Sellasta vaan aattelin kysyä kokeneilta reilailijoilta kun ekaa kertaa kesällä lähen reilille.....
Rautatieasemien koko vaihtelee paljon, joten vaikka juna lähtisi samalta asemalta, oikean laiturin etsimiseen ja / tai paikkalippujen ostoon voi kulua reilustikin aikaa. Parin tunnin vaihtoajalla uskaltaisin ehkä hipsiä ulos asemalta, mutta isommalla asemalla tuntikin alkaa olla hiinä ja hiinä. Monissa kaupungeissa on myös useampia asemia, joten kannattaa tuplatarkistaa, että vaihtoyhteys on samalta asemalta.
Missään en ole nähnyt ns. "lentokenttäportteja" juna-asemilla.
Ja
ihan oikeasti kannattaa varata aikaa myös "palautumiselle", koska pelkkä junassa istuminenkin verottaa voimia. Varsinkin, jos aiot nukkua yöjunissa istumapaikoilla, kannattaa varautua huonosti nukuttuihin öihin. Siellä saattaa olla pikkuvauva rääkymässä korvaan, riitelevä pariskunta, haiseva karvainen mies viereisellä penkillä tai ihan mitä tahansa muuta häiritsemässä reissaajan unta. Sama tosin pätee myös hostelleihin: et voi valita huonetovereitasi. Yöjunat ovat Euroopassa kesäisin usein aivan täyteen varattuja, joten niiden varaan ei kannata liiaksi laskea (ainakaan jos et halua pulittaa kymmeniä tai satoja euroja lisämaksuja).
Lisämaksut vaihtelee todella paljon maakohtaisesti - se reililipun mukana tuleva taulukko kannattaa pitää mukana ohjenuorana ja vaikka kysäistä aina asemalle saapuessaan seuraavaksi suunnitellun yhteyden lisämaksuista. Etenkin yöjunasta olisi varmasti oikein mukava lentää leppäkeihäänä ulos keskelle ei-mitään.
Kaikenlaisia yllätyksiä tulee matkan varrella eteen, joten vaikka suunnitelma olisi miten hyvin tahansa valmisteltu, se tulee aivan varmasti muuttumaan. Liian tiukoille ei siis kannata aikatauluja vetää, etteivät ne kaadu kuin korttipakka heti ensimmäisen vastoinkäymisen kohdatessa.
Tietysti voit itse päättää, mistä ohjeista otat onkeesi ja mistä et. Voisi kuitenkin myös kysyä, että tarvitseeko kaikki "reilaajan perusvirheet" välttämättä kokea kantapään kautta? Itse en ole kuullut yhdeltäkään reilaajalta kommenttia: "Olipa hyvä että tuli istuttua niin paljon junassa ja vietettyä tosi lyhyitä aikoja joka kaupungissa!" Itse ainakin olen - kantapään kautta - todennut, että reilaamisessa parhaaseen fiilikseen pääsee, kun ei ihan liikoja suunnittele.

Mutta anyway: hauskaa reissua!