Sademetsään Guatemalassa

(Luettu 7788 kertaa)

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Sademetsään Guatemalassa
« : 14.08.2003, 08:21:59 »
Moi!

Onko kellään kokemusta sademetsävaelluksesta Guatemalassa, El Petenin alueella? Sinne ois tarkotus lähtee tarpomaan talvella, ja jonkinlainen opas pitäisi saada mukaan. Kaikki patikkaretkien järjestäjät, joita olen netistä löytänyt ovat aika pirun kalliita - esim. Ecuadorissa vastaavalle vaellukselle olen päässyt n. puoleen hintaan siitä mitä minulle on tarjottu Guatemalassa. Paikan päältä etsimällä tietty löytäisi halvemmalla kuin netistä, mutta aika ei välttämättä anna periksi etsiä opasta paikan päällä.

Apua!??!?!

-Cachorro
quot;Cachorro sem vergonha"

jippo

• Reissaaja
    • Profiili
Sademetsään Guatemalassa
« Vastaus #1 : 14.08.2003, 13:10:43 »
Meidän oli tarkotus tehdä vaellus sademetsään kun oltiin El Petenissä, mutta se kaatui ajan puutteeseen. Floresista olisi helposti saanut oppaan 2-6 päivän vaellukselle. Yleensä ne vaellukset tehtiin jollekin alueen Maya raunioista, jotka ovat viidakon keskellä. Esim. 6 päivän vaellus El Miradorille (Yksi suurimmista Maya raunioista, sijaitsee Guatemalan ja Meksikon rajalla) maksoi muistaakseni n.200-300 jenkki taalaa per nuppi.

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
El Miarador
« Vastaus #2 : 15.08.2003, 08:03:42 »
Joo, ei tuo 200-300 taalaa kuullosta pahalta 6 päivän reissusta. Tarjous on tullut 4 päivän reissusta 400/lärvi... Uskon kyllä, että tuolla mainitsemallasi hinnalla sieltä vaelluksen saa.

Juuri tuo El Mirador kiinnostaa kovin. Siitä oli juttu National Geographic Magazinessa 9/1987. Kannattaa lukea...

-Cachorro

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
Sademetsään Guatemalassa
« Vastaus #3 : 25.08.2003, 20:40:53 »
Tuo El Mirador kiinnostaa myös mua, joten kirjotelkaa ihmeessä kokemuksistanne varsinkin matkasta ja oppaista.

Ja sitten mun on pakko kysyä, että näkeekö noilla matkoilla käärmeitä ja miten paljon, kun asia on vähän nolosti niin että tältä tytöltä loppuu happi eikä sitä seuraaviin tunteihin kovin helposti löydy jos käärme tulee vastaan. Ja kun ne tähän astisetkin on ollut jotain pieniä kyykäärmeitä, niin mitäs sitten käy kun polulla makaa 5 metrinen boa? :roll:

Eli onko mitään toivoa, että ne pysyis pusikoissa jos isommalla lössillä lähtis vaeltamaan sinne  El Miradoriin?
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Käärmeitä...
« Vastaus #4 : 26.08.2003, 08:02:37 »
Moi!

Joo, sama homma, tyttökaveri alkaa melkein hyperventiloimaan kun pusikossa rasahtaa jokin tuollaisissa maissa... Voi sitä melua ja ääntä kun nähtiin Malesiassa viidakossa sellainen isohko sisilisko...

:shock:

Neljästi olen itse käynyt sademetsävaelluksella, mutta vain kahdesti olen törmännyt käärmeeseen. Toinen oli suurehko python joessa ja toinen joku - en tiedä mikä - pienehkö vihreä mato polulla. Onhan se tietty niin, että käytännössä kaikki villieläimet karttavat viimeiseen asti ihmistä. Joten meluava iso kööri kyllä karkoittaa otukset - niin käärmeet kuin lempeämmätkin, joten kannattaa miettiä kahdesti haluaako niitä karkoittaa.

Jep. Kommentoin sitten jos ja kun El Miradoriin pääsen käymään.

-Cachorro

jippo

• Reissaaja
    • Profiili
Sademetsään Guatemalassa
« Vastaus #5 : 26.08.2003, 14:36:52 »
Isoavalla meluavalla köörillä sademetsään tuskin kannattaa mennä vaikka pelkäisikin käärmeitä, silloinhan jää se ehkä paras metsän anti näkemättä. Askelta voi vähän tömisyttää niin käärmeet ehtii jalan alta pois.
Mun käärme kokemukset on jäänyt tasan yhteen 5m pythoniin, joka oli niin lempeä että uskallettiin jopa silittää sitä. (Khao Yai kansallispuistossa, Thaimaassa)

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
Sademetsään Guatemalassa
« Vastaus #6 : 26.08.2003, 17:00:14 »
Siinähän se onkin, että kun isosta lössistä lähtee väkisinkin sen verran ääntä, että että kaikki muukin luonnonvarainen ja elollinen kuin käärmeet häipyy pusikoihin ja sitä en juuri halua, päinvastoin. Ehkä se on sitten vaan uskallettava kohdata pelkonsa ja toivottava että kärmekset eivät eksy samalle polulle.

Ja kiva muuten kuulla että jollain muulla on samantapaisia oireita. :)

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
Sademetsään Guatemalassa
« Vastaus #7 : 27.08.2003, 12:07:08 »
Minä taas antaisin vaikka vasemman jalkani (noh..), jos onnistuisin näkemään livenä samanlaisen anakondan jonka Ian & kumppanit viime viikon Venezuela-ohjelmassa pyydysti. Käärmeethän on uskomattoman upeita eläimiä! No,ainakin siihen saakka kunnes hyökkäävät päälle.

Itse sen sijaan olisin iloinen, jos selviäisin sademetsäreissusta näkemättä kuhisevia muurahaisparvia ja torakoita, mutta noihin ei taida jalkojen tömistelykään paljon tehota. Että kärsittävä on. Pahuksen luonto  :D

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tömistelystä
« Vastaus #8 : 27.08.2003, 12:32:16 »
Berlin otti puheeksi tömistelyn ja muurahaiset. Siitä tuli mieleen elämäni ihmeellisin kokemus eläinkunnasta. Amazonilla eräs muurahaislaji, joka kuullessaan mitä tahansa meteliä alkavat joukolla (varmaan miljoonia) marssia samaan tahtiin - ja uskokaa tai älkää, sen kuulee varsin selvästi! Miljoona pientä muurahaisen jalkaa kun marssii yhtä aikaa niin siitä lähtee selvä ääni!!!!  :shock: Sillä ne varmaan yrittävät karkottaa lähestyvän uhan.

Eli kyllä joskus tömistelyllä huomaa otuksia joita ei ehkä muuten huomaisi!

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
Sademetsään Guatemalassa
« Vastaus #9 : 27.08.2003, 19:31:05 »
Joo, kyllä luonnolla on keinonsa...Ja onhan ne käärmeet hienoja eläimiä varmaan omalla tavallaan, en vain ole koskaan pystynyt katsomaan niitä puolta sekuntia kerrallaan ilman hirveää kohtausta, joten vaikea sanoa. :D

Ehkä mun pitää lähteä Islantiin, siellä kun ei kuulemma ole käärmeitä ja jättää sademetsät katkerana toisille.

californiagirl

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Sademetsään Guatemalassa
« Vastaus #10 : 27.08.2003, 20:41:19 »
Mä oonistuin näkemään vain yhden käärmeen 4 päivän aikana Amazonilla, sellanen aika pieni  :roll:  Meidän opas meinas astua sen päälle paljain jaloin, ja kertoi et sen purema pystyy tappamaan ihmisen  :?
I'll always love my home, it's California ;-)

Cachorro

• Reissaajaguru
    • Profiili
Kärmes
« Vastaus #11 : 28.08.2003, 10:16:24 »
Moi,

ihme paikoissa niitä kärmeksiä näkeekin - viimeksi Prisman kassajonossa oli yhen hessun olkapäällä kuningasboa...

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Kärmes
« Vastaus #12 : 01.09.2003, 18:43:24 »
Lainaus käyttäjältä: "Cachorro"
Moi,

ihme paikoissa niitä kärmeksiä näkeekin - viimeksi Prisman kassajonossa oli yhen hessun olkapäällä kuningasboa...

Hyi hemmetti!  :roll:  Tai ei nyt millään pahalla, enhän mikään eläinvihaaja ole, mutta jos kauppoihin ei saa tuoda mitään muitakaan eläimiä, niin miksi sitten kuningasboaa, joka kuitenkin edustaa maapallolla sellaista lajia, jota suurin osa ainakin länsimaisista ihmisistä pelkää/inhoaa?

Näinkö muuten aivan väärin, vai oliko jollakin tämän palstan käyttäjällä nimimerkkinsä alla kuva käärmeestä ihmisen kädellä?

Mä oonkin aina sanonut, että mun pitäis tehdä käärmeiden kanssa diili, että mä pysyn poissa niiden tieltä jos ne mun, niin voitais molemmat lajit elellä sopusoinnussa samalla pallolla. :)

Ikiliikkuja

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • @ .
Vs: Sademetsään Guatemalassa
« Vastaus #13 : 05.06.2008, 19:49:50 »
Itselläni sattui kärmes samalle polulle Malesiassa, Cameron Higlandsilla yksin paljain jaloin trekkaillessa ::)  kovin montaa elukkaa en edes nähnyt sen 10 kilometrin aikana.
Aika mitättömän näköinen kaveri se oli, musta ja pienehkö. muutaman metrin päästä sen huomasin ja silloin se jo oli poistumassa pusikon puolelle.

Itse olin iloinen siitä että näin käärmeen viidakossa, mutta sitten laitoin sandaalit takaisin jalkaan - ihan kuin siitä olisi ollut jotain hyötyä  :o jälkeenpäin tuli ajateltua että mitähän kummaa olisi tehnyt jos se olisi purrut kun ei siellä mitään ihmisiä näkynyt missään eikä ollut kännykkää tms .. ....

Mutta kyllä kai käärmeisiin tottuu, itsekin olen jo sinut torakoitten kanssa mutta silti ne tulee tapettua omasta huoneesta.. Käärmeet ovat tietysti hieman eri juttu mutta eivät ne yleensä ihmisen päälle käy jos niitä ei ahdistele.

Tsemppiä vaan, kyllä se siitä :)

muumimamma

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 13.10.2019, 22:28:05 »
Tämän ketjun keskustelut ovat sen verran vanhoja, joten ajattelin kysyä onko kenelläkään uudempia vinkkejä hyvistä paikoista Guatemalan luonnon ihasteluun ja / tai oppaista / matkanjärjestäjistä? Olemme Joulun jälkeen Petenin alueella Floresissa, josta käymme Tikalissa, mutta viidakkoakin mielisimme nähdä. Jatkamme tuolta matkaa Guatemala Cityn, Antiquan ja Atitlan -järven suuntaan, joten luonnossa samoilut voivat tapahtua myös muualla kuin Petenin alueella. Viidakon ohella sumumetsät kiinnostavat. Aikaa luontoretkelle ei ole kolmea päivää enempää eikä meillä ole makuupusseja ym. retkeilyvarusteita mukana.

AnniinaH

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 10.01.2020, 13:51:12 »
Moi!

Vastaus saattaa tulla hippusen myöhässä mutta tulee kuitenkin. Olen asunut Guatemalassa 1,5 vuotta ja matkustanut melkein kaikissa maakunnissa.

Jos haluaa nähdä viidakkoa helposti, sitä näkee millä tahansa raunioilla. Opas kannattaa hommata vasta paikanpäällä, tulee halvemmaksi. Petenissä esim. Yaxha tai Uaxactun ovat villimpiä kuin Tikal, vaikka Tikalkin on aika kaukana sivistyksestä. Yksi upea vaihtoehto on Laguna Lachuá mutta se on vähän kaukana turistireiteiltä. Todella hyvin suojeltu järvi keskellä viidakkoa.

Tässä vähän infoa jota ei edellinen kysyny, mutta ehkä jotain seikkailijaa kiinnostaa.

Viidakkovaelluksista: vaihtoehtoja on useampiakin, useammalle suosittelen opasta eikä oikeastaan saakaan mennä ilman opasta. Suosituin pitempi vaihtoehto on El Mirador vaellus joka on 5 päivän mittainen. Tietojeni mukaan enää ei päästetä reitille ilman opasta mutten tiedä onko se totta. Reitti on hyvin kuljettu ja kuivana aikana (marras-touko) helppo seurata. Lyhyempi vaihtoehto on El Zotz - Tikal reitti, joka on yleensä kolme päivää. Tännekin pitäisi olla opas. Itse kuljin tämän kahden kaverin kanssa ilman opasta ja meille sanottiin "omalla vastuulla". Tikaliin saapuessa oli ongelmia koska ei oli lippua mutta mut vietiin 17km päähän moottoripyörällä ostamaan lipun. Sen voi ostaa etukäteen Tikalista ja suosittelen tätä. Matkan varrella on kaksi leirintäaluetta joista toisella on jatkuvasti puistonvartija,  muodollista maksua vastaan sää käyttää keittiötä. Molemmissa on sadevesisäiliöt joista voi esim. Life Straw llä juoda vettä. Oltiin nyt joulukuussa ja säät oli mainiot eikä liian kuuma, vaikka hikoili kyllä paljon. Hyttysiä on paljon eikä tunnu auttavan myrkyt. Itselläni ei ollut malaria lääkitystä. Molemmat reitit on todella syrjäisiä ja tuo Ei Zotz reitti on paikoin vaikeakulkuinen - kapealle polulle on kaatunut paljon puita.  Suurin riski on käärmeet "viboras". Myrkyllisimmät voi tappaa nopeasti. Ainoa keino välttää on olla kulkematta pimeällä ja olla poistumatta reititä, ja kopistella sitä vaikka vaellussaualla. Näimme kaksi käärmettä polulla. Ilman opasta muita mahdollisia vaaroja ovat myös salametsästäjät ja eksyminen. Käytimme maps.me sovellusta Ei Zotz Tikal reitillä joka toimi hyvin. Muita eläimiä näimme tayran ja paljon hämähäkkiapinoita ja mölyapinoita, sekä koateja. Kun yövyimme vartioimattomalla paikalla yö oli täynnä ääniä. Todella vaikuttava kokemus! El Zotz reitillä ei todennäköisesti tule muita vastaan ja siellä on yksi upea kallioinen näköalapaikka.

Näiden lisäksi on lukemattomia muita vaihtoehtoja tuntemattomampiin raunioihin joihin voi järjestää retken oman porukkansa kanssa. En välttämättä suosittele tekemään kuten me ilman opasta, mutta jos tuntee olevana oman elämän Indiana Jones niin miksi ei. Itse olin yöpynyt aiemmin usein viidakossa ja tunnen sen eläimistön.

Pilvimetsävaellukseen ei ole mitään hyviä pitempiä vaihtoehtoja. Mutta useat nousut tulivuorelle kulkevat pilvimetsän läpi.  Erityisesti suosittelen Cerro Pecul eli Santo Tomas tulivuorta, jonka yhteydessä on myös Zunil tulivuori ja Fuentes Georginas kuumat lähteet. Se on kahden päivän ja yhden yön reissu. Summit Post sivuilta löytyy kartta jonka avulla on mahdollista suunnistaa, mutta voin myös suositella opasta, sillä se ei ole merkitty,  tie haarautuu usein ja yksi jos toinenkin on eksynyt siellä. Myös me eksyimme mutta löysimme takasin reitille kahden tunnin harhailun ja 100 takiaisen jälkeen. Myös Tacana tulivuorelle noustessa on upeaa pilvimetsää, se on myös kahden päivän reissu ja suosittelen niinikään opasta Guatemalan puolelta, Meksikosta se on helpohko. Yläpäässä se on havumetsää mutta alkupuolella sumumetsää. Ehkä Alta Verapazissa on muita vaihtoehtoja? Ei ole tullut minulle vastaan!

Toivottavasti tästä on apua!

« Viimeksi muokattu: 10.01.2020, 13:57:12 kirjoittanut AnniinaH »
http://maailmanlopunpaivakirja.blogspot.fi
Tarinoita ja seikkailuja kotoa ja kaukaa.