Juomavesi

(Luettu 104476 kertaa)

Roosa

• Reissaajaguru
    • Profiili
Juomavesi
« : 28.04.2003, 07:04:40 »
Uskaltaako Itä-Euroopan maissa juoda vettä kraanasta? Tässä suunnitellaan reiliä sinne ja olisi mukava tietää etukäteen pitääkö joihinkin maihin varata pullotettua vettä mukaan. Vuonna -97 erehdyin Virossa, Pärnussa, juomaan paikallista vettä ja sain siitä kuukauden kestäneen ripulin (!). Sitä EN tahtoisi kokea uudestaan.
Keski-Euroopassa ainakin join vettä joka paikassa eikä mitään pipejä tullut.
Joitakin voisi kiinnostaa myös muun maailman juomavesitilanne, joten kertoilkaa kommentteja ympäri maailman.

Berlin

• Reissaajaguru
    • Profiili
Re: Juomavesi
« Vastaus #1 : 28.04.2003, 08:59:40 »
No, minä en ainakaan ole pahemmin juonut. Pullotettu vesi ei siellä kovin paljon maksa ja vatsatautiriesojen mahdollisuus ei ole ollut sen vähäisen säästön arvoinen... Kroatiassa kuulemma vesi on juomakelpoista, muusta mulla ei ole sen tarkempaa faktatietoa.

Markus

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #2 : 28.04.2003, 09:40:27 »
Niin, vaikka hanavedessä ei mitään varsinaisia epäpuhtauksia olisikaan, on bakteerikanta monesti hyvin erilainen, kun mihin täällä suomessa on tottunut. Tämä saattaa aiheuttaa lieviä mahatauteja turisteille. Jos vesi on todettu juomakelpoiseksi, minä yleensä käytän sitä hampaiden pesuun, mutta juomaveden kyllä ostan kaupasta. Monesti jos vesi on turvallista juoda, siinä on järkyttävän paljon klooria ja muita kemikaaleja, joten makukaan ei juuri viehätä. Jos mennään vielä 3. maailman maihin, kannattaa pulloveden korkin sinetti tarkastaa ennen ostoa.

Jouni

• Triplatonnitallaaja
    • Profiili
« Vastaus #3 : 28.04.2003, 11:49:51 »
Pietarissa ei ainakaan kannata juoda vesijohtovettä. Tallinnassa ja Tartossa olen joskus juonut pieniä määriä ilman ongelmia, samoin Vilnassa, mutta ehkä on kuitenkin viisaampaa juoda pullotettua.

Ei tämä nyt välttämättä vain idän ongelma ole, juurihan tutkimuksessa todettiin, että Belgian juomavesi on maailman huonoimpien joukossa ellei peräti aivan viimeisellä sijalla. Esimerkiksi Intiassa oli parempaa vettä, joka minusta kertoo jo melko paljon. En välttämättä joisi vesijohtovettä läntisenkään Euroopan suurkaupungeissa.

Jordaniassa käydessäni join vesijohtovettä kaverini neuvosta, hän oli oleskellut siellä jo kuukausia. Petran rauniokaupungin lähellä olevassa hotellikylässä oli erittäin hyvänmakuista vettä, se varmaankin tuli jostakin syvältä vuoren uumenista.
14 vuotta, 3 kuukautta ja 20 päivää matkaan Forssaan.

Chica

• Himoreissaaja
    • Profiili
« Vastaus #4 : 28.04.2003, 12:11:59 »
Onko jollain kokemusta vedenpuhdistimen käytöstä? Minkä kokoisia sellaiset on, voisiko ottaa matkalle mukaan? Ja uskaltaako mitä tahansa vettä juoda jos on puhdistanut sen?
ife is not measured by how many breaths we take, but by the amount of moments that take our breath away.

Dela

• Himoreissaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #5 : 28.04.2003, 12:51:25 »
Lainaus
Onko jollain kokemusta vedenpuhdistimen käytöstä? Minkä kokoisia sellaiset on, voisiko ottaa matkalle mukaan? Ja uskaltaako mitä tahansa vettä juoda jos on puhdistanut sen?

Juomavesi on kyllä niin halpaa, että tuollaisen vedenpuhdistimen mukaanotto on vähän arveluttavaa. Ehkä vedenpuhdistin toimisi parhaiten sellaisissa maailman kolkissa, joissa puhdasta juomavettä ei ole saatavilla. Jos vaikka reilille lähtee, niin vettähän saa jokaisesta kioskista ja kaupasta.
Ilmaisia matkoja ja majoitusta käyttäjien välillä: www.freetrippers.com

Terhi

• Reissaaja
    • ICQ Messenger - 264596296
    • Profiili
« Vastaus #6 : 28.04.2003, 13:46:16 »
Ei kannata juoda kraanasta, vesi on halpaa. Tosin monissa kioskeissa, kun pyytää vettä, saa pahanmakuista matalahiilihappoista kivennäisvettä  :-/ Kaikilla ei ole edes "tavallista" vettä tarjolla. Kun pyytää "water", kysytään "sparkling or non-sparkling".... kraah.

Urho_Kekkonen

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Kuvia
    • Sähköposti
« Vastaus #7 : 28.04.2003, 14:54:48 »
Todellakin, kysymys ei ole vain Itä-Euroopan ongelmasta: esim. Saksassakaan paikalliset asukkaat eivät joka paikassa mielellään juo johtovettä.

Sitten taas esim. Islannissa johtovesi on puhtaampaa ja laadukkaampaa kuin useimmat pullovedet.
http://ihmeellisiaasioita.blogspot.fi/

Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen. Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen, Kekkonen.
-Ääntenlaskija 1956

Retu

• Aloittelija
    • Profiili
« Vastaus #8 : 28.04.2003, 15:15:19 »
Trekeillä olen käyttänyt suodatinta, mutta homma sen kanssa on sellaista tolskaamista etten suosittele, jos on pullovettä saatavilla. Yleensä suodattimen kanssa suositellaan veden keittämistä (siis keitä + suodata). Oikein likaiseen veteen voi lisäksi heittää sekaan veden puhdistustabletteja. Suodattimen kanssa kannattaa huomioida se, että vettä siitä saa läpi rajallisen määrän (n litraa/tunti). Itse en näe suodatinta Euroopassa järkevänä käyttää, koska pullovettä saa kaikkialta ja se on yleensä halpaa. Vaellusreissut sivistyksen takamaille on sitten eri juttu...(ja siellä tiettömien taipaleiden takana, kun omin jaloin on päästävä pois oli kunto mikä tahansa, ripulikin yleensä on hieman suurempi ongelma) ;-)

Puhdistustabletit on ehkä helpoin konsti, jos et jostain syystä halua ostaa pullovettä, mutta nekään eivät suomesta ostettuna ole ihan halpoja. Ja lisäksi useimmista jää veteen yököttävän paha maku (kannattaa testata etukäteen!)

Helpoimmalla siis pääsee, kun ostaa pullotettua vettä!

Kirsikka

• Reissaaja
    • Profiili
« Vastaus #9 : 28.04.2003, 15:42:56 »
Jos paikallisen juomaveden laatu epäilyttää, kannattaa ainakin itäisemmässä Euroopassa turvautua kaupan pulloveteen. Erilaisen bakteerikannan sietokykykin on niin kovin yksilöllistä, toinen saa mahataudin, toinen ei. Itse join aina surutta Slovakiassa oleillessani kraanavettä saamatta minkäänlaisia oireita. Paikalliset puolestaan näyttivät kuormaavan kymmeniä litroja pullovettä marketeista kotiin, mutta sekin johtunee enemmän kraanaveden ominaismausta, joka ei ollut aina paras mahdollinen.

hile

• Tonnitallaaja
    • MSN Messenger  - reija20_00@hotmail.com
    • Profiili
    • http://spaces.msn.com/members/brxtnrabbit/
    • Sähköposti
« Vastaus #10 : 28.04.2003, 20:20:16 »
ita-euroopassa emme juoneet vetta kraanasta, mutta taalla kreikassa olemme juoneet vetta kraanasta, vaikka se maistuukin vahan jarvivedelta=) Puolassa en ainakaan uskaltanut juoda vetta kraanasta, oli sen verran epailyttavan varista...
 love to see my people living in love ,
I 'ate to see dem fighting an' swimming in blood.

I-Wayne -Living In Love

Äärijäbä

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
« Vastaus #11 : 28.04.2003, 23:35:13 »
Entisen NL:n alueella (jos nykynuoret vielä muistavat missä sen rajat meni...) en ainakaan itse joisi vesijohtovettä. Esim. Pietarin vesijohtovesi - kuten Jouni jo mainitsikin - on sieltä pahimmasta päästä. Siinä elää ameeboita. :D

Ekalla reililläni tuli juotua vesijohtovettä _jokaisessa_ paikassa missä oltiin. Pariisi, Lontoo, Praha... Myös esim. Kroatialaisessa pikkukaupungissa tuli juotua. McDonalsin vessassa tuli täytettyä vesipullot aina silloin tällöin... :) Ihan lievää vatsanvääntöä oli pari kolme kertaa, en sitten tiedä mistä johtui. Mutta sitä tuskin edes huomasi kun oli niin innoissaan reissaamisesta. :) Ai niin, _yksi_ poikkeus oli: Rooma. Siellä kuulemma on kehnoa kraanavettä, eikä tehnyt mieli testata kun kaupungin "vesipisteistä" saa hyvää ja kylmää vettä. Ne on kytketty omaan vesiverkkoonsa ja turistit kyllä juovat sitä ihan yleisesti. Kuumana päivänä voi olla pientä jonoakin...

Toinen reili sitten aloitettiin Balttian kautta ja siellä tuli omaksuttua tuo pulloveden lipittely. Ja siitä tuli sitten jonkunlainen tapa, niin että pullovettä tuli juotua loppureissunkin aikana vaikka oltiin ihan "turvallisellakin" vyöhykkellä. Hampaiden pesuun ei tietysti enää silloin tuhlannut pullotettua... Mutta vatastauti tuli, turkkilaisesta ruuasta. Eli ei se vesi ainoa vaara ole...

Ps. kun joku tuosta Lapin vesitilanteestakin mainitsi, niin itse olen sielläkin aina vaan kauhaissut pintavettä kuksaan. Tosin olen aina liikkunut siellä alueilla, joilla on kirkasta virtaavaa vettä pikkupuroissa. Tunturipurojen raikkautta, sanoisi joku... :)
quot;Life is what happens while you are busy making other plans" -John Lennon

Lonely rider

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Matkakuvia
« Vastaus #12 : 29.04.2003, 10:48:26 »
Lainaus
 Ai niin, _yksi_ poikkeus oli: Rooma. Siellä kuulemma on kehnoa kraanavettä,

Kyllä tuli kraanavettä Roomassa juotua eikä siitä minulle mitään tullut.  

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
« Vastaus #13 : 29.04.2003, 12:21:39 »
Itse olen yleensä ostanut pullovettä reissuilla, mutta hampaiden pesuun en ole sitä hirveesti viitsinyt tuhlata, vaikka sitäkin kai suositeltaisiin jossain päin. Brittein saarilla ja Singaporessa muistaakseni oon juonut ihan hanastakin.

Itseäni kyllä enemmänkin ihmetyttää se miksi suomalaiset ovat alkaneet juomaan pullotettua vettä Suomessakin, vaikka kraanasta tulee aivan juomakelpoista tavaraa? Poikkeuksena tietenkin joitain länsirannikon kaupunkeja joissa vesi kuulemma maistuu hieman ulosteelle. Kyseessä lienee jokin muoti-ilmiö vai liekkö jopa uusi trendi. On tietenkin kansanterveyden kannalta hyväksi juoda sokerilitkujen sijasta vettä siitä muovipullosta, mutta en kyllä oikein ymmärrä miksi se vesi pitää ostaa kaupasta. Itse en ainakaan ole huomannut suuria eroja vesien mauissa.
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!

leposi

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • last.fm
« Vastaus #14 : 29.04.2003, 13:45:35 »
Ainakin ystäväni Saksassa kauhisteli kun pyysin häneltä pelkkää vesijohtovettä. Kuulemma eivät ikinä käytä sitä juomavetenä. Joivat vain kuplivaa pullovettä, ja minähän en kuplia juo... Minusta vesi oli jopa parempaa kuin Suomessa, toki vaikea sitä on tarkasti sanoa ;)

Kyllä mie aina tyhmänä kokeilen joka maassa tuota kraanavettä. Vain Pariisissa tuli pieniä oireita. Silloin olikin oikein ratkiriemukasta. Oli nimittäin sunnuntai. Tili näytti aikasta tyhjältä ja kukkarossakin oli juuri yhteen halpaan ateriaan rahaa. Onneksi metrolippu oli ostettu etukäteen. Ja hostellikin oli vielä aivan persiistä, joten ei sielläkään aikaa jaksanut viettää. Puistossa menikin koko aamupäivä nukkuessa, ja onneksi illalla helpotti.

Italiassa on muuten niitä kivoja hanoja puistoissa. Miksei Suomessa?

KristiinaE

• Reissaajaguru
    • Profiili
« Vastaus #15 : 29.04.2003, 13:48:35 »
Tuli noista Italian hanoista mieleen, etta meilla oli ala-asteella tuollaisia hanoja koulussa, mutta ei niista kukaan uskaltanut juoda kun huhu kertoi jonkun pissanneen niihin...  :o Ei se varmaan totta ollut, mutta yrita nyt se kertoa ekaluokkalaiselle tytolle..

Meni vahan aiheen ohi, joten:

Oon huomannut kraanavedessa eroja Suomessa: Hameenlinnan vesi on huomattavasti Helsingin vetta parempaa. Ja molemmat ovat kymmenen kertaa parempia kuin Irlannin kraanavesi, jota paikalliset juovat vain suodattimen lapi - mina en lainkaan. Kyse ei minulle ole turvallisuudesta vaan kamalasta mausta: vesi kun on klooritettu aika kunnolla..

juhok

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://www.resedagboken.com/person.asp?id=21399
    • Sähköposti
« Vastaus #16 : 29.04.2003, 19:17:59 »
Tuosta Kristiinan lapsuustraumasta tuli mieleen tapahtuma, joka muistutti minua kraanasta juonnin vaaroista täällä
Pohjoismaissakin. Jotenkin Kristiinan tarina muistuttaa Souht Parkkia jossa lapset ei voi mennä uima-altaaseen koska ekaluokkalaiset pissii sinne.

Jokin aika sitten kaverini oli helsinkiläsen anniskeluravintolan saniteettitiloissa jonottamassa vuoroaan vessaan kuten kunnon kansalainen pienessä pöhnässä tekee. Vessaan tuli kuitenkin eräs länsinaapurimme mainekas lumilautailija ja rupesi opastamaan kaveriani lavuaariin virtsaamisessa, että sillä viisiin Ruotsissa. Tästä lähin taidan ostaa pullovettä baarissa sen siaan että täyttäisin tuopin vessassa.
yynnissä Lonely Planet, New York City. Kts. Osta ja myy osasta!

Pi

• Reissaajaguru
    • MSN Messenger  - typo@arabuusimiehet.com
    • Profiili
« Vastaus #17 : 04.05.2003, 17:06:28 »
Sain juuri Namibiaan tyttöystävänsä kanssa lähteneeltä kaveriltani mailia, jossa hän mainitsi positiivisena yllätyksenä sen, että paikallinen kraanavesi on täysin juomakelpoista, paikoin kuulemma jopa parempaa kuin Suomessa.

Oli pakko pistää tännekin, kun sattui niin sopivasti tuo maili ja tuli tämä topic mieleen. :)

.pi.
Minä poika se reilaan ja reivaan, turhat huolet mäelle heivaan.

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #18 : 09.05.2003, 15:37:30 »
Lainaus
Jos mennään vielä 3. maailman maihin, kannattaa pulloveden korkin sinetti tarkastaa ennen ostoa.
Tosiaankin ja jos paikka on vähänkään epäilyttävämpi niin tarkastus kannattaa tehdä kunnolla. Vietnamissa näimme kun ravintolan takahuoneessa tarjoilijat täyttivät vesipulloja hanavedellä ja sulattivat itse muovisia sinettejä korkin päälle. Mutta ainahan voi juoda olutta tai limsaa. Ne on yleensä turvallisia.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"

tuukka

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • http://niinku.tky.hut.fi/~tjantika/vietnam/
« Vastaus #19 : 09.05.2003, 15:46:26 »
Lainaus
Entisen NL:n alueella (jos nykynuoret vielä muistavat missä sen rajat meni...) en ainakaan itse joisi vesijohtovettä. Esim. Pietarin vesijohtovesi - kuten Jouni jo mainitsikin - on sieltä pahimmasta päästä. Siinä elää ameeboita. :D
Ei nyt ihan ameeboita mutta jonkinlainen vanhoista ruosteisista putkistoista tuleva ikävä alkueliö kuitenkin. Siitä saa kuulemma sellaisen vatsataudin jolle ei oikein ole edes hoitoa olemassa, joten kannattaa välttää. Itse en pese Pietarissa edes hampaita hanavedellä.
quot;Come over here in the shade, have a couple of cold beers and tell me about your travels"