UNESCO:n maailmanperintökohteet

(Luettu 103224 kertaa)

Blanche-Neige

• Vieras
« Vastaus #20 : 31.05.2006, 16:51:11 »
Nyt tulee kyllä rimanalitus... neljässä oon käyny  :roll:  Puolasta ja Bulgariasta löytyvät. Jaa, no vanhassa Raumassa oon saattanu lapsena käydä mutten mitiä muista.

Gianasister

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 31.05.2006, 19:33:53 »
II jumbosija irtoaa 8 kohteella...mutta aloittelijoitahan tässä vasta ollaan. Eikä muuten yhtään suomalaista kohdetta :?

Vuoden sisään olisi luvassa parannusta asiaan ainakin Latvian, Itävallan, Venäjän ja Kiinan osalta.
quot;No, that's wrong, Cartman. But don't worry, there are no stupid answers, just stupid people." - Mr. Garrison

jane

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #22 : 31.05.2006, 19:57:33 »
27 kilahti mulla kokoon ja tämä kesä tuo tullessaan ainakin muutaman lisää!
"Kattele ny se maailma kunnolla ettei tartte toista kertaa lähteä!"

Illusion

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #23 : 31.05.2006, 19:59:57 »
18 varmaa löysin, voi olla enemmänkin, mutta en välttämättä tajunnut niitä! :) Hyvä sivu!

Jee jee! Talvella tulee lisää aika monta Aasian suunnalta!

Zara

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #24 : 31.05.2006, 20:15:13 »
31 paikkaa, lisäksi lienee kymmenkunta, joissa tiedän käyneeni, mutten muista mitään... ;) Kesän Italianmatkalta tulee varmaan väistämättä lisää. Ja siis selvennykseksi, näistä yhteenkään en ole tietoisesti matkustanut nähdäkseni maailmanperintökohteen.

edit: tajusin, että oonhan mä käynyt Raumalla.. Mahtoi olla krapulapäivä kun en heti muistanut ;)

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #25 : 31.05.2006, 20:15:55 »
24 niitä näytti olevan, eli ei enää montaa jäljellä. :D
Näytti siltä, että varsinkin Saksan ja Espanjan suunnilla olen onnistunut juuri sopivasti kiertämään kaikki nuo kohteet, vaikka aikaa on tullut viikkotolkulla noissa tapettua. Sen sijaan Norja osoittautui aika "menestyksekkääksi", johtuen ehkä osin siitä, että olen sitä vaahtosammuttimesta asti kiertänyt moneen otteeseen. :P
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

sipuli

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - janika__k@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #26 : 01.06.2006, 17:06:25 »
varmoja ainakin huimat 13   :shock:  kai siellä oli pari sellastakin, joissa olen ollut mutten vain muista. pakko alkaa pikkasen kiriä!
voisin mennä ottamaan lainaa maailman perintökohteiden katselemisen vuoksi  8)
yrics- just waste between solos

Larppa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #27 : 16.06.2006, 15:05:12 »
*Snirf*, vain 10 kohdetta nähty... Ja niistä kolme suomessa  :shock: Mutta Verlaa voin suositella lämpimästi, idyllinen pikkupaikka. Lohduttavaa on se että peräti neljä näkemääni kohdetta on ollut kaukomailta  :D Ehkä tossa parin viikon päästä saa lisättyä listaan Tanskan ja Jellingin, ehkä...
 All work and no play makes Jack a dull boy -

Cheve

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #28 : 16.06.2006, 18:58:30 »
*sniif* Vain 8 kohdetta nähtynä.. Enpä ole kyllä koskaan näitä kauheasti noteerannut..

Yllätyin suuresti kun löysin Bellinzonan linnan listasta.. Seikkailtiin siellä useampikin tovi, yritettiin löytää viittoja tai infotauluja, eikä todellakaan löytynyt.. Ja tämä paikka oli näinkin arvokas  :o  Bongaamisen arvoinen joka tapauksessa  :D

sipuli

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - janika__k@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #29 : 17.06.2006, 12:25:43 »
tieteen kuvalehden mukana tuli sellanen pikku läpyskä missä on esitelty 23 eri kohdetta. en tiedä onko heille aikeissa esitellä ne kaikki, monsterimaiset 812 ihmettä, mutta monta läpyskää se vie!
kivaa kys. kirjasessa on että kaikista kohteista on pienen kuvauksen lisäksi kuva ja ilmoitetaan koska kohde on otettu luetteloon. on muuten hyvä esimerkiksi syömislukemiseksi!   8)
yrics- just waste between solos

miumau

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #30 : 17.06.2006, 15:54:54 »
tallinan vanha kaupunki, suomenlinna, seinen rannat, lutherin kotitalo, rooma, venetsia ja ferrara. seitsemàn.

pakko puolustautua sanomalla ettà en ole koskaan kokenut kauhean tàrkeàksi juosta nàhtàvyyksien peràssà, yleensà matkustelu menee pààmààràttòmàksi haahuiluksi (ja eksymisiksi) uuden kaupungin kaduilla. luther-museossakin on tullut kàytyà vain koska pakotettiin  :roll:

muoks: kesàllà tosin vois kyllà kàydà tsekkaamassa alberobellon trullit.

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
« Vastaus #31 : 12.07.2006, 17:45:27 »
Merenkurkun saaristo hyväksyttäneen maailmanperintölistalle, ensimmäiseksi suomalaiseksi luontokohteeksi, sunnuntaina.  :D
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Shira

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 12.07.2006, 18:09:37 »
11 loytyi listalta, ja mullakin vain yksi Suomesta...  :?

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #33 : 12.07.2006, 19:11:12 »
19 varmaa osumaa. Aika vähän. Eikä kaikkiin kerkiä ikinä kun niitä tulee koko ajan lisää...

Myönnettävä, että aika monta on nähty niitä maailmaperintökohteeksi tietämättä, ja muutamia jopa ennen kuin ne on maailmanperinnöksi julistettu. Kai ne silti lasketaan?

Tower of Londonin olen nähnyt vain ulkoa mutta lasken sen kyllä silti. Ja Rooman valtakunnan rajat lasken vain kertaalleen, vaikka olen niitä ylitellyt ainakin Britanniassa, Saksassa ja Unkarissa.
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
« Vastaus #34 : 12.07.2006, 20:09:46 »
Vain 13. Mitenkäs se nyt näin.

Tosin juuri radiosta uutisista kuulin, että Merenkurkun saaristo on hyväksytty listalle mukaan ensimmäisenä luontokohteena Suomesta. Onkohan se nyt heti sitten voimassa? Tällöin vastaukseni muuttuu luvuksi 14.

Lupaan myös itselleni käydä kesän aikana tuolla Verlassa niin pääsen lukuun 15 :)
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

unkkatkumiankka

• Vieras
« Vastaus #35 : 12.07.2006, 23:17:38 »
Hmm, mielenkiintoista.  :)  Näissä olen käynyt:

1. BRAZIL: Historic Centre of Salvador de Bahia
2. BULGARIA: Ancient City of Nessebar
3. CHINA: Imperial Palaces of the Ming & Xing Dynasties in Beijing
4. CHINA: The Great Wall
5. CHINA: Temple of Heaven
6. ESTONIA: Historic Centre of Tallinn
7. FINLAND: Fortress of Suomenlinna
8. ICELAND: Þingvellir National Park
9. ITALY: Historic Centre of Rome
10. ITALY: Historic Centre of Florence
11. ITALY: Piazza del Duomo, Pisa
12. ITALY: Venice and its Lagoon
13. ITALY: Cinque Terre
14. LATVIA: Historic Centre of Riga
15. MONGOLIA: Orkhon Valley Cultural Landscape
16. RUSSIA: Historic Centre of Saint Petersburg
17. RUSSIA: Kremlin and Red Square, Moscow
18. RUSSIA: Lake Baikal
19. SWEDEN: Hanseatic Town of Visby
20. TURKEY: Hierapolis-Pamukkale
21. UK: Westminster Palace, Westminster Abbey and Saint Margaret's Church
22. UK: Tower of London

Ei paha saldo, siis. Odotin pienempää lukua.  :D  Syyskuussa lista pitenee ainakin Budapestin (Unkari) osalta.  :)

socalled7

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #36 : 13.07.2006, 07:43:08 »
Bongasin sieltä 70, ei huonompi saavutus.

Jutta

• Himoreissaaja
    • Profiili
Merenkurkku nousi maailmanperintölistalle
« Vastaus #37 : 13.07.2006, 08:19:27 »
"YK:n tiede- ja kulttuurijärjestön Unescon maailmanperintökomitea hyväksyi Merenkurkun saariston maailmanperintöluetteloon keskiviikkona Liettuan Vilnassa pitämässään kokouksessa.

Päätös vahvistetaan vielä ensi sunnuntaina. Samalla luetteloon hyväksytään uudet kohteet Kiinasta ja Kolumbiasta.

Merenkurkun saaristo Pohjanlahden kapeimmalla kohdalla on Suomen ensimmäinen luonnonperintökohde Unescon luettelossa.

Aiemmin luetteloon on hyväksytty Suomesta kuusi kulttuuriperintökohdetta, kuten esimerkiksi Vanha Rauma, Suomenlinna ja Petäjäveden kirkko.

”Uskon, että Merenkurkun saama korkein mahdollinen status lisää entisestään alueen arvostusta, ja saariston tunnettavuus leviää maailmalla”, kommentoi ympäristöministeriön valtiosihteeri Stefan Wallin luetteloon hyväksyntää.

Merenkurkun saaristo on Ruotsin Höga Kustenin (Korkean Rannikon) maailmaperintökohteen laajennus. Ympäristöministeriön mukaan ne muodostavat geologisen kokonaisuuden, jossa maankohoaminen on nähtävissä ainutlaatuisesti. "

HS 13.7

JEEE! Aika vähän täällä saa nyt olla nenä pystyssä, kun asustelee vallan maailmanperintökohteessa  8)  ...tai no niinku 30m päästä siitä  :D

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Re: Merenkurkku nousi maailmanperintölistalle
« Vastaus #38 : 13.07.2006, 12:40:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Jutta"
JEEE! Aika vähän täällä saa nyt olla nenä pystyssä, kun asustelee vallan maailmanperintökohteessa  8)  ...tai no niinku 30m päästä siitä  :D

Eikös Vaasassa olla aina nenä pystyssä?  :roll:  Ainakin näin Etelä-Pohjanmaalta maaseudulta kotoisin olevan näkökulmasta...

Vanha Rauma on kyllä Suomen maailmanperintökohteista upein, yhdessä Suomenlinnan kanssa. Ja molemmissa niissäkin voi toki asua :)
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Jutta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #39 : 13.07.2006, 12:45:14 »
Hahaaaaa! Tuntuu että kaikki lähi maakunnissa ajattelee noin :D Mä oon ite vähässäkyrössä töissä ja täällä joku aina mainitsee, et: "oot ihan kiva vaasalaiseksi" Kai mä oon sitte vähä "junttiintunu", näin vaasalaisittain sanottuna :D