Tunisia?

(Luettu 53531 kertaa)

karthago

• Vieras
make
« Vastaus #20 : 08.11.2004, 15:23:07 »
Karthago-Sidi Bou Said-Tunis -kierros on ok, mutta ei mikään maata mullistava. Karthagossa on pelkät rauniot jäljellä. Jos ette ole suunnitelleet muuta retkeä on ko. retki mielestäni ok.

Sen sijaan suosittelen VAHVASTI vaihtamaan tuon retken Saharan kierrokseen, joka on kerrassaan upea. Maksaa noin 75 euroa, mutta on hintansa arvoinen. Mitä saat Suomessa 75 eurolla? Et ainkaan Saharan retkeä! Sieltä saa hyviä kuvia ja mukavia matkamuistoja. Oikea Tunisia avautuu tuon retken perusteella tosi hyvin (paljon paremmin kuin sen pohjoisen retken perusteella). Saharan retkellä kannattaa tehdä se kameliratsastus dyyneillä (se on vapaaehtoinen).

Soussessa kannattaa olla mahdollisimman paljon medinassa: istuskella, tarkkailla paikallista meininkiä ja kuunnella minareettien rukouskutsuja.

Timppee

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #21 : 15.11.2004, 10:19:53 »
Makunsa toki kullakin, mutta omasta mielestäni Karthago oli sykähdyttävä paikka. Siellähän ei juuri muuta ollut kuin niitä raunioita, ja nekin roomalaisajalta (tuolloin ei paljon vanhaa suojeltu, kun uutta piti pystyttää  :roll: ), mutta itse kyllä antauduin historian vietäväksi ja nautin siitä. Olihan siinä joku museokin, mutta siellä oli sitä tavallista savikippoa jne..  :oops:

Anonymous

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #22 : 16.11.2004, 04:21:04 »
Lainaus käyttäjältä: "Timppee"
Makunsa toki kullakin, mutta omasta mielestäni Karthago oli sykähdyttävä paikka. Siellähän ei juuri muuta ollut kuin niitä raunioita, ja nekin roomalaisajalta (tuolloin ei paljon vanhaa suojeltu, kun uutta piti pystyttää  :roll: ), mutta itse kyllä antauduin historian vietäväksi ja nautin siitä. Olihan siinä joku museokin, mutta siellä oli sitä tavallista savikippoa jne..  :oops:

Niin olikos ne roomalaiset kun hävitti sen Karthagon
ja kylvi vielä suolaa ettei mikään kasvaisi ?

Ostitkos muuta niitä eilen tehtyjä tuhansia vuosia
vanhoja kolokoita joita siellä oli joka jobbarilla ;-)

Ja se museo oli Bardo-museo.

Timppee

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #23 : 16.11.2004, 13:38:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Niin olikos ne roomalaiset kun hävitti sen Karthagon ja kylvi vielä suolaa ettei mikään kasvaisi ?

Juu, taisivatpa olla. Ja ellen väärin muista, tuhottiin mesta useaan kertaan, ja useimmiten roomalaisten toimesta. Olis kyllä ihan aiheellista päivittää historia-muistia, alkaa olla aika hatara  :roll:

Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Ostitkos muuta niitä eilen tehtyjä tuhansia vuosia vanhoja kolokoita joita siellä oli joka jobbarilla ;-)

:lol: Juu, en ihan ostanu

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #24 : 06.12.2004, 23:20:16 »
Itse olin Tunisiassa tammikuussa parisen vuotta takaperin, noin kolme viikkoa.  Pääkaupungista Tunisista vuokrasin halvan hotellihuoneen, muuten hyvä, mutta hyttyset oli kiusana joka yö.  
Paha ongelma: alkoholia ei tarjoiltu ravintoloissa ennen puoltapäivää, vai pitikö peräti sinnitellä kello kahteen asti...
No, kartagho tuli kuitenkin nähtyä, väärennettyjä kolikoita ja antiikin öljylamppuja yritettiin kaupata (hittojako minä niillä, kun Kreikasta löytää oikeitakin pintamaasta).  Rauniot oli kylläkin näkemisen arvoiset. Bussien sijasta ajelin Tunisiassa jaetulla taksilla, oli hyvät kyydit ja  halvat. Sieltä sitten otin kalliinlaisen laivan Italian Sisiliaan. Sensemmoista.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

Joanna24

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #25 : 10.12.2004, 13:03:17 »
Lainaus käyttäjältä: "henttu"
Olen tossa keväällä lähdössä Tunisiaan aurinkomatkojen matkalle ja huomasin että olis tarjolla retki Karthagoon. Onko kukaan mahdollisesti ollu tällä retkellä ja oliko hintansa arvoinen? Samalla retkellä käydään myös ainakin Tunisissa sekä jossain taidepaikassa.

Myös muut jotka on käynyt Karthagossa, kannattaako siellä käydä?

Kiitos jo nyt.

Karthago oli minusta ainakin mielenkiintoinen paikka, ja myös Sidi Bou said joka oli varmaan se "taidepaikka". Itse olin sitä mieltä että nuo paikat olivat parasta koko matkalla, joten suosittelen ehdottomasti että lähdet käymään!

Tunis on myös kiva kaupunki, ainakin jos vertaa Sousseen.

Jos sinulla on mahdollisuus käydä Saharassa se on myös suositeltavaa... Sinne kun ei varmaan toista kertaa tule lähdettyä (ainakaan minulla, Tunisia ei ole suosikkikohteitani)

reppuselkä sekasateessa

• Reissaaja
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #26 : 19.12.2004, 14:11:37 »
Lainaus käyttäjältä: "Sipris"
Kaverilleni se oli todellinen kulttuuri shokki kun illalla mentiin, kun ainoatakaan naista ei näkynyt missään.ainostaan miehiä polttamassa vesipiippujaan. Eikä naisia pahemmin nähnyt päivälläkään. Ja paikalliset miehet ahdisti. Vähintään kolme käveli aina perässä, yksin uimisesta ei tullut mitään.joku nauttii joku ei.se viel menis jos kuulis vain mukavia kommentteja, mutta kun aina ei niin ollut.

Itse olin soussen vieresessä olevasssa port el kantaoui -nimisessä turistirysässä. Mun näkökulmasta naisia oli aikas plajon sekä tuolla että soussessa, ja paikka oli muutenkin samanlainen kuin muutkin Välimeren turistikohteet. Miesten ahdistelua en huomannut, mut se ehkä johtuikin miehisestä sukupuolestani. Eräs negatiivinen seikka oli kylläkin, siis miespuolisten myyjien suhteellisen aggressiivinen myyntitapa.
Lainaus käyttäjältä: "Sipris"
Ranta oli ihan mukava, ite nautin kuumuudesta. Mutta kesällä voi olla aika tukalaa kun on vajaa 40 astetta lämmintä tai yli ja ymmärtääkseni kovin monis hotelleis ei ole uima-allasta...
Kuumuus oli kyllä mukavaa, ja mun käsityksen mukaan monissa hotelleissa oli uima-allas :/

bisnes

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #27 : 03.01.2005, 21:40:06 »
Itselläni vain mukavia kokemuksia kyseisestä maasta. Tarkoitus olisi tänäkin kesänä käväistä.

Valitettavaa vain todeta että vaaleana naisena kyseisessä maassa taitaa olla vähän hieman epämukava olo.

aaron

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #28 : 17.01.2005, 14:29:04 »
Kävin Tunisiassa vajaa vuosi sitten keväällä. Lensin Helsingistä Deturin lennoilla Monastiriin, hankin pelkät lennot matkatoimiston kautta. Kaveri tuli Maltalta, missä oli vaihtarina, ja pari muutakin vaihtaria tuli sieltä, ja lähdettiin vuokra-autolla kiertämään maata. Vuokra-auton hinta ei ollut paha, se oli pieni Volkswagen Polo, johon siis änkeytyi neljä henkilöä. Reissu lähti käyntiin Tunisista, josta ajettiin Sousseen, sieltä rannikkoa alas Sfaxiin, sieltä edelleen Gabesiin, josta jatkettiin Matmataan, jossa on niitä Star Warsista tuttuja maanalaisia taloja. Yövyttiin maanalaisessa hotellissa siellä ja jatkettiin kohti Saharaa ja Douzin kaupunkia. Sieltä otettiin kamelisafari aavikolle, joka kesti yön yli ja oli kyllä hieno kokemus. Yövyttiin nomaditeltoissa aavikolla, joskin varmasti naurettavan lähellä asutuskeskusta. Douzista sitten matkattiin Gafsan ja Kairouanin kautta takaisin Tunisiin. Kuriositeettina mainittakoon seikkailu Algerian rajalla, jossa ei kyllä ollut mitään nähtävää. Tyhjässä rajakaupungissa poliisit katsoivat suhteellisen pahasti "eksynyttä" turistiautoa. Mutta säikähdyksellä selvittiin :lol:

Neftan keidaskaupunki tuli katsastettua; sitähän pidetään yhtenä etelä-Tunisian turistikohteista. Kun ajoi autolla sen pääkadulla, kuuli jo kaupustelijoiden huudot, mitä kyllä kuulee Tunisiassa paljon. Emme siis oikeastaan pysähtyneet itse kaupungissa, vaan ajoimme keitaaseen ja kävelimme sielä.

Kaupustelijoiden aggressiiviset kaupankäyntitavat jäivät kyllä mieleen. Yksikin tyyppi repi minut käsivarresta kauppaansa, kun olin matkalla aamupalalle medinassa. Lause "come to see, not buy" muodostui sisäpiirin vitsiksi matkalaisten keskuudessa. Kaikkein eniten rauhassa sai olla Tunisissa, missä on suht vähän turisteja. Tosin Sfaxissa, mikä ei myöskään ole mikään turistikaupunki, oli taas koko matkan vittumaisimmat kauppiaat.

Kustannustaso Tunisiassa on tosi edullinen. Vaatimattomissa ravintoloissa vatsan saa täyteen parilla eurolla, tosin pelkkä kuiva couscous saattaa ruveta kyllästyttämään. Aika rähjäisissä ravintoloissa kyllä välillä syötiin, varsinkin eteläosissa. Hotelleissa tyypillinen maksu yöltä oli 10-20 dinaaria, eli alle 15 euroa. Nämä taksat siis kohtuullisen siisteissä hotelleissa, missä oli vessat, vuodevaatteet ym. Tosin sesonkiaikana hinnat voivat olla korkeammat. Takseilla ajaessa kannattaa varoa, etteivät kuskit huijaa. Jos kuski laittaa mittarin päälle, hinta on edullinen. Mutta tietämätöntä turistia kusetetaan usein. Esim. Tunis-Karthagon lentokentällä minua vastaan käveli vanha äijä, joka tarjosi taksikyytiä keskustaan 20 dinaarilla. Muuten hyvä, mutta oikea taksa on vajaat 4 dinaaria!  :P

Kielitaidosta sanottakoon, että ranskaa kannattaa osata. Mutta toisin kuin Ranskassa, Tunisiassa alkeellinenkin kielitaito riittää pitkälle. Kaupustelijat puhuvat vaikka kiinaa, mutta esim. hotellia varatessa on hyvä osata muutama sana ranskaa. Hyvä puoli on se, että ranska on myös tunisialaisille vieras kieli, joten he puhuvat sitä selkeällä aksentilla.

Omat suosikkini matkalla olivat muuten Kairouan, Gafsa ja Tunis - nuo kaupungit, missä pääsee lähimmäs itse tunisialaista kulttuuria. Vikana iltana muuten Soussessa käytiin ekaa kertaa koko reissun aikana turistialueella, zone touristiquella, ja ero siihen astiseen oli kyllä huima. Kun ennen sitä olin joutunut juomaan Celtiani hämyisessä hotellin baarissa keski-ikäisten tunisialaismiesten seurassa, pääsi zone touristiquella biletyksen makuun. Suosittelen, että katsastaa molemmat puolet Tunisian matkailutarjontaa.

make

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #29 : 24.01.2005, 10:09:56 »
paljonko maksoit siitä Saharan reissusta, jossa yövyitte berberiteltassa?

Anonymous

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #30 : 07.03.2005, 15:10:29 »
En kyllä onnistu muistamaan, kuinka paljon se maksoi. Mutta ei se kovin paljoa ollut. Ehkä 20-30 dinaaria. Tosin ei kannata liikaa katsella hintoja, koska halvimmilla palveluntarjoajilla saattaa puuttua esim. vakuutukset, tai muuta vastaavaa.

Anonymous

• Vieras
Tunisia?
« Vastaus #31 : 07.03.2005, 23:00:34 »
Vinkkejä TUNISiin ?

Tarkoituksena Soussen reissulla lähteä
2-3 päiväksi katselemaan pääkaupunkia.

Onkos siellä jotain erityistä nähtävää?
Hyviä shoppailupaikkoja? (ei souk)
Tavarataloja kuten Carrefour kai löytyy.
Vinkkiä keskitasoisesta hyvästä hotellista
ihan ydinkeskustassa?

Tunisissa olen käynyt retkellä joten tosiaan
souk ja Karthago on nähty ja nyt voisi keskittyä
cityyn.
Tarkoituksena myös etsiä Libyan suurlähetystö
ja kaydä katsomassa saako samantien mukaan
avoimen (vaikka 6kk viisumin)
Sen jälkeen pitäsi tutkia saako Tunisista
kohtuuhintaisia lentoja Tripoliin päivä-parin keikalle.

Maltalla kerran etsin Libyan suurlähetystön joka
olikin eri paikassa kuin sen osoitteen mukaan
piti olla ja sitten kuulin Libyan Arab Airlinesin
lentojen hinnan joka oli n. 450 euroa (puolen tunnin lento)
joten sai homma sillä kertaa olla.

apinamies54

• Aloittelija
    • Profiili
Sahara ja Sousse
« Vastaus #32 : 19.03.2005, 12:14:23 »
Saharassa käymisen takia matkaustin muutama vuosi sitten Sousseen. Ajankohta vaan oli aivan väärä; elokuu. Sousessa lämpöä oli 35-45 ja saharassa yli 50. Ilmastoidussa bussissa lämpötila oli n. 35 ja ulos kun meni löi lämpö vastaan. Aivan kuin saunaan olisi mennyt. Silti 2-päivän saharan matka oli matkani kohokohta. Kannattaa käydä viileämpänä vuodenaikana.
Soussessa majoituin uimarantaa vastapäätä olevassa halvassa hotellissa. Oli mielenkiintoista katsella kun paikalliset perheet tulivat uimaan. Ensin pystytettiin teltta, jossa uimavaatteet vaihdettiin. Naiset vaihtoivat katukaapunsa uimakaapuun. Eivätkä miestenkään uikkarit kovin pienet olleet.

grrl

• Aloittelija
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #33 : 27.12.2005, 17:15:45 »
Millaiset yhteydet on matkustaa Tunisian sisäisesti?

moskva

• Himoreissaaja
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #34 : 27.12.2005, 18:36:26 »
Olin Tunisiassa just joulukuun ensimmäisen viikon. Junat kulevat hyvin ja edullisesti, bussitkin ovat ok (tosin voivat olla melko täysiä, riippuu paikasta ja ajasta). Taksit ovat halpoja ja kaikkialla ollaan rehellisiä. Ehdottomasti!

Unodin taksiin ison kassillisen ruokaa, ja taksikuski peruutti antamaan sen minulle. Kaupassa maksoin 40 dinaaria (noin 23 euroa), kun piti antaa 4  :roll:  ja kauppias antoi kaikki rahat takaisin, että laskepas uudelleen.  :) Semmosta kaikkea se teettää, kun on kahden pienen (+ rattaat) kanssa reissussa. :wink:

Suosittelen sydämestäni! Ja minua ei "ahdisteltu", ellen itse halunnut.  8)

G A Wallin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #35 : 11.01.2006, 10:51:29 »
Kaupassa huijataan aika yleisesti Tunisiassa. Lasken aina ruokakaupassa saamani vaihtorahat kassaneidin silmien alla. Kerran taas hän antoi "vahingossa" liian vähän takaisin. Huomautin tästä ja hän laski vaihtorahat uudelleen. Totesi, että puuttuuhan siitä 1 dinaari (0,70€). Kaivoi lisää kolikoita laatikosta ja antoi ne minulle. Ulkona laskin rahat ja totesin, että vieläkin antoi puoli dinaaria liian vähän ;) Ihailtavan hyvä pokka.

dada

• Aloittelija
    • Profiili
Junia ja matematiikkaa
« Vastaus #36 : 11.01.2006, 16:06:34 »
Matkasin Soussessa viime heinäkuun helteissä. Päätimme lähteä tarkistamaan paikallista junamatkailua, ja lähdimme junalla Tunisiin. Ideani oli matkustaa aamulla ajoissa, jottei helteet liikoja ahdista matkalla. Niinhän siinä sitten kävi, että junat olivat paremmin ilmastoituja kuin Suomessa.
Ilmastointi pelasi mutta en osaa sanoa, kuinka usein niitä junia loppujen lopuksi kulki. Oliko sitten vika aikatauluissa vai lukijassa, mutta ymmärrykseni mukaan junia lähti aika harvakseltaan.

Saapuessamme maahan matkaoppaamme kertoivat, että tunisialaiset ovat enemmänkin kieli-, kuin matematiikkaihmisiä. Rehellistä väkeä siellä kokemuksemme mukaan olikin, vaikka aika kauppamiehiä he kyllä ovat. Paikallinen matematiikantaito ilmeni, kun taksikuski ilmoitti matkan maksavan kuusi dinaaria, ja nosti kahdeksan sormea näkyviin.

G A Wallin

• Tosireissaaja
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #37 : 12.01.2006, 08:34:07 »
Lainaus
Paikallinen matematiikantaito ilmeni, kun taksikuski ilmoitti matkan maksavan kuusi dinaaria, ja nosti kahdeksan sormea näkyviin.

Ehkä tämä olikin osoitus heikosta kielitaidosta.[/quote]

missblackamerica

• Aloittelija
    • Profiili
    • Sähköposti
Tunisia?
« Vastaus #38 : 25.12.2006, 21:52:44 »
Sorry just jos meni ohi, mutta koitin etsiä tietoja keleistä tammikuisessa Tunisiassa. Tekisi hullusti mieli uida tms. muttei itse asiassa ole harmainta aavistustakaan kuinka lämmintä siellä "talven" aikana on!

Olen siis miettimässä jotain ei-niin-kallista pakettireissua pohjois-Afrikkaan tammi- tai helmikuulle. Mutta oisi myös kiva jos siellä voisi uida. Kai tää on joku pakkomielle.

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Tunisia?
« Vastaus #39 : 26.12.2006, 03:02:52 »
Lainaus käyttäjältä: "missblackamerica"
Sorry just jos meni ohi, mutta koitin etsiä tietoja keleistä tammikuisessa Tunisiassa. Tekisi hullusti mieli uida tms. muttei itse asiassa ole harmainta aavistustakaan kuinka lämmintä siellä "talven" aikana on!

Olen siis miettimässä jotain ei-niin-kallista pakettireissua pohjois-Afrikkaan tammi- tai helmikuulle. Mutta oisi myös kiva jos siellä voisi uida. Kai tää on joku pakkomielle.

Tässä esimerkkiä:
http://www.wunderground.com/history

Eli sen verran ettei meri ihan jäähän vedä  :)