Minne mennä? (Kyselyjä suositeltavista matkakohteista)

(Luettu 701597 kertaa)

lennox

• Tosireissaaja
    • Profiili
Vs: Minne mennä? (Kyselyjä suositeltavista matkakohteista)
« Vastaus #80 : 04.07.2007, 17:13:07 »
Paikkoja taitaa tosiaan olla liian monta yhdelle kuukaudelle. Junassa istuminen on myös rankkaa ja tuolla suunnitelmalla sitä tulisi melkoisesti. Frankfurtin jättäisin ihan ensinnä pois sekä Hannoverin, ellet ole menossa tuttujasi tapaamaan tms. Luxembourg on myös makuasia, itse en sen takia pysähtyisi.
Saksassa Berliini on SE kaupunki, joka ainakin kannattaa nähdä.
www.bahn.de sivuilla voit myös laskeskella välimatkoja, hirveän tiukkaa aikataulua ei kannata tehdä, jos matkasta aikoo nauttiakin.

jesssi

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - jii-cee@suomi24.fi
    • Profiili
« Vastaus #81 : 05.07.2007, 00:15:01 »
selvä. :) ehkäpä jätän pari paikkaa pois matkalta tai sitten valitsen vaikkapa enemmän paikkoja länsi-euroopasta ja jätän tuon itäisen puolen toiseen reissuun. sieltäkin jouduin nimittäin monet maat karsimaan pois. mutta varmasti on paljon järkevämpää sitten katsella rauhassa paikkoja kuin seurata kellosta että milloin pitää toiseen paikkaan siirtyä.

kuinka itse olette lähteneet noita reilimatkoja ja kohteita valitsemaan? ihako vain kartalta katsoneet mitä sattuisi kohdalle, vai etsimällä ihan tietoakin jostain pienemmistä kohteista? ja mitenkäs pitkän aikaa siinä junassa jaksaa istua niin ettei ihan suinkaan ala kyllästyä kokonaan? mullakin kun nuo kohteet sijaitsee kuitenkin aika pitkän matkan päässä toisistaan ja välissä pitäisi junassa istua tunteja niin varmasti se alkaa väsyttämään.

minkäs teet kun haluaa nähdä monta paikkaa kerralla. toinen vaihtoehto olisi tietenkin ostaa pari niitä kuukauden lippuja ja olla reissussa pidempään, mutta ehkä olisi hyvä välillä tulla suomeenkin ja levätä kunnolla että jaksaisi taas koluta paikkoja ja olla innoissaan niistä. väsyneenä kun niin moni asia tahtoo mennä kokonaan ohi.

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #82 : 05.07.2007, 10:35:13 »
Lainaus käyttäjältä: "jesssi"

kuinka itse olette lähteneet noita reilimatkoja ja kohteita valitsemaan? ihako vain kartalta katsoneet mitä sattuisi kohdalle, vai etsimällä ihan tietoakin jostain pienemmistä kohteista?

Lueskelemalla kirjoja ja tutkimalla karttoja. Minä vaikka lainaisin kaikkia erilaisia Eurooppa-opaskirjoja kirjastosta ja lueskelisin iltalukemiseksi, mitäs paikkoja missäkin on. Ja sitten vaan joistain paikoista alkaa tuntua, että tuollahan voisi käydä. Sitten rupeisin katsomaan, millaisen kokonaisuuden niistä saisi - ja millainen kokonaisuus olisi järkevä muodostaa. Tuosta on sekin hyöty, että muodostuu jonkinlainen kokonaiskuva eri alueista.

Ja joskus on kiva vaan pysähtyä jonnekin kohdalle osuvaan (tai vaikka hassun nimiseen) paikkaan sillä idealla, että ei mitään käsitystä, mitä täällä on, mutta käydäänpä katsomassa. Joskus niissä on jotain, joskus ei. Kyllä aika usein eri oppaiden tiedot yhdistelemällä saa aika hyvin tietoa siitä, missä oikeasti on jotain tosi mielenkiintoista. Vaikka piilossa olevia helmiäkin on, niin jos miettii esim. mitkä suomalaiset paikkakunnat ovat saaneet mainintoja, niin kyllä ne ovat juuri niitä, joissa on jotain näkemistä, tekemistä, ja/tai kokemisen arvoisia asioita.

Lainaus käyttäjältä: "jesssi"
ja mitenkäs pitkän aikaa siinä junassa jaksaa istua niin ettei ihan suinkaan ala kyllästyä kokonaan? mullakin kun nuo kohteet sijaitsee kuitenkin aika pitkän matkan päässä toisistaan ja välissä pitäisi junassa istua tunteja niin varmasti se alkaa väsyttämään.

Joskus jaksaa paremmin, joskus huonommin. Aika yksilökohtaista. Riippuu myös, onko mielenkiintoisia maisemia. Tosin aina uuteen paikkaan meneminen on vähemmän tylsää kuin saman pätkän edestakaisin suhaaminen. Itse en kyllä jaksaisi olla joka päivä vaihtamassa maisemaa, en edes jatkuvasti joka toinen päivä. Pitkillä etäisyyksillä voi hyödyntää yöjunia.

weradeth

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #83 : 07.07.2007, 19:43:03 »
Alkuun vähän perusfaktaa:
-lukio loppui keväällä
-opiskelupaikka varmistui tty:lle, jonne en tosin vielä lähde, sillä töitä riittää syyskuun loppuun ja sitten tammikuussa armeijaan.
Aikaa olisi jopa 3 kk, mutta näin ensikertalaiselle ja yksin lähtevälle 2-5 viikkoa riittää hyvin "hermojen lepuuttamiseksi."

Kilroyn sivuilta olen katsellut noita reilun parin viikon seikkailumatkoja, joista varsinkin alla olevat kaksi vaikuttavat kiinnostavimmilta.
Mielipiteitä, ovatko lähtemisen arvoisia, ja mikä (mikä ei) erityisesti?

http://www.kilroytravels.fi/Aasia/Thaimaa/Bangkok/Malesia+Basix/Seikkailumatka.htm

http://www.kilroytravels.fi/Aasia/Thaimaa/Bangkok/Siam+Adventure/Seikkailumatka.htm

Loppuun Kilroyn infoa:
KILROYn seikkailumatkoilla ei todellakaan mennä isoissa ryhmissä oppaan perässä peräkanaa vaan keskimäärin noin 8-10 hengen ryhmässä. Seikkailumatkoilla on kansainvälistä porukkaa ja muutaman päivän reissaamisen jälkeen tuntuu takuulla siltä, että reissaat ystäviesi kanssa!

Seikkailumatkamme ovat myös luotettavia, sillä niitä vetävät paikalliset oppaat, jotka tietävät kaikki paikat ja he ovat koulutettuja toimimaan eri tilanteissa. Käytämme myös paikallisia oppaita sen vuoksi, että olemme vastuullinen matkanjärjestäjä. Usein ruokaa tai muita tarvikkeita ostetaan heimokylistä kun ollaan esimerkiksi trekillä - siksi paikallismaksut!

Kiitos vastauksista...

usput

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #84 : 14.07.2007, 18:15:38 »
eurooppaan kiinnostas mennä viikoksi johonki kaupunkiin vain oleskelemaan ja rentoutumaan katukahviloihin. mitä kaupunkia suosittelisitte?

Vaikeaselkoinen hiippari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #85 : 14.07.2007, 18:21:45 »
Lainaus käyttäjältä: "usput"
eurooppaan kiinnostas mennä viikoksi johonki kaupunkiin vain oleskelemaan ja rentoutumaan katukahviloihin. mitä kaupunkia suosittelisitte?

Jaa

Eikös toi ole jo monessa viestissä todettu että Krakowaan kannattaa mennä just kierelemään kahviloita ja rentoutumaan ja oiskos Berliiniäkin joku ehdotellut.. Noh kannattaa lähteä jotakin mukavaa paikkaa tsekkailemaan ja jos ei oikein vaikuta miellyttävältä niin varmaan seuraavaksi sitten tärppää siis seuraava reissu mutta ajatus jota tässä haen on että kaikkea tuskin aina saa kerralla ja samassa paketissa mutta joo noi edellä olevat kaupungit toimii kyl varmaan kivasti..
The true traveler is he who goes on foot, and even then, he sits down a lot of the time.

Colette, Paris From My Window, 1944
    French novelist (1873 - 1954)

Mac

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #86 : 14.07.2007, 18:55:19 »
Vastaisin, että kysy itseltäsi!
Fiilistele, mikä kiinnostaisi ja tee vaikka listaa suosikeista.
Sitten valitset sen mikä sopii parhaiten omalle budjetille ja mikä  tuntuu mukavalle!  :D
Elä kohti unelmiasi!

usput

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #87 : 14.07.2007, 20:17:26 »
no jos vaikka valitsisin berliinin, niin minkälaisella budjetilla viikon pärjäisi? lennothan saisi varmaan hommattua yhteensä sillä 300 eurolla, mutta minkä hintaisia hostellit ovat, ja eläminen berliinissä?

sannannaa

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - sannannaa@windowslive.com
    • Profiili
    • http://my.opera.com/sannannaa/albums/
    • Sähköposti
« Vastaus #88 : 14.07.2007, 20:29:26 »
Lainaus käyttäjältä: "usput"
no jos vaikka valitsisin berliinin, niin minkälaisella budjetilla viikon pärjäisi? lennothan saisi varmaan hommattua yhteensä sillä 300 eurolla, mutta minkä hintaisia hostellit ovat, ja eläminen berliinissä?

No hostellien hintatietoja varmasti saisit ihan etsimällä niitä hostelleja netistä.
Yesterday I got drunk on Jack
Lost my wallet and my back-pack

usput

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #89 : 14.07.2007, 22:04:47 »
niin luultavasti saisinkin mutta aluehan on tyhmät kysymykset joten täällä varmaan saa kysyäkkin.

Vaikeaselkoinen hiippari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #90 : 14.07.2007, 22:34:27 »
Joo

Toi Eurooppa on varmaan täynnä hyviä matkakohteita ja varmaan sitten pikkasen mieltymyksestä riippuu minne haluaa mennä mm. Pariisi, Krakova,Berliini,Rooma,Firenze,Milano,Edinburgh ja monia muita mutta sitten jotta saa tolkkua tohon päätökseen niin kannattaa miettiä ajankohtaa milloin lähtee reissuun samoin kuin reissun pituutta em. viikko ja sitten mahdollisia lentotarjouksia ja tarjontaa.. Itse teen noita reissuja noitten lentojen perusteella että milloin pääsee minnekin edullisesti  .. Siis tarkkailemaan tarjouksia.. Nyt olisi eräällä firmalla tarjolla Varsovaa edukkaasti tai ainakin lupailevat..

Ja sitten hostellit maksaa 15-30 euroa/ vuode monenhengen dormihuoneissa em.huoneessa 5-6henkeä tai 10:nen  riippuen sitten miljoonasta muusta seikasta kanssa..
The true traveler is he who goes on foot, and even then, he sits down a lot of the time.

Colette, Paris From My Window, 1944
    French novelist (1873 - 1954)

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #91 : 15.07.2007, 00:45:56 »
Olen lähdössä Berliiniin heinä-elokuun vaihteessa ja halvalla ajattelin selvitä... Meno-paluulennot Finskillä 153, majoitus dormissa 3 yötä 13,50 €/yö eli mitä se nyt tekee, 193 € matkat + majoitus yhteensä. Ruuan puolesta ajattelin pärjätä kympillä per päivä - jos ei sillä muuta saa niin kebabeja ainakin (jotka kuulemma ovat Berliinissä maailman parhaita, se kun on maailman toiseksi suurin turkkilainen kaupunki). Siihen vielä 50 euroa muihin menoihin - julkiseen liikenteeseen jne., niin se 300 euroa riittää ihmeesti neljän päivän matkaan... Tietysti vähän liikkumavaraa pitää jättää postikortteihin, tuliaisiin jne.

Kolmelle-neljälle lisäpäivälle siihen satanen lisää majoituksiin ja ruokaan, kuulostaako mahdolliselta? Ainahan noin halpoja tarjouslentoja ei ole tarjolla, mutta tälläkin hetkellä esim. 28.7.-3.8. menopaluu olisi Finskillä kuluineen 204 euroa, muualta en jaksanut tsekata. 500 eurolla selviää hyvin jos ei hupuloi, sanoisin? (Juuri baarista tulleena en välttämättä itsekään luota laskelmiini...)

muoks: hostellihintoja löytyy esim. www.hostelberlin.com tai hostelbookers.com

minks

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #92 : 16.07.2007, 12:15:05 »
Nyt olisi kamala hinku jonnekin pois jouluksi tai vielä mieluummin uudeksi vuodeksi. Ongelmana vaan, että sen matkan pitäisi olla HALPA, ja tohon vuoden aikaan tuntuu kaikki lennot olevan jotain ihan muuta luokkaa kuin halpoja... pitäiskö sitä lähteä reilaamaan jonnekin itä-eurooppaan? Kokemushan se olisi sekin. Toisaalta jonnekin lämpimään olisi myös ihana päästä. Onko kenelläkään mitään upeita ideoita? :D
here is no time

skugga

• Vieras
« Vastaus #93 : 17.07.2007, 10:27:47 »
Mua kiinnostaisi tietää millaisia reittejä Pallontallaajilla on ollut Aasiassa, ja miten paljon esim. kuukaudessa ehtii nähdä? Maista mua eniten kiinnostaa Nepal, Thaimaa, Kambodza ja Kiina. Itse en ole koskaan käynyt yhdessäkään Aasian maassa, eikä ole hajuakaan millainen on maiden välinen tai sisäinen liikenne, joten reittivihjeet ja esimerkit olisi kiinnostavia.

joaliina

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #94 : 17.07.2007, 13:55:53 »
Lainaus käyttäjältä: "skugga"
Mua kiinnostaisi tietää millaisia reittejä Pallontallaajilla on ollut Aasiassa, ja miten paljon esim. kuukaudessa ehtii nähdä? Maista mua eniten kiinnostaa Nepal, Thaimaa, Kambodza ja Kiina. Itse en ole koskaan käynyt yhdessäkään Aasian maassa, eikä ole hajuakaan millainen on maiden välinen tai sisäinen liikenne, joten reittivihjeet ja esimerkit olisi kiinnostavia.

Aika vaikean kysymyksen heitit. Sanoisin, että ihan jokaiseen noista mainitsemistasi maista saa helposti kulumaan kuukauden jos toisenkin.

Itse esimerkiksi viime talvena reissasin 6 vkoa akselilla Thaimaa-Kambodza-Vietnam ja kiirettä piti. Ja tuolla reissulla todellakin lennettiin useaan otteeseen, muuten se olisi ollutkin sula mahdottomuus. Nyt jos lähtisin samalle reissulle vähentäisin kyllä kohdemaita ainakin yhdellä.

Halpalentoyhtiöitähän Aasiassa piisaa kiitettävästi, joten sinänsä eri maiden välillä on helppo liikkua nopeasti. Mutta jos käyttää junia ja busseja yms. niin liikkuminen on enemmänkin mallia "kulkuväline x lähtee klo 10 tai siis käytännössä ehkä jo klo 12 ja koska perillä piti olla klo 17 niin olemme siellä ehkä klo 19 tai 20 tai 21 tai... no ainakin viimeistään huomenna!"

Eli kyllähän kuukaudessa ehtii vaikka mitä, mutta suositeltavaa on silti rajata kohteita, jotta reissusta ehtisi jossain välissä oikeasti nauttimaankin. Ja säästää omia hermojaankin kun ei aikatauluta liikaa, kun ei niihin aikatauluihin tuolla nyt niin ole aina luottaminen  :wink:
hkä otin, ehkä en, so not kunhan hyppy kulkee! -M. Nykänen

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #95 : 17.07.2007, 14:43:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Kapris"
Olen lähdössä Berliiniin heinä-elokuun vaihteessa ja halvalla ajattelin selvitä...

Silloin olisi kannattanut varata lennot ajoissa ja kokeilla muitakin kuin Finnairia :roll: , yllättäen sellainen edullisia lentoja tarjoava yhtiö kuin Air Berlin lentää juuri Berliiniin, vieläpä lähellä keskustaa sijaitsevaan Tegeliin, ja parhaimmillaan erittäin halvalla. Kun lähtö on lähellä, saattaa kallislentoyhtiön kesätarjous olla halvempi, mutta muuten tuskin. Tarkistamatta ei silti kannata jättää.

Kapris

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - katri_tee@luukku.com
    • Profiili
« Vastaus #96 : 17.07.2007, 21:06:15 »
Tsekkasin kyllä Air Berlinin, mutta olisi tullut kalliimmaksi :) Sillä on kyllä yleensä ollut halvimmat lennot Wieniin kun olen sinne päin ollut menossa.

Blue1:llakin pääsee usein halvalla Berliiniin.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #97 : 18.07.2007, 01:37:37 »
Mua kiinnostaisi tietää millaisia reittejä Pallontallaajilla on ollut Aasiassa, ja miten paljon esim. kuukaudessa ehtii nähdä? Maista mua eniten kiinnostaa Nepal, Thaimaa, Kambodza ja Kiina.

Itse olin Kiinassa syssyllä muutamaa päivää vajaan kuukauden ja siinä ajassa ehdin tehdä sisämassa reitin pohjoisesta etelään: Peking-Pingyao-Xi'an-Chengdu-Lijiang-Kunming. Pekingissä olin 10 päivää, mutta oli mielestäni täysin sen kymmenen päivän arvoinen - ensikertaa maassa kun olin.

Jos haluaa tinkiä Pekingissä oleskelusta ehtii kuukaudessa vielä Dali-Kunming-Yangtsuo. Tosin Lijiangissa saattaa mielellään viettää aikaa pidempään ja tehdä kaupungista kahden, kolme päivän patikkaretki läheiseen rotkoon. Kyseista Leaping Tiger Gorgea on kehuttu kovasti. Dalissa en käynyt, koska ajattelin kaupungin olevan samankaltainen kuin Lijianginkin.

Hong Konginkin voisi saada reitin päätepisteeksi, mutta sitten melkein pitäisi lentää jokin väli ja skipata joku kaupunki. Ehkä reitti tällöin olisi Peking-Chengdu-Lijiang-Kunming-Yangtsuo-Honkkari.

Itse matkustin kyseisen reitin junilla ja busseilla.

Jos moni maa kiinnostaa, mutta matka on tehtävä tiettynä ajankohtana, alkaisin valintaprosessin sääolosuhteiden tutkimisesta. Monsuuni-Thaimaa pois. Pakkas-Nepal pois. Helle-Kiina pois.

Tubee

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Tuben reissublogi
    • Sähköposti
« Vastaus #98 : 20.07.2007, 12:50:27 »

Itse lensin kavereiden kanssa tammikuussa 2006 Singaporeen, josta kuukauden aikana kuljimme pohjoiseen Malesian läpi kohti Bangkokia. Tuolla välillä oli kunnon (moottori)tie koko matkalla, ja paljon poikkeamisen/pidemmän pysähtymisen arvoisia paikkoja. Nuo VIP-bussit ovat todella mukavia, uusia ja halpojakin. Osan matkasta menimme hieman pienemmillä minivaneilla (Toyota Hiace). Malesian puolella pyörähdimme lautalla Penangissa ja Thaimaassa lautalla/katamaraanilla Koh Samuin sekä Koh Taon saarilla. Rajamuodollisuudet olivat melko nopeita (korkeintaan 1h) sekä Singapore-Malesia että Malesia-Thaimaa -välillä.

Blobbari

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #99 : 24.07.2007, 17:01:42 »
Haussa olisi hyvä paikka 5 päivän lomakohteeksi. Nizzan olen ymmärtänyt olevan rantabulevardipaikka, jossa on myös nähtävää, joka ei hintatasoltaan olisi kovin korkea. Mites praha ja budapest ovat verrattuna nizzaan? Ainakin hotellien ja syömisen hintataso kiinnostaisivat. Entäs Amsterdam? Onko sen kalliimpi kuin Praha tai Nizza? Nähtävää ainakin riittäisi amsterdam.infon mukaan.

Mitä näistä paikoista suosittelisitte kahdelle yli kaksikymppiselle matkaajalle? Joitain nähtävyyksiäkin varmaan viidessä päivässä kerkeisi nähdä, mutta missä olisi oikeasti kiinnostavaa nähtävää(maisemat, kulttuurinähtävyydet ja vanhoja rakennelmat)? Onko nizzassa sitten kuitenkaan niin paljon näkemistä? Onko kuinka turvallista liikkua näissä matkakohteissa, varsinkin iltaisin?