
No, taas ollaan täällä Suomessa, ekan kerran sain nyt itseni raahattua näille sivustoille. Enpä olisi uskonut että saan tällaiset syytökset niskaani, no, henkilölle joka ei pysty edes omalla nimimerkillään vailittamaan muille en halua sanoa kuin tämän verran: onkohan sulla tullut mieleesi että ihmiset (ainakin minä) valittavat täällä netissä just siksi etteivät halua valittaa läheisilleen Suomeen paluuta?
Kyllähän Suomi on aivan mahtava paikka asua, mutta ei se sitä helpota, että on hirveä ikävä takaisin Brasseihin, niitä iloisia ja ystävällisiä ihmisiä, sambaa, biitsejä, ruokaa, ystäviä ja sitä 'hällä väliä'-elämän asennetta.
No, kaipa se elämä voittaa taas täällä Suomessakin  :roll:  Eipä muuta kuin odottamaan seuraavaa reissua, jonka pitäis alkaa tammikuussa  :D
I'll always love my home, it's California ;-)

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #37 : 18.08.2003, 16:35:32 »
Tuntu että koko kaupunki on vilissyt rinkkamatkaajia viimeisen viikon ja pakko myöntää että suruhan siinä tuli puseroon ja ikävä matkalle. Ei koulu oikein inspiroi juuri nyt.   :(

Eikä tämä(kään) silti tarkoita ettenkö arvostaisi maaperää millä seison! Kirjoita raukka yleistyksiäsi edes omalla nimelläsi.

Paxy

• Reissaaja
    • Profiili
Miten sen nyt ottaisi
« Vastaus #38 : 10.02.2008, 13:12:09 »
Merikouluaikoina vanha opettajani sanoi: "Merellä ollessasi sä kaipaat kotia ja kotona ollessasi kaipaat merille. Merimies on onnellinen vain syödessään yksinäistä lounasta jossain maailman lentokentällä." Ja on muuten täysin totta!

Lomamatkalla ei suomea juuri kaipaa, koska lomailen suurimmaksi osaksi silloin, kun suomessa on räntää, paskaa, kylmää, ankeaa, etc. Eli 11kk/vuosi...

Kyllä tietysti aika-ajoin tulee pohdittua, että onko tämä nyt niin fiksua, kun aamuyöllä väittelet venäläisen taksikuskin kanssa hinnoista jossain pietarin laitakaupungilla...
kuukaudet merillä, kaksi yötä kotona

June

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 10.02.2008, 19:21:09 »
Suomeen palaaminen on aina jotenkin katkeransuloista. Yleensä reissussa on niin mahtavaa, ettei kotia juurikaan kaipaa. Maailmalla näkee niin paljon sellaista, mihin ei Suomessa törmää, että kaiken sen eksoottisuuden jälkeen tuttu ja turvallinen kotimaa tuntuu hetkellisesti niin tylsältä. Aika usein itselläni pahin vaihe on se, kun reissukohde on juuri jäänyt taakse. Viime keväänäkin olin istunut paluulennolla vajaat puolituntia, kun iski kauhea ikävä takaisin sinne, mistä juuri olin lähtenyt. Sitten saavuimme Suomeen ja näin puissa lehdet ja maa oli vihreä ja aurinko helotti. Oli ihan t-paitakelit ja silloin kun lähdin, minut saattoi matkaan paljas ja kolkko kevättalvi. Tuli heti sellainen fiilis, että "Jes, Suomen kesä!".

Joskus pitkillä matkoilla alkaa kaivata joitain tiettyjä asioita, joita kotona on. Silti minunkin vereni vetää aina uudestaan muille maille. Toisaalta olen kyllä sanonut, että ulkomaille lähtemisessä on kaksi erityisen mukavaa puolta: se, että lähtö on seikkailun alku ja se, että sitä seuraa lopulta palaaminen. Eli taidan minä sydämessäni olla Suomen tyttö. :D
menee, kun on mentävä.