Ensimmäistä kertaa reilaamaan

(Luettu 148389 kertaa)

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Ensimmäistä kertaa reilaamaan
« : 03.05.2003, 22:04:14 »
Suunnitelmissa eka reili nyt vähän iäkkäämpänä (25v). Aina on suunnitelmat muuttuneet jotenki, joko en ole saanut kaveria tai rahaa ei ole ollut, tai kaverit on lähteneet silloin kun minä raukka en ole päässyt. :'( Päätin että nyt lähden vaikka yksin jos ei muuten.

Reittisuunnitelmat on vielä aika auki,  mutta aika olis elokuussa ja suunnitelmissa on ainakin käydä pyörähtää Saksassa kattoon tuttuja.  Reitiksi ajattelin Baltian kautta ensin Puolaan.Nyt kaipaisin vinkkejä. Mitä mielenkiintoista olis Puolassa? Ainaki Varsova ja Auschwitz olis mielenkiintoisia, entäs muuta? Entäpä muu Itä-Eurooppa?
Tarkoitus olis muuten kierrellä ympäri Eurooppaa global-lipulla ilman hirveen tarkkoja suunnitelmia, mutta hyvät vinkit ei olis pahasta.
« Viimeksi muokattu: 20.01.2016, 12:57:16 kirjoittanut Mr. Voyageur »

Pera

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: eka reili
« Vastaus #1 : 03.05.2003, 23:07:26 »
Puolassa Krakova on kyllä hieno paikka. Ja kerran olet ekalle reissulle lähössä, niin Praha on "tietysti" nähtävä. Ja Alpit on kans mun suosikkeja.
id�tteleminen on ep�rehellisyytt�.

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 03.05.2003, 23:14:22 »
Lainaus
Reittisuunnitelmat on vielä aika auki,  mutta aika olis elokuussa ja suunnitelmissa on ainakin käydä pyörähtää Saksassa kattoon tuttuja.  Reitiksi ajattelin Baltian kautta ensin Puolaan.Nyt kaipaisin vinkkejä. Mitä mielenkiintoista olis Puolassa? Ainaki Varsova ja Auschwitz olis mielenkiintoisia, entäs muuta? Entäpä muu Itä-Eurooppa?

Jos tahdot alkumatkaan matkaseuraa, niin täällä olisi 23-vuotias tyttö ja 26-vuotias poika lähdössä Tallinnasta bussilla Varsovaan ja siitä eteenpäin itää kiertämään. Varsovasta menemme suoraan Poznaniin, jossa paikallinen ystäväni näyttää kaupunkia. Tai, jos hänellä on aikaa, niin näyttää meille myös Varsovaa. Joten siinä saisi hyvän esittelyn  :-* Seuraavana päivänä varmaankin vuorossa Auschwitz. Puolan jälkeen Prahaan.
Meillä tulee olemaan kolme vyöhykettä. Näillä näkymin lähtöpäivä 28.7. (paluu 30.8.).
Koko itä on täynnä nähtäviä paikkoja! Itse odotan valtavasti Kroatiaa, Sloveniaa ja Slovakiaa.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #3 : 04.05.2003, 13:43:17 »
Harmi,kun pääsen lähteen vasta elokuun puolessavälissä ja tuun kai syyskuun puolella takasin.

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
Ensimmäistä kertaa reilaamaan.
« Vastaus #4 : 02.01.2006, 16:06:35 »
Olen lähdössä suunnitelmien mukaan kesällä 2007 reilaamaan ensimmäistä kertaa.
Kiinnostukseni reilausta kohtaan heräsi, kun löysin tämän sivuston ja lueskelin näitä ihania kertomuksia.  :D

Aasia kiinnostaa kovasti, mutta taidan näin ensikertalaisena pysytellä euroopassa, esim. Italia-ranska-saksa akselilla.

Ensikertalainen ja hieman ehkä tyhmänpuoleinenkin kun olen, kysyisin miten nämä "hostellit" toimivat?
Jos ette jaksa selittää, niin myös linkki, jossa kerrotaan hostelleista kelpaa.
Entä osaako joku arvioida paljonko tuommoinen kolmen-neljän viikon reilaus tulee kustantamaan?

Rinkka, hyvät kengät yms. löytyy. :)

Kiitoksia jos joku jaksaa lukea ja auttaa :)

SoFro

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 02.01.2006, 17:30:11 »
http://www.pallontallaajat.net/interrail/keskustelu/search.php?search_id=751325637&start=0
Tuosta voisi löytyä hostelleista.

Budjettia on vaikeaa arvioida, siksi kannattaa lueskella saman tyyppisiä matkoja (niinkuin olet tehnyt :wink:), jos sieltä saisi jonkinlaista hintahaitaria selville.
Paras ratkaisu on tietysti suunnitella reitti, hankkia tietoa, missä kannattaa käydä, missä ei. Katsella majoitustietokannasta hintahaitaria yöpymispaikoista, sekä millä kuljet, onko matkasi päätarkoitus alkoholi (saa helposti uppoamaan rahaa), aijotko syödä  
roskiksesta vai käydä ravintolassa syömässä...

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #6 : 02.01.2006, 22:27:15 »
Kiitoksia kovasti. :)
Sain jopa vanhemmiltani suostumuksen matkaan.

Nyt pitäisi alkaa suunnitteleen reittejä,nähtävyyksiä yms. budjettia.

Opiskelija kun olen, ei ole varaa "törsätä", mutten kuitenkaan aio nälkää nähdä. En varmaankaan joka päivä ravintolassa käy, mutta voisihan sitäkin kokeilla. Varmaan pysyn tuolla nuudeli-sämpylä-salaattilinjalla. Eikä tarkoituksena ole ryypätä. Sitä voin tehdä täällä suomessakin. :)

Jos joku tietää tuolle akselille sijoittuvia hyviä nähtävyyksiä/kaupunkeja/kyliä, niin ehdotuksia otetaan vastaan. :)

Niin ja kiitoksia tuosta hostellilinkistä. Nyt tiedän miten ne toimivat.  :wink:

jennam

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 12.01.2006, 16:50:22 »
Hyvä suunnan olet valinnut! Saksassa ainakin Bremenin tiedekeskus on käymisen arvoinen, se on upea! Se on sellainen ufon näköinen, vinossa oleva rakennus, joka on jossain järvessä, ja sisältä Heurekan tyyppinen, mutta isompi ja hienompi, joten jos luonnontieteet yms. yhtään kiinnostaa, suosittelen! Bremen ei oo hassumpi kaupunkin muutenkaan, ihan kiva keskusta ja kirkko, soittoniekkojen patsaat jne. Kaupungintalolla on hieno kultainen huone, sitä saattaa päästä katsomaan.

Alpit kun sattuu siihen Saksan ja Italian väliin aika kivasti, kannattaa käydä siellä pyörimässä. Etenkin Sveitsi on ihana maa! Zürich on aivan taivaallinen kaupunki, samoin Geneve-järven rannalla sijaitseva Montreux, missä myös ystävämme Mannerheim viihtyi. Montreux'n yläpuolella vuorella on Glion, M:n kuolinkylä, mihin pääsee upealla Funiculaire -hammasratasjunalla tms. Ja Rochers-de-Naye tms. -nimisellä huipulla siinä lähellä on kiva murmeliparatiisi (Marmottes Paradis), niitä kannattaa käydä kattomassa! Myös junamatkan maisemat on mainiot, jos ei oo kovin pilvistä. Montreux'ssä on myös UPEA linna, Chateau de Chillon, sitä voisi tutkia vaikka kuinka kauan.

Itävallan Feldkirch on ihan söpö kaupunki, siitä olen kyllä nähnyt lähinnä kirkon ja puiston, mutta taivaallista pizzaa sieltä sai. Liechtensteinin pääkylässä "Vaduzissa" voi käydä ihan käymisen vuoksi, vaikkei siellä ihmeitä ole. Matkamuistoja pikkuvaltiosta.

Ranskassa en ole käynyt muualla kuin Evian-les-Bainsissa, mikä on aika rupukylä. Mutta lähellä sitä oleva Annecyn kaupunki on kuulemma näkemisen arvoinen!

Italiassa kävisin ainakin Dolomiiteilla, siellä on somia pikku kyliä ja ihania laskettelurinteitä. Vuoret on niin kauniita... Venetsiasta en ole kuullut juuri mitään hyvää, se on kuulemma ihan turistipaikka. Mutta en ole päässyt käymään. Minäkin olen keväällä lähdössä Ranskaan ja Italiaan ja mahdollisesti Kreikkaankin reilaamaan, en jaksaisi odottaa... Viime kesänä reilasin Brittein saarilla, ja 16 päivän reiliin meni lentoineen, vakuutuksineen, reililippuineen yms. reilu 900 euroa. Syötiin kyllä äärimmäisen niukasti ja ihmeellistä ruokaa... lähinnä kolmioleipiä :D

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #8 : 12.01.2006, 17:08:20 »
Liechtenstein ehdottomasti! Mun mielestä niin älyttömän sympaattinen paikka!! :D Jotenki niin hieno tunne, ku voi kävellä päivässä maan päästä päähän. Vaduz ja Schaan mukavia pikku kyläsiä. Maaseutuun kannattaa myös tutustua.
Niin ja jos Liechtensteiniin menet, niin varaa aivan järjetön määrä rahaa mukaan, koska hinnat on mun kokemusten mukaan jopa korkeemmalla ku Sveitsissä. :lol:

Ja mitä Saksaan tulee: Heidelberg
En varmaa ikinä väsy hehkuttamaan tota paikkaa. Ei se varmaan kaikkiin uppoo yhtä hyvin, mut mulle se oli ku paratiisi. :roll:
Muutamia vihjeitä mun matkakertomuksessa..  :wink:
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

.Ginny

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 12.01.2006, 17:37:27 »
LittleStar, luin ton sun matkakertomuksen ja vaikuttaa suhteellisen mukavalta paikalta tuo Heidelberg.  :wink:  

Itse pidän kovasti ei maiden kulttuureista ja historiasta, eli museot, linnat yms. kiinnostaa kovasti. Sekä tietysti kauniit maisemat!  :D

Aluksi oli suunnitteilla, että kierrettäis tuolla saksan, ranskan ja italian mailla kuukausi, mutta suunnitelmat muuttu ja tarkotuksena onkin reilata väh. kaksi kuukautta.
Tietenkin riippuu siitä, onko ystäväni tulossa mukaan. Itse nimittäin alotan välivuoden tuolloin, eli mulla ei oo kiire takasin suomeen. Tiedä sitten mitä ystäväni meinaa tehdä.  :D
Eli jos olen yksin lähdössä reissuun, voi olla että viivyn hieman pidempään. Kavereitakin asuu tuolla alueella.

Saksassa ainakin saan aikani kulumaan kiertelemällä niitä vähän pienempiä paikkoja. Alpit olin unohtanut ihan kokonaan( :oops: ) mutta sielläkin tulee varmasti käytyä.
Ranska on vielä kysymysmerkki, sillä en oikein tiedä mitä haluaisin nähdä siellä..
Italiassa ainakin roomaan menen. Venetsia houkutti, mutta jos se on vain joku turistirysä, niin tuskin siellä kovinkaan kauan viivyn.  :?

indecent

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • http://mikkokahkonen.com
« Vastaus #10 : 13.01.2006, 14:05:14 »
Jos lähtee tuonne saksa-itävalta-italia sveitsi -alueelle, niin sveitsiin ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa, koska siellä on ihan liian kallista reilaajalle ja kaikki samanlaiset vuoristot löytyvät itävallasta.

Italiaan kannattaa varata aikaa, sillä venetsia, Rooma, Pompei ja Vesuvius yms. ovat kyllä sellaisia paikkoja, että useampi päivä kannattaa varata noihin paikkoihin. Toki saksassakin on hienoja paikkoja ja kirkkoja, mutta kun näkee Pietarin kirkon vatikaanissa, niin sen jälkeen ei oikein mikään kirkko näytä enää miltään :). Itse olimme tuolla alueella toissakesänä ja n. 35€ meni/päivä/28vrk, mut me ei hirveesti yritetty pihistellä. Ja kaljaa ja etenki viinaa taisi mennä aivan liian montatoista litraa :).. No, ens kesänä sit halpaa kaljaa juomaan itä-euroopan maihin :)

LittleStar

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - monsieurtahtinen@hotmail.com
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 13.01.2006, 15:24:38 »
Lainaus käyttäjältä: "indecent"
Jos lähtee tuonne saksa-itävalta-italia sveitsi -alueelle, niin sveitsiin ei kannata jäädä liian pitkäksi aikaa, koska siellä on ihan liian kallista reilaajalle ja kaikki samanlaiset vuoristot löytyvät itävallasta.

Ja tähän sitten oma kokemukseni asiasta: Itävalta ei suinkaan ole mikään edullinen paikka reilata myöskään. Tai siis yleensäkään oleskella, jos lähtökohtana on se, että pitää kuitenkin jossain yöpyä ja jotain olisi tarkoitus syödäkin. Hieman edullisempaa on kuin Sveitsissä, mutta ns. "Alppilisää" joutuu kyllä pulittamaan. :D
Mutta hieno hieno maa, varsinkin maaseutu juuri visuaalisessa mielessä. Feldkirch - Salzburg -junareitti on monista tunneleista huolimatta aika upea. Eiku hetkinen.. meniks se ees suoraan? No mut kuitenki Feldkirchistä sinne itään päin. :D
Ei ole sellaista vikaa, jota ei tietämättömyydellä ja raa'alla voimalla voisi korjata."
"I use alcohol before asking stupid questions."

Vaikeaselkoinen hiippari

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #12 : 04.05.2007, 14:23:21 »
Lainaus käyttäjältä: "LittleStar"
Lainaus käyttäjältä: "indecent"

Ja tähän sitten oma kokemukseni asiasta: Itävalta ei suinkaan ole mikään edullinen paikka reilata myöskään. Tai siis yleensäkään oleskella, jos lähtökohtana on se, että pitää kuitenkin jossain yöpyä ja jotain olisi tarkoitus syödäkin. Hieman edullisempaa on kuin Sveitsissä, mutta ns. "Alppilisää" joutuu kyllä pulittamaan. :D
Mutta hieno hieno maa, varsinkin maaseutu juuri visuaalisessa mielessä. Feldkirch - Salzburg -junareitti on monista tunneleista huolimatta aika upea. Eiku hetkinen.. meniks se ees suoraan? No mut kuitenki Feldkirchistä sinne itään päin. :D

Moikkelis

Noh kertokaas nyt sitten vielä missäs tuolla Itävallassa voisi tehdä retkiä ja katella maisemia ku liikkuu tuolla akselilla Feldkirch - Salzsburg ? Siis em. mihin päiväretkiä Feldkirchistä ? Siis jos joku nyt sitten viimeaikoina olisi siellä pyörinyt ?
The true traveler is he who goes on foot, and even then, he sits down a lot of the time.

Colette, Paris From My Window, 1944
    French novelist (1873 - 1954)

Domino

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - loistotaisto@msn.com
    • Profiili
« Vastaus #13 : 04.05.2007, 15:16:50 »
Itsekin olen lähdössä Keski-Eurooppaan (Saksa, Tsekki, Slovakia, Itävalta, Sveitsi, ja loppu vielä avoin) suuntaan kesäkuun alussa, ja matkakuume alkaa jo kasvamaan. Olen suunnitellut reissun käytännön asioita melko pitkälle, mutta vieläkin sellainen pieni jännittynyt fiilis, että tuliko kaikki otettua huomioon. :p

Aihetta nyt sivuten, onko kanssamatkalaisilla tarjota yksinkertaisia vinkkejä, joita ei välttämättä ensikertalaiselle tule mieleen, mutta jotka nyt jälkeenpäin katsottuna vaikuttavat itsestäänselvyyksiltä, ja joiden avulla säästää rahaa?

soûl

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #14 : 05.05.2007, 19:12:52 »
Aihe koskettaa muakin; lähetään kaverin kanssa ekalle reilille kesäkuun alkupuolella ja alustava reitti on pitkälti laadittu, mut Luganon ja Prahan välillä on vielä hiukka epäselvää. Mentäis jotenkin Itävallan läpi ...ylläri sinänsä... ja kai Wien pitää tsekata (oon tosin kuullu tutuilta, et on kylläkin kaunis, mut vähän sieluton kaupunki?  :roll:  ), mut enemmän mua kiinnostais nimenomaan kuulut alppimaisemat. (Kuvittelen itteni laulamassa Edelweissia auringonlaskun aikaan jollain neitseellisellä vuorenrinteellä koko maailman avautuessa jalkojen juuressa, enkä haluis luopua ajatuksesta  :D  )

Ensikertalaiselle on vaan vaikeeta päättää, minne lopulta mennä, kun matkaoppaiden ym. kuvat ja kuvaukset antaa käsityksen, et kaikkialla on ihan yhtä makeeta. Innsbruck on tällä hetkellä mielessä, kun luin jotain vanhoja keskusteluja, mutta en oo siitäkään ihan vakuuttunut. Haluisin vaan jonnekin, mistä on helppo päästä luontoon...ja korkeelle. Millanen paikka Feldkirch on? Kannattaako sinne jäädä yöpymään vai onko se vain mukava läpikulkukaupunki?

En nyt tainnut tuoda mitään uutta tähänkään keskusteluun, mut on pakko jotenki fiilistellä tulevaa matkaa kaikkien kiireiden keskellä  :D

lennox

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #15 : 08.05.2007, 13:25:55 »
Ensikertalaisen kannattaisi ehkä hankkia Suomen Retkeilymajajärjestöstä, www.srmnet.org Youth Hostel Guide to Europe 2007. Tilasin oppaan postitse, minulla on vuoden 2005 versio, joka on vielä ollut ihan toimiva. Siinä on HI-järjestön hostellit yhteystietoineen ja joka hostellin kohdalla mm. etäisyys rautatieasemalle. Oppaan avulla voi saada jotain käsitystä siitä, minne kannattaisi suunnistaa, kiintoisimmista paikoista kun yleensä löytyy se hostelli. Paikkakuntien nimiä voi sitten googletella ja katsoa mitä niistä löytyy...
Itävallassa ei kannata unohtaa näitä perinteisiä alppikohteita kuten Zell am See tai Bad Gastein. Ja mitä korkeammalla kylät/kaupungit sijaitsevat, sitä hienommat maisemat!
Antoisaa reissua kaikille reilaajille!

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #16 : 08.05.2007, 14:19:26 »
Lainaus käyttäjältä: "lennox"
Ensikertalaisen kannattaisi ehkä hankkia Suomen Retkeilymajajärjestöstä, www.srmnet.org Youth Hostel Guide to Europe 2007. Tilasin oppaan postitse, minulla on vuoden 2005 versio, joka on vielä ollut ihan toimiva. Siinä on HI-järjestön hostellit yhteystietoineen ja joka hostellin kohdalla mm. etäisyys rautatieasemalle. Oppaan avulla voi saada jotain käsitystä siitä, minne kannattaisi suunnistaa, kiintoisimmista paikoista kun yleensä löytyy se hostelli. Paikkakuntien nimiä voi sitten googletella ja katsoa mitä niistä löytyy...

Jos jonkun opaskirjan haluaa, suosittelisin mieluummin jotain muuta kuin hostelliopasta. Itse olen käyttänyt yleensä Lonely Planetia, jossa on hostellien lisäksi muutakin hyödyllistä tietoa. Ja noita HI-hostelleja ei tosiaankaan löydy jokaisesta kiinnostavasta paikasta, ja lisäksi usein joku muu hostelli voi olla nykyaikaisempi ja siinä mielessä kivempi. Esim. usein juuri noissa HI-hostelleissa on ikärajoja ja joskus vaativat hostellikortin, jne.

lennox

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #17 : 08.05.2007, 15:30:21 »
Touche, Maahinen.

Lonely Planet, Holy Bible!

Maahinen

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #18 : 08.05.2007, 18:27:03 »
Lainaus käyttäjältä: "lennox"
Touche, Maahinen.

Lonely Planet, Holy Bible!

Niin, voisihan se olla joku muukin kirjasarja (toisessa ketjussahan niitä on vertailtukin) - pointtini nimenomaan, että suosittelen hostellikirjan sijaan jotakin vähän kattavampaa opusta (sekä matkan että myös majoituksen suhteen).

(En ole itse tosiaan mitenkään vakuuttunut Lonely Planetia ylivertaisuudesta, ja lähinnä satuin aikoinaan ostamaan juuri LP:n Eurooppa-oppaan, koska se oli ostohetkellä kaikista olemassaolevista kirjasarjoista uusin painos, ja lisäksi siinä, toisin kuin Let's Go:ssa ja Rough Guidessa, oli mukana kaikki silloin olemassaolevat Euroopan maat. Tarkoitus oli käyttää samaa kirjaa myös tulevilla matkoilla, ja näin olen tehnytkin, tosin täydentäen LP:n sivuille muista opaskirjoista, netistä, lehdistä, yms. saatuja vinkkejä.)

Dafu Simba

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #19 : 18.05.2007, 08:24:47 »
Olemme lähdössä kaverin kanssa 2008 kesällä kuukaudeksi reilaamaan ensimmäistä kertaa. Jo nyt reitti on jokseenkin hahmottunut:

Saksa, Ranska, Italia, Kreikka & Sveitsi
-
Tosin se voi vaihtua reissun aikana monesti.

Mutta muutamia asioita on hämärän peitossa:

Kuten se miten interrail- korttia käytetään junissa? Näytetäänkö sitä vain lipun tarkastajalle, vai?

Onko junien lisä maksut kuinka yleisiä? Ja voiko niitä välttää vaikkapa valitsemalla hitaamman junan? Mistä tietää missä junassa on lisämaksuja ennen kun on jo astunut junaan?
"Make the choice adventurous stranger, strike the bell and bide the danger or wonder 'till it drives you mad what would have happened if you had." C.S. Lewis