Ensimmäistä kertaa reilaamaan

(Luettu 179060 kertaa)

Kilu87

• Aloittelija
    • Profiili
Ensikertaa reilaamaan - läjä kysyttävää!
« Vastaus #140 : 21.05.2011, 16:53:41 »
Kiitos kaikille jo etukäteen neuvoista ja vastauksista!

Olen lähdössä kesäkuun alkupuolella 5/10 päivän kortilla reilaamaan ystävänäni kanssa, kerta molemmille ensimmäinen. Olemme varanneet menolennon Italian Pisaan ja paluun Saksan Bremenistä. Yöt ovat jo varattuja ja matkasuunnitelma laadittu: Pisa-Firenze-Milano-Nice-Barcelona- mahdollisesti vierailu Madridissa - Pariisi-Bremen.

Olen katsonut juna-aikataulut VR:n DB BAHN:n linkin http://reiseauskunft.bahn.de/bin/query.exe/en?newrequest=yes&protocol=http:& kautta. Nyt mietityttää, mistä tiedän, mitkä junat kuuluvat varmasti Interreil-kortin oikeuttamiin juniin? Kaikki? Kai linja-autot ovat aina mainittu kulkuvälineenä BUS, ja hämäävät koodit tarkoittavat aina junaa?

Aiomme matkustaa Barcelonasta yöjunalla Pariisiiin, onko jollakulla tietoja lepopaikan/nukkumispaikan hinnoista?

Onhan kaikissa Euroopan junissa samanlainen varustelu kuin Suomessa, tai ainakin vessathan löytyvät?

Oletteko itse varanneet paikkalippuja jo Suomessa vai ostaneet lähtömaassa? Mistä liput kannattaa ostaa, junassa ilmeisesti hinnat voivat olla korkeampia?

Kiitos kaikille!  :)

Viesti siirretty ketjuun. Heloriina/mode

Bulkky

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Ensimmäistä kertaa reilaamaan.
« Vastaus #141 : 23.05.2011, 11:36:19 »
5/10 kortilla kahdeksan kaupunkia? Aika pikasia visiittejä, koska joudutte kahtena päivänä matkustaa kahteen kaupunkiin.
 Junista sen verran että jokaiseen junaan pääsette ir kortilla. Se on eri asia joudutteko varaamaan paikat lisämaksusta. Lisämaksut ovat siitä paristakymmenestä sentistä kahteenkymmeneen euroon, riippuen kuinka nopea ja hieno juna on. Junat ovat samaa tasoa kuin suomessa, mutta esim. Saksassa bremen osnabruck juna oli metron tyylinen kulkuväline ilman veskia, mutta kyllä kaikista muista löytyi.
 Paikkoja en ole itse varannut etukäteen, mutta noin kiireisellä reilillä se voi olla tarpeen.

Kilu87

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #142 : 23.05.2011, 14:35:54 »
Muuten olemme varanneet suuriin kaupunkeihin vähintään kaksi päivää, mutta ensimmäinen matkustuspäivä Italiassa on lähinnä sitä, että pitäähän Milano ja Firenze nähdä edes asemalla seisoen, että saa sanoa siellä käyneen ;)

Mistä paikkaliput kannattaa varata? Asemalta? Junastako tulee lisämaksuja?

Jos matkalla - esim. Nizzasta Barcelonaan on kolme vaihtoa - on useita vaihtoja, tuleeko joka junasta maksaa erikseen paikkalippu? Tuossahan kolme TGV-junaa ja lisäksi ALARIS.

tanni

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #143 : 23.05.2011, 23:47:03 »
ensimmäistä kertaa reilaamaan lähtevillä tuntuu aina olevan kauhee hinku tunkee kaikki mahdolliset kaupungit reitin varrelle. toki ymmärrän että tekis mieli nähdä mahdollisimman paljon. mä kuitenkin suosittelen ettei kannata ahnehtia. reilejä voi tehdä vaikka useita ja ei oo kauheen mielekästä vaan juosta kauheella kiirellä kaikki kaupungit läpi ja istua helvetisti junassa.

olin ite reilaamassa elokuussa 2009. meillä oli 22 päivää aikaa päätyä helsingistä barcelonaan jossa oltiin vielä viikko jonka jälkeen mä lensin kotiin (kaveri jäi asumaan espanjaan:) ). meillä ei ollu mitään muita lukkoon lyötyjä suunnitelmia, ei oltu varattu yhtään hostellia eikä paikkalippua junaan. oli ihanaa matkustaa ilman sen tarkempia suunnitelmia ja miettiä joka aamu että minnekäs seuraavaks. meidän reitti oli lopulta seuraava helsinki-tukholma-malmö(junan vaihto)-kööpenhamina-malmö(junan vaihto)-berliini-münchen(junan vaihto)-zagreb(junan vaihto)-rijeka-krk(bussilla)-rijeka-ljubljana-venetsia(junan vaihto)-riccione/rimini-verona(junan vaihto)-gardajärvi-genova-marseille(pakollinen yöpyminen koska ranskassa oli sähkövika junissa)-barcelona. eli siis kaupungit/paikat joissa oikeesti vietettiin aikaa enemmän kuin junan vaihdon verran oli köpis, berliini, krk, ljubljana, riccione/rimini, gardajärvi, genova ja siitä sit barcelonaan. koska meillä ei ollu tiukkaa aikataulua, me pyrittiin välttämään junien paikkamaksuja mahdollisimman paljon. paikkamaksuttomat junat on yleensä niitä hitaimpia mutta toisaalta ei haluttu tuhlata vähiä rahojamme paikkamaksuihin.

yöjunia meidän matkanvarrelle sattu kolme. malmö-berliini, münchen-zagreb ja ljubljana-venetsia. onhan ne toki kätevä keino säästää aikaa mutta mä ainakin nukuin niissä aina todella huonosti. seuraava päivä meni aina ihan pöhnässä.

eli mun tärkein neuvo reilin suunnittelussa: malttia, malttia!!! ei kannata oikeesti ahnehtia liikaa eikä mun mielestä myöskään suunnitella liikaa. toki jokainen matkustaa tavallaan ja jotkut tykkää olla supersuunnitelmallisia.
« Viimeksi muokattu: 23.05.2011, 23:54:15 kirjoittanut tanni »

Bulkky

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #144 : 24.05.2011, 11:36:05 »
Jos matkalla - esim. Nizzasta Barcelonaan on kolme vaihtoa - on useita vaihtoja, tuleeko joka junasta maksaa erikseen paikkalippu? Tuossahan kolme TGV-junaa ja lisäksi ALARIS.

Kyllä näin on valitettavasti, mutta mitä pienempi välimatka sitä pienempi lisämaksu.

marinna86

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #145 : 25.05.2011, 21:29:25 »
Mä päätin just et elokuun vietän reilaten, koska mulla on silloin kesäloma  :D

Yksin todennäköisesti lähden matkaan, mut niihän sitä tutustuu ihmisiin, ja saa tehä mitä haluu  ;) Turvallisuus hieman tietty arveluttaa, kun naisihminen(25v.) olen, mutta eiköhän terveellä maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle.

Nyt pitäis vaan tosiaan saada joku järkevä reittisuunnitelma. Kroatiaa oon jo nähnyt jonkin verran, joten sinne ei välttämättä tarvitse änkeä, mutta portugalia,espanjaa,ranskaa ja saksaa ainakin pitää nähä. N. 1500€-1800€ ajattelin käyttää reissuun, joten eiköhän tolla pärjäile ihan hyvin.

..Ja syksyksi sitten Britteihin vaihtoon. :)

adya

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #146 : 25.05.2011, 21:56:57 »
Mä päätin just et elokuun vietän reilaten, koska mulla on silloin kesäloma  :D

Yksin todennäköisesti lähden matkaan, mut niihän sitä tutustuu ihmisiin, ja saa tehä mitä haluu  ;) Turvallisuus hieman tietty arveluttaa, kun naisihminen(25v.) olen, mutta eiköhän terveellä maalaisjärjellä pärjää aika pitkälle.
Hyvin se reissu sujuu yksinkin, eikä tuosta turvallisuudesta kannata ottaa liikaa paineita. Jännitin itse ihan samaa asiaa pari vuotta sitten ja nyt on jo parikin yksin tehtyä onnistunutta reiliä takana. Kuten totesitkin, Euroopassa (kuten varmasti suurimmassa osassa muutakin maailmaa) pärjää ihan mainiosti käyttämällä sitä tervettä maalaisjärkeä. Ei ota turhia riskejä, pysyy etenkin yksin liikkuessaan ihmisten ilmoilla ja pitää alkoholinkäytön kohtuuden rajoissa niin pääsee jo pitkälle. Ja jos junissa (tai muuallakin) joku tulee kertomaan nyyhkytarinoita ja haluaa "lainata" rahaa tai auttaa laukkujen kanssa niin kannattaa suhtautua hyvin varauksellisesti. Omilla reissuilla ainoita epämääräisiä tilanteita ovat olleet nämä junahuijarit, jotka nyt ei edes halua muuta kuin sinisilmäisen turistin rahoja.

Elokuussa sitten kannattaa varautua eurooppalaisiin turisteihin sekä täysiin hostelleihin ja juniin paikallisten lomakausien takia. Todennäköisesti ei pysty matkustelemaan ihan yhtä spontaanisti paikasta toiseen ilman varauksia kuin ehkä muina kuukausina.

Kilu87

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #147 : 26.05.2011, 21:26:42 »
Tuota turvallisuutta mietitty myös täällä. Saavumme Barcelonaan näillä näkymin klo 22 jälkeen ja meitä kaksi nuorta naista liikenteessä. Ajattelimme kävellä hostellille, matkaa noin neljä kilometriä. Ei siis kuitenkaan tarvitse pelätä oman turvallisuutensa takia? Sama homma Pisassa, matka tosin lyhempi.

adya

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #148 : 28.05.2011, 12:06:35 »
Kuten sanottu, maalaisjärkeä kannattaa käyttää. :)

Itse en lähtisi tieten tahtoen noin pitkälle vaellukselle matkatavaroiden kanssa puhumattakaan siitä, että tekisin sen heti lennon / junamatkan jälkeen, vieraassa kaupungissa (?) ja tuohon aikaan vuorokaudesta. Barcelonassa julkinen liikenne toimii varsin hyvin, joten se parin euron säästö kannattaa ehkä ottaa jossain toisessa kohtaa reissua. Eikä pelkästään turvallisuuden takia vaan myös ihan yleisesti kannattaa pyrkiä valitsemaan se mukavempi vaihtoehto aina kun mahdollista. Hampaiden kiristelyä ja epämukavuutta kun tulee reilatessa vastaan varmasti muutenkin.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2011, 14:58:22 kirjoittanut adya »

Kilu87

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #149 : 02.06.2011, 15:45:16 »
pik
Barcelonassa julkinen liikenne toimii varsin hyvin, joten se parin euron säästö kannattaa ehkä ottaa jossain toisessa kohtaa reissua.

Kyse ei ole säästöstä, vaan jännittää miten omalla kielitaidolla ja julkisten kulkuneuvojen vähäisellä käytöllä löytää oikeaan julkiseen ja osaa jäädä oikeaan aikaan pois.

Onko Nizzan Nice-ville asema keskustassa sijaitseva asema? Jotenkin tämän kanssa aikataulutus ja asemien haku ongelmallista, kun ei googlesta tms. oikein löydä vastausta.

Kilu87

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #150 : 06.06.2011, 10:33:03 »
Nyt tarvitaan pikaista apua! Olemme menossa muutaman päivän päästä reilille ja matkalle yksi kysymys jälleen: Onko Pariisin Paris Lyon rautatieasema Pariisin keskustassa? Olettaisin nyt karttatutkimuksillani että on, eikä suinkaan Lyonissa? Onhan?  ???

skavoovie

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #151 : 06.06.2011, 14:18:29 »
Nyt tarvitaan pikaista apua! Olemme menossa muutaman päivän päästä reilille ja matkalle yksi kysymys jälleen: Onko Pariisin Paris Lyon rautatieasema Pariisin keskustassa? Olettaisin nyt karttatutkimuksillani että on, eikä suinkaan Lyonissa? Onhan?  ???

Onhan se, koko nimeltään Paris Gare de Lyon - junien pääasiallisen lähtösuunnan mukaan.

mikros

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #152 : 07.06.2011, 15:00:58 »
Moi!

Eka postaus täällä.. en viittinyt uuta topikkia tehdä kun näitä tuntuu olevan niin paljon, joten toivottavasti täälläkin sais jonkinlaisen selvityksen suunnitelmiemme järkevyydestä.

Suunnitelmissa on ollut lähteä interrail-matkalle ensi kesänä n. 1 kuukaudeksi (minä + tyttöystävä). Kysymys kuuluukin että kuinka paljon matkalippujen lisäksi (400€/lärvi) olisi hyvä säästää rahaa jotta yöpyminen, syöminen onnistuisi keski -ja eteläeuroopassa kuukauden ajan ilman että tarvitsee ihan hirveästi sniiduilla? Lisäksi olisi tietysti hyvä jos olisi vähän ylimääräistäkin...

Suunniteltu on jotain tyyliin: Praha --> Wien --> Muchen/Zurich --> Alppien yli maisemia katsellen ---> Milano --> Firenze --> Rooma --> Lento himaan.

Ranskaan ei ainakaan mennä ollenkaan kun tänä kesänä käydään Pariisissa.

Onko liikaa kohteita kuukauden ajalle?

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #153 : 08.06.2011, 10:56:31 »
^ Kuulostaa ihan sopivalle. Suosittelisin ehka skippaan Milanon, joka on mielestani tylsa ja ruma, vahiten houkutteleva kaikista kohteistanne. Taalla on monta Italia-fania, jotka osaavat ehka suositella parempaa kohdetta Italiassa- vaikkapa Pisa tai Verona, tai Cinque Terre olisi kauniimpia (ja romanttisempia, jos olet tyttoystavan kanssa liikkeella  ;) )

Noi on hyvia kaupunkeja siihen, etta niiden ymparistossa on paljon tunnelmallisia ja kauniita pikkukaupunkeja- esimerkiksi paivaretki Prahasta Cesky Krumloviin. Munchenin ymparilla on mukavia kylia, samoin paivaretki Wienista Bratislavaan olisi mahdollinen.
She rides rollercoasters but never screams

mikros

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #154 : 08.06.2011, 13:00:30 »
^ Kuulostaa ihan sopivalle. Suosittelisin ehka skippaan Milanon, joka on mielestani tylsa ja ruma, vahiten houkutteleva kaikista kohteistanne. Taalla on monta Italia-fania, jotka osaavat ehka suositella parempaa kohdetta Italiassa- vaikkapa Pisa tai Verona, tai Cinque Terre olisi kauniimpia (ja romanttisempia, jos olet tyttoystavan kanssa liikkeella  ;) )

Noi on hyvia kaupunkeja siihen, etta niiden ymparistossa on paljon tunnelmallisia ja kauniita pikkukaupunkeja- esimerkiksi paivaretki Prahasta Cesky Krumloviin. Munchenin ymparilla on mukavia kylia, samoin paivaretki Wienista Bratislavaan olisi mahdollinen.

Kiitos vastauksesta!

Jooh itekin olen joskus Milanossa käynyt eikä oikein vakuuttanut, venetsiakin kiinnostaisi...

Tuohon raha-kysymykseen silti kaipaisin infoa vaikka matkaan onkin vielä vaikka kuinka pitkään... ollaan kumpikin aikamoisia riisikeppejä eikä todellakaan syödä / juoda (alkoholia) juurikaan..

Koitin vähän etsiä vastauksia mutta suurin osa noista vanhoista reiliketjuista on ilmeisesti poistettu eikä infoa oikein tahdo enää löytyä... varsinkaan viimeisien 3-5vuoden ajalta.
Olisi kiva tietää mitä eroa on käytännössä 1-luokan -ja 2-luokan reililipulla? Pääseekö 1-luokan lipulla esim. suoraan makuuvaunuun yöjunissa vai kuinka? Kumpi kannattaa kuukauden matkalle ottaa?

Pivo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #155 : 09.06.2011, 11:03:27 »
Tuohon raha-kysymykseen silti kaipaisin infoa vaikka matkaan onkin vielä vaikka kuinka pitkään... ollaan kumpikin aikamoisia riisikeppejä eikä todellakaan syödä / juoda (alkoholia) juurikaan..

Koitin vähän etsiä vastauksia mutta suurin osa noista vanhoista reiliketjuista on ilmeisesti poistettu eikä infoa oikein tahdo enää löytyä... varsinkaan viimeisien 3-5vuoden ajalta.
Olisi kiva tietää mitä eroa on käytännössä 1-luokan -ja 2-luokan reililipulla? Pääseekö 1-luokan lipulla esim. suoraan makuuvaunuun yöjunissa vai kuinka? Kumpi kannattaa kuukauden matkalle ottaa?

Mä oon aina laskeskellu noita budetteja ihan arvioimalla kuinka paljon keskimäärin tuhlaan rahaa päivässä (+hostelliyö 20-30e/henk.) ja kertomalla sen päivien määrällä. Sen tarkemmin asiaa ei varmaankaan kannata miettiä, ellei sitten ole ihan pa:na liikenteessä. Sillä pääsee kuitenkin aika lähelle jos/kun hinnat pysyy suht samoina maasta toiseen. Aina on mennyt kaikki mitä on säästämään kyennyt ja loppuaika on vietetty luottokortin avulla.

1-luokan reililipulla pääsee ykkösluokkaan matkustamaan mutta käsittääkseni mitään muuta hyötyä siitä ei ole, joten suht turha mielestäni.

Onharp

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #156 : 14.09.2011, 21:30:40 »
Hei! :)

Ensi kesänä oli tarkoitus lähteä reilireissulle. Mitään tarkkoja suunnitelmia ei vielä ole, eikä mitään hyvin tarkkoja tulekaan, sillä varmasti paljon nautinnollisempaa katsoa sitten reissun päällä, että mitä, miksi, milloin, miten. ;D kolme viikkoa tai kuukausi on reissun pituus, riippuu vielä vähän rahatilanteesta.

Hollanti (lähinnä Amsterdam) ja Englanti (Lontoo, Bristol ainakin) ovat sellaisia must -paikkoja, muuten onkin sitten enempi tai vähempi kaikki auki. Niin, Saksa ja Ranska ovat sellaisia, joissa hyvin todennäköisesti käy ainakin pyörähtämässä. Onko mitään muuta sellaista paikkaa, mihin kannattaisi tutustua ja olisi fiksulla etäisyydellä näistä edellämainituista? Belgia ja Luxemburghan ovat siinä sopivalla etäisyydellä, mutta ovatko visiitin arvoisia?

Tokihan se riippuu ihmisestäkin hyvin paljon, mutta minkälaista matkabudjettia tämmöiseen reissuun kannattaisi varata? Yöpyminen tilanteesta riippuen varmaan suurimmaksi osaksi hostelleissa. Ja onko tuo alustava reitti ylipäätään miten toimivan kuuloinen?

Ajatus oli, että Suomesta lento Britteihin ja Briteistä sitten Suomeen, kunhan ressut on reissattu, mutta tätäkään ei ole lukkoon lyöty. Pitää vielä vähän tarkemmin katella, että mikä olisi fiksuin tapa toimia.
« Viimeksi muokattu: 14.09.2011, 21:33:05 kirjoittanut Onharp »

emiliachi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #157 : 07.10.2011, 22:16:46 »
Mulla on myöskin kaverin kanssa tarkoituksena lähteä kesällä 2012 reilaamaan - kolme viikkoa vai kuukausi, ei ole vielä varmaa kuin ei kohteetkaan varsinaisesti. Me ollaan molemmat matkustettu tosi paljon, mutta ei koskaan reilaten. Olisko kellään mitään vinkkejä sen suhteen, että jos olisi reissussa esim. sen 22 päivää, niin miten laajalla alueella kannattaa liikkua, toisin sanoen olisiko fiksua päättää pysyä esim. Keski-Euroopassa tai vaikka alueella Kreikka-Italia-Ranska tms., vai onko ihan mahdollista mennä ympäri ämpäri ilman, että koko ajan tuntuu olevan kiire? Olisko jollain heittää jotain listaa jo toteutuneen oman reilinsä kohteista?

Bruselas

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #158 : 10.10.2011, 17:24:50 »
Mulla on myöskin kaverin kanssa tarkoituksena lähteä kesällä 2012 reilaamaan - kolme viikkoa vai kuukausi, ei ole vielä varmaa kuin ei kohteetkaan varsinaisesti. Me ollaan molemmat matkustettu tosi paljon, mutta ei koskaan reilaten. Olisko kellään mitään vinkkejä sen suhteen, että jos olisi reissussa esim. sen 22 päivää, niin miten laajalla alueella kannattaa liikkua, toisin sanoen olisiko fiksua päättää pysyä esim. Keski-Euroopassa tai vaikka alueella Kreikka-Italia-Ranska tms., vai onko ihan mahdollista mennä ympäri ämpäri ilman, että koko ajan tuntuu olevan kiire? Olisko jollain heittää jotain listaa jo toteutuneen oman reilinsä kohteista?

Suosittelisin pysymään vaikka Keski-Euroopassa tuolla ajalla. Minä itse reilillä liikuin akselilla ranska-espanja-italia-kreikka, välillä ei kerennyt nauttimaan olosta. Jos haluaa matkustaa paljon junassa, silloin on ok vaikka ottaa koko Eurooppa kerralla. En kuitenkaan suosittele..

losty

• Tosireissaaja
    • Profiili
« Vastaus #159 : 14.10.2011, 22:20:52 »
22 päivässä ehdin olla kaksi yötä Kööpenhaminassa, kolme yötä Berliinissa, yhden yön Munchenissa, Kaksi yötä Wienissa, yhden yön Zagrebissa, yhden yön Splitissa, kolme yötä Brac:in saarella Kroatiassa, kaksi yötä Riminissa Italiassa, Kaksi yötä Firenzessa ja kolme yötä Roomassa. Niin ja yksi reilipäivä meni "hukkaan" koska yö meni Helsinki-Tukholma-välillä ja sitten yhden päivän jätin käyttämättä jostain syystä..