Juomavesi

(Luettu 100228 kertaa)

Anonymous

• Vieras
Juomavesi
« Vastaus #20 : 03.07.2004, 20:36:52 »
Itse juon aina pullovettä reileillä. En osaa tarkkaan sanoa miksi, en ole mitenkään herkkävatsainen tai mitään. Pitääkin tehdä asialle muutos.

Pietarissa en kyllä joisi hanavettä.. värikin on kamala ja aina kun harjaan sillä hampaita tulee kauheita ajatuksia ja oksennusrefleksi, he he :)

Mutta mummoni asuu n. 25 pietarista olevassa pienessä kylässä ja siellä on aivan tajuttoman hyvää vettä, mutta se onkin kaivovettä.

Tulikin kaivosta mieleen, poikaystäväni äiti joi aina mökillä hanavedes sijasta (joka on tavallista ja turvallista suomalaista) kaivovettä ennen kuin yksi kerta löysi kaivosta nostamastaan sanogsta kuolleen rotan. Vähän aiheen vierestä.

h20

• Vieras
Juomavesi
« Vastaus #21 : 03.07.2004, 22:09:38 »
Tehkää niin kuin paikalliset, jos ne vetää wateria hanasta niin ei ongelmia.

Turakki

• Himoreissaaja
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #22 : 04.07.2004, 01:00:17 »
Lainaus käyttäjältä: "h20"
Tehkää niin kuin paikalliset, jos ne vetää wateria hanasta niin ei ongelmia.

Eipä muuten noin oo. Paikallisilla on erilainen bakteerikanta elimistössä ja ne on sit tottunu sen veden laatuun. Ei kovikaan kauaksi tarvii mennä ni löytyy paikkoja joissa suomalainen saa ripulin vesijohtovedestä... Itse en kyllä todellakaan ala kraanavettä juomaan.
auas on pitkä matka.

fishbone

• Triplatonnitallaaja
  • Jäsen nro 200
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #23 : 04.07.2004, 01:07:00 »
Lainaus käyttäjältä: "Aimo"
Myös Etelä-Virossa neuvostoaikaisella pioneerileirillä pesin hampaat paikallisella ruosteisella hanavedellä ja hengissä pysyin :)

Mutsi sai joskus '96 Tallinnassa asuessaan jonkinlaisen tulehduksen suuhunsa, kun pesi hampaansa tavallisella hanavedellä; tai näin hammaslääkäri ainakin vakaasti epäili. Joten eihän sen taudin tappavakaan tartte olla, jotta se aiheuttaisi turhaa v*tutusta ja lääkärireissuja. :(

Anonymous

• Vieras
Juomavesi
« Vastaus #24 : 04.07.2004, 10:40:35 »
Kyllä Rooman kraanavettä voi huoletta juoda. Ja kaupungilla voi pullon täyttää suihkulähteistä tai monista pikku lähteistä, joita rommalaiset kutsuvut nimellä "nasoni" (iso nenä). Poikkeuksena Trevin suihkulähde. Siinä kiertää sama, kemikaaleilla kyllästetty vesi. Jos vesi ei ole juotavaa, siitä kerrotaan kyltillä "non potabile". Olen käynyt Roomassa yli 20 kertaa, enkä ole ostanut pullovettä kuin ravintolassa syödessäni.

Ipana

• Tosireissaaja
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #25 : 04.07.2004, 15:51:09 »
Minä olen kyllä juonut tyytyväisenä vettä kaikkialla muualla Euroopassa paitsi Belgiassa ja Espanjassa. Belgiassa se maistui helvetin pahalta, Espanjassa neuvotiin olemaan juomatta ja suihkussa käyntikin sai kivan kutinan aikaiseksi.

Minä olen Irlannin hanavettä juonut kyllä oikein mielelläni ilman outoja makukokemuksia, eläkää uskoko Kristiinaa.
o matter where you go, there you are. - Earl MacRaugh

TongMuan

• Himoreissaaja
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #26 : 04.07.2004, 16:01:55 »
Lainaus käyttäjältä: "Anonymous"
Joo, Espanjassa vesijohtovesi on kyllä aivan juomakelpoista, paitsi Kataloniassa. Ei se sielläkään vaarallista ole, maistuu vain sen verran pahalle, ettei sitä tee mieli juoda.

Ainakin Barcelonassa ja Gironassa oli ihan hyvät vedet, en erottanut mitään sivumakua...

Lainaus käyttäjältä: "Ipana"
Espanjassa neuvotiin olemaan juomatta

Edelleen Barcelonassa ainakin oli kaduilla ja puistoissa juomavesihanoja, joista paikallisetkin otti vettä. Joten tuskin kovin vaarallista on. Tietty jossain pikkukylässä voi ollakin.

terv.
TongMuan

Ipana

• Tosireissaaja
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #27 : 04.07.2004, 16:27:04 »
Lainaus käyttäjältä: "TongMuan"
Lainaus käyttäjältä: "Ipana"
Espanjassa neuvotiin olemaan juomatta

Edelleen Barcelonassa ainakin oli kaduilla ja puistoissa juomavesihanoja, joista paikallisetkin otti vettä. Joten tuskin kovin vaarallista on. Tietty jossain pikkukylässä voi ollakin.

Minä en Barcelonassa ole käynykään, mutta ainakin muutamalla leirintäalueella etelämmässä vesi oli ihan yök. Voinee johtua putkista, mutta ei siellä kukaan juonut sitä vettä.
o matter where you go, there you are. - Earl MacRaugh

Vaara

• Reissaajaguru
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #28 : 04.07.2004, 17:22:21 »
Venäjällä on usein tullut vastaan ns.pullovettä, josta on sinetit pois, eli kraanavettähän siellä oli.

Lyhyemmillä matkoilla juon suosiolla pullovettä, mutta hampaat olen aina pessyt ihan kraanavedellä, paitsi Venäjällä. Vesi on välillä niin ruosteista (tai muuten vaan ruskeaa) että suihkuunkaan meno ei houkuttele.

Ja kun joku sanoi, että vettä voi juoda, jos paikallisetkin sitä juo, niin se on täysin eri asia. Turistina on suuri riski sairastua, kun maan bakteerikanta on täysin vieras mahalle, tämä koskee niin vettä kuin ruokaakin. Mutta maitohappobakteerit auttaa.

Jostain kuulin että vie n. 2 viikkoa ennen kuin tottuu uuteen bakteerikantaan?
Ei ole oikein lähteä, mut on seurattava tähteä". -Pelle Miljoona-

Toni X

• Reissaajaguru
    • Profiili
    • Sähköposti
Juomavesi
« Vastaus #29 : 04.07.2004, 20:11:12 »
Lainaus käyttäjältä: "Vaara"
Jostain kuulin että vie n. 2 viikkoa ennen kuin tottuu uuteen bakteerikantaan?

Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa. Kaukaisissa reissauskohteissa pienet vatsanväänteet matkan alussa kuulunevat jopa asiaan. Oireilu menee ohi viikossa, parissa... ellei sitten sairastu oikeasti johonkin vatsapöpöön.
 Tällä kraanavesi -asialla en ole juuri päätäni vaivannut koskaan. Minä kun en juo vettä!  :P   Paitsi erittäin kuumassa ilmastossa, jossa se on jo pakko runsaan nestehukan vuoksi, ja silloin vain pullotettua vettä.

Hampaat olen pessyt kaikkialla vesijohtovedellä.

karhu

• Vieras
Juomavesi
« Vastaus #30 : 05.07.2004, 00:18:33 »
Vettä ei kannata juoda. Sitä ei tiedä mitä pöpöjä saa kurkkuunsa. Juokaa olutta se pitää janon ja terveyden yllä!

suski

• Tosireissaaja
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #31 : 05.07.2004, 08:02:46 »
Hampaat pesin aina vesijohtovedellä, mutta join pullovettä. Nyt ehkä vähän harmittaa kun tuli ostettua pullovettä tietyissä maissa, jossa olisi voinut hanavettäkin juoda ihan rauhassa.
Ainiin Rotterdamissa muuten join hanavettä, joka on kuulemma parempaa laadultaan kun Suomen vesijohtovesi. Tiedä häntä sitten, mutta hyvää oli kuitenkin. :)

ka-ti

• Aloittelija
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #32 : 05.07.2004, 11:20:09 »
Noista hana/juomapisteistä, joita mainitussa Roomassa on monia.

Myös Australiassa niitä löytyi puistoista, museoista ym ym..
Tosin itse en halunnut niistä juoda, sen jälkeen mitä näin. Ihmiset juottivat koiriaan ja pesivät hikisiä naamojaan niiden päällä, yök yök! Kraanavesi esim. hostelleissa oli kuitenkin mielestäni  kelpo kamaa (isommissa, asutuissa paikoissa.)

ornamentti

• Reissaaja
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #33 : 07.07.2004, 21:17:24 »
Eilen tuli tv:stä joku loisdokumentti... En itse katsonut sitä, mutta lehden ohjelmaesittelyssä mainittiin Kreikka varoittavana esimerkkinä. Joku britti oli huuhdellut Kreikan vesijohtovedessä piilolinssinsä ja saanut silmäänsä jotain matoja, eh, ja silmä lienee pilalla.

Joku dokumentin nähnyt ehkä tietää paremmin?

Itse pesen reissussa ollessani hampaat pullovedellä, varmuuden vuoksi (ja terveenä olen pysynyt).

alpakka

• Himoreissaaja
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #34 : 07.07.2004, 23:48:32 »
Berliinissä paikalliset kauhistelivat kun kerroin juoneeni kraanavettä. Putket kuulemma niin huonossa kunnossa, että ties mitä veteen liukenee. Ensimmäisenä päivänä sain ripulin, mutta sitä en tiedä johtuiko se vedestä vai ravintolan liian käristetystä kanasta (sinänsä luulisi että suomalaiset on karsinogeeneihin tottunu :). Mutta en kyllä enää juonut kraanavettä.

Visiittini vietin oikeastaan kokonaan ex-Itä-Berliinissä, joten en tiedä olisiko eroa lännen puoleen.
What a lovely day. The trees are singing, the birds are swaying." -Dylan Moran

Malena

• Vieras
Juomavesi
« Vastaus #35 : 08.07.2004, 13:52:33 »
Olen juonut kraanavettä kaikkialla Euroopassa (myös Espanjassa, Kreikassa ja Italiassa) enkä ole koskaan kohdannut ongelmia sen kanssa. Hanavesi maistuikin ihan hyvälle. Kyllä nyt sentään luulisi että Euroopassa voi juoda hanavettä ihan turvallisesti. Ulkomailla asuessa kaverit saattaa tulla nyrpistelemään että voikohan tätä juoda, vaikka vesi olisikin ihan hyvää. Yllättävää kyllä, mutta Suomessa ainakin koulun kraanavesi aiheutti paljon parempia ongelmia kuin ulkomailla..! Miksi, sitä en tosiaan tiedä. Tietäiskö joku muu?

juspu

• Tonnitallaaja
    • Profiili
    • Sähköposti
Juomavesi
« Vastaus #36 : 08.07.2004, 14:58:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Malena"
Yllättävää kyllä, mutta Suomessa ainakin koulun kraanavesi aiheutti paljon parempia ongelmia kuin ulkomailla..! Miksi, sitä en tosiaan tiedä. Tietäiskö joku muu?

Pahempia vai parempia ongelmia? :) Mitä ovat paremmat ongelmat? :)
Kai Suomessa on joku laki tai säädös, että kraanaveden pitäisi olla juomakelpoista ilman, että mitään "ongelmia" syntyy? Kai tommoisesta voisi joku instanssi olla kiinnostunutkin, jos ei kraanavettä voi juoda ilman "ongelmia"?

Malena

• Vieras
Juomavesi
« Vastaus #37 : 08.07.2004, 17:24:42 »
Hyvä kun huomasit... Siis pahempia eikä "parempia"  :) Tosiaan koulussa oli todella kaamea hanavesi ja liikuntatuntien jälkeen kukaan ei halunnut käydä suihkussa veden hajun takia. Ennen meillä oli oma kaivo, jonka veden piti olla hyvää mutta josta ainakin minulla meni useamman kuin kerran maha sekaisin. Sen jälkeen kun siirryttiin tavalliseen vesisysteemiin, niin vesi on ollut todella hyvää. Mitä olette huomanneet Suomessa/ulkomailla vedestä, onko se jossakin tavallista "kovempaa" (eli jättää kalkkia seiniin jne) tai "pehmeämpää"? Voi kuulostaa aika pieneltä ongelmalta mutta erot ovat suuria. Kun käy jossain suihkussa, niin tulee sellainen puhdas olo hetkessä, kun taas jossakin saa huuhdella tukkaa vaikka kuinka pitkään ja aina se on raskaan ja tahmean tuntuinen. Kyselin tuossa tutuiltakin eikä kukaan Länsi-Euroopan matkalla ole ainakaan hampaita pessyt pullovedellä (vaikka muuten pullovesi onkin todennäköisesti parempaa). Nepalissa ehkä kannattaa tosissaan harkita pulloveden käyttöä, vaikka hanaveden suosija olenkin  :D

Malla

• Reissaaja
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #38 : 09.07.2004, 23:16:57 »
Lainaus käyttäjältä: "Vaara"
Venäjällä on usein tullut vastaan ns.pullovettä, josta on sinetit pois, eli kraanavettähän siellä oli.

Lyhyemmillä matkoilla juon suosiolla pullovettä, mutta hampaat olen aina pessyt ihan kraanavedellä, paitsi Venäjällä. Vesi on välillä niin ruosteista (tai muuten vaan ruskeaa) että suihkuunkaan meno ei houkuttele.

Olen kanssa huomannut, että Venäjälläkin kannattaa tarkastaa sinetit vesipulloista. Eikä ainakaan kannata ostaa jos vähänkään epäilee veden olevan jotain muuta mitä pullon kyljessä lukee.  Ja tuollaisen ruskean suihkun jälkeen olo on "ah niin ihanan puhdas".. ensimmäinen kerta oli kyllä niin järkytys että.. :lol:

Muualla reissatessa olen harkinnut tilanteen mukaan miten ja minkälaista vettä juon. Yhden kerran on ollut vatsaongelmia, mutta sekään ei johtunut vedestä vaan majoneesista (kyllä, söin majoneesia Venäjällä  :roll: )..

minja

• Himoreissaaja
    • Profiili
Juomavesi
« Vastaus #39 : 11.07.2004, 13:53:51 »
Kroatiassa join hanavettä niin ravintolassa kuin itsetäytetystä pullosta. Tosin kahden viikon jälkeen meni pakki sekaisin päiväksi, syytä en tiedä.

Viron reissuilla Saarenmaalla ja Tarttossa join paikallista vettä.. ei ongelmia.

Aina on tullut otettu joko gammaglobuliini tai havrix..