Los Angeles/Beverly Hills hinnoista?

(Luettu 6186 kertaa)

Latebalazoo

• Aloittelija
    • Profiili
« : 19.01.2007, 22:54:55 »
Heips kaikki pallontallaajat!

Olen mahdollisesti lähdössä syksyllä Beverly Hillsiin 5 kuukaudeksi. Haluaisin tiedustella hintatasosta, ihan ruoka ja jokapäiväisestä elämisestä. Eli mitä maksaa ruokakaupoissa, onko se kalliimpaa/halvempaa kuin suomessa (jos on jotain hinta esimerkkejä niin se olisi loistavaa)? Mitäs ravintolat maksaa? Taxit? Bussit? Kyydit LAX:sta keskustaan? jne.

Kaikenlainen hintatasoon liittyvä info on tervetullutta! Tietenkin muitankin vinkkejä saa antaa :D

Kiittäen ja kumartaen,
Late

Sale

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 20.01.2007, 01:25:20 »
Eihän se Beverly Hills nyt niin älyttömän kallis ole.. Hieman muuta Los Angelesia kalliimpi.

Asunnoista en täysin tiedä, mutta niiden hintojen luulisin olevan aivan älyttömiä. Kun hieman menee sivuun, löytyy paljon halvempiakin alueita, jotka voivat olla mielenkintoisempia. Esim ihan vaan West-Hollywood on varmasti paljon siedettävämpi. Santa Monica Bulevardin ja Highway 10:n välissä löytyy paljon asutusalueita, joissa hinnat ovat varmsti halvempia. Kannattaa ottaa varmasti kämppiksiä.

Busseja menee muutamia siellä täällä, paskat reitit mutta halpaahan se lysti on... bussit ovat vain täynnä friikkejä, ja varmasti saa kuulla hauskoja tarinoita ja joskus jopa pientä vittuilua. Auto on aika pakollinen jos haluaa liikkua. Hyvä juttu on, että nehän ovat jenkeissä halpoja...  Califroniassa bensa taitaa olla 2,6 dollaria gallonan, eli halpaa vieläkin.

Takseja en ole ikinä ottanut, mutta luulisi olevan hintaa kun välimatkat on ihan älyttömiä. Ja varsinkin kello 3 pm - 7 pm ruuhkat hidastavat matkaa oikein urakalla, joten varmasti hinnatkin ovat sen mukaiset.

Muuten ravintolat ovat ihan kohtuullisen hintaisia. Muutama viikko sitten istuin beverly bulevardilla olusella paikassa, jonka koin erittäin prameaksi, ja maksoi sen 5 dollaria. Sanoisin, että ravintolat hinnoiltaan ovat suurinpiirtein suomen tasoa, toki hajontaa löytyy enemmän. Pikaruokaa tietenkin löytyy joka nurkasta, suosittelen In n' Out burgeri ketjua, taitaa olla maailman paras ja maksaa noin viitosen per ateria. Pitää tietenkin muistaa, että ravintoloissa hintoihin tulee lisätä tippi 15 prosentista ylöspäin.

Jos haluaa bisseä kulmakaupoista, voi hinta olla aika huikea, noin 11 dollaria sixpackilta, mutta hieman isoimmissa marketeissa on halvempaa.

Pääsääntönä hintataso on noin suomen tasoa, joskus kalliimpaa, monesti halvempaa. Kämpät ovat tietenkin oma lukunsa.

psycho

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #2 : 20.01.2007, 02:27:04 »
Hui, haikea olo tulee kun lueskelee LA:sta nain pe koti-iltana.

Sale tossa kiteyttikin jo kaiken olennaisen. Kannattaa vakavasti harkita west-hollywoodissa asumista. Franklin Avenuelta (hollywoodista yksi ylos, kaks sunsetista) studion sai $1500 vuonna 2002. Jos Beverly Hills/Hollywood akselille ei ole jokapaivaista menoa, suosittelisin asumista Santa Monicassa, tai jos hippihenkea riittaa, viela mielummin Venice Beachilla tai ymparystossa.

Enjoy. Kaikessa turhamaisuudessaan elaminen LA:ssa on kokemus, jota ilman on turhan aikaista kuolla.

Latebalazoo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.01.2007, 19:58:29 »
Tuossa tulikin jo kivasti tietoa :D

Asunto on tiedossa periaateessa, joten siitä ei minun tarvitse murhetia! Tuosta auton käytöstä oonkin kuullu samaa että se on aika pakollinen, mutta pitänee tutkia asiaa varmaan paikanpäällä vielä. Varsinkin jos jotain reissua teen.

jahjah

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.01.2007, 00:17:57 »
Itsekin olen mah. lähdössä Los Angelesiin päin huhtikuun lopulla, ja mulla onkin hyvin tärkeä kysymys: saako 20-vuotias ostaa alkoholia siellä? Kuulin, että ikäraja olisi 22. .

Mites julkinen liikenne skulaa lähikaupunkeihin?

Sale

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 28.01.2007, 05:04:20 »
Lainaus käyttäjältä: "jahjah"
Itsekin olen mah. lähdössä Los Angelesiin päin huhtikuun lopulla, ja mulla onkin hyvin tärkeä kysymys: saako 20-vuotias ostaa alkoholia siellä? Kuulin, että ikäraja olisi 22. .

Mites julkinen liikenne skulaa lähikaupunkeihin?

Aika vaikee on sitten ostaa.. ikäraja on 21.

ja julkinen skulaa aika paskasti. riippuu tietenkin mihin lähikaupunkeihin

lakritsifiguuri

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #6 : 08.02.2007, 13:28:46 »
Julkinen pelaa kaupunkialueella ihan hyvin. Metrolla pääsee kätevästi liikumaan ytimessä, junilla kauemmas, eikä bussikaan ole sen erikoisempi. Ennenkaikkea, että liikkuminen julkisella on halpaa, eikä autoa ollenkaan monimutkaisempaa. Päinvastoin ei tarvitse kirota ruuhkaa ja parkkeeraus tuo aina lisäkuluja, päänsärkyä paikan haussa, eikä ole mitenkään halpaa lystiä.

Latebalazoo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #7 : 05.05.2007, 02:37:55 »
Nyt tuli minulle vahvistus että olen saannut työharjoittelupaikan Beverly Hills:stä (5kk) ja tässä olen miettinyt viimepäivät vain tuota rahallista puolta. Tilanne minulla on semmoinen että asunto on järjestetty, jossa on keittiö.

Siitä tuleekin minun kysymys... Kuinka paljon kalliimpaa/halvempaa ruoka on? Tarkoitus on tietty tehdä mahdollisiman paljon ruokaa itse ku noi ravintolat ovat tietty hieman kalliimpia (Opiskelijan budjetilla varsinkin :)). Paljon rahaa sinne kannattaa varata per kk ihan perus elämiseen?

Kaikki apu/neuvo on tervetullutta :D:D

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #8 : 05.05.2007, 15:51:21 »
Latelle, jos nyt vertaa hintoja Suomeen, niin halvempaa on toki. Mutta Beverly Hills yleensakin on kallis alue, sehan on selvaa. Varmaan hieno paikka. En ole kaynyt koskaan.

Mutta noista ruokakaupoista sen verran, riippuen millaisesta tykkaat. Tavallinen ruokakauppa esim. Albertsons (Albertsons.com) on hyva ostospaikka, mutta jos haluat hieman parempaa, orgaanista, laadukkaampaa ja kalliimpaa, niin Whole Foods Market (wholefoods.com) on hyva siihen. Jos tulee koti-ikava, niin sielta saa jopa suomalaista ruisleipaa, USAssa paistettu, maksaa n. $4.00, itse pidan niiden  100% rye. Whole Foods'ista saa myos Pandan lakua, Xylitol purkkaa, hapankorppuja, nakkaria... Hapankorppuja ja nakkaria loytyy myos tavallisesta kaupasta.
Tosiaan, opiskelijan rahamenoihin en osaa vastata. Syotko mielellasi ihan halpaa, esim Ramen noodles, varmaan sellainen 10 kappaleen soppalaatikko on jotain taalan verran. Eli tosi tosi halpaa. Paljon eri makuja  :D  Kurkkaa noita Albertsonin hintoja, niin saat paremman hajun ruoan hinnoista. Se on sellainen kultainen keskitie.

Hyvaa matkaa Californiaan.
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

Latebalazoo

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #9 : 05.05.2007, 16:12:15 »
Kiitos Upstate girl :D!

Tuo Albertsons linkki oli hyödyllinen!