Israel

(Luettu 107874 kertaa)

emimi

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #20 : 31.07.2007, 01:12:56 »
Ei mitään ongelmia "muunuskoisille", eniten täällä ihmetyttää se että miten joku (=minä) ei voi kuulua mihinkään uskontoon. Helpompi on sanoa että on kristitty :p

Israelissa näkee niin vähäpukeisia naisia että välillä hirvittää (bikineissäkin liikutaan kaupungilla), mutta näin tietenkin vain maallistuneemmissa kaupungeissa kuten Tel Aviv tai Haifa. Uskonnollisemmilla alueilla on hyvä pukeutua vähän peittävämmin, extreme-uskisalueilla (esim. Jerusalemin Mea Shearim ja tietysti kaikkien uskontojen pyhät paikat) olisi hyvä olla pitkissä hihoissa ja lahkeissa/helmoissa. Itse kuljen koko kesän lyhyessä hellemekossa tai shortseissa ja topissa, aivan samalla lailla kuin paikallisetkin naiset. Israelilaisnaiset ovat hyvin muotitietoisia, olematta kuitenkaan halvan oloisia. Israelilainen design muuten on hyvin suomalaismakuunkin sopivaa ja paikallisia putiikkeja kannattaakin koluta.

Naismatkustajalle turvallinen maa, tietysti niitä flirttailijoita aina riittää mutta ei mitään huulenheittoa intensiivisempää sählinkiä. Kävelytän koiriani öisinkin, ikinä ei ole tarvinnut pelätä. Paikallisten miesten kanssa voi hyvin jäädä rupattelemaan ilman mitään pelkoa sen enemmistä odotuksista. Jos joku on turhan sinnikäs, sanon olevani naimisissa ja se tepsii aina.

Ruoka on edullisempaa kuin Suomessa, varsinkin kasvikset ja hedelmät joita kannattaakin ostaa torilta herkutteluun. Ulkona voi syödä hyvinkin edullisesti ja toisaalta ravintoloita on vaativaankin makuun ja paksummalle kukkarolle. Vaatteita yms löytää samoin joka budjetille, suosittelen esim. Tel Avivissa King George ja Allenby-katujen halpisvaatekauppoja. Näistä löytää paljon muodikkaita vaatteita todella halvalla (no laatu voi olla mitä vaan... ). Julkinen liikenne on edullista. Matkamuistot kannattaa ostaa Jaffan kirppikseltä, samaa kamaa kuin Jerusalemin basaareissa, huomattavasti edullisemmin ja ilman tuputtavia myyjälimanuljaskoita.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Israel
« Vastaus #21 : 31.07.2007, 01:55:57 »
Lainaus käyttäjältä: "emimi"
Israelilainen design muuten on hyvin suomalaismakuunkin sopivaa ja paikallisia putiikkeja kannattaakin koluta.

Totta! Israelilaisesta designista en ollut kuullut puolikasta sanakaan, joten Tel Aviv pikkuputiikkeineen oli ilahduttava yllätys. Paulasuhoset sun muut on pikkunäpertelijöitä israelilaisten rinnalla. Fishing Dag oli yksi kiva putiikki.

Tel Aviv on aivan loistava kaupunki!

Yyti

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« Vastaus #22 : 02.08.2007, 23:06:43 »
Lainaus
Ei mitään ongelmia "muunuskoisille", eniten täällä ihmetyttää se että miten joku (=minä) ei voi kuulua mihinkään uskontoon. Helpompi on sanoa että on kristitty :p

Aivan samaa mielta. Olen seurustellut Israelilaisen poikaystavani kanssa 1,5v ja kylla kaikki vaan jaksaa aina ihmetella kun minulla "ei ole uskontoa". Hanen perheella ei ole mitaan ongelmaa sen asian suhteen, eika kenella muullakaan. Uusiin Israelilaisiin tutustueassani (joita tapaamme paljon ympari maailmaa, todella liikkuvasta kansaa btw) ensimmainen kysymys kuuluu "Are u jewish" ja toinen "Are u going to be jewish" ja kun vastaus kuuluu "no" ja "no" niin siina onkin sitten ihmettelemista...  :?

Me Suomalaiset ei hirveesti puhuta politiikasta ja uskonnosta ennenkun tunnetaan paremmin, mutta juutalaisuus on heille tarkea asia eika siita kysyttaessa tarvitse kummankaan osapuolen olla vaivautunut. Mina olin alussa mutta siihen tottuu.

Olemme kayneet vahan joka puolella Israelissa, Kuollella merella, Jerusalemissa (kannattaa kayda uudessa Holocaust museossa, erittain mielenkiintoinen), Tel Avivissa ja minun suosikki kohteessa Eilatissa. Siella kokeilimme sukellusta ja snorklausta, kirkkaammat vedet kuin missaan muualla missa olemme kayneet!

En ymmarra miksi jotkut hermostuvat jatkuviin turvatarkastuksiin. Mina hermostun jos laukkuani ei tarkasteta esim ostoskeskuksiin mentaessa, silloin tulee turvaton olo! Mutta poikaystavani aina huomauttaa ettei noin kiltin nakoista Suomi-neitoa kukaan epaile... Silti.  :roll:  Mutta en ole koskaan tunetun oloa tosissaan turvattomaksi, kylla sita miettii kun ei siella ole mutta paikanpaalla ei tule ajateltuakaan koko asiaa.

Ihmiset ovat lukunsa erikseen. Minut otettiin perheeseen vastaan suurella lammolla, kaikki oli ajateltu valmiiksi etta tuntisin oloni kotoisaksi. Sellaisia Israelilaiset ovat, ajatellaan ensin toisia ennenkuin itsea. Joka kerta menen Israeliin innolla ja ihana nahda perhetta. Kiva kuulla muidenkin positiivista palautetta Israelista!
o brain, No pain

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #23 : 02.08.2007, 23:19:51 »
Lainaus käyttäjältä: "Yyti"

En ymmarra miksi jotkut hermostuvat jatkuviin turvatarkastuksiin. Mina hermostun jos laukkuani ei tarkasteta esim ostoskeskuksiin mentaessa, silloin tulee turvaton olo! Mutta poikaystavani aina huomauttaa ettei noin kiltin nakoista Suomi-neitoa kukaan epaile... Silti.  :roll:  Mutta en ole koskaan tunetun oloa tosissaan turvattomaksi, kylla sita miettii kun ei siella ole mutta paikanpaalla ei tule ajateltuakaan koko asiaa.

Kyllähän tuo profilointi on käytössä ihan kotosuomen turvatarkastuksissa, ja Israelissakin se on varsin perusteltua. Sitä kun ei mikään rasisminvastain iskulause muuta että länkkäreillä on aika pieni edustus paikallisissa itsemurhapommittajissa.

Siitä olen kyllä samaa mieltä ettei turvatarkastuksissa mitää pulttaamisen aihetta ole (vaikkakin stressiä voivat aiheuttaa kun on kiire), samoin kuin turvallisuudentunteesta maassa. Edelleen... enemmän pelottaa Turun tai Helsingin yössä kuin Tel Avivin.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

varvori

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« Vastaus #24 : 22.09.2007, 14:30:20 »
En ymmarra miten niin moni voi kehua Israelia, tahan mennessa surkein maa missa olen koskaan kaynyt.

Jo rajalla(king hussein bridge) rupes pannimaan, hirvea kaaos ja ihmisia kohdeltiin kuin jotain elaimia. Aikaa rajalla paloi sellaset 4-5 tuntia.

No sitten kun Jerusalemiin paasi, meni totaalisesti hermot. Ei meinannu loytya taksia tai hotellia mistaan. Sitten kun lopulta onnistuin taksin saamaan, niin aijahan oli tietenkin hirvea rahastaja.

Muutenkin kaupungissa hinnat ovat mielestani kalliimpia, kuin esim. Lontoossa. Ei oikeen Jerusalemin nahtavyydetkaan nappaa, varsinkaan kun en mikaan kiihko uskovainen ole.Lasken tassa minuutteja, etta paaseen pois taalta. Tiedanpahan jatkossa kiertaa kaukaa.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Israel
« Vastaus #25 : 22.09.2007, 15:23:49 »
Lainaus
Muutenkin kaupungissa hinnat ovat mielestani kalliimpia, kuin esim. Lontoossa.

Jerusalemko kalliimpi kuin Euroopan kallein turistikaupunki? Asioista pitaa ottaa selvaa, niin paasee pienemmalla harmilla. Kauanko kuluu rajan ylitykseen, milla kulkuneuvolla paasee vanhaankaupunkiin, mika hintataso on yleensa maassa.

Harmi, etta ikava ensikokemuksesi maahan on varittanyt kuvaasi Israelista.

jake

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #26 : 22.09.2007, 16:23:23 »
Lainaus käyttäjältä: "varvori"
En ymmarra miten niin moni voi kehua Israelia, tahan mennessa surkein maa missa olen koskaan kaynyt.

Itsekin melko paljon reissanneena olen kyllä täysin eri mieltä kanssasi. Israel on matkailumaa vailla vertaa. Harva maa pystyy tarjoamaan koettavaa ja näettävää yhtä monipuolisesti kuin Israel ja vieläpä niin pienessä koossa.

Jerusalem on kaupungeista vaikuttavin. Sinne kun menin eka kertaa niin tuntui, että olisi unessa. Oli todella mykistävää nähdä Raamatun kertomusten tapahtumapaikkoja niin siellä kuin muuallakin maassa. Pohjoisosista maata löytyy vehreitä laaksoja ja kukkuloita sekä kansallispuistoja kun taas etelä on enimmäkseen erämaata. Kelluminen Kuolleessa meressä oli erikoinen kokemus sinänsä. Länsirannikolta löytyvät upeat hiekkarannat, ehkäpä parhaat Nataniasta ja aurinkoahan Israelissa riittää yllin kyllin. Tel Aviv on länsimainen suurkaupunki, joka tarjoaa päinvastaista näkemystä elämänmenosta kuin Jerusalem. Eilat on puolestaan tyypillinen lomanviettopaikka palveluineen.

Liikkuminen oli helppoa, Egged- yhtiön bussit ovat täsmällisiä ja edullisia. Parhaiten maahan kuitenkin tutustuu vuokra-autolla.

Tunsin oloni jopa turvallisemmaksi kuin täällä Suomessa. Tehokas poliisi- ja viranomaisvalvonta joka paitsi näkyy katukuvassa, ostoskeskuksissa ja bussiasemilla, pitää myös huolen yleisestä turvallisuudesta.

Mitä hintatasoon tulee, niin hieman edullisempaa Israelissa on kuin Suomessa.

Jonottamisiin pitää varautua rajoilla ja asemilla, se kaikki on vain matkailijan eduksi ja turvaksi. Lentokentällä pitää varautua kuulusteluihin. Jordanian raja kannattaa ylittää Eilatista Aravan raja-asemaa käyttäen. Lähinnä Jerusalemia oleva King Husseinin raja-asema on vaikein ylityspaikka. Sitä käyttäessä pitää olla Jordanian viisumi jo valmiiksi Jerusalemista hommattuna. Pohjoisempana rajan voi ylittää lähellä Beit Sheanin kaupunkia, joka on ihan toimiva joskin sieltä on matkaa huomattavasti pidemmästi esimerkiksi Petraan kuin etelästä Aqabasta.  

Joka paikassa kohtasin erittäin ystävällisiä ja avuliaita ihmisiä. Jerusalemin vanhassa kaupungissa kannattaa kuitenkin pitää pää kylmänä, kauppiaat ovat kiihkeitä.

Omien kokemusteni perusteella voin suositella Israelia kaikille. Kannattaa tosin ottaa asioista etukäteen selvää. Israel on erilainen maa, myönteisessä mielessä.

varvori

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« Vastaus #27 : 22.09.2007, 17:20:43 »
Tottahan mina sen tiesin, etta rajalla menee aikaa ja hinnat ovat korkeampia kuin naapumaissa.En vaan osannut kuvitella, etta asiat olisivat niin paljon kalliimpia, esim. kahvikuppi 3e,internet 3e tunti.

Asioita viela osaltani hankaloitti se, etta olin flunssassa. Tosin en kylla nyt terveenakaan keksi mitaan hirvean hyvaa sanottavaa. Ei vaan ole minun makuuni tama mesta....

varvori

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« Vastaus #28 : 23.09.2007, 13:23:46 »
Olin jo hieman lampenemassa israelille, mutta lentokentalla lyotiin kylla viimeset naulat arkkuun.

Menin turvatarkastuksee ihan normaalisti 3h ennen lennon lahtoa, no siihe sitten tuli joku jannu tenttaamaan kaikenlaista. Vastailin kysymyksiin ihan asiallisesti ja selkeasti.

Sitten kun kyseinen heppu alkoi kysella mun tuloja ja sita, etta miksi reissaan niin paljon, aavistelin jonkin olevan pielessa. No se siina, jonku kaverisa kanssa hetken selaili mun passia, sitten siihen tuli lentokentan turvallisuuspaallikko. Han sitten kysyi ihan taysin samat kysymykset kuin edellinen heppu ja sen jalkeen jannut taas siirtyivat passia tutkimaan.

Joku 10 minuuttia siina ihmettelin ja katselin kun aijat tutkivat sita mun passia. Yhtakkia sinne tuli 4 jotain pukumiesta, joista yksi alko vartioimaan minua ja 3 muuta keskustelivat turvallisuuspaallikon kanssa. Lopulta yksi pukumiehista tuli kysymaan kolmannen kerran samat kysymykset, sen jalkeen minut vietiin kamojeni kanssa takahuoneeseen, jossa ne pengottii viimesta kalsaria myoten. Myos itse jouduin riisumaan alusvaatteihin asti.

No mitaan ne eivat luonnollisesti loytaneet, no sen jalkeen minun piti alkaa pakkaamaan levitettyja kamojani. Siina kiireessa sitten hosasin sormeni auki johonki teravaan osaan, haava on sen verran iso, etta joudun siihen varmaan huomenna lekurilta tikit hakemaan.

Onneksi olin lentokentalla 3 tuntia aikaisemmin, jos tuohon pelleilyyn olisi mennyt 15 minuuttiakin enemman olisin myohastynyt koneesta.

En ymmarra miksi jouduin moisee syyniin, se mita eivat voineet millaan uskoa, etta kahden kuukauden hesarin jaolla olisi saanut rahat 1,5kk reissuun. Koitin selittaa, etta Suomessa asiat ovat hieman erilailla. Toinen mista he eivat pitaneet oli Malesian leima passissa, se tosin on 2 vuoden takaa. Siitakin reissusta jouduin tilittamaan kaikki.

JouniS

• Himoreissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #29 : 23.09.2007, 15:11:47 »
En ymmarra miksi jouduin moisee syyniin, se mita eivat voineet millaan uskoa, etta kahden kuukauden hesarin jaolla olisi saanut rahat 1,5kk reissuun. Koitin selittaa, etta Suomessa asiat ovat hieman erilailla. Toinen mista he eivat pitaneet oli Malesian leima passissa, se tosin on 2 vuoden takaa. Siitakin reissusta jouduin tilittamaan kaikki.

Mikä tuossa on niin ihmeellistä? Olit maassa, joka on edelleen sotatilassa joidenkin naapureidensa kanssa ja jossa terroriuhka on merkittävä. Olet länsimaisella mittapuulla köyhä, mutta olet silti matkustanut paljon pitkin maailmaa. Olet käynyt maassa, jossa tiedetään toimivan juuri niitä terroristijärjestöjä, jotka vastustavat Israelia. Onko siis ihmekään, että sinua pidetään tämän perusteella sen verran tavallista liikematkailijaa tai turistia epäilyttävämpänä, että on aiheellista tarkastaa ja kuulustella sinut hieman tavanomaista yksityiskohtaisemmin?

Vaikka matkustaminen onkin nykyään helppoa ja halpaa, on tämä silti se sama maailma, jossa on sotia, terrorismia ja muuta ikävää. Jos matkustaa paljon - etenkin tavallisten turistikohteiden ulkopuolella - täytyy vain hyväksyä se, että turvajärjestelyiden ja muiden muodollisuuksien kanssa saattaa tulla hieman kitkaa.

jake

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #30 : 23.09.2007, 15:31:09 »
Menin turvatarkastuksee ihan normaalisti 3h ennen lennon lahtoa, no siihe sitten tuli joku jannu tenttaamaan kaikenlaista. Vastailin kysymyksiin ihan asiallisesti ja selkeasti.

Kovinpa kuulostaa tutulta. Harmi, että jouduit noin perusteelliseen tarkastukseen. Itsekin menin Tel Avivissa vajaa kolme tuntia ennen koneen lähtöä kentälle, mutta selvisin tentistä n. 45 minuutissa. Huomasin myös, että toistivat samoja kysymyksiä, joka sinänsä tuntui turhauttavalta. Kyselivät mitä olen maassa tehnyt, missä olen käynyt, olenko pakannut itse tavarani jne.

Olen kuullut, että tänä vuonna matkailijoihin kohdistuvia tarkastuksia on lisätty huomattavasti Israelissa niin lentokentillä kuin raja-asemillakin. Itseni piti purkaa matkatavarat Aravan rajaylitysasemalla ja kuten sanoit riisumaan alusvaatteisilleni. Aikaahan siinä tuhraantuu, mutta minkäs teet. Se vain kuuluu asiaan tänä päivänä Israelissa. Mitään riskejä ei voida ottaa turvallisuusasioissa.

Jos on läppäri mukana, niin joskus joutuu avaamaan senkin ja näyttämään koneen sisällön. Hyvä on myöskin sanoa, ettei tunne ketään paikallisia Israelissa tai Jordaniassa vaikka oikeasti tuntisikin. Se nopeuttaa kuulustelua. Mitä viattomamman ja tavallisen tallaajan kuvan itsestään saa annettua kuulustelijoille, niin sitä parempi.

JouniS

• Himoreissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #31 : 23.09.2007, 15:49:02 »
Lainaus käyttäjältä: "jake"
Hyvä on myöskin sanoa, ettei tunne ketään paikallisia Israelissa tai Jordaniassa vaikka oikeasti tuntisikin. Se nopeuttaa kuulustelua. Mitä viattomamman ja tavallisen tallaajan kuvan itsestään saa annettua kuulustelijoille, niin sitä parempi.

Tuo on vaarallinen ohje. Toki yleensä käy tuuri, eikä tuollaisesta pienestä valheesta jää kiinni. Jos joskus kuitenkin jää, voi olla isoissa ongelmissa.

Israelin lentokenttäkuulusteluiden tarkoitus on selvittää, kertooko kuulusteltava johdonmukaisen tarinan. Ajatuksena on, että oli peitetarina sitten kuinka hyvin valmisteltu tahansa, pystyy taitava kuulustelija viemään kuulustelun nopeasti alueelle, jossa kuulusteltava joutuu improvisoimaan. Kun samoja kysymyksiä toistetaan ja esitetään hieman eri näkökulmista, alkaa improvisoitu tarina usein pettää ja sisältää epäjohdonmukaisuuksia sekä sisäisiä ristiriitoja, etenkin jos peitetarina on kovin kaukana todellisesta.

jake

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #32 : 23.09.2007, 16:25:39 »
Olen samaa mieltä, ettei kannata alkaa kovin paljoa valehtelemaan kuulustelijoille ja varmastikin kuten JouniS sanoi, on parasta pysyä viileänä ja vastata asiallisesti ja selvästi kysymyksiin vaikka ne alkaisivatkin tuntua saman toistamiselta. Omasta keksitystä tarinoinnista voi jäädä helposti kiinni kokeneiden turvamiesten käsittelyssä.

Sanoisin vielä että, yleisesti ottaen oppaan johdolla matkustavat ryhmämatkalaiset esim. nämä viikon reissaavat Toiviomatkalaiset selviävät suht helposti ja nopeasti rajatarkastuksista verrattuna omatoimisiin matkailijoihin. Syy on ymmärrettävä. Tiukkoihin kuulusteluihin eivät suinkaan kaikki matkustajat joudu, vaan kyse on ennemminkin pistokokeista.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Israel
« Vastaus #33 : 23.09.2007, 22:40:19 »
Taytyy nyt varvorin puolustukseksi ja Israelia vastaan todeta, etta kylla naissa tarkastuksissa on valilla valitettavan noyryyttaviakin piirteita. En muista koskaan kuulleeni yhdenkaan lansimaalaisen repputuristin pommia Israelissa rajayttaneen. Taman tietavat ilmeisesti myos rajaviranomaiset. Siksi kaiken maailman kalsaritarkastuksissa on ylireagoinnin makua, oli maa kuinka vihollisten ymparoima.

Muistin yhden Belgian arabin kauhukokemukset Tel Avivin kentalta. Kentalla oli vain koneenvaihto Intiaan, ei muuta (muistaakseni paluumatkalla hanen oli tarkoitus pysahtya Israelissam, siksi lensi Israelin kautta Intiaan.) Tytto oli saanut sellaista kyytia viranomaisilta, etta oli nahnyt painajaisiakin tapahtuneesta.

Kiinnostaisi muuten tietaa, onko ketaan reppureissaaja koskaan kannytetty rajalta ja mista syista.

JouniS

• Himoreissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #34 : 23.09.2007, 23:46:01 »
Lainaus käyttäjältä: "UsvaAuer"
Taytyy nyt varvorin puolustukseksi ja Israelia vastaan todeta, etta kylla naissa tarkastuksissa on valilla valitettavan noyryyttaviakin piirteita. En muista koskaan kuulleeni yhdenkaan lansimaalaisen repputuristin pommia Israelissa rajayttaneen.

Tuossa on vain yksi ongelma. Ne terroristit, joita kannattaa eniten varoa, ovat älykkäitä terroristeja. Jos he huomaavat, että jokin ihmisryhmä pääsee turvatarkastuksista muita vähemmällä, he ryhtyvät värväämään näitä ihmisiä riveihinsä. Tuosta on jo joitain esimerkkejäkin: siinä missä WTC-iskujen tekijät olivat arabimaiden kansalaisia, Lontoon pommi-iskujen tekijät olivat etupäässä yhteiskuntaan sopeutuneita ja hyvinä naapureina pidettyjä brittejä.

Eikä repputuristi terroristina edes ole niin kaukaa haettu ajatus. Punainen armeijakunta oli voimissaan 70-luvulla ja teki iskuja vielä 90-luvun alussakin, eikä sen jäsenillä olisi ollut pienintäkään vaikeutta esiintyä länsimaisina repputuristeina. RAF:llä oli myös yhteistyötä monien arabi- ja palestiinalaisryhmien kanssa, vaikka se ei itse missään välissä Israelia vastaan iskenytkään.

Honkedonk

• Himoreissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #35 : 24.09.2007, 00:14:16 »
Lainaus käyttäjältä: "JouniS"
Tuosta on jo joitain esimerkkejäkin: siinä missä WTC-iskujen tekijät olivat arabimaiden kansalaisia, Lontoon pommi-iskujen tekijät olivat etupäässä yhteiskuntaan sopeutuneita ja hyvinä naapureina pidettyjä brittejä.
Joo, Lontoon iskuista vastanneiden nimet (Abdullah Shaheed Jamal, Mohammed Sidique Khan, Hasib Hussain ja Shehzad Tanweer) kieltämättä kuulostavat ihan perusbritti-ladeiltä.

Tätäkään kaveria ei Wayne Rooneysta erottaisi:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1f/Shehzad_Tanweer.jpg

Junantuoma

• Himoreissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #36 : 24.09.2007, 00:26:10 »
Britanniassa syntyperäiset kansalaiset Michael ja Mahmud ovat kuitenkin samanarvoisia kansalaisia.
n ole täydellinen idiootti, jotain vieläkin puuttuu.

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Israel
« Vastaus #37 : 24.09.2007, 00:42:29 »
Toinen mista he eivat pitaneet oli Malesian leima passissa, se tosin on 2 vuoden takaa. Siitakin reissusta jouduin tilittamaan kaikki.

Tällä asialla on varmasti merkitystä. Kesällä Macedoniassa/Albaniassa matkatessani tutustuin Tanskalais-Israelilaiseen parinkuntaan. Naisella oli ollut vaikeuksia Israelissa turvatarkastuksissa kun passista löytyi useiden muslimimaiden leimoja, ahkeria matkaajia kun ovat.

Toimii se tosin toisinkinpäin eli kyllä pariskunnalta rajanylitys Albaniassa vaati puhelinsoittoja ja noin 15 minuuttia aikaa rajanylityspisteellä, plus että Israelinpassilla piti maksaa jokunen euro "pääsymaksua" tähän ihantolaan ja aitoon kansanparatiisiin jota Albaniaksikin kutsutaan.

Itselläni löytyy seitsemän muslimimaan leimat passista, joten vaikeuksia saattaisi tulla, mutta nyt menee Kiinan reissun takia passi bio-aikaan väkisin. Sääli.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

JouniS

• Himoreissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #38 : 24.09.2007, 00:45:14 »
Lainaus käyttäjältä: "Honkedonk"
Joo, Lontoon iskuista vastanneiden nimet (Abdullah Shaheed Jamal, Mohammed Sidique Khan, Hasib Hussain ja Shehzad Tanweer) kieltämättä kuulostavat ihan perusbritti-ladeiltä.

Tätäkään kaveria ei Wayne Rooneysta erottaisi:

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/1/1f/Shehzad_Tanweer.jpg

En puhunut englantilaisista, walesiläisistä, skotlantilaisista tai pohjoisirlantilaisista vaan briteistä, eli käytin kansalaisuuteen ja pysyvään asuinpaikkaan viittaavaa termiä.

Jos etniseen alkuperään mennään, Abdullah Shaheed Jamal oli alkuperäiseltä nimeltään Germaine Lindsay, joka oli syntynyt kristittyyn perheeseen Jamaikalla mutta kääntynyt 15-vuotiaana muslimiksi. Loput kolme taas olivat pakistanilaistaustaisia syntyperäisiä brittejä.

Varsinainen pointtini joka tapauksessa oli, että jos jokin ihmisryhmä pääsee turvatarkastuksissa muita vähemmällä, terroristit pystyvät kyllä värväämään riveihinsä ihmisiä, jotka käyvät tämän ihmisryhmän edustajista. Lontoon tapauksessa riitti käydä tavallisesta monikulttuuriseen yhteiskuntaan sopeutuneesta asukkaasta, kun taas jossain toisaalla on toisenlaiset vaatimukset.

varvori

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« Vastaus #39 : 24.09.2007, 12:07:32 »
No olipahan ainakin erikoinen kokemus. Aika epätodellisen tuntuinen tilanne, kun 5 israelilaista tutkii metallinpaljastimella likasia t-paitoja. Ne pukumiehet oli kylla helkkarin pelottavan näkösiä, mihinköhän lafkaan mahtoivat kuulua?

Jos olisin myöhästynyt lennolta, olisin varmaan omaan piikkiin joutunut hankkimaan uuden lipun? Tuskinpa sitä Israelin valtio olisi maksanut.