Pahin/Paras kielimoka?

(Luettu 103979 kertaa)

Pocahontas

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Pahin/Paras kielimoka?
« Vastaus #220 : 25.02.2011, 13:48:26 »
Ok, tämä ei ole omakohtaista kokemusta, mutta niin riemastuttava video kielimokista, että halusin jakaa. Voi olla monelle tuttu..

http://www.youtube.com/watch?v=5cP0cuQUJ7I
Up Where We Belong

sunshineen

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #221 : 01.08.2011, 05:12:40 »
Kielimokia on tullut matkan varrella vaikka kuinka paljon. Viimeisin tuli Sarajevossa, kun tokaisin suomeksi "aivan" erään ranskalaisen pitkän selostuksen jälkeen. Joskus tulee sekoitettua ruotsia, saksaa ja englantia jopa samassa lauseessa. On se ihme, kun toiset ei ymmärrä minun selostuksia.  ::)

Pahin kielimoka on kuitenkin tullut Suomessa. Opponoin koulussa opinnäytetyötä, jonka aiheena oli sukupolvenvaihdos yrityksissä. Ihmettelin miksi kaikki läsnäolijat hirnuivat opponointini ajan, vaikka aihe oli mitä tylsin. Lopulta sain kuulla, että olin selittänyt koko ajan sukupuolenvaihdoksista. :D

Expat

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #222 : 02.08.2011, 12:07:53 »
Tilasin kaasullista kivennäisvettä New Orleansissa seuraavasti: "May I have water with gas, please?". Tarjoilija katsoi hieman pitkään "Water with G A S! What is it?". :D

Seuraavalla kerralla osasin jo tilata sparkling wateria. ;)

raven

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #223 : 06.08.2011, 20:24:43 »
Tilasin kaasullista kivennäisvettä New Orleansissa seuraavasti: "May I have water with gas, please?". Tarjoilija katsoi hieman pitkään "Water with G A S! What is it?". :D

Seuraavalla kerralla osasin jo tilata sparkling wateria. ;)

No itse saattaisin tehdä saman virheen, saksaksi kun vettä saa "mit/ohne Gas".
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

Saya

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #224 : 10.08.2011, 20:08:33 »
Parhaimmat "kielimokani" ovat itse asiassa olleet enemmänkin vapaita suomennoksia. Käännän vapaasti irlantilaisten työkavereideni lausahduksia huonommin englantia osaavalle kaverilleni, joten: "Can you give me a hand?" = "Anna sille käsi!" ja "Are you having a good night?" = "Hyvää yötä!" Saamme hieman kummastuneita katseita aina revetessämme käännöksille.

Pikkuinen moka tuli jutellessa pomon kanssa Suomen talvesta, kun sanoin, että pakkasta on usein "minus fifty", vaikka toki tarkoitin "minus fifteen"... Tämän sain kuitenkin onneksi pikaisesti korjattua :D

Olen myös saanut palautetta siitä, että me suomalaiset emme osaa lausui V ja W kirjaimia oikein...
"I'm glad to be returning, but sad to have to go"

Kristanna

• Reissaaja
    • Profiili
    • Blog
« Vastaus #225 : 20.08.2011, 19:38:34 »
Tässä toista 11 tunnin työpäivää viimeistelen ja mikäs sen hienompaa ku nauraa vedet silmissä ja vatsalihakset kipeinä näitä kielimokia.

Itse mokasin hienosti, kun halusin Espanjassa kämppikselleni leipoa maustekakun. Selitin siinä sitten, että "hoy voy a hacer caca!" Kämppis siihen heitti, et hieno juttu et vatsa toimii. Vasta siinä vaiheessa tajusin, et olin juuri kertonut leipovani/vääntäväni kakan. Kovin meni cacat ja kakut sekaisin. Ja tuota naurettiin kauan!

Toinen tapahtui vaihto-oppilasvuotena Madridissa yliopiston kahvilassa. Brittiystäväni kysyy n. minuuttia ennen tiskille menoa mitä otan. Vastaan, että "café con leche y bollo" (amitokahvi ja pulla). Kaveri ihmettelee et täh, haluat kahvia ja k***ää? Saatiin hyvät naurut. Noh, tämä tyttö otti, lähti ja pyysi kahvilan myyjältä "Café con leche y bollo, por favor? Olisitte nähneet sen myyjän ilmeen! Tämän jälkeen hän kohteliaasti kysyi, mistä olen kotoisin. :) Ja ei siinä mitn, mut näytän aivan espanjalaiselta ruskeine hiuksineni ja silmineni.  :P

Nämä nyt tulivat ensimmäiseksi mieleen, mut näitä on miljoonia. :)

ahamppu

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #226 : 06.11.2011, 15:30:59 »
en tieda miksi, mutta jostain syysta joudun aina miettimaan kahdesti sanotaanko jonkun aivastaessa "bless you" vai "pleasure" :)

tanaan juuri toissa annoin asiakkaalle viiden euron avainpantin takaisin ja sanoin "here is your wife back..."
www.annalavida.com - unelmia ja ulkomaita

eleanora

• Vieras
« Vastaus #227 : 11.11.2011, 23:58:29 »
Pyysin kaupasta pussia ja jotenkin päässäni sovelsin sen väärin ja pyysin pillua. Hän jopa ymmärsi antaa pussin ennen kuin kerkesin sopertamaan "sorry, i need just a bag".

Ehkä paskin ja parhain samaan aikaan.

fuego

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • USAn Suomalaisten Foorumi
« Vastaus #228 : 13.11.2011, 04:47:20 »
ahamppu, vaihtoehto englanninkielisissa maissa tuolle aivastamisen jalkeiselle bless you:lle: gesundheit. Saksalainen sana, lausuen saksalaisittain. OK seka USAssa etta UK:ssa ym.
Mua henkilokohtaisesti arsyttaa tuo aivastamisen jalkeinen bless you. En ma halua kenenkaan siunauksia mistaan syysta, oli sitten kyse aivastamisesta tai jostain muusta, kiitos vaan. Gesundheit on parempi, 'terveydeksi', eika sisalla mitaan ihmeen jumalallisia siunauksia tai niiden jaanteita.
If a man is from Texas, he'll tell you. If he's not, why embarrass him by asking?
- John Gunther

tammineN

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #229 : 14.11.2011, 16:20:01 »
ahamppu, vaihtoehto englanninkielisissa maissa tuolle aivastamisen jalkeiselle bless you:lle: gesundheit. Saksalainen sana, lausuen saksalaisittain. OK seka USAssa etta UK:ssa ym.
Mua henkilokohtaisesti arsyttaa tuo aivastamisen jalkeinen bless you. En ma halua kenenkaan siunauksia mistaan syysta, oli sitten kyse aivastamisesta tai jostain muusta, kiitos vaan. Gesundheit on parempi, 'terveydeksi', eika sisalla mitaan ihmeen jumalallisia siunauksia tai niiden jaanteita.
Hah, mä käytän Ranskassakin tuota gesundheitia. Saksanopinnoista on jo vuosia, mutta jotenkin tuo on niin selkäytimessä ja vastaavasti ranskalainen à tes souhaits / à vos souhaits tuntuu vaivalloiselta kaikkine teitittelykysymyksineen.
"Ceux qui savent où ils vont ne vont jamais bien loin." - Napoléon

Tunkki

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #230 : 19.11.2011, 23:55:55 »
Tässä toista 11 tunnin työpäivää viimeistelen ja mikäs sen hienompaa ku nauraa vedet silmissä ja vatsalihakset kipeinä näitä kielimokia.

Uskoisin, että työnantajasi riistää sinua. Suomessa on työaikalaki.

mummula

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #231 : 20.11.2011, 22:31:02 »
Entäpä jos ollaan yrittäjiä ;)

Tunkki

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #232 : 20.11.2011, 22:53:48 »
Entäpä jos ollaan yrittäjiä ;)

Niin, 11-tuntiset päivät selittyisivät kyllä sillä, että lueskelee vedet silmissä foorumia eikä tee tuottoisaa työtä.

Hanubongari

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #233 : 07.01.2012, 00:56:31 »
Muistan Vancouverin saarella kun Victoriassa vuokrasimme autoa. Yritin toimistolla kysellä onko suurimmilla teillä siellä mitään tietulleja käyttäen sanaa tax. Tämä kertoili suurinpiirtein hintaa ja minä olin paskantaa housuun ja katsoin työntekijää ihan o.O Vähän aikaan siinä kumpikin änkytti, kunnes tajusin mistä hän minulle hinnan määritteli. Vaihdoin sanaa ja löytyihän se yhteinen kieli :D

shiia

• Vieras
« Vastaus #234 : 12.01.2012, 00:13:31 »
Onhan noita mokia käynyt, päällimäisenä tulee mieleen, kun kaverin piti tilata chocolat viennois(kaakao kermavaahdolla), hän sanoi vahingossa chocolat chinois(chinois=kiinalainen) ja baarimikko ymmärsi vielä senkin joksikin alkoholilliseksi drinkiksi, jonka kaverini sitten olisi halunnut kaakaon kanssa :D
« Viimeksi muokattu: 12.01.2012, 00:15:05 kirjoittanut shiia »

Ottawainen

• Vieras
« Vastaus #235 : 12.01.2012, 13:38:23 »
Näitä on aika paljon varsinkin kielikurssi- ja vaihtariajoilta, mutta tämä mieleentullut on ihan Suomesta. Olin juuri palannut Kanadasta kotiin ja tietenkin ajattelin kaiken vielä englanniksi ja reagoin tilanteisiin englanniksi. Menin sitten Tiimariin ja puhuin puhelimeen, suomea, ja ostin suomenkielisen kirjan ja menin kassalle. Siinä vaiheessa sanoin vielä selvällä suomella "Moi". No, myyjä sitten kysyi että haluanko muovikassin. En kuullut, joten reagoin tietenkin heti että "Sorry?". Sitten myyjä alkoi lagaamaan ja mä punastuin ihan hirveesti. "Woud you like a plastic bag?" hän sitten kysäisi vähän ihmeissään. Mua hävetti ihan hirveesti, olinhan alkuun tullut kauppaan ja puhunut ihan normaalisti suomea puhelimeen ja sitten kun pääsin kassalla niin "en enää osannutkaan suomea". Sopersin sitten että "Yes, please..." kun en kehdannut taas vaihtaa takaisin suomeen siinä vaiheessa. Kiitinkin vielä englanniksi, jotten vaikuttaisi yhtään oudommalta. Siinä Tiimarissa ei ole tullut enää käytyä. Myöhemmin tuolle on kyllä tullut naureskeltua useaan otteeseen.

Parhaat jutut onkin juuri käyneet juuri noin että Kanadassa on tullut reagoitua suomeksi ja Suomessa englanniksi kun aivot ja suu on ristiriidassa keskenään! Vaihtarit on alussa ja lopussa kyllä sellasia lässyttäjiä että huhhuh. :)

Edmundo

• Moderaattori
  • Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #236 : 12.01.2012, 17:45:48 »
Njoo, kyllä Suomeen palattuaan menee joskus tosiaan kielet ristiin, varsinkin pienessä maistissa. Joskus baarista kotiin palatessa on aluksi selittänyt taksikuskille suomea, mutta loppumatkasta unohtanut missä sitä onkaan ja antanut tarkempia ajo-ohjeita englanniksi.

ffflame

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #237 : 14.01.2012, 00:27:02 »
Wienissä vihtyisässä beislissä italialainen mies kysyi tarjoilijalta onko tämä paikallisia: are you an ostrich?
Jokainen meistä elää omassa päässään  - Pasi Ilmari Jääskeläinen

sosuli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #238 : 15.01.2012, 21:51:58 »
Töissä ollessani eräs venäläinen neiti halusi tietää, että mitä keittoa noutopöydässä on.
Ei varmasti kuulosta kovin hauskalta, mutta tuli kyllä revettyä ihan kunnolla, kun tajusin miksi naisella oli niin hämmentynyt ja kauhistunut ilme.  ;D Taisi nimittäin luulla, että meillä pea soupin sijasta tarjoillaan pee souppia ::)

Checkin85

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #239 : 15.01.2012, 22:45:06 »
Ensimmäisiä kertoja Ruotissa matkustettuani ja pitkään aikaan ulkomailla muutenkin:
En oikein tiennyt Mcdonaldsissa tilatessa puhunko Ruotsiksi vai Englanniksi. Tuli sitten kahta big macia tilatessa änkytettyä jotain " twu..tuu pik mäk.."....." joo, tack "  ;D

Eipä siinä, kieli paranee vain puhumalla :)