Mita lautasella ?

(Luettu 108646 kertaa)

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Mita lautasella ?
« : 22.11.2006, 13:44:13 »
Tallainen topiikki nayttaa viela puuttuvan, eli minkalaista murkinaa
pallukantallaajat tunkevat suolenmutkan lapi ?
Meneeko pikaruokalinjalle vai kokkaillaanko taalla aivan kunnolla ?
Mita loytyy siis lautaselta ?
 :D
Omalta lautaseltani loytynee hetikohta jokapaivaista pastaa,
taitaa tulla taas spaghettia "alla diavola", helppoa, halpaa
ja maistuvaa.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #1 : 22.11.2006, 13:50:21 »
Tänään oli lounaaksi Olon kanasalaattia. Aika pliisua, sentään hieman sitrusta marinadissa. Sen verran kevyt annos oli, että paluumatkalla ostin omaksi ja työkavereiden iloksi ensimmäisen konvehtirasian (varoitus: Fazerin rasiassa on monia uusia laatuja!).

Illalla voisin vaikka mennä sushille. Huomiseksi pitää taas keksiä vierastarjottavaa. Viimeksi vieraille olen tarjonnut turkkilaisia lammaslihapullia valkosipuliperunoiden kera, sitä ennen listalla oli peurapataa. Nyt jotain kevyempää, joka maistuu nelivuotiaallekin.
Makuni on hyvin yksinkertainen. Haluan vain parasta. (Oscar Wilde)

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
Mita lautasella ?
« Vastaus #2 : 22.11.2006, 14:08:19 »
Instant nuudeleita voilla ja pippurilla höystettynä. Loppukuun opiskelijaelämää...
Krooninen euforia ¤ Ladurée

Sale

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #3 : 22.11.2006, 14:27:55 »
Olen palikka keittiössä. En vain ole ikinä oppinut kokkaamaan ja kun ei ole edes omaa keittiötä, tulee harvoin mitään tehtyä. Yleensä syön ravintolassa joka päivä, mikä käy muuten todella tylsäksi ajan myötä. Prahassa on se hyvä puoli, että ravintolat ovat niin halvat, että ei se tule edes niin kalliiksi. Syön yleensä ihan mitä vain.

Nyt olen käväisemässä Suomessa niin äidin ruoat maistuvat aivan mahtaville. Äsken vedin kanafilettä jossain kastikkeessa pastan kanssa. Mutta amerikkalaisen keittiön ystävänä odotan innolla parin viikon päästä alkavaa Californian matkaa. :)

Rakastan erityisesti myös intialaista ja turkkilaista mättöä.

anicca

• Reissaajaguru
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #4 : 22.11.2006, 14:35:02 »
Kokkaan suht paljon, mutta työpäivinä tulee lounas usein syötyä jossain ulkona. Tänään oli kuitenkin lounaana miehen mummon tekemää kanaa, lisukkeena riisiä ja kasviksia. Nam! :D
 következö buszon
Rajta leszek én is

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #5 : 22.11.2006, 14:48:22 »
Eineslasagne, osuuskaupan hintaan 1,69 euroa, työpaikan kahvihuoneen mikrossa lämmitettynä ja suoraan pakkauksesta syötynä, särpimenä ananaspurkki.

Aika heikko esitys tänään, mutta vahinko otetaan takaisin viimeistään viikonloppuna.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
Mita lautasella ?
« Vastaus #6 : 22.11.2006, 15:22:53 »
Voih.. Piti mun vielä tämäkin ketju nähdä :) Ja vastatakin vielä....

Lounaslautasella oli ns. thai-kuution sisältö. Tiedättekö semmoiset pakastekuutiot jossa on riisi pohjalla ja broileri-curry mössö omassa pahvipurkissaan? Nimi taisi olla joku Kitchen Joy. Niihin olen addiktoitunut  :oops:
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #7 : 22.11.2006, 15:32:35 »
Lainaus käyttäjältä: "PetraJii"

Lounaslautasella oli ns. thai-kuution sisältö. Tiedättekö semmoiset pakastekuutiot jossa on riisi pohjalla ja broileri-curry mössö omassa pahvipurkissaan? Nimi taisi olla joku Kitchen Joy. Niihin olen addiktoitunut  :oops:

Ne on ainoita einesruokia joita suostun syömään! Jos sitten jonain päivänä ovat työpaikan Alepasta päässeet loppumaan, koittaa ankea ruokis, kaurapuuroa lähinnä..

marlee

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #8 : 22.11.2006, 15:45:34 »
Vihaan kaikkia valmisruokia, en voi sille mitään... Joka päivä tulee melkeenpä kokkailtua kotona, milloin mikäkin sattuu maistumaan. Ruuanlaitto on oikeastaan aika kiva harrastus. Saa kokeilla monenlaista ja tietääpähän ainakin suunnilleen mitä suuhunsa tukkii  :wink: . Vaikka opiskelijabudjetti onkin aika sanoisinko rajallinen :roll: , niin me syödään kyllä tosi hyvin ja terveellisesti. Aika paljon kasviksia, lintua ja erilaisia meren antimia. Äskettäin napostelin tonnikala-katkarapusalaattia ja raejuustoa, oli aika hyvää :wink:

Viajar

• Reissaajaguru
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #9 : 22.11.2006, 16:40:32 »
Jos minun olisi pakko alkaa suhtautua ruokailuun vain suolen täyttämisenä, elämästäni katoaisi ilo. Työpaikkani lähellä on vain yksi ruokala, joten arkilounaiden osalta olen oppinut joustamaan. Mutta viikonloppusin ja lomalla elämä pyörii ruuan ympärillä aina sairaalloisuuteen asti. Matkakohteita valittaessakin ravintola-anti on yksi vahvimpia kriteerejä.

Lisäksi mainittakoon, että olen hyvin vahvoilla, jos suvussamme joskus tullaan jakamaan kelvottomimman kokin palkinto. Yleensä minut suljetaankin keittiön ulkopuolelle koko ruuanlaittotapahtuman ajaksi. Ainoastaan jos roskis täyttyy, minut kutsutaan hakemaan se ovenraosta.

Daria

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #10 : 22.11.2006, 17:08:11 »
Lautanen on tyhja ja tiskissa (muki samoin  :cry: ), mutta tunti sitten siina oli niinkin eksoottinen lajays, kuin pastaa kinkun ja sulatetun juuston kera. Perheen yksi lempiruoka.  8)
Pozwól sercu prowadzić Cię -
I serce namówię by zechciało znowu mocniej bić!

Henga

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Mita lautasella ?
« Vastaus #11 : 22.11.2006, 17:13:01 »
Oon todella laiska kokkaamaan ja siksi liian usein syön feta salaattia. Ruokakaupassakin kuljen lähestulkoon samaa reittiä; leipä osastolta vihannespuolelle josta maitotuote hyllylle ja sieltä mutkan kautta karkkihyllyn ohi kassalle. Viime viikolla tein poikkeuksen ja tein kasvismakaronilaatikkoa, joka oli hyvää. Edistystä, edistystä  :wink: Ei sitä jotenkin itseään varten osaa tehdä mitään erityistä tai uutta erikoista. Monta vuotta sitten kun seurustelin ja asuttiin yhdessä tuli ruokaa laitettua ihan eri tavalla, ruokalistalle kuulus muutakin kun fetasalaattia, karjalanpiirakoita ja tomaattikeittoa. Ehkä pitäis hiukan ryhdistäytyä ja opetella kokkaamaan  :)

albergina

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #12 : 22.11.2006, 17:14:07 »
Nykyisin tulee laitettua jotain helpohkoa ja nopeeta esim. paistettuja vihanneksia / tomaattikastiketta ja pastaa / salaattia. Poikaystävän kanssa jos kokataan yhessä (usein se nimittäin tekee ruuan ja mä siivoan jäljet, näin meillä työnjako :wink: ) niin kokeillaan aina jotain uutta mun keittokirjasta. Usein käyn myös ulkona, kun se on "niin halpaa" ja helppoa. Pikaruuasta en niin välitä, mieluummin lämmitän purkista kikherneitä kastikkeessa ja syön leipää ja salaattia mukaan.

Niin ja äsken tuli syötyä 'anopin' kalapullia perunan ja friteeratun tomaattikastikkeen kanssa. Hyvää oli!!

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #13 : 22.11.2006, 21:26:18 »
Lainaus käyttäjältä: "albargina"
jos kokataan yhessä (usein se nimittäin tekee ruuan ja mä siivoan jäljet, näin meillä työnjako :wink: )

Sama vika meillä - tämä on sitä tasa-arvoa. Herra kyllä kokkaa meillä paremmin, jos sille annetaan pari Camparia :D  :D  ruuanlaiton yhteydessä (kiva puhua itsestään kolmannessa persoonassa).

Otin päiväisen vahingon takaisin jo tänään ilalla, ehkäpä juuri tämän ketjun innoittamana. Keräsin kaiken, mitä jääkaapista löytyi yhteen kasaan, ja tein vähärasvaisesta jauhelihasta, wokkivihanneksista, vajaasta rasiasta mascarponea, purkin pohjasta taco-kastiketta, puolesta purkista punaista pestoa, purkista tomaattipuretta, tilkasta vettä ja kahdesta valkosipulin kynnestä nuudelipakkauksen keralla uskomattoman maistuvan päivällisen - samassa syntyi huominen lounas ja yksi ruoka-annos pakasteeseenkin (suosittelen; kun vuoden ajan tekee lounasruuat pakastimeen saa keskimäärin 1-1,5 eurolla lounaan, joka maksaisi ravintolassa jotain 5-9 euroa = yhden reissun pääoma säästetty vuodessa ja komeasti :D ).

IC

• Himoreissaaja
  • Wisła to jest potęga, Wisła najlepsza jest!
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #14 : 23.11.2006, 00:55:05 »
Hieman myöhänen illallinen tuli juuri syötyä...suomen tuliaisia äidin kasvisgratiinia, kinkkukiusausta ja "joulukinkkua"! :P  Vielä jälkiruoaksi joulutorttuja, niin voi taas keskittyä aamun puolan tenttiin... Pakko ottaa varaslähtö jouluruokiin, kun tänä jouluna maistellaan sitten hieman erilaisia makuja...
W Polsce zawsze mówisz "NIE MA"...

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Mita lautasella ?
« Vastaus #15 : 23.11.2006, 01:26:52 »
Ranskalaisia ja lämpimiä voileipiä tuli äsken vedettyä. Ois ollut muuten pelkkä ranskislinja, mutta kämppis mokoma oli epähuomiossa syönyt mun ranskiksia luullen niitä omiksi. Niitä oli niin vähän jäljellä että jotain piti keksiä. Maha tuli täyteen. Aika usein tulee tehtyä jotain pastajuttuja ja viime aikoina peruna-porkkana-sipuli pyttistä. Sekaan paljon sinappia ja huuhdotaan alas oluella.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #16 : 23.11.2006, 02:26:45 »
Niin ja äsken tuli syötyä 'anopin' kalapullia perunan ja friteeratun tomaattikastikkeen kanssa. Hyvää oli!!

Aika montaa asiaa olen kuullut friteerattavan (mm. Skotlannissa Mars-patukoita), mutta nyt kyllä ihan ensimmäistä kertaa törmäsin asiaan, että joku friteeraisi tomaattikastiketta. :mrgreen:

Miten tämä käytännössä onnistuu? Kuumennetaan noin 2,5 litraa uppopaistoöljyä noin 180 celsiusasteeseen, jonka jälkeen sinne humautetaan purkki tomaattikastiketta. Murto-osa sekunnin kuluttua soitetaan paikalle ambulanssi viemään pahoin palovammoja saanut "kokki" sairaalaan ja pelastuslaitos sammuttamaan öljypalon sytyttämää taloa? :wink:

Neiti Q

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #17 : 23.11.2006, 08:55:54 »
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

--- nyt kyllä ihan ensimmäistä kertaa törmäsin asiaan, että joku friteeraisi tomaattikastiketta. :mrgreen:

Miten tämä käytännössä onnistuu?

Samaa pohdin minäkin.

Koska eilinen kanasalaatti oli tosi vaisu, päätin panna tänään paremmaksi. Nyt on kananrinnat valkosipuli-inkivääri-lime-marinadissa odottamassa paistohetkeä. Salaattiin tulee lisäksi vihreä peti, avokadoa, maissia ja basilikaa. Ehkä myös pisaratomaatteja. Kastikkeeksi klassinen suosikkini eli ryytisinapilla, balsamicolla ja sitruunalla maustettu kermaviili. Juomaksi italialaista punaviiniä (lienee sopivan kevyttä salaatin kera; toisaalta nuo happoisat aineet tappaa viinin kuin viinin, ei kannata edes yrittää mitään erityisen hyvää..).

albergina

• Himoreissaaja
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #18 : 23.11.2006, 11:47:49 »
Lainaus käyttäjältä: "Neiti Q"
Lainaus käyttäjältä: "fishbone"

--- nyt kyllä ihan ensimmäistä kertaa törmäsin asiaan, että joku friteeraisi tomaattikastiketta. :mrgreen:

Miten tämä käytännössä onnistuu?

Samaa pohdin minäkin.

Heh, emmä mitään kastiketta rupee öljyyn heittämään, vaan friteerattu tomaattikastike on valmista, suoraan purkista. Ennen Suomessa en oo siihen törmännyt, mutta täällä Espanjassa se on erittäin suosittua ja mäkin olen rakastunut siihen! Sitä syödään useimmiten kylmänä. Piti nyt vielä käydä tarkistamassa lasipurkista sen nimi, mutta on tosiaan "tomate frito" . Että ei sen suurempi salaisuus tai ihme   :D

Swingbream

• Reissaajaguru
    • Profiili
Mita lautasella ?
« Vastaus #19 : 23.11.2006, 12:03:23 »
Heh, emmä mitään kastiketta rupee öljyyn heittämään, vaan friteerattu tomaattikastike on valmista, suoraan purkista. Ennen Suomessa en oo siihen törmännyt, mutta täällä Espanjassa se on erittäin suosittua ja mäkin olen rakastunut siihen! Sitä syödään useimmiten kylmänä. Piti nyt vielä käydä tarkistamassa lasipurkista sen nimi, mutta on tosiaan "tomate frito" . Että ei sen suurempi salaisuus tai ihme   :D

Juu, ehkäpä sitten "friteerattu" ei ole kovin osuva suomennos. "Tomate Frito, eli espanjalainen, usein kylmänä syötävä tomaattikastike" voisi toimia paremmin. Pikaisen googlauksen jälkeen valmistus näyttäisi tapahtuvan paistamalla tomaatteja (murskattuna todennäkoisesti) oliiviöljyssä. Suolaa, etikkaa ja sokeriakin voi lisätä. Kysymyksessä voisi siis olla "espanjalainen paistettu tomaattikastike". Pitääpä kokeilla.