Israel

(Luettu 95293 kertaa)

minna_m

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« : 11.02.2007, 13:49:50 »
Onko kukaan kaynyt taalla muutaman vuoden sisalla ja jos on kertokaa ihmeessa kokemuksia? uskaltaako lahtea?

Melankolia

• Himoreissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #1 : 11.02.2007, 16:50:11 »
Minä olen käynyt muutama vuosi sitten ja tykkäsin kyllä.
Uskaltaa mielestäni ihan hyvin lähteä, kunhan nyt et mihinkään Gazaan ole suuntaamassa. Meitä neuvotiin myös välttämään ruuhkaisimpia busseja yms. varsinkin Jerusalemissa mahdollisten itsemurhapommittajien takia.

Israelista on puhuttu aiemmin täällä: http://www.pallontallaajat.net/pt2/keskustelu/viewtopic.php?t=5107&highlight=israel

helga-neiti

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« Vastaus #2 : 11.02.2007, 17:27:04 »
Suosittelen! Itse kävin siellä 3,5 vuotta sitten, ja parin viikon visiitti venyi yli kuukaudeksi. Ihmiset ovat mukavia ja hintataso kohtalaisen halpa. Varsinkin Jerusalem oli uskomattoman upea kaupunki, en ole missään nähnyt ja tuntenut samanlaista! Suosittelen myös Akkoa ja Tzfatia. Israelissa (varsinkin Tel Avivissa) on helppo saada duunia parista viikosta kuukausiin, jos haluaa oleskella maassa pidempään. Työ tosin on "ilman verokorttia", mutta ihan laillisestikin kuulemma pääsee helposti työhön Kibbutzeille ja vapaehtoiseksi.

Ja siitä turvallisuudesta... Itse en pelännyt siellä kertaakaan terrorismia tms., mitä nyt ei kannata kuljeskella paljon yksin pimeillä kujilla tai mennä kertomaan vahvoja vastakkaisia mielipiteitä kummallekkaan osapuolelle. Terveellä maalaisjärjellä kyllä pärjää.

Siirtymiseen paikasta A paikkaan B pitää varata riittävästi aikaa. Asemille kannattaa mennä hyvissä ajoin, turvatarkastuksiin (joita on KAIKKIALLA) saattaa mennä tuntikin jonotellessa. Aluksi loputtomat turvatarkastukset turhauttivat (luuleeko ne että minä, suomalainen tyttö, kannan pommia tamppoonipakkauksessa?!?! :roll: ), mutta niihin pitää sopeutua. Muuten julkinen liikenne toimii Israelissa kiitettävästi. Alkuun voi tutua hieman oudolta kun viereisessä penkissä istuu itseään nuorempi tyyppi hervoton kivääri sylissään, mutta siihenkin tottui yllättävän nopeasti. Ehkä suuremmissa kaupugeissa, jos siltä tuntuu ja jos on annettu varoituksia, kannattaa kävellä taikka ottaa taksi.

Israel ja Palestiina ovat mielenkiintoisia maita, ja siellä on paljon nähtävää ja koettavaa. Tietysti Israelin politiikka on mitä on, mutta ainakin itselleni kuukausi Israelissa ja Palestiinassa oli yksi hienoimmista reissukokemuksistani. Käsitykseni Lähi-Idästä ja sen konflikteista sai uutta näkökulmaa, kun alueen arkea pystyi itse elämään.

Minttunen

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #3 : 20.04.2007, 00:20:34 »
Seuraava matka kuume on jo päällä ja minulla on loistava tilaisuus lähteä Israeliin kuukaudeksi kenties jo elokuussa. Maasta saa antaa enemmän kokemuksia. Majapaikkana toimii ystäväni koti.
irst time

Strange Little Girl

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #4 : 20.04.2007, 10:07:27 »
Olin Israelissa toukokuussa 2006, ja hyvin kaikki meni ja hauskaa oli! Jerusalem oli mielenkiintoinen ja tajuttoman kaunis, Tel Aviv ei niinkaan (koetin menna sightseeing reissulle ja tajusin etta kaupungissa ei olekaan oikeastaan mitaan nahtavaa!) mutta baareja ja ravintoloita riittaa sitakin enemman! Rannat ovat myoskin kauniit, ja toukokuussa oli lammin muttei liian kuuma. Suosittelen myos matkaa Haifaan ja kuolleelle merelle. Eilat taas ei Israelilaisten kavereiden suosituksesta huolimatta iskenyt yhtaan- tylsa paikka vaikkakin kauniit vedenalaiset maisemat! Turvatarkastukset ovat todellakin kovat, mika on ihan hyva- niista ei kannata ottaa nokkiinsa, saannot ovat kaikille samat.

Turvallisuudesta viela, etta jos haluaa pelata oikein varman paalle, niin terrori-iskuja sattuu usein juutalaisten juhlapyhina (esim. viime vuonna passoverina) mutta en kertaakaan kokenut oloani turvattomaksi.
She rides rollercoasters but never screams

Minttunen

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #5 : 24.04.2007, 23:59:05 »
En ole huolissani turvallisuudestani sen kummemmin kuin koto Suomessakaan, mutta varovainen toki ihan luonnostaan. Se, että ystäväni on kertonut kuinka hänen läheisensä joutui lopettamaan maanpäällisen tallustamisensa klubiin tehdyn pommi iskun takia, saa kyllä miettimään.. Mutta niin kuin joku jo sanoi, yhtä todennäköistä on joutua Suomessa rattijuopon yliajamaksi..

Israelin reissu siirtyykin syyskuuhun väkisin, millaisia ilmoja sillä suunnalla on silloin?
Eilat kiinnostaa juuri näiden vedenalaisten maisemien vuoksi, olen hulluna kauniisiin kaloihin :shock:  nimim. kausikortti sea lifeen. Paha, että siellä ei saa sukellella..

Odotan kovasti kauniita rantoja ja rannalla löhöilyä, klubi iltoja ja nähtävyyksiä. Jerusalemiin on päästävä. Majapaikkani sijaitsee muistaakseni juuri Tel Avivissa ja toivon, että sieltä jotakin löytyy =).

Voikohan olla parempaa foorumia olemmassakaan kuin pallontallajat ja kiitos siitä kuuluu teille ihmiset!
irst time

samuelx

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« Vastaus #6 : 31.05.2007, 23:24:09 »
Ollaan avovaimon kanssa menossa kesäkuun 18 päivä Israeliin. tarkoitus olisi olla paikanpäällä kaksi viikkoa. Ajattelin vuokrata paikanpäältä auton, tai moottoripyörän. Tarkoitus olisi nähdä mahdollisimman paljon: Tiberias, Jerusalem, Tel aviv, Haifa, kuollutmeri, Eilat...

joogamarsu

• Reissaaja
    • Profiili
!
« Vastaus #7 : 14.06.2007, 11:01:15 »
Asuin Israelissa kibbutzilla puolisen vuotta ja pidin maasta todella paljon. Asuin maaseudulla Haifan lähellä ja suosittelen kyllä Haifaa. Se on sitten yllättävän sokkeloinen kaupunki, muistan eksyneeni parikin kertaa.

Jerusalem on edelleen yksi hienoimmista paikoista missä olen käynyt. Yövyin "hostellissa" vanhan kaupungin muurin sisällä puoli-ilmaiseksi.

Tiberiaassa olin jouluna. Muistan istuneeni kavereiden kanssa autiotalossa makaronia ja tomaattikastiketta syöden ja kuu oli kirkkaan punainen ja suuri Genesaretinjärven yllä.....oi noita teiniaikoja!

Muistakaa tutustua paikallisiin, ne on mukavia. Ja pysähtykää joissakin arabi/druusikylissä sillä ne poikkeavat perus-Israelista. Ja liftaaminen on helpoa ja yleistä, jos vaikka oma auto hajoo!

Hyvää matkaa!
Step right up and shoot the pasties off the nipples of a ten foot bull dyke! Win a cotton candy goat!

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #8 : 14.06.2007, 14:49:00 »
Toissa kesänä tuli tuolla pyörähdettyä ja voin lämpimästi suositella. Kertaakaan en tuntenut oloani millään tavalla uhatuksi vaikka käytin myös niitä Jerusalemin paikallisbusseja ja liikuin jonkinverran myös palestiinalaisalueilla. Toki pelkän pommi-iskun todennäköisyys on varmasti suurempi kuin vaikkapa Euroopassa, en kokonaisuutena pitäisi maan turvallisuustilannetta mitenkään poikkeuksellisen heikkona. Jos reissulla kuolee niin henk. koht. en anna kovin suurta merkitystä sille millä tavalla.

Paikalliset ovat myös oikein mukavia ja avoimia, kontakteja on helppo saada. Samoin englantia puhutaan laajalti.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Taika-Kim

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - lothar303@yahoo.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Israel
« Vastaus #9 : 17.06.2007, 17:15:30 »
Israel on aivan sairaan siisti paikka, siis ihan mielettoman kiehtova maa jossa on pienessa pinta-alassa tosi erilaisia paikkoja. Parissa sadassa kilometrissa puhtaasta autiomaasta lumisille nummille, niinkuin...

Ihmiset tuolla ovat aivan mahtavia, ja Jerusalemin erityista fiilista ei voi kieltaa.

Itse olin tuolla syksylla Libanonin sodan aikaan, ja silloin vahan kuumotti meininki enka viitsinyt paljon Jerusalemista poistua, mutta tana kevaana tein vahan ekstensiivisemman turneen, ja oli kylla niin siistia et oksat pois.

Poliittisestihan maa on aivan tajuton natsivaltio, mutta se ei niita fiksuja tyyppeja ja tajutonta historian lasnaoloa tuolla muuksi muuta...

Itse sanoisin etta tuolla on todella turvallista jos on lansimainen israelin puolella. Israelilaisia on viimeaikoina kuollut muutamia siirtokunnissa, ja pommi-iskujakaan ei ole tietaakseni vuosiin juurikaan enaa ollut.
Sen sijaan liikennetta varoisin tuolla, ainakin jos lahtee itse ajamaan...

Nythan palestiinalaisalueilla on ollut taas aika levoton meininki jo  pitkaan, mutta itse silti toivottavasti paasen seuraavalla kerralla kaymaan lansirannalla, siellakin on aika vakaita paikkoja, ongelmat (eli siis esim israelilaisten suorittamat esikaupunkien pommitukset ja siviilien murhaaminen, talojen ja peltojen summittainen havitys jne) keskittyvat lahinna juutalaisten siirtokuntien ymparille.

Ja tuoltahan paasee etelasta Negevista katevasti Siinaille ja Jordaniaan esim Petraan kanssa...

Parit matkakuvat:
http://kim.apinavuori.net/gallery/israel2007
http://kim.apinavuori.net/gallery/israel2006

emimi

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #10 : 09.07.2007, 21:38:40 »
Puolitoista vuotta olen täällä asunut ja ainakin muutama vuosi lisää on luvassa.

Turvallisuudesta tuossa jo onkin kirjoiteltu: Turvallista on kunhan pysyy Israelin puolella. Turvatarkastuksia on kaikkialla, lentokentän megatarkastuksista (varsinkin poispäin lähtiessä) baarien porttien laukkujen tarkastuksiin. Nopeasti sitä oppi avaamaan nyssäkät automaattisesti. Joskus kysellään henkkareita, suomalainen ajokortti tai passin kopio on ihan pätevä.

Englantia puhutaan kaikkialla ja julkinen liikenne toimii suht hyvin ja edullisesti. Tosin sapattina (pe-illasta la-iltaan) ei sitten liiku mikään ja varsinkin uskonnollisemmilla paikkakunnilla on vaikeaa löytää auki olevia ruokapaikkoja. Eli tämä kannattaa ottaa huomioon. Bussien ja junien ohella täällä kuljetaan paljon Monit Sherut-minibusseilla, ne kulkevat sapattinakin ja kyyti on ohjusmaisen nopeaa  :shock:

Varsinkin Tel Avivissa on kesällä aika tuskaisen kuumaa ja kosteaa, eli heinä-elokuu ei ole mitenkään mukavinta reissuaikaa. Ilmaistoitujen sisätilojen ja saunamaisen ulkoilman välillä ramppaaminen myös aiheuttaa helposti flunssan, ei kivaa...

Asuin Haifassa 10 kk ja täytyy myöntää etten koskaan oppinut tajuamaan kaupungin rakennetta kunnolla   :roll:   On sitten oiken olan takaa sokkeloinen paikka. Mutta silti kannattaa käydä Haifassa, siellä on paremmat biitsitkin kuin Tel Avivissa.  Bahai-puutarhaan kannattaa soittaa ajoissa: sinne pääsee vain oppaan mukana.

Pohjois-Israel on todella kaunista ja suosittelen ehdottomasti reissaamaan siellä, vaikka varsinaisia nähtävyyksiä siellä ei niin paljoa olekaan kuin esim. Jerusalemissa. Esimerkiksi Golan on ihan kuin olisi tupsahtanut keskelle Skotlantia.

Jerusalemissa kannattaa pakollisten nähtävyyksien lisäksi käydä myös Mea Shearimin ortodoksijuutalaisalueella, mielenkiintoista! Tosin sinne suunnatessa on parasta pukeutua peittävästi, muuten loukkaa paikallisia pahemman kerran. Myös temppelivuorelle (siellä siis pääsee käymään perjantaita ja lauantaita lukuunottamatta. Puolen päivän maissa on tunnin mittainen vierailuaika, portti itkumuurin vieressä) pitää pukeutua peittävästi. On kyllä käymisen arvoinen paikka: kaunis ja koko tämän Palestiina-sotkun ydin. Itse moskeijoihin pääsevät sisälle vain muslimit, mutta ne ovat ulkoa päinkin upeita.

Tel Aviv on nuorten ihmisten kaupunki: valtavasti baareja, trendikkäitä kauppoja ja myös vaihtoehtomenoa löytyy jonkin verran. Menotietoja on englanniksi sekä Harald Tribunen/Haaretzin että Jerusalem Postin perjantainumeroiden liitteissä. Jerusalmen Postin menoliite on vähän parempi, vaikka lehtenä en siitä niin paljoa pidäkään (liian kansallismielinen minun makuuni).

Liikenne on aika hard corea Suomeen verrattuna ja varsinkin parkkeerauskulttuuri kauhistuttaa suomalaisia: kaikki autot ovat naarmuilla, mutta täällä se on ihan normaalia. Moottoriteillä huomaa mielenkiintoisen ilmiön: israelilaisilla on päähänpinttymä vasemman kaistan nopeudesta ja usein se oikeanpuoleinen kaista on tyhjempi kuin vasen  :lol:  Turvavälit ovat täällä ihan vieras käsite ja tööttäily on olennainen osa autolla ajamista.

Tiina58

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #11 : 09.07.2007, 23:14:38 »
Lainaus käyttäjältä: "helga-neiti"
Israel ja Palestiina ovat mielenkiintoisia maita, ja siellä on paljon nähtävää ja koettavaa. Tietysti Israelin politiikka on mitä on, mutta ainakin itselleni kuukausi Israelissa ja Palestiinassa oli yksi hienoimmista reissukokemuksistani. Käsitykseni Lähi-Idästä ja sen konflikteista sai uutta näkökulmaa, kun alueen arkea pystyi itse elämään.

Sellaista maata kuin Palestiina ei ole. Olen asunut siellä jonkin aikaa ja kiertänyt Gazaa lukuunottamatta koko maan. Upea paikka, kannattaa käydä. Oppaita kannattaa käyttää, ilman niitä on vähän hukassa ja monta juttua jää näkemättä. Punaisenmeren luokse kyllä kannattaa mennä esim Aqabasta, kuten myös Kuolleenmeren luo Jordanian puolelta, paremmat hotellit ja palvelu, lisäksi se rajamuodollisuus kannattaa kokea. :D  Siinä maassa rajapoliisilla ja pommiryhmällä on kaikki valta, älä testaa. Laittavat ihan huvikseen välillä rajan kiinni tietyistä paikoista. Autiomaassa kannattaa olla aamulla ennen auringon nousua ja todeta se punainen maailma :D  Suomalaisia kohdellaan varsinkin palestiinalaisten puolelta hyvin, joten kannattaa mainita kansallisuus. Israelissa on helppo vaihtaa rahaa, sillä virallisia vaihtopisteitä on todella tiheässä ja ne voivat olla vaikka muovituoli/pöytä yhdistelmiä, kunhan on virallinen merkki. Muilta ei kannata vaihtaa. Esim Jerusalem on täynnään vaihtajia, jotka huijaa kyllä, mutta pelkäävät poliisia. Kannattaa siis huutaa...
Pohjoisessa Libanonin rajalla kannattaa käydä useammassa paikassa, jotta näkee myös sen todellisuuden. Suosittelen kyllä kaikilla Libanonia... Myös paikalliset käyvät Välimeren rannan puoleisella rajalla, on nähtävyys. Lisäksi saattaa kokea sen toisen todellisuuden, eli kun varoitusäänet alkavat huutamaan tärykalvoja uhkaavalla volyymillä ja sotilaat + muut paikalliset juoksevat vauhdilla turvaan. :shock:  Syyrian vastaisella rajalla kannattaa käydä myös, sillä siellä on nähtävää. Vuori, jossa on heidän todellisuuspropagandaa, mutta myös suuri mahdollisuus törmätä sotilastarkkailijoihin ja heidän kanssaan kannattaa vaihtaa sanoja / vast.
Siitä maasta kyllä löytyy monta asiaa, kun vain maltat etsiä.
Beirut rocks

Taika-Kim

• Reissaaja
    • MSN Messenger  - lothar303@yahoo.com
    • Profiili
    • Sähköposti
Israel
« Vastaus #12 : 10.07.2007, 14:52:23 »
Silläkin riskillä et tää menee ohi, pakko huomauttaa että konfliktin ydin on todellakin ihan muualla kun uskonnossa tai temppelivuoressa... Kannattaa lukea sitä historiaa, eikä vain päivälehtiä.

Ja jee, elokuussa bäkkiin, tällä kertaa kelasin kanssa käydä länsirannan puolella sikäläistä elämää katsomassa kun sattuu olemaan tuttuja Suomesta siellä. Ja Golanille ehdottomasti takas! Vaikka tuolla vähän paha mieli miehitetyllä maalla onkin sippailla :/

emimi

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #13 : 10.07.2007, 19:14:18 »
No anteeksi Taika-Kim jos menin möläyttämään kommenttini väärin sanavalinnoin. No, hyvin keskeisestä paikasta nyt kumminkin on kyse, sekä historian että nykypäivän valossa  :wink:

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #14 : 10.07.2007, 21:14:01 »
Lainaus käyttäjältä: "Tiina58"
Sellaista maata kuin Palestiina ei ole. Olen asunut siellä jonkin aikaa ja kiertänyt Gazaa lukuunottamatta koko maan.  Punaisenmeren luokse kyllä kannattaa mennä esim Aqabasta, , paremmat hotellit ja palvelu,  

Miten niin ei ole sellaista maata kuin Palestiina jonka
nimisen maan olet Gazaa lukuunottamatta kiertänyt???
Onhan se Palestiinan valtio olemassa.
Ei sillä hyvin mene mutta kyllä se olemassa on:

http://www.formin.fi/public/default.aspx?nodeid=17387&culture=fi-FI&contentlan=1
http://fi.wikipedia.org/wiki/Palestiina#Palestiinan_valtio

emimi

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #15 : 12.07.2007, 11:43:06 »
Täytyy kai sitä täälläkin vähän kuulutella: Etsimme kodin ja lemmikkien vahtia Tel Aviviin kahdeksi viikoksi, elokuun toiseksi puolikkaaksi. Eli ilmainen asuminen Telkun keskustassa mukavan kokoisessa kaksiossa, seurana kaksi pientä koiraa ja kissa - kaikki hyvin ystävällisiä. 10 min kävelymatka biitseille, kaupungin meno ja meininki lähellä  8) Sopii hyvin ranta- ja kaupunkiloman yhdistelmäksi ja pienet päiväreissut onnistuvat helposti (eläimet pärjäävät keskenään kotona normaalin työpäivän ajan). Etsimme ihan normaalia tyyppiä joka pitää eläimistä.

Kiinnostuneet laittakaa yksityisviestiä :)

b6669

• Aloittelija
    • Profiili
Israelin-matkalla ehdottomasti myös Palestiinalaisalueille
« Vastaus #16 : 18.07.2007, 20:10:45 »
Olen viettänyt viime talvena ja tänä keväänä pari kuukautta Betlehemissä ja täytyy sanoa, että se on kyllä käymisen arvoinen paikka. Ihmiset ovat ystävällisiä ja erittäin vieraanvaraisia. Hintataso on paljon alhaisempi kuin Jerusalemissa tai Tel Avivissa.

Jerusalemista pääsee Betlehemiin bussilla numero 124 (jos en ihan väärin muista). Bussi lähtee vanhan kaupungin liepeiltä Damaskos gaten lähettyviltä ja maksaa alle euron. Betlehemin-reissulla kannattaa yöpyä Hotel Betlehemissä, jossa suomalaiset otetaan iloisina vastaan. Betlehemissä sijaitsee myös erittäin suosittu yökerho Cosmos, jossa myös israelilaiset huhujen mukaan vierailevat lauantaisin.

Vaikka nähtävyyksiä ei Jeesuksen syntymäkirkon ja paimenten kedon lisäksi juurikaan ole, päivät kuitenkin kuluvat ihmisten kanssa jutellen harvinaisen nopeasti. Lisäksi kaupunkia ympäröivä muuri on näkemisen arvoinen tarkistuspisteineen.

suffeli

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« Vastaus #17 : 28.07.2007, 23:09:12 »
Yhdyn kannattaa matkata Israeliin, itse olen aivan koukuttunut. Käyn vähintään kerran vuodessa, ihmisistä välittyy sellainen elämisen kiihkeys että jäyhä Suomalainenkin tempautuu mukaan.
Kaikki ovat ystävällisiä ja auttavaisia. Itse olen naisena pyörinyt niin kännissä Tel Avivin kaduilla öisin kuin liftaillut yksin pitkin Siinaita ja ongelmia ei ole ollut.
Siinai nimenomaan sukelluskohteena Eilatia parempi ja toki halvempi. Vedenalaisen maailman jälkeen mukava palata Tel Avivin humuun. Kannattaa katsastaa varsinkin live musiikki tarjontaa, Israelista tulee ´varsin kiinnostavia rock orkestereita. (olisiko poliittisella historilla osuutensa )
Liikennekuolemat tosiaan ovat attentaatteja yleisempi kuolinsyy.

Enää odotellaan finnairin suoria lentoja Tel Aviviin  :D

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #18 : 28.07.2007, 23:52:43 »
Lainaus käyttäjältä: "suffeli"

Enää odotellaan finnairin suoria lentoja Tel Aviviin  :D

Niitä keväisiä vai syksyisiä?  :)

Ceki

• Tosireissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #19 : 30.07.2007, 18:15:26 »
Tässä liuta tyhmiä kysymyksiä, kun saitte minutkin kiinnostumaan Israelista  8)
Miten Israelissa muuten suhtaudutaan kristittyihin tai ateisteihin Ja voiko nainen liikkua kaduilla ihan normaaleissa vaatteista? Entä minkä hintaista ruoka ja muut ostokset ovat?