Mitä ihmiset kommentoivat Suomesta?

(Luettu 147644 kertaa)

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #380 : 15.09.2007, 03:34:36 »
Yritin etsiä topikkia "kysy ihan mitä vaan" kun muistelin että jokin sellaisen tapainen täällä olisi ollut, mutta en löytänyt. Joten liitän kysymykseni tänne.

Skotlantilainen pariskunta vieraili Suomessa tänä kesänä, ja muutaman päivän oleskelun jälkeen kysyivät, että miksi pariskunnilla, kuin sinkuillakin, on kaksi "single" peittoa parisängyissä...? Miksei doublepeittoa niinkuin esim. briteissä on tapana..? Kysymys tuli niin puun takaa etten itse osannut oikein mitään vastata, tapa ollut niin itsestäänselvyys aina itselle. No, Skotlantiin paluun jälkeen tämä ko. pariskunta harkitsee nyt vakavasti siirtymistä kahteen peittoon ja kaikki brittiläiset kaverit ensin ihmettelee suuresti käytäntöä, mutta sitten kuitenkin myöntelevät tavan käytännöllisyydelle.

Suomalaistenkaan kavereitten kanssa ei selvää vastausta ole saatu selville. Onko se skandinaavinen omantilanhaku vai mitä? Ehkä siksi Suomessa on niin paljon avioeroja koska ei olla "lähellä" kumppania koko aikaa? Itse, eivätkä ystävänikään, ole päässeet selvään vastaukseen. Löytyisikö siis täältä viisaita teorioita?

Ja jotta vastaisin tuohon kommentointi kysymykseen kanssa, niin sanottakoon mm. että naispuolinen skotti ihmetteli kahtia ulko-ovia kerrostaloissa sekä sälekaihtimien sijaintia ikkunoitten välissä "tuohan on hienoa! ei tarvitse pyyhkiä pölyjä!"
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #381 : 15.09.2007, 07:31:58 »
Lainaus käyttäjältä: "alpakka"

Skotlantilainen pariskunta vieraili Suomessa tänä kesänä, ja muutaman päivän oleskelun jälkeen kysyivät, että miksi pariskunnilla, kuin sinkuillakin, on kaksi "single" peittoa parisängyissä...? Miksei doublepeittoa niinkuin esim. briteissä on tapana..?

Suomalaistenkaan kavereitten kanssa ei selvää vastausta ole saatu selville. Onko se skandinaavinen omantilanhaku vai mitä? Ehkä siksi Suomessa on niin paljon avioeroja koska ei olla "lähellä" kumppania koko aikaa? Itse, eivätkä ystävänikään, ole päässeet selvään vastaukseen. Löytyisikö siis täältä viisaita teorioita?

Kuvittelisi kyseessa olevan lahinna kaytannollisyys, yhdistettyna
pohjoismaiseen "kylmyyteen" ihmissuhteissa ?
Kaikkihan tietavat kuinka yhden, usein viela liian kapean peiton
alla pariskunta on toki toisiaan lahella, pakko olla, silla muutoin
palelet peitotta ja saat sita repia omalle puolellesi alituiseen, ei
auta vaikka yritat tunkea sen ulommaisen sivun oman kanttusi
alle, kylkea kaantaessasi se on taas revitty vaaralle puolelle...

Italiassa kaksi peittoa olisi jo loukkaus kumpaniasi kohtaan.

Muita kaytannollisia ja pohjoismaisia keksintoja olen haikaillut
on astioiden kuivatuskaappi (miten ihmeessa joku jaksaakin
kuivata astiat yksi kerrallaan pyyhkeen kanssa ?)

:?
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #382 : 15.09.2007, 12:20:25 »
Muistan joskus keskustelleeni tuosta peittojutusta Suomessa ja kylla double-peittoa nayttaa Suomessakin kayttavan kohtuullisen moni. Monta kertaa olen taalla Irlannissa kironnut tuota kahden hengen peittoa, kun poikaystava unissaan repii kaiken peiton tai jostain paasee ikavasti kylmaa ilmaa peiton alle. Han jopa loukkaantui heitosta hommata toinen peitto.  :) Kai sita pitaisi hankkia ainakin king size- peitto.

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #383 : 16.09.2007, 00:53:24 »
Tah? 2 single peittoa parisangyssa????  
Mun vanhemmilla on sellaiset suomessa ja ihmettelin miksi ihmeessa ... ei tullut mieleenkaan etta se olis joku yleinen kaytanto.
Singlepeitot on arsyttavia.
Ainakin jos nukkuu toisiinsa kietoutuneina. Tottakai 1 peitto eika mitaan 2 erillista. Noiden singlepeittojen kanssa ei pysty nukkumaan toisiinsakietoutuneina kunnolla niin etta molemmat on peiton alla.
Jos ei double riita parisangyssa niin king size sitten.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

Ainuska

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.myspace.com/ainotska
« Vastaus #384 : 16.09.2007, 05:41:30 »
Tuntuu, että ihmiset tietävät vähän liiankin hyvin Suomesta. "Luin uutisista, että alkoholi on yleisin kuolinsyy Suomessa." Sentään korjasin, että työikäisten aikuisten... "Suomalaiset tunnistaa aina WGT.ssä (eräs goottifestari) mielettömästä humalatilasta"...ai jaa.
nly those who risk going too far can
possibly find out how far one can go.

T.S.Eliot

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #385 : 16.09.2007, 13:53:03 »
Lainaus käyttäjältä: "fuego"
Ainakin jos nukkuu toisiinsa kietoutuneina. Tottakai 1 peitto eika mitaan 2 erillista. Noiden singlepeittojen kanssa ei pysty nukkumaan toisiinsakietoutuneina kunnolla niin etta molemmat on peiton alla.
Jos ei double riita parisangyssa niin king size sitten.

En haluaisi olla ilonpilaaja, mutta on pieni mahdollisuus, ettet enää parinkymmenen vuoden avioliiton jälkeen halua nukkua jokikinen yö lusikka-asennossa rakkaasi kanssa :)

Olen ehdottomasti kahden single-peiton kannattaja. Jos joutuisin taistelemaan peitosta joka yö, päiväsaikainen väsymykseni olisi aivan varmasti suurempi uhka suhteelle kuin erilliset peitot. Otan sanani takaisin heti, jos joskus löydän itseni vielä alkuhuuman jälkeen symbioottisesta yhden peiton suhteesta, siihen asti kannan pohjoismaisen kylmyyteni ylpeänä.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #386 : 16.09.2007, 14:47:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Kapris"

Olen ehdottomasti kahden single-peiton kannattaja. Jos joutuisin taistelemaan peitosta joka yö, päiväsaikainen väsymykseni olisi aivan varmasti suurempi uhka suhteelle kuin erilliset peitot.

Tosiaan, suhteen alkuhuumassahan sitä voi nukkua vaikkapa samassa single-sängyssä ihan tyytyväisenä. Hetken. Mutta sittemmin ei. Voisin kannattaa jopa kahta double-peittoa. Double-peitto on huonosti lämmitetyssä kämpässä yksinäänkin nukkuessa mukavampi kuin nihkeänkokoinen single-peitto.

Yhteinen peitto olisi luultavasti ainakin minulle täydellinen katastrofi jatkuvassa käytössä, oli se sitten double-, king- tai queen size. Minulla on aina kylmä (muutama peitto, villasukat jne), useimmilla muilla ihmisillä ei. Joten joka yö pitäisi itse palella tai toisen hiillostua kuoliaaksi hitaalla tulella.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #387 : 16.09.2007, 17:21:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Mizzoni"

Yhteinen peitto olisi luultavasti ainakin minulle täydellinen katastrofi jatkuvassa käytössä, oli se sitten double-, king- tai queen size. Minulla on aina kylmä (muutama peitto, villasukat jne), useimmilla muilla ihmisillä ei. Joten joka yö pitäisi itse palella tai toisen hiillostua kuoliaaksi hitaalla tulella.

Kokemuksesta voin kertoa, etta yhteisen peiton alla tosiaankin
on hankala tehda kompromisseja, itse en pysty nukkumaan
ellei paljaat varpaat ole peiton ulkopuolella, ja kumppani
nukkuu sukat jalassa, peiton alalaita viela taiteltuna
patjan alle.

Sitapaitsi kaikki nykysangyt ovat jostain syysta tehty
hieman liiian lyhyiksi. Aina saat tarkkaan asetella itsesi
siihen keskelle, ettei roiku varpaat patjankin ulkopuolella
taikka sitten nuppi kolise sangyn paatylaitaan, vaikken ole
edes mitoiltani mikaan koripallohongankolistaja.
Miksei sanky voisi yhta hyvin olla kymmenisen senttia pidempi ?

Kas, siinapa kysymys ?

:D

:?

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #388 : 16.09.2007, 18:22:36 »
Lainaus käyttäjältä: "diokenes"

Sitapaitsi kaikki nykysangyt ovat jostain syysta tehty
hieman liiian lyhyiksi. Aina saat tarkkaan asetella itsesi
siihen keskelle, ettei roiku varpaat patjankin ulkopuolella
taikka sitten nuppi kolise sangyn paatylaitaan, vaikken ole
edes mitoiltani mikaan koripallohongankolistaja.
Miksei sanky voisi yhta hyvin olla kymmenisen senttia pidempi ?

Ongelma ei taida olla nykysängyt vs. vanhan hyvän ajan sängyt, vaan suomalaissängyt verrattuna muun Euroopan sänkyihin. Ne tuppaavat yleensä olemaan juuri nuo ärsyttävät kymmenenen senttiä pohjoismaisia vastineitaan lyhyempiä, joten iloisesti kalisee omakin pääni/varvasosastoni (en myöskään ole mikään koripallohongankolistaja). Iljettävää, en halua nukkuessani kosketella varpaillani sängynpäätyä. Siitä tulee ahdistava olo, ihan kuin nukkuisi häkkisängyssä. Tällä saralla paras näkemäni esitys oli yksi niin lyhyt runkopatjasänky, että jalkani sojottivat puolisäärestä sängyn ulkopuolella takaraivon ollessa kiinni seinässä.

Vastaavasti tosin epäsuomalaissängyt ovat yleensä suokkisisariaan leveämpiä, ainakin keskivertosinkkusängyn osalta sellaiset 10 - 15 cm. Tosin pariskunta sitten yleensä änkee kimpassa 120 tai 140 senttiseen sänkyyn suomessa tyypillisen 160 cm:n sijaan. Mikä logiikka tässäkin on... No ehkä keskivertosuomalaista kitukasvuisempi etelän kansa niissä nukkuu mukavasti.

Miksi suomalaiset tyynyt ovat typerän neliönmuotoisia, eikä Suomessa ole myynnissä hyviä valikoimia meheviä tuplapeittoja?

Miksi espanjalaisista iso osa ei ymmärrä pussilakanoiden autuaaksitekevyyttä?

Miksi ulkkareiden pussilakanoissa ei ole niitä reikiä yläosassa (peitto on ankeaa ujuttaa oikeille paikoilleen)? Miksi on mahdotonta löytää 100% puuvillaa olevia lakanoita? Tekokuitu ei tunnu yhtä mukavalta, on jotenkin kalseaa.

Miksi useimmissa hotelleissa survotaan peite ja lakana jalkopäästä patjan alle? Varsinainen vitsaus viimeisillä voimillaan rahjustaa sänkyynsä ja todeta, että voihan prkl, ylös tästä on noustava lakanoita nyhtämään. Ja sama toistuu päivittäin yli-innokkaan siivoojan toimesta. (Jos siis on syystä x, y tai z panostanut roposiaan hotellimajoitukseen, hostelleissahan saa yleensä rypeä lakanoineen ihan miten huvittaa.)

--

Edit: Selvennyksenä, ihminen se olen minäkin vaikka suomeksi kommentoin suomalaisia/suomalaisuutta/Suomea. Eli ihan oikean otsikon alla liikutaan, eikös juu.  :D

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #389 : 16.09.2007, 18:30:32 »

Ongelma ei taida olla nykysängyt vs. vanhan hyvän ajan sängyt, vaan suomalaissängyt verrattuna muun Euroopan sankyihin.

En toki kaipaa vanhan ajan sankyja ollenskaan.

Keskiajalta lahtienhan pedin pituus on kasvanut kasvamistaan,
1500-luvulla nukuttiin puolimakaavassa asennossa, paan ollessa
reilusti muuta ruhoa ylempana, muutoin uskottiin sielun karkaavan
yon ajaksi manalan maille.

Mutta 210 cm olisi ihan passeli mitta, sopisi vaikka vahan kaantyillakin
yon aikana.
Muista harrastuksista nyt puhumattakaan...

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #390 : 16.09.2007, 18:52:11 »
Lainaus käyttäjältä: "diokenes"
Keskiajalta lahtienhan pedin pituus on kasvanut kasvamistaan, 1500-luvulla nukuttiin puolimakaavassa asennossa, paan ollessa reilusti muuta ruhoa ylempana, muutoin uskottiin sielun karkaavan yon ajaksi manalan maille.

Tässä on havaittavissa juopa "meidän" ja "teidän" välillä: takavuosien herrasväen lyhyet sängyt on topattu tyynyillä mukavan puoli-istuma-asennon aikaansaamiseksi, mutta samaisten museoiden palvelijainhuoneissa röhnöttää yleensä ihan peruspitkä sängynrohjake. Onko se uudempaa tuotantoa (ei kai sillä palvelijanhuoneen kalustuksella niin väliä, ajattelee ahnas museonomistaja) vai kenties alemman kastin kansalaisten sielun mahdollinen karkailu ei juurikaan ketään jaksanut kiinnostaa? Tyynytkin saattoivat olla kalliita, tai ehkä ei sentään. Voihan niihin survoa heinää tai olkia tai mitälie. Hmm. Tämä mieltäni kalvaa.

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #391 : 16.09.2007, 19:22:34 »

Miksi ulkkareiden pussilakanoissa ei ole niitä reikiä yläosassa (peitto on ankeaa ujuttaa oikeille paikoilleen)?

Itsekin tuskailin asian kanssa ennen kuin kämppis äidillisesti opasti; Käännä pussilakana väärinpäin, käsivarret "reikäpäästä" sisälle, peiton kulmista kiinni ja humpsauta ympäri. Monet ärräpäät on jääny lausumatta tämän tekniikan ansiosta.
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
« Vastaus #392 : 16.09.2007, 20:36:36 »

Miksi ulkkareiden pussilakanoissa ei ole niitä reikiä yläosassa (peitto on ankeaa ujuttaa oikeille paikoilleen)?

Ja miksi itäisemmässä Euroopassa on pussilakanoissa useasti reikä keskellä niin, että molemmat päät joutuu tunkemaan erikseen? (ärsyttävää ja vaikeaa.)
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #393 : 16.09.2007, 21:45:13 »
Lainaus käyttäjältä: "alpakka"

Itsekin tuskailin asian kanssa ennen kuin kämppis äidillisesti opasti; Käännä pussilakana väärinpäin, käsivarret "reikäpäästä" sisälle, peiton kulmista kiinni ja humpsauta ympäri.

Tuota olen nähnyt joidenkin reippaiden ihmisten tekevän, mutta itse olen valitettavasti hilveän laiska kotitöiden suhteen. Tuntuu jotenkin suhteettoman vaivalloiselta kääntää se lakana ympäri :oops: .

Pocahontas_

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #394 : 18.09.2007, 20:53:52 »
Lainaus käyttäjältä: "Strange Little Girl"
Ruotsalainen ystavani kyseli, etta onko totta etta kaikki suomalaiset kulkevat puukko taskussa? Kuulemma Ruotsissa on valloillaan yleinen uskomus, etta suomalaiset viettavat iltansa paikallisessa pubissa puukkotappelussa. Mutta etta minulla ei ollut puukkoa? Olinko varmasti suomalainen?

Tämän stereotyypin olen minäkin ruotsalaisilta kuullut. Mitäs kysyin...   :roll:

Nykyään joka kadunmies tietää yhden asian Suomesta ja se on Lordi.
Kun musiikista puhutaan niin Suomessa ei odoteta soittavan tai kuuntelevan muuta kuin heviä ja rockia. Epäileviä katseita kun kerron kuuntelevani lattareita... Parempi kun ei kerrota tangomarkkinoista, saadaan hullunmaine lopullisesti  :lol:  

Taidanpa lähteä puukkoa teroittamaan... heh
Hulluksi tulemisen tunne on yleensä merkki siitä että on tulossa järkiinsä-

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #395 : 18.09.2007, 21:31:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Pocahontas_"

Kun musiikista puhutaan niin Suomessa ei odoteta soittavan tai kuuntelevan muuta kuin heviä ja rockia. Epäileviä katseita kun kerron kuuntelevani lattareita... Parempi kun ei kerrota tangomarkkinoista, saadaan hullunmaine lopullisesti  :lol:  

Ja sitten taas toisaalta. Olen tavannut ulkomailla monta lähinnä nuorta / nuorehkoa ihmistä, jotka ovat kiinnostuneet Suomesta metallimusiikin takia. Jos eivät olisi kuulleet HIMiä, Nightwishiä, Apocalypticaa tai The Rasmusta (no se ei taida olla metallia, sorry), eivät luultavasti välittäisi tästä syrjäisestä Euroopan kolkasta pätkän vertaa. Nyt moni on sentään vaivautunut katsomaan kartasta, missä kohtaa se oikein on, ja olen kuullut, että yllättävän moni on jopa tullut käymään, vaihtoon tai muuten vain opiskelemaan.

En minäkään tiedä Ruotsista paljon muuta kuin ABBAn, kuninkaalliset ja Ikean. Ja sen, että yrittävät joka käänteessä pölliä meiltä kunnian saunasta ja lihapullista. Ja kaikkihan tietävät Carola Häggqvistin ja Ace of Basen  :lol: Häpeätahransa kullakin.

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #396 : 10.11.2007, 21:51:05 »
Tänään tuli galicialainen tyttö kertomaan, että oli asunut Helsingin lähellä vuoden. Kohokohta oli tietty se, että tämä Helsingin lähellä oleva kylä oli nimeltään Koria... Tämän tytön kaveri oli sitten käynyt moikkaamassa tätä Helsingin lähellä asustellutta tyttöstä ja käynyt kylässä nimeltä Porvoo... Yritin sitten vähän oikaista, että harvemmin Korian sanotaan olevan lähellä Helsinkiä eikä Porvoo nyt oikeastaan ole kylä.

ja tällai sivumenne sanottuna galicialaisten juhla oli tulineen päivineen kyllä oikein kiva ja hilpeä, mutta nuo tollaiset älynväläystiedoniskut ei nyt oikein napanneet.

Mizzoni

• Vieras
« Vastaus #397 : 10.11.2007, 23:02:21 »
Lainaus käyttäjältä: "andr"
ja käynyt kylässä nimeltä Porvoo... Yritin sitten vähän oikaista, että harvemmin Korian sanotaan olevan lähellä Helsinkiä eikä Porvoo nyt oikeastaan ole kylä.

Kyllä ehkä itsekin espanjaksi sanoisin, että Porvoo on pueblo eli se kylä. Hmm?

andr

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #398 : 11.11.2007, 00:31:40 »
Juu mut toisaalta kylä voi olla kyllä paljon Porvoota pienempi. Vastaavasti löytyy myös Porvoon kokoisia kapunkeja, vaikka siis pieniä ovatkin.

Kexie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #399 : 11.11.2007, 17:57:24 »
Kesällä 2006 kaikki kommentoivat Balkanin suunnassa että "aha, Finland, Lordi (hymyä). Suomalaisesta musiikista saa siis aina välillä palautetta. Myös Nokia tunnetaan kaikkialla. Ja Suomessa on niin kylmää, Helsingissäkin tyyliin Poroja... Joistain kikkelis kokkelis tai vastaavaa hokemaa hokevista kaupusteluista en juuri tykkää. Jotain vastaavaa on saanut kuulla ihan Intiassa asti, Suomalaiset matkailijat näköjään opettaa mitä kummallisempia asioita.