Israel

(Luettu 95700 kertaa)

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #40 : 24.09.2007, 15:22:33 »
Lainaus käyttäjältä: "varvori"
No olipahan ainakin erikoinen kokemus. Aika epätodellisen tuntuinen tilanne, kun 5 israelilaista tutkii metallinpaljastimella likasia t-paitoja.

Oletko varma että oli metallinpaljastin?
Ettei sillä tutkittu räjähdeainejäämiä?

varvori

• Aloittelija
    • Profiili
Israel
« Vastaus #41 : 24.09.2007, 15:40:22 »
En tietenkään ole varma, mutta sellaiselta se näytti.

Upstate girl

• Reissaajaguru
    • Profiili
Israel
« Vastaus #42 : 24.09.2007, 15:59:15 »
Olen kerran joutunut parin tunnin syyniin ja kerran ei ihan niin tiukkaan tarkastukseen Tel Avivin kentalla, enka ollenkaan loukkaantunut tai arsyyntynyt siita, pain vastoin! Tuli sellainen olo, etta jos skandinaavitkin, jotka on tietyissa arabimaissa kayneet tarkistetaan tosi tarkkaan, niin lennon taytyy olla turvallinen. Vaikka jankuttivat valilla samaa asiaa ja meni kysymykset oravanpyoraa, niin silti ei haitannut. Ymmarran toki  miksi.  Sanoivat tarkastuksen lopussa, etta "ymmarrathan, etta oman turvallisuutesi takia tama on". Ei ne siella jaksa eika jouda miettimaan, eika lain mukaan saakaan, poimia ainoastaan terroristin nakoisia tarkempaan syyniin. Laki on kaikille sama.
Johan olisi epareilua ja ennen kaikkea pelottavaa, jos me ei-terroristin-nakoiset paasisimme helpommin tullin lapi.  :roll:

Muutenkin oma kuvani Israelista on mahtava.
"Don't tell me how educated you are, tell me how much you traveled."

samuelx

• Aloittelija
    • Profiili
Israelin matkasta
« Vastaus #43 : 01.11.2007, 00:07:01 »
Matkastamme on nyt muutama kuukausi aikaa, ja eksyimpä taas tälle palstalle. Pari viikkoa tuli reissattua Israelia ristiin rastiin.
Meillä oli vuokra-auto, jolla tuli suhattua oikein huolella.  Matka alkoi pohjoisesta Libanonin rajalta ja päätyi Eilattiin.
Tulihan siinä välillä käytyä idässä ja lännessäkin. Akko, Tiberias, Jerusalem, Tel aviv, Haifa, Kiryat bialik, Jaffa, Nazaret...

Israel on uskomaton "All in one" pakkaus.
Siellä on uskomattoman paljon erillaisia nähtävyyksiä ja mahdollisuuksia.
Siellä voisi viettää viikkoja tutukiskellen Historiallisia ja/uskonnollisia nähtävyyksiä. Eilatissa voi viettää unelmiensa rantaloman vaikka sukellellen koralliriutoilla, tai vesihiitää, uida, vetovarjoilla...
Kuolleellamerellä voi kelluskella todella oudossa "vedessä"
Vesi tuntui enemmän lämpöiseltä öljyltä, kuin vedeltä.
Tel Aviv on todella nykyaikainen suurkaupunki pilvenpiirtäjineen ja trendikauppoineen. Sieltä löytyy yöelämää jokamakuun...

Haifassa oli upeat rannat, Akossa pääsimme näkemään israelin arabien päivittäistä elämää. Moskeijan rukoushetket, torin tuhansine tavaroineen, mausteineen ja ruokakauppoineen.

kiryat bialikin läheltä löytyi lähi-idän suurin ostoskeskus, siinä olikin avovaimolla ihmettelemistä ;)

Autolla ajo ei ollut mitenkää erityisen vaarallista. Yllättävän ruuhkaisia olivat tiet. Meidän kohdalla ei tapahtunut minkäänlaisia ongelmia. Tiet oli todella hyvässä kunnossa. Paremmat kuin Suomessa.

Tietarkastuksia oli Jerusalemista kuollelle merelle lähdettäessä, sekä Eilatin sisääntuloteillä. Tarkastuksessa meni ehkä 10 sec.
Oltiin tarpeeksi turistin näköisiä :) Sotilaat kysyivät, että mihin matka ja kurkkasivat ketä oli kyydissä.

Israelista pois lähtiessä meni "kuulusteluissa"  n. tunti.  Vastasin rehellisesti kaikkiin kysymyksiin. Sattui löytymään lompakosta vielä nippu kuittejakin tarinani tueksi. Lopuksi kuulustelia pahoitteli käytäntöä, ja kertoi sen olevan meidän turvallisuudeksi.
Tiesin kyllä jo etukäteen, että lentokentällä ollaan tiukkoja turvatarkastuksissa, joten se ei millään tavalla hetkauttanut.

emimi

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #44 : 06.12.2007, 15:21:03 »
Olen kulkenut noista lentokenttien tarkastuksista niin monta kertaa läpi, että mikään ei enää saa mua kiusaantumaan. Ben Gurionin tarkastajat kuuluvat ihan kentän henkilökuntaan, muualla taas lentoyhtiön henkilökuntaan. Varsinkin El Alin lennoilla on tiukat tarkastukset muillakin kentillä. Kysymyslistassa on pakolliset kysymykset, ne toistuvat aina ja lisääkin saatetaan kysellä. On hyvin tavallista että useampi tarkastaja kyselee saman litanian ja sitten he vertaavat saamansa vastaukset. Tarkastajilla on myös tiukka hierarkia ja korkeampi pomo kutsutaan usein tekemään lisäarviota. Mikäli tarkastuksessa menee hirveästi aikaa, saattavat tarkastajat matkustajan lennon portille asti pikakyytiä.

Ben Gurionilla pengotaan käytännössä kaikkien ulkomaalaisten kassit. Myös paikallisten jos kassissa on jotain mitä ei nää läpivalaisussa, mm. kuolleen meren mutaa (näkyy laitteiden kuvissa vain mustana möykkynä). Suosittelen lämpimästi kentälle saapumista hyvissä ajoin (useampi tunti) ja Israeliin päin lentäessä menemään lähtöportille ajoissa, silloin kun tarkastus on usein portilla eikä Check-Innissä. Lentoja varatessa kannattaa välttää pikakoneenvaihtoja, näiden tuiskeessa saattavat matkatavarat käsimatkatavaroita myöten jäädä tarkastukseen ja ne saapuvat myöhemmin. Tästä kuitenkin saa korvausta, Ben Gurionilla on matkatavarahallissa infotiskit tätä varten. Kannattaa kirjoittaa tärkeät puhelinnumerot paperilapulle, kännykätkin kun ovat tarkastettavia esineitä.

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Israel
« Vastaus #45 : 04.01.2008, 11:23:02 »
Sarjassamme tyhmät kysymykset kysyn että miten kannattaa pukeutua Israelissa ja Palestiinassa helmikuussa? Tiedossa tiukka pyhinvaellusohjelma, jonka haluisin suorittaa mahdollisimman tyylikkäästi 8)
Eli onko esim yö- ja päivälämpötilojen vaihtelut niin merkittäviä, että pitää kerrospukeutua ja raahata lisävaatteita mukanaan? Onko tiet/polut nähtävyyksillä (esim muka se vuori, jossa vuorisaarna saarnattiin) niin hyvät, että kaupunkikäyttöiset pikkukengät riittää vai pitääkö varustautua vaelluskamppeilla - hope not :lol:

Kiitti asiallisista kommenteista :)

joogamarsu

• Reissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #46 : 04.01.2008, 11:46:08 »
Et tarvitse vaelluskamppeita, mutta jotakin pitkahihaista/lahkeista ottaisin sinuna mukaan jos yolla tai illalla tulee vilu. Kaupunkikengillakin parjaa, mutta valitse sellaiset joilla on mukava kavella. Mitaan hurjaa maastoa et varmaankaan kohtaa.

Hyvaa matkaa!
Step right up and shoot the pasties off the nipples of a ten foot bull dyke! Win a cotton candy goat!

LateX

• Tonnitallaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #47 : 04.01.2008, 20:26:36 »
Lainaus käyttäjältä: "Alppiruusu"
Sarjassamme tyhmät kysymykset kysyn että miten kannattaa pukeutua Israelissa ja Palestiinassa helmikuussa? Tiedossa tiukka pyhinvaellusohjelma, jonka haluisin suorittaa mahdollisimman tyylikkäästi 8)
Eli onko esim yö- ja päivälämpötilojen vaihtelut niin merkittäviä, että pitää kerrospukeutua ja raahata lisävaatteita mukanaan? Onko tiet/polut nähtävyyksillä (esim muka se vuori, jossa vuorisaarna saarnattiin) niin hyvät, että kaupunkikäyttöiset pikkukengät riittää vai pitääkö varustautua vaelluskamppeilla - hope not :lol:

Kiitti asiallisista kommenteista :)

pari vuotta sitten helmikuussa Jerusalemissa satoi
lunta ja oli muutenkin pirun kylmää. Samaan aikaan
Eilatissa +26 ja shortsikelit.

Ja taskuvarkaita kannattaa varoa. Itsekin löysin Jerusalemissa
vieraan käden taskustani. Lupasin katkoa sormet jos ne vielä
näen taskuni lähellä   :D

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #48 : 24.01.2008, 16:37:01 »
Vastaan tänne toisesta ketjusta:
Lainaus käyttäjältä: "reissukissa"
Ja sitten. olen käynyt Egyptissä, Marokossa ja  Turkissa. Egyptin viisumi nyt viimeisenä näkyy siinä passissa. Onko siitä haittaa eli joutuuko tiukempiin kuulusteluihin?
Kiitos!

Tuskin vaikuttaa mitään, kaikki ovat vielä suht ystävällismielisiä ja diplomaattisuhteissa olevia muslimimaita. Israel ei muutenkaan sulje rajoja passileimojen perusteella kuten tiukimmat muslimimaat tekevät. Toki saattavat esittää kysymyksen tai kaksi asiasta jos on kovin kirjava kokoelma eri muslimimaiden leimoja, tai muuten vaan huomiota herättävä passin sisältö, mutta sillä tuskin on mitään väliä. Minulta kyseltiin nimenomaan siitä miksi passissa ei ollut mitään leimoja (oli uusi passi vanhan alkuaikojen surkean EU-passin pirstaloiduttua). Egyptistähän voi saapua myös ihan suoraan maarajan yli Israeliin, eikä minua ainakaan tuolloin edes millään tapaa tentattu.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

tojoe

• Himoreissaaja
    • Profiili
Israel
« Vastaus #49 : 24.01.2008, 18:58:57 »
samuelx, anteeksi nyt pilkunnussintani, mutta Lähi-idän suurin ostoskeskus on varmaankin Mall of the Emirates Dubaissa.

Niin ja itse asiaan. Mahdollisesti Israelin matka kesällä edessä. Vaikeuttaako passissani oleva Emiraattien leima (Dubai 2004) mitenkään asioita?

Alppiruusu

• Reissaajaguru
    • Profiili
Israel
« Vastaus #50 : 31.01.2008, 16:37:48 »
Juu, että eilen tuli vaaksan verran lunta Jerusalemissa…

Israeliin kuulemma pääsee, vaikka passissa olisikin leimoja. Toisinpäin tullee ongelmia:
WARNING: Afghanistan, Algeria, Bahrain, Iran, Iraq, Kuwait, Lebanon, Libya, Malaysia, North Korea, Pakistan, Qatar, Saudi Arabia, Somalia, Sudan, Syria, United Arab Emirates, and Yemen block passports containing Israeli stamps or visas. (Note: as of October 26, 2007, there were no problems/questions entering either Oman, Malaysia or the U.A.E. with a passport containing an Israeli stamp.) Ask to stamp a blank page, rather than your passport, when entering Israel. A few other countries such as Morocco, Oman, and Tunisia allow entrance under special arrangements.

Kuulemani mukaan tuo tyhjän paperin leimaaminen on normaali käytäntö, sillä Israel ei halua vaikeuttaa turistiensa elämää...

samuelx

• Aloittelija
    • Profiili
Vs: Israel
« Vastaus #51 : 20.03.2008, 17:39:37 »
samuelx, anteeksi nyt pilkunnussintani, mutta Lähi-idän suurin ostoskeskus on varmaankin Mall of the Emirates Dubaissa.

Niin ja itse asiaan. Mahdollisesti Israelin matka kesällä edessä. Vaikeuttaako passissani oleva Emiraattien leima (Dubai 2004) mitenkään asioita?

Taitaa olla minun "oppaallani" vanhentunutta tietoa..

http://www.israel-mfa.gov.il/MFA/Israel%20beyond%20the%20conflict/Shopping%20Mall%20Craze%20Draws%20Buyers%20from%20beyond%20Israe

Täältä löytyy muutama kuva meidän matkasta:
http://picasaweb.google.fi/samuel.riippa

Juzt

• Moderaattori
  • Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #52 : 21.03.2008, 09:47:31 »
A few other countries such as Morocco, Oman, and Tunisia allow entrance under special arrangements.
Mitään tietoa mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Mihin tahansa noista "blokkilistan" muslimimaista epäilemättä pääsee erikoistilanteissa (esim. diplomaatti, valtionedustus- tai muut maan tärkeäksi katsomat asiantuntijatehtävät) vaikka passi olisi täynnä Isrealin leimoja, mutta mitä nämä erikoisjärjestelyt näin tavallisen kuolevaisen kohdalla ovat?

Eritoten mietittää nyo Tunisian ja Marokon turisti helv... siis paratiisit, olen ollut siinä käsityksessä että sinne ongelmitta pääsisi.
Ja onko tietoa onko se elinikäinen rekisterimerkintä ja porttikielto jos käy "kokeilemassa" (vrt. Visa Waiverin menetys jos sinut käännytetään kerran USA:sta), vai käskevätkö vain kotiin vaihtamaan passia.
"I bet we could get videos of all the sites, get a VCR in our hotel room...
we'd never even have to go outside!"
- Joseph Francis Tribbiani

Annakins

• Himoreissaaja
  • pisama
    • Profiili
« Vastaus #53 : 21.03.2008, 20:42:41 »
Israeliin kuulemma pääsee, vaikka passissa olisikin leimoja.

Joo pääsee kyllä, mutta erityisesti maasta poistuessa saattaakin sitten saada todella "ihanaa" kohtelua kun tsiigailevat niitä leimoja passissa...

Anacon

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #54 : 18.04.2008, 22:06:20 »
Ma oon yhtakkia kiinnostunut TODELLA paljon Israelista. :) Hieman, tai vahan enemmankin, kylla pelottaa tuo terrorismi. Loysin tallaisen linkin: http://www.adl.org/Israel/israel_attacks.asp. No joo, tuskinpa osuisi omalle kohdalle varsinkaan jos valttelisi kovin ruuhkaisia paikkoja, mutta kylla se takaraivossa koko ajan varmaan painaisi paalle.

Toisaalta olen lahdossa kohta Liberiaan, jossa mahdollisuuteni jonkun vakivaltaisuuden kohteeksi joutumiseen ovat varmasti moninkertaiset. ::) Mutta tuntemuksille ei voi mitaan, terrorismi on pelottava asia. Israeliin kuitenkin haluan, varsinkin Tel Aviviin. Eilatissa ja Jerusalemissa olenkin jo naperona ollut, mutta en ihan hirveasti muista.
Go where you want to be.

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #55 : 19.04.2008, 02:23:50 »
Israel ei ole mitään verrattuna Liberiaan, se on vissi se.

Väkivallan uhkakin Israelissa on aivan erilainen. Pommi voi räjähtää missä hyvänsä ja koska hyvänsä, riippumatta miten toimit. Siksi tämän pelkääminen on tuurhaa. Liberiassa väkivalta on konkreettisempaa, ruohonjuuritasolla ja se on aina henkilökohtaista. Tällaisen väkivallan uhka nakertaa enemmän psyykettä, kun pitää pelätä ihmisiä, joiden joukossa liikut. Valkoisena Liberiassa olet kuin huutomerkki: Ryöstä minut!

En ole ikinä pelännyt pommeja, väkivaltaisia ryöstöjä kylläkin.
« Viimeksi muokattu: 19.04.2008, 02:30:30 kirjoittanut UsvaAuer »

Tshivis

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #56 : 17.07.2008, 23:46:17 »
Kun mä aikanaan lähdin Israeliin työskenneläkseni kubbitzilla, en ollenkaan tiennyt, mitä olisi vastassa. Olin matkustellut n. 30 maassa ennen Israelia, mutta se oli jotain todella uniikkia. Siitä lähtien olen kaivannut sinne päivittäin, ehkä olin entisessä elämässäni joku sabra Galileasta... =)

Mun mielikuvani Ben Gurionin tarkastuksista oli lähinnä positiivinen. Hyvin asiallisia olivat, kovasti kyselivät, onko kukaan lahjoittanut mulle esimerkiksi hedelmää juuri ennen lähtöäni. Väittivät syyn olevan se, että edellisviikolla oli joku kuulemma yrittänyt tuoda kentälle hedelmän, jonka sisään oli tungettu jotain räjähdeainetta... Kai se niinkin käy.

Vesipiippuni, jonka olin ostanut Siinailta Egyptistä, meni täysin vaivatta läpi käsimatkatavaroiden turvatarkastuksista, vaikka se oli vuorattu noin kiloon arabi-sanomalehtiä ja kaverit varoitteli että saattavat haluta tutkia sen osa kerrallaan kentällä. Eivät edes avanneet pakkausta.

Olen odotellut erikoistarjouksia Israeliin, muttei ole vielä näkynyt =) Air Balticinkin hinnat tulevat olevan kusetusta.

Suosittelen myös jokaiselle lukemaan Leon Uriksen Exoduksen ennen Israeliin lähtöä, toimii paremmin kuin yksikään matkaopas historiankuvana. Onhan se hieman romantisoitu, mutta toimii!
They are savages! Tonight we die!
-Mort the Mouse Lemur

UsvaAuer

• Tuplatonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #57 : 18.07.2008, 01:29:39 »
Olen odotellut erikoistarjouksia Israeliin, muttei ole vielä näkynyt =) Air Balticinkin hinnat tulevat olevan kusetusta.

Maaliskuun ja huhtikuun puolen välin välissä oli ainakin tänä vuonna aika kivoja tarjouksia Malevilla. Czech Airlinesillakin taisi olla jotain. Muuten Israel ei todellakaan ole mikään alennuslentokohde.

tintti89

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #58 : 21.07.2008, 02:15:46 »
Maaliskuun ja huhtikuun puolen välin välissä oli ainakin tänä vuonna aika kivoja tarjouksia Malevilla. Czech Airlinesillakin taisi olla jotain. Muuten Israel ei todellakaan ole mikään alennuslentokohde.
Tällöin hankin itse lippuni, lähtö tiistaina. Maksoi alle 400e Malevilla. Pitkästä aikaa (oliko kahdeksaan vuoteen tms) Aurinkomatkat sekä Lomamatkat alkaneet järjestämään matkoja Eilatiin. Nyt vain odotellaan Finnairilta suoria lentoja ympäri vuoden, muitakin kuin Toiviomatkojen kiskurihintoisten. :D

pimpelipom

• Reissaaja
    • Profiili
Uskaltaako Israeliin?
« Vastaus #59 : 02.02.2009, 19:15:38 »
Hei!
Olemme ystäväni kanssa suunnittelemassa lomamatkaa ja yhtenä vaihtoehtona tuli esiin Israel ja nimenomaan Eilat. Joskus Eilatissa käyneenä totesin sen ihan mahtavaksi lomailupaikaksi, joten sinne tekisi kovasti mieli..
Mutta, mutta.. Uskaltaako sinne mennä? Onko täysin hölmöä riskeerata ja altistaa itsensä vaaralle kun muuallekkin voisi lähteä? Sinne saisi vaan niin halvalla äkkilähtöjäkin....  ::)

Tämä aloitus siirretty tänne ketjun jatkeeksi. Jatketaan keskustelua täällä. Heloriina/mode