Kävin Tunisiassa vajaa vuosi sitten keväällä. Lensin Helsingistä Deturin lennoilla Monastiriin, hankin pelkät lennot matkatoimiston kautta. Kaveri tuli Maltalta, missä oli vaihtarina, ja pari muutakin vaihtaria tuli sieltä, ja lähdettiin vuokra-autolla kiertämään maata. Vuokra-auton hinta ei ollut paha, se oli pieni Volkswagen Polo, johon siis änkeytyi neljä henkilöä. Reissu lähti käyntiin Tunisista, josta ajettiin Sousseen, sieltä rannikkoa alas Sfaxiin, sieltä edelleen Gabesiin, josta jatkettiin Matmataan, jossa on niitä Star Warsista tuttuja maanalaisia taloja. Yövyttiin maanalaisessa hotellissa siellä ja jatkettiin kohti Saharaa ja Douzin kaupunkia. Sieltä otettiin kamelisafari aavikolle, joka kesti yön yli ja oli kyllä hieno kokemus. Yövyttiin nomaditeltoissa aavikolla, joskin varmasti naurettavan lähellä asutuskeskusta. Douzista sitten matkattiin Gafsan ja Kairouanin kautta takaisin Tunisiin. Kuriositeettina mainittakoon seikkailu Algerian rajalla, jossa ei kyllä ollut mitään nähtävää. Tyhjässä rajakaupungissa poliisit katsoivat suhteellisen pahasti "eksynyttä" turistiautoa. Mutta säikähdyksellä selvittiin

Neftan keidaskaupunki tuli katsastettua; sitähän pidetään yhtenä etelä-Tunisian turistikohteista. Kun ajoi autolla sen pääkadulla, kuuli jo kaupustelijoiden huudot, mitä kyllä kuulee Tunisiassa paljon. Emme siis oikeastaan pysähtyneet itse kaupungissa, vaan ajoimme keitaaseen ja kävelimme sielä.
Kaupustelijoiden aggressiiviset kaupankäyntitavat jäivät kyllä mieleen. Yksikin tyyppi repi minut käsivarresta kauppaansa, kun olin matkalla aamupalalle medinassa. Lause "come to see, not buy" muodostui sisäpiirin vitsiksi matkalaisten keskuudessa. Kaikkein eniten rauhassa sai olla Tunisissa, missä on suht vähän turisteja. Tosin Sfaxissa, mikä ei myöskään ole mikään turistikaupunki, oli taas koko matkan vittumaisimmat kauppiaat.
Kustannustaso Tunisiassa on tosi edullinen. Vaatimattomissa ravintoloissa vatsan saa täyteen parilla eurolla, tosin pelkkä kuiva couscous saattaa ruveta kyllästyttämään. Aika rähjäisissä ravintoloissa kyllä välillä syötiin, varsinkin eteläosissa. Hotelleissa tyypillinen maksu yöltä oli 10-20 dinaaria, eli alle 15 euroa. Nämä taksat siis kohtuullisen siisteissä hotelleissa, missä oli vessat, vuodevaatteet ym. Tosin sesonkiaikana hinnat voivat olla korkeammat. Takseilla ajaessa kannattaa varoa, etteivät kuskit huijaa. Jos kuski laittaa mittarin päälle, hinta on edullinen. Mutta tietämätöntä turistia kusetetaan usein. Esim. Tunis-Karthagon lentokentällä minua vastaan käveli vanha äijä, joka tarjosi taksikyytiä keskustaan 20 dinaarilla. Muuten hyvä, mutta oikea taksa on vajaat 4 dinaaria!
Kielitaidosta sanottakoon, että ranskaa kannattaa osata. Mutta toisin kuin Ranskassa, Tunisiassa alkeellinenkin kielitaito riittää pitkälle. Kaupustelijat puhuvat vaikka kiinaa, mutta esim. hotellia varatessa on hyvä osata muutama sana ranskaa. Hyvä puoli on se, että ranska on myös tunisialaisille vieras kieli, joten he puhuvat sitä selkeällä aksentilla.
Omat suosikkini matkalla olivat muuten Kairouan, Gafsa ja Tunis - nuo kaupungit, missä pääsee lähimmäs itse tunisialaista kulttuuria. Vikana iltana muuten Soussessa käytiin ekaa kertaa koko reissun aikana turistialueella, zone touristiquella, ja ero siihen astiseen oli kyllä huima. Kun ennen sitä olin joutunut juomaan Celtiani hämyisessä hotellin baarissa keski-ikäisten tunisialaismiesten seurassa, pääsi zone touristiquella biletyksen makuun. Suosittelen, että katsastaa molemmat puolet Tunisian matkailutarjontaa.