Tunisia?

(Luettu 55969 kertaa)

Ansku78

• Aloittelija
    • Profiili
Tunisia?
« : 19.08.2003, 13:04:48 »
Kertokaa matkakokemuksistanne. Olisin kiinnostunut matkustamaan sinne ensi kesänä.
kertokaa mm. hintatasosta; ostokset, ravintolassa syöminen...
Ihmiset?, ympäristö, hotellit (olen lähdössä Aurinkomatkojen kautta)... ja muita vinkkejä. Kohteena olisi Hammamet tai susse  :lol:
**Ansku78***

Sipris

• Reissaajaguru
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #1 : 19.08.2003, 17:43:17 »
Pari kesää takaperin olin siel(sousse) ja vaikka loma oli ihan mukava, seuraavan kerran menisin mieluummin muualle. Kaverilleni se oli todellinen kulttuuri shokki kun illalla mentiin, kun ainoatakaan naista ei näkynyt missään.ainostaan miehiä polttamassa vesipiippujaan. Eikä naisia pahemmin nähnyt päivälläkään. Ja paikalliset miehet ahdisti. Vähintään kolme käveli aina perässä, yksin uimisesta ei tullut mitään.joku nauttii joku ei.se viel menis jos kuulis vain mukavia kommentteja, mutta kun aina ei niin ollut.

Ranta oli ihan mukava, ite nautin kuumuudesta. Mutta kesällä voi olla aika tukalaa kun on vajaa 40 astetta lämmintä tai yli ja ymmärtääkseni kovin monis hotelleis ei ole uima-allasta...

ruoka oli kyllä hyvää ja hintatasokaan ei kovin paha ollut, tuliaisia ei pahemmin löytynyt, mitä nyt jotai pieniä esineitä ja paikallisia mausteita.
yörällä lontooseen mennään 3 viikkoa ja kävellen 2. Lentokoneella 1 tunti, raketti on nopein mikä maailmassa voi koko maailmaa kiertää.
-Into 5v-

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
Tunisia?
« Vastaus #2 : 19.08.2003, 22:32:44 »
Lainaus käyttäjältä: "anna"
Ja paikalliset miehet ahdisti. Vähintään kolme käveli aina perässä, yksin uimisesta ei tullut mitään.joku nauttii joku ei.se viel menis jos kuulis vain mukavia kommentteja, mutta kun aina ei niin ollut.

Niih, tämä on se ikävä puoli kun naisena matkustaa. Ei kylläkään Afrikassa tapahtunutta, mutta Kreikassa, sai kyllä koko ajan kuulla kaikkee 'I love you' tai suoraan 'I wanna fuck you' juttua keskellä päivää ihan joka paikassa. Ja itsekun olen...hmmm...hieman temperamenttinen, niin kyllä pari äijää sai kuulla kunniansa kaikilla oppimillani kreikan kirosanoilla=) Vaikka olisi kyllä ehkä ollut viisasta olla hiljaa, näin ainakin kreikku kaverit (poikia hekin) väittivät.

Ja taas ohi aiheen
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Ansku78

• Aloittelija
    • Profiili
All inclusive hotellit?
« Vastaus #3 : 27.08.2003, 12:20:46 »
kertokaa kokemuksia Tunisiasta. onko ruoka ollut hyvää ja vaihtelevaa?  :?:
**Ansku78***

MaD

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - miikamiettinen@hotmail.com
    • Profiili
    • South East Asia, Canada
    • Sähköposti
Tunisia?
« Vastaus #4 : 15.09.2003, 22:05:08 »
Sussessa olin tuossa n. vuosi sitten ja pidin sitä ihan mukavana paikkana, joka luultavasti johtuu siitä, että oli aika hyvässä hotellissa (Riadh Palms tai jokin vastaava).

Hintataso on Suomeen verrattuna halvempi mikää ei tietenkään ole suuri yllätys. Jäätelöt olivat ainakin hotellin lähellä aivan hirveän. Joitain pieniä tuliaisia sai aika halvalla mutta joskus niistä joutui tinkaamaan aika kivasti. Katukauppiaat olivat todella ärsyttäviä, koska kaikki tulivat repimään hihasta ja heittivät joitakin suomalaisia sanoja turisteille (terve, terve; mitä kuuluu, kukkuluuruu; halpa hinta jne...). Kauppiaat repivät suunnilleen välillä kauppoihin. Tavaroita kannattaa todellakin tingata aivan hirveästi, sillä joudut hyvin äkkiä maksamaan joistain tuotteista aivan älyttömiä jos et tinkaa. Jos eivät suostu myymään haluamaasi hintaan niin lähde kävelemään ulospäin niin kyllä hinta tippuu.

Hotelleista en osaa kertoa oikein paljon sillä olin itse hyvässä hotellissa joka oli kuitenkin pienoinen pettymys sillä esim. kanariansaarilla saman tähtimäärän omaava hotelli olisi ollut huomattavasti parempi. Hotellin uima-allas alue oli aika mukava vaikkakin kyllä aika ahdas ja saksalaiset olivat ylimielisiä. Saksalaisia Riadh Palms:ssa oli aivan hirveitä määriä. Emme kuulluut montaa muuta kieltä kuin saksaa koko viikon aikana mitä vietimme siellä.

Hiekkaranta hotellin lähellä oli aivan fantastinen. Meri oli kirkas ja hiekka oli oikein hienojakoista ja ranta oli useita satoja metrejä pitkä (ehkä jopa yli 1.5km, mutta en ole ihan varma).

Kävimme muistaakseni vanhassa kaupungissa jossa oli joku temppeli tai vastaava. Vanhassa kaupungissa oli pitkiä, kapeita ja sokkeloisia katuja täynnä basaareita joissa myytiin mitä ihmeellisempää tavaraa. Yksi myyjä puhui todella hyvin suomea ja väitti, että hänellä on suomalainen vaimo. Hänellä oli Tarja Halosen kuva pöydällä.

Ruoka saa luultavasti vaikka minkälaista mutta siihen kullttuuriin emme oikein perehtyneet. Kaupoissa myyjät saattoivat polttaa tupakkaa jopa lihastiskillä ja myyjät eivät antaneet palautus rahoja vasempaan käteen koska siellä päin pidetään vasenta kättä ilmeisesti saastuneena.

Jos tunisiaan aikoo mennä niin olisin näin jälkiviisaana sitä mieltä, että siellä pitäisi olla ainakin 2 viikkoa jotta ehtisi tutustua kaikkiin paikkoihin jne.

Paikallinen bakteeri kanta voi yllättää koska se on hyvin erillainen kuin suomessa. Esim. vuosi sitten n. puolet suomalaisista jotka tulivat meidän kanssamme samaan hotelliin, kärsivät jonkinlaisesta kuumeesta tai muista taudeista.

Tulipa paljon tekstiä. Paljon tuli turhaa mutta jospa saat tästä jotain irti.

Oli vielä unohtua, että vessapaperi on ilmeisesti melko tiukassa, joten jopa 4 tähden hotellissa sai välillä käydä kyselemässä lisää vessapaperia, sillä siivoojat eivät sitä aina jättäneet vaikka se olikin aika lopussa.
Surutonta nuoruusaikaa...
-Irwin Goodman

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #5 : 16.09.2003, 11:23:04 »
 ;D
« Viimeksi muokattu: 11.09.2008, 00:19:38 kirjoittanut fishbone »

MaD

• Himoreissaaja
    • MSN Messenger  - miikamiettinen@hotmail.com
    • Profiili
    • South East Asia, Canada
    • Sähköposti
Tunisia?
« Vastaus #6 : 16.09.2003, 14:28:00 »
Niin minäkin sain kuulla sen jälkeen kun olin 3 päivää miettiny miksi myyjät löivät suunnilleen joka toinen kerta rahat tiskiin :)
Surutonta nuoruusaikaa...
-Irwin Goodman

Susku

• Aloittelija
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #7 : 12.11.2003, 12:08:07 »
Vietin viime huhtikuussa viikon Soussessa. Viikko oli kyllä aivan liian lyhyt, nähtävää olisi riittänyt paljon pitemmäksikin aikaa. (Kyseessä oli aurinkomatkojen pakettimatka.) Vanhassa kaupungissa Medinassa oli mukavan vilkas tunnelma. Paikalliset saattavat tuntua hieman tungettelevilta kulttuurieron vuoksi, mutta oikeastaan kaikki on asenteesta kiinni. Turistikrääsää kaupataan kyllä joka nurkalla. Paikka on melko länsimaalaistunut islamilaiseksi valtioksi, mutta silti kulttuuria täytyy muistaa kunnioittaa. Kannattaa ottaa etukäteen selvää kaikista paikoista missä haluaa käydä. Liikkuminen paikasta toiseen on edullista, joten kannattaa liikkua itsenäisesti ja uskaltautua vähän kauemmaksikin jos on aikaa. Antiikin Rooman aikaiset rauniot ja amfiteatteri kannattaa käydä katsomassa. Itse kävin aurinkomatkojen järjestämällä päivän retkellä pääkaupungissa, mutta jälkeenpäin olisin lähtenyt seikkailemaan mieluummin itsenäisesti. Paikallinen illan vietto maaseudulla jäi minulta ikävä kyllä kokematta, mutta muilta turisteilta kuulin kehuja. Myös Saharassa käyminen jäi seuraavaan kertaan. Viikkoon ei kannata tunkea liikaa ohjelmaa, sillä kannattaa pyhittää aikaa myös kaupungissa liikuskeluun. Siellä on kuitenkin aivan toisenlainen tunnelma.
Huhtikuussa oli mukava liikkua kun ei vielä ollut liian kuuma (n. +20 astetta). Lisäksi pahin turistikausi ei ollut silloin vielä alkanut ja paikka oli aika rauhallinen. Keskikesän kuumuudessa ihmisvilinä voi käydä raskaaksi.

Anonymous

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #8 : 04.03.2004, 16:03:18 »
Onko kellään kokemuksia ns. reppumatkailusta Tunisiassa? Tarkoitus olisi nimittäin lähteä huhtikuussa pääsiäisen aikoihin kiertelemään Tunisiaa. Lennot on varattu Monastiriin, mutta hotellia ei ole, eikä ole tarkoituskaan olla.

Ottavatko esim. Soussen/Monastirin alueen hotellit runsasta ylihintaa jos ei ole pakettimatkalainen? Pakettimatkahotellithan ovat todella halpoja, mutta muuten saa maksaa kai ainakin 30 euroa yöstä, mutta saako halvemmalla majoitusta?

Vinkkejä kaivattaisiin...

friida

• Aloittelija
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #9 : 29.07.2004, 11:08:03 »
olin pari vuotta sitten jonkin aikaa tunisiassa hammametissa ja soussessa. itse en erityisemmin pitänyt tästä maasta, egypti kolahti enemmän. mieleenpainuvinta matkalla oli ehdottomasti tinkiminen paikallisissa basaareissa! :P siinä juotiin vahvat teet ja kauppa lopulta syntyi.. ja vaaleana suomalaisena huomiota riitti..  :)
y way or no way

make

• Vieras
Talvi
« Vastaus #10 : 03.08.2004, 12:17:44 »
Onko kukaan käynyt Tunisiassa marraskuussa tai joulukuussa? Millaista oli ko. aikana siellä?

UsvaAuer*

• Vieras
Re: Talvi
« Vastaus #11 : 03.08.2004, 17:37:50 »
Lainaus käyttäjältä: "make"
Onko kukaan käynyt Tunisiassa marraskuussa tai joulukuussa? Millaista oli ko. aikana siellä?

Marraskuun puoleen väliin asti vietetään tänä vuonna ramadania. Vaikka monet sanovat, että parempi matkustaa muulloin, niin itselleni ramadan oli elämys Marokossa jokin vuosi sitten.

Ramadan hankaloittaa ehkä hiukan normaalia turistielämää, kun päivisin palvelu saattaa olla hitaampaa ja paikat auki lyhyemmän ajan, eikä esim. tupakoiminen tai juominen julkisilla paikoilla oole suotavaa. Mutta iltaelämän vilkkaus korvaa kaiken. Pimeän laskeuduttua alkaa elämä: syödään, tullaan kahviloihin tapaamaan ihmisiä, juhlitaan. Ramadan onkin sosiaalisen elämän kannalta kaikkien vilkkainta aikaa islamilaisissa maissa. Etenkin sen  viimeinen viikko.

Säiden suhteen ilmeisesti aika mukavat olot. Joulukuussa ei ehkä enää auringonottokelit lämpötilan puolesta.

Anonymous

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #12 : 09.08.2004, 16:30:37 »
ramadan aikana siellä ei tapahtunut juuri mitään. Yritin mennä retkille, mutta mitään ei oikein järjestetty ramadan takia, paitsi jtn kamelisafareita. Mun mielestä koko paikka melko tylsä silloin...Eikä se ruokakaan ollut miteskään ihmeellistä. Ei pahemmin löytynyt mitään shoppaltavaakaan, jtn mausteita toin kotiin.

Mutta aurinkoa piisasi  8)

Timppee

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: Talvi
« Vastaus #13 : 22.10.2004, 10:51:19 »

Muutama vuosi takaperin oltiin pari viikkoa syys-lokakuussa, ja ainakin silloin oli loppuajasta jo kylmä! Rannalla meinas olla ihan kananlihalla, kun mereltä puhalsi vilpoinen tuuli. Tosin ekan viikon tyyninä päivinä oli kyllä kuuma, eli taitaa säät vaihdella ja olla tuurista kiinni muuallakin kuin Suomessa  :o

Lainaus käyttäjältä: "Sipris"
Ja paikalliset miehet ahdisti. Vähintään kolme käveli aina perässä, yksin uimisesta ei tullut mitään.joku nauttii joku ei.se viel menis jos kuulis vain mukavia kommentteja, mutta kun aina ei niin ollut.

Miehen näkökulmasta oli huvittavaa, että vaalean vaimoni ihailijat eivät kertaakaan huudelleet hänelle mitään, vaan aina mulle kehuttiin kuinka on kovasti kaunis vaimo. Ilmeisesti paikallinen patriarkaalisuus kunnioittaa miestä siinä määrin, ettei toisen naiselle mennä suoraan huutelemaan.

make

• Vieras
tinkiminen
« Vastaus #14 : 22.10.2004, 12:42:23 »
"Miehen näkökulmasta oli huvittavaa, että vaalean vaimoni ihailijat eivät kertaakaan huudelleet hänelle mitään, vaan aina mulle kehuttiin kuinka on kovasti kaunis vaimo. Ilmeisesti paikallinen patriarkaalisuus kunnioittaa miestä siinä määrin, ettei toisen naiselle mennä suoraan huutelemaan."

--> samat kokemukset minullakin. Paitsi, että monessa paikassa myyjät puhuivat vain vaimolle ja minä olin myyjien silmissä siellä jossain taustalla vain! ;)

Tässä muutamia juttuja tinkimiseen liittyen, ettei tarvitse sitten palstoilla valittaa että teitä on huijattu Tunisiassa (valittaako Suomeen tuleva turisti, että häntä on huijattu, jos hän käy ostamassa Stokkalta jotain jonka huomaa halpa-hallissa maksavan huomattavasti vähemmän?):

1) Myyjä sanoo, että pala Saharan ruusua maksaa 5 dinaaria. Väittelet 2 minuuttia, että liian kallis. Sitten otat taskusta jotain pikkukolikoita esiin ja laskeskelet niitä. Kappas siinä olisi juuri 1 dinaari. Enempää rahaa ei ole. Myyjä ei suostu tiputtamaan hintaa. Alat hitaasti tekemään lähtöä, laitat tuotteen takaisin hyllyyn ja otat taka-askelia "liikkeestä" ulos. Mutiset jotakin vielä yhdestä dinaarista ja tarjoat sitä. Kun olet ovella, myyjä lupaa myydä tuotteen sinulle dinaarilla.

2) Huivin hinta: myyjä sanoo, että päähän kiedottava arabihuivi (punainen tai musta) maksaa 25 dinaaria. Otat 2 dinaaria taskusta ja sanot, että enempää ei ole. Myyjä närkästyy. Väittelet hinnasta aikasi. Lopulta löydät vielä pari dinaaria taskusta. Myyjä ei ole tyytyväinen. Sitten löydät vielä yhden dinaarin. Nyt tarjoat hänelle 5 dinaaria. Enempää sinulla ei ole. Taas hitaat askeleet ulos ja tarjous 5 dinaarista. Myyjä suostuu 5 dinaariin.

3) Käy katsomassa paikallisesta liikkeestä paljonko jokin tuote maksaa (esim. Soula center). Sitten voit mennä tinkaamaan ko. tuotteen medinasta samaan hintaan. Tinkaaminen on hauskaa, koska tiedät paljonko tuote oikeasti maksaa. Älä suostu maksamaan dinaariakaan enemmän.

4) Puolet pois hinnasta ei ole tarpeeksi tingitty.

5) Takseissa mittari päälle aina.

6) Jos olet Tunisiassa eka kertaa, älä osta 2 ensimmäisenä päivänä MITÄÄN. Tarkkaile hintoja ja käyskentele medinassa. Puolessa välissä viikkoa ala ostamaan tavaraa halvalla kun tiedät hintatasosta jotain (yleensä 1 dinaarilla/tavara eli 0,7 eurolla).

Helppoahan tämä on ja tosi hauskaa...

Timppee

• Tosireissaaja
    • Profiili
Re: tinkiminen
« Vastaus #15 : 22.10.2004, 13:17:12 »

3) Käy katsomassa paikallisesta liikkeestä paljonko jokin tuote maksaa (esim. Soula center). Sitten voit mennä tinkaamaan ko. tuotteen medinasta samaan hintaan. Tinkaaminen on hauskaa, koska tiedät paljonko tuote oikeasti maksaa. Älä suostu maksamaan dinaariakaan enemmän.

Makelta tuli hyvät tinkausohjeet, mutta tähän yhteen kohtaan puutun. Muistaakseni Soula centerissa ja muissa kiinteähintaisissa puljuissa ei ollut mitenkään järin halpaa. Itse siis pidin lähtökohtana sitä, että kaupustelijalta en osta, jos en säästä Soulan hintoihin verrattuna.

Kiinteähintaisissa liikkeissä on muten se hyvä puoli, että tavaroita sai rauhassa katsella, ilman että joku on kaiken aikaa tyrkyttämässä roinaa, mistä ei ole kiinnostunut. Mikään ei ärsytä yhtä paljon kuin kaupustelija, joka sinnikkäästi tyrkyttää tuotetta, jota en huolisi ilmaiseksikaan  :evil:

make

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #16 : 22.10.2004, 13:38:27 »
Hyvä pointti Timppee. Soula center on paikallinen Stockman eli ei halpa. Ajattelin vain, että ensikertalaiselle voisi olla ihan hyvä jos pääsee tinkauksessa Soula centerin hintoihin. Monet kun tuntuivat maksavan medinassa yli sen...

make

• Vieras
vielä yksi juttu
« Vastaus #17 : 22.10.2004, 13:40:29 »
Yksi tärkeä juttu vielä. Niitä pieniä kolikoita pitää olla taskussa aina valmiina ostoksia varten. Jos edes vilautatte jotain suurempaa seteliä myyjän nähden (kaivatte esim. lompakkoa), on tinkaus ja hinnan pudottaminen aika paljon vaikeampaa (edes liikkeestä ulos käveleminen ei aina auta).

Anonymous

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #18 : 23.10.2004, 03:14:36 »
Soula Center on niin sikakallis paikka että Medinassa
kannattaa maksaa enintään puolet siitä mitä se
on Soulassa.

Yleensähän homma menee niin etttä viekkaat kauppiaat
saa turistin hermon riekaleiksi ja turisti maksaa moninkertaisen
hinnan.
Itse olen kuitenkin kymmenien matkojen myötä tottunut niiden
tyyliin ja saan ne sekaisin kahdella konstilla. Toinen on se
että en tarjoa yhtikäs mitään. Sanon vain että katsotaan jos
se on huomenna halvempi. Kauppiaat kun tietävät että jos
turisti jotain kehtaa tarjota niin yleensä tarjoaa riittävää
voittoa vaikka miten vähän kehtaisi tarjota. Siinä sitten
vaan tinkaillaan paljonko lisää sitä voittoa kertyy.

Toinen millä ne on menneet ihan sekaisin kun on muutama
päivä tinkailtu ja kun pyydetään lopulta vaikka 50 paikallista
ja minä tarjoan 15. Kauppias tinkaa lisää ja minä teen uuden
tarjouksen 10 paikallista  ;-)
Kauppias on aina ihmeissään ja kerron että hinta lähti
juuri tippumaan ja putoaa edelleen.
Aika nopeaan kauppias iskee tavaran käteen ja sanoo
okei okei 15 ;-)

henttu

• Tosireissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Tunisia?
« Vastaus #19 : 05.11.2004, 18:25:49 »
Olen tossa keväällä lähdössä Tunisiaan aurinkomatkojen matkalle ja huomasin että olis tarjolla retki Karthagoon. Onko kukaan mahdollisesti ollu tällä retkellä ja oliko hintansa arvoinen? Samalla retkellä käydään myös ainakin Tunisissa sekä jossain taidepaikassa.

Myös muut jotka on käynyt Karthagossa, kannattaako siellä käydä?

Kiitos jo nyt.
Mä tahdon jotain muuta, jotain suurempaa. Tahdon nähdä kaiken ja oon valmis maksamaan. Tuntea sateen ja tuulen ja auringon."

Tiktak - Jotain muuta