Miten selviatte Suomeen paluusta?

(Luettu 35690 kertaa)

rommitommi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Miten selviatte Suomeen paluusta?
« Vastaus #80 : 23.07.2010, 13:08:29 »
Ohan se mukavaa pitkän reissun jälkeen päästä tapaa kavereita/sukulaisia, syömään Suomalaisia herkkuja.

Mielummin sitä suunnittelee paluumatkalla mitä kaikkea mukavaa tekee, kun pääsee Suomeen, eikä vaan asennoidu niin, että Suomessa tuttaa kaikki =)

Itse kovasti yritänkin asennoitua noin, ja monesti reissun päällä alkaa aika kultaamaan muistoja nopealla tahdilla, ja monesti tulee ihan kivoja fiiliksiä siitä, että pääsee takaisin Suomeen. 
Sen jälkeen sitten kun on oikeasti palannut Suomeen, niin silloin se hatutus todella vasta alkaa ja mielessä pyörii vaan "tällästäkö täällä nyt olikin..."

funkylord

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #81 : 30.07.2010, 23:40:12 »
Minulla odottaa aina suomessa kutsumusduuni. Paras työ ikinä. Lunkki ja taiteellinen. Vaikka kuinka pitkältä matkalta tulee, niin alkujärkytyksen jälkeen on aina hyvä fiilis olla töissä. Työkaverit on kun perhe. Muitakin reissareita onneks on siinä porukassa, joten pystyy puhumaan näistä asioista aika hyvin.
Elämä maistuu, kun noudattaa kahta sääntöä:
1. Älä ota paineita pienistä asioista
2. Kaikki asiat ovat pieniä asioita

Laurau

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #82 : 30.12.2010, 11:22:12 »
alku meni ihan hyvin. jopa yllättävän hyvin. paras mahdollinen aika palata suomeen, on alkukesä, ja koska täällä odotti kesätyö ja hyvä kämppä, laskeutuminen oli pehmeä.

sitten alkoi syksy. ja talvi. ja kaikki on perseestä.
ikävöin ihan tolkuttomasti hollantia ja tekee kipeää lukea hollantilaisten ystävien statuspäivityksiä FB:ssa. kuvia en pysty edes katsomaan.
suomessa on "Ihan hyvä olla" ja kaikki on ok. Mutta ehkä just se mua ahdistaakin niin valtavasti! Elämä on niin helppoa, yllätyksetöntä ja mutkatonta täällä :D kaikki ymmärtää mitä mä sanon, tiedän miten asiat täällä hoidetaan, kaikki on ajallaan...BLAAH! en edes oikeasti osaa sanoa mikä mua tympii, mutta mulla on niin levoton olo täällä että pää leviää. Rahatilanne on niin kaamee nyt, että täällähän ollaan niin kauan että saatais taas rahaa kerättyä seuraavaan reissuun (just viikko sitten tultiin vajaan viikon mittaiselta euroopan kaupunkilomalta ja nyt jo tällainen fiilis).

Niinkuin Chisu sanois, mun koti ei oo täällä. Ei se varmaan oo missään muuallakaan, mutta just nyt ois pakottava tarve päästä pitkäksi aikaa täältä pois.
En mä osaa sopeutua tänne, enkä taida selviytyä tästä shokista ikinä. Mun koti on matkalla pisteestä A pisteeseen B.

Louise

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #83 : 07.07.2011, 09:47:00 »
En selviä.  ;)

Tulin reilu pari kuukautta sitten takaisin Suomeen, ja oli asunnot ja työt odottamassa puolen vuoden ulkomailla oleilun jälkeen. Odotukset ei olleet suuret takaisin tullessa, mut kulttuurishokki sitä vastoin oli. Ensimmäiset viikot meni kavereita tavatessa, ja sit sen jälkeen tuli tyhjä olo, että tässäkö tää nyt on?

Ihan kuin oisi sivustaseuraajana omassa elämässään. Mikään ei oikein tunnu miltään ja kaikki on vaan aika blaah. Nyt ois taas hakemukset vetämässä maailmalle, ja innoissani odotan vastauksia. Tällä kertaa voisin jopa olla pidempään pois, ehkäpä vuosia.

PanAm

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #84 : 07.07.2011, 10:22:09 »
itse en aiemmin oo miettinyt hirveästi sitä, että miten selviän. sehän on selvä, etten ole halunnut tulla, olisin tahtonut jäädä ulkomaille jne., mutta kun tiesi, että tänne on nyt tultava ja sillä hyvä, niin en sen enempää ole jaksanut tuhlata energiaa sen märehtimiseen, kuinka olisin mieluummin muualla.
mutta nyt, voi kauhistus, minkälaisen paluumasiksen iski päälle, kun about viikko sitte kotiuduin kuukauden reissulta. ei eläissään ole ollut näin hirveää. tuntu, että kaikki on vaan p*kaa ja turhaa, eikä täällä ole mulle mitään. tuli kunnon romahdus kerralla. :D onneksi kavereiden tuella alkaa vähitellen nousta tästä suosta. vaikka vain hetken kesti, oli kyllä silti aikamoinen yllätys itselle oma reaktio.

Vaisjani

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #85 : 07.07.2011, 13:17:38 »
Eka kunnon reissun jälkeinen masis odotettavissa. Kohta 2 vuotta ollut reissun päällä ja ens kevääksi suunnittelen paluuta. Siihen vanhaan elämään en tule palaamaan vaan ihan uudet suunnitelmat on. Jos ei toimi niin plan b ja c on valmiina. Toivottavasti vain raha riittää etten jää oravanpyörän ja koneiston vangiks. Toivottavasti näillä eväillä pärjää.

isokeksi

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #86 : 29.07.2011, 15:23:48 »
Monet kerrat oon joutunut tätä kulttuurishokkia ja masista käsittelemään, kun oon niin monet kerrat lähtenyt reissuun ja aina joutunut palaamaan takaisin. Tällä kertaa reaktio oli ehkä rankin, koska en matkalla Suomeen tajunnut olevani matkalla tänne... Joten se kaikki purkautui ja avautui mulle kyynelin, kun kävelin lentokentän ovista ulos ja näin, että ei tana täällä sitä taas ollaan eikä yhtään huvittais. Edes se ruisleipä ei enää maistunut niin ihanan kotoiselta. Pitäisi vielä pari kolme vuotta jaksaa ennen kuin muutto down underiin olisi mahdollinen.

missmarilyn

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #87 : 04.08.2011, 13:29:11 »
Tulin lattareista suomeen ja kaikkeen tuli automaattisesti kommentti "si si, daleee" eli kielen kans oli suhteellisen paljon vaikeuksia : D sopeutuminenkaa ei oikeen onnistu, pakko kai se on päästä taas muailmolle :S
Córdoba, Argentina 10-11 ♥

Saya

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #88 : 24.08.2011, 22:24:01 »
Itelläni selviytymistä helpottaa kaikkein eniten se, että saan kertoa reissusta... Kertoisin ja näyttäisin valokuvia vaikka kuinka, mutta yleensä ei vain löydy ketään, kuka jaksaisi kuunnella niin paljon, kuin minulla olisi tarvetta kertoa :(

Viime reissun jälkeen menin kaverin luo, joka huomasi ahdistukseni ja laittoi minut tuntikausiksi hakkaamaan jotain ihmeellistä väkivaltaista pleikkapeliä (en normaalisti mitään sellaisia harrasta) Tämä purki kummasti levotonta fiilistä :D
"I'm glad to be returning, but sad to have to go"

Orkesteri

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #89 : 25.08.2011, 12:26:55 »
Helposti. Kun on sinut itsensä, ympäristönsä ja sosiaalisten suhteidensa kanssa, kotiin on miellyttävä palata. Vaikka olen oppinut tykkäämään matkustelusta, minulla ei ole mitään antipatioita Suomessa asumista kohtaan. Onneksi ei ole tarvinnut kuunnella ystävien valitusta siitä, kuinka paljon mieluummin he olisivat jossakin muualla. Minulla ei ole aikaa tällaisille ihmisille ja heidän ensimmäisen maailman ongelmilleen.

Myönnän kyllä, että myös seuraavan matkan varaaminen auttaa sopeutumisessa. :)

Thaly

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #90 : 26.08.2011, 04:55:48 »
Oon nyt asunut noin 8 vuotta eri maissa ja Suomeen paluu ei oikeastaan ahdista ollenkaan, vaan on jopa ehanaa ja leppoisaa. Tosin olenkin käynyt siellä aina kesäisin lomailemassa muutaman viikon, joka voi vaikuttaa asiaan, lämpimissä maissa kun luuraan ;D Ehkä ihan pysyvästä muutosta saattaisi tullakin kulttuurisokki, sillä en ole koskaan vuokrannut kämppää tai ollut oikeissa palkkatöissä armaassa kotimaassani, koska lähdin suht nuorena maailmalle.

Mutta joo, vielä jokunen vuosi sitten asuminen ja työssäkäynti Suomessa olisi ollut ihan no-no, nyt sitä voisi jopa harkitakin ainakin joksikin aikaa. Pääseehän sieltä taas maailmalle, jos siltä tuntuu. Mitään konkreettisia suunnitelmia Suomen paluun suhteen ei ole ja pitäis varmaan hankkia maisterinlätkäkin ennen kuin sieltä uskaltaa edes töitä katsella, mutta miksei, miksei  :)

Ehkä oon ollut ns. tarpeeksi ulukomailla, kun Suomessa käynti on niin leppoisaa ja uskalsin suoltaa edellisen kappaleen näppikseltäni. Moni asiahan toimii Suomessa aivan loistavasti verrattuna moneen muuhun maahan, mutta koitan ajatella realistisesti, ettei mikään maa ole ihannemaa ja varmaan täältä maailmaltakin tulee sitten aikanaan kaivattua joitain muita juttuja.
Sólo es deslumbramiento pasajero.

Djembe

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #91 : 27.08.2011, 17:06:18 »
Komppaan muutamaa aikaisempaa. Paras keino varmistaa pehmeä laskeutuminen on ajoittaa paluu kesälle. Paluu kaukomaiden auringosta suoraan Suomen harmaaseen loskakaamokseen ei paljon mielenterveyttä hivele. Paluun jälkeen lomakuvat ja matkablogin viilailu ovat hyvää vieroitushoitoa matkakuumeesta... aina seuraavaan matkaan asti ;D