Ryanair

 (Luettu 1174078 kertaa)

smee

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 412
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1980 : 28.12.2009, 00:11:50 »
...22.20 jälkeen raiskilta ei lähde koneita Riiasta eteenpäin, eli koneet yöpyvät siellä ?
Eivät yövy:
22:45    FR2643     London/Stansted

Vieläkö Rynkky purkaa matkustajat suoraan turvatarkastetulle alueelle, eli onnisuisiko tuossa varma Lontoonyhteys niinä päivinä kun suoria ei ole?

Ainakin tuossa joutuu passintarkastukseen jossain kohtaa, ja en ole ihan varma, mutta se taitaa merkitä myös uutta turvatarkastusta Riiassa.

phanatic

  • Tonnitallaaja
  • Viestejä: 1 056
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1981 : 28.12.2009, 08:11:52 »
...22.20 jälkeen raiskilta ei lähde koneita Riiasta eteenpäin, eli koneet yöpyvät siellä ?
Eivät yövy:
22:45    FR2643     London/Stansted

Vieläkö Rynkky purkaa matkustajat suoraan turvatarkastetulle alueelle, eli onnisuisiko tuossa varma Lontoonyhteys niinä päivinä kun suoria ei ole?

Ainakin tuossa joutuu passintarkastukseen jossain kohtaa, ja en ole ihan varma, mutta se taitaa merkitä myös uutta turvatarkastusta Riiassa.

Ainakin marraskuussa Raiskin koneesta purkauduttiin suoraan samalle alueelle, jossa myös lähtöportit sijaitsevat. Joten kyllä siitä onnistuisi Lontoon-koneeseen boardaaminen suorilta (käsimatkatavaroilla ja web-check-in tehtynä luonnollisesti). Ja myöhästyäkään ei voi kun kyseessä on mitä ilmeisimmin sama kone jolla juuri saavuit Tampereelta.

potaatti

  • Reissaaja
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1982 : 29.12.2009, 15:16:06 »
Pikainen kysymys, joka jäi vaivaamaan. Tein juuri online check-inin Tampere-Riika lennolle, eikä boarding passissa ole passin numeroita. Mulla on kuitenkin sellainen hatara mielikuva, että ne olisivat ennen olleet siinä, esim. viimeksi kun lento oli Tampere-Frankfurt.

Onko syytä huolestua vai onkohan tää ihan normaalia?  ???
"Rahat meni, mutta kyllä reissu kannatti." -M. Servo

john eskobar

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 77
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ryanair
« Vastaus #1983 : 29.12.2009, 15:24:06 »
Pikainen kysymys, joka jäi vaivaamaan. Tein juuri online check-inin Tampere-Riika lennolle, eikä boarding passissa ole passin numeroita. Mulla on kuitenkin sellainen hatara mielikuva, että ne olisivat ennen olleet siinä, esim. viimeksi kun lento oli Tampere-Frankfurt.

Onko syytä huolestua vai onkohan tää ihan normaalia?  ???

Huomasin eilen saman jutun kun Tre-Stansted lappuja printtailin.

Davex

  • Reissaaja
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1984 : 29.12.2009, 21:34:09 »
...22.20 jälkeen raiskilta ei lähde koneita Riiasta eteenpäin, eli koneet yöpyvät siellä ?
Eivät yövy:
22:45    FR2643     London/Stansted

Vieläkö Rynkky purkaa matkustajat suoraan turvatarkastetulle alueelle, eli onnisuisiko tuossa varma Lontoonyhteys niinä päivinä kun suoria ei ole?

Ainakin tuossa joutuu passintarkastukseen jossain kohtaa, ja en ole ihan varma, mutta se taitaa merkitä myös uutta turvatarkastusta Riiassa.

Ainakin marraskuussa Raiskin koneesta purkauduttiin suoraan samalle alueelle, jossa myös lähtöportit sijaitsevat. Joten kyllä siitä onnistuisi Lontoon-koneeseen boardaaminen suorilta (käsimatkatavaroilla ja web-check-in tehtynä luonnollisesti). Ja myöhästyäkään ei voi kun kyseessä on mitä ilmeisimmin sama kone jolla juuri saavuit Tampereelta.


Ryanairin sivuilla todetaan seuraavaa: "You should be at the boarding gate at least 30 minutes prior to departure. Boarding closes 20 minutes prior to departure." Kone Tampereelta saapuu klo 22.20 ja lähtee Lontooseen 22.45 eli tiukalta näyttää (ellei saavuta etuajassa ja siihenhän ei voi aina luottaa). Kai se periaatteessa kuitenkin riittää että on siinä portilla vaikka 20,5 minuuttia ennen lähtöaikaa.

Mutta - ja tämä on ehkä tyhmä kysymys kun en tunne tarkkaan toimintatapoja -  entäs jos Tampereelta tuleva kone on myöhässä (kai se Ryanairkin joskus on ;D)  eikä siten pääse lähtemään Lontooseenkaan ajoissa, niin suljetaanko lähtöportti silti aikataulunmukaisen lähtöajan mukaan. Tällöinhän olisi jo 10 minuutin myöhästymisellä täysin mahdotonta päästä mukaan Lontoon lennolle. Olisi kiinnostavaa tietää, kuinka asia on. Onko jollain kokemuksia?

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1985 : 29.12.2009, 23:44:09 »
^
Eihän boardausta nyt voida lopettaa ennen kuin matkustajat ovat portista läpi kävelleet, eikä heitä voi päästää platalle seisomaan konetta odottelemaan, joten ei, boardausta ei suljeta tai edes aloiteta ennen kuin kone on saapunut.
Tuo 20 minuuttia on ilmoitettu sulkuajaksi vain siksi, että portti voidaan sulkea sen jälkeen vaikka kaikki check-innin tehneet matkustajat eivät olisi koneessa. Tuota ennen taas porttia ei voida sulkea ilman viimeistä matkustajaa, vaikka kone olisi tunnin etuajassa (tai jos suljetaan, joutuu Rynkky maksamaan korvaukset evätystä boardauksesta "myöhästyneille").
Joillakin kentillä voi toki olla erillinen odotusaula portin jälkeen, mutta en ole tälläisiin törmännyt kertaakaan Riiassa, enkä missään muuallakaan Rynkyllä lennettäessä. Lähinnä noita käytetään laajarunkojen kanssa ihmismassan käsittelyä helpottamaan.

Tuota passintarkastusta en tosiaan ottanut huomioon, mutta toisaalta sinne tuskin on jonoa. Sitä en tiedä miten tuo Schengen saapuminen ja non-Schengen lähtö hoidetaan Riiassa, kun tuo voi aiheuttaa ongelmia saman portin käyttöön.
« Viimeksi muokattu: 29.12.2009, 23:46:18 kirjoittanut Juzt »
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Davex

  • Reissaaja
  • Viestejä: 55
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1986 : 30.12.2009, 11:54:04 »
No niinhän se tietysti on. Tuijottelin vain noita minuuttilukuja enkä ajatellut asiaa käytännön kannalta.

Anna Kakkonen

  • Tosireissaaja
  • Viestejä: 87
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1987 : 01.01.2010, 03:48:12 »
Kyllä Juzt on tasan tarkalleen oikeassa ja Anne Kakkonen väärässä, mitä tulee Force Majeureen ja lentoyhtiön velvollisuuksiin.

Ja vinkiksi sanoisin, että mikäli äidinkielennen ei ole englanti eikä satu olemaan juristin koulutusta, suosittelisin lukemaan sitä 261/2004:sta suomeksi. Huomattavasti helpompi saada selvää, mitä siinä tarkkaan ottaen sanotaan ja mitä ei.

En mä jaksa asiasta vängätä, ihan sama :)
Vaikka edelleenkin olen sitä mieltä ettei pykälät ole mitenkään yksiselitteisiä, tässäkään tapauksessa.

Ja mun äidinkieli ei ole suomi, joten ei se suomeksi lukeminen sen autuaammaksi tee.

Maso

  • Reissaaja
  • Viestejä: 57
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1988 : 03.01.2010, 18:34:49 »
Kyllä Juzt on tasan tarkalleen oikeassa ja Anne Kakkonen väärässä, mitä tulee Force Majeureen ja lentoyhtiön velvollisuuksiin.

Ja vinkiksi sanoisin, että mikäli äidinkielennen ei ole englanti eikä satu olemaan juristin koulutusta, suosittelisin lukemaan sitä 261/2004:sta suomeksi. Huomattavasti helpompi saada selvää, mitä siinä tarkkaan ottaen sanotaan ja mitä ei.

En mä jaksa asiasta vängätä, ihan sama :)
Vaikka edelleenkin olen sitä mieltä ettei pykälät ole mitenkään yksiselitteisiä, tässäkään tapauksessa.

Ja mun äidinkieli ei ole suomi, joten ei se suomeksi lukeminen sen autuaammaksi tee.

Ihan rauhallisesti vaan; ei tämä nyt niin vakava asia ollut ;)

Juu, en hoksannut, että äidinkielesi ei ollut suomi vaan ruotsi  :o, kun kirjoitat suomea sataprosenttisen täydellisesti. Ja löytyy ne pykälät sieltä äidinkielellä lähes kaikille EU-kansalaisille.

mare

  • Reissaaja
  • Viestejä: 33
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1989 : 08.01.2010, 14:23:49 »
Nyt on takana ensimmäinen reissu Ryanairilla, käväistiin välipäivinä Riiassa kun halvalla pääsi. Oltiin tosin siinä uskossa että saatiin jotkut ainutlaatuiset tarjoukset kun lentojen hinta oli 20e/menopaluu/lätty, mutta pääsee sinne näköjään halvemmallakin, mitä nyt tätä ketjua olen lueskellut...

Vähän hermostutti että ollaanko nyt tehty kaikki online check-init ja muut oikein, mutta kaikki sujui kuin rasvattu. :) Paluulento oli puolisen tuntia myöhässä mutta kelikin oli kyllä aika paha. Ja täytyy kyllä myöntää että Pirkkalan "latoterminaali" oli aika järkytys, varmaan antaa aika hyvän kuvan Suomeen tuleville turisteille (joita on varmaan ihan hirveän paljon...). :D Ei siis sillä että kentän ulkoasulla olisi mitään muuta kuin esteettistä merkitystä, ja saihan sieltä olutta eikä siinä sitten muuta tarvitakaan.

Alan kyllä ihan varmasti suosimaan Ryanairia tästä lähtien jos jotenkin kätevästi pääsee, on se sen verran halvempi. Tampereelle tulee jonkin verran ajomatkaa, mutta Helsinkiin vielä enemmän.

Nyt alkoi sitten houkuttamaan Skavstan tarjonta. Laivalla kulkemisessa on oma vaivansa enkä ole kyllä näiden örvellyspurkkien ylin ystävä, mutta jännityksensä siinäkin on ja jos ei ole kiire, niin mikäs siinä. Vois vaikka lähteä Bratislavaan helmikuussa ~25 eurolla. Tai vaikka Prahaan vielä halvemmalla. No, katsotaan...

Rosalie268

  • Aloittelija
  • Viestejä: 13
    • MSN Messenger  - h-rose_@hotmail.com
    • Profiili
    • http://alwaysldn.blogspot.com
    • Sähköposti
Vs: Ryanair
« Vastaus #1990 : 08.01.2010, 17:36:17 »
Vitsit hajoo pää ton Ryanairin bookingin kanssa! Olen sata kertaa yrittänyt maksaa liput, muttei onnistu. Ilmeisesti Nordean Visa Electron, joka ei ole vielä kertaakaan failannu missään nettikaupassa, kiitos verified by visa & verkkokäyttö sallittu - palveluiden, ei kykene maksamaan lippuja Rynskiltä.
life sucks either way.

london 16-19.7.2009
edinburgh 23-26.6 (?)

4rska

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 321
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ryanair
« Vastaus #1991 : 08.01.2010, 17:49:03 »
Vitsit hajoo pää ton Ryanairin bookingin kanssa! Olen sata kertaa yrittänyt maksaa liput, muttei onnistu. Ilmeisesti Nordean Visa Electron, joka ei ole vielä kertaakaan failannu missään nettikaupassa, kiitos verified by visa & verkkokäyttö sallittu - palveluiden, ei kykene maksamaan lippuja Rynskiltä.

ite väänsin verkkopankista kyseiseen kohtaan rastit ja silti ei suostunut verkkokäyttöön yms. soitinpa sitten asiakaspalveluun ja sieltä kautta tekivät jotain ja sitten toimi.

satunnainen matkaaja

  • Aloittelija
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1992 : 10.01.2010, 16:09:07 »
Olin varannut lennon Tampereelta Milanoon (Bergamo) kuukauden päästä noin pari kuukautta sitten. Nyt sain RyanAirilta viesti, että lentoaikataulua on muutettu. Alunperin lennon piti lähetä aamupäiväll, mutta nyt se on siirretty saman päivän iltaan.

Kyse on siis aikataulumuutoksesta eikä peruutuksesta tms.

Harmillisesti saavun klo 22 jälkeen ja sen jälkeen oli tarkoitus ajaa vuokra-autolla hotellille n. 400 km päähän, jossa on varttu hotellihuone samaksi päiväksi.

Ostamassasni lipussa  on Bergamoon saapuminen yhdeltä päivällä.

Voiko RyanAiriltä vaatia yöpymistä tms Bergamossa?

Sähköpotissa tarjoavat credittiä ja peruutusta. Mitä nämä credit ovat? Samalle lennolle joskus myöhemmin? Ryanairin sivuilla ei oikein selvinnyt ja netistä olen lukenut viestejä, että credit on hankala käyttää.

Vaaj-

  • Aloittelija
  • Viestejä: 6
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1993 : 10.01.2010, 17:45:41 »
Minäkin olen yrittänyt viime päivinä ties kuin monta kertaa maksaa lennot Nordean Visa Electronilla, mutta ei toimi ei. Samalla kortilla vielä elokuussa onnistui oikein hyvin.

Juzt

  • Triplatonnitallaaja
  • Viestejä: 3 911
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1994 : 10.01.2010, 17:52:37 »
Olin varannut lennon Tampereelta Milanoon (Bergamo) kuukauden päästä noin pari kuukautta sitten. Nyt sain RyanAirilta viesti, että lentoaikataulua on muutettu. Alunperin lennon piti lähetä aamupäiväll, mutta nyt se on siirretty saman päivän iltaan.

Kyse on siis aikataulumuutoksesta eikä peruutuksesta tms.

Harmillisesti saavun klo 22 jälkeen ja sen jälkeen oli tarkoitus ajaa vuokra-autolla hotellille n. 400 km päähän, jossa on varttu hotellihuone samaksi päiväksi.

Ostamassasni lipussa  on Bergamoon saapuminen yhdeltä päivällä.

Voiko RyanAiriltä vaatia yöpymistä tms Bergamossa?

Sähköpotissa tarjoavat credittiä ja peruutusta. Mitä nämä credit ovat? Samalle lennolle joskus myöhemmin? Ryanairin sivuilla ei oikein selvinnyt ja netistä olen lukenut viestejä, että credit on hankala käyttää.
Aika heikoilla taidat olla yöpymisen suhteen, kun näinkin ajoissa ilmoittavat. Ensimmäisenä tarkistaisin onko se hotellivaraus muutoskelpoinen.

Näkemättä asiayhteyttä en varmaksi voi sanoa mitä creditillä  tarkoittavat(voi tarkoittaa ihan ihan verbinä hyvittämistä), mutta todennäköisimmin sitä, että hyvittävät lipun hinnan sinulle käytettäväksi myöhempiä Ryanairin lentoja kohtaan. Itse en suostuisi, ainakaan jos summa on vain se lipun alkuperäinen hinta (niinkun vähän Rynkystä veikkaan).
Peruutuksen ja rahojen palautuksen tai päivämäärän muutoksen luulisi onnistuvan myös, jos ne sopivat paremmin.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

kärpänen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1995 : 10.01.2010, 23:52:29 »
Olin varannut lennon Tampereelta Milanoon (Bergamo) kuukauden päästä noin pari kuukautta sitten. Nyt sain RyanAirilta viesti, että lentoaikataulua on muutettu. Alunperin lennon piti lähetä aamupäiväll, mutta nyt se on siirretty saman päivän iltaan.

Kyse on siis aikataulumuutoksesta eikä peruutuksesta tms.

Harmillisesti saavun klo 22 jälkeen ja sen jälkeen oli tarkoitus ajaa vuokra-autolla hotellille n. 400 km päähän, jossa on varttu hotellihuone samaksi päiväksi.

Ostamassasni lipussa  on Bergamoon saapuminen yhdeltä päivällä.

Voiko RyanAiriltä vaatia yöpymistä tms Bergamossa?

Sähköpotissa tarjoavat credittiä ja peruutusta. Mitä nämä credit ovat? Samalle lennolle joskus myöhemmin? Ryanairin sivuilla ei oikein selvinnyt ja netistä olen lukenut viestejä, että credit on hankala käyttää.

Ryanairin matkustusehdot (jotka olet hyväksynyt varausta tehdessäsi) kertovat hyvin selvästi, että vähintään kaksi viikkoa ennen lennon lähtöä yhtiön tekemät, lennon aikatauluja suuntaan tai toiseen siirtävät muutokset eivät anna oikeutta muihin korvauksiin kuin hyväksymään Ryanairin tarjoaman vaihtoehtoisen lennon tai ottamaan alkuperäisestä lennosta maksetun summan (muistaakseni ilman ruumatavaramaksuja jne) Travel Creditinä, jota voi käyttää lennon varaamisessa puolen vuoden sisään Creditin myöntämisestä. Lennon tulee olla vuoden sisällä varaamisesta. Joissain tapauksissa saattaa saada rahansa takaisin, mutta se ei onnistu muuten kuin soittelemalla Ryanairin Call Centreen UK:iin.

Tieto löytyy Ryanairin nettisivuilta, FAQ -osiosta.

Vaihtoehtoina sulla on ilmoittaa hotelliin myöhästyneestä saapumisajankohdasta ja ajaa majapaikkaan yötä myöten tai sitten ottaa yhteyttä hotelliin ja tiedustella peruutusvaihtoehdoista.

Mulle kävi viime toukokuussa samoin, lentopäivämäärää aikaistettiin alkuperäisestä ajasta yhdellä päivällä. Piti bookata ylimääräinen yö hotelliin kun tultiin siihen tulokseen että sama maksaa se kun ei kuitenkaan muilla keinoin matkalle päästä ilman lisäkuluja.

OT, mutta jos hotellinvarauspalveluja netissä käyttää niin tässä on syy miksi peruutusturva kannattaa ottaa jos ei halua "käsirahaa" menettää. Aikaa tosin matkustusajankohtaan tässä tapauksessa on niin paljon että peruutus onnistunee ilmaiseksi jos suoraan hotellista on varannut :)

koko ceellä

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 221
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1996 : 11.01.2010, 04:51:14 »
Sama juttu kuin satunnaiselle m.lle kävi meillekin viime lokakuussa lentoaikataulujen suhteen. Eli alunperin piti Tre-Perkaamo lennon saapua Italiaan jo iltapvällä, mutta sen jälkeen kun oltiin hotellivaraukst sun muut tehty, niin ilmoittivatkin Ryanilta meilitse, että ollaankin perillä B.ssa vasta klo 22 aikoihin. Itteasiassa oltiin siä vasta puol 12, kun tehtiin välilasku Skavstaan, missä oli viä koneenkin vaihto kun oli sen 1.n flygarin ohjaamossa alkanu vilkkuun heti nousun jälkeen jokin moottorinsa vikavarotusvalo tms. mikä piti siä...

Onneks oli Hertzkan autovkraamo Orio Al Seriolla auki viä, sulkevat virallisesti sen puljunsa puoliltaöin eli klo 00. Jos ei kovin paljoa ois myöhästytty siitä, niin oisivat varmaan ootelleetkin siä H.n toimistossa(mikä offiisi melki heti siinä kun tullaan tullimuodollisuuksien läpi). Kun meitä oli noin 5 kpl.tta eri autojensa vkraajaa tulossa sillä Ryanin koneella kuitenkin(ja se vinkee hevidudetyöntekijänsä vielä kyseli heti alkuun, että "teillä tais olla jotain onkelmaa lennon kanssa", eli tiesivät meidät juuri sillä lennolla tuleviksi kun oli varauksemme Ryanin siivujen kautta tehty vaikkei oltukaan merkitty tulolennonnumeroa siihen virtuaaliboksiin).

Milloin meillä oli viä ajomatkaa edessä "vain" vähän yli 200 km. Mestreen. Mikä tosin venyi ja vanui melkoisesti kun ei tajuttu ensin kääntyä oikeasta motariexitistä pois ja sit viä säädettiin niiden motarimaksulappujen kanssa(mikä mt.ajelu oli muuten la-su yönä noin 4x kalliimpaa kuin sama reitti arkena päiväaikaan takas! >:( ) siinä automaatilla kunnon Mr. Bean tyyliin peruutellen eestaas jne.  :D  Mikä EI tosin silloin paljoa naurattanut kun oltiin hotellilla M.ssä vasta 03:n jälkeen perillä.

Enpä tietenkään tiedä kuin tottunut ajaja s.m. oot Italian tms. ulko(puolikehitys)maiden suunnilla. Mutta jos ei I.n kartalla varustettua GRPS-laitetta sulla tule oleen mukana (ja ehkä siltikin), niin Varsinkin yöaikaan niiden oikeiden liittymien ja tienristeysten löytymisten jne. kanssa ei ole ihan yhtä helppoa&selkeätä kuin mitä täällä kotoSuomessa pruukaa oleen; merkinnät kun on usein vähän "outoja" tai läheskään aina ei löydy teiden aluista kylttejä yms. hämäävää. En halua sinänsä pelotella tms., mutta sanoinpahan ton mm. siksi, ettei ihan liian ki(i)reeksi kannata ajoaikatauluaan yms. sen takia tehdä/vetää.  ;)

Kärpäselle vielä huikkaus varausten perumisesta, että eikös useimpien netin hotelli- ja guesthousevaraussivustojen kauttakin tehdyt varaukset voi ilman lisäkustannuksia perua? Siis jos tekee sen noin vkoa ennen aiottua yöpymistä, joillain hotelleilla riittää parikin vrk.tta (löytyy ko. peruutusehdot aina sen hotellin "omalta" sivulta siinä varaussivustolla). Tai noin on ainakin booking.comissa ja tais olla muistaakseni hostelwordissakin.

Ps. Jos oot Hertzin autoa vuokraamassa, niin sen palautus parkkiruutuunsa onnistuu parhaiten sinne parkkipaikalleen sisäänajosta mikä on siltä lentokentän viereiseltä/suuntaiselta paikallistieltä erkanevaa ykssuuntasta tietä noin 50 metriä eteenpäin. Minkä ns. liittymätien kyltissä lukee vain A4-moottoritie, siltä kääntyminen oikealle ton pikkumatkan jälkeen siinä verkkoaidassa olevasta reiästä (ihan sellanen virallinen aukko siis :) ). Pysähdyttiin vielä varmistaan tienpenkalle ko. homma(repsikka kävi kävellen tsekkaamassa ko. jutun), vähänkö ois kenkuttanut jos oltais ajauduttu takas sille aanelkulle mitä muutenkin jo eestaas suhattiin!  :D
« Viimeksi muokattu: 11.01.2010, 05:02:25 kirjoittanut koko ceellä »

toti

  • Aloittelija
  • Viestejä: 16
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1997 : 11.01.2010, 14:51:12 »
Moro,
muillakin vissiin ollut lähiaikoina onglemia raiskin lentojen ostamisen kanssa.
Yritin tänään ostaa kahden hengen lennot maaliskuun alkuun lontooseen. Korttina on Osuuspankin visa electron. Ekalla yrityksellä kortin tietojen laittamisen jälkeen tuli ilmoitus, että maksu ei ole onnistunut ja kehoitettiin palaamaan taaksepäin ja tarkistamaan tiedot. Tiedot olivat OK, joten siis uusi yritys -> tällä kertaa maksu "onnistui", tuli perinteisesti sivu jossa näkyy varaustunnukset ym. lentojemme tiedot.

No, sivun alalaidassa sitten olivat maksua koskevat tiedot. "Payment 1: Declined" ja heti alapuolella "Payment 2: Pending", öö? Ilmeisesti tuo "Payment 1" on ensimmäisen epäonnistuneen maksuyrityksen merkintä? Mutta miksei tämän jälkimmäisen "onnistuneen" maksamisen "payment" ole onnistunut vaan näyttää olevan vireillä eli "pending"? Nettipankin tilitiedoissa ei näy varauksia maksusta, yleensähän se näkyy heti. Myöskään sähköpostiin ei ole varaustietoja tullut, yleensä nekin tulevat heti. Mikähän ihme on nyt ongelmana ryanairilla? Useita lentoja on heiltä ostettu ja kaikki on mennyt ok, mutta nyt jokin ihme häslinki näyttäisi olevan.

kärpänen

  • Himoreissaaja
  • Viestejä: 277
    • Profiili
Vs: Ryanair
« Vastaus #1998 : 11.01.2010, 14:58:32 »
Kärpäselle vielä huikkaus varausten perumisesta, että eikös useimpien netin hotelli- ja guesthousevaraussivustojen kauttakin tehdyt varaukset voi ilman lisäkustannuksia perua? Siis jos tekee sen noin vkoa ennen aiottua yöpymistä, joillain hotelleilla riittää parikin vrk.tta (löytyy ko. peruutusehdot aina sen hotellin "omalta" sivulta siinä varaussivustolla). Tai noin on ainakin booking.comissa ja tais olla muistaakseni hostelwordissakin.

Minun (hataran) muistini mukaan se menee niin että se kymppiprosentin downpayment tehdystä varauksesta menee persnetoksi jos varauksen peruu, oli aika mikä hyvänsä? Tästä asiasta en päätä pölkylle pistä, mutta peruutusturvaa tarjotaan (ainakin hostelworldissa) parin euron lisämaksua vastaan joten kannattanee se ainakin silloin ottaa jos majoitusvarauksissa on rahaa enemmän kiinni (majapaikan hintatason tai viipymisen pituuden vuoksi...) Muistaakseni viime toukokuussa meni se ennakkomaksu kankkulan kaivoon kun huomattiin että oltiinkin varattu vääränlainen huone ja peruttiin varaus. Aikaa matkaan oli päälle kuukausi silloin. En mene tätäkään vannomaan :D

Mutta miksei tämän jälkimmäisen "onnistuneen" maksamisen "payment" ole onnistunut vaan näyttää olevan vireillä eli "pending"? Nettipankin tilitiedoissa ei näy varauksia maksusta, yleensähän se näkyy heti. Myöskään sähköpostiin ei ole varaustietoja tullut, yleensä nekin tulevat heti. Mikähän ihme on nyt ongelmana ryanairilla? Useita lentoja on heiltä ostettu ja kaikki on mennyt ok, mutta nyt jokin ihme häslinki näyttäisi olevan.

Maksu ei ole vielä mennyt systeemiin, siksi "pending"? Soita pankkiin ja kysy onko korttisi kanssa joku ongelma, näkevätkö he onko kortillasi tehty senjasen arvoinen ostotapahtuma joka ei jostain syystä näy varauksena? Vaikuttaa kyllä siltä että teillä ei ole lentoja varattuna, jos Ryanairin "manage my booking" -osio sanoo jotain muuta kuin confirmed, tililtä ei katoa rahaa ja varausvahvistusta ei näy.

vanDesp

  • Reissaaja
  • Viestejä: 30
    • Profiili
    • Sähköposti
Vs: Ryanair
« Vastaus #1999 : 11.01.2010, 22:43:25 »
Onko kukaan onnistunut hankkimaan sitä Mastecard Prepaid Debit Card -korttia, joka on siis tätä nykyä ainut kortti, jolla maksamisesta Ryanair ei peri palvelumaksua? Täälläkin jotain spekulaatioita sen mahdollisista saantipaikoista oli, mutta onko kukaan sellaista oikeasti saanut haltuunsa (mistä?) ja ilmaiseksi sillä pystynyt lentojaan maksamaan?