Riippuu mitä tuossa 7-10 päivässä haluaa nähdä? Jos lentäen ootte maan sisällä liikkumassa, niin ehtiihän siinä parit paikat käydä katsastamassa, mutta itse olin 2½ viikkoa viime helmikuussa eikä sekään tuntunut olevan tarpeeksi.
Yangonin tunnelmasta tykkäsin paljon. Shwedagon Pagoda kannattaa tietenkin käydä ihan ehdottomasti tsekkaamassa siellä. Muuten tykkäsin vaan kävellä sokkona ympäriinsä ja ihmetellä menoa. Löytyy mukavia pikku ravintoloita aika joka puolelta, joihin vaan rohkeasti paikallisten sekaan. Yleensä joka mestasta löyty joku englantia taitava ja todella avuliaita ja mukavia ihmisiä. Ihmiset olivat muutenkin koko maassa erittäin ystävällisiä ja aidosti kiinnostuneita. Yllätyin jo Yangonissa, että joku alkaa kadulla juttelemaan hyvällä englannilla ilman, että yrittää myydä jotain tai ukottaa. Ukotusyrityksiä ei muistaakseni pahemmin tullut vastaan koko aikana. Asuminen oli naapurimaihin verrattuna hieman kalliimpaa. Doubleroomit yleensä jotain 15-30$ yö. Yangonista mahdollista löytää myös joku pieni ikkunaton koppi hyvin halvallakin. Majapaikkojen nimiä en muista. Maan suosio selkeästi kasvussa ja helmikuussa olikin yllättävän moni majapaikka täynnä, kun normaalisti en ole tottunut mitään varaamaan etukäteen. Rahaa tuolla meni muistaakseni jotain ~25$ päivä. Enemmän varmaan jos yksin joutuu koko huoneen hinnan pulittamaan.
Tuntui jo silloin, että maa on vapautunut paljon. Ei ainakaan omaan silmään osunut ihmeemmin mitään kyttäysmeininkiä. Jotkut juttelivat ihan avoimesti politiikastakin, vaikka en suosittelekaan itse tekemään avausta siihen aiheeseen. Turisteja oli joissain paikoissa jo ihan kiitettävästi ja munkit istuivat nettikahvilassa facebookkaamassa. Tosin myös vastapainona vielä selvästi vähemmän länsimaisia vaikutteita kuin ehkä naapurimaissa. Hyvänä esimerkkinä miesten keskuudessa vielä hyvin yleinen kietaisuhame. Paikallinen ruoka ei näin kasvissyöjälle tarjonnut mitään erikoisen mieleenpainuvaa. Valtion virallinen rahakurssi on nyt siis ymmärtämäni mukaan muutettu järkevämmäksi ja rahanvaihdon pitäisi kai jo onnistua ihan pankissa tai lentokentällä. Itse vaihdoin ongelmitta hotellin respassa ja kurssi oli jopa parempi kuin se, jota kaduilla tarjottiin. Yangonin lisäksi käytiin Inle lakella, joka nyt oli itselle ensimmäinen floating village ja hienon näköinen, mutta aika pitkälti turismin ympärillä pyörivä paikka. Bagan sitten toinen pysähdys, joka taitaa kanssa löytyä jokaisen tuolla kävijän reitiltä ja onhan ne vanhat temppelit kokemisen arvoisia. Ei ehkä yhtä vaikuttava kuin Angkor Wat, mutta ei myöskään valtavia turistilaumoja, vaan aika itekseen ja rauhassa saa siellä ihmetellä.
Tosiaan en itsekään sitten ehtinyt ton enempää maata näkemään. Matkustin tosin noi välit bussilla. Eiköhän lentämällä ehdi tossa ajassa noita "pakollisia" nähtävyyksiä käydä tarkastamassa. Tosin on niin hieno maa täynnä mahtavia ihmisiä, että itse menisin mielelläni takaisin vähintään kuukaudeksi ja viettäisin enemmän aikaa paikallisten parissa.
Laosiin ei minunkaan tietääkseni ole tuolta mahdollista suoraan lentää.