Miten selviatte Suomeen paluusta?

(Luettu 22250 kertaa)

magic

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Miten selviatte Suomeen paluusta?
« Vastaus #40 : 19.03.2008, 12:43:41 »
En selviä ikinä Suomeen paluusta enkä viihdy Suomessa. Ainut minkätakia täällä pystyy edes jotenkin olemaan, on perhe ja pari hyvää kaveria. Mutta onneks kohta pääsee taas pois täältä. Suomessa ollessani oon ehkä fyysisesti paikalla, mutta muuten en. Ajatukset ihan muualla koko ajan!

nansikka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #41 : 28.05.2008, 00:31:38 »
Mä en kyllä ymmärrä nimettömän kirjoittajan ajatusmaailmaa, että jos asuu Suomessa, ei saisi kaivata ulkomaille? Ihmiset kaipaa monia asioita. Se että mä kaipaan vaikkapa mun ulkomailla asuvia ystäviä ja elämänmenoa, ei tarkoita ettenkö arvostaisi Suomea. Ja jokaisen hauskan jutun jälkeen tuntee väkisinkin alakuloa, niin lienee ihan luonnollista että jos on pari kuukautta reissannut elämästään nauttien, niin paluu kotimaahan voi tuntua ankealta. Sanotaan vaikka että kun mä tuun vaikka vaan Helsingistä hauskan reissun jälkeen kotiin Tampereelle, niin voin kaivata Hesaan suunnilleen yhtä paljon kuin kaipaan matkan jälkeen takaisin ulkomaille? Samoin hauskojen juhlien jälkeen voi olla masentunut olo. Lienee yleistä etenkin munlaisilla ihmisillä, jotka eläytyy asioihin voimakkaasti.

Itsellä valtava kontrasti ulkomailla olon ja Suomeen paluun jälkeen lienee se, että ulkomailla tuntuu että sitä omaa elämää elää täysillä, sellaisena kuin sitä haluaa viettää. Kukapa ei haluaisi viettää elämäänsä hauskaa pitäen? Suomessa taas kutsuvat "velvollisuudet". Toki Suomessa odottavat myös yleensä ystävät ja perhe, mutta jos ulkomaillakin on tutustunut uusiin ihmisiin ja saanut ystäviä, ei se sopeutuminen tosta noin vain onnistu. Ja tokihan mulla Suomessakin on ollut vastaavanlaisia onnellisia fiilareita, että "tälläisestä elämästä oon haaveillut."  Siinäpä onkin sitten miettimistä että missä viihtyisi! Saa nähdä tasoittuuko olo iän myötä vai elääkö mussa ikuisesti reissaajan sielu. Saa myös nähdä että sen jälkeen kun oon viettänyt 6 kk Englannissa, kaipaanko enemmän Suomeen vai maailmalle. Sitä tulee kuitenkin nähtyä ensimmäistä kertaa ulkomailla olemisen arki. Vai onko reissun jälkeen olo entistä sekaisempi, ja minusta tulee juuri sellainen epäkiitollinen paska joka purnaa keskustelupalstoilla miten tylsää oli palata Suomeen  :D (toivottavasti jokainen tajusi lauseeni itseironian. itse olen aina niitä, jotka jo viimeisenä lomapäivänä alkavat marista miten kurjaa on palata kotiin.)

Ja miksi pitäisi valita joko vain äärireissaajan tai "Suomi Finland perkele" tyylisen isänmaavouhottajan elämäntapa? Kaikissa maissa on sekä hyvät että huonot puolensa. Kun reissaa paljon, voi olla vaikea sisäistää mikä olisi loppujenlopuksi se oikein elämäntapa itselle. Oma elämäntapa voisi olla huomattavasti helpompi hahmottaa jos asuisi koko ikänsä samalla paikkakunnalla samojen ihmisten parissa, ja veri ei vetäisi maailmalle. Ei tarvitsi miettiä vaikeita kysymyksiä, kuten onko se elämä etelän palmujen alla hauskempaa kuin Suomessa öh, puhtaan kraanaveden vieressä? :D Tai että ovatko ne ulkomaan ystävät ja elämäntapa parempi kuin suomalaiset ystävät ja elämäntapa?

Anteeksi lievästi sekava selitys, väsynyt ja pieni ikävä Turkkiin sekoittavat päätäni ;)
Jos sua elämä ahdistaa, siitä ei masentua saa
Voithan ryhtyä pakkaamaan
Kummasti mielikin virkistyy, kun matkaan käy
Vaikka kukkaro ohenee, elonlaatu kohenee
Kun matkustaa

[email protected] maailman y

Noelia

• Reissaaja
    • Profiili
    • Seikkailublogi
« Vastaus #42 : 21.11.2008, 18:51:13 »
Minä ehdottomasti kuulun siihen porukkaan joka reissun kuin reissun jälkeen "unohtaa" matkalaukun lähes purkamattomaksi ja katselee tyhjällä ihmeellä ulos räntäsateeseen jossain rupuverkkareissa pari viikkoa ennen kuin arki taas tasaantuu. :D

Sitten on taas kiva alkaa suunnitella seuraavia seikkailuja!
"Replace the fear of the unknown with curiosity" | http://seikkailunnalkaa.blogspot.com

Laurau

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #43 : 26.11.2008, 12:41:44 »
Itse oon elänyt viimeisen vuoden kuin siivillä niin, että matkalta palatessa on jo seuraava matka (ainakin yksi) tiedossa. Ja sama jatkuu edelleen..tiedän jo nyt seuraavat reissut kun jenkkilästä palaamme! Tosin, keväällä on muutto hollantiin joten vaikkei mitään lomareissua olisikaan, niin on jotain suurta mitä odottaa.

Ja kyllä, minä(kin) osaan arvostaa suomea nykyään valtavan paljon enenmmän kuin esim pari vuotta sitten, mutta silti mieli halajaa nyt vain ja ainoastaan näiden rajojen ulkopuolelle. Ulkomaankaipuu, siihen ei oo muuta lääkettä kuin lähtö.

Ja toi ihana oma muru pitää mielen korkeella pimeimpänäkin talvi-iltana <3 plus että ei oleehkä mitään niin ihanaa täällä kotosuomessa, kuin kotiruoka rakkaan/perheen kanssa, saunomista, viinilasillinen, herkuttelua illalla kynttilänvalossa ja sitten köllöttelemään sohvalle tv:n ääreen! aah.

Pacino

• Himoreissaaja
  • Jos sulla on se juttu,ni pidä se juttu.
    • MSN Messenger  - japetdf@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #44 : 26.11.2008, 13:03:34 »
Minua iskee kuin nyrkki pimeässä kasvoihin.
Se että juuri ne jutut jotka on käynyt niin kovin hermoilleni ja masentanut minua täällä kotopuolella,tulevat kuin kylmä räntäviima kasvoilleni heti kotiin saavuttuani.

Helsinki-Vantaa kyltti näyttää jostain syystä karulta.

Käsittämätöntä,että olen juuri viettäny elämää ilman huolenhäivää saarilla jotka ovat lämpimiä,on palmuja,ystävällisiä kasvoja,mahtavaa ruokaa,reggae soi:)skootterilla sinne-tänne,käristetyn chilin tuoksu ilmassa,hedelmien myyjä kilistelee kelloaan..ja yht´äkkiä kävelenkin ulos Hki:n kentältä. Muistankin kuka olen ja mistä tulen ja kuinka paskaolo minulla oli ennenkuin tähänkin reissuun pääsin!

Lentokentällä tuulipukuinen nainen tullut hakemaan jotain kentältä,hymyä ei näy hänenkään kasvoillaan.
Ulkona on kylmä.
Mieleeni tulee ettei minulla ole rahaa.
Ja hitto mistä minä nyt töitä löydän?
...Mitähän laskuja tälläkin välillä on tullut?

Kaveri soittaa eikä ole pahemmin kiinnostunut kuulemaan reissustani,kertoo vain sitä samaa soopaa "oltiin eilen siinä ja siinä baarissa,ja ei me muuta sitten tehty...ei siellä ollut ketään yms."

Matkalla Hkistä kotiin pysähdyn Huoltsikalla kun on nälkä.Euroja on sen verran että saan tupakki askin ja Jalostajan roiskeläppä Pizzan.Hyi helekatti!kuukauteen en ole tälläistä paskaa joutunut syömään.Poltan tupakka loppumatkan putkessa.
Tulen kotiin ja ulkona on jo hämärää,ja räntää tulee.Kotini haiskahtaa hieman ummehtuneelle jo.En osaa tehdä oikein mitään,avaan TV.n ja istuudun.Hyi saakeli muuta ei näytä tulevan kun sitä samaa paskaa..amerikkalaisia reality sarjoja,ja toiselta kanavalta samaohjelma englantilaisena versiona...rinkkani makaa olohuoneen lattialla vielä avaamattomana,tuntuu kuin sekin sanoisi minulle että mennään takaisin...Vuorokausi rytmini on sekaisin.

Avaan verhon ja tuijotan ulos..en tiedä kauanko olen jo siinä vain tuijottanut.Olo on haikea.
Sitten tulee pieni haukotus,hitaasti kävelen makuuhuoneeseen..ja sanon hiljaa ääneen "Ei vittu voi olla totta"!

ELI! niinkuin ehkä huomaatte en palaudu enkä selviä helpolla paluusta.
      Suomi on kotini,mutta kaukokaipuu,ja se ilmasto,ne meret,korallit,ruoka,kulttuurit yms.yms. Vetävät minua puoleensa,ja laittavat minut tekemään hulluja säästötoimenpiteitä jotta pääsen taas uudelleen matkaan.
we want the world and we want it now!

faint

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #45 : 26.11.2008, 20:29:32 »
Muutamia vinkkejä Facebookin "How to readjust to life after travelling!" -ryhmästä:

"1. Replace your bed with two or more bunk beds, and every night invite random people in to sleep there.. this will make things seem more hostel like, and will also boost your karma, remove beds one by one as symptoms improve.

2. Sleep in a different room each day, varying it by setting the air conditioning either too hot or too cold. Sleep behind a plant pot for that jungle effect. Cats also double as pumas with a little imagination.

3. Get family members to set your radio alarm randomly to go off at some time during the night, filling your room with loud talking, works best if you can find a radio station in hebrew.

4. Slowly remove items of clothing etc from your backpack until you are completly using your wardrobe instead, Maybe only one item a day, but remember it's one step at a time kids, one step at a time.

5. Buy your favourite food stuff and despite living at home, write your name and when you might next be leaving the house on them

6. Ask family members to every now or again to steal one of the above foodstuffs, preferably the one you've most been looking forward to, or the most expensive.

7. Keep at least one item of food far too long or in a bag out in sun so you have to spend at least 24hrs within sprinting distance of the toilet

8. Even if its a Sunday, make sure your out the house by 10am, and then stand on a corner looking lost, ask the first passer by of similar ethnic background if they've found anywhere good to go yet.

9. Once deicded to possibly get a job, take a fully packed rucksack to work with you everyday, although its perfectly safe next to the coffee machine, watch it like a hawk.

10. Buy your bus, train or order a taxi in foreign language, the fact that the person behind the counter won't understand simply adds to the authenticity."

Karasuma

• Reissaaja
  • Kiel 2008, Lannie ja minä
    • Profiili
« Vastaus #46 : 28.11.2008, 19:41:11 »
Ei perhana, toi Facebookin ohje oli aivan loistava. Naurattaa vieläkin, kun siinä oli muutama aika osuva kohta juuri omiin after travel- tunnelmiin XD

Reissun jälkeen toimintani menee suunnilleen näin:

Kun saavun lentoasemalla, koitan kytätä intensiivisesti kassiani, kuvitellen mielessäni ryöstön.
Ulos käveltyäni huokaisen tuskasta kun ilma on Suomen harmaa, kylmä, märkä ja pimeä.
Ihmiset ovat närkästyneen näköisiä ja vaanivat autoissaan kiukkuisina jos ohitan heidän autonsa omalla kyydillä moottoritiellä. Kateus on pahinta mitä tulee tässämaassa vastaan ja sitä löytyy niin sukulaisten kommenteista kuin kavereiltakin "ai, että olit TAAS reissussa... Miten siihenkin oli varaa....".
Kotiin päästyäni tuijotan hetken hakien asunnostani jonkilaista viittaa siihen että kävelen unissani tai heräisin kohta reissulta jostain hostellinpunkasta. Jääkaappi ammottaa jatkuvaa tyhjyyttä ja ainut ilo tuntuu olevan ystävällinen kyläkauppa. Tosin jokakertaisena suruna tajuan aina ostoksilla ettei hyllyistä löydä niitä tuotteita joihin on tottunut ulkomailla ja lopulta raahaa venuvat muovikassit lievässä masennuksessa räntäsateessa kotiin.

Hetken aikaa toistan jotain täysin hölmöjä tapoja tai puhua päräytän vierasta kieltä keskelle suomalaista keskustelua ja sitten tulee ne hetket, joilloin ei enää muista suomenkielisiä sanoja, tajuten kuinka valtavasti kumitossut kaipaavat matkalle.
Viimeisen reissun jälkeen tajusin suomalaisuuden kun tervehdin tapani mukaan samassa kylässä asuvia vanhuksia kuten olin tottunut tekemään ulkomailla ystäväni luona, ja sitten vastaan tulee kiukkuisia ilmeitä tai pahastunutta mutinaa. Jonkin aikaa jopa oma koti tuntui vieraalta kun oli tottunut jatkuvasti jakamaan asumisen usean ihmisen kanssa, kuuntelemaan kiivasta riitelyä vieresta ymmärtämättä sanaakaan tai lauleskelevia kolumbialaistyttöjä ja sitten kotona on vain hiljaisuus ja tyhjyys ja kukaan ei yritä pölliä tavaroita, kukaan ei jaa suihkua kanssani tai joudu piilottamaan nimellä varustettuja ruokapaketteja jääkaapin pohjalle.

Kun vihdoin alkaa turtua siihen todellisuuteen, johon on palanut alkaa haaveiluvaihe ja arkitoimissa siirryn jatkuvasti haaveilutilaan kuvitellen jo tulevia reissuja ja miettien edellisiä kultaisina muistoina. Kotonakin on tottakai omat hyvät puolensa, eikai sinne muuten palaisi, mutta silti olo on levoton ja turtunut; tyhjyyttä ammottava. Pahinta on kun katsoo matkan valokuvia ja lopulta pillittää yksikseen kun ne hetket ja ihmiset jääneet toiseen maahan joiden seuraan eniten kaipaa.

Jossain välissä iskee arki niin vastaan että päätän tilata halvat lennot ja poistua ajattelematta sen enempää rahatilannetta (tyhjyyttä ammottava kukkaro) tai koulua ja jälleen tajuan olevani onnellinen.

annupas

• Vieras
« Vastaus #47 : 30.11.2008, 19:31:55 »
Muistankin kuka olen ja mistä tulen ja kuinka paskaolo minulla oli ennenkuin tähänkin reissuun pääsin!

Tuossa on pointtia. Ei kai kukaan lomalta arkeen ilosta hehkuen palaa, mutta jos paluu on noin kauheaa, varmaan pitäis panostaa siihen omaan arkielämäänkin eikä vain lomaltapaluu-strategiohin. Et hoitais sairautta eikä oireita.  :-\

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #48 : 08.12.2008, 11:16:19 »
En tiedä, miten selviän Suomeen paluusta! Mutta pitää reissata mahdollisimman paljon, niin että sitä voi harjoitella!
 ;D ;D ;D

Ensimmäisellä kerralla tosipitkältä reissulta palaaminen oli järkytys: en ollut puhunut suomea puoleen vuoteen, takana 36 tunnin paluu Australiasta. Kentällä pimeässä räntäsade iski päin naamaa. Olen vieläkin sanaton siitä paluusta enkä tosiaankaan tiedä, miten selvisin.

Kannattaa siis aloittaa reissaaminen mahdollisimman aikaisin: nuorempana on joustavampi ja sopeutuvaisempi. Mitä enemmän ikää tulee, sitä suurempi vaara on jämähtää henkisesti.
Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #49 : 09.12.2008, 00:43:55 »
Nàità juttuja lukiessa alkaa pelottamaan..  :o  Suomeen pitàisi joulun aikaan tulla kàymààn, mutta suoraan sanoen on alkanut mietityttàà, ettà onko mulla muita syità edes tulla sinne kuin sukulaisten nàkeminen.
No mutta, mà nyt olenkin aina ollut hieman outo tàssà suhteessa. Koskaan ei ole suomalainen sosiaalinen kulttuuri (heh heh, viinan kittaamiseenhan se aika pitkàlti rajoittuu) tai ilmasto napannut. En usko, ettà kauheasti nappaa nytkààn. Tiettyjà ihmisià on toki mulla ikàvà, mutta itse maata ei juurikaan.

Janne82

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #50 : 10.12.2008, 15:45:13 »
Joo-o. Mikähän olis parasta lääkettä paluukulttuurishokista selviämiseen, siinä kysymys. Palasin viime viikolla vajaan puolen vuoden Intian reissulta ja omista kokemuksistanne tietänette tunnelmat Helsinki-Vantaalla. Vettä satoi, ja hyvää joulua vaan.

Suurimman osan tämänkertaisesta reissustani vietin töitä tehden, mutta hyvin tunnettu tosiasiahan on, että jokapäiväinenkin arki voi olla yhtä juhlaa Etelä-Aasialaisessa kulttuurissa, varsinkin kun asuu kommuunissa missä meitä on useampia ihmisiä samassa hengessä mukana. Kaikki perus päivätöissä, mutta jumankauta, ihmiset osaavat nauttia aivan TAVALLISESTA jokapäiväisestä elämästä. Ei tarvi olla mitään megabileitä joka ilta, että jaksaa hymyillä. Avoimin sydämin elävässä porukassa sitä taas huomasi että yhteispelillä asiat kotimaassammekin voisi saada lutviutumaan mukavammin. Mutta paskat, täällä tuttavatkin kohtevat toisiaan ventovieraan lailla ja kuten yllä todettu, kateus ja joku käsittämätön ihme jäykistely kai ne on pahimpia kansantauteja.. Ja se viina. Ensimmäiset jutut mitä kavereilta kuulee, on tietysti ne viimeisimmät ryyppyreissut ja että '...mitään muuta ihmeellistä täällä  sitten olekaan tapahtunut'. Että näin.

No mutsin tein kuitenkin iloiseksi palatessani ennen joulua kotiin. Olin taas kerran aivan äimänä kun tajusin miten paljon krääsää maan ja taivaan väliltä meidänkin huusholli on pullollaan. Koitin selittää tätä yhtäkkistä materiaalisen yltäkylläisyyden tunnetta parille ei-niin-maailmanmenoa seuraavalle kaverilleni, mutta kyllähän te tiedätte.. Kuten varmaan senkin kuinka, hmmm, oudolta, tuntuu asustella porukoiden talossa "ensialkuun" jahka uusi työpaikka, asunto ja tienestin lähde löytyy. Onhan minulla kuitenkin paikka johon palata ja ruuatkin tulee talon puolesta, että toisaalta olen ihan tyytyväinen. Ei tarvitse mennä puolituttujen nurkkiin pyörimään.

Paluulippu on kuitenkin jo hankittu - todennäköisesti antaudun jälleen maailman vietäväksi joskus syyskuussa, kunhan matkakassa on saatu kokoon ja vastapainona talveen, katselisi tällä kertaa Suomen kesän, jolloin kaunis kotimaamme tarjoaa parastaan. Ehkä se on vain tämä talviaika, mikä ihmisiä masentaa. Vaikka sitä koittaakin olla positiivinen ja tiedostaa kuinka upeaa ja ainutlaatuista elämä kaikenkaikkiaan on, vastaanotto kylmään pohjolaan tuntui taas siltä että turpaan vedettäisiin. Mutta kyllä se tästä, rakastan kuitenkin maailmaa kaikessa hulluudessaan ja kaamosaikaan on hyvä vetäytyä vaikka kirjoittelemaan matkanovelleja menneistä ja tulevista seikkailuista. Ja onhan meillä rock-kulttuuria ja hyviä keikkoja täällä (ainakin pääkaupunkiseudulla), itseäni se ainakin piristää. Onhan se kasvattavakin kokemus jälleen sopeutua suomi-kontekstiin ja palata hetkeksi juurilleen. Kuitenkin tuntuu siltä, etten aina pysty olemaan Suomessa oma itseni. Paluu englantia puhuvaan maailmaan ja vapaus on se tila jota sieluni halajaa, mutta niinkuin Pelle Miljoonakin jossain totesi, niin onhan se onnellisuuskin pidemmän päälle melko tylsä olotila. Välillä pitää olla vähän jazzii ja bluesii kanssa, tiiätsä. Ehkä tää on sitä bluesii sitten...

Ja kaikkihan me tiedämme, että 'travellers make travellers best company' joten jatketaanhan ketjua hyvässä hengessä eikä anneta loskapaskan masentaa ;-)

Peace & Love

JANNE
Mitä enemmän tavoittelemme, sitä enemmän ponnistelumme luo illuusion siitä
että meiltä puuttuu jotain.

Sunny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #51 : 10.12.2008, 18:20:41 »
 Kiitos mainiosta tekstistä Janne :). Itse tainnut jo aiemmin kirjoittaa tähän ketjuun tai sitten se oli jokin vastaava..

Tutut oli fiilikset kun luin näitä tekstejä. Minä tosin olin poissa 2,5vuotta joten palaaminen oli valehtelematta todella vaikeaa ja kyllä, ensimmäiset päivät tuntui kuin olisi saapunut eri planeetalle; enää ei vastaantulevat moikkaa tai hymyile.. Kaupoissa asiakaspalvelijatkaan eivät ole niin avuliata kuin jossain muualla, ihmiset töykeitä jne. Lisättynä vielä ilmasto, joka vetää sen mielen sinne pohjamutiin ja suorastaan pakottaa miettimään kaikkea mahdottoman syvällistä (ei siinä että siinä olisi mitään pahaa, mutta jossain se munkin raja menee :)).

Noh, onnekseni oli siis maaliskuu kun itse palasin, seuraavat pari kktta oli aikamoista sumua, rahatonna ystävien luona hengaamista, kämpän ja työn etsimistä ja särkyneen sydämen paikkailua.
 Jostain syystä kaikkein vaikeinta noista kaikista oli kuitenkin se, että minun täytyi hyväksyä fakta, että olen taas suomessa.

Helpottuihan se siitä, kesän vihreys ja auringonpaistekin vei ahdituksen mennessään ja sisältä alkoi taas löytyä jonkinlainen rauha. Mikä ei tapa se vahvistaa. Mutta kaukokaipuu..en usko että se koskaan katoaa.. Yhteen reissuun on tuon maaliskuun jälkeen ollut varaa, ja onneksi toinen on jo tiedossa, mutta kumpikin lyhkäisempiä, parin viikon reissuja.

Sen verran rankka oli kuitenkin oma paluushokkini, että tiedän, jos lähden vielä pidemmäksi aikaa jonnekkin, niin tuskin palaan enää suomeen muuten kuin vierailulle.
 Toki arvostan kovasti suomen mukavuuksia, oma kämppä jossa on lämmintä, ruokaa ja vaatteita sekö ihan ok työkin. Se vaan, että jostain syystä tasainen elämä ei sovi minulle, vaan pitää olla jotain käänteitä suuntaan tai toiseen. Tiedä mistä tällaisen luonteen olen saanut, mutta ehkä se on myös tämä pimeys ja talvi joka saa minut taas inspiroitumaan pois pääsemiseksi.
Jotenkin sitä on aina toinen jalka maailmalla?
Never Give Up.

bUkOwSkI

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 02.01.2009, 14:07:31 »
Palasin just pitkältä reissulta - ihan hajonneena täällä kotona yksin mahtavan reissun jälkeen...

Yritän hakea jotakin lohtua täältä palliksista ja tästä ketjusta, mutta tän ketjun ekat viestit sai mut melkeen raivon partaalle! Tää on oikeesti tärkee ketju, kotiinpaluu on yleensä sellaista shokkia. Onkohan se, että kun vanhemmaksi tulee, niin se kotiinpaluu on oikeesti aina vaan vaikeempaa ja vaikeempaa? Musta ainaki tuntuu, että nuorena se oli helpompaa.

Kiitti faintille, lauraulle, annupakselle, noelialle, karasumalle, pacinolle, lianalle, janne82lle ja sunnylle näistä viesteistä täällä! Kaippa se taas tästä lähtee lutviutumaan tämäkin kotiinpaluu!

Luin just yhtä tän kaupungin ilmaisjakelulehteä, ja siinä joku tyttö kirjoitti lehden sivuilla matkakertomustaan Kiinasta ja Mongoliasta. Mää en tuntenu sitä tyttöä, en oo koskaan käynykään Kiinassa tai missään paikoissa, mistä se kirjotti, mutta mulla vaan vedet alko valumaan silmistä ku luin sitä juttua ja pala kohos kurkkuun. Siis siitä, että joku tuntematon tyyppi kirjottaa sen  reissuista toiselta puolelta maapalloa, ku mää oon just tullu kottiin pitkältä reissulta! Ei yhtään ymmärrä oman pääkopan liikkeitä tällä hetkellä...

Reissaaminen on ihan huippua, mutta niin on kotiinpaluuki! Nyt mulla on täällä kaikki ne jutut, mitä oon Suomesta kaivannu ku olin reissussa. Mutta miks mää en oo silti tyytyväinen? Kirjastossaki kävin jo hypistelemässä matkaoppaiden osastolla vähän niiden kirjojen kansia...

Vagabundo

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #53 : 26.01.2009, 13:14:20 »
Parhaiten selviää, kun seuraava matka on jo tiedossa. Nyt, kaksi yötä kotona nukuttuani, ei edelleenkään tunnu kovin rapoiselta, vaikka seuraava matka on jo tiedossa. Ehkä asiaan vaikuttaa osaltaan se, että hommasin itseni heti flunssaan ja sain ensimmäiset viitteet elimistössäni navigoivista paskataudin oireista paluumatkalla lentokoneessa. Ja vielä jet lag kaiken muun hyvän lisänä. Kyllä on päivällä pituutta...huoh.

Ehkä tästä selviäis vetämällä kunnon persekännit, mutta tulin antaneeksi itselleni raittiuslupauksen ja aloittaneeksi dieetin, sen verran oli kiloja kertynyt. En voi ymmärtää, miten ne Indokiinan ihmiset on niin helvetin hoikkia niillä mätöillä ja sillä syömisen määrällä...

aynish

• Himoreissaaja
    • Profiili
paluu suomeen
« Vastaus #54 : 13.03.2009, 14:48:02 »
saavuin eilen suomeen 8,5kk reissun jälkeen.
onpa outoa. täällä on lunta. ei Aasiassa vain.
onko kellään vaikeuksia sopeutua takaisin?

en edes tiedä mitä töitä tekisin, vaikka se ei olekaan suurin huoleni.
henkinen ei-kuuluvuus pikemminkin :)

Tämä aloitus ja sitä seuranneet muutamat viestit siirretty tähän samaa aihetta käsittelevään ketjuun. Jatketaan täällä aiheesta. Heloriina/mode
we are the international community

sixtus

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: paluu suomeen
« Vastaus #55 : 13.03.2009, 15:14:38 »
5,5kk reissun jälkeen oli juuri kuvailemasi fiilis. Kesti pari viikkoa, jonka jälkeen oli muutama parempi viikko jolloin tuli keskityttyä niihin muutamiin itselle suomessa tärkeisiin asioihin. Sen jälkeen alkoi puutuminen ja masentuminen arkeen, johon auttoi vain uuden, pidemmän reissun suunnittelu.
Better to burn out than fade away

Ruuhkis

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #56 : 13.03.2009, 15:53:38 »
^Justiin eilen juttelin kaverin kanssa joka kanssa tehnyt noita pidempiä reissuja niin kertoi että ei se edes pääse himaan asti kun jo suunnittelee sitä seuraavaa reissua. Eli siis siellä reissussa jo venttaa sitä seuraavaa reissua. Todella koukuttavaa hommaa!

aynish

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #57 : 13.03.2009, 15:58:31 »
juuh :) koukuttavaa...

kiitos molemmille että voin ajatella etten ole yksin suomessa tuntemassa outoa oloa.

we are the international community

mjassi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #58 : 13.03.2009, 16:36:19 »
Itellä kävi vuosi sitte ihan samallalailla. Meni kuukausi että tottu vähäsenkään oleen suomessa, mutta jo kevään lopulla huomas olevansa samassa oravanpyörässä missä ennenki. Vuosi paluusta ja suunnitelen uutta reissua. Tälläkertaa vähintään talven yli. saa nähä tuleeko sitä koskaan takas..
Kuvia ja matkapäiväkirjaa Kaakkois-Aasian rundista osoitteessa http://markusjatoni.wordpress.com/

Lianna

• Reissaajaguru
  • 莲娜
    • Profiili
« Vastaus #59 : 13.03.2009, 22:13:07 »
Mulla on varsinainen matkustuskausi suunnilleena kesäajan päättyminen - kesäajan alkaminen. Talvi on vuosi vuodelta vaikeampi. Kesällä en raskisi lähteä mihinkään, toisin kuin opiskeluaikana. Nyt alkaa olla pakko päästä johonkin talvea pakoon, edes vähäksi aikaa. Paluu on aina yhtä angstia. Nytkin olen ollut sairas puolitoista viikkoa, vähitellen alkaa (fyysisesti) tuntua paremmalta kahden antibioottikuurin jälkeen...

Matka ei ala siitä kun tullaan perille.
Matka alkaa siitä kun lähdetään!