Ensimmäistä kertaa reilaamaan

(Luettu 154559 kertaa)

Eris

• Aloittelija
    • MSN Messenger  - Vilu9@jippii.fi
    • Profiili
    • Sähköposti
Ensimmäistä kertaa reilaamaan.
« Vastaus #20 : 18.05.2007, 11:12:27 »
Lainaus käyttäjältä: "Dafu Simba"
Saksa, Ranska, Italia, Kreikka & Sveitsi

Tuollaista reittiä olen itsekkin ajatellut ensimmäiseksi reilikseni.  :) Ehkä kuitenkin jätän Kreikan pois ja laitetaan Espanja tilalle.  :D
quot;Maailma on kuin kirja, ne jotka eivät matkustele ovat lukeneet vain yhden sivun."

Dafu Simba

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #21 : 18.05.2007, 16:09:58 »
Lainaus käyttäjältä: "Eris"
Saksa, Ranska, Italia, Kreikka & Sveitsi

Tuollaista reittiä olen itsekkin ajatellut ensimmäiseksi reilikseni.  :) Ehkä kuitenkin jätän Kreikan pois ja laitetaan Espanja tilalle.  :D

Itse en millään pysty ottamaan Kreikkaa pois!  8)  Koko maan historia on kuin suoraan fantasia kirjallisuutta, ja rainiot, temppelit... Ei voi sanoa kuin: "VAU!"  :o Muutenkin kuin olen kiinnostunut antiikista ja espanjassa jo muutaman kerran "käynyt"... (Kanarialla.)

Ja anteeksi jos meni OFF-topic
"Make the choice adventurous stranger, strike the bell and bide the danger or wonder 'till it drives you mad what would have happened if you had." C.S. Lewis

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
« Vastaus #22 : 18.05.2007, 16:29:56 »
Näytetäänkö sitä vain lipun tarkastajalle, vai?
Onko junien lisä maksut kuinka yleisiä? Ja voiko niitä välttää vaikkapa valitsemalla hitaamman junan? Mistä tietää missä junassa on lisämaksuja ennen kun on jo astunut junaan?

Lisämaksuista ja lipun käytöstä löytyy kasapäin tietoa foorumilla, haku auttaa :)

Pikavastaukset:

1. Kyllä
2. Kyllä ja ei
3. Voi
4. Ne on merkitty esim. R -tunnuksin mm. aikataulukirjoissa ja asemilla

jasione

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #23 : 19.05.2007, 20:48:55 »
Minäkin olen lähdössä kesäkuussa ensimmäistä kertaa reilaamaan... hmmm....lasteni kanssa. Saan mukaani neljä viidestä, 6-22 vuotiaita. Suunnnittelu ja tässä netissä kököttäminen vie nyt kaiken ajan. Reilasin itse nuorena useita kertoja, yksin ja kavereiden kanssa ja nyt on aika opettaa se juttu noille jälkeläisille.

Alkuperäistä reittisuunnitelmaa on karsittu; nyt näyttää tältä: Köpis, Bern, Rooma, Firenze, Pula, Budapest, Praha, Berliini ja kotiin Ilosaarirokiksi. Yritämme saada maisemaelämyksiä, historiaa ja maalaisia kun olemme niin tuota kaupunkikulttuuria. Pulan pistin sinne keskivälille kun siitä sanotaan että se on tylsä paikka ja luulen että tarvitsemme jotain iisiä? lepoaikaa jossain kohti.

En ole kuullut mistään vielä toisten kokemuksia penskojen kaa reilaamisesta. Tarkoitus on pitää perinne kunniassa, mutta pelaan ehkä hiukka varmemman päälle majoituksen suhteen (varaan etukäteen) kuin muinoin, ei pensasmajoituksia siis. Tutustumiskohteita on valittava osittain myös pienimpien lasten mielenkiinnon mukaan ja silleen... Ja liian kiire ei saa tulla missään kohtaa.

Hiki on jo nyt, mutta kutkuttelee.

Jos jollakulla sattuisi olemaan kokemuksia tai vinkkejä tämänkaltaisesta reilaamisesta. Huvipuiston ajattelin hoidella jo Tivolissa pois alta ja Prahassa on kuulemma hieno eläintarha...

Iiris-

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ensimmäistä kertaa reilaamaan.
« Vastaus #24 : 04.04.2008, 01:12:52 »
Tämän vuoden päivityksiä ensi kesän eka kertalaisista reilillä! Eli tarkoitus olisi lähteä ensi kesänä (2008) ensimmäiselle reilille länsi-Eurooppaan.

Olisi kiva kuulla teistä muista kohtalotovereista. Minne matka ja mitkä fiilarit?   :P Kaksi kuukautta vielä matkaan ja jännitys kasvaa armottomasti! :D

incognito

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #25 : 04.04.2008, 14:09:48 »
Nopea kysymys: Saako reilikorttia nopealla aikataululla mistään Suomesta vai pitääkö se tilata netin kautta aina? Muistaakseni "isoimmilta asemilta" saa mutta mitkä ne käytännössä on?

Pivo

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #26 : 04.04.2008, 17:53:07 »
Nopea kysymys: Saako reilikorttia nopealla aikataululla mistään Suomesta vai pitääkö se tilata netin kautta aina? Muistaakseni "isoimmilta asemilta" saa mutta mitkä ne käytännössä on?

Saa isoimmilta asemilta, passi mukaan vaan. Ja tietty fyrkkaa :) Sen lapun voi tulostaa netistä ja täyttää etukäteen, mutta yhtä lailla sen voi täyttää myös asemalla.

PeePee

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #27 : 06.04.2008, 00:21:49 »
Täällä on ensi kesän ensikertalainen.

Yksin olen ainakin aloittamassa reilini, mutta saa nähdä mitä matkan aikana tapahtuupi.

Suunnitteluvaihe on käynnissä ja vaikka toki olen päättänyt olla suunnittelematta liikoja, pitää muutamia asioita tehdä jo etukäteen. Ongelmana oli kuinka päästä paikan päälle kun tarkoitus on aloittaa Hampurista. Vastaus löytyi Blue1:lta joka tarjosin 70 e lennon Helsinki-Vantaa - Hampuri. Helpompaa kuin Rostockin lautta ja loppupeleissä ehkäpä jopa halvempaa. Verrattuna Ruotsin ja Tanskan kautta menemiseen säästää muutaman "turhan" reilipäivän matkan alussa.

Itsellä olisi tarkoitus lähteä reittiä Hampuri - Berliini - Dresden - Bratislava - Wien - Sveitsi - Rooma - Toulouse - Lyon - Pariisi - Brysseli - Amsterdam.

Eli kuten näkyy, myötäpäivään Eurooppaa. Berliinissä ja Sveitsissä taidan majailla ainakin hieman pitempään, ehkä myös Pariisissa. Matkan aikana sen sitten näkee.

Tuo Itävalta - Sveitsi - akseli pitänee varailla etukäteen, kesäkuussa siellä on kuitenkin käynnissä potkupallon EM-kisat, joten paikat voivat olla suhteellisen täynnä. Menoa ja meininkiä ainakin on, se on selvä.

Varustehankintoja joutuu tekemään tässä vielä, esimerkiksi uuteen rinkkaan ja makuupussiin olisi tarkoitus sijoittaa. Niistä on kuitenkin suuri hyöty ollessaan toimivia.

Jos on kommentoitavaa tai vinkkejä, otan niitä ilolla vastaan.
-

PP

Moss Garden

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #28 : 06.04.2008, 14:33:54 »
PeePee, ainakin minun korvaani tuo suunnitelmasi kuulostaa todella hyvältä - mielenkiintoisia ja erilaisia kaupunkeja, joista ei mielellään karsisi yhtään, ja Hampurista pääsee hyvin liikkeelle.

Pääkaupungeista sen verran, että niitä ei kannata välttämättä liikaa suosia. Wienin ja Berliinin kokoisten kaupunkien mittasuhteet ovat sellaisia, että päivässä tai parissa on vaikea kokea muuta kuin hostellin, rautatieaseman ja päänähtävyyksien ympäristö. 3-4 päivää alkaa olla sellanen aika, että näkee kunnolla kaupunkia, mutta niin kauaa ei kaikkialla ehdi viettää.

Siispä kannattaa kokeilla myös pienempiä kaupunkeja, jotka on helpompi ottaa haltuun, ja joissa ehtii rentoutuakin. Niissä säästyy myös julkisen liikenteen kustannuksilta. Esim. Wienin sijaan kannattaa ehkä ottaa jokin muu kisakaupunki, Salzburg tai Innsbruck. Rooman sijasta voit valita jonkin pienemmän kaupungin Pohjois-Italiasta. Bryssel lienee vähiten kivuliasta jättää pois, kunhan hyppää siellä Amsterdamin junaan.

Se on juuri hyvä, ettei liikoja suunnittele pakollisia kohteita. Välimatkat Keski-Euroopassa ovat kuitenkin niin lyhyitä ja tiheään kulkevat junat nopeita, että matkasuunnitelmaa on helppo miettiä ja muuttaa lennossa.

Makuupussista sen verran, että jos meinasit junissa ja hostelleissa nukkua, ei sille ole kesällä käyttöä. Rinkkaa valitessa kannattaa ottaa sopivan pieni ja kevyt, niin ettei tule ylipakattua. Hostellia etsiessä tai muuten vain +35 asteen helteessä kävellessä raskas rinkka voi olla jotain mistä haluaa äkkiä eroon. Siitä haluaa eroon myös ruuhkametrossa tai täydessä vaunussa, eli osta korkeintaan 60-65 litrainen ;)

Kunnollinen reppukin kuulemma riittää...

PeePee

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #29 : 07.04.2008, 00:48:10 »
Moss Garden: Kiitos kommenteista.

Juuri oikeastaan jäi erittelemättä noissa kaupungeissa vietetty aika. Berliinissä aion viipyä sen kolme yötä vaikka heti reilin alkuun sattuukin, mutta on kuitenkin sen verran kiehtova kaupunki.

Juuri Itävallan ja Sveitsin kaupungit ovat ne, joita en ole todellisuudessa ehtinyt suunnitella yhtään. Voi myös olla, että jätän Italian koukkauksen kokonaan väliin jos näihin Alppien maisemiin ihastun. Tai sitten juuri joku Pohjois-Italian kaupunki.

Brysseli on juurikin vain läpikulkukaupunki. Ehkäpä muutaman tunnin pyörähdys muttei pidempää stoppia.

Makuupussia et siis suosittele? Pitänee sitten tutustua nuihin matkapeitteisiin, joista tälläkin sivustolla on keskusteltu. Lienevät tosiaan kesäkuumalla parempi ratkaisu.

ps. Koin muuten ensimmäisen hankaluuden, kun jostain syystä Hostelworldin varausjärjestelmä ei tykkää kortistani. Kyseessä toki Sampopankin Visa Electron, joka ennen on ainakin käynyt Visan sijasta nettipalveluissa. Menivätkö ne senkin ominaisuuden tuhoamaan kun ottivat ne tanskalaiset hoitamaan asiat? Harmittaa syystä että esimerkiksi hostelli jota tutkistelin Berliinissä (Wombat's) ei tosiaan ota muita kuin internet-varauksia. Noh, ehkä tämä tästä.  8)
-

PP

Iiris-

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #30 : 12.04.2008, 20:31:46 »
Hei!
Tämän ekakertailaisen listaus kuulostaa suunnilleen tältä:

Helsinki
Tukholma
Amsterdam
Pariisi
Bordeaux
San Sebastian
Zaragoza
Barcelona
Marseille
Genova
Venetsia
Frankfurt

Tämä on siis "suuntaa antava" listaus. Laivalla Tukholmaan ja Ryanairilla Tampereelle. Olisi tarkoitus viettää kuukausi matkalla. Olisiko vinkkejä noista kaupungeista tai muuta suositeltavaa :D?

Darchik

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #31 : 15.04.2008, 12:55:05 »
Vuosia luettuani tätä foorumia päätin rekisteröityä :p

Olen siis lähdössä kesäkuuksi "riehumaan" etelä eurooppaan 30pv global passilla. Lento on Roomaan 1.6 ja paluu Roomasta 1.7 ja sieltä ois tarkoitus junailla Ranska - Espanja - Portugali ja takaisin Italiaan eri reittiä (samat maat o rly) jos aikaa riittää tietenkin. Kuulostaako liian kiireiseltä reissulta kokeneiden korviin?

--Dar

idi

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #32 : 15.04.2008, 13:32:06 »
Moikkista moi vaan, mäkin sain lopulta aikaseks rekisteröityä tänne...
Kolme vuotta on jo odotettu sitä ekaa reiliä ja heinäkuussa se olis vihdoin edessä :D

Ollaan kaverin kanssa suunniteltu tällästä reittiä...
Lento Helsingistä Tsekkeihin-Slovakia-Unkari-Itävalta-Italia-Ranska-Amsterdam ja lento kotiin.

Italiassa olis tarkotus viettää vähän enemmän aikaa, erityisesti Sisiliassa, sieltä laivalla Korsikalle ja sitä kautta Ranskaan. Etsin kyllä haulla juttuja Sisiliasta ja Korsikasta, mutta enpä niitä pahemmin löytänyt. Joten osaisko joku fiksumpi kertoo onnistuuko liikkuminen reilikortilla siellä ihan normisti?

Reittiä saa kommentoida ja antaa vinkkejä ;) Tää on vaan tämmönen suunnitelma, joka luultavasti muuttuu ihan erilaiseks matkan varrella :)
Shyness is nice and
Shyness can stop you
From doing all the things in life
You'd like to

LR

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #33 : 15.04.2008, 15:29:06 »
Etsin kyllä haulla juttuja Sisiliasta ja Korsikasta, mutta enpä niitä pahemmin löytänyt. Joten osaisko joku fiksumpi kertoo onnistuuko liikkuminen reilikortilla siellä ihan normisti?

Sisiliassa voit hyvin kulkea junalla, mutta Korsikalla ei ole InterRail -järjestelmään kuuluvia rautateitä. Alennuksen saat sikäläisillä junilla kulkemisesta.

Terveisin,
LR

waes

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #34 : 08.05.2008, 13:07:10 »
Jeps. Mäkin oon ekaa kertaa lähös reilaamaan, itse asiassa starttaan jo ens viikolla. :) Aattelin kysyy, että onko kukaan käyny Sveitsissä sellases paikas kuin Kandersteg? Siellä ois tarkoitus poiketa muutama päivä. Eli jos on kokemuksia niin niitä ois kiva kuulla.. :D

Keke

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #35 : 10.05.2008, 23:17:00 »
Tuosta neuvosta, että kannattaisi valita pääkaupungin sijasta pienempi kaupunki... Varmaan ihan fiksua sinäänsä, mutta jos Pohjois-Iltaliasta puhutaan, niin älkää valitko ainakaan Torinoa. Olin siellä viime syksynä viikonloppumatkalla taitoluistelun GP-kisojen ansiosta, eikä kyseisellä kaupungilla ollut mun mielestäni paljoa annettavaa. Kolmen päivän aikana ehti haaveilemaan monta kertaa, että voi kun olisi Roomassa, missä olisi enemmän nähtävää ja tehtävää. Vaikka olihan se Torinokin "ihan ookoo" ja riippuuhan se matkustustyylistä, että haluaako nähtävyyksiä vai ei... Olen itse menossa reilaamaan kesäkuussa ja tuskin tuhlaan aikaani nähdäkseni Torinon uudestaan  :-\

sussu-

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #36 : 21.05.2008, 17:15:36 »
Mäkin oon tänä kesänä lähdössä ekaa kertaa reilille. Suuntana: laivalla Turusta Tukholmaan, josta lennetään Air Berlinillä Berliiniin. Siitä sitten junalla Amsterdam, Pariisi, Rooma, Budapest, Krakova ja Kööpenhamina. Tähän mennessä lennon lisäks on varattu hostellit Berliinistä ja Amsterdamista sekä kaks paikka varausta juniin välille Berliini-Amsterdam ja Amsterdam-Pariisi.  :) Kauhee matkakuume on jo noussut!!  ;D

Nöösi

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #37 : 28.05.2008, 00:35:16 »
Ekaa kertaa myös reilille ja yksin oon matkassa 10/22 kortilla. 16.6. lähtee lento (Ryanair 40 eur) Tre-Bremen ja siitä matka jatkuu..Amsterdam, Bryssel, Luxemburg, Pariisi, Bordeaux, Nizza/Monaco, Milano ja sieltä lento takas Suomeen..  8)

Juli

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #38 : 28.05.2008, 09:27:13 »
Ensi viikolla olis tarkoitus lähteä matkaan. Reittinä ainakin alustavien suunnitelmien mukaan:

Helsinki - Tukholma - Kööpenhamina - Hampuri - Berliini - Luxemburg - Ranska etelästä pohjoiseen (ei tarkempaa listausta paikoista :)) - Brysseli - Geel/Leuven (riippuen siitä, missä kaverit ko. aikaan ovat) - Amsterdam - Köpis - Tukholma - koti

Paljon olis nähtävää ja koettavaa. Saa nähdä, tuleeko kiire. Mutta ihana päästä matkaan niin pian - melkein vuosi tässä on odoteltukin.

VonLoST

• Vieras
« Vastaus #39 : 09.06.2008, 15:26:44 »
Itse olen lähdössä sooloileen tuossa heinäkuun lopussa ja varmaankin kk:n passin hommaan, aikoin ottaa ensin 22 pv:n mutta tuli noita paikkoja mieleen sen verran että taitaa tulla kiire kiertää 22:ssa päivässä. Alustavasti olen ajatellut sellaista reittiä kuin Oulusta Tampereelle josta Ryanilla Frankfurtiin- Pariisi ja siitä Sveitsiin ja sellaiseen paikkaan kuin Gruyères jossa käyn vieraileen Giger Museossa ( onko kukaan käynyt?), ja siitä sitten Italiaan,  Milano, Geneve, Firenze, Rooma ja pois sitten toiselta puolelta Bolognan ja ehkä Venezian kautta. Ja sitten jos ehin vielä niin siitä Wieniin, Prahaan ja takasin Frankfurtiin josta Ryanilla kotio.
Kommenttia, onko täysin utopiaa tuollainen aikataulu? Tämähän on ihan alustava suunnitelma vasta, esim. tuo Rooma saattais jäädä välistä kokonaan jos meinaa aika loppua kesken koska pari vuotta sitten olin siellä 2 viikkoa ja näin aikalailla kaiken mutta tykkäsin paikasta tosi paljon. Suurinta päänvaivaa minulle tuottaa tuo Suomesta lähteminen ja Suomeen palaaminen, että jos on mitään ehdotuksia niin ilomielin kuulisin, onko tuossa ratkaisussa mitään järkeä?