Minne mennä? (Kyselyjä suositeltavista matkakohteista)

(Luettu 540912 kertaa)

jennam

• Reissaaja
    • Profiili
Vetoan teihin, arvoisat kanssamatkustajat! Vetoan hyväsydämisyyteenne ja  uskon syvästi erinomaiseen ihmistuntemukseenne ja matkustuskokemukseenne!

Olen 19-vuotias tyttö, vietän välivuotta lukion jälken ja olen nyt lopen kyllästynyt pieneen kotikaupunkiini, kun kaikki kaverit ovat muualla opiskelemassa. Matkalle on päästävä. Tarkoitus oli lähteä ystävän luo laskettelemaan Garmisch-Partenkircheniin, mutta suunnitelma kariutui äskettäin ja nyt olen epätoivon partaalla.

Matkaseuraa minulla ei ole, olen suhteellisen ujo ja myös pienikokoinen, mutta matkustelua olen harrastanut koko pienen ikäni. Viihdyn hetkittäin yksin, mutta haluaisin matkalla tavata myös uusia ihmisiä. Mihin minun kannattaisi mennä; mihin vanhemmat uskaltaisivat minut päästää?

Rahaa voin käyttää noin 1-2 tuhatta euroa ja aikaa noin kuukauden verran. Kaksi pienen budjetin reiliä kaverin kanssa on takana, joten reppuselkämatkailu ei ole mikään uusi juttu. Puhun sujuvaa englantia ja saksaa sekä ihan käyttökelpoisesti myös ranskaa ja ruotsia. En pidä suurista kaupungeista enkä kuumista paikoista. Laskettelua rakastan, mutta sekin olisi hauskempaa seurassa. Olisiko teillä siis antaa mitään vinkkiä siitä, millainen matka sopisi minulle? Olisin ikuisesti kiitollinen!

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
Vs: Minne mennä? (Kyselyjä suositeltavista matkakohteista)
« Vastaus #1 : 27.12.2006, 16:12:26 »
Tervetuloa vaan tanne Thaimaahan!

Tahan vuodenaikaan ei ole erityisen kuuma ja pari tonnia riittaa kuukaudeksi vallan loistavasti :D
ไม่เป็นไร

Olavi_virta

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 27.12.2006, 16:29:43 »
Jos et pidä kuumasta, lähde pohjois-kiinaan, esim. peking-shanghai akselille. Odota viikko josko finnair taas antaisi viikkotarjouksessa liput tuonne 399:llä. Eläminen halpaa.

Thaimaan lennot on melko kalliita tätä aikaa vuodessa.... New Torkiin pääsee edullisesti monella yhtiöllä jne..

Vinkki: Kyttää muutenkin finskin viikkotarjouksia jos löytyisi sopivia kohteita. Niillä saa viipyä kohteessa suunnilleen sen kuukauden enimmillään.

jennam

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.01.2007, 13:57:32 »
Kiitos kovasti vinkeistä :) Unohdin vain mainita, että nuo kuumat maat ei suinkaan ole mun juttu. En kestä kuumuutta. En pysty tekemään mitään muuta kuin makaamaan uima-altaassa, varjossa, jos lämpotila kipuaa yli 25 asteen. Lisäksi palan varsin kätevästi: Malesiassakin noin kolmessa tunnissa tumman teepaidan ja 30-kertoimisen, vedenkestävän aurinkorasvan läpi, ja uiskentelin sentään vain varjossa... Luulen, että lähden kuitenkin sinne Garmischiin ja sieltä sitten reilaamaan.

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 03.01.2007, 14:52:23 »
Kohde-ehdotuspyynnöt kerätään nyt sitten tästä eteenpäin tämän ketjun jatkoksi.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

myu

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 03.01.2007, 15:10:05 »
jennam: suosittelen kielimatkaa. Ei siis mitään EF:n teiniryyppyreissua vaan täysi-ikäisille suunnattuja yksityisten kielikoulujen järjestämiä oppitunteja. Niitä myy esim STA Travel, jos haluat varmasti luotettavan koulun, mutta etsimällä koulun itse säästät helposti 10-20%.

Esimerkiksi Ranskaan tai Saksaan saa parilla sadalla jo kouluviikon. Majoituksen voit etsiä itse, ottaa asuntolapaikan tai majoittua perheeseen. Kurssilla tapaat muita ihmisiä, kesällä paljon opiskelijoita ja talvella useimmin itsesi kaltaisia välivuosilaisia sekä työssäkäyviä ihmisiä. Kieliä on useita ja esim ranskaa voit lukea Kanadassa tai Karibialla budjetista ja maatoiveista riippuen. Tai sitten voit aloittaa ihan uuden kielen, kuukaudessa oppii jo alkeet niin että pärjää päivittäisissä keskusteluissa.

Itse olin kurssilla Japanissa ja 4 oppituntia päivässä riitti mainiosti, aikaa jäi paljon ympäristön ihmettelyyn kurssilla tavattujen kaverien kanssa. Jos otat kurssin esim Ranskassa voit yhdistää siihen helposti myös laskettelua esim viikonloppuretkinä tai varaamalla kurssin päätteeksi viikon Alpeille.

Teamoo

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - teemu_huovinen@hotmail.com
    • Profiili
    • http://160987.spaces.live.com/
« Vastaus #6 : 03.01.2007, 15:58:18 »
Japaniin! mahtava paikka. ja turvallinen
You don't have to travel around the world to understand that the sky is blue everywhere"
- Johann Wolfgang von Goethe

http://www.flickr.com/photos/[email protected]/

olivia

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 04.01.2007, 21:29:51 »
Koitetaanpas nyt huvikseen saisiko tästä jotakin irti, kun kerran tällainen oma kohteidenhuuteluketjukin on pystyssä.

Mulla olisi helmikuussa noin 3 viikkoa (ennemmin alle kuin yli) aikaa, halua ja rahaa lähteä jonnekin niin kauas, että osaisin taas nähdä metsän puilta täällä kotimaassa. Toisin sanoen pitäisi karata ulkomaille selvittämään vähän ajatuksia. Aiemmin olen vastaavissa tilanteissa lähtenyt Espanjaan vaeltamaan ja Itä-Eurooppaan reppureissaamaan, molemmat olivat onnistuneita ja hienoja reissuja. Mutta mitä tällä kertaa?

En halua suurkaupunkiin, vaan enemmin kaunista luontoa, kiinnostavaa kulttuuria ym. Lähes kaikki Euroopan maat on katsastettu ja kaipaisin jonnekin kauemmas. Ongelma on siinä, että mihin kaukomaille kannattaisi lähteä vain noin lyhyeksi aikaa. Kyllähän noita unelmakohteita olisi vaikka kuinka (Brasilia, Kaakkois-Aasia, Japani, Intia, Nepal...), mutta kaikki tuntuvat olevan sellaisia jonne vielä joskus haluan matkustaa ihan ajan kanssa. En myöskään hirveästi tykkää oleskella aloillani (=vain yhdessä kohteessa), vaan reppureissaaminen tai kahden kohteen yhdistelmämatka olisi paras vaihtoehto.

Aurinkoa ei tarvitse olla, mutta kivahan se kuitenkin olisi päästä jonnekin väh. 15 asteeseen, täällä Suomessa ehtii kyllä nauttia kylmyydestä.

Apua!

shantigiri

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 04.01.2007, 21:55:03 »
Lainaus käyttäjältä: "olivia"

En halua suurkaupunkiin, vaan enemmin kaunista luontoa, kiinnostavaa kulttuuria ym. Lähes kaikki Euroopan maat on katsastettu ja kaipaisin jonnekin kauemmas. Ongelma on siinä, että mihin kaukomaille kannattaisi lähteä vain noin lyhyeksi aikaa. Kyllähän noita unelmakohteita olisi vaikka kuinka (Brasilia, Kaakkois-Aasia, Japani, Intia, Nepal...), mutta kaikki tuntuvat olevan sellaisia jonne vielä joskus haluan matkustaa ihan ajan kanssa. En myöskään hirveästi tykkää oleskella aloillani (=vain yhdessä kohteessa), vaan reppureissaaminen tai kahden kohteen yhdistelmämatka olisi paras vaihtoehto.

Aurinkoa ei tarvitse olla, mutta kivahan se kuitenkin olisi päästä jonnekin väh. 15 asteeseen, täällä Suomessa ehtii kyllä nauttia kylmyydestä.

Apua!

Onpa hätä, hih!  :)  Noihin spekseihin suosittelisin kiertelyä luonnoltaan kauniilla Palman ja Gomeran saarilla Kanarialla.
i] Elämän kutsu loputon on meissä...  
Siis tyynny, sydän, hyvästele, lähde!
- Herman Hesse [/i]

ekse

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.01.2007, 00:47:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Olavi_virta"
Jos et pidä kuumasta, lähde pohjois-kiinaan, esim. peking-shanghai akselille.

Jos et kuumasta välitä, viimeinen paikka jonne mennä on Peking (varsinkin kesäisin). Olin Pekingissä kaksi viikkoa kevät-kesä välillä, ja jollei +35°C kuulosta kuumalle, niin mietippä se väkimäärä+saastemäärä+ilman kosteus siihen päälle ;) Aivan päräyttävä paikka silti, suosittelen ehdottomasti jokaiselle kuumaa ja kosteaa pelkäämättömälle!!
quot;Nenän nyrpistely kannattaa jättää kotiin ja ottaa mukaan aimo annos avarakatseisuutta"

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 14.01.2007, 17:19:30 »
Jennamille

antaisin vinkin, etta Saksasta kannattaa suunnata Slovakia, Tsekin ja Puolan suuntaan. Tatra-vuoristossa on paljon laskettelukohteita, mm Puolan Zakopane, ja hintataso Saksaa huomattavasti halvempi. Zakopanen lahistolla on paljon nahtavaa: Krakova, suolakaivokset ja Auschwitz.

Myos Pyreneiden vuoristossa Ranskan ja Espanjan valilla voi lasketella, mutta BBC uutisoi ainakin Espanjan laskettelukohteiden karsivan lumipulasta. Jos Ranskaan suuntaan kurkkaa Montpellieren kaupunki. Ranskan nuoriskeskus: paljon opiskelijoita viehattavassa keskikokoisessa kaupungissa. Oman huoneen hotellissa saa alkaen 25 eurosta.

Euroopan ulkopuolella tahan aikaan on viileaa mm. Nepalissa ja Libanonissa. Tiesitko, etta Libanonissakin voi lasketella ja se on jopa hyvin suosittua? Kanadan Vancouver on myos lasketteluparatiisi ja yleisesti kaupunkia pidetaan yhtena maailman mielyttavimmista: sopivan kokoinen ja toimiva.

mangostan

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 14.01.2007, 17:26:46 »
Olivia: Jos et vielä ole päätöstäsi tehnyt... Kyllä ainakin noissa sun unelmakohteisiin kuuluvissa Aasian maissa ehtii kolmessa viikossa jo jotain tehdä.

Intiassa ehtii n. kolmessa viikossa näkemään jo jonkin verran. Maa on kuitenkin niin valtava, että harva sitä yhdellä kerralla pystyykään valloittamaan. Tuossa ajassa ehtii myös nähdä miten siellä viihtyy ja haluaako vielä palata ajan kanssa takaisin. Siellä löytyy kyllä niin laidasta laitaan suurkaupunkeja, maaseutua, kulttuuria, rantoja, vuoria, kansallispuistoja... Toisaalta Intia kaikessa kaoottisuudessaan voi olla vähän liikaa, jos kaipaa selvyyttä ajatuksiinsa. Ainakin etäisyyttä siinä saattaa saada, mutta toisaalta voi hetkittäin pohtia, että miten mä ikinä päädyinkään tänne  :)

Kaakkois-Aasiassa on myös paljon nähtävää ja matkustaminen on siellä helpompaa kuin Intiassa. Thaimaa on tietysti aika perinteinen, mutta esim. Pohjois-Thaimaasta löytyy tekemistä: trekkausta, kansallispuistoja, ruuanlaittokursseja... Siihen lisäksi vaikka jotkut historialliset rauniot (esim. Sukhothai, Ayuthaya) ja joku rantakohde. Ja Malesiassa tietysti on esim. Taman Negaran kansallispuisto ja paljon muutakin.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #12 : 15.01.2007, 17:52:09 »
Ihan vaan yleisena kommenttina. Minusta kaikkien "Mihin matkalla" -kysymysten kokoaminen yhteen ketjuun on sekavaa. Miksi nain? Mikseivat ne voisi olla omina kysymyksinaan?

Tiedan, etta joitain saattaa arsyttaa nama kyselyt, mutta minusta ainakin on mielenkiintoista miettia toisille matkakohteita ja en ole ikina kokenut tamankaltaisia kysymyksia vaivana.

Olivialle:

Kaakkois-Aasia seka Etela-Intia ovat parhaimmillaan saitten puolesta tahan vuoden aikaan. Brasiliassa puolestaan helmikuu on kuumin ja yksi sateisimmista kuukausista.

K-A on todella helppo valinta laajentaa matkustamista Euroopan ulkopuolelle. Missaan muualla ei kukoista reissaajakulttuuri samalla tapaa kuin Thaimaassa ja naapurimaissa. Etela-Amerikassa en tutustunut ollenkaan samalla tapaa muihin matkaajiin, Kaakkois-Aasiassa yhtenaan. Kaakkois-Aasiassa matkustamista helpottaa myos halvat lennot eri maitten valilla tai maiden sisalla (mm. Air Asia). Busseillakin paasee yhdessa paivassa/yossa mm. Vientianesta (Laos), Siem Riep/Angkor (Kambodzha) ja Pohjois-Thaimaasta Bangkokiin. Kolme viikkoa on lyhyt aika, mutta kylla siihen ehtii jo jotain yhdistaa.

glow

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #13 : 15.01.2007, 19:14:36 »
En nyt sitten heti uskalla uhmata moderaattoreiden käskyjä ja kiltisti lisään oman kysymykseni tähän ketjuun.

Haluaisin lähteä muutamaksi päiväksi jonnekin Eurooppaan kaupunkilomalle. Nähtävyyksiä saisi siis olla, liian kylmää eikä liian lämmintä saa olla. Tai siis lähinnä sellaista kalseaa kylmää tai tappokuumaa haluan vältellä.
Lähtö olisi luultavasti helmikuussa, yksin olen menossa enkä ole aiemmin hirveästi matkustellut. Ja jos jotain halpoja lentoja/hotelleita ja niihin linkkejä löytyy niin toki saa lisätä.  :D

Thanks in advance!

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #14 : 15.01.2007, 20:55:55 »
Noi toi noin, vähän tarkemmin pitäisi tietää minkä tyyppisiä asioita lähdet hakemaan; vain noitten kriteerien perusteella kun voisi suositella aika montaa keskisuurta ja suurta eurooppalaista kaupunkia. Missään ei taida olla nyt tappokuuma/kylmä, nähtävyyksiä on kaikkialla ja huokeita lentojakin saa jo aika moneen paikkaan.
Berliini, Praha, Lontoo, Pariisi, Amsterdam - siinä nyt randomina joitain peruspaikkoja joista voisi aloittaa ja jonne on itsekseenkin reissaavan helppo ottaa ja lähteä. Mikä nyt sitten ketäkin erityisesti kutsuu, on tietysti eri juttu...
Hauskaa matkaa, minne sitten päädytkin!  :)
walk on

glow

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #15 : 15.01.2007, 22:02:04 »
Näin siinä sitten käy kun ei jaksakaan kirjoittaa kaikkea ajattelemaansa. :) Uusi yritys:

Eli mitään ihan perus-Lontoota en haluaisi nähdä. Praha on poissuljettu. Mielellään en ihan Etelä-Eurooppaan haluaisi matkustaa. Lähinnä siis sellaisia, ei-ihan-peruspaikkoja, mutta sellaisia kuitenkin joissa turisteja käy ja nähtävyyksiä löytyy.
Olen ajatellut jotain Saksan kaupunkia, mutta pikkuhiljaa olen alkanut miettiä Wieniä. Jotain tietoa löysinkin, esim. Berliini hakkaa 100-0, 6-0 tai miten vaan Wienin... Taide tosin ei kiinnosta, vaikka yhdessä keskustelussa Wienin taidemusoita tai jotain kehuttiinkin.

Ja alan-mies kiitos YV:stä. En nyt sitten tiedä että miksi tämä topic on olemassa jos täältä ei saa vinkkiä kysellä? Noh, ehkä tämä keskustelupalsta tosiaan on sellainen, miltä se tuntuikin ei-rekisteröityneen käyttäjän kannalta. :D

Ehkä sitten pitäisi vaan siirtyä lukemaan näitä keskusteluja eikä enää kirjoittaa tänne. Siirtää ne omat matkat tasan tarkkaan seuramatkoille etelän aurinkoon...
Tack och adjö

greenapple

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #16 : 15.01.2007, 22:22:25 »
Ihan miten vaan... Mun mielestä tämä ketju on kyllä mielenkiintoinen ja  tarpeellinenkin.
Paitsi että jos kirjoittaa että haluaisin mennä johonkin mutta en tiä mihin, niin saa kyllä varmaan melkein yhtä monta vastausta kuin vastaajaakin. Toinen vannoo Rooman nimeen, toinen on koukussa Pariisiin. Vähän niinku ammatinvalinnan kanssa: jotta osaisi antaa mahdollisimman hyviä ja mielekkäitä vinkkejä, pitäisi tietää vähän taustoja...
Eli it's for your own best, daarling...  :)
walk on

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #17 : 15.01.2007, 22:37:12 »
Lainaus käyttäjältä: "glow"
Ja alan-mies kiitos YV:stä. En nyt sitten tiedä että miksi tämä topic on olemassa jos täältä ei saa vinkkiä kysellä? Noh, ehkä tämä keskustelupalsta tosiaan on sellainen, miltä se tuntuikin ei-rekisteröityneen käyttäjän kannalta. :D

Ole hyvä.

Johtuu siitä, ettei viitsi laittaa samoja jo (ainakin) kahteen kertaan kirjoitettuja mielipiteitä ja juttuja uudelleen kaikkien kanssa-addiktien luettaviksi.

Kun olet päätymässä johonkin vaihtoehtoon, kysy tarkemmin lisää sen jälkeen, kun ensin olet kokeillut haulla (myös jotta löydät oikean ketjun). Todennäköisesti saat useita vastauksia, jotka ovat monesti erittäin asiantuntevia.

Menee hieman aikaa, että oppii tämän kantaporukan tavoille, monet täällä viettää suuren osan sosiaalisesta elämästään :D .

Tosin sanoen, tämä ei ole levoton paskanpuhumisfoorumi tyyliin Suomi24, vaan täältä löytyy paljon tasokkaampaa ja aasintuntevampaa seuraa.

Melankolia

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #18 : 16.01.2007, 15:32:08 »
glow, miten olisi Krakova? Mielestäni yksi Euroopan upeimpia kaupunkeja, kaunis, mielenkiintoinen, mukavia ihmisiä, kivoja kuppiloita, hintatasokin melko edullinen.
Ja Auschwitz, jonne pääsee Krakovasta bussilla tai junalla, on aika pysäyttävä nähtävyys (vaikka mua alkoikin itkettää :cry: )

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #19 : 16.01.2007, 16:26:33 »
Itsellenikin tuli mieleen Krakova. Kaupunki itsessaan on nahty parissa paivassa, mutta ymparistosta loytyy nahtavyyksia ja samalle tulee nahtya Puolan maaseutuakin. Helmikuussa lienee kuitenkin aika koleaa Krakovassa.

Kaytannon tasolla ajateltuna. Jos asut Helsingissa kurkkaa Blue1:n reitit ja valitse niista mielenkiintoisin kaupunki. Helmikuussa Blue1 on takuulla edullinen vaihtoehto.

Yksi kaupunki, mista kaikki aina tuntuvat tykkaavan, on Amsterdam.

Wien on ihan passeli, jos tykkaa palatseista, barokkiarkkitehtuurista ja kalliista kahviloista.

Tai jos haluat olla ajan hermolla, lenna Sofiaan tai Bukarestiin - uusiin EU-kaupunkeihin. (Romaniassa tosin on valinnan varaa miellyttavammistakin kaupungeista mm. Brasov.)

« Viimeksi muokattu: 01.12.2015, 23:39:55 kirjoittanut Mr. Voyageur »