Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)

 (Luettu 3951 kertaa)

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« : 02.01.2007, 11:36:58 »
Tallainen reissu tuli heitettya maalis-huhtikuussa 2005.
Kertomus tulee hiukkasen myohassa, mutta laitetaan nyt kuitenkin tarinantynkaa, hintoja ja huomioita, joitain poimintoja paivakirjasta.
Hinnat ovat ehka jo hieman nousseet tuosta, mutta ainakin jonkinlaista osviittaa saattaa saada yleisesta hintatasosta.

No, matka alkaa maaliskuisena arki-aamuna Italian Salernosta.
Autona alla on vanha Mercedes Benz 200 Diesel henkiloauto (124 malli), jonka parhaimpiin puoliin kuuluu pieni kulutus, etenkin painoon ja kokoon nahden (5-6 l/ 100 km).
Ennen lahtoa tarkistin auton yleisen kunnon, kaikki nesteet, renkaat ja varapyoran.  Mukaan matkaan pakkasin joitakin tarpeellisimpia tyokaluja, varakanisterissa polttoainetta, oljya ja vetta, muutamat varakaljat, tottakait, ja tyttoystavani.
uusi virtalukko oli vaihdettava muutama paiva ennen reissua, olivat varkaat rikkoneet vanhan, kun oli auto ollut ulkona parkkipaikalla yon yli.  Aamulla vain huomasin autoni oven olleen jo valmiiksi auki ja virtalukon murrettuna, ainoa mika oli estanyt auton katoamisen lopullisesti oli paksu kettinkilukko ratista tiukattuna penkin rautoihin,  liian jareaa tavaraa pikkulukkojen kanssa napraajille.
(Ulkomalaisilla kilvilla oleva auto on aina aikalailla "arka" kaikenlaiselle tihutyolle ja varkauksille taalla)

Matkaan siis lahdetaan, kauniina, aurinkoisena, kevaisena aamuna. Lamminta siina parisenkymmenta astetta, manteli ja kirsikkapuut kukkivat, kevat tuoksuu ilmassa.
Sisamaassa liikenne on rauhallisen verkkaista ja ajaminen sujuu paljolti maisemia katsellen.  Basilicatan seutu on kaunista, vehreaa ja rauhallista, pienia kylia, kumpuilevia niittyja, lehtimetsia, vuoripuroja ja ystavallisia ihmisia.

Talla kertaa Rioneron kyla ohitetaan sinne poikkeamatta, vaikka paikka on varmasti Basilicatan seudun hienoimpia, "Rionero in vulturen" viini on maankuulua, lahistolla on sammunut tulivuori ja viini on kasvanut hedelmallisessa ja oman makunsa antamassa tuliperaisessa maassa, aivan erinomaista ja myos halpaa.  Tulivuoren kupeesta on kaivettu esiin myos dinosauruksen fossilisoitunut luuranko.

Iltapaivalla ensimmainen pidempi stoppi, ollaan Materan kaupungissa.  Autolla paasee perille asti "Sassi di Materan" ikivanhaan kylaan.  Taalla kuvattiin mm. Mel Gibsonin elokuvan "La passione di Christo" (mikalie nimi Suomeksi, Quu-nimimerkki taatusti tietaisi ?) loppukohtaukset aidon oloisissa maisemissa.
Vanhimmat asumukset on kaivettu hohkakiveen jo paljon ennen ajanlaskumme alkua.  Parisen tuntia vierahtaa, kuin aikakoneen mukana historiaan hypaten.  Paikka on myos Unescon maailmanperinto-listalla.

Illalla Barissa.  Laivan odottelua,  poiketaan laheisessa baarissa oluella ja pikapizzalla.
Kello yhdeksan jalkeen, hieman myohassa, vanha tariseva ja tutiseva "Ventouris-ferries" paatti irtautuu satamasta kohti Kreikan Igoumenitsaa, josta jatkamme autolla alas kohti Peloponnesosta.

(Laiva oli otettava Barista, koska Brindisista ei viela tuohon aikaan kevaasta autolauttoja kulkenut ) Laivaliput maksoivat 97 Euroa auton kera.  Hyttipaikka 30 Euroa/ per nuppi.  Satamassa hintaan lisattiin viela verot 27 Euroa yhteensa.
Italiassa Diesel-polltoaine oli hieman kalliimpaa kuin Euroopassa yleensa, eli reilun Euron litra, Kreikassa sitten olisikin paremmat hinnat menovedelle.
Tie Basilicatan lapi Bariin oli melko hyvakuntoinen ja vahan liikennoity, paitsi lahestyttaessa Barin kaupunkia, jossa liikennetta riitti ruuhkaksi asti.  Satama oli kuitenkin suhteellisen helppo loytaa ilma karttojakin.

 :D


Ei paasty viela edes Kreikkaan asti, hidasta matkantekoa, jatketaan paremmalla ajalla.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #1 : 03.01.2007, 16:20:50 »
Aamun varhaisina tunteina saavumme Kreikkaan, laiva lipuu pitkin rannikkoa hiljakseen kohti Igoumenitsan satamaa.  Aurinko nousee, savukiehkuroita kohoaa ilmoille rannoilla olevien talojen piipuista, valimeri on saanut erilaisen sinivihrean savyn kuin Italiasta lahdettaessa.

Igoumenitsasta matka jatkuu rantatieta alas kohti Prevezaa, silla itse satamakaupungissa ei oikeastaan ole juuri mitaan nahtavaa.  Pargan merenrantakyla ohitetaan myos, siellakin on tullut jo riittavasti poikettua.  Parga on myos ainoa paikka Kreikassa missa minua on kivitetty.  Ammoisina aikoina Kreikassa matkatessa nukuin yhden yon siella hiekkarannalla makuupussissani, aamulla herailin epamiellyttavaan tunteeseen kun koulupojat nakkelivat minua pikkukivilla.  Kreikkalaista vieraanvaraisuutta, kukaties ?

Tie alas rantaa myotaillen on kapea, mutta hyvapintainen.  Liikenne on lahes olematonta.  Silloin talloin vastaan korottelee pieni avolavapaku tuuheaviiksinen maajussi ratissa, sitakin useammin joutuu hiljentelemaan tai pysahtymaan tiella olevien lammaslaumojen takia.  Maisemat ovat kyllakin upeat, vasemmalla kivista vuoristoa ja oikealla lahes kaiken aikaa syvansininen valimeri.  Lammintakin riittaa mukavasti yli kahdenkymmenen asteen. Aurinkolasit ovat valttamattomyys, Kreikan valo on paljon "voimakkaampaa" kuin esim. Italiassa.

Prevezan lahella tankkaan autoni piripintaan, dieseli on halpaa, vain 80 Centtia/ litra.  Prevezan kupeessa kaymme tsekkaamassa myos antiikin Nikopoliksen rauniot. Paikalla on lipunmyyntikoju, mutta ulkona kojusta toikkaroiva miehenalku vain viitteloi menemaan sisalle alueelle, lipunmyynti ei nyt nayta kiinnostavan.  Parisen tuntia riittaa alueen ihailuun, museo mukaanlukien, jonne eivat myoskaan halua lippuja myyda.

Prevezasta viitostieta pitkin alas kohti etelaa, lahestyttaessa Peloponnesosta joudumme taas pysahtymaan valtavan, monisatapaisen lammaslauman takia.  Laumaa paimentaa vanha tuuheaviiksinen mies, musta lippahattu paassaan ja koukkukeppi kadessaan.  Peloponnesoksen puolella korkeilla vuorilla on viela paksu lumipeite.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #2 : 03.01.2007, 16:42:23 »
Andiriosta ajamme uutta siltaa pitkin Peloponnesoksen puolelle (siltamaksu noin 20 Euroa)
Patras on paskakaupunki, josta ei ole juurikaan mitaan hyvaa sanottavaa, joten sen ohitamme vauhdikkaasti ja suuntaamme kohti "Kato Achaiaa", jonne olisi ehdittava yoksi.
Iltahamarissa saavumme perille, pyorahdamme hetkisen tassa kohtalaisen kokoiseksi kasvaneessa kaupungissa ja paadymme vuokraamaan huoneen hieman syrjemmalta meren rannalta, pienen ravintolan ylakerrasta.  Siisti ja tilava huone parisangylla, omalla vessalla ja telkkarilla taivaskanavineen maksoi 25 Euroa.  Illallinen nautitaan alakerran hiljaisessa ravintolassa;  lampaanlihaa, perunoita ja salaattia, kyytipoikana retsinaa ja olutta.  Retsina on tyttoystavalleni, mina en siihen tarpattiin koske, vaan pitaydyn Amstelin oluessa, kuten lahes koko reissun ajan.  
Mika huoneen hinnassa voitettiin, se ruokailussa havittiin.  Tarjoilija tuo poytaan kahdenkymmenen Euron laskun, minka tiedamme olevan liikaa simppelista perusateriasta, mutta minkas teet, rahat pois tyhmilta turisteilta.

Aamulla matka jatkuu "Kalogrian" suoalueen kautta alas Loutra Kiliniin.  Matkalla tapaamme taas ilmeisesti saman lammaspaimenen jonka jo aiemminkin, tuuheat viikset, musta hattu ja koukkukeppi. Morjestamme toki ukkoa ohimennessamme, ukko morjestaa takaisin.
Kilinin kupeessa pikapikaa visiteerataan keskiaikainen "Chlemoutsin" linna, ei paasymaksuja, tunti riitti.

Kilini on kylpylakeskus jo antiikin ajoilta.  Tien varresta bongaamme vanhan Roomalaisen kylpylan rauniot, tyttoystavani loytaa lahteen pohjalta valkoista sulfaattia ja levittelee sita naamaansa, silla aikaa kun mina korkkaan viimeisen Italiasta mukana tuodun oluen oliivipuun varjossa.
Hauskaa riittaa koko matkan sisamaahan kohti Olympian kaupunkia.

Tien varrella on tasaisin valiajoin elukoiden raatoja, tuoreita ja eriasteisiin madantymistiloihin jo ehtineita, ei niin kauniita nakymia. Kuten ei myoskaan Kreikkalainen tapa luoda kaatopaikka, ex-tempore, lahes minne lystaa, muutamasta tien poskeen heitetysta muovikassillisesta roskaa kehkeytyy tuotapikaa mittava paskavuori ohiajavien iloksi.

Ennen Olympiaa kohtaamme taas tutun miehen, lentava lammaspaimen on ehattanyt jo tanne asti.  Pysahdymme siksi ajaksi, etta lauma on saatu ajettua pois tielta ja jatkamme matkaa.
Tahan aikaan vuodesta Olympiassa ei onneksi ole viela liiemmin turisteja, ja nahtavyydet tsekataan suhteellisen rauhassa.  Eivat ole liiemmin muuttuneet sitten viime visiitin, reilut kymmenisen vuotta aiemmin. Kylassa juodaan kahden Euron neskahvit (siis kaksi Euroa kuppi !)  ja illan tunteina suunnataan kohti Andritsenan pienta vuoristokylaa yosijaa varten.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #3 : 03.01.2007, 17:13:26 »
Vuoristotie ylos Andritsenan kylaan on todella hiljainen, likennetta ei ole juuri nimeksikaan. Tie kuitenkin on hyvapintainen ja mukava ajettava. Kohti kylaa ajettaessa lehti puussa pienenee, maaliskuu on viela aikalailla viileaa aikaa naissa korkeuksissa.  Andritsenan pienen, mutta idyllisen, turisteilta tahan aikaan vuodesta rauhassa olevan kylan keskustasta vuokraamme matkamme kalleimman huoneen, 50 Euroa aamiaisella, mutta huone on siisti ja mukava, parisanky ja sisavessa, telkkari, ja ennekaikkea lammin.  Ulkona on todella vilakkaa ja mukavuudesta mielellaan nyt hieman maksaakin.

Seuraavana paivana, aurinkoisena mutta viileana, poikkeamme paivaretkella laheisilla "Alipheiran" raunioilla. Kapea ja kivinen vuoristotie on juuri ja juuri autolla ajettavissa kohti korkeuksia. Paikalla ei ole lippukojuja, ei edes yhtaan ihmista, kilpikonna sen sijaan lontystelee ruohikossa, tyttoystavani yrittaa tarjota elikolle apiloita, mina Amstelin olutta pullonkorkista, ei kelvannut kumpikaan.  
Nakymat alas laaksoihin ovat vaikuttavat. Kamera laulaa.

Toinen paivaretki suuntautuu vielakin korkeammalle ja jos mahdollista, vielakin hienompiin maisemiin.  Bassain temppeli on ehka parhaiten sailynyt lajissaan, kuuluisimmasta paasta myoskin, mutta tie sinne ei sovellu heikkohermoisille. Kapealla tiella ei ole minkaanlaisia kaiteita estamaan alas laaksoon olevaa, paikoin satojen metrien akkipudotusta.
Itse temppeli on nyt pieni pettymys, silla korjaustoita suoritettiin, ja koko monumentti oli peitetty valtavalla teltalla, vain maisemat alas laaksoihin ja alapuolen vuoristoon mykistivat.
Tannekaan emme joutuneet maksamaan paasymaksua.

Andritsenan jaadessa taakse matkataan taas alas merenrannan tasolle ja kohti kevatta. Kiparissian kulmilla tarkenee taas T-paidassa.  Kaloneron ja Kiparissian valilta otamme huoneen "rooms for rent" paikasta.  Meren rannalla oleva pieni pihamokki maksaa 20 Euroa, huone on pieni, vain parisanky, jaakaappi ja sisavessa, mutta riittaa pariksi paivaksi meille. Ruoat haetaan etupaassa Kiparissian supermarketeista, hintaesimerkkeina Amstelin olut, iso pullo 68 Centtia, pullo retsinaa 65-75 Centtia, litra maitoa 1.15:-  leipa maksoi Euron molemmin puolin, iso limppu.

Nailla kulmilla hienoa hiekkarantaa riittaa kilometritolkulla, uimassakin kaydaan, vaikka maaliskuu olikin ollut kylmin miesmuistiin.
Myohemmin paatamme hieman luxustella, ja vuokraamme samalta mammalta kunnon siistin ja tilavan huoneiston ortpedisella parisangylla, keittiolla, telkkarilla taivaskanavineen ja PARVEKKEELLA merinakoaloineen hintaan 40 Euroa/ yo. (listahinta seinalla ilmoitti hinnan olevan 50-70 Euroa, mutta useampi yo laskee hintaa)
Oma keittio laskee myos elinkustannuksiamme, laheisen "Kopanakin" kylan torilta haemme halpoja hedelmia ja vihanneksia, paikallista punaviinia omaan astiaan ja muita ruokatarpeita.
Uteliaisuuttamme poikkeamme myos eraana iltana Kiparissian kaupungilla iltapizzalla. Erehdys.  Luultavasti karmeinta "pizzaa" mita olen elaissani syonyt, puoliraa'an taikinapaakun paalle on sulatettu noin puolen sentin kerros jotakin sitkeaa juustoa. Lettua ei tahdo saada alas edes runsaalla oluella.  Paikka on kyllakin taynnaan paikallista nuorisoa popsimassa pizzojaan...

Paivaretkilla ajellaan alas rantatieta pitkin. Piloksessa nestorin palatsi oli kiinni, "Sfaktirian" pikkusaarelle menevaan lauttaankaan emme ehdi, "Methonin" linnaan saavumme liian myohaan, mutta otamme vahingon takaisin methonin rantaravintolassa; mustekalaa, sardiineja, saganakia (paistettua juustoa) perunoita ja salaattia, paikallista viinia karahvi ja parit oluet alle kahdellakymmenella Eurolla koko kattaus !
Aterian hintaan sisaltyi myos vaikuttava auringonlasku meren ylle.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #4 : 03.01.2007, 17:27:51 »
Antiikin Messinissakin tuli poikettua, ei paasymaksuja sinnekaan.  Alue on todella laaja, ja levittaytynyt suurelle alueelle, yksi paiva ei tahdo riittaa alkuunkaan !
Joitakin temppeleita korjattiin laittamalla UUTTA marmoria harskisti vanhan paalle. Huijausta, sanon mina !

Megalopolissa olisimme voineet jattaa poikkeamattakin, paskainen pikkukaupunki, saastaa ilmoille tunkeva kolossaalinen tehdas, mustia ja pystyynkuolleita puita...

"Mavromatin" kylan lahella, vuoren huipulla tottakai, killuvan "Vulkanin" luostarin alueelta on alueen upeimmat nakoalat !
Kirkkaalla ilmalla nakee hyvin alas aina Kalamatan kaupunkiin, Manin niemelle ja Messinian lahdelle aina "Koronin" kulmille asti, samoin kuin antiikin Messinin kilometrien pituiset muurit alapuolella luikertelevina nauhoina.
Itse luostarille kapuaminen vain vaatii tunnin, parin tallaamisen polkua pitkin kohtalaiseen ylamakeen.

Kreikkalaisiin karttoihin ei juuri voi luottaa matkalla, kaikkia teita ei aina ole karttoihin merkitty, mutta vastapainoksi taas kartoissa saattaa olla teita, jotka ovat vasta rakenteilla, ja joskus kartassa ennen risteysta lahtevaksi piirretty tie saattaakin alkaa vasta reilusti risteyksen jalkeen, jos alkaa ollenkaan.

Jonkun kerran tuli eksyttya, esim. Andritsenan kulmilla harhailtiin huimaavissa korkeuksissa vuoren huipulla karseaa kinttupolkua pitkin, outojen, asumattomien kylien lapi. Ei edes tuttu lentava lammaspaimen ollut eksynyt tanne asti. Lopulta tie yksinkertaisesti vain loppui tyhjaan ja oli pakko palata samaa kautta takaisin lahtopisteeseen.
Se varakanisteri polttoainetta voi osoittautua joskus kullan arvoiseksi.

 :D

Jatkoa seuraa, paremmalla ajalla puran lisaa paivakirjaani tahan dokumenttiin. Ehkapa jollekin saattaa olla jatkossa jonkinlaista apua vastaavaa reissua suunnitellessa.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #5 : 04.01.2007, 11:32:04 »
Manin niemekkeella, Peloponnesoksen keskimmaisella sormella, Kardamilin kylassa otamme 25:n Euron huoneen "Rooms" kyltilla itseaan mainostavassa paikassa.  Vanha nainen vuokraa huoneen taas alle ovessa killuvan 35:n Euron minimi-listahinnan, ilman kuittia tosin, kuten aina tapana tuntuu olevan.
Mukava pieni kyla meren rannalla, kesaisin pienimuotoinen turistinakki, nyt alkukevaalla turisteja ei juurikaan nay.
Kylan ravintolassa syomme parasta papusoppaa aikoihin, simppelia ruokaa, kissojen seuratessa lattialla ateriointiamme tarkasti, suupalojen toivossa.
Maaliskuun loppu lahestyy, mutta ilmat muuttuvat vain kylmemmiksi, pohjois-Kreikassa on ollut uutisten mukaan yopakkasiakin.

Kardamilista jatkamme matkaa seuraavana aamuna kohti Manin etelaisinta karkea, maisemien muuttuessa aina vain karummiksi ja karummiksi.  Muistuttaa hieman Irlannin lansiosaa, vain pelkkia kivia erilaisina variaatioina, ja navakkaa tuulta !

Jossakin keskella "ei-mitaan", ajettuamme kilometreja tapamatta yhtaan ketaan keskella kivieramaata vastaan tallustelee rauhallisesti tien toista laitaa kaksi aasia.  Elikot nayttavat kuin olisivat tehneet saman reissun jo aiemminkin , eivat kiinnita juuri mitaan huomiota meihin, jatkavat matkaa samaan tahtiin omineen ties minne.
Jossakin nailla main oli myos omituinen paikka, jossa tie laskeutuu alas kohti meren rantaa, mutta jos jatat auton parkkiin tien laitaan ilman kasijarrua, niin auto lahteekin liikkeelle ylamakeen !
Kyseessa on perspektiiviharha, voisit vaikka vannoa, etta siina on jopa suhteellisen jyrkka alamaki, vaikka tilanne onkin juuri painvastoin.

Diroksen luolaan paasee pienella paatilla 12:sta Euron hintaisella lipulla. Lipunmyyja yrittaa kusettaa Euron vaihtorahoissa, vaadimme rahan oikein takaisin ja ukko, seka vieressa istuva nirppanokkainen neiti paheksuvat kovin kaytostamme, "sehan oli vain yksi Euro".
Lypsakaa toisilta turisteilta paskiaiset, mutta ette meilta !
Luolassa otettu valokuva, missa naet itsesi mukana maksaa 5 Euroa.

Gerolimenaksen kylassa syodaan friteerattuja sardiineja, saganakia taikinakuorrutuksella, salaattia ja paikallista viinia viidentoista Euron hintaan, kahdelta hengelta.  Ravintola on lahes autiolla rannalla, ei juurikaan ihmisia, lahistolla muutama ikivanha talonraato ja kulkukoiria kiusaksi asti.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #6 : 04.01.2007, 12:14:40 »
Vathiassa visiteeraamme omituisen aution kylan, vain taloja ja asumuksia, muttei lainkaan ihmisia.
Portogalio on Peloponnesoksen etelaisin kyla, sielta otamme ravintolasta meren rannalta kalliin huoneen (50 Euroa, ovessa killuva listahinta alkaa 70:sta Eurosta) huone on kuitenkin tilava, mukava ja lammin. Parveke on aivan suoraan meren ylla, jos ilmat olisivat lampimampia partsilta voisi hypata suoraan mereen uimaan.
Kyla on autio ja tyhja tahan aikaan vuodesta, alakerran ravintolassa on toissa kaksi nuorta Puolalaista naista. Kylassa on auki vain yksi ainoa supermarketin tapainen, muttei siella ole juurikaan ruokatarpeita, olutta sentaan onneksi on varattuna.

Autolla paasee viela hieman etelammaksi Capo Tenaroon asti, siella tie sitten viimeinkin loppuu. Taman etelammaksi ei enaan autolla Kreikan mantereella paase. Valokuvan paikka.
Jatkamme matkaa jalan viimeisen vajaan kilometrin niemen nokkaan karmean tuulen tuivertaessa vastaan, sitten maa loppuu, pohjois-Afrikka olisi seuraavana vastassa, saa jaada nyt talla kertaa.

Seuraavana aamuna Manin itaista rantaa pitkin kohti pohjoista, Gythio on ensimmainen suurempi kaupunki, syomme, juomme ja tankkaamme auton. Diesel oli koko reissun ajan noin 20% halvempaa kuin Esim. Italiassa.
Monemvasiassa otamme 35:n Euron hintaisen huoneen kaupungin keskustasta, ilmat ovat muuttuneet jaatavaksi, samoin palvelu ravintolassamme, mika saa meidat nauttimaan viinia ja olutta hieman tavanomaista enemman.  Tama saattaa selittaa osaltaan paivakirjamerkintani jossa kuvailen Kreikkalaisia kaksinaamaisiksi ihmisiksi;"kun sinulla on hieman rahaa ja olet turisti, niin kylla raha tuntuu kelpaavan, mutta kun olet persaukisena toissa taalla, niin kylla tulee paskaa niskaan urakalla..."
Omituisia merkintoja kertakaikkiaan, jatkuen valituksella Kreikkalaisten huumorintajuttomuudesta, kuvaillen heita jopa Saksalaisiakin huumorintajuttomimmiksi ihmisiksi...
No, Kreikassa elama on kovaa, ja elaman kovuus tekee myos huumorista askeettista, ymmartaahan tuon.

Seuraavana aamuna visiteerataan Monenmvasian Bysantin rauniot korkealla vuorella, taas ilmaiseksi.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #7 : 04.01.2007, 12:21:39 »
Sitten Peloponnesoksen viimeista "sormea" myoten alas Neapoliksen kaupunkiin, maaliskuu vaihtuu huhtikuuksi hyisissa merkeissa, kaikki vaatteet saa nyt kiskoa ylle. Neapoloksessa kaydaan pikakaljoilla baarissa (2 Euroa/pullo) ja otetaan taas suunta takaisin kohti pohjoista, tassa saassa ei edes Elafonissin saarella poikkeaminen juuri innosta.

Sparta ohitetaan ja sen lumivalkoiset vuoret, mutta paatetaan palailla iltasella tutkimaan paikan yoelamaa.  
Mistarasta otetaan karsea kahdenkymmenen Euron huone muoviruusuilla ja mauttomilla maalauksilla.  Seuraavana aamuna Mistran raunioille taas ilmaiseksi, silla on kuun ensimmainen sunnuntai, ja silloin sisaanpaasyt naihin ovat ilmaisia. Hyva tuuri.
Mistran alue vaatii koko paivan vierailun, alue on laaja taallakin, Bysantin kirkkoa loytyy joka lahtoon.

Illalla Spartaan jammailemaan ja kaljoittelemaan, ihmeen nykyaikainen kaupunki, olimme odottaneet jotain aivan muuta. Yoelama oli kohtuullisen vilkasta, ainakin Peloponnesolaisittain.

 :D
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #8 : 05.01.2007, 11:27:26 »
Aargh, ei tata enaan jaksa naputella, joten pikakelataan ja typistetaan.

Nauplio on Pelopponnesoksen helmi, siisti, kaunis ja moderni kaupunki hienolla paikalla.  Ikava kylla myos koko reissun kallein
kaupunki myoskin, (nes)kahvit baarissa 2.50:- kuppi, oluet samaa luokkaa, halvin majoitus alkaa siina 35:n Euron paikkeilta kahdelle hengelle, yksityismajoituksessa.

Antiikin Korintissa kaytiin tsekkaamassa taas uudestaan nahtavyydet, seka kiivettiin korkealle Akrokorintin vuorelle, jolta nakoalat alas ovat oikein hienot.  Sisaanpaasymaksu on vain tarkeimmalle alueelle, muut pienemmat, esim. Akrokorintin vuori ovat vapaat maksuista. Majoitusta loytyy esim. kylan sisaantulotiella olevan ravintolan ylakerasta, turistisesongin ulkopuolella hintaan 30 Euroa yo/ kahdelle hengelle.

Epidaurosiin johtava tie on reissumme hienoimpia, makisen tien maisemia kaunistavat pinja- ja mantymetsat, toiselle puolella sinisen-vihrea valimeri. Tama tie on hieman vilkkaampi, kuin sisamaan maantiet, muttei mikaan stressi-baana silti, maisemien ihailuun riittaa hyvin aikaa.  Epidaurosissa on paasymaksut seka teatteriin, etta museoon.

Peloponnesokselta poistuttaessa Rio-Andirio siltaa pitkin illan pimeina, nakyma on hieno.  Silta on voimakkaasti valaistuna vaikuttava naky jo kauempaakin katsottaessa, itse silta on valaistu valkoiseksi ja pystyosat siniseksi.

Ioaninassa oli kylma viela huhtikuussakin, jarvi oli hieno, olut keskimaarin 2 Euroa/ iso pullo,  baarissa.

 :D

Sinahan ne tarkeimmat faktat tulivatkin.
Mikali joku on jaksanut lukea koko taman dokumentin  alusta loppuun, ilman aikomustakaan koskaan Peloponnesokselle matkustaa, suosittelen pyyteetta hanelle jonkinlaista mitalia, tahi kunniajasenyytta sadomasokistien Suomen jaostossa.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

alan_mies

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 4 677
  • Kulkija
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #9 : 06.01.2007, 23:13:46 »
Lainaus käyttäjältä: "diokenes"
Mikali joku on jaksanut lukea koko taman dokumentin  alusta loppuun, ilman aikomustakaan koskaan Peloponnesokselle matkustaa, suosittelen pyyteetta hanelle jonkinlaista mitalia, tahi kunniajasenyytta sadomasokistien Suomen jaostossa.


Pistätkö linkin, en viitsi googlettaa :D . Ihan varma tosin en ole, ehkä joskus tuollaisen matkan Ateenaan lentämällä ja vuokra-autolla voisin tehdäkin.

Älä viitsi olla vaatimaton, oikein kivaa luettavaa. Mutta polkaise seuraava matkakertomuksesi Etelä-Italiasta, saat varmasti taas ainakin yhden lukijan :D  :D .

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #10 : 08.01.2007, 11:48:26 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"
... polkaise seuraava matkakertomuksesi Etelä-Italiasta, saat varmasti taas ainakin yhden lukijan :D  :D .


Mikas siina.
Jatkossa tulee ilmestymaan informaatiota Salernon,
Costiera Amalfitanan ja lahiseutujen paikoista.
 :D
Taytyy vain ensin paivittaa tietoja taman vuoden tasalle.
Samalla saa hyvan tekosyyn kayda taas Amalfin suunnalla
herkuttelemassa pasticcerioissa ja naukkailemassa Limoncelloa.

 :D
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

alan_mies

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 4 677
  • Kulkija
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #11 : 08.01.2007, 12:33:18 »
Lainaus käyttäjältä: "diokenes"
...herkuttelemassa pasticcerioissa ja naukkailemassa Limoncelloa. :D


Take-away, pullo marketista ja näköalapaikalle pullon suusta?  :D

Pitäisi käydä katsomassa alueella muutakin kuin pelkkä Sorrento.

diokenes

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 817
    • Profiili
Peloponnesos autolla/ kevat 2005 (Sk)
« Vastaus #12 : 09.01.2007, 11:33:21 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"

Take-away, pullo marketista ja näköalapaikalle pullon suusta?  :D

Pitäisi käydä katsomassa alueella muutakin kuin pelkkä Sorrento.


Limoncello toki maistuu aina, en halveksu mitaan tarjoilumuotoa,
mutta nakoalapaikkaa voi olla vaikea paattaa.  Amalfin rannikolla
riittaa toinen toistaan upempia paikkoja, vaikkapa "pikku drinkin"
ottoon.
 :D
Sorrentoa hienompia paikkoja, ainakin omasta mielestani,
riittaa nailla nurkilla.  Sorrento itse on ylimainostettu,
hiukan etelampana on parempia paikkoja.
 :D
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.