Tie G318 (Nepali-Kiina)

 (Luettu 782 kertaa)

66Maenty

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Tie G318 (Nepali-Kiina)
« : 22.08.2019, 18:13:35 »
Ajatuksena olisi syyskuun loppupuolella lahtea G318 tieta pitkin Nepalista Kiinaan, ja kiinnostaisi kuulla millaisia kokemuksia ihmisilla on kyseisesta reitista. Kaikenlaiset kaytannon asiat kiinnostaa. Kulkeeko reitilla julkisia ja miten liftailu onnistuu? Loytyyko matkalta hyvin majoituspaikkoja ja jos loytyy niin minka hintaisia? Onko tiet turvallisia matkustaa? Millaista muuta saatoa reissulla aiheutuu?

Ja tietysti ihan yleisiakin fiiliksia kyseisesta reitista olisi kiva kuulla! Onko hieno taipale vai vaan loputonta tieta?

raven

  • Reissaajaguru
  • Viestejä: 626
    • Profiili
Vs: Tie G318 (Nepali-Kiina)
« Vastaus #1 : 23.08.2019, 10:26:59 »
En ole itse tuota väliä mennyt, mutta sen verran Nepalissa bussissa matkustaneena valitsisin tuolle välille lennon.

Oman twistinsä tuonee ensinnäkin se, että Nepalista rajan takana on Kiinan osista nimenomaan Tiibet.

Pikaisen googlailun (suosittelen, yllättävän helppoa) jälkeen löytyi ensinnäkin tieto että vuoden 2015 maanjäristyksen jälkeen Nepalin ja Kiinan väliset tiet menivät poikki, ja 2017 on saatu avattua uksi ulkkareille suunnattu maaraja-asema, Gyirong Port, joka on toisella puolen Langtangin laaksoa kuin havittelemasi tie. Se onko tuo G318:n raja-asema Zhangmu Port jo auki (turisteille) löytynee lisägooglailulla.

Anyway, pari päivää Katmandusta Lhasaan ja Nepalissa en suosittele yöbusseja. Päivälläkin liikenne ja tiet on tarpeeksi hasardin oloista.

Asiaan vaikuttanee aina Intian ja Nepalin väliset suhteet. Intialla on tapana kiristää vähän ruuvia niin halutessaan, sillä Nepal on riippuvainen maayhteyksistä Intiaan. Siksi jokaisen Intian rajat kiinni -tempauksen jälkeen Kiinan ehdotukset ratayhteyksistä Himalajan yli ovat aina edenneet. Vastaavasti kun lempi Intian kanssa taas leiskuu, ei se katso hyvällä Nepalin flirttailua Himalajan toiselle puolelle.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty,
hetken mielijohteesta saa jo valmista...

arkienkeli

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 96
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Tie G318 (Nepali-Kiina)
« Vastaus #2 : 23.08.2019, 11:22:49 »
Valitettavasti joudun ampumaan alas kaikki sinänsä mukavat kuvitelmat matkasta G318 pitkin Nepalista Tiibetin halki Kiinaan.

Tiibetin autonominen alue (TAR), eli vanhan Tiibetin keski- ja länsiosa, on ollut suljettuna kaikelta omatoimiselta turismilta jo vuosikausia, kymmeniä.

Ainoa konsti päästä matkustamaan tuota tietä pitkin on hakeutua opastetulle seuramatkalle, johon kuuluu Nepalista matkatoimiston kautta hankittu Kiinan ryhmäviisumi ja erillinen lupa matkustaa TAR:n alueella. Ryhmällä on oltava opas, auto, autokuski ja lukkoon lyöty aikataulu koko TAR:n alueella olon ajaksi. Ryhmäviisumissa on sellainen ikävä puoli, että ryhmän on matkustettava yhdessä koko Kiinassa oloaika, ja poistuttava maasta yhdessä. Tätä pystyy hieman kiertämään muodostamalla yhden hengen ryhmän, onneksi useat tällaiset "ryhmät" voivat jakaa yhteisen oppaan ja ajoneuvon. Kun ryhmäviisumia haetaan, mitätöidään passissa mahdollisesti jo oleva Kiinan viisumi. Ryhmäviisumin maksimi voimassaoloaika on 28 vuorokautta, eikä sen voimassaoloa pysty jatkamaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ei ole käytännöllistä mennä kiertelemään Kiinaa Nepalin ja Tiibetin kautta, vaan homma on hoidettava järjestyksessä Kiina - Tiibet - Nepal, jos haluaa mennä maitse. Byrokratia ja ehdot ovat muuten samat, mutta normaali turistiviisumi riittää, + Tiibetlupa ja ryhmämatka jne.

Sitten tuosta tiestä. Rajan ylitys tapahtuu tosiaan nykyjään Gyirongin kautta, mutta tie yhtyy myöhemmin tuohon G318 -tiehen. Kuten jo ehkä annoin ymmärtää, julkisilla kulkeminen on ulkomaalaisilta TAR:n alueella kokonaan kielletty. G318 menee TAR:n levottoman itäosan halki, ja se on suljettu ulkomaalaisilta. Siitä ei siis pääse, paitsi matkatoimiston hankkimalla erikoisluvalla. Yhden sitä kautta kulkevan reissun mainoksen olen nähnyt, hinta oli reilut 7000€.

Käytän tilaisuutta hyväkseni mainostaa Amdoa ja Khamia, eli vanhan Tiibetin itäosaa, joka sijaitsee Sichuanin, Qinghain, Gansun ja Yunnanin provinsseissa. Siellä saa nimittäin (pääosiltaan) kulkea vapaasti ja julkisilla kulkuneuvoilla ilman lupia. Valitettavasti tällä hetkellä kaksi kiinnostavinta kohdetta, Larung Garin ja Yarchen Garin buddhalaiset instituutit on suljettu ulkomaalaisilta. Larung Gar meni kiinni 2016 kesäkuussa, Yarchen Gar 2019 huhtikuussa. Onneksi kerkisin käydä molemmissa 2013 ja Yarchen Garissa vielä 2016. Amdo Ja Kham (vanhat maakunnat, TAR on Ü-Tsang ja Ngari) ovat vahvaa tiibetiläisaluetta, siellä asuu enemmän tiibetiläisiä kuin TAR:issa ja luostareita niitäkin on enemmän ja isompia.

Olen käynyt Tiibetissä 6 kertaa, 1985, 2003, 2004, 2007, 2013 ja 2016. Neljä ekaa TAR:in aluella (Lhasa ja ympäristö), 2013 ja -16 Amdossa ja Khamissa 16 ja 22 päivää. Jos ei nämä 7 albumia herätä kiinnostusta aluetta kohtaan, niin mikä sitten? Siis albumit 6-9 vuodelta 2013 ja albumit 1-3 2016: https://www.flickr.com/photos/[email protected]/albums

Nepalissa olen käynyt 11 kertaa alkaen vuodesta 1984, trekkauspäiviä on kertynyt reilut 9 kuukautta. Viimeksi 2018 marras-joulukuussa 5 viikkoa.

66Maenty

  • Aloittelija
  • Viestejä: 2
    • Profiili
Vs: Tie G318 (Nepali-Kiina)
« Vastaus #3 : 23.08.2019, 14:06:37 »
Kiitos vastauksista. Kerkesin vasta askettain paremmin tutustumaan viisumi- ja muihin lupa-asioihin etenkin Tiibetiin matkustamiseen liittyen.
Jaanee haaveeksi talla kertaa tuo reitti. Varsinkin taalta Nepalista kasin tuntuu turhan haastavalta.