Hostellien/Hotellien varaaminen etukäteen

(Luettu 23867 kertaa)

dronttiedward

• Aloittelija
    • Profiili
« : 13.12.2006, 13:31:30 »
Elikkäs, olisin lähdössä ekalle reililleni ens heinä/elokuussa eli ruhkaisimpaan lomailuaikaan.
Kaipaisin mielipiteitä ja kokemuksia, miten majapaikan metsästys on teillä onnistunut, varsinkin turistien kansoittamissa (länsi- ja etelä-euroopan) kaupungeissa? Ootteko varannu kaiken mahdollisen etukäteen vai jättäny tilaa improvisoinnille (joka mielestäni kuulostaa mukavammalta vaihtoehdolta)?
Matkustan poikaystäväni kanssa ja ehtona on, että päästäisiin samaan huoneeseen/sänkyyn nukkumaan.

Shaon

• Tosireissaaja
    • MSN Messenger  - Sla__88@hotmail.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/Shaon3/blog/
    • Sähköposti
« Vastaus #1 : 13.12.2006, 16:09:06 »
Itse olin kesäkuussa reilaamassa, mutta kaverini menivät heinäkuussa ja eivät he ainakaan kertaakaan varanneet etukäteen.. Kyllä hostellin/hotellin aina jostain löytää jos ei vain keskellä yötä ole sitä etsimässä..
There is a difference between living and being alive-

Nothing is as soft as water. Yet, who can withstand the raging flood?

kivi

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 13.12.2006, 23:14:42 »
Olin elokuussa 2006 reilaamassa Itäisessä Euroopassa+Italia, ja kyllä oli ruuhkaa tosi paljon! Olimme varanneet etukäteen matkakumppanin kanssa suurimman osan yöpaikoista, eli olimme suunnitelleet reitinkin melko tarkkaan. Välillä oli kuitenkin aukkoja, jotka mahdollistivat jouston ja pelivaran: esim. varattuna oli alunperin 5 päivää Budassa (peruttiin viimeinen yö paikan päällä), sitten 6 päivän aukko jona aikana kävimme Sarajevossa (juna-asemalla jaettiin hostellimainoksia->sinne) ja Splitissä (yöpaikka bussiaseman tyrkkyriltä), ja sitten Ljubljanasta oli taas etukäteen varattu 4 yötä... Eli suunnittelimme reissuamme sopivasti vielä matkan päällä, mutta must-kohteet olivat etukäteen varattu. Mielestäni tämä oli järkevää, sillä a)paikkoja ei ollut helppo löytää paikan päältä b) meillä oli joka tapauksessa matka suunniteltu etukäteen c) sai rauhassa kotona vertailla hostellihintoja ym. eikä siis tarvinnut ottaa sitä kalleinta, mikä sattui jäljellä olemaan d) sai olla ihan varma, että pääsee just sinne minne haluaa, ei tarvitse väsyneenä lähteä naapurikaupunkiin etsimään yösijaa.

Shippy

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - eerotuomari@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #3 : 16.01.2007, 18:14:03 »
Kyllähän se tietyissä tilanteissa vitutusta vähentää ku uuteen maahan tulet ja onkin jo yöpaikka varattuna mukavasti siinä aseman kupeessa, mutta aivan varmasti pärjää vaikkei mitään etukäteen varailisikaan.
Ja usein jos et johonkin hostelliin mahdu, ottaa henkilökunta selvää puhelimitse mihin vois vaikka mahtuakkin!
aikki hauska elämässä on joko laitonta, moraalitonta tai lihottaa..

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • http://my.opera.com/PetraJii/albums/
« Vastaus #4 : 16.01.2007, 18:23:12 »
Syyskuussa D-vyöhykkeellä ja Sloveniassa ei varailtu juuri mitään.
Ljubljanassa meinasi tehdä tiukkaa kun siellä olikin joku häppeninki ja siksi hostellit aika piukassa. Mutta turisti-infosta osattiin neuvoa sinne missä vielä tilaa oli.

Jos ihan tosi myöhään on vasta kaupunkiin saapumassa niin sitten suosittelen kyllä varaamista etukäteen.
t's enough for this wide-eyed wanderer
That we got this far

wilu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 18.01.2007, 16:07:15 »
Itse olen ainakin sen verran mukavuudenhaluinen, että majoitus pitäisi melkein aina olla uuteen paikkaan saapuessa valmiina odottamassa, jos ei ole sitten suunnitelmissa majoittua jossain muualla kuin hostellissa. Kesällä high seasonin aikaa ei todellakaan kiinnosta jossain 30ºC lämmössä rinkka selässä lähteä ravaamaan pitkin kyliä ja päätyä johonkin räkäiseen loukkuun kaupungin toisella laidalla ja maksaa siitä vielä samaa hintaa kuin kaupungin parhaasta hostellista. Jos on selvillä, mihin seuraavaksi tahtoo niin kyllä minä ainakin suosittelen etukäteen varaamista, jos suinkin vain mahdollista.

Sanoisinpa, että kun tietää parikin päivää aikaisemmin, minne on matkalla niin vielä löytyy high seasoninkin aikaan varsinkin isoimmista kaupungeista valinnanvaraa hostelleja varaillessa, eikä tarvitse tyytyä siihen kalleimpaan ja ominaisuuksiltaan ikävimpään vaihtoehtoon. Viime kesän reissulla Saksa-Itävalta-Sveitsi akselilla tuli kaikki hostellit varailtua Hostelbookersin kautta etukäteen edellisestä kaupungista/kylästä, jos ei sitten tullut omasta tahdosta päädyttyä taivas alla nukkumiseen.

Viikonloput ja suuremmat häppeningit kannattaa tosin ottaa aina huomioon, koska silloin on yleensä hostelleissakin ruuhkaisinta.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 18.01.2007, 17:58:08 »
Silkkaa mukavuudenhaluani olen tähän asti aina varannut majapaikat etukäteen, paitsi leirintäalueilla yövyttäessä.

Samallahan nuo varaa kun etsii ne netistä. Ja samalla pystyy etukäteen tiedustelemaan ympäristöä, tavallaan menen aina "tuttuun paikkaan". Onpahan sitten varma, että paikka on auki ja olemassa.

Seuraavalla reppuselkämatkalla saatan tehdä toisin ja kuljeskella mielihalujen mukaan ilman tarkaa suunnitelmaa. Molempi parempi :? , ainakin sesongin ulkopuolella.

Pörriäinen

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 18.01.2007, 18:57:50 »
Meillä oli reilimatkalla suurin osa paikoista varattuna jo etukäteen. Olimme liikenteessä kesäkuussa, eli ei siis pahimpaan ruuhka-aikaan. Mukavaa oli mennä varmaan paikkaan varmoilla hinnoilla. Osa varattiin jo Suomessa, mutta matkan edetessä sitten varailtiin lisää netistä. Varsinkin viikonloppuisin voi olla hankalaa löytää suosituissa paikoissa hostellia. Amsterdam oli esimerkiksi hyvin täynnä, koska olimme siellä viikonloppuna. Kaikki halvimmat paikat oli varattu jo etukäteen ihan täyteen... Mutta niistäkin paikoista missä ei ollut varausta etukäteen niin aina nukkumapaikka saatiin. Välillä kyllä piti juosta useampi paikka läpi.

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 18.01.2007, 21:30:46 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"

Samallahan nuo varaa kun etsii ne netistä. Ja samalla pystyy etukäteen tiedustelemaan ympäristöä, tavallaan menen aina "tuttuun paikkaan". Onpahan sitten varma, että paikka on auki ja olemassa.

Ymmärrän logiikan, mutta silti kummastelen sitä. Kyllä ei minusta mitenkään saa kunnollista kuvaa jostain kälyisestä nettisivusta, kyllä semmoisella saadaan melkonen murjukin näyttämään hienolta. Ja luetellaan hienot facilities jotka tosiasiassa voivatkin olla ihan jotain muuta?

Niin silläkö ei varmistu että paikka on auki ja olemassa jos lampsii paikan päällä sisään ja toteaa asian?

Kyllä minä reilillä koin ottavani p***aläjähostelliin joutumisessa paljon suuremman riskin niinä kertoina kun olin buukannut sen valmiiksi kuin silloin kun sain itse valita mukavimman oloisen livenä. Käytiin kattomassa huone ja päätettiin jäädäänkö. Yleensä aina jäätiin, koska ei oltu todellakaan mitään turhan tarkkoja..

Mutta yhä olen sitä mieltä että varaamisessa pitää olla tietämys siitä onko high season (kuten aloittaja kertoo), onko kaupungissa jotain erikoista häppeninkiä ja kannattaa olla ajoissa aamulla/päivällä mestoilla. Jos tulee väsyneenä illalla koko päivän reissattuaan, on paras kaatua suoraan sänkyyn. Ja silloin oli meillä ainakin jo ihan se ja sama millaisessa hostellissa se sänky sijaitsi
 :lol:
That we got this far

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 18.01.2007, 22:05:27 »
Lainaus käyttäjältä: "PetraJii"
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"

Ymmärrän logiikan, mutta silti kummastelen sitä. Kyllä ei minusta mitenkään saa kunnollista kuvaa jostain kälyisestä nettisivusta, kyllä semmoisella saadaan melkonen murjukin näyttämään hienolta. Ja luetellaan hienot facilities jotka tosiasiassa voivatkin olla ihan jotain muuta?

Niin silläkö ei varmistu että paikka on auki ja olemassa jos lampsii paikan päällä sisään ja toteaa asian?

Kyllä minä reilillä koin ottavani p***aläjähostelliin joutumisessa paljon suuremman riskin niinä kertoina kun olin buukannut sen valmiiksi kuin silloin kun sain itse valita mukavimman oloisen livenä. Käytiin kattomassa huone ja päätettiin jäädäänkö. Yleensä aina jäätiin, koska ei oltu todellakaan mitään turhan tarkkoja..

Minä olen huono ymmärtämään logiikkaa :D , mutta selvitänpä vähän kantaani, kirjoitin taas kerran hieman epätäsmällisesti. Tarkoitin tuolla ympäristöllä majapaikan ympäristöä, eli tuolla toimintatavalla pystyy selvittämään itselleen etukäteen kulmat ja mitä sieltä löytyy. Netistä löytää käyttäjien palautettakin majapaikoista, jos ehtii ja viitsii selvittää, sillä minimoi riskit.

Kerran on käynyt niinkin, että paikka ei vastannut luvattua, mutta otettava/oltava oli, Roomassa uutta paavia juhlivien seassa ei ollut varaa valita. En muuten jättänyt tippiä... Yleensä ennalta varatut paikat ovat olleet ok.

Toki sisään lampsimalla selviää, onko paikka auki. Mutta jos se on kiinni, pitää lampsia seuraavaan paikkaan ehkä useampikin askel. Syvältä, jos on väsynyt.

Tähän toki vaikuttaa matkustustapa, yleensä olen kaupunkilomaillut asuen ainakin lähes koko matkan samassa paikassa, eli halvassa hotellissa tai B&B:ssä.

wilu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 18.01.2007, 22:39:08 »
Kyllä minäkin väittäisin, että internetin avustuksella on mahdollista selvittää hyvin pitkälti millainen murju paikan päällä odottaa ja omalla kohdallani en ole kertaakaan vielä joutunut pettymään internetistä saamani tiedon perusteella varaamaan hostelliin. Sen sijaan Wienissä kävi niin, että jouduimme varaamaan viime tingassa internetissä hieman parjatun hostellin ja ajattelimme kokeilla onneamme ja niinhän siellä perillä odottikin kenties surkein hostelli, jossa olen koskaan majoittunut ja niin sitä sitten kirottiin, ettei uskottu netistä luettuja arvosteluja.  :wink:

Eli kyllä itse ainakin otan mieluummin sen riskin, että luotan esimerkiksi sadan ihmisen arvioimaan hostelliin kuin lähden tallustamaan pitkin kaupunkia vailla suuntaa, kun ne hostellit vielä harvemmin ovat samalle kadulle sijoittuneet.  :P Itse vielä, kun matkustan ilman vakituisia tuloja niin maksan hyvin mielelläni siitä hostellihuoneesta sen 10 euroa kuin 20 euroa, mutta isommalla budjetilla liikenteessä olevalle tämä talouspuoli tietysti saattaakin olla toissijainen asia. Kukin kuitenkin tavallaan...

Ja sitten vielä muutama linkki, josta näitä arvosteluja voi lueskella ja myös varailuja suoritella.

http://www.hostelbookers.com/
http://www.hostelworld.com/
http://www.hostelz.com/
http://www.pallontallaajat.net/pt2/majoitusvinkit.php

Siinä omat suosikkini, mutta näitähän tietysti on netti täynnä.

londi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 18.01.2007, 22:48:31 »
olis toi hostellin varaaminen piakkoin tiedossa joten mitä kyseistä linkkiä suosittelisit eniten...? joo tyhmä kysymys mut pelottaa toi netin kautta varaaminen ettei häviä kaikkia rahat tililtä....ja aikasempaa kokemusta ei oo....

wilu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 18.01.2007, 23:11:03 »
Lainaus käyttäjältä: "londi"
olis toi hostellin varaaminen piakkoin tiedossa joten mitä kyseistä linkkiä suosittelisit eniten...? joo tyhmä kysymys mut pelottaa toi netin kautta varaaminen ettei häviä kaikkia rahat tililtä....ja aikasempaa kokemusta ei oo....

Hostelbookersilla olen tähän asti omat varaukseni muistaakseni hoitanut, eikä ongelmia ole ilmennyt. Varmasti Hostelworldikin yhtä luotettava, mutta itse olen tottunut Hostelbookersiin ja Hostelbookers ei myöskään peri varausmaksuja. Varausvaiheessa veloitetaan ainoastaan 10% loppusummasta oleva maksu ja loppuosa sitten maksetaan hostelillla. Varauksen jälkeen pystyt printtailemaan vielä sivun johon kaikki tiedot tulee varausnumeroineen ja perillä hostellilla ei tarvitse muuta kuin lappusta esittää niin asiat järjestyy, tai ainakin minulla aina ovat järjestyneet.  :wink: Muistaakseni lähettävät vielä sähköpostiinkin vahvistuksen tietoineen päivineen, joten mustaa valkoisella kyllä löytyy sitten varauksen tekemisen jälkeen.

londi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 18.01.2007, 23:48:58 »
kiitän tiedoista...ehkäpä kandee varata sit sitä kautta....;) alottelija kun on näissä hommissa ni kaikkii tuntuu jännittävän...:) hei ja nii muute et onko sulla ollu visa electronin(osuuspankin) kans ongelmii varatessa vai omistatko jonku muun kortin...?

londi

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 19.01.2007, 02:13:32 »
onko kukaa muute varannu tän linkin kautta majotusta

www.travel-library.com ??

jos kokemusta löytyy ni antaakahan palautetta kiitos...:) Esim.hyvät ja huonot puolet...

wilu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 19.01.2007, 08:31:24 »
Lainaus käyttäjältä: "londi"
kiitän tiedoista...ehkäpä kandee varata sit sitä kautta....;) alottelija kun on näissä hommissa ni kaikkii tuntuu jännittävän...:) hei ja nii muute et onko sulla ollu visa electronin(osuuspankin) kans ongelmii varatessa vai omistatko jonku muun kortin...?

Osuuspankin Visa Electronilla en ole saanut Hostelbookersilla varatuksi, mutta sen sijaan kaverin Nordean samaisella kortilla varaus onnistui. Joutunut yleensä turvautumaan jonkun tutun Visa-korttiin. Muista varauspalveluista en tiedä, miten suhtautuvat OP:n Electroniin, mutta vielä en ole missään internetpalvelussa OP:n Electronia saanut toimimaan, joten suhtaudun melko epäilevästi. Sitten jos luottokortit muodostuvat niin monien hostellien omilta internetsivuiltakin on mahdollisuus suoritella varauksia monesti vielä ilman luottokorttititietoja tai sitten lähettää suoraan vaikkapa sähköpostia.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #16 : 19.01.2007, 09:41:47 »
Jos joku hotelleja tai B&B:eja varailee, niin www.venere.com toimii kuin junan vessa ilman veloitusta kortilta, maksu vasta paikan päällä. Kuusi kertaa olen tuota käyttänyt ilman ongelmia. Ei aina halvin vaihtoehto kuitenkaan.

Halpa hotelli saattaa usein tulla ainakin lähes yhtä edulliseksi kuin 2 hh hostellissa, näin esim. Napolissa.

Roomasta varasin tulevan majoituksen osoitteesta  www.freereservation.com, perivät n. 20% varatessa, mutta hinta oli vähän halvempi samaan paikkaan kuin venere.comissa. Tuolta myös edullisempia lastminute-hintoja.

inyourdreams

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - wjoonas@hotmail.com
    • Profiili
« Vastaus #17 : 19.01.2007, 10:05:24 »
Moi, onko kellää kokemusta hostellien varaamisesta puhelimella? Tarkotan jos esim junassa matkalla pariisiin varaa hostellia kännykällä... itseä mietityttää se että mitä kaikkea siinä joutuu kertomaan tietojaan ja miten se keskustelu yleensä menee :) kun oon ite sellanen sählääjä niin vois sujua paremin kun tietää etukäteen mitä tietojaan jotuu kertomaan ja mitä kysymään. Kiitos 8)

PetraJii

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 19.01.2007, 10:24:29 »
Reilillä pari soitettiin matkalta. Ei siinä keskustelu mennyt kuin ihan vaan että:
Minä: "onkos teillä siellä tilaa tälle illalle kahdelle henkilölle?  Dormi piisaa hyvin. "
Hostelli: "Juu on 6-hengen tai 8- hengen dormissa molemmissa tilaa, hinta on tämä ja tämä.
MinÄ:  "No otetaan se kuuden.
Hostelli: Mihis aikaan olisitte tulossa? Ja mikäs sun nimi olikaan?
Minä: Petra XXXXXXXXXXXX. Tultais tuossa ysin pintaan.
Hostelli: Öööööh.. Eli Petra. Tervetuloa
Minä: Kiitos. Nähdään myöhemmin.

Hostelliin mennessäni kerroin olevani Petra. Jatkossa jätin koko sukunimen pois supertähtien malliin, koska ei sitä haluttu missään noteerata  :lol:  Kysyttiin hostelliin saapuessa myös miltä seuraava yö näytti varaustilanteen kannalta jos oli se mahdollisuus että oltaisiin jäämässä kaupunkiin toiseksikin yöksi.

Joissakin tapauksissa muistaakseni tiedustelin myös käykö Visa Electron tai Visa maksuvälineenä.  Ketutti suunnattomasti tallustella automaatille noin kilsan päähän Bratislavassa kaupungin syrjälaidalla noin klo 22.30 illalla..
That we got this far

tirmo

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://my.opera.com/tirmo/albums/
« Vastaus #19 : 19.01.2007, 11:07:00 »
Lainaus käyttäjältä: "inyourdreams"
Moi, onko kellää kokemusta hostellien varaamisesta puhelimella? Tarkotan jos esim junassa matkalla pariisiin varaa hostellia kännykällä..

Mun kokemukset dormipunkan varaamisesta puhelimella menivät metsään, sillä olisi silloinkin pitänyt olla se luottokortti. Tämä Skotlannissa. Sanoivat vain ettei voi varata, mutta kandee tulla mahdollisimman aikaisin paikan päälle kyselemään. Youth Hostellit ovat paljon suosiollisempia, voi varata vaikka sähköpostilla ja luottokorttia ei tarvi.

Jos on nuori ja ilman luottokorttia matkassa, niin voihan sitä vaikka pistää äidille tekstiviestin, että käy varaamassa sieltä ja sieltä huomiselle punkan. Näin pääsee itse vähän halvemmalla, kun varaus vie hinnasta pari % ja se äitikulta tietää missä liikut, niin ei tarvi sen kummemmin ilmoitella.  :wink:
Krooninen euforia ¤ Ladurée