Minne mennä? (Kyselyjä suositeltavista matkakohteista)

(Luettu 749138 kertaa)

Lissukka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Vs: Minne mennä? (Kyselyjä suositeltavista matkakohteista)
« Vastaus #1400 : 08.05.2013, 23:18:41 »
Hei! Saatan olla ehkä hiukan ajoissa liikkeellä, etsin nimittäin kohdetta kesälle 2014. Nyt, kun vasten tahtoani joudun kärvistelemään tulevan kesän vain koto-Suomessa, tarvitsen jonkin suuren motivaattorin, jonka avulla jaksan paiskia duunia ja säästää. No, ulkomaanmatka on aina hyvä motivaattori! Auttaisi se varmaan myös ylppäreiden ja pääsykokeitten kanssa...

Haussa on siis toivottavasti Eurooppaa kaukaisempi kolkka, jossa olisi tarkoitus viettää 1-3 kuukautta yksin tai osittain jonkun kaverinkin kanssa, eli kesäkuun alusta syyskuuhun opiskelujen alkuun. Toiveissa olisi lämpöä > 20 astetta. Hirmusti kiinnostaisi Aussit tai Thaimaa tai jokin niillä nurkilla, mutta juuri tuohon aikaan Australiassa on kylmä, ja Thaimaassa käsittääkseni sadekausi. Ehdotuksia? Olen matkustellut pienestä pitäen paljon, mutta täysin omatoimista matkailua on takana vasta yhden kaupunkiloman ja yhden miniminireilin verran. Mitä aikoisin tehdä siellä, en tiedä... Nähdä monipuolisesti erilaisia paikkoja, tutustua ihmisiin, ehkä tehdä töitäkin, nauttia elämästä ja laittaa simppelisti aivot hetkeksi OFF-asentoon abivuoden haasteiden jälkeen. Budjettikin on vähän auki - niin paljon, kun vuodessa ehtii tienata ja säästää...

Jos pysyttelet pohjoisessa Australiassa (itärannikolta noin Brisbanesta pohjoiseen ja lännessä Monkey Miam pohjoispuolella), on keli mitä parhain Suomen kesällä (ei sadekautta), ja nähtävää piisaa, mm. Great Barrior reef ja Ningaloo reef, outback, Whitsundays, Fraser Island, lukuisat kansallispuistot ja luontokohteet vain muutamia mainitakseni. Ja jos pari kuukautta viettää rantaelämää pohjoisemmassa Australiassa, niin kyllä Sydneyssä, Melbournessa tai muissa eteläisimmissä kaupungeissa tarkenee talviaikaankin piipahtaa :)
Itse reissaaimme länsirannikolla toukokuussa ja itärannikolla kesäkuussa, ja kelit olivat aivan mahtavat; pelkkää lämpöä ja aurinkoa. Myös Uluru-retkellä mainittiin touko-ja kesäkuun olevan paras aika vuodesta tulla outbackille, kun lämpöä on tavallisesti "vain" 25-30 astetta.

Hyvää matkaa :)!

hallailluusio

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1401 : 09.05.2013, 21:21:40 »
Hei, haluaisin mielipiteitä ja vinkkejä. Olen Barcelonassa kesäkuun puolivälissä ja sen jälkeen on noin viikko aikaa, ennenkuin pitää olla taas Suomessa. Kiehtoisi ajatus lentää Casablancaan ja tulla sieltä takaisin Espanjan puolelle, toisaalta voisi katsastaa pari paikkaa Espanjassa (olen aiemmin käynyt vaan Sierra Nevadassa laskemassa) tai vaikka lennähtää Istanbuliin ja sieltä Suomeen... Herääkö ajatuksia  :)?

Ja siis olen nainen ja yksin matkassa.

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1402 : 10.05.2013, 10:28:00 »
Barcelonasta on aika lyhyt matka Provenceen.

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1403 : 10.05.2013, 10:55:15 »
Kyllä Barcelonan ympäristössä tai Pohjois-Espanjassa on viikoksi nähtävää.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Katariina72000

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1404 : 10.05.2013, 12:56:38 »
Kyllä mä jäisin Barcelonan lähialueille hetkeksi pyörimään ja sen jälkeen miettisin haluanko käydä vaikka Andorrassa ja jossain pohjoisen kohteessa vai valunko alaspäin rantaa kohti Valenciaa ja Alicantea.

ilseanna

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1405 : 20.05.2013, 20:22:24 »
Moi!
Olen 20-vuotias tyttö ja haluaisin jonkun reissun heinäkuussa toteuttaa mikäli seuraksi jonkun löydän (kavereista tai netistä). Yksin en uskalla lähteä. Mulla ei ole hirveästi kokemusta pienemmän budjetin matkailusta,  mutta nyt keväällä olen innostunut kun olen vähän netistä juttuja lukenut :D

Aikaa mulla olisi käytettävissä kuukauden verran ja vähän päälle, mutta lyhyempikin reissu on mahdollinen ja ehkä todennäköisempikin. Rahaa matkakassaan noin 500e, tonnissa menis jo ehdoton kipuraja. Kiinnostuis halvalla pääseminen, kuten ruuan dyykkaaminen (ei onnistu varmaan kuin harvoissa maissa, jotka toisaalta sitten muuten ovatkin kalliita) , couchsurfing ja ehkä myös liftaamalla liikkuminen. Sujuvasti puhun englantia ja ruotsia, muita kieliä en juuri ollenkaan :D Reissulta haen niin luontoilua, ehkä vaellusta kuin juhlimistakin, ehkä suurkaupungit ei ihan ole mun juttu, ainakaan jos niissä ollaan pidemmän aikaa. Jotenkin kiinnostaisi vaihtuvat maisemat eikä vain yhdessä tukikohdassa yöpyminen. Jatkuvat hellelukemat eivät myöskään ehkä houkuta.

En ole paljoa tämän pidemmälle matkaa suunnitellut, alustavia ideoita ja jotain heittoja paikoista otetaan mielellään vastaan.

maanma

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1406 : 21.05.2013, 10:30:24 »
Tuollaisella budjetilla matkailee - etenkin jos liikkuu polkupyörällä ja nukkuu teltassa. Tavaraa ei voi olla mukana enempää kuin linja-/juna-aseman tavarasäiliöön mahtuu, jotta voi pyöriä kaupungeissa. Leirintäalueilla tavaroita voi tietysti jättää telttaankin, mutta säästösyistä myös muualla nukkumiseen tulisi varautua.

Saaristoreittiä ahvenanmaalle ja sieltä Visbyhyn?

Kuukaudessa kyllä kiertää Itämerenkin jos tahtoo.

Jze

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1407 : 08.06.2013, 19:29:31 »
Vinkkejä mihin mennä Kreetalta? Tarkoitus olisi lähteä heinäkuun lopussa 2,5vko reissulle ja käydä ensin Haniassa moikkaamassa tuttuja ja lähteä sieltä sitten botskilla/lentokoneella johonkin... Olisiko jollain heittää ideoita vaikka hyvistä pikku saarista mihin mennä pomppimaan tai onko Kreetalta kallista lentää esim Kroatia / Albania / Sisilia? (Laivalla siirtyminen myös vaihtoehto?)
Rajallisesta matkustusajasta huolimatta, kaikki ideat otetaan vastaan ::)
« Viimeksi muokattu: 09.06.2013, 13:31:46 kirjoittanut Jze »

Jalopeeno

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1408 : 12.06.2013, 18:52:47 »
Mietin tässä että olis kiva lähteä johonkin kesän lopuilla ja jotenkin ekana tuli mieleen Japani. Eli onko järkee lähtee Japaniin (Osaka, Tokio yms.) pariksi viikoksi elokuun lopulla? Ja muutenki kaikki Japani vinkit kelpaa, kun en ole itse vielä oikein innostunut perehtymään asioihin  :-[ (tarviiks viisumeita yms???) Budjetti olis n. 2000€, kait sillä saa lennot ja eleleekin jotenkin?  :o

smee

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1409 : 13.06.2013, 01:07:45 »
Mietin tässä että olis kiva lähteä johonkin kesän lopuilla ja jotenkin ekana tuli mieleen Japani. Eli onko järkee lähtee Japaniin (Osaka, Tokio yms.) pariksi viikoksi elokuun lopulla? Ja muutenki kaikki Japani vinkit kelpaa, kun en ole itse vielä oikein innostunut perehtymään asioihin  :-[ (tarviiks viisumeita yms???) Budjetti olis n. 2000€, kait sillä saa lennot ja eleleekin jotenkin?  :o

Japani ei ole niin kallis kuin monet luulevat, mutta ei ihan maailman halvimpiakaan paikkoja. Jeni on taas viime aikoina heikentynyt joten jos kohtuuhintaiset lennot saa, niin kyllä tuolla reissun tekee kun pitää kulut kurissa. Kalliita houkutuksia kyllä löytyy ja pidempien matkojen liikkuminen kannattaa suunnitella junapasseilla tai busseilla tai keskittyä suosiolla pienempään alueeseen. Viisumia ei suomalainen tarvitse, mutta elokuu ei ainakaan Tokion tai Osakan seuduilla ole säiden puolesta ihan parasta aikaa, koska silloin on yleisesti kostean kuumaa, ja sataakin voi tosin ei niin paljoa kuin heinäkuussa. Huonolla tuurilla voi osua taifuunikin kohdalle. Syksymmällä on säiden puolesta miellyttävämpää.

Elokuun puolen välin tienoilla on myös Obon, joka aiheuttanee matkailuruuhkaa maassa. Täällä lisätietoa, ja koko sivusto on aika loistava tietopaketti Japanin matkailuun: http://www.japan-guide.com/e/e2286.html

kltainen

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1410 : 13.06.2013, 15:07:54 »
Kiitos kaikille mua auttaneille! Päädyinkin nyt ihan erilaiseen ratkaisuun, mitä aluksi suunnittelin. Munhan piti siis lähteä johonkin kauniiseen paikkaan vaan oleskelemaan ja juoksemaan. Toteutuva suunnitelma on nyt mennä junalla (10/22 reilikortilla) Romaniaan vapaaehtoistyöhön ja olla siellä niin kauan kuin aikaa ja kiinnostusta riittää. Laskujeni mukaan matkustuspäiviä jäis yli niin että voisin jossain muussakin maassa poiketa.

Matkaajanainen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1411 : 28.06.2013, 14:04:01 »
Antakaapas taas vähän apuja reitin yms. suunnittelussa. Reissun lähden luultavasti 20.7., mahdollisesti vasta 22.7.
30.7. pitää olla Hampurissa ja sieltä 5.8. Bremerhaveniin jossa olisin 2-3 päivää. Näitä ei voi muuttaa, paitsi että on mahdollista mennä Bremerhaveniin ennen Hampuria.
Itseäni kiinnostaisi eniten Kroatia-Bosnia-Serbia-Makedonia -suunta, mutta tuo Hampuri sattuu olemaan vähän eri suunnassa... Ajattelin ensin lentoa Budapestiin, sitten junalla Sarajevoon, sielä bussilla Dubrovnikiin ja sieltä bussilla Zagrebiin, josta ottaisin junan Hampuriin. Mutta näytti aika helvetinmoiselta istumiselta!
Millaista reittiä ja millä kulkuvälineillä ehdottaisitte? Ja mikä olisi järkevin keino Bremerhavenista takaisin Suomeen? Aluksi ajattelin sieltä junaa Kööpenhaminaan mutta siinä taisi olla peräti 6 vaihtoa.  ;D
Työt alkaa 12.8. ja mielelläni olisin jo 10.8. viimeistään kotona. Budjetti on aika pieni joten mahdollisimman edullisesti pitäisi tietenkin päästä!
Soarele este galben

ministerofsound

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #1412 : 17.07.2013, 22:56:48 »
Minne mennä nyt/kohta/pian? Eli onko osunut silmään jotain mahdottoman hyvää diiliä jonnekin päin? Kriteereinä matkalle: täytyisi olla 1.8.2013 takaisin Suomessa (tarkka), matkalla about 7 vrk (ei tarkka) ja hinta mahd. halpa (max. 500 e), biitsi tai ainakin lämpö plussaa! Eli mihin menisit?

tintin

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1413 : 18.07.2013, 08:15:44 »
esim. Norwegianilla Split Kroatia lennot meno 20.7 paluu 30.7 167e. Majoitus ei kuulu vielä hintaan, mutta eiköhän aina jokin hostelli löydy.
terveystietoa matkailijoille: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/ktl.mat mm.malarian estolääkesuositukset maittain

Fiasko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1414 : 26.08.2013, 10:49:59 »
Reppu katselee nurkassa surullisena, jonnekin pitäisi loka-marraskuussa päästä. Aikaa on ehkä viikosta kolmeen, haaveissa ennen kaikkea huikeita maisemia, päiväpatikointia ja spontaania seikkailua. Yöelämää en kaipaa, tunnelmapaloja ja vilauksia paikallisesta elämästä kylläkin; rakastan junailua, vuoria ja merta, pieniä saaria ja oman pienuutensa ja merkityksettömyytensä kokemisen tunnetta.

Albaniaan olen kovin ihastunut ja Bosnia on minulle lähes toinen koti, joten suuntaisinko jo tutulle Balkanille, toteuttamaan haaveeni Italiassa reilaamisesta vai onko jollain ehdottaa jotakin muuta - Skotlannin vaelluspoluilla on kai jo vähän vilakkaa, mutta olisiko arvon palliksilla reissuideoita?  :)
Pietari vei mennessään.

ege

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1415 : 26.08.2013, 12:23:21 »
Reppu katselee nurkassa surullisena, jonnekin pitäisi loka-marraskuussa päästä. Aikaa on ehkä viikosta kolmeen, haaveissa ennen kaikkea huikeita maisemia, päiväpatikointia ja spontaania seikkailua. Yöelämää en kaipaa, tunnelmapaloja ja vilauksia paikallisesta elämästä kylläkin; rakastan junailua, vuoria ja merta, pieniä saaria ja oman pienuutensa ja merkityksettömyytensä kokemisen tunnetta.

Albaniaan olen kovin ihastunut ja Bosnia on minulle lähes toinen koti, joten suuntaisinko jo tutulle Balkanille, toteuttamaan haaveeni Italiassa reilaamisesta vai onko jollain ehdottaa jotakin muuta - Skotlannin vaelluspoluilla on kai jo vähän vilakkaa, mutta olisiko arvon palliksilla reissuideoita?  :)

Loka-marraskuu voisi olla ihanteellista aikaa Italian kiertämiseen, jos säät suosivat. Se nyt taas on ihan tuurista kiinni :)

Toinen kohde, mikä tuli mieleen on ehdottomasti Georgia. Jos pitää Balkanista, niin siihen todennäköisesti ei voisi pettyä.

Fiasko

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1416 : 26.08.2013, 13:40:22 »
Kiitos vinkistä ege, tuota Georgiaa täytyykin alkaa selvitellä tarkemmin - on ollut mielessä monesti, mutta vaihtunut aina lopulta johonkin muuhun kohteeseen (:
Pietari vei mennessään.

servechilled

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #1417 : 26.08.2013, 14:55:58 »
Kiitos vinkistä ege, tuota Georgiaa täytyykin alkaa selvitellä tarkemmin - on ollut mielessä monesti, mutta vaihtunut aina lopulta johonkin muuhun kohteeseen (:

itse tein parin viikon georgia - azerbaijan -rundin heinäkuussa, suosittelen! air baltic lentää kumpaankin maahan edullisesti. turistit ovat harvinaisia joten paikallisesta elämänmenosta pääsee nauttimaan runsaasti. syssymmällä pitäisi ajoittain infernaalisten helteiden olla ohi - ne olivat merkittävin miinuspuoli tuossa heinäkuun turneessani. vuoria, junailua ja minibusseja löytyy vähintään riittävästi!

Jze

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #1418 : 26.08.2013, 15:47:08 »
Itsekkin voin lämmöllä suositella Georgiaa. Tuli oltua siellä 1,5vko viime maalis-huhtikuun taitteessa ja voi että mikä maa, pakko päästä vielä uudestaan.
Itse en kokeillut junia / minibusseja vuokra-auton takia, mutta vuoria löytyy ja trekkailu mahdollisuudet ovat aivan huikeat.
Jos sinnepäin päätät lähteä, niin suosittelen kyllä maksimoimaan ajan Georgiassa koska nähtävää riittää vaikka maa onkin melko pieni ja omallakin reissulla jouduin tekemään kompromisseja liikaa. Tai no silloin tuntui siltä, mutta jälkeenpäin jäi vain kaipuu takaisin korjaamaan nekin kompromissit :)

eppis

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1419 : 09.09.2013, 19:07:28 »
Tällä kertaa seuraavan matkan rajoitteena on ennen kaikkea aika. Ensi talvena en enää voi lähteä muutaman viikon-muutaman kk:n matkalle Aasiaan, kuten tähän asti on ollut talvisin tapana, vakituisen työpaikan vuoksi. Lämpöön olisi kuitenkin päästävä joskus tammi-maaliskuussa 2014, mutta aikaa on vain viikko. Periaatteessa kuitenkin 9-10 päivää, pe- seuraavan viikon su.

Egypti olisi ollut täydellinen kohde, lyhyt lento ja varma aurinko, mutta sattuneista syistä se maa jää nyt pois laskuista. Hyvä puoli taas on se, että vaikka aikaa ei olekaan rajattomasti, niin raha ei ole nyt tällä reissulla este, kallimpikin kohde/lento siis käy.

Vinkkejä? Mihin itse lähtisit tilanteessani?