Ystävyysseurat - hyödyllisiä vai tarpeettomia?

(Luettu 3846 kertaa)

hani

• Tonnitallaaja
  • Have a nice day :D
    • Profiili
Kuinka moni tallaaja kuuluu jonkin maan Suomessa toimivaan ystävyysseuraan, tai vastaavaan?

Olen itse ryhtynyt vakavasti harkitsemaan Tuglas-seuran jäsenyyttä kiinnostuttuani vuosi vuodelta enemmän Virosta. Mutta jotenkin homma vaikuttaa minulle vähän liian keski-ikäiseltä ja siksi en ole ihan varma kannattaako liittyminen vai ei.

Millaisia kokemuksia teillä on näistä ystävyysseuroista ja vastaavista eri maihin suuntautuvista järjestöistä?
Rauha Bakersin muistolle. Sniif.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #1 : 12.02.2007, 21:27:35 »
Valitettavasti monen ystävyysseuran ongelma on juuri se, että jäsenistön ikäjakauman vuoksi kokouksia saatetaan pitää esim. Kampin palvelutalossa. Sanotaan kyllä, että seuraan tarvittaisiin uutta verta, mutta en minä ainakaan kovin pitkään jaksa kehittää itse itselleni toimintaa, kun esim. seuran jäsenmatkat eivät puhuttele yhtään. Pitäisi siis liittyä noin kymmenen kaverin kanssa kerralla, jos haluaisi oikeasti nuorentaa jotain ystävyysseuraa.

Olen kuullut myös juttuja joistakin ystävyysseuroista (ei nyt mainita nimiä), joissa toiminta on tämän lisäksi kuppikuntaista. Järjestetään kyllä näön vuoksi uusien jäsenten tutustumisiltoja, mutta käytännössä sitten vanhat piirit istuvat omissa ryhmissään, eivätkä edes yritä vetää uutta kasvoa mukaan. Kuka tällaista jaksaa kovin monta kertaa katsoa? Asenne on se, että uuden jäsenen täytyy nähdä vaivaa tutustuakseen vanhoihin ja se ottaa aikaa. Ja tämä sotii jopa ystävyyden kohteena olevan maan omaa kulttuuria vastaan.

Ehkä en ole vielä löytänyt "sitä oikeaa" ystävyysseuraa, mutta tähänastiset kokemukset eivät juuri vakuuta. :(
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

alan_mies

• Triplatonnitallaaja
  • Kulkija
    • Profiili
« Vastaus #2 : 12.02.2007, 22:17:48 »
Vaikka olen vanha ns. järjestöjyrä en ole jaksanut edes selvittää Italian ystävyysseuratilannetta. Niin varma olen siitä, että ei voi olla minun juttuni. Matkailu on lopulta aika lailla yksilötouhua, siis suhteessa suomalaisiin kanssamatkailijoihin. Tämä foorumi riittää erinomaisen hyvin ja täältä saatu tietomääräkin, varsinkin ns. täsmätiedon ja yleisen matkailutiedon määrä, on vaikuttava.

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 13.02.2007, 00:19:33 »
Vuosien varrella olen parikin kertaa ajatellut liittyä ystävyysseuraan. Lähinnä on kiinnostanut Puola ja Tsekki. Mutta noissa nyt ainakin tuntuu olevan niin paljon vanhaa jäärää mukana, ettei olisi varmaan ihan minun paikkani.
Luulisin että nykyään ei nuoret näitä seuroja paljon harrastele.

vekkuli

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #4 : 13.02.2007, 00:25:26 »
Joo, on sellaisiakin maita joihin ystävyyttä Suomesta käsin vaalii useampi keskenään riitaantunut "ystävyysseura".  :D

pekkapoks

• Tonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #5 : 13.02.2007, 00:32:56 »
Lainaus käyttäjältä: "vekkuli"
Joo, on sellaisiakin maita joihin ystävyyttä Suomesta käsin vaalii useampi keskenään riitaantunut "ystävyysseura".  :D

Sen verran mitä tiedän esim, Suomi-Venäjä seuran ja sen eri jaostojen  riitelystä, niin kovin on sekavaa. Aatteen palo ja kuppikuntaisuus eivät ole mikään hyvä yhdistelmä :)

nl

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • kotisivuni
« Vastaus #6 : 13.02.2007, 01:37:44 »
Heti sitten, kun Savo-Dominica-ystävyysseura perustetaan.
Kotisivuillani on niin matkajuttuja kuin matkakuviakin (katso mm. uusimmat kuvat Armeniasta ja Itä-Karibialta).

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #7 : 13.02.2007, 10:06:34 »
Mä liityin joskus vahingossa Suomi-Namibia -seuraan Maailma Kylässä -festareilla, enkä oo iljenny erota...
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

vompatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #8 : 13.02.2007, 22:23:04 »
Erään ystävyysseuran Lappeenrannassa toimivaa osastoa kuvaa hyvin nimitys Naisten viiniseura. Olin kerran tämän seuran kokouksessa, joka tosiaan pidettiin Taikinamäen palvelutalossa (kukaan kokouksen osanottajista ei tainnut asua ko. palvelutalossa). Kokouksen muut osallistujat olivat olleet edellisen vuoden hallituksessa, ja tällä perusteella muka olivat jäävejä puheenjohtajaksi. Jouduin sitten kokouksen puheenjohtajaksi, ja hoidin homman kunnialla läpi.

Mainittu Tuglas-seura on ihan hyödyllinen. Muistaakseni Tuglas-seura antoi työhuoneen Lennart Merille, kun tämä oli Suomessa auttamassa Ees... siis Viroa itsenäistymään. Lappeenrannassa olen ollut parikin kertaa Tuglas-seuran tilaisuuksissa kuuntelemassa kivoja puheita. Noihin tilaisuuksiin pääsemiseksi ei tarvita seuran jäsenyyttä, mutta jäsenyys helpottaa tiedonsaantia.

Tuglas-seurasta on ollut minulle ihan oikeastikin hyötyä. Tuglas-seura järjesti Nimet marmoritaulussa -elokuvalle ainoan näytöksen Lappeenrannassa. Ilman Tuglas-seuraa en olisi kyseistä elokuvaa nähnyt. Elokuvan perustana ollut kirja oli aikanaan Suomessa kielletty.

Niin, olen siis sekä Tuglas-seuran että Naisten viiniseuran jäsen. Jäseneksi voisin liittyä vielä Suomi-Ruanda-seuraan, jos sellainen toimisi.

EDIT: Muokattu tuon yhdistyksen nimeä soveliaammaksi.

nailon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 14.02.2007, 19:16:19 »
Lainaus käyttäjältä: "vompatti"
Jäseneksi voisin liittyä vielä Suomi-Ruanda-seuraan, jos sellainen toimisi.

Heh, mäkin voisin liittyä tuohon! Pitäsköhön ihan perustaa :D
"En tahtoisi olla yksi heistä.
Tahdon olla vapaa, ja hengittää havun tuoksua.
Täällä olen kuin vanki, lähden Kuusamoon."
Danny, Kuusamo

vompatti

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #10 : 15.02.2007, 10:28:21 »
Lainaus käyttäjältä: "nailon"
Pitäsköhön ihan perustaa

Yhdistyksen perustamiseen tarvitaan kolme henkilöä, joten ihan vielä ei onnistu. Minä olen periaatteessa turhien yhdistysten perustamista vastaan. Ihan yhtä hyvin voidaan olla Ruandan ystäviä ilman yhdistystäkin. Veikkaan, että pienellä porukalla ystävyysseuran normaalin toiminnan (viininjuonti-illat, pikkujoulut...) pystyy hoitamaan helpommin ilman yhdistystä. Ja ystävyysseurojen valtionavustus taitaa lähivuosina laskea nollaan.

Kaikki todelliset Ruandan ystävät ovat tervetulleita luokseni Lappeenrantaan! Lappeenrannassa asuu tällä hetkellä 1,5 ruandalaista perhettä, joihin voi tutustua. Ne henkilöt, jotka muistelevat kansanmurhaa ja vaativat edelleen kansan jakoa kahteen ryhmään, eivät ole tervetulleita.

Nele

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #11 : 16.02.2007, 10:14:55 »
Olen kerran saanut eräältä ystävyysseuralta 300 markkaa matka-avustusta, joten ei ne nyt ihan turhia voi olla... Rahan käytin tutustumalla saksan kieleen ja saksalaiseen kulttuuriin, kuten tarkoitus oli.

Itse toimin eräässä "maahan suuntautuneessa yhdistyksessä", jolla on yhteisiä piirteitä ystävyysseuratoiminnan kanssa, vaikka emme ystävyysseura olekaan. Kokemukset ovat pelkästään hyviä. Omatoimi-seuramatkailu on toimintamuodoista hauskimpia. Järjestämällä oman seuramatkansa pääsee käymään vain ryhmille tarkoitetuissa kohteissa, ja sitäpaitsi porukalla matkaillessa on aina hauskaa. Tällainen toiminta on tullut mukaan ihan sattumalta oheistoimintana, kun niin monia sellainen sattuu kiinnostamaan, varsinainen toimiala oli alunperin ja pääosin ihan joku muu.

Jepulis

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Reissausta ja ruokaa: juttuja matkustelusta, ruoasta ja eri matkakohteista.
« Vastaus #12 : 25.02.2007, 20:27:40 »
Pari kertaa olen käynyt Tyynen meren saarten ystävyysseuran tilaisuuksissa, koska tuo maailman kolkka kiinnostaa nyt erityisesti ja polynesialaiset tanssit. Kyllä siellä ihan kiinnostavat esitelmät ja videot on saanut nähdä ja aion käydä vastakin, vaikka noissakin taitaa käydä ennemmin vähän vanhempaa väkeä, vaik se ei kyllä haittaa, mutta välttämättä suhtautuminen reissaamiseen ei ihan samaa.
http://reissaustajaruokaa.wordpress.com/
Matkakohdetietoa, reppureissuelämää ja vegaaniruokaa.