Viisaudenhampaat?

(Luettu 21428 kertaa)

Manitoba

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« : 04.02.2007, 21:06:26 »
Tulipa sellanen juttu mieleen, kun on toinen viisuri nyt tehny ärsyttävän haavan tonne poskeen ja pitää käydä se poistattamassa, niin onko kellään kokemuksia siitä, kun viisaudenhammas alkaa tosissaan särkemään pidemmällä reissulla jossain, missä kunnollista hammaslääkäriä ei ole heti tarjolla? Ilmeisesti matkavakuutuksetkaan ei kamalan hyvin korvaa noita hammaslääkäreitä. Täytyy vissiin udella nyt jos hammaslääkäri vois repiä kaikki kolme jäljellä olevaa viisuria samalla vaivalla, kun on lokakuussa pidempi reissu edessä, ettei tule ikäviä ylläreitä.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #1 : 04.02.2007, 23:18:08 »
Sen verran pystyn sanomaan, että Tapiolassa oleva matkavakuutukseni korvaa äkillisen hammaskivun hoitokuluja 85 euroon saakka.

En osaa sanoa hammaslääkärinpalkkioista ulkomailla, mutta tuskin Länsi-Euroopassa ovat Suomen vastaavia halvempia (?) Eli siitä jatkokysymys, ongelma voi realisoitua kenen tahansa kohdalla. Miten esim. Italiassa?

Manitoba

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #2 : 04.02.2007, 23:49:36 »
aivan, muistaakseni kilroyn (onko se nyt sitte goudan) vakuutuksessa tais olla toi sama 85 euroa, ja jossain kauempana jos on, niin sitä voi haluta vähän hienompaan hammashoitolaan, vaikkei muuten niin kovin vaativa olis safkojen ja yösijojen suhteen, mutta kyllä vois hieman jänskättää jossain intialaisella puoskarilla hammas poistattaa. varmaankin kaikkialla hyvät hammaslääkärit osaa velottaa, että jos tosiaan jollain on kokemuksia kaukomaiden hammashoidon hintatasosta.

pettter

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #3 : 05.02.2007, 02:30:37 »
Hieman asiaan liittyen. Mä en löytänyt tästä aiheesta täältä keskustelua, enkä viitsinyt aukaista tälle mun hieman ehkä tyhmällekkin kysymykselle uutta ketjua, joten kysyn tässä. Mua siis kiinnostaisi tietää minkä verran hammashoito maksaisi ulkomailla?

Onko kellään kokemusta tai käytännön vinkkejä asiaan liittyen, vai onkohan tässä mun ideassa mitään järkeä. Jotkuthan käyttää ulkomaisia lääkäripalveluita, esimerkiksi käy erilaisissa leikkauksissa tai muuta sellaista. Hammashoito taitaa olla Suomessa hyvällä tasolla, ja edullistakin. Vaikka itse olen vasta 25v, mun hampaat on uskomattoman huonossa kunnossa, ja varmaankin iso remontti tulossa.

siberian

• Reissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #4 : 05.02.2007, 07:52:05 »
Lainaus käyttäjältä: "pettter"
Mua siis kiinnostaisi tietää minkä verran hammashoito maksaisi ulkomailla?

Onko kellään kokemusta tai käytännön vinkkejä asiaan liittyen, vai onkohan tässä mun ideassa mitään järkeä. Jotkuthan käyttää ulkomaisia lääkäripalveluita. Hammashoito taitaa olla Suomessa hyvällä tasolla, ja edullistakin. Vaikka itse olen vasta 25v, mun hampaat on uskomattoman huonossa kunnossa, ja varmaankin iso remontti tulossa.

Soita tuonne:

www.kadriorg.com

Suomalainen hammaslääkäri, joka toimii tallinnassa. Hintataso noin puolet suomen hinnoista.

Nakke

• Reissaajaguru
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #5 : 05.02.2007, 08:05:39 »
Bangkokissa aion kayda ihan perustarkastuksessa ennen kotia lahtoa. Jos jotain toimenpiteita pitaa tehda(ensimmaista kertaa :D ) niin laatu on samaa kuin Suomessa ja hinnat ovat halvemmat eika tarvitse jonotella.
ไม่เป็นไร

ElinaA

• Reissaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #6 : 05.02.2007, 08:09:15 »
Mene heti poistamaan kaikki viisaudenhampaat. Niistä ei ole kuin harmia. Leikkaus/ poisto ei ole niin kamala kokemus kuin kaikki aina puhuvat.

Olin itse Karibialla risteilemässä kun mun viisaudenhammas alkoi ilmoittamaan poistovaatimuksia. Oli tosi kivaa olla lomalla kun poski oli niin helkutin kipeä!

Kävin itse poistamassa yläviisaudenhampaat ja leikkauttamassa alaviisaudenhampaat. Eka otettiin vasen poski ja seuraavalla viikolla oikea poski. Se hampuri olisi ottanut pyynnöstäni myös kaikki kerralla pois, mutta suositteli kuitenkin viikon leikkausväliä. Jos kurkku alkaa turpoamaan niin ei silloin voi niellä mitään!

Mutta käys poistaa ne välittömästi niin ei tarvitse murehtia hammaskivuista. Kunnon puudutus ja sen jälkeen annat poskelle loppu päivän kylmää niin se ei turpoa. Ja kunnon kipulääkkeet. Mikään burana 400mg ei auta. Suosittelen indalkiinia...! :)

Manitoba

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #7 : 05.02.2007, 13:58:18 »
jepjep hyvinhän tää menee, tänään lähti toinen viisaudenhammas, ja kuvat otettiin kahdesta jäljellejääneestä. yks siis on poistettu jo 2004. toinen alahammas lähtee vielä ennen kesää ja oikea ylähammas nyppästään vielä ennen reissua. ohan toi jotenki ärsyttävää puuhaa, ku suussa sörkkivät ja naamaa vääntelevät, mutta kyl tää tästä.

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #8 : 05.02.2007, 14:29:50 »
Lainaus käyttäjältä: "alan_mies"

En osaa sanoa hammaslääkärinpalkkioista ulkomailla, mutta tuskin Länsi-Euroopassa ovat Suomen vastaavia halvempia (?) Eli siitä jatkokysymys, ongelma voi realisoitua kenen tahansa kohdalla. Miten esim. Italiassa?

Esim. Tanskassa kavin hamppilekurissa paikkauttamassa
suurehkon reian poskihampaassani YKSITYISELLA lekurilla,
kuten kaikki yli 18 vuotiaat Tanskassa joutuvat tekemaan.
Hintaa koko operaatiolle tuli vain noin 50-60 Euroa ja hoito
oli todella nopeaa ja ajanmukaisilla valineilla hoidettua.
Aamulla varasin ajan ja paasin sisaan jo samana iltapaivana.

Toisin kuin vaikkapa Italiassa, jossa joudut odottelemaan
vahintaan paivia hammaslaakarin aikaa varten, aikoja perutaan
helposti lekurin puolelta ja alle satasen eivat tee yhtaan mitaan.
Korkeintaan kurkistavat suuhusi.
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

Tinja

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Tintin oma hostelli
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #9 : 05.02.2007, 14:36:00 »
En suostu menee poistattaa viisaudenhampileita (nehän ne mulle viisauden tuokin), koska pelkään aivan älyttömästi leikkaamista, verta ja piikkejä. En kylläkään hammaslääkäriä :) Satunnaisten reikien paikkaamiseen en suostu ottamaan puudutuspiikkiä, sillä piikittäminen pelottaa enemmän kuin poraaminen (eikä se ny niin kauheesti satu). Omat hampaat vaivanneet varmaan 6 vuotta aina joitakin kertoja vuodessa ja nyt kipu saattaa kestää jo yli viikon... Tartten nuijanukutuksen ennen kuin multa saa ne hampaat pois :)

J-Ko

• Reissaajaguru
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #10 : 05.02.2007, 15:23:47 »
Itse kärvistelin 5 vuotta silloin tällöin tulehtuvien viisureiden kanssa kunnes poistatin ne. Kahdella eri kerralla ottivat, molemmat puolet erikseen. Näin pystyi sentään toisella puolella suuta pureskelemaan ruokaa. Molemmista kerroista sain vielä 2 päivää sairaslomaa.
Kyllä mä suosittelisin tuota poistamista, itselläni ainakin meni elämä ihan pilalle kun hampaat tulehtuivat kunnolla. Ei pystynyt edes hampaita pestessä purskuttamaan vettä toiselle puolelle suuta. Onneksi minkään reissun aikana tullut mitään ongelmia.
Eikä se poistaminen niin kivulias toimenpide ainakaan mulla ollut, ekalla kerralla oikein yllätyin kun kuului vaan vähän rutinaa ja sitten hammas olikin jo ulkona suusta.
Vakuutuksista. Epäilisin että ne eivät monesti korvaa hampaiden poistamista, vaan särkylääkkeet yms. Mun hampilääkäri sanoi että ne eivät miellään edes poista viisureita silloin kun ne ovat tulehtuneet.
"Vaihdetaan kirkasvalolamppu toimivaan haulikkoon"

Orange

• Reissaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #11 : 05.02.2007, 15:58:06 »
Lainaus
Tulipa sellanen juttu mieleen, kun on toinen viisuri nyt tehny ärsyttävän haavan tonne poskeen ja pitää käydä se poistattamassa, niin onko kellään kokemuksia siitä, kun viisaudenhammas alkaa tosissaan särkemään pidemmällä reissulla jossain

Jos hammas on ihan todella kipeä, niin tästä ei ole apua, mutta jos kyseessä on ikenen ärtymisen (kun viisaudenhammas valtaa alaa)aiheuttama pipi, niin Corsodyl auttaa. Se on törkeen pahanmakuinen liuos, jota purskutellaan suussa. Mutta on auttanut ainakin minua! Saa apteekista ilman reseptiä.
"But, my dear, that's the most comforting fairytale of them all!"
Zadie Smith

LCHawk

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #12 : 05.02.2007, 16:22:00 »
Kun tässä nyt hammasasioista puhutaan, niin miten on, minulla on kaksi reikää suussa ja matka suuntautuisi lähinnä akselille Tanska-Saksa-Ranska-Alankomaat-Belgia, niin kannattaako paikkauttaa ennen matkaa vai tuolla matkan päällä jossain em. maassa. Onko kellään tietoa noiden maiden hintatasosta? Entä onnistuuko ajanvaraus englanniksi, kun en mitään em. maiden paikallisista kielestä osaa?

diokenes

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #13 : 06.02.2007, 10:59:00 »
Lainaus käyttäjältä: "LCHawk"
matka suuntautuisi lähinnä akselille Tanska-Saksa-Ranska-Alankomaat-Belgia, niin kannattaako paikkauttaa ennen matkaa vai tuolla matkan päällä jossain em. maassa. Onko kellään tietoa noiden maiden hintatasosta? Entä onnistuuko ajanvaraus englanniksi, kun en mitään em. maiden paikallisista kielestä osaa?

Kuten ylla jo totesin, niin ainakin Tanskassa homma hoitui
todella sutjakkaasti, nopeasti ja kivuttomasti.
Englannilla parjasi hienosti.

Hammaslaakarin odotushuonekin oli kuin olohuone konsanaan,
Matot lattialla, rauhallista musiikkia, tauluja seinilla, viherkasveja,
kahvia ja teeta poydalla juotavana lokoisan sohvan vieressa.

En olisi ihmetellyt jos olisi ollut viela olutta varattuna pahimpaan
janoon...
I dont care going nowhere, as long as it´s an interesting path.

albergina

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #14 : 06.02.2007, 11:10:39 »
Mulla on koko vuodeksi vakuutus If:in kautta, kun paikallinen yliopisto vaati. Tossa viikko sitten taas rupes yks viisaudenhammas ilmottelemaan, että jotain tapahtuu, ja kun sitä hieman jomotti syömisen aikaan useahkon päivän ajan, niin vanhemmat soitti sitten Suomesta If:iin ja sieltä sanottiin, että ne korvaa mulle poiston/poraamisen, näin muistelisin. Ei tultu kysyttyä mitään hintarajoja, kun ne on tähän mennessä kyllä kaikki pikku lääkärikäynnit maksaneet. Ja poistaahan se pitää joka tapauksessa, jos rupeaa sattumaan oikein kunnolla. Nyt vaan oottelen, että mitä se tekee, kun jo parin vuoden ajan sillon tällön on ilmoitellut olemassaolostaan satunnaisesti :roll:

MP

• Himoreissaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #15 : 06.02.2007, 11:40:54 »
Ite kävin hammaslääkärillä tarkastuttamassa hampaat ennen 4 kuukauden reissuani, ja tämä kertoi, että näyttää siltä että 4 viisauden hammasta on juuri puhkeamassa.

No ei onneksi reissun aikana puhjennut yksikään noista. Jos on aikaa (minulla ei ollut) niin kannattaa poistaa noi ennen pitempää reissua jos on vaara, että lähtevät puhkeamaan.

ipatti

• Aloittelija
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #16 : 06.02.2007, 15:21:33 »
Juu, viisurit voi puhkeamisvaiheessa olla todella kipeät. Itselläni kipu oli ylähampaiden puhjetessa niin järkyttävä, ettei mitään pystynyt tekemään ja särkylääkkeistä ei ollut mitään apua. Sitä kesti viikko-pari per hammas, ja kyllähän se sitten meni ohi, kun hammas lopulta puhkesi. Mutta jos hampaat on puhkeamaisillaan, kannattaa ennen reissua käydä hammaslekurilla, niin ei sitten pahimmassa tapauksessa mene viikkoja reissusta pilalle kasvukipujen vuoksi.

Itselläni poistettiin sitten kaikki neljä viisaudenhammasta keväällä, ensin alhaalta leikkaamalla ja siitä kuukauden kuluttua ylähampaat vetämällä. Ylähampaiden vetäminen oli ihan kivuton juttu, naips-naps, muutama hassu sekunti per hammas, enkä edes huomannu, kun ne lähti. Leikkaus olikin sitten suurempi koettelemus: mulla kun on ilmeisesti jotenkin epätavallisen ahtaasti hampaat muutenkin, niin alaviisurit  oli sitten tosi tiukasti seuraavissa hampaissa ja leuassa kiinni. Ja kaiken lisäksi vielä poikittain. :x Toista hammasta ne poras miljoonaan osaan yli puoli tuntia, ennen kun saivat sen pois, toista melkein yhtä pitkään. meinas itku päästä. Poiston jälkeen kolot jomottivat aivan sietämättömästi kaksi viikkoa, särkylääkkeet (burana 800) ei auttanu mitään, siis aivan järjetöntä tuskaa. Noh, lopulta sekin helpotti, mutta kyllä usko meinasi mennä... :? MUTTA edelleen haluan painottaa, että mun tapaus oli ihan överivaikee, en oo kuullut vielä kenestäkään muusta, jolla kivut olis ollut niin voimakkaat ja kestäneet niin kauan, eli ei nyt ollut tarkoitus pelotella, kaikilla kavereilla homma on hoitunut hienosti... Ja mikä parasta, kun ne on kerran poistettu, ne ei ikinä tule takaisin! :) Vähän off topiciksi meni, sori, tuli vaan hetkellinen vuodatuksen tarve.  :lol:

Mutta siis, tarinan opetus on se, että jos niitä viisureita aikoo ennen matkaa poistaa, niin kannattaa varata aikaa ainakin pari viikkoa ennen reissuun lähtemistä paranemiseen, ihan tämmösen mun worst case scenarion takia, niin ei mee sitten matkan alkupäivät pilalle. Matkalla en kyllä lähtis hampaita poistamaan (paitsi tietenkin jos olis ihan pakko), hoitaisin homman ennen reissua Suomessa, juurikin samoista syistä, ettei pahimmassa tapaksessa paria viikkoa tarttis kärvistellä matkallaan.

eeeerja

• Reissaaja
    • Profiili
Viisaudenhampaat?
« Vastaus #17 : 06.03.2007, 01:32:27 »
yy, kyyneleet tulee melkein silmiin kun muistelen mun viisaudenhammaskokemuksia viimereissussa.

Asun Tanskassa ja siella koitin kayda ennen aasiaan reissuun lahtemista hammaslaakarissa poistattaa viisaudenhampaan ku sarki niin vimmatusti. mutta koska lentoon oli aikaa vaan about 4 paivaa leikkausta ei voinu tehda koska ois voinu kuulemma olla vaarana, etta poskiontelo puhkeaa paineenvaihteluiden vuoksi lentokoneessa. Ikina en ollut ajatellutkaan, etta nain voisi kayda..

no intiassa sitte koko suuta sarki niin paljon, etta piti paata hakata seinaan valilla. kuukauden kuluttua reissun alusta sitten viimein uskallauduin hammaslaakarille Bangaloressa. Oli tosi ammattitaitonen ja kouluttaa hammaslaakareita ympari intiaa.

Hassuinta oli kuitenkin se, etta se hampilaakari lahettelee vielakin (5 kk kuluttua) saannollisesti sahkoposteja, kyselee kuulumisia ja vikana kysymyksena tulee aina: how's your teeth?

hulvatonta
ortaita on kivempi kulkea ylös kuin alas. ... niin sit voi jännittää, että mitä siellä ylhäällä on!

Jebatiitti

• Reissaaja
    • Profiili
Vs: Viisaudenhampaat?
« Vastaus #18 : 01.03.2013, 17:15:31 »
Jos jollain on kokemuksia hammaslääkäreistä ja etenkin em. viisaudenhammasoperaatioista Briteissä niin lukisin mielelläni.
Mieluiten kaikkia rohkaisevia kannustustarinoita ;)
"I came to the conclusion that the world is a big place
and there is more to life than watching the daily commuter traffic, and allowing passing cats to urinate on you."
- Murphy the Garden elf

murrih

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Viisaudenhampaat?
« Vastaus #19 : 01.03.2013, 22:57:21 »
Irlannissa oon käyny kahdella hammaslääkärillä. Eka oli halpa ja puolalainen, laitto puudutukset miten sattuu ja dunkkas tupakalle :D Toinen oli englantilainen herrasmies jolla oli vastaanotto viimosen päälle ja reiän paikkaus 120euroa mutta rennoin hammaslääkärikäynti minkä oon ikinä kokenut. Suomessa oon käyny vaan julkisella ja ainakin ne Helsingin päivystyksen rouvashenkilöt on aina vähän töykeitä. Pohjolan matkavakuutus korvaa 120euroon asti hammaslääkärikulut mutta kyseessä täytyy olla äkillinen särky. Ajan sai myös ihan muutaman päivän päähän.