Lavantautirokote

(Luettu 26494 kertaa)

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
Lavantautirokote
« : 06.01.2007, 15:13:48 »
Morjens,

Onko kenelläkään tietoa/kokemuksia lavantautirokotteesta?
Lavantauti on tarttunut muutamilta matkoilta mukaan ja on tosi nihkee vaikka lääkityksen on saanu nopeesti paikanpäältä.
Oon kuullu, että ko. rokote pienentää lavantautiin sairastumisen vaaraa 40–70 %..

Onko joku ottanu ennen reissuun lähtöä?ja mitä maksaa? Tuntuu et meikällä vatsa heittää aina voltin kun pääsen toiseen maahan...

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
Lavantautirokote
« Vastaus #1 : 06.01.2007, 18:16:11 »
Juu,sattumalta kuulin äsken uutissa puhuttavan kysymästäni lavantautirokotteesta .. sitä ei ole mahdollisuutta ottaa suomessa.

Eliette

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
Lavantautirokote
« Vastaus #2 : 06.01.2007, 18:23:57 »
Höpöhöpö. Itse otin juuri syyskuussa lavantautirokotuksen. Ainakin Turun Pulssissa sen saa eikä montaa kymppiä maksanut.
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
Lavantautirokote
« Vastaus #3 : 06.01.2007, 18:26:54 »
okei,no sitten ylen uutisissa tuli jotain väärää tietoa. Stadin postitalon lääkäriaseman täti näin mainitsi...

Eliette

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - Tua_totus@hotmail.com
    • Profiili
Lavantautirokote
« Vastaus #4 : 06.01.2007, 18:39:06 »
Voihan se olla ettei tällähetkellä vaikka saa niitä jostain syystä. Ja mistä sitä tietää mitä tiskivettä ne muhun on rokottanut ja ottaneet rahat lavantautirokotteesta:)
Mitä pidempi matka sitä pidemmälle mennään!

mangostan

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lavantautirokote
« Vastaus #5 : 06.01.2007, 18:52:26 »
Olen ottanut rokotteen pariinkin otteeseen, enkä ainakaan lavantautia ole saanut. Muita mahatauteja kyllä. Lääkäriltä olen käynyt pyytämässä reseptin, käynyt hakemassa rokotteen apteekista ja käynyt sen pistättämässä. Hinta n. 30 euroa.

Jotkut lääkärit on kuulemma vähän sitä mieltä, että rokotetta ei välttämättä kannata ottaa, sillä vaikka lavantaudilta välttyisikin, niin monta muuta mahatautia voi kuitenkin saada. Mulla tosin ei oo ollut mitään ongelmaa saada reseptiä ja ite oon nähnyt järkevämmäksi ottaa rokotteen.

chao

• Himoreissaaja
    • Profiili
Re: Lavantautirokote
« Vastaus #6 : 07.01.2007, 12:10:47 »
Lainaus käyttäjältä: "Annitz"
Onko joku ottanu ennen reissuun lähtöä?ja mitä maksaa? Tuntuu et meikällä vatsa heittää aina voltin kun pääsen toiseen maahan...

kävin aikoinani pistättämässä a ja b hepatiittiyhdistelmärokotteen toisen piikin olkavarteeni, kun (mahdollista anafylaktista sokkia odotellessa, minusta kun ei koskaan tiedä) erään pienen paikkakunnan minulle turhankin tuttu terveydenhoitaja selaili rokotekirjaansa, ja alkoi puhua, että minun tullessa asumaan turistikohteiden ulkopuolella, maaseudulla, suomalaisittain kovin alkeellisissa oloissa, ja päälle vielä "minut tuntien", minun oli nyt vaan "moraalinen pakko" ottaa myös lavantautirokote, koska muuten tulisin kuitenkin tuomaan lavantaudin mukanani  hänen kauhukseen. reissuun oli enää pari päivää aikaa. ajattelin tuolloin terkkarin tietävän varmaan paremmin. terveydenhoitaja rupesi soittamaan eri paikkoihin ja lopulta minulle järjestyi oraalinen lavantautirokote (vivotif, jos oikein muistan). tuolloin oli käytössä vielä markkoja, enkä enää muista tarkalleen mitä rokotteesta maksoin. lavantautirokote koostui kolmesta kapselista, jollaisen jouduin syömään joka toinen päivä. kipeänähän minä olin siellä maaseudulla, (jo menomatkalla itseasiassa, luultavasti itse lavantautirokotteesta) mutta en lavantaudissa, eikä lavantautia minua hoitaneiden lääkäreiden mukaan enää tuolla seudulla esiintynytkään, mistä syystä aloin epäillä terveydenhoitajan rokotekirjan paikkaansapitävyyttä. edit: vaikka rokotetta suositellaan minunkaltaisissa tapauksissa edelleen. :wink: lavantautirokote suojaa, jos suojaa (esimerkiksi vivotifin noin kolmevuotinen suoja ei ole täydellinen) lavantaudilta, mutta ei siltä, että "vatsasi heittää aina voltin kun pääset toiseen maahan".

Alxity

• Tosireissaaja
    • Profiili
Lavantautirokote
« Vastaus #7 : 09.01.2007, 11:55:24 »
Lavantautirokotetta on sekä suun kautta otetaavaa (Vivotif®), että pistettävää (Typherix®). Suun kautta otettavan suojateho on n. 40-70% ja pistettävän ehkä hiukan (kymmenisen prosenttia) parempi. Kapseleita joutuu ottamaan kolme, mutta yksi pistos riittää. Kapselit otetaan 2 päivän välein. Molemmissa tapauksissa suoja saavutetaan noin 2 viikon päästä viimeisestä kapselista/pistoksesta. Kapseleiden antama suoja kestää 1-3 vuotta ja pistettävästä rokotteesta suositellaan tehostetta viimeistään kolmen vuoden kuluttua.

chao

• Himoreissaaja
    • Profiili
Lavantautirokote
« Vastaus #8 : 09.01.2007, 13:02:59 »
Lainaus käyttäjältä: "Alxity"
Lavantautirokotetta on sekä suun kautta otetaavaa (Vivotif®), että pistettävää (Typherix®).

toisinaan pistävät typherixin sijaan toisen merkin typhim vi:tä. on käsittääkseni samaa puhdistettua vi-polysakkaridia. en tosin ole tässä asiassa asiantuntija. huomasin vain kun koetin googlata menestyksettä annitzin mainitsemaa uutista.

Lainaus käyttäjältä: "Elliette"
Juu,sattumalta kuulin äsken uutissa puhuttavan kysymästäni lavantautirokotteesta .. sitä ei ole mahdollisuutta ottaa suomessa.
Höpöhöpö. Itse otin juuri syyskuussa lavantautirokotuksen. Ainakin Turun Pulssissa sen saa eikä montaa kymppiä maksanut.
okei,no sitten ylen uutisissa tuli jotain väärää tietoa. Stadin postitalon lääkäriaseman täti näin mainitsi...

tietääkö kukaan tallaajista mistä annitzin mainitsemassa uutisessa oli kyse? google ei tosiaan (ainakaan tähän mennessä) tuota tulosta.

ellina

• Reissaajaguru
    • Profiili
Lavantautirokote
« Vastaus #9 : 09.01.2007, 13:09:01 »
Itse otin rokotuksen viime vuonna Irlannissa. Ei ollut tarkoituksena ottaa lavantautirokotusta, mutta se tuli A- tai B-hepatiitin kanssa samassa pistoksessa, joten tuli sekin sitten samaan syssyyn.

Annitz

• Tosireissaaja
    • Profiili
Lavantautirokote
« Vastaus #10 : 09.01.2007, 16:44:25 »
Seuraavanlaisia tarkennuksia aikaisempiin viesteihini aiheesta: Eli uutinen ei käsitellyt itsessään lavantautirokotetta vaan aihe koski yleisesti rokotteita, jotka tulisi huomioida/ottaa ennen matkalle lähteä.Siinä haastateltava lääkäri totesi, että lavantautirokotetta ei ole mahdollisuus ottaa. Mikä sinänsä on hyvin ympäripyöreä toteamus, koska tänään sairaanhoitaja ystäväni kertoi, että ko. rokote on väliaikaisesti loppu.Suomeen tulossa ollut "rokotekuorma" oli jäätynyt Islannissa ja nyt seuraava lasti voi tulla vasta maaliskuussa.

Eli rokotetta saa Suomessa jos ja kun sitä vain on!

Alkusoitto

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Lavantautirokote
« Vastaus #11 : 10.05.2010, 14:43:16 »
Kuinkas yleistä lavantautirokotteen ottaminen on? Olen suuntaamassa kohti Kaakkois-Aasiaa ja matkakumppanilleni tätä suositeltiin, mutta itselleni lääkäri ei maininnut moisesta halaistua sanaa. Luulen kyllä saavani siellä joka tapauksessa mahataudin jos toisenkin, joten kannattaako sitä sitten yhtä lavantautia lähteä torjumaan...

Swingbream

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #12 : 10.05.2010, 15:14:25 »
Riippuu paljon alueesta, esim. Balilla sitä on ollut välillä epidemiaksi asti. Itse otin rokotuksen viime kesänä Medicityn matkailuklinikalla postitalossa. Lääkäri/hoitaja neuvoi ottamaan malarialääkityksen ja ei pitänyt lavantautirokotetta tarpeellisena. En tietenkään uskonut, vaan tein juuri päin vastoin; Balilla oli erittäin pieni malariariski ja vieläpä kuiva kausi, ei sademetsäretkiä tms., mutta lavantautia taas kuulin olevan liikkeellä.

Ei ollut sivuvaikutuksia, ei lavantautia reissussa, taisi olla halpakin.

Morris on acid

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #13 : 10.05.2010, 21:01:48 »
Kaakkois-Aasiaan vuosi sitten lähtiessäni kävin terveyskeskuksessa laittamassa rokotteet, lavantauti siinä samalla. Onhan nuo kartat olemassa, että mihin päin maailmaa mennessä mitäkin kannattaa ottaa. Tuskinpa siitä haittaakaan on.
Nyt on helppo lähteä uudestaan, ku on kaikki piikit ennestään voimassa.
It is better to travel well than to arrive. -Buddha

4rska

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #14 : 10.05.2010, 21:08:03 »
lavantautirokote tökättiin itellekin pari viikkoa sitten käteen. sivuoireita ei tullut minkäänlaisia, toisinkuin japanin aivotulehdus rokotteesta. matkansuuntana ainaki ensiksi kaakkois-aasia

Ayla

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #15 : 04.03.2011, 08:46:32 »

Vivotif on tällä hetkellä ilmeisesti lähes koko Suomesta loppu, eikä lääketukusta tienneet, koska tulee Suomeen lisää!!!