Kiina / Tiibetti

(Luettu 6357 kertaa)

Anonymous

• Vieras
Kiina / Tiibetti
« : 02.09.2003, 11:20:31 »
Jesh,

Onkos kukaan lukijoista käynyt Tiimetissä ? Olen suunnistamassa siihen suuntaan jossain vaiheessa ja nyt on meneillään selvitysvaihe. Olisin kiitollinen jos joku "sivistyneemmistä" lukijoista osaisi suoralta kädeltä vastata näihin kysymyksiin.

- Tarvitaanko Tiibettiin oma "sisäinen" viisumi? Kiinan suurlähetystön sivuilla mainitaan ainoastaan ns Entry viisumi jolla pääsee maahan mutta monet reissu-saitit mainitsevat myös "internal-visa" määritteen ...

- Pärjääkö Tiibetissä / Kiinassa englannilla vai onko mandariinin kiinan lyhyt oppimäärä suositeltavaa

- Lonely planet listasi keskimääräiseksi vuorokausi kuluksi noin $15, sisältäen majoitukset, safkat ja päivittäiset liikkumiset. Pitääkö tämä hintataso mielestäsi paikkansa vai onko syytä varautua kalliimpaan kohteluun

Kitoooooos

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
Re: Kiina / Tiibetti
« Vastaus #1 : 02.09.2003, 14:46:11 »
Tiibetistä minulla ei ole kokemuksia, mutta muualta Kiinasta kyllä useammastakin paikasta. Nämä niidne perusteella...

Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"

- Pärjääkö Tiibetissä / Kiinassa englannilla vai onko mandariinin kiinan lyhyt oppimäärä suositeltavaa

Englannista on harvoin hyötyä turistipalveluiden, hotellien ja suurkaupunkien keskustojen ulkopuolella. Monet nuoret tosin osaavan jonkin verran englantia. Mandariinikiinan opettelu voi sekin olla melko tuskallista ainakin jos luulee nopeasti opettevansa muutamia tavallisimpia fraaseja. Intonaatiot kun ovat tavalliselle suomalaiselle erittäin vaikeita.

Kerran yritin kysyä tietä vessaan kiinaksi useammaltakin henkilöltä, mutta kukaan ei ymmärtänyt minua, vaikka olin juuri tarkistanut sanan sanakirjasta. Lopulta jouduin kiireessä käyttämään elekieltä, jotta tie löytyi. Kyllä hätä keinot keksi :)

Parasta on ehkä hankkia (fraasi)sanakirja, jossa sanat on sekä latinalaisin aakkosin että kiinaksi jotta voit näyttää siitä kun ääntäminen ei onnistu.

Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"

- Lonely planet listasi keskimääräiseksi vuorokausi kuluksi noin $15, sisältäen majoitukset, safkat ja päivittäiset liikkumiset. Pitääkö tämä hintataso mielestäsi paikkansa vai onko syytä varautua kalliimpaan kohteluun

Riippuu tietysti mitä tasoa odotat, mutta varmasti tuolla tai jopa halvemmallakin on mahdollista selvitä. $15 riittää helposti vaatimattomaan hotelliin, 2-3 ravintola-ateriaan, pariin taksimatkaan ja muihin juokseviin kuluihin. Pitkät junamatkat eivät ole aivan niin halpoja kuin maan yleinen hintataso muuten, mutta ei nekään maltaita maksa.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

Retu

• Aloittelija
    • Profiili
Kiina / Tiibetti
« Vastaus #2 : 04.09.2003, 10:10:45 »
Moi!

Mulla oli viisumi Pekingiin, kun menin yli Nepalin puolelta Tiibetiin. Muuta viisumia voi olla hankala saadakkaan, kun Tiibetin tilanne on se, mikä on... Kiinan viisumin hommasin suomesta.

Nuo internal visat on kaikkia muita lupalappuja, joita kiinan viraomaiset vaativat. Ainakin vuosi sitten kesällä maahan piti mennä ryhmänä ja tällä ryhmällä piti olle monia eri papereita ja lupalappuja ja leimoja papereissa jne. Ainakin Kathmandusta Thamelin alueelta löytyy reissun järjestäjiä, jotka hoitavat paperihommat ja keräävät "ryhmän", jossa rajan yli helposti pääsee. Maksaa jotain, mutta itse en ilman sujuvaa kiinan kielen taitoa viitsisi lähteä yrittämäänkään selvittää paperibyrokratiaa. Voin antaa yhteystiedot käyttämääni Nepalilaiseen matkanjärjestäjään, jos kiinnostaa, mutta ihan varmasti löydät niitä yllinkyllin kathmandusta. Lisäksi joillekin "alueille" tarvittiin maksullisia permittejä, joita tarkasteltiin välillä esim. teillä. Julkiset kulkuvälineet kulkevat hyvin huonosti, joten käytännössä ainut järkevä menetelmä liikkua on vuokrata jeeppi (siis jos haluat liikkua Lhasasta jonnekin...)

Tiet ovat suurimmaksi osaksi huonoja ja välillä niitä ei ole ollenkaan, joten jeepilläkin päivämatkat ovat varsin rajallisia. Majoitus Lhasan ulkopuolella on pääosin vaatimattoman alapuolella. Jeepin vuokrauksen kanssa 15E/päivä on aika vähän. Kannattaa yrittää kasata porukkaa jakamaan kuluja. Jos menet yli Nepalista tai/ja palaat Nepaliin, kannattaa ottaa huomioon viisumeihin kuluva raha (oisko ollut 25 egee/ylitys?). Muistaakseni Kathmandun kentällä myös pois lähtiessä joutui maksamaan jonkun lentokenttäveron (n.15-20 egee; saatto olla vähemmänkin...)

Mistä menet yli? Nepalista?

Tiibet on hieno paikka, joten suosittelen, vaikka yksinmatkustavalle onkin suhteellisen "työläs". Englannilla pärjää aika huonosti, huonolla kiinalla varmaan suurin piirtein yhtä huonosti, joten elekieltä kehiin...

-Retu

fenlan1976

• Aloittelija
    • ICQ Messenger - 120339592
    • MSN Messenger  - graphics1976
    • Yahoo Instant Messenger - graphics1976
    • Profiili
    • http://koti.mbnet.fi/~amika/digiphotos_index.htm
Kiina / Tiibetti
« Vastaus #3 : 20.09.2003, 05:07:23 »
moi,

Juu, jos kiinasta menee tiibettiin niin ulkomaalaisen pitaa
menna jossain turisti ryhmassa..muuten ei kuulemma paase.
(itse en ole kaynyt..)

kylla kiinassa ainakin parjaa kohtuullisesti pelkalla elekielella
vaikkei yhtaan mandariinia ymmarra :)

(lonely planetin "mandarin phrase book" auttaa,
loytyy lentoasemilta..)

mika